In ieder geval ben ik blij om te horen dat ik niet de enige ben die termen als 'spelen met de teugels' zat begint te worden. Ook 'aan de teugel' wordt ik moe van, omdat tegenwoordig de meeste ruiters dit uitleggen als een paard dat met zijn hoofd op de loodlijn loopt en niet meer de uitleg kennen van: een paard dat aan de teugel is volgt de hand van de ruiter.
Hoe ik een paard vwnw rijdt?
Buitenteugel er aan houden, met je binnenbeen je paard voorwaarts naar je buitenteugel toe rijden en met je binnenhand ontspannen en alleen wat naar binnen plaatsen bij een volte of wending. Verder: wachten tot je paard zelf nageeft.
En natuurlijk: een training goed opbouwen (dus niet binnen 2 min. alweer volop gaan draven) en in het begin van de training je paard eerst met een losse teugel los te laten stappen om vervolgens je paard zo lang mogelijk in de rug te krijgen en verder los te stappen met de neus over de grond.
Hoe een goed vwnw gereden paard voelt:
je hebt geen/minder moeite met lekker doorzitten, je voelt dat het paard veert en dat het paard zijn rug goed welft.
Hoe hoog of laag je rijdt hangt natuurlijk af van de leeftijd en africhtingsgraad van je paard en van de tijd in de training. Bij het losrijden is het mijn bedoeling dat ze zo lang en laag mogelijk lopen en wanneer ze losser in het lijf worden kan je ze rustig wat meer oppakken, maar niet meer dan je van je paard kan vragen ivm zijn africhtingsgraad en tijdens de rust van de les en wanneer ik ga afbouwen wil ik het paard weer langer en lager hebben.
Verder: je paard vwnw rijden begint bij zelf rijtechnisch alles goed overbrengen, een goede houding en zit kennen, goed weten welke hulpen wanneer wel en niet te geven. Daarbij natuurlijk zorgen dat je je paard goed los rijdt, dus zoals gezegd eerst helemaal lang laten worden, maar ook in stelling en buiging goed soepel krijgen. Een paard moet om echt goed vwnw te kunnen rijden ook rechtgericht zijn, waardoor deze beide zijden van zijn lichaam even goed kan gebruiken, maar houd er als ruiter rekening mee dat je zelf NIET rechtgericht bent, maar ook links- of rechtshandig bent!
Laatst bijgewerkt door Judje op 29-10-07 16:20, in het totaal 4 keer bewerkt