Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 21:31

Hallo mensen,

Heb vandaag tijdens mijn werk eens zitten nadenken en ik vroeg me af, waarom je vaak mensen hoort van: "ik wil wel bitloos, maar dan mag ik geen dressuur wedstrijden meer rijden, dus hou ik m'n bit maar aan".

De stelling is misschien een beetje cru, maar ik wil hier dus graag over discussiëren met jullie: als je wel bitloos zou willen, maar je doet dit niet, omdat je dan geen wedstrijden meer kan rijden, ben je egoïstisch tegenover je paard.

Ik ben het gedeeltelijk met deze stelling eens. Als je weet wat voor schade je bit aan richt in de mond van je paard, en je rijdt er toch mee door, omdat je wedstrijden wil rijden, vind ik inderdaad dat je redelijk egoïstisch bezig bent. Dan rijdt je de wedstrijden ten slotte ter meerdere eer en glorie van jezelf (in mijn opzicht) en ondanks dat je weet hoe onprettig het is voor je paard doe je het toch. Aan de andere kant kan je het de mensen die hier niets vanaf weten niet kwalijk nemen dat ze met bit rijden, ook mensen die wel bitloos willen maar nog niet goed weten hoe kan je er niet op aanspreken. De mensen die alleen wedstrijden met bit rijden kun je er ook niet vies op aankijken.

Je kan natuurlijk ook zeggen dat de bal (laten we in EK sfeer blijven) wat dat betreft bij de KNHS ligt, zij staan ten slotte niet toe dat er bitloos gestart wordt.

Ik wil hier niemand mee aanvallen, maar ik zou graag weten hoe jullie er tegenover staan en hoe jullie over de stelling denken, laten we het dus gezellig houden.

KiWiKo

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:36

ach bitloos richt net zoveel schade aan als een bit Lachen

het zit hem allemaal in de ruiter Lachen

maar als je leuk rond kan sturen dressuurmatig kan je dat ook bitloos........ dus dan zou je slechts met wedstrijden een bit in kunnen hangen......

zoals veel goede hogere ruiters doen, die rijden alleen op wedstrijd en soms in de les met S&T

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:36

als je bepaalde principe's hebt als bitloos rijden, dan moet je ook consequent zonder bit rijden en naar mijn mening dus ook niet wedstrijden kan rijden....

ik ben overgens gewoon iemand die met bit rijd en dat anderen zonder bit rijden ok...maar grote schade aanrichten....in de mond.....die van mij iig niet....

maar er zijn mensen die met bit rijden,en schade aanrichten.......die niet bitloos zouden moeten gaan rijden, maar gewoon NIET rijden.

die slopen en paard hoe dan ook met of zonder bit...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:41

Ben het helemaal eens met 2 bovenstaande reacties en heb er eigenlijk weinig aan toe te voegen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:44

Een bit brengt de schade niet aan, maar dat doet de ruiterhand.... een bit of bitlooshoofdstel deze brengt zoveel schade aan als een ruiterhand doet.

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:45

Ik vind dat je best met een bitje kan rijden hoor, zolang je gewoon kan rijden.
Zover ik weet heeft mijn paard nog nooit gekke vratsen gehad in haar mond ofzo,
daarnaast vind ik dat sommige mensen die bitloos rijden (met alle respect voor de mensen die het wel kunnen)
ook niet echt dier vriendelijk

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:48

Maartje1990 schreef:
Een bit brengt de schade niet aan, maar dat doet de ruiterhand.... een bit of bitlooshoofdstel deze brengt zoveel schade aan als een ruiterhand doet.

lees Dr. Cook maar eens metal in de mouth

een bit dat in de mond ligt geeft altijd schade

gewone aanleuning geeft al enorme krachten op één vierkante centimeter van het kaakbot met alle gevolgen van dien

Nagelbijten / Gniffelen

Ik kan het niet anders dan hardgrondig met TS eens zijn.

Regelmatig krijgen wij vragen als 'maar zonder bit kan ik geen dressuur wedstrijden rijden'

mijn antwoord daarop is dan 'je moet een afweging maken in hoeverre jouw ambities opwegen tegen de nadelen van het bit en oja, endurance mag wel bitloos en is óók een hele leuke sport!'

Knipoog

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:53

Arabesk schreef:
Maartje1990 schreef:

lees Dr. Cook maar eens metal in de mouth

een bit dat in de mond ligt geeft altijd schade

gewone aanleuning geeft al enorme krachten op één vierkante centimeter van het kaakbot met alle gevolgen van dien

Nagelbijten / Gniffelen

Ik kan het niet anders dan hardgrondig met TS eens zijn.

