Rechtrichten Academische rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dukeenkaya

Rechtrichten Academische rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 15:15

Hallo Allemaal,

Ik ben drie weken geleden begonnen met Rechtrichten.
Ik heb een verzorgpaard hij is 20 jaar en heet Duke.
Ik rij hem nu bijna 4 maanden en kunnen het goed vinden samen. T de eigenaar geeft mij de volledige vrijheid en dat is wel zo fijn. Ik rij op hem dinsdag, donderdag en zaterdag. 3 weken geleden kregen T en ik les van MoniqueB. Zij heeft de curcus gedaan instructeurscursus Academische rijkunst rechtrichten bij Marijke de Jong van Paardenbegrijpen. Nu geeft ze zelf les en ik mag daar ook van genieten en leren. Duke had een huppel in zijn gang zitten en die is nu al weg, door goed te rijden en te ontspannen. Deze maand veel oefenen en dan aan moniqueB laten zien wat ik allemaal gedaan heb en geoefend heb met Duke. Krijg nu 1 keer in de maand les van haar. Ik zelf zit nu ook veel meer ontspannen op Duke en hij wordt alleen maar beter als ik zo ontspannen ben. Zijn er nog meer mensen die dit doen? Misschien kunnen wij wat tips uitwisselen.
Mo en Duke Knipoog Afbeelding

Don_Marcello

Re: Rechtrichten Academische rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:26

dukeenkaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 15:30

ja dat weet ik alleen heb ik nog geen 25 berichten en dan kom je er niet op, dus vandaag dit bericht Huilen

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 23:04

Correctie, hij is al 22 jaar. Knipoog
Leuk dat je er een topic over hebt geopend!

(ben dus de eigenaar van deze knappe draver Bloos )

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 00:09

Ik heb me er helemaal in verdiept ivm kreupelheids problemen bij mijn scheve paard. Ga 2 mei naar een clinic van Marijke de Jong en paard staat op de wachtlijst voor hulp Haha!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:33

Wat is het verschil tussen dit 'academische rijkunst rechtrichten' en het rechtrichten wat iedereen zou moeten doen wanneer 'ie z'n paard rijdt?

dukeenkaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 10:48

Ik zou het niet weten, misschien kan iemand daar een antwoord op geven. Ik zal zelf ook eens kijken op internet. Goede vraag trouwens.Ik doe dit nog maar drie weken.
mvg Mo en Duke

dukeenkaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 10:56

Rechtrichten
Een paard is van nature scheef en loopt op de voorhand. Wanneer een paard in de wildernis leeft en er geen ruiter op zijn rug klimt zijn deze natuurlijke scheefheid en het lopen op de voorhand geen enkel probleem.

Maar wanneer wij met onze paarden aan het werk gaan zonder aandacht aan deze twee belangrijke aspecten te besteden kan er overbelasting van de voorhand en rugspanning ontstaan.

Symptomen die hierop wijzen zijn o.a.:

vastpakken van het bit aan een kant
niet nageeflijk
ongelijke aanleuning
op de binnen- of buitenschouder vallen
niet willen hals strekken
ongewenst versnellen
zadel en/of ruiter zakken scheef
de ruiter niet laten doorzitten
zwaar op de hand zijn
tandenknarsen
verkeerde galop aanspringen
overkruist aanspringen
dribbelen
hoofd kantelen
telgang is stap
moeite met afwenden
oefening wel de ene hand, maar niet op de andere kunnen
schudden met het hoofd
flegmatiek lopen
kijkerigheid
niet vierkant halthouden
werkweigering
scheef achterwaarts gaan
onregelmatigheid
kreupelheid
teugelkreupel
weinig schoudervrijheid
korte passen
(klinisch) hoefkatrol
taktfouten
bokken
steigeren
kissing spines
Wanneer u geconfronteerd wordt met een of meerdere symptomen van de natuurlijke scheefheid is het belangrijk direct de oorzaak hiervan aan te pakken en niet met symptoombestrijding (slofteugel, speciale bitten enz.) aan de slag te gaan.

Natuurlijke scheefheid is in de basis een spiertechnisch probleem dat d.m.v. training van de spieren verminderd en zelfs opgelost kan worden.

