Stang en trens gebruik.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Viet

Stang en trens gebruik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 12:21

Ik zelf ben een leek in het hogere dressuur maar soms zie ik stang en trens gebruik wat naar mijn mening toch wat te overbodig is.

Ik heb altijd geleerd dat je niet te veel aan de stang moet zitten. Vaak zie ik foto's van mensen in de hogere dressuur waar ik toch wel even van sta te kijken.

Wat vinden jullie van het stang en trens gebruik tegenwoordig?

Ik wil nou niet allen dressuur ruiters over een kam scheren maar ik ben gewoon benieuwd.

Elisa2

Re: Stang en trens gebruik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:34

Ik zie ook sommige foto's waarop het soms wat heftig gebruikt word ja,maarja dat zijn momentopname's.Het zal ook niet altijd meevallen op een wedstrijd in een andere ambiance.En je kunt wel zo zien welke ruiters {in het Z dan vaak} het echt moeten hebben van de stang,of bij welke het dus momentopname's zijn door de omstandigheden.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:38

De meeste foto's zijn inderdaad momentopnames.Eigenlijk zou iedereen gewoon de Z uit moeten rijden op een trensje, maar dat is mijn mening.Een s&t ziet er mooi uit, maar is eigenlijk alleen bedoelt voor een perfecte verfijning van de teugelhulpen.Alleen denk niet iedereen zo

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 12:43

Maar wat ik mij dan afvraag is er dan zo veel moment opname? Tegenwoordig zie je zelfs afbeeldingen in paardentijdschriften die ik alles behalve correct vind. Het lijkt wel of de ruiters steeds meer in de mond van de paarden gaan zitten.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:48

of de fotograven zitten juist op die momenten te wachten.Ik reed/rijd een paard ook wel eens te diep voor de rugspieren, maar dan zonder zagen of in de mond trekken.Het zal wel een schoonheidsideaal zijn ofzo

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:48

lotteluvah schreef:
Maar wat ik mij dan afvraag is er dan zo veel moment opname? Tegenwoordig zie je zelfs afbeeldingen in paardentijdschriften die ik alles behalve correct vind. Het lijkt wel of de ruiters steeds meer in de mond van de paarden gaan zitten.

Dat idee heb ik ook... Stangen die op elke foto door slaan, zijn geen uitzondering meer.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 12:50

marlies85 schreef:
of de fotograven zitten juist op die momenten te wachten.Ik reed/rijd een paard ook wel eens te diep voor de rugspieren, maar dan zonder zagen of in de mond trekken.Het zal wel een schoonheidsideaal zijn ofzo

Maar ik heb het niet over paarden die te diep lopen, dit hoeft niet altijd fout te zijn. Maar paarden die met hun mond open lopen met heel erg veel druk op de mond. De druk straalt er gewoon van af. Dat lijkt mij aardig fout.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 12:51

_Nicky schreef:
lotteluvah schreef:

Dat idee heb ik ook... Stangen die op elke foto door slaan, zijn geen uitzondering meer.

Idd daar ben ik het helemaal mee eens.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:01

nou ja, zolang je weet hoe je het moet gebruiken en er niet aan sjort vind ik het goed Ja maar ook in proeven, je kan moeilijk je teugel in een boogje laten hangen Knipoog

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:04

Waar de rijkunst ophoudt komen de hulpmiddelen.....
Dat geldt dus ook voor stang en trens.

Nou kan s&t ook bijdragen aan het beter gaan van een paard als het correct gebruikt wordt.
Maar zie ook steeds vaker plaatjes die mijn eerste zin bevestigen...

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 11:35

knabbelgirl schreef:
nou ja, zolang je weet hoe je het moet gebruiken en er niet aan sjort vind ik het goed Ja maar ook in proeven, je kan moeilijk je teugel in een boogje laten hangen Knipoog

Maar je hoeft toch niet zoveel met de stang te prutsen dat je als gevolg open monden enzo ziet?

Natuurlijk moet je contact hebben maar het kan ook te veel van het goede zijn.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:44

Nouw, ik heb het idee dat de mensen die daar rijden, wel weten wat ze doen (dan heb ik het niet over alle mensen, er zijn uitzonderingen). Als ik daar op wat op aan te merken heb, denk ik altijd bij mezelf; ajoh, die mensen weten wel wat ze doen.
Gelukkig mag stang en trens pas in de Z gebruikt worden, ander zou het een stuk erger zijn Knipoog..
De ruiters hebben al een flink tijdje met een trensje gereden, dus ze zijn meestal wel ervaren genoeg.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 11:49

Carmenn_ schreef:
Nouw, ik heb het idee dat de mensen die daar rijden, wel weten wat ze doen (dan heb ik het niet over alle mensen, er zijn uitzonderingen). Als ik daar op wat op aan te merken heb, denk ik altijd bij mezelf; ajoh, die mensen weten wel wat ze doen.
Gelukkig mag stang en trens pas in de Z gebruikt worden, ander zou het een stuk erger zijn Knipoog..
De ruiters hebben al een flink tijdje met een trensje gereden, dus ze zijn meestal wel ervaren genoeg.

Ik denk niet dat ze allemaal weten wat ze doen. Dan heb ik het niet over Anky etc. maar over de normale Z ruiters op de normale concoursen. Ik vind dat mensen steeds meer met de handen gaan rijden tegenwoordig.

Ik rij ook al een flinke tijd op een trens maar dat wil niet zeggen dat ik zo maar over kan stappen op stang en trens en er zo mee weg rijd. Juist dat leverd problemen op omdat het nieuw is neem ik aan.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:46

_Nicky schreef:
lotteluvah schreef:

Hier sluit ik mij helemaal bij aan!

