Dressuursport: total controll??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Dressuursport: total controll??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 13:21

Naar aanleiding van enkele incidenten is de discussie over de gang van zaken binnen de dressuursport, in het bijzonder bepaalde binnen deze sport gebezigde trainingsmethoden (rollkur, laag-diep-rond), recentelijk weer behoorlijk opgelaaid. Hierbij wordt sterk gefocust op de hoofdhouding. Ik wil de discussie graag eens in een breder perspectief plaatsen.

Het doel van de dressuur is oorspronkelijk het door middel van bepaalde oefeningen systematisch gymnastiseren van het paard, zodat het zowel op lichamelijk als op geestelijk niveau optimaal kan functioneren als rijpaard. Het ideaal hierbij is dat van totale harmonie tussen ruiter en paard: het paard kan zich vrij, trots en mooi onder de ruiter bewegen, het heeft vertrouwen in de ruiter en laat zich met de lichtst mogelijke hulpen leiden. Niet alleen in de rijbak, maar ook daarbuiten.
In de sportdressuur is het middel echter doel op zich geworden. De gymnastische oefeningen moeten zo spectaculair en tegelijkertijd zo precies mogelijk worden uitgevoerd, teneinde echt mee te kunnen doen met de top. Hierdoor is een enorm spanningsveld ontstaan tussen expressie en beheersing. Zo groot/hoog/expressief mogelijke bewegingen van het paard moeten gecombineerd worden met een zo groot mogelijke controle door de ruiter. Dit vraagt om een specifiek type paard: heet, gevoelig en beweeglijk, en om aangepaste, soms extreme trainingsmethoden, zoals laag-diep-rond. Laag-diep-rond is een manier om een hypergevoelig paard optimaal te controleren, doordat het paard in deze houding niet voor zich kan kijken en zich dus wel moet overgeven aan de ruiter. Zodat hij in de ring op de millimeter te controleren is.
Nou is zich volledig aan de ruiter overgeven voor het paard misschien niet zo'n probleem als hij maar regelmatig zijn uitbundige energie kan uiten in een lekkere sprint of een paar dikke bokken in de wei. Maar wanneer krijgen deze temperamentvolle topdressuurpaarden daarvoor de kans? Hoeveel topdressuurruiters zijn er niet die hun paard NOOIT vrijuit laten gaan, hem nooit de ruimte geven zich uit te leven? Niet onder het zadel, niet in de wei, niet in een paddock (blessures!!!), nooit? Die hier zelfs (waarschijnlijk terecht!) als ruiter 'schijtbenauwd' voor zijn? Ik wijs hierbij ter illustratie op de in Bit geplaatste foto van een nogal angstig ogende Anky op een uitgelaten galopperende Salinero. Niet om Anky nog een trap na te geven na haar recente valparijen, maar om aan te geven dat topdressuur in het algemeen vaak weinig meer te maken heeft met harmonie tussen ruiter en paard in bredere zin en daarentegen eerder een kwestie is van alles-of-niets: of de ruiter heeft totale controle over het paard, en het paard schikt zich daar in, al dan niet met een bepaalde mate van verzet (staartzwiepen, tandenknarsen), of de ruiter heeft helemaal geen controle. Het is kortom balanceren op een heel dun lijntje, en daar kun je bewondering voor hebben, of je kunt er je schouders over ophalen - dat is misschien ook een kwestie van smaak.
Maar als een paard zich, om het lijntje maar niet te breken, nooit mag uitleven, zich altijd moet beheersen en onderwerpen, dan haak ik wat de dressuur betreft af. Hoe geweldig de betreffende ruiter in de ring ook presteert.
Alle lof daarentegen voor die dressuurruiters die hun paard wel lekker in de wei durven zetten of die hem regelmatig meenemen naar het bos (of voor mijn part naar een renbaan) voor een stukje fijn hard galopperen! Jammer dat zulke dingen niet meegenomen kunnen worden in de jurybeoordeling ...

