Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maartje1990 schreef:Een bit brengt de schade niet aan, maar dat doet de ruiterhand.... een bit of bitlooshoofdstel deze brengt zoveel schade aan als een ruiterhand doet.
Arabesk schreef:Maartje1990 schreef:Een bit brengt de schade niet aan, maar dat doet de ruiterhand.... een bit of bitlooshoofdstel deze brengt zoveel schade aan als een ruiterhand doet.
lees Dr. Cook maar eens metal in de mouth
een bit dat in de mond ligt geeft altijd schade
gewone aanleuning geeft al enorme krachten op één vierkante centimeter van het kaakbot met alle gevolgen van dien
Ik kan het niet anders dan hardgrondig met TS eens zijn.
Regelmatig krijgen wij vragen als 'maar zonder bit kan ik geen dressuur wedstrijden rijden'
mijn antwoord daarop is dan 'je moet een afweging maken in hoeverre jouw ambities opwegen tegen de nadelen van het bit en oja, endurance mag wel bitloos en is óók een hele leuke sport!'
heiditjj schreef:Hallo mensen,
Heb vandaag tijdens mijn werk eens zitten nadenken en ik vroeg me af, waarom je vaak mensen hoort van: "ik wil wel bitloos, maar dan mag ik geen dressuur wedstrijden meer rijden, dus hou ik m'n bit maar aan".
De stelling is misschien een beetje cru, maar ik wil hier dus graag over discussiëren met jullie: als je wel bitloos zou willen, maar je doet dit niet, omdat je dan geen wedstrijden meer kan rijden, ben je egoïstisch tegenover je paard.
Ik ben het gedeeltelijk met deze stelling eens. Als je weet wat voor schade je bit aan richt in de mond van je paard, en je rijdt er toch mee door, omdat je wedstrijden wil rijden, vind ik inderdaad dat je redelijk egoïstisch bezig bent. Dan rijdt je de wedstrijden ten slotte ter meerdere eer en glorie van jezelf (in mijn opzicht) en ondanks dat je weet hoe onprettig het is voor je paard doe je het toch.
Citaat:Aan de andere kant kan je het de mensen die hier niets vanaf weten niet kwalijk nemen dat ze met bit rijden, ook mensen die wel bitloos willen maar nog niet goed weten hoe kan je er niet op aanspreken. De mensen die alleen wedstrijden met bit rijden kun je er ook niet vies op aankijken.
Citaat:KNHS
sigrid1182 schreef:als ik jou wat laat lezen wat aantoont dat bit niet schadelijk is....blijf jij ook bij je huidige standpunt...
of niet...?
Citaat:Robert Cook, FRCVS., PhD., Professor of Surgery Emeritus of Tufts University, Massachusetts, is a veterinarian who, for most of his career since graduating from the Royal Veterinary College, London, in 1952, has been a faculty member of clinical departments at schools of veterinary medicine in the UK and USA. He is the author of two books for horsemen, Specifications for Speed in the Racehorse: The Airflow Factors, and Metal in the Mouth: The Abusive Effects of Bitted Bridles. He has also produced a videotape Selecting Racehorses Using the Airflow Factors. His research has been focused on diseases of the horse's mouth, ear, nose and throat, with a special interest in unsoundness of wind, the cause of bleeding in racehorses, and the harmful effects of the bit method of communication.
Cook has published nearly a hundred articles in scientific journals and many articles too in horsemen's journals. These articles incorporate contributions to knowledge which have benefited the horse and been of practical value to horsemen and equine practitioners. But he believes that the work he has done since 1997 to investigate the bit method of communication in the horse and to validate the Bitless Bridle is now doing more for the welfare of both horse and rider than anything he has done previously. It is helping horsemen in all disciplines of equitation to achieve improved performance. The horse's mouth is one of the most sensitive parts of its anatomy. The application of pressure to a steel rod inserted in this cavity inflicts unnecessary pain and frightens a horse. Fear initiates a flight or fight response (bolting or countless forms of resistance). In addition, putting a bit in the mouth of a horse that is about to run, is akin to putting a muzzle on a horse that is about to eat. A bit is contraindicated, counterproductive and, in the wrong hands, potentially cruel. His research has shown that the bit is responsible for over a hundred behavioral problems. Cook is happy to endorse the Bitless Bridle as a preferable alternative to the Bronze Age technology of the bit.
Citaat:als ik jou wat laat lezen wat aantoont dat bit niet schadelijk is....blijf jij ook bij je huidige standpunt...
Citaat:k geloof zomaar dat een bit schadelijk is in verkeerde handen, net zoals ik geloof dat een kind en lucifers ook geen goede combi is Lachen
maar dat neemt niet weg dat een lucifer an sich niet schadelijk is Lachen
KiWiKo schreef:lief, als jouw paard aan de hulpen staat maakt het niks uit of je wel of niet met bit rijddus als jij een wedstrijd gaat rijden ga je een dag van te voren of een week van te voren for that matter in de les met bit rijden....... peerd zal er niks om geven of anders reageren....... als je goed rijd
wat mij betreft mag die hele bitregeling uit het wedstrijdregelementgeen problemen mee
FahyaFemke schreef:EIGENLIJK zou er iemand met een bitrijdenpaard moeten praten!Kan dat niet geregeld worden? of is dat al gedaan?