Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Cathalijne schreef:Omdat steigeren een van de gevaarlijkste dingen is. Als het paard niet goed in evenwicht is kan het achterover vallen, en daardoor zijn ruiter verpletteren (en daarwordt je niet vrolijk van).
Steigeren is vaak een vorm van verzet, en over het algemeen dus een behoorlijk serieus iets (kan ook te maken hebben met pijn etc.
Overdigens heb ik bij jouw verhaal neit het idee dat het gaat om verzet.
tsjah wat dan. Had je vriendin er duidelijk bijgezet dat het ging om een soort van vrijheidsdressuur, en niet als verzet. Veel mensen kunnen het verkeerd interpreteren.
Ik vind persoonlijk dat je heel voorzichtig moet zijn. Zit je er zelf niet op, en doe je het in geringe mate? oke, maar wees heel voorzichtig. Het kan altijd misgaan, het is gevaarlijker van andere kunstjes.
Ik zal het dus niet verbieden, maar wel aanraden er heel voorzichtig me omgaan.
Narya schreef:Ik denk dat mensen zo fel reageren omdat ze het zelf eerder mis hebben zien gaan. Ook ik heb het gezien, een van onze paarden deed op een gegeven moment niets anders meer dan steigeren. Toch zonde dat een paard daarom dan weg moet en wellicht wel bij de slacht beland..
_STS_Angels_ schreef:Ja maar zo als ik al zei, de mensen die het vol enthausast me met veel liefde en geduld (en sommige met geld voor instructeur) hebben geleerd en er mee om te gaan. WETEN de risicos!
Dit is hun eigen keuze hier kiezen ze zelf voor!
Cassidy schreef:Even een quote uit een ander topic [VD] hoe: op comando laten steigeren?
(scheelt weer tikwerk) en wat links naar topics waar steigeren ook en uitvoerig besproken is. Met een nadrukkelijke waarschuwing om het niet mee te nemen. Kan voor het paard het begin zijn van een enkeltje Stegeman.Cassidy schreef:Er staan wat topics op VD over steigeren, en de waarschuwing om het niet aan te leren. Jij kunt wel niet op je shet gaan rijden, maar een ander misschien wel en als hij in die gevallen ook gaat steigeren en in het ergste geval achterover klapt en de ruiter onder zich begraaft kunnen de gevolgen dodelijk zijn.
Een beetje verantwoordingsgevoel hoort bij het houden en beleren van paarden. Steigeren gewoon NIET aanleren, komen grote brokken van!
Kijk even op de volgende topics en volg de links die daar gegeven worden:
[VD] aanleren van steigeren, wel of niet??
[VD] Steigeren geef een GOUDEN TIP!!
[OPG] "Blij" steigeren
[VD] vraagje over het stijgeren
[HAW] stoere shet @ steigeren
En als klap op de vuurpijl:
[AR] [VD]hoe leer je een paard het steigeren af?
hyperkind @ [ITP] saskia en mariska (welshjes) foto's + filmpjes !
[OPG] Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!
suleilitha schreef:Met vrijheidsdressuur is niet veel mis maar willens en wetens leren steigeren, zelfs als je weet dat dit gevaarlijk is voor mensen in de buurt is gewoon dom. En je zegt dat je er op kickt, lekker egoistisch. Zoek dan maar snel een andere kick die veiliger is voor mens en dier.
_STS_Angels_ schreef:De pony zou NOOIT verkocht worden alleen aan mijn verzorger en als zij hem niet meer wil komt ze terug bij MIJ.