Wat ik ook vaak denk is: S&T is voor verfijning, maar het is en blijft een hoop ijzerwerk voor de mond van een paard (zeker voor de paarden met weinig ruimte). Kunnen we niet gewoon (proberen) onszelf zo te verfijnen dat we diezelfde verfijning ook op een trens voor elkaar kunnen krijgen? Pling

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:25

knabbelgirl schreef:

tsja in de moderne dressuur wordt dat niet gewaardeerd, maar in de klassieke dressuur kennen ze wel degelijk de verzameling aan de losse teugel

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:27

Ik vind het belachelijk! Ik heb toevallig van de week nog foto`s gemaakt van walchelijk S&T gebruik. *gaat foto`s zoeken*
Wat ik tegenwoordig vind, is dat het S&T zo als statussymbool gebruikt word.

Zoals hier:
1)
http://s225.photobucket.com/albums/dd16 ... how109.jpg

2)
http://s225.photobucket.com/albums/dd16 ... how120.jpg

3)
http://s225.photobucket.com/albums/dd16 ... how123.jpg

4)
http://s225.photobucket.com/albums/dd16 ... how128.jpg

5)
http://s225.photobucket.com/albums/dd16 ... how186.jpg

Dit was puur om die paarden rond te rossen, waneer ze in de kur niet nageeflijk waren. Staat interessant natuurlijk Koe Ik heb veel meer begrip voor die mensen die bitloos rijden of op een trensje die niet negeeflijk rijden, maar wel ontspannen, als voor die figuren die hun paar din de krul trekken omdat het persè moet!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:35

lotteluvah schreef:
Carmenn_ schreef:

Ik denk niet dat ze allemaal weten wat ze doen. Dan heb ik het niet over Anky etc. maar over de normale Z ruiters op de normale concoursen. Ik vind dat mensen steeds meer met de handen gaan rijden tegenwoordig.

Ik rij ook al een flinke tijd op een trens maar dat wil niet zeggen dat ik zo maar over kan stappen op stang en trens en er zo mee weg rijd. Juist dat leverd problemen op omdat het nieuw is neem ik aan.

Ook in de topsport zie je dat er slecht gebruik word gemaakt van S&T, ik heb foto`s gezien van Anky waar de stang ook recht in het paard zijn mond staat, je ze weet misschien wat ze doet, ben ik helemaal met je eens, maar zo`n bitoptoming is toch zeer heftig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:36

Een doorslaande stang zegt meer over hoe los de kinketting zit Knipoog Als je de kinketting een paar gaten strakker doet staat er veel meer druk op de lagen en achter de oren als je de stang aanneemt, maar oogt het beeld "vriendelijker" omdat de stang niet kan doorslaan.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:40

Niet iedereen weet de precieze werking van een stang en trens.
Dat maakt het dat veel ruiters er al dan niet bewust verkeerd daarmee omgaan.

Ik vind dat de S&T niet nodig is op Z niveau.
Een correct gereden paard kan eenvoudig Z oefeningen doen op een gewoon bitje.
Ik zou het dus niet erg vinden om de S&T pas toe te staan vanaf de Subtop.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:44

Op de Horse Event was en nog een lezing over welzijn in de (basis)sport ofzo. Aan het eind stelde ik een vraag over bitloos rijden en dat ik het jammer vond dat dat nog niet kan.

Toen werd er als antwoord gegeven (ik vroeg dat helemaal niet Zij zijn groot en ik is klein! ) dat mensen alleen S&T erin moeten hangen als ze echt goed kunnen rijden.

Ok, daar kan ik in komen.

Maarrrrrrrrr, nu is het omgekeerde een beetje gaande. 'ik hang een S&T in mijn paard zodat het lijkt alsof ik goed kan rijden'
No Cheer

Het is een beetje een statussymbool aan het worden...

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:48

Dat is idd het gevaar.
Er zijn mensen die zodra ze in het Z komen een S&T in hangen.
Puur om te laten zien dat ze 'goed' kunnen rijden en zonder zich eerst af te vragen of het werkelijk nodig is.

Ik ben niet tegen een S&T maar wel tegen onkundig gebruik daarvan.
Maarja wie bepaald wanneer iemand kundig daarvan gebruik maakt en wanneer iemand dat niet doet?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:51

pres schreef:
Dat is idd het gevaar.
Puur om te laten zien dat ze 'goed' kunnen rijden en zonder zich eerst af te vragen of het werkelijk nodig is.

Of erger nog... ze rijden nog niet in het Z, maar gaan wel 'alvast trainen met S&T'

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:51

Ja, die heb je ook idd.
Heel erg jammer zoiets.....

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:52

Juist opgetoomd en in de juiste ruiterhand, is S&T een fijn hulpmiddel. Net zoals zovele hulpmiddelen. En het is inderdaad jammer dat er zoveel onnozele ruiters rondlopen...

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:56

Arabesk schreef:
pres schreef:
Dat is idd het gevaar.

Of erger nog... ze rijden nog niet in het Z, maar gaan wel 'alvast trainen met S&T'

Zoals in het geval van mijn foto`s. Nee maar ik vind dat zo triest, ik heb avgelopen zomer 1 keer met S&T gereden onder begeleiding. Ik moet a.s. jaar met S&T starten (verplicht) en heb dus 1 keer gereden om te kijken of het uberhaupt wel werkte voor ons. En dat deed het.
Natuurlijk was ik trots, maar het is nu niet zo dat ik gelijk maar met S&T ga rondhobbellen. Mensen kunnen ook aan mij zien dat ik echt rijden kan zonder er een S&T in te hangen.