paarden worden sneller verkocht als het niet klikt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

als het niet "klikt" met je paard

1. dan verkoop je hem/ haar
67 (32%)
2. ga je ermee aan de slag
127 (61%)
3. weet ik niet
13 (6%)

Totaal aantal stemmen: 207

jesito

paarden worden sneller verkocht als het niet klikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 10:02

Dit is iets wat ik me afvraag, ik zie en hoor het steeds meer.
Mensen kopen een paard en het is geweldig tot het allemaal weer eens wat minder gaat en dan moet het dier weer verkocht onder het motto: het klikte niet zo.
Ik heb zelfs paarden naar de slacht zien gaan omdat ze er vanaf wilde.
Nou is mijn grote ? bouwen mensen dan helemaal geen band meer op met hun viervoeter dit lijkt echt vaak ver te zoeken?
Verder is het toch meestal nog zo dat de ruiter z'n rijkunst te wensen overlaat en niet dat het paard er niks van kan of niet wil.
Misschien dat ik me te zeer hecht aan mijn beesten, maar kan het dan ook nooit begrijpen als mensen zo hun paard verkopen.
Daarom wilde ik hier graag eens wat over horen hoe hier mensen erover denken.

KiWiKo

Re: paarden worden sneller verkocht als het niet klikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:04

Lijkt me logisch dat als het niet klikt dat je het paard verkoopt.......

als het met een vent niet klikt gaat ie ook de deur uit.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:07

Ik zou mn paard niet zomaar verkopen. Maar als het echt niet gaat, en ik er met tegenzin heen ga dan gaat ie toch echt weg

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:07

KiWiKo schreef:
Lijkt me logisch dat als het niet klikt dat je het paard verkoopt.......

als het met een vent niet klikt gaat ie ook de deur uit.

Huilen van het lachen

mee eens

het klopt wel dat het nu vaker voorkomt, maar schatjes, de paardenwereld is zo enorm gegroeit de laatste jaren, en mensen kopen veel sneller een eigen paard, te snel als je het mij vraagt.
vaak zijn de kwaliteiten van de ruiter gewoon te laag, en de moeilijkheid van het paard te hoog.
mensen denken vaak dat ze heel goed kunnen rijden, kopen een paard, en dan blijkt het erg tegen te vallen Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:12

jsa, ik verkoop ook dan
een paard is iets waar je wel veel mee bezig bent en een doel bij hebt
ontspanning, wedstrijden rijden

ik heb een ongelofelijk braaf beestje gehad, echt een schat. lynn, maar was niks voor mij, Toen ik Paloma had, voelde ik des te meer dat verschil en heb een goed tehuis gezocht voor haar

Of als je een dressuurpaard voor ogen had, en deze echt niet wil werken en liever buiten rijd
of een veel te sterk dominat paard, voor een beginnend iemand

je betaald vaak toch een hoop geld voor een stalling, en als het niet klikt, door bv het karakter of prestatie, dan zou ik verkopen

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:19

het klopt wel dat men tegenwoordig sneller een paard/pony verkoopt als het niet klikt. En volgens mij is het alleen maar goed als de combinatie niet bij elkaar past. Toen wij een pony kochten voor onze kinderen dachten wij ook dat ze vrij goed konden rijden. Ze lesten toch al 2 jaar bij een manege. In de praktijk bleek al vrij snel dat een eigen pony rijden toch wel heel wat anders is dan op manegepony rijden. Haha! De pony was hun al snel de baas, en om verder risico te voorkomen maar op zoek gegaan naar een ponietje wat beter bij hun paste.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:27

Ik kan het wel snappen, maar ik vind wel dat je je paard de tijd moet geven.
Soms lees je al, dat mensen na een maand (of soms 2 of iets) al niet meer weten hoe ze nou verder moeten.

Je moet je paard ook de kans geven vind ik.

Met Silence heb ik voor hetzelfde dilemma gestaan. Ik was al bijna 1.5 jaar met hem bezig, maar het rijden wilde maar niet lukken.
Ik ging met tegenzin naar stal en en stond vaak met tranen naar hem te kijken, omdat ik het niet meer wist.
Hij was verder zo ontzettend lief, maar ik kon niks met hem.

Dus hij ging de verkoop in, maar vanaf het moment dat ik de advertentie op internet had gezegd, riep er iets in mij....STOP niet doen, je maakt een hele grote fout. En dat klopte ook, ik had er geen goed gevoel bij en als ik reactie´s kreeg was ik niet blij, maar voelde ik me rot. Want mijn Silence...die toch al ruim een jaar van mij was, zou bij mij weggaan. En dat wilde ik toch op de één of andere manier niet.

Heel toevallig (net alsof het zo moest zijn), kwam ik in die tijd in aanraking met Endurance.
Het klonk allemaal erg leuk en ik besloot om een wedstrijd mee te rijden, om te kijken of dat iets uithaalde.
Dit zou het laatste zijn, wat ik probeerde en anders zou ik toch op zoek gaan naar een ander paardje.
En ja hoor....een compleet andere Silence.
Ik had iets gevonden, wat hij echt leuk vond. Van het vervelende paard was totaal niks meer te merken.
Ik heb werkelijk genoten die wedstrijd en Silence ook, dat merkte je aan hem.