Regelmatig krijgen wij vragen als 'maar zonder bit kan ik geen dressuur wedstrijden rijden'

mijn antwoord daarop is dan 'je moet een afweging maken in hoeverre jouw ambities opwegen tegen de nadelen van het bit en oja, endurance mag wel bitloos en is óók een hele leuke sport!'

Knipoog

als ik jou wat laat lezen wat aantoont dat bit niet schadelijk is....blijf jij ook bij je huidige standpunt...

of niet...?

we zijn hier niet om elkaar te overtuigen of met bit beter of slechter is dan bitloos...

want dat is een kansloze discussie....

gaat gewoon om keuzes/principe's, ik vind als je ergens voor kiest dit voor de volle 100% doet en niet voor een deel....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:54

en zo roepen we allemaal constant in koor..............

HAAAAAALEEEEELLLUUUAAAAAHHH!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:55

heiditjj schreef:
Hallo mensen,

Heb vandaag tijdens mijn werk eens zitten nadenken en ik vroeg me af, waarom je vaak mensen hoort van: "ik wil wel bitloos, maar dan mag ik geen dressuur wedstrijden meer rijden, dus hou ik m'n bit maar aan".

De stelling is misschien een beetje cru, maar ik wil hier dus graag over discussiëren met jullie: als je wel bitloos zou willen, maar je doet dit niet, omdat je dan geen wedstrijden meer kan rijden, ben je egoïstisch tegenover je paard.

Ik ben het gedeeltelijk met deze stelling eens. Als je weet wat voor schade je bit aan richt in de mond van je paard, en je rijdt er toch mee door, omdat je wedstrijden wil rijden, vind ik inderdaad dat je redelijk egoïstisch bezig bent. Dan rijdt je de wedstrijden ten slotte ter meerdere eer en glorie van jezelf (in mijn opzicht) en ondanks dat je weet hoe onprettig het is voor je paard doe je het toch.

Kan het niet anders dan 100% met je eens zijn. Mensen die wéten wat een bit aanricht en dan tóch 'vanwege de wedstrijden' ermee doorgaan.... Tja laat ik het maar 'jammer' noemen. Terwijl er zoveel meer is dan dressuurwedstrijden, je kunt lid worden van de NVBP om ze te steunen dat bitloos toegestaan wordt bij dressuurwedstrijden en ondertussen endurance gaan rijden. Dressuur is tenslotte toch óók de basis daarvoor.

Citaat:
Aan de andere kant kan je het de mensen die hier niets vanaf weten niet kwalijk nemen dat ze met bit rijden, ook mensen die wel bitloos willen maar nog niet goed weten hoe kan je er niet op aanspreken. De mensen die alleen wedstrijden met bit rijden kun je er ook niet vies op aankijken.

onwetendheid ja, daar doe je niet zoveel aan, die mensen kan je het ook moeilijk echt kwalijk nemen. Ik heb ook met bit gereden.

Citaat:
KNHS

Vroeg of laat móeten ze wel. Op hoger niveau bij de FEI is Dr. Cook bezig, zijn hoofdstel is een keer tot uitvinding van het jaar gekozen. Als het niet via de KNHS mogelijk wordt gemaakt, dan wel via internationale organisaties.

Vroeg of laat gaan mensen het voordeel zien van bitloos rijden. Het is veiliger, betrouwbaarder en het paard gaat ruimer lopen en meer ontspannen.

En dan bedoel ik niet de pijn-gebaseerde bitloze optomingen als hackamores enzo

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:59

sigrid1182 schreef:
als ik jou wat laat lezen wat aantoont dat bit niet schadelijk is....blijf jij ook bij je huidige standpunt...

of niet...?

Ik heb meer gelezen dan jij erover. Niet alleen Dr. Cook, maar zijn boek is veruit het beste en het meest gefundeerd onderbouwd.

Wie dat leest kan niet anders dan toegeven dat een bit schadelijk is.

Het is nog even wachten op de Nederlandse vertaling, maar tot die tijd kun je je vermaken met: http://www.bitlessbridle.com/cat/Articles.html

Dr. Cook

Citaat:
Robert Cook, FRCVS., PhD., Professor of Surgery Emeritus of Tufts University, Massachusetts, is a veterinarian who, for most of his career since graduating from the Royal Veterinary College, London, in 1952, has been a faculty member of clinical departments at schools of veterinary medicine in the UK and USA. He is the author of two books for horsemen, Specifications for Speed in the Racehorse: The Airflow Factors, and Metal in the Mouth: The Abusive Effects of Bitted Bridles. He has also produced a videotape Selecting Racehorses Using the Airflow Factors. His research has been focused on diseases of the horse's mouth, ear, nose and throat, with a special interest in unsoundness of wind, the cause of bleeding in racehorses, and the harmful effects of the bit method of communication.

