FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amadeo

FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 16:18

5/04/2008 FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Donderdag 10 april vergaderde het veterinaire comité van de interantionale paardensportfederatie FEI in het Zwitserse Interlaken. Het comité kwam na de vergadering met een standpunt over de laag-diep-en-rondmethode (hyperflexie).

Er zijn medisch gezien geen effecten bekend van het gebruik van hyperflexie. Toch is er serieuze bezorgdheid om het welzijn van het paard als de trainingsmethode niet juist wordt toegepast. In de verklaring maakt de FEI duidelijk dat het hyperflexie in elke tak van paardensport ziet als een vorm van geestelijk misbruik. De FEI ondersteunt de laag-diep-en-rondmethode daarom niet.
http://www.horses.nl/rs/appl_php/newssh ... ril%202008

Wat zal dit voor de hedendaagse ruiters betekenen? En wat is de grens? Ik reed sommige paarden ook graag rond, maar niet lang en niet met de neus tussen de voorbenen (en ik rijd zeker niet met hulpteugels). Maar wie gaat hierop toezien dan? Krijg je nu een boete als je op een manege of wedstrijd gesignaleerd wordt met een paard dat onder jou te LDR loopt???

CleovG

Re: FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:23

Ik denk dat het vooral gaat om de manier waarop LDR getraind wordt. Als een paard gewoon rustig LDR loop zal niemand er iets van zeggen, maar als er paarden met doorgeslagen stangen, open monden, en bloed uit de mond lopen is het natuurlijk wel iets anders.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 16:25

ja, maar dat staat er niet...... er staat "geestelijk misbruik" en niet dat er pas geen ondersteuning is wanneer er sprake is van fysieke klachten.....

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:56

Ik vind het niet verkeerd, al snap ik wel dat de controle hier op natuurlijk niet te doen is, behalve op wedstrijden, maar dan moet je nog maar hopen dat alle wedstrijdofficials er ook daadwerkelijk wat van zeggen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:57

ThePast03 heeft hier ook een topic over geopend...

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 09:20

Sorry, maar wie is ThePast03?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:52

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:54

dat topic inmiddels gesloten..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:58

(Heb er niet zo veel verstand van, maar het leek me toch belangrijk.)

Wat word er precies verstaan onder LDR?
En wanneer word deze methode dan verkeerd toegepast?

Heeft het ook te maken met Voorwaarts/Neerwaarts?

Want wat ik met rijden heb gemerkt dat vooral het laag rijden juist erg goed en ontspannend werkt.
(Ik werk graag vanuit een lang teugeltje naar ontspanning toe en dan wat oppakken, maar nog steeds laag blijven.)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:01

Liezel1 schreef:
dat topic inmiddels gesloten..

Er staat gelukkig wel een link in van het topic dat onder Overig Nieuws valt.
Dat was blijkbaar het eerste topic en dat gaat nog wel verder.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:03

Miss_Malfoy schreef:

Want wat ik met rijden heb gemerkt dat vooral het laag rijden juist erg goed en ontspannend werkt.
(Ik werk graag vanuit een lang teugeltje naar ontspanning toe en dan wat oppakken, maar nog steeds laag blijven.)

Via de zoekfunctie kan je je antwoorden hierop vinden.
LDR is het paard 'achter de loodlijn' rijden zeg maar, maar dan expres, om zich meer te strekken in de spieren in de bovenlijn. Je kan je paard daar zachthandig op instellen (net zoals je het paard vw-nw kan instellen of een goed getraind paard daarna ook meer in de dressuurhouding kan instellen) of je kan het paard er in trekken.
Hiermee wil ik de methode absoluut niet goedkeuren hoor. Zelf ben ik ook tegen, gezien de hoge druk, die hierdoor ontstaat op de atlas en het feit dat ik van mening ben dat je deze spieren extra hoort te strekken, door het ondertreden van de achterhand, waardoor het bekken meer kanteld en de spieren 'de andere kant op' gestrekt* worden.
(* Bloos Euh, gestrekt? Hoe zeg je dat eigenlijk in de vt?)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:11

Judje schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Via de zoekfunctie kan je je antwoorden hierop vinden.
LDR is het paard 'achter de loodlijn' rijden zeg maar, maar dan expres, om zich meer te strekken in de spieren in de bovenlijn. Je kan je paard daar zachthandig op instellen (net zoals je het paard vw-nw kan instellen of een goed getraind paard daarna ook meer in de dressuurhouding kan instellen) of je kan het paard er in trekken.
Hiermee wil ik de methode absoluut niet goedkeuren hoor. Zelf ben ik ook tegen, gezien de hoge druk, die hierdoor ontstaat op de atlas en het feit dat ik van mening ben dat je deze spieren extra hoort te strekken, door het ondertreden van de achterhand, waardoor het bekken meer kanteld en de spieren 'de andere kant op' gestrekt* worden.
(* Bloos Euh, gestrekt? Hoe zeg je dat eigenlijk in de vt?)