En na aanleiding daarvan.......Silence is natuurlijk gebleven.
En vanaf Maart gaan we dan ook starten met Endurance wedstrijden.
Met zo´n totaal ander paardje, is het plezier weer helemaal terug gekomen Cool

Ik heb er nog een topic over geschreven:

[PP] 2 jaar samen. Eindelijk een team.

Dus soms kan ik de keuze van verkopen wegens niet klikken wel snappen, maar geef je paard ook de tijd en kijk ook of je paard alles wat je doet wel leuk vind. Bij Silence wordt het ook steeds duidelijker nu we meer en meer buiten komen. Hij vind aan de dressuur geen donder aan. Een hoop gedonder hebben we dan wel, maar buiten totaal niet. Puur en alleen, omdat ie dat leuk vind.
En ook voor je paard moet je het leuk houden vind ik.

Dus als het niet klikt....geef niet meteen op...

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:32

Nou, je voelt meestal meteen aan of het klikt of niet, dus ik vind als het niet klikt, moet je hem gewoon helemaal niet kopen.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:34

Ik heb op het moment 2 paarden. De eerst heb ik nu 5 jaar. In het begin heb ik er erg veel moeite mee gehad omdat hij een erg lastig en gevaarlijk karakter had. Nu gaat het veel beter.

Mijn tweede paard is een 2,5 jarige merrie. Als deze dezelfde kuren gaat vertonen gaat ze weg.
Ik heb geen zin om weer zo veel moeite te gaan doen om fatsoenlijk te kunnen rijden. Het is niet dat ik me er niet voor wil inzetten maar ik hoef geen ongelukken.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:37

Ja, zo heb ik het ook!!!!!!!!!!!!!! ik heb een paard van ong. 3 jr. en een pony die ik al 5 jr. heb. Die was in het begin ook niet de makkelijkste, maar nu kan ze nageven en dat soort dingen. De 3-jarige moet ook niet veel gekke dingen meer gaan doen, want ik wil ook eens leuk en veilig kunnen rijden. Maar het gaat allemaal prima, ze moet alleen nog weten dat ik de baas ben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 10:48

Ja maar er wordt al snel gezegd het klikt niet, maar soms heeft het niks met klikken te maken en waarom met tegenzin naar stal het is toch een hobby.
Ik heb met mijn pony vroeger ook problemen gehad maar door met haar te werken los je dat op en toen bleek de fout wel degelijk bij mij te liggen terwijl ik dacht dat de pony het fout deed.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:48

maar niet klikken is wat anders vaak dan moeilijk paard

kan ook, dat je heel ander doel voor ogen had

zoals silence bv, zij is nu overgestapt op wata nders, wat pony leuk vind
maar stel dat je paard koopt voor bv te springen. En dat paard wil t gewoon niet en vind bv dressuur veel leuker, moet je dan paard maar houden en wata nders ermee gaan doen?

Nee, ik verkocht hem, aan iemand wat wel die kant op wilde gaan, en zocht een ander paard, wat wel graag wil springen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 10:55

Maar als je voor een springpaard gaat kijken dan moet die voor de koop ook deze capaciteit hebben en eventueel springbloed enz hebben, als jij een dressuurpaard gaat kopen zit je zelf dus fout.
En ik vind het niet hetzelfde als een kerel aan de kant zetten, dat vind ik dus weer geen vergelijk.
Een kerel gaat zijn eigen weg, maar zo'n paard wordt verkocht en gaat van hot naar her, denken mensen daar niet aan dat dat voor een paard ook erg vervelend is.
Als ik veel mensen hier vaak zie in toppics, dat ze hun paard niet zo vaak moeten verhuizen en dan vervolgens wordt hier heel gemakkelijk over gedaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:56

ja zeg Lachen Lachen ik ga een beetje 400 euries in de maand uitgeven aan iets waar ik niks mee heb Lachen Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 10:58

waarom koop je hem/haar dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:59

ik weet niet waarom mensen paarden kopen die niet passen, vaak een overschatting van eigen kunnen....... denk ik

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:01

en niet altijd word eerlijk gezegd hoe het paard is
vaak genoeg dat het paard na tijdje toch echt anders te zijn dan wat je ervan verwacht hebt

mopet je dan maar blijven proberen, terwijl paardje bij ander misschien veel beter af is?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:03

kasparonda schreef:
Maar als je voor een springpaard gaat kijken dan moet die voor de koop ook deze capaciteit hebben en eventueel springbloed enz hebben, als jij een dressuurpaard gaat kopen zit je zelf dus fout.
En ik vind het niet hetzelfde als een kerel aan de kant zetten, dat vind ik dus weer geen vergelijk.
Een kerel gaat zijn eigen weg, maar zo'n paard wordt verkocht en gaat van hot naar her, denken mensen daar niet aan dat dat voor een paard ook erg vervelend is.
Als ik veel mensen hier vaak zie in toppics, dat ze hun paard niet zo vaak moeten verhuizen en dan vervolgens wordt hier heel gemakkelijk over gedaan.