Cook has published nearly a hundred articles in scientific journals and many articles too in horsemen's journals. These articles incorporate contributions to knowledge which have benefited the horse and been of practical value to horsemen and equine practitioners. But he believes that the work he has done since 1997 to investigate the bit method of communication in the horse and to validate the Bitless Bridle is now doing more for the welfare of both horse and rider than anything he has done previously. It is helping horsemen in all disciplines of equitation to achieve improved performance. The horse's mouth is one of the most sensitive parts of its anatomy. The application of pressure to a steel rod inserted in this cavity inflicts unnecessary pain and frightens a horse. Fear initiates a flight or fight response (bolting or countless forms of resistance). In addition, putting a bit in the mouth of a horse that is about to run, is akin to putting a muzzle on a horse that is about to eat. A bit is contraindicated, counterproductive and, in the wrong hands, potentially cruel. His research has shown that the bit is responsible for over a hundred behavioral problems. Cook is happy to endorse the Bitless Bridle as a preferable alternative to the Bronze Age technology of the bit.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 13-06-08 22:01, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:00

ik geloof zomaar dat een bit schadelijk is in verkeerde handen, net zoals ik geloof dat een kind en lucifers ook geen goede combi is Lachen

maar dat neemt niet weg dat een lucifer an sich niet schadelijk is Lachen

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:02

Ik twijfel een beetje of ik me in deze discussie moet mengen, maar ik wil toch wel reageren. Ik ben dus een van die mutsen die graag wedstrijden rijden. Gelukkig bloeit mijn verzorgpaard op wedstrijden ook helemaal op hapt hij zonder tegenzin zijn bit in. Met dressuurtraining en wedstrijden rijd ik dus 'gewoon' met bit en tijdens buitenritjes en dergelijke rijden we met een Dr. Cook bitloos hoofdstel. We hebben dit met dresuur ook geprobeerd, maar dit werkte voor beide niet prettig. Hij ging erg diep en achter de loodlijn lopen, naar mijn idee omdat hij de druk niet prettig vond.

Ik ben het er helemaal mee eens dat een bit (en heel veel andere hulpmiddelen die we gebruiken) ontzettend veel schade kunnen aanrichten, maar we nemen het one step at a time, we genieten nu heerlijk van beide aspecten van de sport. Ik geloof dat Hugo er niet vrolijker van zou worden als ik alleen nog maar recreatief over de hei zou gaan, omdat dressuur zonder bit nu eenmaal niet mag..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:04

Citaat:

Citaat:
k geloof zomaar dat een bit schadelijk is in verkeerde handen, net zoals ik geloof dat een kind en lucifers ook geen goede combi is Lachen

maar dat neemt niet weg dat een lucifer an sich niet schadelijk is Lachen

misschien kunnen jullie hem mailen of bellen, z'n gegevens staan hier http://www.bitlessbridle.com/cat/About+Dr.html

Ik denk dat je hem vast wel kunt overtuigen van de onschadelijkheid van het bit 'zolang het maar in goede handen is'.

Tenslotte is hij 'maar' een veearts die gepromoveerd is én professor is geworden én al vele onderzoeken heeft gedaan naar de effecten van het bit, tientallen artikelen heeft gepubliceerd over dit onderwerp.

Veel succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:06

tja, als je alleen maar met je neus in de boeken zit, is het ook wat lastig om de praktijk mee te maken Knipoog Lachen

in theorie werkt het bij de belastingdienst ook allemaal erg goed Lachen

ik zou mijn paard niet kunnen rijden op zo een bitloos hoofdstel, hij kan helemaal niet tegen druk en zeker niet op zn koppie Lachen

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:07

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het met arabesk eens ben.

Ik zal dan ook nooit voor een discipline kiezen waarbij een bit moet

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 22:08

KiWiKo: daar heeft mijn arabier ook last van en die rijd ik dressuurmatig op een halsring of een touwhalster, ik doe de Z proefjes met hem uit "het boekje", als ik weer eens zin heb om uit te proberen.

En daarnaast, een neusriem oeffent ook redelijk wat druk uit op het gezicht.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:11

doet u mij maar een filmpje Lachen Lachen maar dan wil ik wel een Zproef uit het boekje zien......... en geen of de voorhand sloffend, uit elkaar vallend dier die zn wissels in tweeen springt. want dat kunnen we allemaal Z in de achtertuin rijden Lachen

en daarnaast oefent een neusriem geen druk uit als ik iets met mijn hand doe Lachen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 22:14

Ik zal even zien of ik m'n vader zover krijg dat hij mij z'n oh zo dierbare video camera wil lenen Tong uitsteken

Je paard moet wel heel stil zijn met zijn mond wil hij geen druk van de neusriem voelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:15

is hij ook, kwestie van africhten Lachen

maar ik kijk met smart uit naar je filmpje.........

