Rechtrichten van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StEpHaNiE66

Rechtrichten van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 08:56

Hallo mensen,

Ik had een discussie (tje) bij ons op stal en wil graag weten wat jullie ervan vinden. Ik vind het rechtrichten van het paard 1 van de moeilijkste dingen van het paardrijden (in totaal). Wat vinden jullie hiervan?

unamie

Re: Rechtrichten van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:04

Het kwartje moet even vallen Haha! maar ik vind het iid wel 1 van de moeilijkste dingen
Verder wordt rechtrichten een stuk makkelijk bij paarden, die geen spier en-of andere problemen hebben.
Soms is het heel logisch, waarom een paard scheef is...

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:24

Het is moeilijk omdat je er in elke oefening weer naar terug moet. Mee eens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:26

Ja echt rechtrichten is inderdaad 1 van de moeilijkste dingen,een echt recht paard kun je alles mee.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:28

Ik vind het vreselijk meoilijk!

Als ik ga lessen dan zegt mn instructeur altijd dat ik een beetje meer moet inwerken langs een kant omdat mn paard scheef loopt, maar voor mijn gevoel loopt ze dan recht... En omgekeerd, als hij zegt dat het recht is voelt het alsof het scheef is.

Ze loopt wel beter als ze volgens hem recht staat dus hij zal wel gelijk hebben Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:29

Ik vind rechtrichten ook het moeilijkste. Daarbij vecht ik niet alleen tegen de voorkeur van het paard maar ook tegen mijn eigen voorkeur, en dat bij elke beweging die we maken! Bovendien heb je het probleem als je maar een paard rijdt dat scheef als recht aan gaat voelen, tja, en dan wordt het spiegel- en instructeurswerk. Ben er nu ook mee bezig en het valt echt niet mee hoor. Zit ik met evenveel druk op twee beugels (voor mijn gevoel: naar rechts) en dan trek ik weer een schouder op. Corrigeer ik die schouder en dan knik ik in in een heup Clown En dan heb ik nog niet eens aan mijn paard geknutseld daar Nagelbijten / Gniffelen

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:42

ik snap ook echt nog niet hoe ik dat moet doen, maar merk wel dat het nodig is. Dus, ja, zeker een van de moeilijke dingen aan paardrijden!

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:33

Klopt dat het rechtrichten van je paard erg moeilijk is voor de meeste ruiters Omdat je paard namelijk ALTIJD 1 kant heeftwat moeilijk voor hem is dus hij zal altijd moeite hebben met rechtrichten. (dit is mij verteld)

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:07

Ik begin hier altijd mee tijdens het instappen en idd rechtrichten en netjes op 2 teugels rijden is nog niet zo makkelijk. Vooral bij slangenvoltes vind ik het moeilijk op die korte stukjes.

Puck__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:45

Ja lastig is het, voral omdat ze vaak aan een kant meer besprierd zijn en steeds die kant meer gebruiken waardoor ze sheef zijn. Teminste dit heb ik altijd Vork

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:22

De mijne is wel recht en heel soepel, is ook pas 7 en ik heb hem vanaf dat hij ingereden is. Maar het blijft moeilijk hoor, soms ziet hij van alles rechts, dus trekt hij toch wat meer daar naartoe. Dan wordt het al gauw rommelig en slungelig.

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:31

Ik vind het ook heel moeilijk en sinds kort houdt ik me er ook echt mee bezig. Mijn paard werd steeds stugger op een kant, dus ben ik me er in gaan verdiepen, en nu ik meer probeer mn paard recht te richten loopt is steeds fijner. Maar het blijft idd moeilijk!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:34

Ik kan me nog herinneren van vroeger dat ik het maar saai vond om naar ruiters op hun privepaarden te kijken. Viel werkelijk niets aan te zien. Nu ik inmiddels 3 jaar een eigen paard heb weet ik beter....
Ik ben zelf ook zo'n ruiter geworden en er zit meer werk in dan ik vroeger ooit gedacht had haha.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:39

De mijne is enorm scheef! Hier gaan we ook heel hard aan werken, maar het is echt moeilijk. Volgens mij is dit inderdaad het moeilijkste van het paardrijden!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:34

