Wat wist jij vroeger zeker, waar nu niks van klopt(paardensp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Wat wist jij vroeger zeker, waar nu niks van klopt(paardensp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 11:37

Wijsheid komt met de jaren, en daar ben ik het helemaal mee eens! Als ik er eens over na denk dan zijn er zoveel dingen die ik vroeger zo zeker wist en waar dus echt niks van blijkt te kloppen. Kan er nu wel om lachen, die kronkels. Misschien, nee, waarschijnlijk heeft een groot deel van bokt ook wel z'n rare ideeën gehad met betrekking op paarden of paardensport.

Ik zal wel beginnen..

1) Anky rijd Z
Tja, wat kon ik er van op kijken dat hier op bokt zoveel mensen Z reden. Vond het echt heel knap, al die pasjes enz Ja Had nooit gedacht dat het zo'n lange weg zou zijn voordat je op het nivo van Anky zou rijden, Zzlicht, ZZzwaar enz...Nee, ik kende alleen B,L,M,Z . En als ik nu naar een Z proef kijk ben ik dus echt niet onder de indruk, alhoewel de meeste ruiters daar niet eens komen Koe

2) Tuigers kunnen Piaffe en Passage
Tijdens een van de vele concoursen waar ik ben verschenen kwamen ze met tuigers voor de wagen. Op muziek en zwaaien met die benen. Prachtig! Vanaf dat moment wist ik zeker dat ik een tuiger moest kopen om GP te kunnen rijden want die konden alvast de Passage en Piaffe. Heb het overigens nooit echt geprobeerd en heb ook nooit op een tuiger gereden Lachen

Nu jullie, ik ben benieuwd!

Anoniem

Re: Wat wist jij vroeger zeker, waar nu niks van klopt(paardensp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:40

Ik dacht vroeger voor ik op paardrijden zat dat alle paarden als ze goed liepen zo liepen zoals de paarden van Anky in passage. Dus met paardje spelen op het pleintje hier achter gingen mijn benen (als paard zijnde) altijd een kilometer omhoog. Haha! En ik heb lang gedacht dat je een paard liet lopen door te schoppen in z'n buik, en te stoppen door te trekken aan je teugels. En ja, dat leerden we op de manege. Scheve mond

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:45

1. Toen ik nog klein was en op een manege reed en de instructie zei dat ik op het buitenbeen moest lichtrijden, dacht ik altijd dat ik met al mijn gewicht om mijn buitenbeen moest steunen Clown

2. Vroeger dacht ik dat als je maar zijgangen en kunstjes kon dat je dan op hoog niveau reed (wat veel mensen nu nog steeds denken: als ik sb rij, rij ik op M niveau) Nu begrijp ik wat er met het skala bedoelt wordt en dat het er om gaat dat je de aspecten daarvan behoudt tijdens de alle oefeningen.

MissQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:52

Toen ik nog wilde leren paardrijden zei ik tegen de instructeur:
Ik wil niet zo hard (galoperen) met het paard leer me die kunstjes maar die Anky ook doet Koe
Ben al snel gestopt met oefenen Ach gut
Laatst bijgewerkt door MissQ op 17-06-08 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:14

Toen ik echt nog heel klein was, dacht ik dat alle topsportpaarden (voor zover ik daar benul van had, ik was al oud toen ik erachter kwam dat er na het Z nog iets was, dus ik had ook geen flauwe notie van het A-kader...)
Arabieren waren.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:22

Ik dacht vroeger dat je een kleine pony wel in je achtertuin kon hebben, als je maar een mooie fietsenschuur had waar hij in kon! Toen we dat thuis hadden, mochten we nog steeds geen pony! Wat vreemd!! Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:35

ik dacht vroeger dat de mensen op de manege die met slofteugel en sporen reden heel goed konden rijden. Dat die arme knol bij terugblik gewoon met zijn kop tussen zijn knieën op de voorhand getrokken werd stond ik niet bij stil. "aan de teugel" was de heilige graal, hoe je dat voor elkaar kreeg was van onderschikt belang. En rechtrichten? nog noooit van gehoord. En natuuurlijk had ik als manegemeisje onontdekte talenten op het gebied van wilde paarden mak maken en temmen, omdat ik de lastige (en als er iemand afgekukeld was), jonge en nieuwe manegepony's altijd mocht rijden *LOL* Van dat laatste idee werd ik hardhandig genezen toen ik voor het eerst op een 'echt' (eigen)paard mocht rijden Nagelbijten / Gniffelen

Sowieso vond ik het normaal dat paarden 23/7 binnenstonden (kan me zelfs nog herinneren dat ik baalde dat mijn 24/7 buiten verzorgpony zo'n lelijke wintervacht kreeg Bloos ) en compleet door het lint gingen als er dan 2 keer per dag brok kwam, en dat ze maar een plakje hooi per dag kregen (maakte niet uit of het een e-tje was of een bakbeest van 1.80m). Ook stalondeugden was een kwestie van 'stomme valse knol'. Ook dacht ik dat alle paarden eigenlijk hoefijzers nodig hadden (en dat de paarden die dat niet hadden gewoon een gierige eigenaar hadden). En een lage neusriem was alleen voor manegeknollen, net als shabrakjes met hele kleine gestikte ruitjes.