Musicjohn

Re: Dressuursport: total controll??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:30

Applaus !!! Afbeelding

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:36

Ik geloof niet dat als je bijv. Salinero overdag op de wei zou zetten dat hij dan rustiger zal zijn.
Natuurlijk zal een paard wat net van stal komt meer kans hebben op wat stalmoed bij aanvang van de training als een paard die je van de wei plukt.
Het punt bij hete, sensibele paarden is dat ze op kleine hulpen, kleine aanwijzingen reageren.
Deze paarden zijn gewoon veel gevoeliger dan een wat minder heet paard.
Ik weet zeker dat als Salinero op de wei had gestaan dat hij dan ook er vandoor was gegaan in de prijsuitreiking.
Dat heeft met de energie en de externe impulsen van dat moment te maken.
Niet omdat hij wel of niet zijn meters al heeft gemaakt op de wei of galopbaan.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:41

@Askja en @musicjohn,
Hebben jullie wel eens een heet paard gereden?
Dan zou je kunnen weten dat die vlieger niet op gaat nml.
Hete paarden zijn veel sneller over de reutel dan wat flegmatiekere paarden.
Dus wei of geen wei maakt niet veel uit.

Ik vind wel dat elk paard dagelijks een aantal uren op de wei zou moeten kunnen maar dat het geen invloed heeft op de heetheid van een paard is zo zeker als wat.
Laatst bijgewerkt door Masada op 22-10-07 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:41

OK dan! OK dan! OK dan!
Mooi verwoord en ik ben het er ook mee eens, een paard moet een paard blijven en geen gebruiksmiddel om te top te halen ten kosten van die paarden.
Dat je wat voorzichtiger bent kan ik me voorstellen, er staat ook veel op het spel, maar je kan er ook voor kiezen om hem pas na het rijden buiten te zetten, is de meeste energie er al af en zijn de spieren al warm.
Of je laat ze aan een hoofdstel aan de longe wat spelen, hebben ze nog wat controle als ze dat zo graag willen.
Bij mij gaan ze trouwens gewoon op de wei en naar het bos, en als ze zich dan een keer lekker uitleven vind ik dat alleen maar leuk voor ze.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:43

hopla,
ik wil niet zeggen dat ze dan rustiger zijn, het zou wel kunnen helpen, maar het gaat er mij voornamelijk om dat ze paard kunnen zijn.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:55

Ik vind dat paarden inderdaad de kans moeten krijgen 'paard' te zijn.

Toevallig ben ik wél in het bezit van het hier boven genoemde type paard. Ik kan een uur fanatiek trainen, en hoe langer ik door rijd, hoe heter (en soms onstuimiger) ze word. Dus wat de 'controle' betreft heeft het losgooien en 'paard' laten zijn hier geen aandeel in.

wél vind ik dat wat voor type paard en niveau dan ook, het welzijn en de gemoedstoestand altijd voorop staan,dus lekker naar buiten kunnen en veel afwisseling voorop .

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:07

Ik heb zelf toevallig een hele 'hete', ze komt iedere dag een aantal uur op de wei en kan zich daar met haar shetvriendje helemaal uitleven, waar ze dan ook dankbaar gebruik van maakt. Dan nog is ze met rijden heet en sensibel, daarbij is het ook nog eens een tamelijk dominante merrie, dus zich zomaar overgeven aan de ruiter doet ze echt niet. Wat dat betreft heeft het 'paard laten zijn' geen enkel effect op de controle.
Praktijkvoorbeeldje; laatste wedstrijd die ik gereden heb (we starten M1) had ze 's ochtends eerst al twee uur buiten gestaan, toen ik er al bijna een uur op zat schrok ze en ging ze met haar hoofd in de lucht aan de kletter Haha! Nou heeft ze de pech dat ik niet bang ben, dus daarna heb ik gewoon doorgereden, maar ze had zelfs op die dag dus én afwisseling én lekker paard kunnen zijn, dat had geen enkel effect op het rijden.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:26

se7entje schreef:
hopla,
ik wil niet zeggen dat ze dan rustiger zijn, het zou wel kunnen helpen, maar het gaat er mij voornamelijk om dat ze paard kunnen zijn.

Precies !!!

Mij gaat het in de eerste instantie ook om het welzijn van het dier. Immers, wij gebruiken het dier voor onze recreatieve / professionele doeleinden. Maar het dier heeft ook zijn eigen natuurlijke behoeften, zowel lichamelijk als geestelijk. En regelmatige weidegang is daar één van de belangrijkste onderdelen van.