De definitie van een rechtgericht paard is:

een paard dat zich aan beide zijdes gelijkmatig inbuigt
een paard dat gelijkmatig stuwt en draagt met zijn achterbenen
een paard dat oefeningen gelijkmatig zowel links- als rechtsom kan doen
een paard dat zich correct laat verzamelen en oprichten
N.b. met een rechtgericht paard wordt in eerste instantie niet een kaarsrecht lopend paard bedoeld. Na jarenlange training zal dit voor de hoog opgeleide paarden die gelijkmatig stuwen en dragen met hun achterbenen wel mogelijk zijn.

naar boven

Ruiterhulpen
Wanneer we met paarden werken, is het goed om op de hoogte te zijn van het natuurlijke gedrag van een paard. Deze kennis kunnen we onder meer gebruiken wanneer wij onze hulpen aan een paard duidelijk willen maken.

De kunst hiervan kunnen we afkijken bij paarden die in een kudde leven. In een kudde bevindt zich vooraan een leidende merrie, achteraan een drijvende hengst en de paarden daartussen bewegen zich als één, zowel qua tempo als richting. Van deze basiskennis kunnen wij als ruiter dankbaar gebruik maken, door het paard te begeleiden tussen "de kudde van onze hulpen". Vertaalt naar de praktijk betekent dit het volgende:

de ruiter bekleedt de positie van de leidende merrie en bepaald de richting
de linkerteugel beheert de linker schouder van het paard
de rechterteugel beheert de rechter schouder van het paard
het linker been van de ruiter beïnvloed het linker achterbeen van het paard
het rechter been van de ruiter beïnvloed het rechter achterbeen van het paard
de ruiter bekleedt de positie van de drijvende hengst en bepaald het tempo

Het streven is dat een paard te zijner tijd voldoende heeft aan een minimale en onzichtbare hulp van de ruiter. Wanneer het paard en de ruiter versmelten tot één is er sprake van volmaakte harmonie. Als een centaur smelt de zit van de ruiter samen met de rug van het paard en smelten de handen van de ruiter samen met de mond van het paard.

Deze eenheid is ook goed te zien op het plaatje hiernaast. Zowel de heup als de schouder van het paard en de ruiter lopen parallel aan elkaar.

Natuurlijke Scheefheid; Links- of Rechtsgebogen
Zoals u misschien weet is er bij paarden sprake van een natuurlijke scheefheid. U kunt dit vergelijken met mensen; sommige zijn rechtshandig en weer anderen zijn linkshandig. Zo ook met paarden, die zijn in de basis links- of rechtsgebogen. Ik heb in de praktijk gemerkt dat het vaak niet zo zwart/wit is als hierboven gesteld en dat paarden zowel kenmerken van een links- als een rechtsgebogen paard vertonen. Ik ben er dan ook geen voorstander van om een paard in een links- of rechtsgebogen hokje te stoppen, maar richt me liever op de verschillende scheefheden die ik tijdens de training tegen kom en ga hiermee aan de slag.

Maar om u een indruk te geven van de verschillen mogelijkheden ziet u hieronder een overzicht met een aantal specifieke details voor een links- of rechts gebogen paard.

Linksgebogen paard Rechtsgebogen paard

links is de korte en stijf bespierde kant
linkerzijde wordt ook wel de holle zijde genoemde
rechts is lang en soepeler bespierde kant
rechts wordt ook wel de bolle zijde genoemd
paard zal makkelijker linksom dan rechtsom gaan
rechtsom zal het paard zijn tempo waarschijnlijk versnellen
paard pakt rechter teugel meer vast
zijn linkerheup staat hoger
paard brengt zijn gewicht graag naar de rechter schouder, dus op volte linksom zal uit over buitenschouder wegvallen en op volte rechtsom zal hij op zijn binnenschouder vallen
paard duwt ruiter en zadel naar rechts
paard zet linker been graag naast de massa
rechts is de korte en stijf bespierde kant
rechterzijde wordt ook wel de holle zijde genoemde
links is lang en soepeler bespierde kant
linkss wordt ook wel de bolle zijde genoemd
paard zal makkelijker rechtsom dan linksom gaan
linksom zal het paard zijn tempo waarschijnlijk versnellen
paard pakt linker teugel meer vast
zijn rechterheup staat hoger
paard brengt zijn gewicht graag naar de linker schouder, dus op volte rechtsom zal uit over buitenschouder wegvallen en op volte linksom zal hij op zijn binnenschouder vallen
paard duwt ruiter en zadel naar links
paard zet rechter been graag naast de massa

En dit heb ik gevonden over
Academische Rijkunst (in het kort)
Met de Academische Rijkunst wordt de klassieke paardrijkunst uit de oudheid nieuw leven ingeblazen. In de Academische rijkunst wordt het paard, zowel lichamelijk als geestelijk, getraind naar zijn vermogen. Doordachte gymnastische oefeningen leveren een belangrijke bijdrage aan een lang en gezond paardenleven.

