een slofteugel lost geen problemen op,het verbergt ze alleen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

igor001

een slofteugel lost geen problemen op,het verbergt ze alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 16:50

Hoi,

Ik wil hier een nieuwe stelling zetten:

Met een slofteugel los je geen problemen op, je verbergt ze alleen.

Wat vinden jullie hiervan?
Ik ben niet voor en niet tegen het rijden met een slofteugel. Ik denk dat zolang je weet hoe je met een slof kan rijden, het wel deels problemen op kan lossen. Je hoeft de slof bijvoorbeeld niet altijd te gebruiken. Als het paard rustig en ontspannen loopt, dan kan je de slofteugel natuurlijk ook los houden. Maar als je de slofteugel gebruikt om je paard neerwaarts te laten lopen, vind ik dat je wel echt verkeerd bezig bent. Dan verberg je problemen inderdaad.
Ik rijd mn verzorgpaard ook met een slof, maar zodra die braaf en ontspannen is laat ik um gewoon vieren en gebruik ik um dus niet. Wel denk ik dat het kan helpen, want we gebruiken de slof steeds minder vaak.

Dit topic open ik omdat er in andere topics wel eens discussies over zijn. Zo ook bij het wikitopic, dat het geen goed voorbeeld zal zijn als er een slof wordt gebruikt op een voorbeeldfoto.

Nou laat je mening los! Je hebt natuurlijk ook 2 verschillende manieren van de slof (aan de singel en aan het zadel)

Nogmaals.. ik ben niet voor en niet tegen, het is dus niet de bedoeling om opmerkingen in mijn richting te gooien.

pinuts

Re: een slofteugel lost geen problemen op,het verbergt ze alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:52

Hmm, als ik iemand zie met wat voor een bijzetteugel dan ook.. dan denk ik he, jammer.. ik vind het er niet echt fijn uitzien, en ik heb zoiets, een goede ruiter kan ook wel zonder.. toch? Mja ik weet het fijne er ook niet van, van zon teugel..omdat ik het niet hoef en niet wil gebruiken

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:55

Zoals ik in meerdere hulpteugel-topics heb vermeld:
Ik ben niet voor of tegen het gebruik van hulpteugels. Ik ben alleen VOOR goed gebruik en TEGEN slecht gebruik.
De ruiters, die de kunde hebben voor het gebruik van een hulpteugel hebben ze imo niet nodig.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:59

Judje schreef:
Ik ben niet voor of tegen het gebruik van hulpteugels. Ik ben alleen VOOR goed gebruik en TEGEN slecht gebruik.
De ruiters, die de kunde hebben voor het gebruik van een hulpteugel hebben ze imo niet nodig.

Hier ben ik het helemaal mee eens

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:00

Ik ben net als meerdere hier niet voor en niet tegen het gebruik van hulp teugels, voor dat ik de pony had die ik nu heb was ik er altijd op tegen, toen was ik het heel erg met de stelling eens 'een hulpteugel lost geen problemen op, het verbergt ze alleen'. Maar nu ik sinds een tijdje een jonge pony heb, die nogal zijn eigen wil heeft, heb ik samen met mijn instructrice besloten om soms eens de slof er bij te pakken, en dan wel onder begeleiding, en oko puur alleen om haar het gevoel te geven hoe het hoort. De slof hing dan 9 van 10 keer gewoon los. Maar als je hem altijd vast hebt en nooit ontspand ben ik het wel eens met de stelling.

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:04

sorry mijn menig is en blijft waar de ruiterkunst ophoudt beginnen de hulpteugels....

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:18

Ik heb niks tegen een slof mits ie goedgebruikt word, en niet om in ze in de krul te trekken.

rijd er zelfs soms ook mee, zodat ik niet aan die voorkant zit te prutsen maar van achter naar voor kan rijden, naar de hand toe.
als ze er dan tegen in komen of hoofd omhoog voelen ze druk, en gaan ze weer naar beneden, zodat ze geen druk meer voelen en de slof dus los hangt Lachen

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 16:46

poekel schreef:
sorry mijn menig is en blijft waar de ruiterkunst ophoudt beginnen de hulpteugels....

Ben ik het niet helemaal mee eens.