Ik zal de laatste zijn om te beweren dat het paard van Anky niet zou hebben geflipt als hij een paar uur eerder even lekker had kunnen uitrazen in de wei. Maar ik twijfel überhaupt aan de vraag of het paard ooit wel eens gewoon lekker buiten staat om te kunnen dollen / rennen / grazen / etc. Zoals eerder werd aangehaald; paarden die in de topsport worden gebruikt moeten geld verdienen. Veel geld !!! En dan word iedere kans op het oplopen van een blessure bij voorbaat uitgesloten. En dat gaat naar mijn mening ten kostte van de geestelijke gezondheid van het dier.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:31

Daar ben ik het wel mee eens musicjohn.
Gelukkig zijn er wel grand-prixpaarden die op de wei mogen.
maar ook heel veel niet en dat is jammer.
Toch geloof ik niet dat deze paarden ongelukkig zijn.
Maar ik zou mijn paarden nooit de wei ontnemen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:15

In één woord amen, met alles wat hierboven gezegd is.
De tegenwoordige hoge dressuur en springsport vind ik niet meer fijn om naar te kijken, absoluut niet meer.
En dat heeft voornamelijk met deze zin te maken:

se7entje schreef:
een paard moet een paard blijven en geen gebruiksmiddel om te top te halen ten kosten van die paarden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 15:37

Citaat:
Ik vind wel dat elk paard dagelijks een aantal uren op de wei zou moeten kunnen maar dat het geen invloed heeft op de heetheid van een paard is zo zeker als wat.

Misschien niet op de heetheid (hoewel ik dat persoonlijk betwijfel), maar wel op het welbevinden van het paard!
Ik vind dat er op een bepaalde manier oneerlijke eisen aan veel topdressuur paarden worden gesteld, juist omdat ze zo heet en gevoelig zijn. Er wordt van ze verwacht dat ze zichzelf voortdurend beheersen, ondanks publiek, fotocamera's, stress, lange reizen etc. Alle explosieve energie moet ten dienste van de ruiter worden gesteld, een andere kanalisering (nouja, misschien wat longeren en in de stapmolen lopen) wordt ze niet geboden - de uitzonderingen daargelaten. Juist zulke paarden zouden af en toe de gelegenheid moeten krijgen om zich helemaal vrij te bewegen en uit te leven.
Ik vind het mooi zoals de Duitse Ingrid Klimke dat doet, vanuit haar veelzijdige achtergrond als dressuur- en eventingamazone. Die gaat gewoon het bos in met haar temperamentvolle dressuurpaard. En de paarden gaan lekker dagelijks de wei in. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden - wie weet er een paar te noemen uit de Nederlandse top? Ook om het topic niet te veel in het negatieve te trekken ...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 15:44

Nog even een toevoeging, want dit vind ik wel interessant:
Citaat:
Toch geloof ik niet dat deze paarden ongelukkig zijn.

Ik denk dat dat op een bepaalde manier nog waar is ook. Stalpaarden denken natuurlijk ook niet dagelijks in hun stalletje na over wat ze missen - ze weten niet beter. Zeker als ze goed verzorgd worden en hun stal lekker ruim is, zullen ze zich er best prettig voelen. Toch vind ik dit geen argument. Het gaat erom dat zo'n paard niet als paard tot zijn recht komt. Een deel van zijn wezen wordt als het ware uitgeschakeld. In de wei geniet een paard een zekere vrijheid, letterlijk en figuurlijk. De uren dat hij op de wei staat, helemaal als dat in gezelschap is van andere paarden, zijn van hem, niet van de mens. Een paard dat 24/7 op stal staat en daarbuiten altijd een mens moet volgen en gehoorzamen, is in feite nooit 'van zichzelf'.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:31

Daar ben ik het volledig mee eens.
maar ik dnek niet dat Anky met haar paarden naar het bos durft.
Ze is de dressuurkoningin maar daarom nog geen goede recreatieruiter. Knipoog (wel met het juiste paard natuurlijk)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:01

Askja schreef:
Dit vraagt om een specifiek type paard: heet, gevoelig en beweeglijk, en om aangepaste, soms extreme trainingsmethoden, zoals laag-diep-rond. Laag-diep-rond is een manier om een hypergevoelig paard optimaal te controleren, doordat het paard in deze houding niet voor zich kan kijken en zich dus wel moet overgeven aan de ruiter. Zodat hij in de ring op de millimeter te controleren is.