Hmm die laatste is een goede vraag, ik zou het eerlijk gezegd ook niet weten.... Blond

Dus, (even kijken of ik het snap) het komt er op neer dat het een trainingsmethode is, die zowel met zachte als harde hand toegepast kan worden, maar dat het eigenlijk meer een soort trucje is, en dat je die spieren dus eigenlijk hoort te trainen door de achterhand onder te brengen.

Het is dus eigenlijk een overbodig trucje, heb ik dat goed?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:44

Kijk ander eens op youtube, daar zijn genoeg filmpjes te vinden.....vooral van ruiters die hoog in de sport rijden...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:45

Tja, maar waar zoek je dan op op youtube..

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:46

Tik maar rollkur en anky van grunsven in....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:49

Jep, ben nu aant kijken.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:52

Doet mij zeer aan mijn ogen als ik dat zie... kan me niet voorstellen dat mensen zo durven te rijden!! En dan nog voor publiek! Als zulke mensen dit voorbeeld geven, is dat niet vragen om moeilijkheden?

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:54

ik ga mee met de FEI!

er zijn maar een paar (dressuur) ruiters op topniveau die hun paarden mooi rijden

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:06

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:07

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:11

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:56

Miss_Malfoy schreef:

LDR is hyperflexen. Het paard moet er achter onder en aan de voorkant ook extreem diep ingesteld worden, met neus achter de loodlijn. Dit rekt de spieren in de bovenlijn extra op.

Er is een ruiter met heel veel gevoel voor nodig, immers het is moeilijk om de achterhand actief te kunnen houden wanneer je op die manier rijdt.

Daarnaast is het alleen voor ver opgeleide paarden, niet voor jonkies.

Fout toegepast: achterhand blijft achter, hyperflexion van voor naar achter, of dus bij een paard wat er nog niet aan toe is.

Ook een kanttekening: Het wordt niet toegepast als doel, of als enige methode. Een paard moet op alle hoogtes en dieptes ingesteld kunnen worden, van opgericht tot vw-nw tot halsstrekken tot LDR. Het is dus geen afzweren vna het klassieke Duitse systeem, maar een aanvulling erop.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:58

Maar waarom zou je het toepassen? Op de klassieke manier krijg je het ook wel voor elkaar en ik vind het er niet uit zien zoals Anky daar met dat paard rondhuppelt door de bak terwijl die stang compleet doorgetrokken wordt. Vind het ook niet echt rust en ontspanning uitstralen. Het ziet er meer uit als een zeer onvriendelijk trucje zodat we een paard met 7 jaar in de Grand Prix kunnen knallen, want tijd is geld. En dan nog de voorbeeldfunctie die Anky heeft, omdat zij het doet denkt iedereen dat het goed is en dat het zo hoort. Ik vind het niet voor haar pleiten dat ze hier compleet niet bij stil lijkt te staan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:31

Volgens de ruiters die het gebruiken worden paarden er aanzienlijk leniger van. Stond overigens ook in het interview in de Paardenkrant, dat dat wel het geval was.
Aangezien de ruiters die LDR toepassen in de trainingen toch de top van de FEI Ranking beheersen vind ik het nog steeds een beetje vage uitspraak. LDR zou mentale mishandeling zijn (en waarom wordt dat zo gezien? Is een paard diep instellen mentaal erger dan je paard laag rijden, dan een paard zich leren oprichten, een paard bijzetten?) maar de ruiters die het toepassen rijden wel aanzienlijk betere proeven. Als deze ruiters uit de wedstrijdring geweerd worden, wie is er dan nog, die een proef rijdt die de moeite van het kijken waard is momenteel? Een enkeling blijft over. En dat maakt geen competitie.
Dus de FEI heeft het trainingssysteem wel mee opgebouwd, maar breekt het nu onder druk van de publieke opinie (waarvan de meerderheid geen paard boven L-niveau onder zijn kont heeft gehad want zo gaat het Haha! ) het systeem in het openbaar af.

Dit zonder me uit te spreken voor of tegen LDR, maar wel stelling innemend tegen de manier waarop de FEI er mee omgaat. De FEI nagelt hier in het openbaar de internationale dressuurtop plus haar eigen jurycorps aan de schandpaal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:40

ben het wel met Urielle eens..............

vooral de mensen die in de verste verte niet weten wat er op dat niveau gevraagd word van paard EN ruiter hebben hier een mening over.........

IMO hetzelfde als Johan Cruijf vertellen dat zijn trainingsmethoden niet kloppen