Paarden: Vroeger VS Heden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kehdra

Paarden: Vroeger VS Heden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 21:06

Nav een ander topic, waaruit bleek dat de paarden van tegenwoordig simpelweg, een stuk minder goed in elkaar zitten als 'vroeger'.

Dan hebben we het over een jaartje of 20 - 30 jaar geleden, toen de paarden nog geen topsporters waren, die MOETEN presteren, maar gewoon paarden waar op een eerlijke, maar vooral ook duidelijke manier werd gegaan.

Toen de paarden nog lekker compact waren, niet uitelkaar gevallen, té groot, of té lang.
Geen doorgefokte incest paarden, die gefokt worden op de bloedlijnen.

Tegenwoordig zijn er allerlei hulpmiddelen, die kunnen worden ingezet.
Setjes om het allemaal mooier te maken, zonder effectief te zijn.
Trainingsmethoden, waarvan het nog maar de vraag is of het wel eerlijk is naar het paard toe.
Behandel methoden, die uiteenlopen, van masseren tot aromatherapie

Waarom moet tegenwoordig alles moeilijk en ingewikkeld?

Waarom niet gewoon je paard pakken, borstel erover, zadel en hoofstel erop, en rijden?

Ik wil hier niemand mee aanvallen trouwens! Ik vraag me dit al langer af, en hoe meer ik op bokt aan het lezen ben, hoe meer dingen ik lees, waarvan deze vraag weer boven komt.
Of ben ik de enigste die zo denkt?

Anoniem

Re: Paarden: Vroeger VS Heden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:37

Is er echt zoveel verschil dan?
Toen waren er ook al mensen die hun paarden met de slof in elkaar trokken.
Wilde mensen ook 1 worden op wedstrijd. En heb ook praktijken gezien waar mijn haren van overeind gingen staan...20 jaar terug.
Ook werd er toen al gefokt met het doel een goed paard voor de sport

Voor mij het enige verschil..dat er nu meer mensen de centen hebben voor een paard te kopen en de gejaagde maatschappij waarin tijd voor iets te leren er niet meer is.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:41

ik denk meer dat ze de werkpaarden bedoeld? al hoewel, die kregen geen zadel op.

maar het is wel zo idd. maar waarom? zou iemand dat weten? ik denk t niet. prestatiedrang?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:46

kehdra schreef:
Dan hebben we het over een jaartje of 20 - 30 jaar geleden, toen de paarden nog geen topsporters waren, die MOETEN presteren, maar gewoon paarden waar op een eerlijke, maar vooral ook duidelijke manier werd gegaan.

Oh dear, ik voel me bijna een oude muts... Knipoog 20/30 jaar geleden (wat jij niet écht bewust heb meegemaakt, no offense Haha! ) was het net zo erg als nu... Alleen was er nog geen internet en zoiets als bokt. Was iedereen nog op z,n eigen stalletje bezig met van alles en nog wat en je zag alleen het resultaat op, bijvoorbeeld, een wedstrijd...

Ik heb juist het idee, dankzij de openheid van nu, dat het minder aan het worden is.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 07:50

Maar kijk eens naar de bouw van de paarden toen! Dat is toch iets wat heel sterk veranderd is, en waar dan, volgens mij, ook veel problemen vandaag komen.

En juist omdat mensen nu meer centen hebben, schieten de prijzen van paarden ook gigantisch de lucht in (mijn eerste pony kostte in 1992 maar 800 gulden, en daar had ik écht een leuke pony voor, zonder mankementen). Deze mensen, kopen een paard zetten hem op een pensionstal, omdat ze het geld ervoor hebben, en geen tijd om zelf voor hun paarden te zorgen. niks mis mee hoor! maar wáárom ?

Én volgens mij zit hier het probleem, mensen hebben meer geld, dus geven meer geld uit bij het aanschaffen van paarden, waardoor er natuurlijk ook weer extreem zuinig op de paarden word gedaan.

En tegenwoordig zijn er steeds meer mensen wedstrijden gaan rijden (mijn referentiekader) omdat er steeds meer mensen zijn, die het geld ervoor hebben, waardoor er natuurlijk alles aan gedaan wordt, om maar je paard te trainen tot de beste, en te verzorgen als de beste. Komen hier al die verschillende manieren van het paarden verzorgen vandaan?