Dit vind ik tegenstrijdig.
Als het paard op het losrijterrein LDR rond gereden wordt om indrukken van buitenaf te minderen en de ruiter totale controle te 'garanderen', hoe denk je dat datzelfde paard reageert wanneer hij in de ring opgericht loopt, alles kan zien en weet dat de ruiter die controle niet meer heeft?

LDR heeft meer te maken met flexen dan met een paard aan het werk dwingen Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:02

Askja schreef:
Ik vind het mooi zoals de Duitse Ingrid Klimke dat doet, vanuit haar veelzijdige achtergrond als dressuur- en eventingamazone. Die gaat gewoon het bos in met haar temperamentvolle dressuurpaard. En de paarden gaan lekker dagelijks de wei in. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden - wie weet er een paar te noemen uit de Nederlandse top? Ook om het topic niet te veel in het negatieve te trekken ...

Imke.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:09

hopla schreef:
@Askja en @musicjohn,
Hebben jullie wel eens een heet paard gereden?
Dan zou je kunnen weten dat die vlieger niet op gaat nml.
Hete paarden zijn veel sneller over de reutel dan wat flegmatiekere paarden.
Dus wei of geen wei maakt niet veel uit.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb thuis een gevoelig paard staan, dat dus ook onwijs ''heet '' is. Wanneer ik deze niet in de wei gooi, van smorgens tot savonds wordt hij gek in zijn stal, gaat draaien, rare dingen zien en vooral: Klooien onder het zadel om dat ''galop/uitraasmomentje'' te kunnen pakken. Laat ik hem, zoals ik doe, ± 12uur (als het niet langer is) buiten, dan is hij meteen soepeler in de spieren(omdat ie bewegingsmogelijkheden heeft) en kan zich veel beter consentreren tijdens het werk, omdat hij zijn ''ei'' kwijt kan in de wei.

1 ding is natuurlijk nog wel een verschil, ik ben geen anky(geen problemen mee hoor Lachen ) en mijn paard is geen tophengst of salinero. Maar wel een heet,gevoelig, soms wel nerveus sportpaard, vandaar de vergelijking.

Verder, complimenten over jouw (ts) schrijfwijze en topic Ja

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 20:14

Citaat:
LDR heeft meer te maken met flexen dan met een paard aan het werk dwingen

Als het alleen flexen was, waarom rijden zo veel mensen hun paard dan eindeloos rond in deze houding? Flexen doe je toch alleen korte momenten? (de beoordeling of LDR nuttig is als flexoefening laat ik verder liever aan deskundigen over, ik heb daar te weinig verstand van)

Nog meer voorbeelden van dressuurruiters die buitenrijden en/of hun paard in de wei zetten?

Bedankt voor het compliment Haha!

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:42

Askja schreef:
Nog meer voorbeelden van dressuurruiters die buitenrijden en/of hun paard in de wei zetten?

Ja de mijne. Heeft z'n eigen paddock voor zn stal en een fijne regendeken. Als het geen absoluut hondenweer is, loopt hij buiten. Op zn tijd een ritje in het bos (nee joh, niet in volle rengalop, dank je, hij haaaat trouwens diep duinzand en ik ook) en regelmatig buiten stappen. En ik ken er nog meer hoor, die ook in de GP starten. Misschien valt het wel mee.

Dressuursport is totall controll, het codewoord voor de dressuurruiter: controle, controle, controle over iedere vezel van het paardenlijf. Als dat je niet aanstaat, is het je sport niet.

Mijn GP paard is denk ik geschikt voor gehandicapte sport, maar als ik ga trainen kan ik hem precies zo scherp krijgen als ik wil. Als hij de bak in komt bij mijn instructeur wordt hij al fanatiek! Op wedstrijd piaffeert hij aan de hand na het opzadelen.

