Takt in draf: bestaat dat wel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Takt in draf: bestaat dat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 18:20

Nav verschillende topics van bijvoorbeeld die waar men een foto zocht van een paard dat goed over de rug ging en het topic van de goede foto van uitgestrekte draf, moet ik concluderen dat ik hét perfecte plaatje nog niet gezien heb. Maar goed, het is een streefdoel, dus het is niet erg dat niemand de perfectie voor elkaar krijgt.
Wat mij wel ontzettend opvalt is dat de correcte takt bij eigenlijk geen enkel paard te zien is. Altijd blijft het voorbeen net iets iets langer staan dan het achterbeen. Tactfout dus. En ook een teken dat het paard langer steunt op de voorhand.
Of... dat hij wegdraaft vanuit het achterbeen?

Kortom: hoe komt dit nou? Is de absolute draftact (dus vb en ab op exact hetzelfde moment weg) een utopie?
Graag een fijne discussie!

ellepel

Re: Takt in draf: bestaat dat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:27

nou ben ik wel benieuwd...

heb je een voorbeeld foto met wat je nou precies bedoeld?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:30

Dat is zeker geen utopie en als ik om me heen kijk zie ik ook echt wel paarden die wel een goede tact hebben.
Ik denk dat het idd heel veel te maken heeft met hoeveel gewicht het paard op de voorhand brengt.
Ik denk ook dat veel ruiters dit eigenlijk onbelangrijk vinden of zelfs nog nooit gehoord hebben van tact. Als je een paard laat doorlopen met tacfouten krijg je ze er ook niet meer zo makkelijk uit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:37

dank!
maar gaat dus perse dan om tactfouten in de uitgestrekte draf?
( ben een leek wat rijden betreft hoor)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:40

Op de foto's die je net hebt gepost is er denk ik maar 1 simpele oorzaak aan te wijzen. Mensen willen graag een spectaculair voorbeen.. heb achterbeen blijft achter/wordt vergeten, voila daar is je tactfout.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 18:43

Ja maar waar zie je nog paarden die niet deze fout maken? Gelijk in welke draf.
Die Beaujolais vind ik trouwens niet passen in het rijtje, daar vertrekt het vb toch net eerder dan het ab ipv omgekeerd?
Bedankt voor de foto's trouwens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:47

Dit is o.a een reden dat ik me niet meer helemaal kan vinden in de jurering van de topsport.
We zien hier toch een voorbeeld van hoe het moet? En wat zien we?
Paarden die niet vanuit achter lopen, duidelijk te zien aan de kleine pas achter
Die 9 van de 10 keer de rug wegdrukken.
Paarden op de voorhand.

Als ik dit zou zien in foto's van mij gemaakt weet ik waar ik heel erg aan moet gaan werken...maar in de topsport scoort zoiets een 9....en dan heb ik heel veel ?????

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:47

Ik vind Beaujolais ook niet terecht in dat rijtje, de rest allemaal wel. En als je kijkt naar wat voor ruiters er op zitten, vind ik het toch opzienbarend dat er zoveel tactfouten worden gemaakt. *Zoekt ook nog steeds naar het goede plaatje, dus volgt het topic*

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:48

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:48

Voor ellepel even links naar de genoemde topics:
[WZ] foto voor uitgestrekte draf
[RT-D] duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Mijn mening, tuurlijk bestaat dat (draf = twee takt met 4 fasen), heb ze in beide topics ook vaak voorbij zien komen, maar vaak mist er dan weer wat anders, loopt het paard op de voorhand e.d.
Een beetje onbalans, scheefheid van het paard, of onvoldoende lossigheid zorgt al voor taktfouten. Voor de hogere klassen zou ik toch de mening van een ruiter willen horen die daadwerkelijk zo rijdt. Misschien komt het door de bewegingsafwikkeling, traagheid van het achterbeen door dragende functie, training ligt misschien vooral op voorbeenstrekken e.d.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:50

lise ik kende die topics al ,maar ik vind ze te groot met teveel info Knipoog

puur even nieuwsgierig om te kijken of ik het snap:
geen uitgestrekte draf,maar toch even jullie mening:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UXBHOWVP.jpg

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:51

@ Lise Ja Voorbenen zijn t belangrijkst, als die maar spectaculair zijn, wie kijkt er dan nog naar t achterbeen. Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:52

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:54

Nog even een voorbeeldje van mijn eigen paard:
Hier een duidelijke tactfout waar ze nog 1 voorbeen aan de grong heeft:
Afbeelding

Dan zou dit toch een goede tact moeten zijn, of niet?
Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 18:54

Paxine: dat vind ik echt een moeilijke foto om te beoordelen omdat er zoveel andere dingen niet kloppen aan het plaatje en het is ook net het zweefmoment.