Ik vraag me dan af, wat is er mis met een boerenschuur?
En waarom heb je niet genoeg aan alleen de veearts, en de hoefsmid?

@ikenindi, werkpaarden valt inderdaad ook onder die catogarie.

@equinecoach: heb je helemaal gelijk in hoor, tuurlijk was ik me daar nog niet helemaal bewust van, en reed ik lekker elke dag buiten met me knolletje, en hield ik me met wedstrijden niet bezig. Dus het ligt er maar net aan wat jou eigen regerentiekader is wat dat betreft.
Misschien valt het me nu pas op, juist door die openheid.

Misschien zie ik het verkeerd hoor, maar dit is hoe ik het zie, en vraag me af hoe het komt, en wat de beweegredenen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:56

Ik kan me in dez omgeving alleen maar grote wedstrijden herrineren...en ik ga mee op wedstrijd sinds ik 12 ben.
Voornamelijk was ik bij het springen te vinden.

Toen zag je misstanden, nu ook.

Nu worden er veel paarden rontgen afgekeurd...toen hadden paarden imo ook spat...maar dat wist niemand.
Waren ze kreupel werden ze op het land gegooid voor een half jaar, was het dan niet over gingen ze naar de slacht...geen tildren geen poedertjes...

prijzen...wat betaalde je 20 jaar geleden voor een brood en wat nu?
Wat is er niet gestegen (ja ons loon Tong uitsteken )

Waar ik denk dat de problemen vandaan komen...
eigenwijze mentaliteit van nu.
Toen luisterde je als puber naar iemand van 40...nu trek je een grote bek open.
Toen nam je de tijd om hoger te komen...nu wil men binnen een jaar anky zijn...

Maar ook toen had je al oneerlijke lui tegen hun paard, maar nu ook

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:09

Waar ik persoonlijk wel grote verschillen in zie (en me ook dood aan erger in de paardenwereld tegenwoordig) is in de mentaliteit van de 'paardenmens'. Toen ik begon met wedstrijden (dikke tien jaar geleden) liep iedereen op wedstrijd in zijn slechte kleren rond (of trainingsbroek, of versleten jeans, of..), want je werd toch gigantisch vuil tussen de paarden... Liefst lange rubberen laarzen zodat je door de modder kan klefferen... Pet op je hoofd, en ju... vooral de mentaliteit "we gaan op wedstrijd voor te rijden, niet om er schoon/knap uit te zien"

Tegenwoordig zie ik op diezelfde wedstrijden ongeveer niemand meer lopen met slechte kleren, maar loopt iedereen rond met dure merkkleding, schoenen met een hakje onder (vraag me niet hoe ze het doen op die grond), het merendeel van de vrouwelijke ruiters heeft make-up op als ze hun dressuurproefje moeten gaan rijden en stijlen hun haren voordat ze smorgens vroeg naar de wedstrijd vertrekken (en bij ons is smorgens vroeg écht nog smorgens vroeg.. 6/7uur). Als je een cap ophebt die wat bruin afgeschoten is van de zon wordt je raar bekeken. Als je geen leren rijlaarzen hebt wordt je raar bekeken. Tuurlijk is dit niet zo over de gehele lijn, maar de evolutie is wel heel goed zichtbaar.

Ja, het valt me tegenwoordig op dat het gewone simpele paardenvolk bekakt geworden is, terwijl het vroeger een echt no-nonsense boerenvolk was..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:12

Dat zie je idd wel steeds meer ja.

Al was dat hier vroegah in de regio ook verschil tussen NKB en NBVR.
Heb wel eens gehoord dat het in andere regio's anders was.
Maar hier was toen NKB het boerenvolk zeg maar. En NBVR de mensen met een dikke laag maku-up en een walm parfum, dure merken enzo

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:39

runningkawa schreef:
Dat zie je idd wel steeds meer ja.