Ik snap best dat een hoop paardenliefhebbers vallen over het houden van topsportpaarden, maar ik maak me veel vaker zorgen over meiden die paardensport tot vechtsport maken.
Realiseer je dat de topsport het uiterste van het paard verlangt. Dit kan hij alleen geven als hij top-fit en in top-vorm is! Moet ie zich ook lekker in zn vel voelen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:54

Askja schreef:
Citaat:
LDR heeft meer te maken met flexen dan met een paard aan het werk dwingen

Als het alleen flexen was, waarom rijden zo veel mensen hun paard dan eindeloos rond in deze houding? Flexen doe je toch alleen korte momenten? (de beoordeling of LDR nuttig is als flexoefening laat ik verder liever aan deskundigen over, ik heb daar te weinig verstand van)

Ik denk in hetzelfde kader als je je paard lager instelt bij het losrijden dan je hem in je proef voorstelt, of dat je je paard niet gelijk opgericht wegrijdt na het losstappen. Ik train zelf niet op LDR manier dus meer kan ik niet toevoegen. Ik weet alleen dat een LDR-ruiter beslist niet alleen LDR rijdt maar deze werkhouding heeft toegevoegd naast halsstrekken, lage trainingshoudingen en opgericht rijden. Het heeft iig niks met gehoorzaamheid van doen maar het bewerken van het paardenlichaam om dat zo soepel mogelijk te krijgen. Of de uitwerking positief danwel negatief is laat ik aan de experts over.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:40

Urielle, jouw beschrijving van ldr, daar kan ik wel inkomen. Ik denk dat dit de 'goede' manier is, maar er is ook een slechte manier, en die wordt wel degelijk ge(mis)bruikt om controle af te dwingen. Dan zie je paarden met weggedraaide ogen, kwijlende monden en op de borst getrokken hoofden - en dat geeft nu eenmaal geen prettig beeld. Maargoed, ik ga daar niet verder op in, ik weet er nogmaals te weinig van af, kan hierin uitsluitend afgaan op observatie en niet op eigen ervaring.

Vido, dat klinkt goed, zoals jij je dressuurpaard houdt. Zo is het voor een paard echt niet erg om die korte tijd dat ie onder het zadel is, totaal onder controle van de ruiter te staan. Er is genoeg compensatie!
Dat dressuur totale controle moet zijn, is eigenlijk weer een discussie op zich. Voor sportdressuur is dat waarschijnlijk een vereiste. Voor dressuur als algemene lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van het paard niet, lijkt mij. Mijn ding is het inderdaad niet echt, die totale controle, maar dat is misschien een kwestie van smaak. Ik hou ook niet van het moderne dressuurpaardentype. Qua rijden hou ik meer van een rijstijl waarbij er enige ruimte blijft voor eigen inbreng van het paard, maar dat is niet per se veel paardvriendelijker - het hangt er in beide gevallen van af met wat voor intentie je als ruiter rijdt, en of de randvoorwaarden (zie boven) in orde zijn. Kortom: het paard en zijn welbevinden altijd als uitgangspunt nemen, en niet je eigen ambities.
Waar ik wel veel moeite mee heb, is de mentaliteit van een aantal ruiters/trainers/paardenhouders (etc.), ook hier op Bokt. En dan doel ik op de instrumentele benadering die ze hebben van paarden en paardrijden, het geneuzel in abstracte rijtechnische terminologie. Dan denk ik soms: gaat dit echt over paarden? Je kunt het net zo goed over een auto hebben. Treed eens buiten je kader en bedenk waar je eigenlijk mee bezig bent, waarom je ooit op een paard bent gaan zitten... dat kan heel gezond zijn op zijn tijd Tong uitsteken .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:58

se7entje schreef:
een paard moet een paard blijven en geen gebruiksmiddel om te top te halen ten kosten van die paarden.

Een paard presteert het beste als hij goed in z'n vel zit. Dus daar zorgt "de top" echt wel voor Pling
Maar paard blijven.... ,ze zijn aardig doorgefokt (heet), juist om beter te prestreren Knipoog
Ik denk dat deze paarden het best erg goed hebben en zeker in vergelijking met veel andere paarden bijv vele manegepaarden Verdrietig Natuurlijk moet je kijken naar hoe het beter kán, maar zonder de ervaring van deze toppaarden vind ik het niet zo handig om daarover te oordelen. Elk paard is anders en als hij gevaarlijk wordt voor zichzelf, moet je 'm beschermen. Een paard heeft er ook niks aan als hij zichzelf wat aandoet Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:34