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:24

ik doe dat toch ook maar even mee..
ik rijd mijn merrie bitloos, altijd gereden. Heeft alleen als jaarling wel 2 keer een bitje ingehad.
Ik vind het jammer dat mensen hier zomaar kunnen zeggen dat het bit geen schade aanbrengt, want dan hebben zij de onderzoeken niet gelezen..en dat is zonde. want zonder kennis, kun je toch geen feiten vertellen?
Dat wil NIET zeggen dat ik niet zonder bit rijd, WANT ik begrijp die mensen wel die zeggen ik rijd gewoon met bit want mn paard gaat er tenslotte niet dood van! Ik rijd het te wilde belgische trekpaard echt wel met bit, ik geef mn leven niet in zijn handen helaas, daar is hij veel te stoer voor om even te laten zien wat hij allemaal kan. En nee hij gaat er niet dood aan, maar ik denk in mijn achterhoofd soms wel wat er kan gebeuren in de kaken.. maar dat weeg ik dan af tegen mijn leven. nou dan is de keuze snel gemaakt.
Ik begrijp ook dat wedstrijdruiters er toch voor kiezen met bit te gaan rijden, en of dat egoistisch is tegenover hun paarden dat weet ik niet zo goed, want ze zijn niet harder, gemener of rotter tegen het paard. er gaat alleen 1 uurtje per dag een bit in, wat de meeste paarden toch goed accepteren?
Ze accepteren toch ook een stal? Dat is evolutie misschien.. ze verdragen het wel.
Nu spreek ik mezelf misschien gelijk tegen, accepteren of verdragen..
Dat blijft moeilijk.
Zelf zou ik ook graag dressuurwedstrijden willen rijden. Iemand zei hierboven dan hang je er op wedstrijd even een bit in. Maar ze kent het bit niet? Zie het al voor me. al kauwend stappen we de ring binnen. En de aanleuning dan? Daar zal ze helemaal niks van snappen toch?

EIGENLIJK zou er iemand met een bitrijdenpaard moeten praten!Kan dat niet geregeld worden? of is dat al gedaan? Lachen

ik probeer iedereen in zijn waarde te laten, maar vertel wel hoe ik er over denk, en vooral wat ik weet van onderzoeken...

misschien een goede vergelijking van iemand? waarom je WEL met bit rijd om wedstrijden te kunnen rijden?
bijvoorbeeld, ik rijd met bit, net zoals je je gordel omdoet. dat zit eigenlijk in het begin ook niet, maar daarna voel je het niet meer?
Noem maar wat hoor:)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:27

lief, als jouw paard aan de hulpen staat maakt het niks uit of je wel of niet met bit rijd Lachen dus als jij een wedstrijd gaat rijden ga je een dag van te voren of een week van te voren for that matter in de les met bit rijden....... peerd zal er niks om geven of anders reageren....... als je goed rijd Knipoog

wat mij betreft mag die hele bitregeling uit het wedstrijdregelement Lachen geen problemen mee Lachen

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:31

KiWiKo schreef:
lief, als jouw paard aan de hulpen staat maakt het niks uit of je wel of niet met bit rijd Lachen dus als jij een wedstrijd gaat rijden ga je een dag van te voren of een week van te voren for that matter in de les met bit rijden....... peerd zal er niks om geven of anders reageren....... als je goed rijd Knipoog

wat mij betreft mag die hele bitregeling uit het wedstrijdregelement Lachen geen problemen mee Lachen

ik zou het ook wel willen Haha!
scheelt toch weer een week trainen op iets nieuws;) haha
Zou ik zo de ring in kunnen stappen Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:31

FahyaFemke schreef:
EIGENLIJK zou er iemand met een bitrijdenpaard moeten praten!Kan dat niet geregeld worden? of is dat al gedaan? Lachen

dat gaat helaas niet

er zijn wel methoden om te achterhalen of een paard er ongerief van ondervindt, maar dat ga ik hier niet uitleggen, wordt een te lang verhaal. Voor wie meer wil weten kan me pb-en voor literatuur verwijzingen.

Als een paard kon janken als een hond, sloten mensen hun paarden niet op in een box.....

De lijst met signalen van uitingen van ongerief door het bit is lang... heel lang en heel herkenbaar.

http://www.bitlessbridle.com/dbID/302.html
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 13-06-08 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:35

Ik heb een kleinzerig paard dat bij een misselijk klein singelwondje gaat rugzwemmen en bij pijn in de mond stijl omhoog komt. Zeker te weten dat die jongen protesteert als het bit hem pijn doet.

En als mensen mij een aso vinden omdat ik mijn paard met bit rij (wat ik ook zou doen zonder wedstrijden) omdat ik wedstrijden rij dan moeten ze dat maar vinden. Ik ben er eerlijk in dat ik mijn paard niet bepaald heb als weiversiering.