niet elk spring gefokt paard springt graag, heb er zelf 1 gehad, en die had hekel aan springen.
waarom moet meteen vervelend zijn voro paard om verkocht te worden en te verhuizen
zolang je niet aan de eerse de beste meegeeft
Ik heb paar maanden gezocht en toen perfecte huis/stal gevonden

Nieuwe eigenaresee is heel blij met haar en mn paard geniet ook van alles daar.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 20-01-08 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 11:03

Je kunt hem op proef vragen als je echt naar zoiets unieks opzoek bent.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 11:05

Lynn_Nikita schreef:
kasparonda schreef:

niet elk spring gefokt paard springt graag, heb er zelf 1 gehad, en die had hekel aan springen.
waarom moet meteen vervelend zijn voro paard om verkocht te worden en te verhuizen
zolang je niet aan de eerse de beste meegeeft
Ik heb paar maanden gezocht en toen perfecte huis/stal gevonden

Nieuwe eigenaresee is heel blij met haar en mn paard geniet ook van alles daar.

Dan ben jij de uitzondering op de regel, want de meeste mensen zetten hun paard op marktplaats en weg ermee ongeacht waar die terecht komt en ik heb ook al meegemaakt dat er een paard naar de slacht ging om er met goed fatsoen vanaf te komen.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:06

kasparonda schreef:

Waarom zijn een heleboel mensen ervan overtuigd dat een paard bij een ander slechter af is dan bij zichzelf.

Ja ik heb mijn haf een paar maanden geleden verkocht. Kort gezegd ik heb hem gekocht voor recreatie en de klik was er wel. Maar toen kwam ik in aanraking met endurance. Wel met hem geprobeerd maar hij is er gewoon niet geschikt voor. En mijn doel is veranderd dan waarvoor ik hem kocht. Voor het hele verhaal: Freggel @ [PP] makkelijk paard verkopen

Maar hij heeft het nu echt minstens net zo goed als toen hij van mij was Ja .

Redenen waarom mensen een paard verkopen zijn heel divers, maar daarom niet altijd "fout" . De reden "het klikt niet" is ook makkelijk gezegd in een advertentie.
Laatst bijgewerkt door Freggel op 20-01-08 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:06

Op proef krijg je een paard niet snel.......

en als een paard naar de slacht gaat omdat deze onverkoopbaar is, dan is er echt wel wat aan de hand

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 11:08

Freggel schreef:
kasparonda schreef:

Waarom zijn een heleboel mensen ervan overtuigd dat een paard bij een ander slechter af is dan bij zichzelf.

Ja ik heb mijn haf een paar maanden geleden verkocht. Kort gezegd ik heb hem gekocht voor recreatie en de klik was er wel. Maar toen kwam ik in aanraking met endurance. Wel met hem geprobeerd maar hij is er gewoon niet geschikt voor. En mijn doel is veranderd dan waarvoor ik hem kocht. Voor het hele verhaal: Freggel @ [PP] makkelijk paard verkopen

Maar hij heeft het nu echt minstens net zo goed als toen hij van mij was Ja .

Is jouw paard niet jouw maatje en vind je dat niet erg.
Ik zou het niet kunnen

Redenen waarom mensen een paard verkopen zijn heel divers, maar daarom niet altijd "fout" . De reden "het klikt niet" is ook makkelijk gezegd in een advertentie.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:08

Ik denk dat mensen vaak een paard te snel kopen. Een keer proberen en dan kopen. Mensen zouden daar veel meer tijd voor moeten nemen. Probeer een paard vaker uit en onder verschillende omstandigheden. In de bak waar het paard staat, in een vreemde bak, ga er een keer mee naar buiten. enz. En dan daarna moet je je realiseren dat je een paard uit zijn element hebt gehaald en het dier tijd nodig heeft weer zichzelf te worden. Ik heb een paard dat na een verhuizing bijna een jaar nodig heeft om zich op de nieuwe plek thuis te voelen. Verhuizen is ook anders voor een paard dan een dag wedstrijd waarna hij weer terugkomt in zijn vertrouwde stal. Dus ik denk dat het aantal snelle verkopen kan dalen als men meer tijd neemt voor het kizen van een paard en als men de eerste maanden extra begeleiding zoekt bij het elkaar leren kennen.
Natascha

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:09

Ik(wij) hebben ook een paard gehad waarmee het niet klikte, nou dat was een drama.
Ik reed er zelf al niet op (reed op een ander paard) en iedereen durfde er niet op.
Nou dat is ook niet leuk als je een paard heb waar je niks mee kan!
Maar dat paard dat was gewoon een vervelende zeur die je er echt van af probeerde te gooien..
Mensen die der reden vonden haar ook leuk,, alleen maar rennen (uit het niets).
Dus ik kan me er wel wat bij voorstellen dat als het niet klikt dat het paard weg gaat.
Wij hadden dat paard met begeleiding gekocht, die zei dat het wel goed kwam.
Niet dus, maar nu hebben we een leuk paard. Haha!