Net als Giorgio_x zegt denk ik dat het ook aan het paard ligt die je bereid. Ik vond het ook echt eerst niks, sterker nog.. met de andere pony die ik rij rij ik zelfs het liefst zonder hoofdstel. Ik denk dat het niet veel met ruiterkust te maken heeft.. Je kan nog zo goed rijden.. maar als je paard zin in een sprintje heeft of iets dergelijks dan gebeurd dat toch wel Knipoog

Zolang je de slof laat vieren als die goed en braaf loopt, denk ik dat het weinig kwaad kan Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:55

Nou een slofje kan goed helpen hoor.
Heb een paardje gereden die in verzet ging wanneer je vroeg of ze naar beneden wou komen, door eerdere ervaringen.(na de osteopaat, die zei dat ze geen last kon hebben, zeker niet na de behandelijng ) heb ik een slofje gepakt en haar makkelijk in de lang en laag positie gereden. Paard had snel door dat het fijner liep en dus werkte ze niet meer tegen. Zonder slof had ik zeker met haar moeten vechten om mijn bedoeling duidelijk te maken.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:58

Naar mijn menging kan een slof wel degelijk oplossen! Toen ik wat moeite had met mijn paard heeft de slof ontzettend goed geholpen, je moet hem natuurlijk wel precies gebruiken en weten wáárom.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:22

ik ben van mening dat een slof je wel kan helpen,maar mijn mening is ook dat ik vind dat de mensen te snel naar een hupteugel grijpen en daardoor gaat het heel vaak fout bij mensen die niet weten hoe ze een hulpteugel moeten gebruiken. maar dit is mijn mening

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:19

poekel schreef:

Volledig mee eens. Je negeert het probleem maar rijd er niet doorheen. Dan gaat de slofteugel af en dan..

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:26

Fabienne_Z schreef:
Judje schreef:

wat raar dan dat bijna alle ruiters die op hoog nivo rijden,met slofrijden.
kijk maar eens goed bij het losrijden,jos lansink(springt zelfs cumano los met slof) ,ludger beerbaum enz enz.
een slof is voor sommige paarden goed als je het op de juiste manier gebruikt,ik vind een martingaal erger,daar rijden ze met springen bijna allemaal mee in het parcours,en de meeste B en L ruiters storen hun paard daar enorm mee.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:29

Nee hoor, niet alle ruiters. Overigens snap ik niet dat mensen als Jos Lansink dat op wedstrijd nog nodig hebben. Oefening geschied vóór een wedstrijd. Op een wedstrijd is het voor mekaar anders heb je niet de vorm die je wilt hebben.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:34

Wanted2003 schreef:
Nee hoor, niet alle ruiters. Overigens snap ik niet dat mensen als Jos Lansink dat op wedstrijd nog nodig hebben. Oefening geschied vóór een wedstrijd. Op een wedstrijd is het voor mekaar anders heb je niet de vorm die je wilt hebben.

mischien om zijn paard los te maken,sommige paarden zijn niet echt met hun werk bezig op vreemd terrein.maakt mij niet uit hoor.
ik geloof dat hij wel weet waar hij mee bezig is,hij werd met het losrijden met zijn slof wel wereld kampioen,dus ik denk dat hij wel de juiste vorm had,ook al vind jij van niet. Haha! er staat ook niet alle ruiters(beter lezen)

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:52

knooopje schreef:
Fabienne_Z schreef:

wat raar dan dat bijna alle ruiters die op hoog nivo rijden,met slofrijden.
kijk maar eens goed bij het losrijden,jos lansink(springt zelfs cumano los met slof) ,ludger beerbaum enz enz.
een slof is voor sommige paarden goed als je het op de juiste manier gebruikt,ik vind een martingaal erger,daar rijden ze met springen bijna allemaal mee in het parcours,en de meeste B en L ruiters storen hun paard daar enorm mee.

De paus zegt ook dat je geen condoom om moet doen tijdens sex en toch gebruiken de meesten er een.

Jos en Ludger gebruiken dat wat ze op dat moment voor nodig achten naar gelang de toestand van het paard op dat moment. Dat is dus geen enkel argument om de slofteugel goed of slecht te praten. Ook niet Jos of Ludger zelf by the way.

Er zijn rijstallen daar zweert men bij de slofteugel en zijn stallen daar zijn ze verboden.

Ook het argument dat een B of een L ruiter stoort met een martingaal ..... tja verwacht je iets anders? De gemiddelde B of L ruiter kan een paard al niet normaal rijden wanneer ze een slof nodig hebben, is dat dan ook een geldig argument?

Ik weet alleen dat een heleboel ruiters niet in staat zijn bij een willekeurig paard hun rijstijl zo aan te passen aan dat wat het paard nodig heeft voor wat betreft leeftijd, gedrag, opleidingsnivo.