Al was dat hier vroegah in de regio ook verschil tussen NKB en NBVR.
Heb wel eens gehoord dat het in andere regio's anders was.
Maar hier was toen NKB het boerenvolk zeg maar. En NBVR de mensen met een dikke laag maku-up en een walm parfum, dure merken enzo

Dat was vroeger bij ons ook al... LRV (landelijke rijvereniging, zegt al genoeg) was het 'boerenvolk', Kempische regionale waren de snobjes Clown (veel dure merken, zowat allemaal een bruin lekker duur zadel, allemaal bondjes waar er maar bondjes kunnen liggen, caps van 100'en euro's, elk paard bandages aan zijn benen,...). Ondertussen is dat onderscheid stillaan verleden tijd aan het worden, vermits de LRV ook gezellig begint mee te doen met al het gedoe....

Maargoed, waarschijnlijk heeft dat ook wel weer te maken met het feit dat de sport duurder en duurder wordt.. Als 'gewone' boerenmens geraak je nergens meer in de sport, tenzij je uitzonderlijk talent hebt. Met een 'gewone' boerenknol geraak je ook al nergens meer..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:41

Klopt wel ook wij gingen in trainingsbroek en oud shirt op wedstrijd en inderdaad de NKB. Gezamelijk in een vrachtwagen of onder het zadel naar het wedstrijd terrein en op elkaar wachten de hele dag. Pony's aan een lang touw, zadelwagen erbij en omkleden nadat je je pony had opgezadelt. Ook bij de paardenvereniging ging dat zo.

Je reed tot je 18 op een pony en ging niet eerder over naar de paarden tenzij je echt heel erg lang was. Nu zie je jonge kinderen al tussen de paarden starten.

Dekens en beenbescherming tijdens het rijden was er niet, alleen op springwedstrijd en op de vrachtwagen. En de meesten waren niet ziek. Eens een keer een koliek of een wond of wat ook maar niet echt veel longproblemen of gewrichtsafwijkingen, hooguit na een zware val opgelopen.

Krachtvoer weinig hooguit een handje brok per dag en topfit waren ze wel. Rijden met een gelen vilten dekje onder je zadel en hulpmiddeln waren bij ons op de ponyclub zelfs verboden. Alleen sporen in de hogere klassen maar dan alleen op wedstrijd of als je thuis trainde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:46

Peesbeschermers en dekens waren op de plekken waar ik toen reed wel al gewoon.
Maar idd sporen...nope
hulpteugels...nee je moest maar gewoon leren rijden Lachen

Krachtvoer werd er toen wel gegeven, ik heb juist het idee dat men daar nu meer over na aan het denken is dan toen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:51

Wij woonden in een echt klein boerendorpje waar iedereen wel een pony had (is ook alweer minimaal 23 jaar geleden Bloos ). of achter in de tuin of op een gezamelijk stukje land. Van de ruim 50 ponyclub leden kregen er 4 ponys wat krachtvoer omdat ze anders teveel invielen (OA de pony van mijn zus) maar dat was maximaal 200 gram per dag was ook genoeg. Alleen na een lange wedstijd dag van 6 uur in de ochtend tot 7 uur in de avond kregen ze een handje voor de inspanning.

Alle afstanden tot 15 km werden onder het zadel afgelegd, was de wedstrijd verder dan werden ze alle 50 om en om in de vrachtwagen gezet. Is nu echt niet meer denkbaar.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:55

runningkawa schreef:
Is er echt zoveel verschil dan?
Toen waren er ook al mensen die hun paarden met de slof in elkaar trokken.
Wilde mensen ook 1 worden op wedstrijd. En heb ook praktijken gezien waar mijn haren van overeind gingen staan...20 jaar terug.
Ook werd er toen al gefokt met het doel een goed paard voor de sport

Voor mij het enige verschil..dat er nu meer mensen de centen hebben voor een paard te kopen en de gejaagde maatschappij waarin tijd voor iets te leren er niet meer is.

Ik sluit me aan op het laatste er is meer tijd voor recreatie en mensen hebben idd meer te besteden of besteden er meer aan.

WEL weet ik dat er meer verwacht wordt van het paard en door de kennis die er nu is lopen we eerder tegen problemen als vroeger. Er zijn meer paarden en wordt meer gefokt en helaas ook met paarden waar je niet mee zou gaan fokken vroeger. Iedereen kan nu een paard houden en fokt er ook mee. Ik denk toch dat dat vroeger veel minder werd gedaan.

