Hoe lang geven jullie een nieuw paard de tijd.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

Hoe lang geven jullie een nieuw paard de tijd.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 10:23

Hallo,
Ik ben erg benieuwd hoe lang iedereen een nieuw paard de tijd geeft.
Dit omdat ik in oktober een nieuw paard heb gekocht en er nog niet zo zeker van ben of wij wel de juiste combi zijn.
Daarom ben ik benieuwd hoelang je een nieuw paard de tijd moet gunnen.
laat maar horen.

Anoniem

Re: Hoe lang geven jullie een nieuw paard de tijd.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:26

Ligt er aan hoe erg de klik er niet is lijkt me.
Is het gewoon dat het niet perfect gaat of is het dat je bij wijze van doodsbang op je paard zit.
Lijkt mij een groot verschil Lachen

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:28

Ik denk dat je je paard best wel wat tijd mag gunnen, ik zou het na 3 maanden iig niet opgeven en denken dat het niet meer komt..

Vertrouwen winnen is ook best moeilijk, mocht het nou over een veel langere tijd nog zo zijn zou ik ook aan grondwerk enz beginnen gewoon om te kijken of er niet ergens een kink in de communicatie ligt.. Bloos Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:28

Ik heb Jo sinds september, en pas nu begin ik echt de klik te krijgen, en de lol erin te krijgen.

Tot nu was ik nog vaak bangig op haar. Ze wordt over een maand 4 jaar en per september ingereden. Ze is erg sterk, drammerig en als ze iets niet wilt, dan gebeurd het ook gewoon niet. Ik kan daar niet zo goed mee omgaan, en ben (te) snel van haar onder de indruk.

Ik heb zelfs even gedacht om te verkopen. Nu ben ik blij dat ik het nog even de tijd heb gegeven.

Dressuurmatig begint het nu te komen. Ik heb afgelopen zondag pas voor het eerst in mijn eentje op haar gegaloppeerd.

Geef het wat tijd zou ik zeggen, maar stel gewoon een deadline.

Zelf had ik besloten: de zomer ga ik nog met haar door maar als het dan niets meer is/wordt verkoop ik haar. Nouja, dat is nu niet meer van toepassing gelukkig.

Wat is er eigenlijk precies aan de hand dat je niet denkt de juiste combi te zijn?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 10:29

Ik zit absoluut niet doodsbang op mijn paard, maar tijdens het rijden is ie me gewoon een stap voor... ik krijg hem niet aan de teugel enz en heb het idee, dat ik net te weinig beenkracht heb.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:29

En heb je wel goede begeleiding?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:30

Dat is ook de vraag die ik wil weten Ja
Als ik dingen als kracht en krijg hem niet aan de teugel hoor gaan er bij mij alarm bellen rinkelen over de instructie

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:32

runningkawa schreef:
Dat is ook de vraag die ik wil weten Ja
Als ik dingen als kracht en krijg hem niet aan de teugel hoor gaan er bij mij alarm bellen rinkelen over de instructie

Mee eens.. Kan ook aan die combi liggen idd...

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:35

Ik zou idd eerst een goede instructie zoeken. Iemand die ook op jouw paard stapt om te kijken waar het probleem is. En vandaar uit verder werken. Mocht het na een lange tijd nog niet gaan dan kun je het alsnog overwegen om je paard te verkopen.

Je moet het nog niet opgeven, paarden hebben zeker een half jaar nodig om aan de nieuwe omgeving te wennen, plus de spanning van het rijden. Probeer in de tussentijd ook leuke dingen te ondernemen zoals wandelen enzo, veel afwisseling.

edit: typefoutje
Laatst bijgewerkt door chance op 05-02-08 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:42

Ik geef een paard de tijd die het nodig heeft (alhoewel paarden geen kalender en horloge hanteren).

Zoals Smart ook aan aangaf, begin met grondwerk (het liefst nog als eerste, als je het paard net heb) zo leer je het karakter van je paard en hoe het reageerd op bepaalde hulpen/lichaamstaal. Het paard leert jou ook zo een beetje kennen en zo krijg je een eerste basis.