De meesten willen graag net zo rijden op een jong of slecht opgeleid paard als op een ouder goed opgeleid en gebruiken daarvoor de hulpmiddelen die in hun ogen het beste zijn zonder eigenlijk erbij stil te staan wat dat voor een paard betekent. En dat kan heel wat zijn, ik heb afgelopen december een 8 jarig paard naar de slagerij zien gaan, oorzaak: in 5 maanden ongetraind naar L springen, met slofteugel.

De stelling kan dus beter worden:

Een slofteugel verbergd in de meeste gevallen alleen de onkunde van de onervaren ruiter.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:11

superwoman schreef:
Heb een paardje gereden die in verzet ging wanneer je vroeg of ze naar beneden wou komen, door eerdere ervaringen.(na de osteopaat, die zei dat ze geen last kon hebben, zeker niet na de behandelijng ) heb ik een slofje gepakt en haar makkelijk in de lang en laag positie gereden. Paard had snel door dat het fijner liep en dus werkte ze niet meer tegen. Zonder slof had ik zeker met haar moeten vechten om mijn bedoeling duidelijk te maken.

Ben ik het mee eens, die van mij is zo af en toe een periode onrsutig in z'n hoofd.
Als ik dan een slof gebruik (die uiteraard los genoeg hangt, en niet inwerkt als hij netjes nageeflijk loopt)
Dan is hij vel stiller in z'n hoofd en kan ik na een paar keer weer zonder.

Lotte91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:19

superwoman schreef:

Ben ik het mee eens.
De vorige eigenaar van mijn paardje was hard in de hand. Daardoor werd ze nogal bang in de mond
en kreeg ik ze niet naar beneden zonder slof. Ze liep met haar hoofd echt in de lucht. Na een half jaar slof te gebruiken, was ik er van af en liep ze ontspannen aan de teugel.

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:30

Citaat:
Je kan nog zo goed rijden.. maar als je paard zin in een sprintje heeft of iets dergelijks dan gebeurd dat toch wel

ff een vraagje: wat wil jij met een slof bereiken dan als ie een sprintje of iets dergelijks uitvreet?

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:35

Heb er ooit wel eens mee gereden. maar je schiet er niets mee op, ging er alleen maar slechter door. Heb de slofteugel eraf gehaald, en het rijtechnisch opgelost. Heeft wel een tijd geduurt maar heb nu eindelijk wat ik wil. Dus ik zou zeggen Geen slofteugel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:42

paard89 schreef:
Heb er ooit wel eens mee gereden. maar je schiet er niets mee op, ging er alleen maar slechter door. Heb de slofteugel eraf gehaald, en het rijtechnisch opgelost. Heeft wel een tijd geduurt maar heb nu eindelijk wat ik wil. Dus ik zou zeggen Geen slofteugel.

Het geeft meer aan dat jij beter geen slofteugel kan gebruiken.... dat jij er niks mee op schiet en dat het bij jou slechter werd.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:45

9 van de 10 mensen rijden van voor naar achter met de slofteugel om. Weinig mensen erkennen dit, ze kunnen er allemaal mee lopen maar uit eindelijk wordt het niet meer rijtechnisch ogelost. Dus paard89: goed bezig!

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:47

Hmm, niet helemaal mee eens, bij mij wil het wel eens uitkomst bieden, dat hij dan gewooneen keer verliest van mij.. En niet dat mijn pony telkens wint.. En dan is het ook over..
Bij mij gaat het niet om het aan de teugel lopen, maar om het rennen..

WiliamLawson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:32

Ik ben het hier ook niet helemaal mee eens. Voor sommige paarden is het denk ik ook een
goede oplossing om de rug losser te maken zodat de achterhand beter zijn werk kan doen.
Ik vind dit hetzelfde als longeren met bijzet, maar wel alkeen bij juist gebruik!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:38

Niet mee eens, mijn paard is nogal een stresskip en dat ik hem net had liep hij continu te rennen met een weggedrukte rug, met de slof hebben we hem geleerd hoe hij over de rug kan lopen, nu rijd ik inmiddels weer zonder, verder had ik hem in die tijd ook nodig om achterlijke sprongen en bokken wat af te zwakken, nu is ie een jaar ouder en gelukkig wat wijzer. Tong uitsteken
Je moet er wel erg goed aan blijven denken dat je voorwaarts blijft rijden en je hand niet te vast zetten maar dat is met alle hulpteugels zo.