Persoonlijk vindt ik het een mooie gedachte dat in de Academische Rijkunst het paardrijden als een bewegende kunstvorm wordt beschouwd. Harmonie tussen ruiter en paard, harmonie in beweging...
Afbeelding

"Reiten ist Lebenskunst!"

"Als Lebenskünstler lebt man nicht länger, aber mehr!"

(Bent Branderup)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:39

Ik krijg ook les daarin (al ligt het door omstandigheden stil). Het bevalt mij super en zowel paard als mij hebben er enorm veel van geleerd Ja

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:37

Anoeska schreef:
Wat is het verschil tussen dit 'academische rijkunst rechtrichten' en het rechtrichten wat iedereen zou moeten doen wanneer 'ie z'n paard rijdt?

Academische rijkunst is vooral gericht op buigingsarbeid en daardoor een paard rechtrichten. Ook ligt het tempo lager dan bijvoorbeeld rechtrichten via AdB.
Dit is wel een hele korte uitleg Knipoog

dukeenkaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 19:44

heb vandaag weer goed gereden, en dan wel zonder zadel. Deze tip kreeg ik van mijn lerares. Ga met een barebackpad rijden. Alleen heb ik die niet, dus moet ik aan schafen. Ga eerst even op vakantie en dan zoeken naar een barebackpad. Vindt het wel moeilijk om op Duke te blijven zitten in draf, maar ja moet nog veel leren. Doordat ik zonder zadel rij en dan eigelijk met barebackpad dan voel ik de bewegingen van Duke zijn Benen. Nou dat was het tot volgende week. Ga nu lekker naar Luxemburg en ga daar ook rijden in de bossen.
mvg Mo en Duke

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:11

ankem schreef:
Anoeska schreef:

Academische rijkunst is vooral gericht op buigingsarbeid en daardoor een paard rechtrichten. Ook ligt het tempo lager dan bijvoorbeeld rechtrichten via AdB.
Dit is wel een hele korte uitleg Knipoog

Dat is niet een hele bruikbare uitleg ben ik bang. Want nog steeds wordt niet aangegeven wat het verschil is tussen het 'academische rijkunstig rechtrichten', en het rechtrichten wat elke 'normale' ruiter zou moeten doen? Daar valt AdB niet echt onder imo.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:44

Citaat:
Dat is niet een hele bruikbare uitleg ben ik bang. Want nog steeds wordt niet aangegeven wat het verschil is tussen het 'academische rijkunstig rechtrichten', en het rechtrichten wat elke 'normale' ruiter zou moeten doen? Daar valt AdB niet echt onder imo.

Wat versta jij onder rechtrichten wat elke ruiter zou moeten doen?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:46

Ik vind het de basis van dressuurmatig rijden dat je paard recht is. Voor- en achterbenen sporen, druk links-rechts is gelijk, paard loopt linksom de oefeningen net zo makkelijk als rechtsom. En omdat ieder paard van nature scheef is, is dit nog niet zo makkelijk. Daarom moet je je paard dus 'rechtrichten'.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 25-04-08 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:46

VValar schreef:

waarom denk je dat dat het "rechtrichten wat elke 'normale' ruiter zou moeten doen" anders is dan aan de Antoine de Bodt methode of de Academische stroming?
Zowel ADB als de academische stroming vinden juist dat "hun" manier juist dat is dat "elke 'normale' ruiter zou moeten doen."

In de laatste Aamzone, nr 19, (zie http://www.amazonemagazine.nl/) staat een interessant stukje over ADB (met mooie foto's Cool )

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:11

Om dat sporen, gelijke druk enz voor elkaar te krijgen, zul je eerst moeten rechtrichten. Waar jij over spreekt is een rechtgericht paard.
Er zijn meerdere benaderingen, de AR is er een van, AdB ook. Wel zie ik overeenkomsten. AR maakt vooral veel gebruik dus van buigingsarbeid en zijdegangen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:25

Don_Marcello schreef:
waarom denk je dat dat het "rechtrichten wat elke 'normale' ruiter zou moeten doen" anders is dan aan de Antoine de Bodt methode of de Academische stroming?
Zowel ADB als de academische stroming vinden juist dat "hun" manier juist dat is dat "elke 'normale' ruiter zou moeten doen."

In de laatste Aamzone, nr 19, (zie http://www.amazonemagazine.nl/) staat een interessant stukje over ADB (met mooie foto's Cool )

Schijbaar worden hier door gebruikers een driedeling gemaakt van het rechtrichten, nl academische stroming, AdB, en de rest (rechtrichten wat elke goede ruiter zou moeten doen, geen fervent aanhanger van een bepaalde methode). Schijnbaar zijn de eerste twee uit dit rijtje een hele andere weg ingeslagen en hebben DE methode uitgevonden. Ik ben wel heel erg benieuwd waarom dit zo revolutionair moet zijn, als dit gewoon net als iedere andere methode tracht het paard o.a. recht te richten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:50

ankem schreef:
Om dat sporen, gelijke druk enz voor elkaar te krijgen, zul je eerst moeten rechtrichten. Waar jij over spreekt is een rechtgericht paard.
Er zijn meerdere benaderingen, de AR is er een van, AdB ook. Wel zie ik overeenkomsten. AR maakt vooral veel gebruik dus van buigingsarbeid en zijdegangen.

Nee hoor, ik heb het ook gewoon over rechtrichten van je paard, staat er duidelijk:

Citaat:
Ik vind het de basis van dressuurmatig rijden dat je paard recht is. Voor- en achterbenen sporen, druk links-rechts is gelijk, paard loopt linksom de oefeningen net zo makkelijk als rechtsom. En omdat ieder paard van nature scheef is, is dit nog niet zo makkelijk. Daarom moet je je paard dus 'rechtrichten'.

Maar goed ik maak nu uit jouw verhaal op dat het gewoon meerdere wegen zijn die naar Rome leiden (meerdere manieren om een rechtgericht paard te krijgen). Het werd gebracht alsof iemand het 'wiel opnieuw' had uitgevonden.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 07:29

Citaat:

Nee hoor, ik heb het ook gewoon over rechtrichten van je paard, staat er duidelijk:

Goed ik heb in het kort uitgelegd hoe via de AR rechtgericht wordt, dan ben ik benieuwd hoe jullie het doen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 23:32

Om even on topic te blijven. Vandaag is een leerling van Marijke de jong bij me geweest. Zij heeft mijn kreupele paard bekeken en gezien dat haar bekken heel scheef staat.

Zij neemt haar nu 6 weken in training, waarbij ik de laatste 2 weken les krijg. Daarna blijf ik regelmatig bij haar lessen. heb er echt zin in.

Ga 2 mei overigens een clinic rechtrichten volgen bij Marijke de jong.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 23:37

veel plezier, heb vandaag clinic gehad en t was super, niet bij marijke maar bij angela remie

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:49

De academische stroming is niets nieuws. Integendeel, het gaat terug naar de oorsprong van de dressuur. Na "Steinbrecht" is een andere manier van rijden onstaan met andere accenten, waardoor het rechtrichten en waarom we rechtrichten minder aandacht heeft gekregen en door gebrek aan theoritisch inzicht ook nog eens vaak anders (verkeerd) begrepen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 23:01

Leuk dat het je goed bevallen is. Ik heb ook zin in de clinic vrijdag. Haha!

Hedske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:34

Hallo allemaal,

Krijgt iemand van jullie toevallig les van Monique Bleijenbergh?
Ze is heel moeilijk te vinden via google en ik hoorde dat ze in Zuid holland les geeft.
Ik ben namelijk heel hard op zoek naar een instructeur/trice klassieke dressuur. Haha!

OK dan! Hedske.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:14

Hedske schreef:
Hallo allemaal,

Krijgt iemand van jullie toevallig les van Monique Bleijenbergh?
Ze is heel moeilijk te vinden via google en ik hoorde dat ze in Zuid holland les geeft.
Ik ben namelijk heel hard op zoek naar een instructeur/trice klassieke dressuur. Haha!

OK dan! Hedske.

Is dat niet MoniqueB hier op bokt?