Ik zie dat sommige mensen meteen een soort handleiding op een paard los willen laten die voor alle paarden schijnen te 'moeten' werken. Ook leggen ze meteen een flink verwachtingspatroon op een paard (binnen een jaar in het Z bijvoorbeeld). Tja, en als het dan een beetje tegenvalt of het gaat niet zoals de verwachting was, dan wordt er al snel opgegeven en is het paard niet goed... Nors opkijken

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:44

Mijn pony die ik in juli heb gekocht was 12 jaar lang dezelfde ruiter gewent, en nu pas, ruim een half jaar later begint hij een beetje te ontspannen en aanhankelijker te worden, ik begin nu inderdaad echt plezier erin te krijgen!! iedere keer weer als ik nu ben geweest ben ik weer wat verliefder... Bloos

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:47

Een paard krijgt zo lang als het nodig is, voor de 1 een maand en de volgende een jaar. Ik kon pas na een jaar zeggen dat ik echt een band met hem opgebouwd had. Hij was en is nog steeds, zeer gereserveerd naar mensen die hij niet kent.

Wat het rijden betreft...... Eerst zorgen dat het op de grond ok is, daarna met goede instructie gaan rijden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:52

Ik heb Alfons in december 3 jaar. Eigenlijk gekocht voor mijn man maar door omstandigheden rijdt die niet meer. Ik ben hem dus gaan rijden en dat ging best aardig, maar hoe verder we kwamen hoe moeilijker het werd. Ook lastig doen met de trailer en in de omgang ook niet altijd even leuk. Bijten etc.

Uiteindelijk is Alfons in het tweede jaar een maand weggeweest naar mijn instructeur omdat ik het niet meer zag zitten. Kon alleen maar vechten en janken en dat wilde ik niet dus dan moest ik besluiten hem weg te doen. Omdat ik dat niet zonder slag of stoot wilde, heb ik hem weggebracht.

Toen hij terugkwam zijn we beiden met een schone lei begonnen en nu ruim een jaar later gaat het goed, ik durf wel te zeggen dat we nu best een goede band hebben. Ben ook van stal veranderd en dat heeft ook wonderen gedaan, daar stond hij echt niet naar zijn zin en dat werd afgereageerd op mij, nu is daar zoveel meer rust in gekomen.

Kan niet zeggen dat alles nu vanzelf gaat, hoeft ook niet en kortsluiting hebben we ook nu soms nog, maar ik kan er anders mee omgaan en hij doet dat dan dus ook en zo komen we een stuk verder!

Ik heb nog een paard, Harm daar was de band er al vanaf dag één en waarom?? Geen idee, was er gewoon.

Dus hoe lang krijgt een paard.....moeilijk te zeggen bij mij, ben in ieder geval niet iemand die een dier wegdoet zonder dat alles eraan gedaan is om het goed te krijgen!

Chrisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:53

Tja dat is denk ik per paard verschillend is....

Maar ja aan de teugel lopen is denk ik in de eerste plaats niet het belangrijkste. Het belanrijkste is wederzijds respect en vertrouwen dan komt het aan de teugel lopen vanzelf, ik denk dat je dat nu nog niet hoeft te vragen als de basis niet goed zit nog en dat is wederzijds vertrouwen en respect.

Je moet jezelf en je paard ook de tijd geven een combinatie te vormen, de juiste "knopjes" vinden is altijd tijdrovend maar uiteindelijk zeker wel de moeite waard.

Ga wat meer grondwerken onder begeleiding en als de verhoudingen daar duidelijk zijn en goed uitgewerkt, ga dan rijden maar vraag niet direct teveel, ongemerkt overvraag je een paard vrij snel te veel... probeer dit langzaam op te bouwen. Cool

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:56

Sinds begin september heb ik mijn paardje, in het begin was ze heel afwachtend, daarna werd het uitprobeertijd op haar manier dan. En nu begin ik het gevoel te krijgen, dat ze me echt gaat vertouwen en ook het dressuurmatig rijden gaat nu stukken beter. Ik heb gelukkig nooit getwijfeld, ook al ging het rijden echt niet altijd even lekker.

Citaat:
iedere keer weer als ik nu ben geweest ben ik weer wat verliefder...
En zo voelt het voor mij nu ook Haha!

Ik wens je veel succes en hoop dat het goede gevoel snel komt.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:56

Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat het minstens 5 jaar duurt voor je écht een combinatie bent.
Natuurlijk kan het eerder ook wel klikken en kun je goed presteren, maar ik geloof er wel in dat het jaren duurt voor je elkaar écht goed aanvoelt.
Ik heb mijn huidige paard nu een jaar, daarvoor heb ik járen niet gereden en daarvoor alleen op pony's, dus was best even wennen! Ik heb nu een beetje het idee van ja, ik geloof dat ik gewend ben aan mijn paard, aan de bewegingen enzo, dus nú pas kan het echte trainen beginnen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:57

nou, ik denk dat 5 jaar wel érg lang is...