Ook denk ik dat er door internet veel meer open ligt aan informatie als vroeger wat ook grote nadelen heeft.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:59

ikenindi schreef:
ik denk meer dat ze de werkpaarden bedoeld? al hoewel, die kregen geen zadel op.

hihi, 20-30 jaar geleden viel het met de werkpaarden ook al reuze mee hoor. Die zijn van nóg langer geleden. Poeh, en ik voel me al zo oud Haha! .
Paarden hebben duidelijk meer bloed tegenwoordig, en ze lijken ook wel gevoeliger voor kleine kwaaltjes. Alhoewel ik indertijd meer hoorde over hoefkatrol.
Ik heb ook mijn paarden-carriere-start gemaakt in een oude trainingsbroek. Op grote paarden. En dat waren wel rijpaarden, maar aanzienlijk minder rillerig.
Ik herinner me uit die tijd ook veel Poolse paarden? Herkennen meer mensen dat?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:12

merensje schreef:
Paarden hebben duidelijk meer bloed tegenwoordig, en ze lijken ook wel gevoeliger voor kleine kwaaltjes.

Nee, de mensen die ermee omgaan lijken vooral gevoelig voor kleine kwaaltjes Haha!

Ik heb voor een groot deel m,n paardenopleiding gehad door een 'oud' dravertrainer. Heel no-nonsens! Klein voorbeeld; op m,n oude pensionstal werd ik paniekerig aangekeken als ik mijn merrie, die toevallig die dag een dikker been had, gewoon ging rijden en daarna afspoot. Been was weer helemaal geslonken. Ze liep zowieso niet kreupel dus niets aan de hand.

Door sommige werd echter al een diepgaand medisch onderzoek ingesteld als paardlief ietwat vreemd uit z,n ogen keek. Ik krijg soms het idee dat mensen een paard zelf ziek maken door te pinpointen op een onschuldig kwaaltje.
Het lijkt er niet in te gaan dat een paard, zoogdier net als ons, ook weleens een koudje kan hebben of stijve spieren. In plaats van rust wordt er meteen een DA gebeld en paard vol antibiotica gespoten.

*edit* Paardjes van oud dravertrainer zijn 18 en 25 geworden Haha!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:14

Ik denk dat de kwaaltje meer naar voren komen nu omdat de paarden nu zo "schoon"worden gehouden.

Waarom hebben mensen nu meer last van allegieen als vroeger?. Mensen zijn schoner en willen zich schoner houden als vroeger met alle gevolgen van dien.

Ik raak niet in paniek als mijn paard een wondje heeft doe er weinig aan en laat het genezen. Nu is er grote paniek en wordt er een DA gebeld. Die zich irriteert dat die voor niets moet komen terwijl er wel urgente zaken zijn. Als ik zie wat er in menig kast aan poeders en zalfjes ligt pffff.

Leys had 3/4 atrose je dacht toch niet dat ik poeders ervoor ging voeren a 125,00 p/mnd.
Nee het ging niet meer na 4 jaar en hij ging weg. Zo zou het vroeger ook gaan. Nu wil iedereen zijn paard maar in leven houden kosten wat het kost. Ik kan dat niet ik kan hem dan niet in zijn ogen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:22

Toen spoot je het been af. desnoods een paar keer.
Wat van dat paarse spul erop en dat was het.
Geen andre smeersels...en het genas ook gewoon Lachen

Over bloedpaarden...toen waren er ook paarden waarvan men zei dat ze lastig waren en niet voor elke ruiter
Dan denk ik bijv aan saros voor zijjn rillerigheid
Maar zo stond statuar weer bekend als dominant
Dat had je toen dus ook gewoon Lachen

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:15

kehdra schreef:
Toen de paarden nog lekker compact waren, niet uitelkaar gevallen, té groot, of té lang.
Geen doorgefokte incest paarden, die gefokt worden op de bloedlijnen.

dit is precies de reden waarom ik niet gekozen heb voor een raspaard, maar voor een kruising..
Een compact paardje..(mss ook mijn smaak)
Ik was erg bang om een paard te kopen dat te ver doorgefokt is..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:01

kehdra schreef:
Nav een ander topic, waaruit bleek dat de paarden van tegenwoordig simpelweg, een stuk minder goed in elkaar zitten als 'vroeger'.