Mijn eerste openbaring waren de boeken van Wouter Slob, waaruit ik leerde 'het kruis aan te trekken'. Boeken verslonden en uitgetest op mijn verzorgpony's, daar veel uit geleerd qua rijden. Zelf heeel veel geleerd over paardengedrag door het bestuderen van kuddes paarden. Maar het heeft (te) lang geduurd voor ik meer ging nadenken bij de behoeftes van het wezen paard.. Gelukkig heb ik na mijn manegetijd ruimschoots bijgeleerd Haha!

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:47

Sisco4life schreef:
2) Tuigers kunnen Piaffe en Passage
Tijdens een van de vele concoursen waar ik ben verschenen kwamen ze met tuigers voor de wagen. Op muziek en zwaaien met die benen. Prachtig! Vanaf dat moment wist ik zeker dat ik een tuiger moest kopen om GP te kunnen rijden want die konden alvast de Passage en Piaffe. Heb het overigens nooit echt geprobeerd en heb ook nooit op een tuiger gereden Lachen

Dat van die tuigers zit wel wat in hoor, kijk maar naar mijn tuigpaard dressuurtopper Knipoog

Toen ik een jaar of 7 was, tijdens 1 van de eerste lessen op de manege, dacht ik dat paardrijden wel makkelijk zou zijn, ook galoperen. Toen de instructie vroeg: wie kan er galoperen riep ik het hardst JA IK, ik lag er binnen 4 galopsprongen ook al naast Nagelbijten / Gniffelen
Inmiddels weet ik dat GOED paardrijden helemaal niet makkelijk is, dat er zo ontzettend veel bij komt kijken dan alleen zitten en je teugels vasthouden Knipoog

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:49

dat een pony een veulen was die later paard werd.. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:56

Juul schreef:
Ik dacht vroeger voor ik op paardrijden zat dat alle paarden als ze goed liepen zo liepen zoals de paarden van Anky in passage. Dus met paardje spelen op het pleintje hier achter gingen mijn benen (als paard zijnde) altijd een kilometer omhoog. Haha! En ik heb lang gedacht dat je een paard liet lopen door te schoppen in z'n buik, en te stoppen door te trekken aan je teugels. En ja, dat leerden we op de manege. Scheve mond

*Ligt op de te rollen grond van het lachen nu ze terugdenkt aan het vroegah op het pleintje* ROFL

Pfoe, waar ik vroeger van overtuigd was. Zoveel dingen Clown Dat sporen en zwepen zielig waren maar daarintegen dacht ik ook dat mensen die bijv met slof reden heel goed waren. Vond mezelf ook cool toen ik op een paard moest dat met bijzet gereden werd, want het zag er dan uit alsof ik super ervaren was Huilen van het lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:57

Ik dacht dat sturen ging door te trekken aan de teugel waar je heen wou Clown En dat je handen altijd bij elkaar moesten blijven, dus je hand open zetten was uit den boze, hij mocht enkel achteruit Nagelbijten / Gniffelen

Arme beesten.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:00

Ik dacht ook dat mensen die hun paard aan de teugel hadden lopen goed konden rijden. Wat sta ik me nu vaak te ergeren aan mensen die hun paard in de krul trekken.

En idd. Schop in de buik= vooruit, aan de teugels trekken= stoppen Haha!

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:09

Vroeger dacht ik altijd hoe hoger het hoofd was hoe mooier Bloos
Gelukkig ben ik daar al van genezen Nagelbijten / Gniffelen

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:13

justicelover schreef:

Haha dat dacht ik ook!!! Clown

(Mijn vriend denkt dat nog steeds.. Haha!) (Edit: het gaat er bij hem écht niet in dat shetlanders zo klein blijven... 'ja schat, ook als ze straks oud zijn, ja schat zelfs als ze straks 25 zijn, nee schat die groeien niet meer en nee je kan er dan ook niet op rijden als volwassenen')
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 17-06-08 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:15

Dat shetlanders volwassenen (80+) konden dragen Nagelbijten / Gniffelen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:17

Na les 2 op de manege (ik was 7 jaar) schreef ik in een schrift:
stappen = schoppen
draven = slaan
galopperen = heel hard slaan
(galopperen had ik nog niet gedaan, maar ja er bleef weinig over als je voor draf al moest slaan...)
Gelukkig mocht ik na een half jaar op een pony in de buurt rijden en kreeg ik 'echt' les haha.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:18

Dat alle paarden altijd schopten, beten en bokten... Bloos

Tja, mijn eerste paardrij-ervaringen eindigend altijd zandhappend en met blauwe plekken (o.a. op Ponypark Slagharen en bij de buren) en mijn eerste paardje was een sh.i.tlander. Ik was 6 jaar. Dat paardje (een zwarte genaamd Itkse), was zo vals als het maar zijn kan. Was als de dood voor dat beest. Hij viel je al aan als je alleen al bij het hek stond. Dus voor mij was het duidelijk: alle paarden waren vals...