Ilona_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:59

Ik heb 1,5 jaar een friese merrie gehad, en nog had ik niet het idee dat wij echt geen een klik hadden. kreeg 3 keer in de week les en het ging echt niet.
Heb haar toen te koop gezet en het meisje wat haar gekocht heeft ongelofelijk..iemand wat geen verstand heeft van paarden zag dat die twee meteen een klik hadden..voor mij even balen maar ik was natuurlijk harstikke blij met haar super nieuwe baasje.
Nu heb ik mijn nieuwe paard 4 mnd en naar een paar keer rustig elkaar te leren kennen met lessen gaat het nu super..en zijn we volgens mij echt tot een klik gekomen..maar heb dus wel 1,5 jaar geprobeert met het vorige paard..jammer natuurlijk.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:30

Ik zeg altijd dat het ten minste een jaar duurt voordat je een echte combinatie met je paard bent. Tot nu toe klopt dat aardig. Natuurlijk gaat het met het ene paard sneller en met de andere langzamer. Maar gemiddeld een jaar is het toch wel. Ik weet nog dat ik het eerste jaar met die van mij alleen maar heeeeeeel hard kon. Zat geen andere versnelling op Haha! .
Hij is mishandeld geweest en heeft echt een rot leven gehad voordat ik hem meenam. Dus bij hem was het vluchtgedrag en angst. Natuurlijk heb ik in het eerste jaar ook wel eens getwijfeld of wij wel bij elkaar hoorden. Er was af en toe echt niks met hem te beginnen. Met heel veel geduld en liefde is hij nu de lieveling van stal. En rijtechnisch echt een kanjer. We zijn inmiddels Z en hij doet het geweldig.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is: geef niet te snel op, het duurt nu eenmaal een tijdje voordat de echte klik er is.

Voor wat betreft het aan de teugel rijden; staar je hier niet blind op. Als je rijtechnisch goede begeleiding krijgt (zoekt) dan komt dit vanzelf goed. Paardrijden is niet gebaseerd op kracht.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:35

ik heb mijn paard in juli twee jaar, en heb nu sinds een paar maanden echt het gevoel dat we wat meer een combi aan het worden zijn, daarvoor wilde het niet echt, hobelde wel in het bos en was niet bang van hem ofzo, maar dressuurmatig wilde het niet echt, nu anderhalf jaar verder dus pas het gevoel dat we een combi aan het worden zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:38

wat bij mij komt dat blijft.....dus hij krijgt zijn hele leven de tijd,ik moet wel zeggen dat ik geen wedstrijden rijd enzo,misschien scheelt dat...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:43

nou, ik rij ook geen wedstrijden, maar mijn zak-met-geld is niet onuitputtelijk. Als ik dus veel geld betaal en ik krijg er geen plezier voor terug, dan zou ik toch aan verkoop gaan denken. Ik heb een paard voor mijn plezier, en als er geen plezier is... nouja, dan ga ik toch eens nadenken over hoe nu verder.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:50

Het maakt ook verschil op welke termijn je 'resultaat' wilt zien. Als je binnen een maand wilt starten en binnen enkele weken minimaal een klasse hoger wilt rijden, tja dan geef je je paard weinig tijd. Als je iets hebt van: we doen ons best en we zien wel hoe ver we komen (zoals ik) dan trek je er dus gerust langer voor uit!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:51

Mijn paard kwam met 5 jaar rechtstreeks uit de opfokgroep bij ons op stal. We hebben hem opgehaald en hij was toen nog maar 2 x in zijn leven op de trailer geweest. En ook niet in handen geweest tot wij hem haalden. Hierna ben ik 2 weken met hem gaan poetsen, longeren ed. Hierna in 5 dagen zadelmak gemaakt en er een stuur en rem op gezet. Een week later reden we in het bos voor de eerste keer. Dus alles bij elkaar in 1 maand. Ik heb een hele koele fries die erg aanhankelijk is tav mensen, dus het ging zo vlot omdat hij zo gemakkelijk is. Ik had zelf ook niet verwacht dat het zo voorspoedig zou gaan verlopen. We hebben trouwens wel een enorme klik, dus dat is ook wel heel bepalend geweest, denk ik.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:59

Dat coole kan ook als nadeel werken helaas.... mijn Jo is ook zo'n coole kikker (kruising fries-tinker) maar mede daardoor is ze gewoon NERGENS van onder de indruk. Zie dan maar eens door te dringen. Dat heeft me bloed (beetje) zweet (heel veel) en tranen (ook beetje) gekost. Maar nu, na 6 maanden begint het eindelijk ergens op te lijken....
Laatst bijgewerkt door Amaris op 05-02-08 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt