voorwaarts-neerwaarts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

voorwaarts-neerwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 16:06

Leuke discussie afgelopen weekend: voorwaarts-neerwaarts rijden. Een term die je veel hoort, maar waarvan weinig (?) mensen werkelijk weten wat het inhoudt. Ik heb afgelopen weekend hier en daar eens mijn oor te luister gelegd, en daar kwamen eigenlijk steeds 2 dingen uit:

groep A. 'zaagde' (noemden ze natuurlijk niet zo Tong uitsteken maar ik word beetje kriegel van termen als 'spelen met de teugels') het paard naar beneden, maar écht over de rug, dat vonden ze toch moeilijk (ik als advocaat van de duivel vroeg of ze paardlief dan met het neusje over de grond, ter hoogte van de boeg of langer teugeltje en horizontale halslijn reden- wilde erachter komen of daar werkelijk overeenstemming over was, maar voorbij de boeg kregen deze ruiters paardlief niet echt) en konden me daarop ook niet echt een antwoord geven, of waren er eigenlijk helemaal niet zo mee bezig- terwijl het imo toch wel een belangrijk basis-onderdeel van de dressuur is dat je je paard op allerlei hoogtes- en laagtes kan instellen, als stukje ontspanning tussendoor etc.)

groep B. wist het rijtechnisch wel fijn te onderbouwen, dat je vooral de motor niet moet kwijtraken, dat vooral het voorwaarts belangrijk was, en dat het belangrijk was om te zorgen dat je paard niet in een duikboot verandert Clown , maar bij mijn vraag van 'hoe doen jullie dat dan?' kreeg ik eigenlijk geen duidelijk antwoord, ofja, ik kreeg 6 verschillende antwoorden.

Dus zonder mijn eigen mening en ideëen hierover te geven, vraag ik me af hoe de bokkers hierover denken. Hoe doe jij het? Hoe 'voel' jij dat je paard goed vwnw loopt? En hoe laag rij jij?

Brand maar los, ik hoop op een lekkere rijtechnische discussie in de stijl van het topic over het 'over de rug rijden' , inclusief foto's e.d. Ik vind namelijk dat dat één van de betere topics in tijden is, en dat er daar meer van mogen komen Haha!

Judje

Re: voorwaarts-neerwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:10

In ieder geval ben ik blij om te horen dat ik niet de enige ben die termen als 'spelen met de teugels' zat begint te worden. Ook 'aan de teugel' wordt ik moe van, omdat tegenwoordig de meeste ruiters dit uitleggen als een paard dat met zijn hoofd op de loodlijn loopt en niet meer de uitleg kennen van: een paard dat aan de teugel is volgt de hand van de ruiter.

Hoe ik een paard vwnw rijdt?
Buitenteugel er aan houden, met je binnenbeen je paard voorwaarts naar je buitenteugel toe rijden en met je binnenhand ontspannen en alleen wat naar binnen plaatsen bij een volte of wending. Verder: wachten tot je paard zelf nageeft.
En natuurlijk: een training goed opbouwen (dus niet binnen 2 min. alweer volop gaan draven) en in het begin van de training je paard eerst met een losse teugel los te laten stappen om vervolgens je paard zo lang mogelijk in de rug te krijgen en verder los te stappen met de neus over de grond.

Hoe een goed vwnw gereden paard voelt:
je hebt geen/minder moeite met lekker doorzitten, je voelt dat het paard veert en dat het paard zijn rug goed welft.
Hoe hoog of laag je rijdt hangt natuurlijk af van de leeftijd en africhtingsgraad van je paard en van de tijd in de training. Bij het losrijden is het mijn bedoeling dat ze zo lang en laag mogelijk lopen en wanneer ze losser in het lijf worden kan je ze rustig wat meer oppakken, maar niet meer dan je van je paard kan vragen ivm zijn africhtingsgraad en tijdens de rust van de les en wanneer ik ga afbouwen wil ik het paard weer langer en lager hebben.

Verder: je paard vwnw rijden begint bij zelf rijtechnisch alles goed overbrengen, een goede houding en zit kennen, goed weten welke hulpen wanneer wel en niet te geven. Daarbij natuurlijk zorgen dat je je paard goed los rijdt, dus zoals gezegd eerst helemaal lang laten worden, maar ook in stelling en buiging goed soepel krijgen. Een paard moet om echt goed vwnw te kunnen rijden ook rechtgericht zijn, waardoor deze beide zijden van zijn lichaam even goed kan gebruiken, maar houd er als ruiter rekening mee dat je zelf NIET rechtgericht bent, maar ook links- of rechtshandig bent!
Laatst bijgewerkt door Judje op 29-10-07 16:20, in het totaal 4 keer bewerkt

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:14

Ik versta er eigenlijk altijd onder, dat als mijn paard VWNW loopt, hij op een zelfde tempo zonder verlies doorloopt, heb licht contact op beide teugels, het paard zoekt mijn hand op en volgt deze ook. Dus dan kan ik zelf instellen hoger of laag..