Daar ben ik het niet mee eens. De paarden zitten nu door onze fokkerij beter in elkaar qua exterieur. Karakters zijn daarentegen wat gecompliceerde geworden gemiddeld genomen.

Kwalitatief gezien zijn de paarden door de jaren heen geschikter geworden voor sport. Daarentegen is de welvaart in ons land ook vooruit gegaan wat er toe heeft geleid dat er nu meer mensen paardrijden dan vroeger. Dit leidt er dan ook weer toe dat er relatief meer klungels zijn, in de regel vaak mensen die niet met paarden opgegroeid zijn. Die krijgen dus het 'paardengevoel' en nuchtere boerenverstand niet van huis uit mee.

kehdra schreef:
Tegenwoordig zijn er allerlei hulpmiddelen, die kunnen worden ingezet.
Setjes om het allemaal mooier te maken, zonder effectief te zijn.
Trainingsmethoden, waarvan het nog maar de vraag is of het wel eerlijk is naar het paard toe.
Behandel methoden, die uiteenlopen, van masseren tot aromatherapie

Trends en hulpmiddelen had je 20 jaar geleden ook al (wit bandje op je cap, vlechten met strikken, tape om je frontriem. Vroeger reed iedereen met een lage neusriem, later kwamen de gecombineerde neusriemen in en nu zijn het de dikke/aansnoerneusriemen. Ponyruiters reden vroeger in een wollen trui, nu vaker in gilets/jasjes) Hulpmiddelen als sloffen etc. bestonden ook, en werden ook misbruikt.

kehdra schreef:
Waarom moet tegenwoordig alles moeilijk en ingewikkeld?

Ik vind het allemaal niet zo moeilijk en ingewikkeld hoor, het is maar hoe je het zelf maakt. Je hoeft niet aan een trend mee te doen, je hoeft geen hulpmiddel te gebruiken, je hoeft geen modern sportpaard te kopen (de ouderwetse zijn er ook nog!) Dat is allemaal je eigen keuze.

kehdra schreef:
Waarom niet gewoon je paard pakken, borstel erover, zadel en hoofstel erop, en rijden?

Zegt iemand dat dat niet kan dan? En zo ja; waarom trek jij je er dan wat van aan? ook dat is een keuze: je wat aantrekken van wat anderen zeggen/denken...

runningkawa schreef:
Toen luisterde je als puber naar iemand van 40...nu trek je een grote bek open.
Toen nam je de tijd om hoger te komen...nu wil men binnen een jaar anky zijn...

Mentaliteit is inderdaad wel echt veranderd...

tantjeuh schreef:
Tegenwoordig zie ik op diezelfde wedstrijden ongeveer niemand meer lopen met slechte kleren, maar loopt iedereen rond met dure merkkleding, schoenen met een hakje onder (vraag me niet hoe ze het doen op die grond), het merendeel van de vrouwelijke ruiters heeft make-up op als ze hun dressuurproefje moeten gaan rijden en stijlen hun haren voordat ze smorgens vroeg naar de wedstrijd vertrekken (en bij ons is smorgens vroeg écht nog smorgens vroeg.. 6/7uur). Als je een cap ophebt die wat bruin afgeschoten is van de zon wordt je raar bekeken. Als je geen leren rijlaarzen hebt wordt je raar bekeken. Tuurlijk is dit niet zo over de gehele lijn, maar de evolutie is wel heel goed zichtbaar.

Eh, een beetje verzorging, knappe (lees niet kapotte en schone) kleding aan vind ik wel prettig. En 20 jaar geleden deed ik ook mijn best om mijn haar zo netjes mogelijk onder mijn cap weg te werken. En make-up: ik ga echt niet zonder de deur uit dus ook niet als ik ga rijden... Ik ga voor kwalitatief goede spullen, omdat deze langer mee gaan. Dus ook leren rijlaarzen (ik heb al 12 jaar hetzelfde paar). Ik zie niet in wat daar mis mee is?