Om van mijn angst af te komen (en omdat mijn 4 jaar jongere zusje wel alles durfde met de paarden) ben ik op mijn 11de de manege gaan lessen. Poe, was wel een overwinning hoor. Nu, 17 jaar later, heb ik zelf twee schatten van paarden. Maar ik ben nog steeds geen held met vreemde paarden. (for de record: mijn zusje is er kort nadat ik ging rijden een paar keer afgevallen en heeft sindsdien (dus al 17 jaar) een grote angst voor paarden...) En mijn dochter krijgt nooit een shetlander. Zijn geen kinderpony's (uitzonderingen daar gelaten).

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:21

Ik was er vroeger heilig van overtuigd dat als paarden op rust stonden, ze klaar stonden om je een trap te verkopen Vork ( ik was een jaar of 6 Bloos )

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:25

_Nelleke_ schreef:
justicelover schreef:

Haha dat dacht ik ook!!! Clown

(Mijn vriend denkt dat nog steeds.. Haha!) (Edit: het gaat er bij hem écht niet in dat shetlanders zo klein blijven... 'ja schat, ook als ze straks oud zijn, ja schat zelfs als ze straks 25 zijn, nee schat die groeien niet meer en nee je kan er dan ook niet op rijden als volwassenen')

haha komt mij inderdaad ook heel bekend voor..heb nu een jong paard van 1.70 zeggen ze huh die is dan al heel oud zeker Tong uitsteken

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:26

Ik dacht vroeger dat paarden hoefijzers nodig hebben; nu weet ik wel beter!
Ook dacht ik dat bix het belangrijkste voer was en dat de paarden het nodig hebben; ook daar ben ik vanaf gestapt, dankzij meer kennis en ervaring.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:28

Diva_Jenny schreef:
Ik was er vroeger heilig van overtuigd dat als paarden op rust stonden, ze klaar stonden om je een trap te verkopen Vork ( ik was een jaar of 6 Bloos )

Dat dacht ik ook altijd, zei ik ook altijd tegen mijn moeder.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:32

Ik dacht zoveel:

Wanneer je naar links wou moest je gewoon naar links trekken, wou je naar rechts gewoon naar rechts trekken en als je wou stoppen gewoon heel hard naar achteren trekken. En ja eerst ben je veulen dan pony en daarna paard. En een shetlander kon 2 keer zijn eigen gewicht dragen. Als een paard geen hoefijzers had was dit zware mishandeling en dat ze dag een nacht op stal stonden was ook heeel normaal. En ik denk dat ik nog wel een heleboel bij kan schrijven Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:36

Pffjeeewww even denken hoor, ik heb zooooveel waanideeën gehad. Clown Even denken wat de leukste/domste was...

Oja een hele leuke, deze heb ik heel lang volgehouden: oren naar achter is schoppen of bijten (had ik uit een boek, maar niet helemaal goed begrepen.) Dus iedere keer als een paard naar iets achter zich luisterde, sprong ik snel opzij of rende de stand uit, die hadden we toen nog. Het moet er heel komisch uitgezien hebben haha.

Oja, ook uit een boek: Als je langzamer wilt, moet je achterover gaan zitten. Bij iedere overgang ging ik erbij zitten alsof ik in een oude leunstoel zat. Clown

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:38

Dat met die oren had ik trouwens ook ja Knipoog En wanneer je pony gewoon geconcentreerd aan het luisteren was dan was die volgens mij altijd boos Clown

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:41

speedy_cindy schreef:
Dat met die oren had ik trouwens ook ja Knipoog En wanneer je pony gewoon geconcentreerd aan het luisteren was dan was die volgens mij altijd boos Clown

Ja, vooral die dingen die ik uit boeken had, daar ging ik vaak heel erg de fout mee in. Clown
Heb ook wel eens een pony geprobeerd aan de teugel te rijden, want volgens de penny moest je dan heel zachtjes kneepjes geven. Dus ik knijpen in die teugels, en aan m'n instructeur (die was Z) heel serieus uitleggen hoe dat dan werkte. Clown De pony merkte het niet eens, had niet eens echt contact met haar mond haha. Wat moet mijn instructeur wel niet gedacht hebben. Clown