Je voelt het vanzelf, want er komt knieactie, de achterbenen komen er lekker onder en het is gewoon een fijn gevoel.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:17

Ha! intressant topic. Dit ga ik volgen. En ik ga eens nadenken wat ik nou eigelijk versta onder vw-nw rijden.Dat ik er een voorstander van ben (mits goed gedaan-maar ja wat is goed?) dat weet ik wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:20

Ik vind dingen uitleggen altijd moeilijk

ik zorg dat de paarden eerst aan het been zijn, dus kuit is reactie
Zonder dat ben je sowieso al klaar en einde oefening Knipoog

Dan hou ik mijn handen ontspannen op de plaats in een meegaande beweging van de mond.
Je merkt dan op een gegeven moment vanzelf dat het paard jou hand op gaat zoeken.
Komt daarmee ook aan de teugel.
Blijf je lekker meegaand met de beweging van de mond heb je het aan de teugel plaatje voor je Lachen

Maar sta je de hand nu wat toe zal het paard de hand graag blijven volgen, dat is natuurlijk wat anders als je hand als steunpilaar gebruiken (komt het aan het been zijn weer op de hoek) en bij het volgen van je hand kun je zelf bepalen tot hoever hij je hand volgt.
Zelfs tot de neus aan de grond als je zou willen Lachen

Uiteraard kan dit ook alleen weer als een paard ontspannen is, vandaar dat je met een hoop getrek ook niks berijkt.
Geeft geen ontspanning...en een paard wil een trekhand niet volgen Lachen

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:38

Oke, even een deel van mijn hersen-spinsels:
Is het ideale niet van vw-nw dat je de bovenlijn v/h paard stretcht en paard aanspoort de buikspieren daarbij aan te spannen? Dit ter voorbereiding/afbouw van de training (en tussendoor). Voor Fysieke en Mentale ontspanning.Van het VW-NW naar het voorwaarts-opwaarts. Laat maar weten wat jullie vinden. Ik heb het idee dat het in de klassieke rijkunst meer wordt gebruikt. En dat het tegenwoordig bij veel ruiters niet meer zo bekend is. ?

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:44

Kijk maar eens in het boek "Ruiters en Rechters" van Ernest van Loon!!!!!!Need I say more.......

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 16:54

CarolineP, dat boek is helaas niet zo eenvoudig te verkijgen, ben er al tijden naar op zoek Haha! Wellicht kun je een interessante passage quoten hier?

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:55

Daar staat het inderdaad goed in beschreven! topboeken.Deel 2 ook! Die zijn toch nog wel te krijgen?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 17:00

ruiters en rechters ben ik nog nergens tegengekomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:05

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 17:07

Thanks! *schrijft op voor kerstlijstje* Haha! Haha!

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:17

"alleen wat ontspannen is laat zich verzamelen" vind ik wel een leuke zin uit deel1.of
"Door middel van ontspanning verkrijgen wij aanleuning en door middel van aanleuning kunnen wij africhten, dat wil zeggen gymnastiseren,lichaamlijk en geestelijk ontwikkelen tot het gebruikspaard en het sportpaard"

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:21

Ik heb het geleerd zo te doen: *meestal voor het uitstappen*

In een lekker actief draftempo rijden, dan je teugels iets langer laten worden, maar niet zo dat je pony de teugels uit je handen trekt, jij moet eigelijk het hoofd van je pony naar beneden 'duwen' mt je teugels. Als je pony zijn hoofd weer omhoog doet wat bijdrijven en een klein ophoudinkje in je rechterteugel.
Als het goed is gaat pony met zijn neusje naar beneden, hoofdje mooi op de loodlijn en wat knabbelen op het bit en dat hij gaat 'swingen' en over de rug gaat lopen, ik moet zeggen, ik heb er nog wat moeite mee, maar het lukt steeds beter!

klopt dit ongeveer?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 17:21

@ melody: en het punt is daarmee dan dus, hoe bereik je die ontspanning (en dan zijn we weer terug bij de groep A en B ruiters uit mijn beginpost Haha!)

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:32

Afbeelding

Okay, hier even een foto zodat mensen hun mening kunnen geven en uitleggen wat er wel/niet goed is aan dit plaatje.
Dus onderbouwde kritiek (opbouwende kritiek is ook wel prettig want gaat hier puur om de discussie dus niet om iemand af te branden op iets).

Hier zie je een pony met lichte stelling (op verzoek van instructeur).
Laatst bijgewerkt door capriole op 29-10-07 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:34

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:34

@ kjoetie: Door het VW-NW rijden!
@lieniminnie: hoezo alleen de rechterteugel? Verder vind ik je verhaal wel goed!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:40

ehm ja, goede vraag eigelijk Nagelbijten / Gniffelen
insructrise zegt altijd binnenteugel en been.. Tong uitsteken

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 17:41

@ melody: ja maar dan is het cirkeltje toch weer rond? want om vwnw te kunnen rijden moet je je paard eerst ontspannen kunnen rijden Haha!

@ RK: Ik denk dat beoordelingen juist wel goed zijn hier, over de rug is immers niet persé vw-nw (terwijl goed vw-nw wél altijd over de rug is Haha!)
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 29-10-07 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:43

naar mijn idee loopt de pony op de foto nog niet echt goed over de rug, of zie ik dat fout?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 17:44

hij loopt imo iig niet vw nw Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:52

oke, mij ook best Ja

Ik vind de pony niet over de rug lopen en kan daarmee ook geen VWNW lopen.

De binnenteugel, daar blijf ik altijd het liefste zoveel mogelijk af Lachen

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:53

Kjoetie en Lieniminnie....

Ben het met jullie eens!

Nu gaat het hier om een jonge pony en jonge ruiter en ze zijn duidelijk bezig met hieraan te werken, ik zie op zich wel een redelijk ontspannen pony maar ook nog niet vw nw. Dus mee eens...

Echter...je ziet veel mensen die dit dus wel omschrijven als 'aan de teugel, of vwnw' terwijl ik dat niet zie.

En...bij dressuurproeven rijdt deze ruiter wel steeds winst....terwijl de figuren etc echt ook nog stukken beter moeten...overgangen zijn redelijk, wat vinden jullie daar dan van?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:54

hmm dat vind ik eigelijk wel jammer, wel niveau rijdt ze?