Ik vind het zelf ook erg moeilijk. Dus jullie zijn niet de enige Knipoog

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 08:57

Ja ik ben het met Borg eens...ik zat vroeger ook altijd te kijken van..Nou dat moet niet zo moeilijk zijn maar nu ik "serieus" aan het rijden ben valt me dat toch vies tegen. En bij paarden die geen spierproblemen is het iets lastiger maar ik zie dat heel veel mensen daar problemen mee hebben!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:59

Helemaal mee eens Ja
Ieder paard van nature scheef is gebouwd, en dit vaak door onkunde erger wordt gemaakt is het ook gewoon een hoop werk.
Daarnaast is het iets wat blijft terug komen in de opleiding van een paard, als je het rechtrichten uit het oog verliest zal het paard langzaam aan weer terug gaan naar zijn/haar natuurlijke stand/houding.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:07

Nijn schreef:
Helemaal mee eens Ja
Ieder paard van nature scheef is gebouwd, en dit vaak door onkunde erger wordt gemaakt is het ook gewoon een hoop werk.
Daarnaast is het iets wat blijft terug komen in de opleiding van een paard, als je het rechtrichten uit het oog verliest zal het paard langzaam aan weer terug gaan naar zijn/haar natuurlijke stand/houding.

En zelf ben je ook hartstikke scheef. Heel fijn als het elkaar versterkt Koe
Ik ben nu zelf aan het trainen om eerst mijn eigen scheefheid op te heffen en daar kan ik al knap moedeloos van worden. Ik merk overigens wel resultaat, mijn paard gaat er idd ook anders van lopen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:10

Urielle schreef:
Nijn schreef:
Helemaal mee eens Ja

En zelf ben je ook hartstikke scheef. Heel fijn als het elkaar versterkt Koe
Ik ben nu zelf aan het trainen om eerst mijn eigen scheefheid op te heffen en daar kan ik al knap moedeloos van worden. Ik merk overigens wel resultaat, mijn paard gaat er idd ook anders van lopen.

Helemaal waar Ja
Mijn geluk bij een ongeluk is (letterlijk Clown ) dat ik na een val van een paard in het ziekenhuis heb gewerkt aan mijn scheefheid, komt nu ontzettend van pas in mijn lessen met het paard!
Moet zeggen dat het inderdaad zwaar is, en tegelijkertijd werken aan je eigen scheefheid en aan die van je paard misschien wat te veel van het goede is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:10

Helemaal met nijn eens Ja
Je blijft er mee bezig
Of je nu B nivo of Z rijdt. Of wat ook
Mensen die roepen oooh ik ken het al...daar gaan mijn haren van ovreind staan

bagheera2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:19

Fijn om te lezen dat er beseft wordt, dat het scheef zijn van een paard ook vaak samen hangt met de scheefheid van zijn/haar ruiter. Heb daar nu bij mijn nieuwe paard mee te maken en doe erg mijn best, samen met mijn instructrice. Maar valt niet altijd mee Knipoog

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:16

rechtrichten is iets wat dagelijks terugkomt in de training, in principe is je paard recht als je naar beide kanten even makkelijk en soepel kunt buigen. Rechtrichten doe je dan ook door buigingsoefeningen te doen, dus het komt idd elke dag terug Ja

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:43

door bewust te zijn van het rechtrichten kan je het trainen en krijg je zo ook veel meer inzicht in je paard. Ik train aan de hand en longe. Mezelf rechtrichten vind ik een grotere uitdaging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:05

Rechtrichten vind ik juist een hele leuke oefening om te doen, omdat hij door het paard vaak best snel gevolgd word. Ik ben er toevallig ook weer mee bezig, en zodra ik resultaat voel, is mijn hele dag direct goed.

Het ligt er denk ik misschien ook aan, hoe het paard recht gericht word!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:08

Een oefening?
Voor mij is er niet 1 bepaalde oefening die gelijk staat aan recht richten.
Recht richten is voor mij nog altijd het paard op een dusdanige manier trainen, door verschillende oefeningen, dat het paard recht(er) wordt in zijn lijf.

Moet wel zeggen dat ik er benieuwd ben welke oefening jij gebruikt, en welke dus ook volstaat voor het rechtrichten?