Spullen zijn moderner geworden, rijjasjes hebben bijvoorbeeld een mooiere snit dan vroeger, rijbroeken zijn van betere materialen. Ik zie niet in waarom ik die niet zou moeten gebruiken omdat iemand dan denkt dat ik 'bekakt' ben geworden? Als mensen dat vooroordeel alleen al op mijn voorkomen baseren, zijn zij net zo erg als de mensen waar zij een hekel aan hebben (waarvan zij dus denken dat zij op hen neerkijken omdat ze in hun oude zooi lopen)

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:13

Equinecoach schreef:
merensje schreef:
Paarden hebben duidelijk meer bloed tegenwoordig, en ze lijken ook wel gevoeliger voor kleine kwaaltjes.

Nee, de mensen die ermee omgaan lijken vooral gevoelig voor kleine kwaaltjes Haha! Haha!

Ha, je hebt nog gelijk ook.
en misschien moet ik mezelf nog een keer corrigeren: er zijn meer paarden met bloed ipv paarden hebben meer bloed.
En meer mensen willen ze hebben omdat ze (vaak) zo mooi zijn.....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:23

runningkawa schreef:
Nu worden er veel paarden rontgen afgekeurd...toen hadden paarden imo ook spat...maar dat wist niemand.
Waren ze kreupel werden ze op het land gegooid voor een half jaar, was het dan niet over gingen ze naar de slacht...geen tildren geen poedertjes...

En nu is het vaak als je een merrie hebt die niet meer geschikt is voor het werk: "zet er maar een hengst op".
Krijg je ook slechte paarden van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:25

Idd
Al is het natuurlijk minder eg als het niet geschilt komt door oorzaak van buiten af.
Maar oorzaak van binnen, dan is fokken niet zo'n goed idee vind ik Lachen

En dat is idd wel een verschil met vroeger, nu fokt iedereen maar wat, toen was het eigenlijk alleen maar voor stoeterijen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:27

tamary schreef:
En nu is het vaak als je een merrie hebt die niet meer geschikt is voor het werk: "zet er maar een hengst op".
Krijg je ook slechte paarden van.

Ook maar wat nog erger is dat mensen die niet de ruimte hebben een merrie kopen omdat ze misschien OOIT een veulen willen fokken.
Van mij mag fokken aan banden worden gelegt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:53

Ik denk meer dat de mentaliteit anders is dan eerder. Waar eerder iedereen je wel wou helpen en waar het nog gezellig was om op wedstrijd te gaan. Nu is de gezelligheid er niet meer. Lopen veel mensen met grote arogantie rond inbde paarden wereld. Ik denk dat dat meer is veranders.

Ik vind de paardensport in ieder geval een stuk minder leuk en gezellig dan 10 jaar geleden.

Daarbij werd er vroeger door de boeren ook maar wat gefokt. Dat vind ik niet iets van de laatste tijd. Verschil is dat er nu wel veel meer kennis is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:22

[quote="jasmijn78
Daar ben ik het niet mee eens. De paarden zitten nu door onze fokkerij beter in elkaar qua exterieur. Karakters zijn daarentegen wat gecompliceerde geworden gemiddeld genomen.

Kwalitatief gezien zijn de paarden door de jaren heen geschikter geworden voor sport. Daarentegen is de welvaart in ons land ook vooruit gegaan wat er toe heeft geleid dat er nu meer mensen paardrijden dan vroeger. Dit leidt er dan ook weer toe dat er relatief meer klungels zijn, in de regel vaak mensen die niet met paarden opgegroeid zijn. Die krijgen dus het 'paardengevoel' en nuchtere boerenverstand niet van huis uit mee.

[/quote]
Dat meen je niet serieus hoop ik?
Qua exterieur is zeker het KWPN er gigantisch op achteruit gegaan; niet voor niets komen er steeds meer osteheopaten,holistische dierenartsen en zadelmakers bij.
Door de slecht gefokte paarden van tegenwoordig is er veel meer vraag(en geld) voor dit soort specialisten.
Dat de paarden voor de sport geschikter zijn geworden klopt denk ik deels; maar dat betekent niet dat ze sterker en beter qua bouw zijn.
Geef mij maar een compacte met gewone gangen dan een spectaculaire draver die losse gewrichten heeft of een weke rug...
Wel realistisch blijven he Knipoog