RK: ok, dan zou ik hier graag voorstellen om even na te denken of het eigenlijk vanaf een bepaald niveau wel nog kan, of mss ongeacht het niveau zelfs. Ik zie het echt op zowat elke foto en heb in mijn herinnering nog geen goede foto gezien...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 18:55

Rindin: die tweede foto is idd goed voor zover ik zie Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:58

poes schreef:
Ja maar waar zie je nog paarden die niet deze fout maken? Gelijk in welke draf.
Die Beaujolais vind ik trouwens niet passen in het rijtje, daar vertrekt het vb toch net eerder dan het ab ipv omgekeerd?
Bedankt voor de foto's trouwens!

Klein foutje idd, maar dat het voorbeel eerder vetrekt is ook niet goed. Draf is een tweetakt dus moeten voorbeen en achterbeen diagonaal exact gelijk gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:59

Ik vind het eigenlijk in geen 1 nivo kunnen
Als is het natuurlijk minder erg als het gebeurd in een laag nivo, ik bedoel, rome is niet in 1 dag gebouwd en elke dag leren we met ons paard een betere combie te vormen Lachen

Maar in de GP vind ik het enorm storend...je zou zeggen dat de combi daar zover gevormt is dat je idd niet heel google zou moeten struinen voor een goede foto Lachen

paxine

poes schreef:
Paxine: dat vind ik echt een moeilijke foto om te beoordelen omdat er zoveel andere dingen niet kloppen aan het plaatje en het is ook net het zweefmoment

Ehm...denk ook dat dit niet helemaal een goede foto is. Bloos
Deze is gemaakt tijdens een draverij en hier zit ik in volle rendraf.En ik heb ook geen dressuur paard maar een draver,dus het plaatje klopt idd niet.
Sorry! Bloos Haha!

Maar ze "zweeft" wel mooi toch? Haha!
Laatst bijgewerkt door paxine op 19-01-08 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lise81

Dus we weten imiddels allemaal dat tactfouten worden gemaakt - maar waarom denken jullie dat dit gebeurd??

Ik denk dat erg per paard afhankelijk hoe zijn tact is, door scheefheid, onbalans e.d.
Ik denk wel dat het meeweegt dat het paard uit nature het meeste gewicht draagt op zijn voorhand, dus daar zal misschien altijd de standfase wat langer op zijn?
Gelukkig maakt het paard die takt niks uit - zo lang ie maar vooruit komt.
De draf altijd een vrij onlogische gang geweest in mijn ogen door dat de ene kant verkort, waarbij de hoeven soms wel eng dicht bij elkaar komen. De andere kant verlengt. Wanneer een paard een voorkeur hebt voor de ene kant zal ie altijd een beetje ongelijk draven.
Een ruiter kan een paard maken en breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:02

Toch zul je een fijn gebouwd paard, zonder ruiter zelden uit de takt zien lopen (of hij moet opgefokt wat raar spelen)

Ik denk dus ook dat het vooral komt met, als die voorkant maar spectaculair is, is het wel goed....
En helaas wordt darbij dus niet meer aan die achterkant gedacht Lachen

Je ziet in een piaffe aan paard ook niet maar zakken van achter..alleen de benen worden opgetild..dus ook daar geen dragen van die achterhand meer Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 19:06

runningkawa schreef:
Ik vind het eigenlijk in geen 1 nivo kunnen
Als is het natuurlijk minder erg als het gebeurd in een laag nivo, ik bedoel, rome is niet in 1 dag gebouwd en elke dag leren we met ons paard een betere combie te vormen Lachen

Maar in de GP vind ik het enorm storend...je zou zeggen dat de combi daar zover gevormt is dat je idd niet heel google zou moeten struinen voor een goede foto Lachen

Mss is het net erger bij de lage niveaus. Want zoials je zelf zegt: van nature heeft een paard takt. Als je dat al verpest in het begin, krijg je het vast ook nooit meer goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:08

Daar heb jij ook weer helemaal gelijk in Ja

Ik ben wel van mening dat je er ook vanaf het begin op moet letten, maar ik me voor kan stellen dat je een jong paard niet elke pas kunt beheersen....iets wat je bijvoorbeeld als je samen verder getraind bent wel hoort te kunnen Lachen

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:10

Laatst bijgewerkt door yvonnepuntnl op 19-01-08 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt