Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

kehdra schreef:Dan hebben we het over een jaartje of 20 - 30 jaar geleden, toen de paarden nog geen topsporters waren, die MOETEN presteren, maar gewoon paarden waar op een eerlijke, maar vooral ook duidelijke manier werd gegaan.
20/30 jaar geleden (wat jij niet écht bewust heb meegemaakt, no offense
) was het net zo erg als nu... Alleen was er nog geen internet en zoiets als bokt. Was iedereen nog op z,n eigen stalletje bezig met van alles en nog wat en je zag alleen het resultaat op, bijvoorbeeld, een wedstrijd...
)runningkawa schreef:Dat zie je idd wel steeds meer ja.
Al was dat hier vroegah in de regio ook verschil tussen NKB en NBVR.
Heb wel eens gehoord dat het in andere regio's anders was.
Maar hier was toen NKB het boerenvolk zeg maar. En NBVR de mensen met een dikke laag maku-up en een walm parfum, dure merken enzo
(veel dure merken, zowat allemaal een bruin lekker duur zadel, allemaal bondjes waar er maar bondjes kunnen liggen, caps van 100'en euro's, elk paard bandages aan zijn benen,...). Ondertussen is dat onderscheid stillaan verleden tijd aan het worden, vermits de LRV ook gezellig begint mee te doen met al het gedoe.... 
). of achter in de tuin of op een gezamelijk stukje land. Van de ruim 50 ponyclub leden kregen er 4 ponys wat krachtvoer omdat ze anders teveel invielen (OA de pony van mijn zus) maar dat was maximaal 200 gram per dag was ook genoeg. Alleen na een lange wedstijd dag van 6 uur in de ochtend tot 7 uur in de avond kregen ze een handje voor de inspanning. runningkawa schreef:Is er echt zoveel verschil dan?
Toen waren er ook al mensen die hun paarden met de slof in elkaar trokken.
Wilde mensen ook 1 worden op wedstrijd. En heb ook praktijken gezien waar mijn haren van overeind gingen staan...20 jaar terug.
Ook werd er toen al gefokt met het doel een goed paard voor de sport
Voor mij het enige verschil..dat er nu meer mensen de centen hebben voor een paard te kopen en de gejaagde maatschappij waarin tijd voor iets te leren er niet meer is.
ikenindi schreef:ik denk meer dat ze de werkpaarden bedoeld? al hoewel, die kregen geen zadel op.
.merensje schreef:Paarden hebben duidelijk meer bloed tegenwoordig, en ze lijken ook wel gevoeliger voor kleine kwaaltjes.

kehdra schreef:Toen de paarden nog lekker compact waren, niet uitelkaar gevallen, té groot, of té lang.
Geen doorgefokte incest paarden, die gefokt worden op de bloedlijnen.
kehdra schreef:Nav een ander topic, waaruit bleek dat de paarden van tegenwoordig simpelweg, een stuk minder goed in elkaar zitten als 'vroeger'.
kehdra schreef:Tegenwoordig zijn er allerlei hulpmiddelen, die kunnen worden ingezet.
Setjes om het allemaal mooier te maken, zonder effectief te zijn.
Trainingsmethoden, waarvan het nog maar de vraag is of het wel eerlijk is naar het paard toe.
Behandel methoden, die uiteenlopen, van masseren tot aromatherapie
kehdra schreef:Waarom moet tegenwoordig alles moeilijk en ingewikkeld?
kehdra schreef:Waarom niet gewoon je paard pakken, borstel erover, zadel en hoofstel erop, en rijden?
runningkawa schreef:Toen luisterde je als puber naar iemand van 40...nu trek je een grote bek open.
Toen nam je de tijd om hoger te komen...nu wil men binnen een jaar anky zijn...
tantjeuh schreef:Tegenwoordig zie ik op diezelfde wedstrijden ongeveer niemand meer lopen met slechte kleren, maar loopt iedereen rond met dure merkkleding, schoenen met een hakje onder (vraag me niet hoe ze het doen op die grond), het merendeel van de vrouwelijke ruiters heeft make-up op als ze hun dressuurproefje moeten gaan rijden en stijlen hun haren voordat ze smorgens vroeg naar de wedstrijd vertrekken (en bij ons is smorgens vroeg écht nog smorgens vroeg.. 6/7uur). Als je een cap ophebt die wat bruin afgeschoten is van de zon wordt je raar bekeken. Als je geen leren rijlaarzen hebt wordt je raar bekeken. Tuurlijk is dit niet zo over de gehele lijn, maar de evolutie is wel heel goed zichtbaar.
Equinecoach schreef:merensje schreef:Paarden hebben duidelijk meer bloed tegenwoordig, en ze lijken ook wel gevoeliger voor kleine kwaaltjes.
Nee, de mensen die ermee omgaan lijken vooral gevoelig voor kleine kwaaltjes![]()
runningkawa schreef:Nu worden er veel paarden rontgen afgekeurd...toen hadden paarden imo ook spat...maar dat wist niemand.
Waren ze kreupel werden ze op het land gegooid voor een half jaar, was het dan niet over gingen ze naar de slacht...geen tildren geen poedertjes...

tamary schreef:En nu is het vaak als je een merrie hebt die niet meer geschikt is voor het werk: "zet er maar een hengst op".
Krijg je ook slechte paarden van.