Een paard in de wei kan tegen een stootje. Door het paard uit de wei te houden, is de kans dat het in de wei fout gaat, veel groter. Een paard dat alleen op stal staat, in een trainingsmolen z'n rondjes loopt, aan een touwtje als een hond in de wei wordt uitgelaten en dan mag bewegen onder de man, dat is volledig tegen de aard en het wezen van het paard. Als een paard presteert, is het paard niet bang op de wei, maar het is de ruiter die vreest en mogelijke sponsors. Een paard dat wint en dat bij herhaling doet, maakt veel mensen van het paard afhankelijk. Er is zeer veel geld mee gemoeid..... Het paard is en blijft niet gezond door de gymnastisering maar door de extreme verzorging die een winnend paard krijgt. Rondom dergelijke paarden wordt een volledig team opgebouwd, dat een ruiter in de breedtesport nooit nodig zal hebben. Daarbij worden tal van risiko's uitgesloten. Een paard kickt niet op glimmende stallen, mooie kleuren en al dat wij mooi vinden.

Een paard africhten, beleren, scholen, trainen en rijden om een betrouwbaar rijpaard of dressuupaard te ontwikkelen kost heel veel tijd. Een heet paard kan gewoon opgeleid worden als rijpaard. Omdat we snel resultaat willen en heet bijdraagt aan meer uitdrukking dan een wat minder heet paard, is het fijn om dit soort paarden te rijden. Het heeft net iets meer dan een ander paard. Echter dit is de keuze van de ruiter. Een goed geschoold heet paard is geen probleem, voor een all round ruiter. In de sport vallen in de opleiding van een paard, maar ook van de ruiter gaten omdat je heel snel specialiseert. De paarden zijn niet all-round en bom-proof opgeleid. Door de manier van houden, verzorgen en het hele spel er omheen, wordt een heet paard snel een ongeleid projectiel. Een ruiter die alleen in een rijbak die omheind is kan en durft te rijden, heeft geen perfecte zit en geen natuurlijk overwicht over wat voor paard dan ook.

Wat vaak gezegd wordt is dat bij hete, sensibele paarden ze op kleine hulpen, kleine aanwijzingen reageren. Deze paarden zijn gewoon veel gevoeliger dan een wat minder heet paard. Voor een deel is waar en dat doet het goed als je het zo uitlegt. De keuze om een heet paard te kiezen wordt meestal ingegeven door andere factoren. (zie boven).

Een goed afgericht, geschoold, getraind, gereden paard is of het nu heet of koud is gewoon te rijden. De opleiding van ruiter en paard moet kloppen, het moet klikken en de samenwerking moet niet gebaseerd zijn op onderdrukking van het wezen van het paard. Daardoor kan een paard dat heet is, nog wat heter worden, dan het al is..... Je vraagt dan om problemen. Je kan een paard ook breken, de geest is dan uit de fles. Ook zo een paard kan nog presteren, als je het paard maar op een bepaalde manier conditioneert......

Het paard dankt zijn bestaansrecht aan sport en recreatie. Daar gaat veel geld in om. Geld hoort bij mensen. De moraal en ethiek van mensen is heel verschillend, dus zal iedereen over hetzelfde onderwerp een andere mening hebben.... Pling

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:49

TS: heel mooi geschreven! Kan me goed vinden in wat je schrijft. Het enige puntje: Ik denk dat dit (al dan niet met rollkur) geldt voor de andere diciplines in de paardensport (western, springen, eventing, etc) Je hebt in alle diciplines paarden die niet naar buiten mogen (idd blessures) en die puur gedomineerd worden, niet alleen in de dressuur

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:52

Totall control over een paard en weidegang van een paard zijn twee verschillende dingen en hoeven totaal niets met elkaar te maken te hebben.

Als je goed dressuur wil rijden moet je tijdens het rijden totall control over je paard hebben. Dat klinkt heel heftig, maar het is niets meer dat dat je je paard op een goede manier leiding geeft, grenzen stelt, gehoorzaam maakt. Alles wat het paard doet, doet hij op initiatief van de ruiter en op zodanige wijze dat het lijkt alsof hij het uit zichzelf doet.

Verder heeft het in de regel niet zoveel met niveau te maken of paarden op de wei gaan of niet. (zie het filosofische verhaal van Goofy hierboven). Natuurlijk zijn er topruiters die hun paard niet buiten laten, maar er zijn ook zat topruiters die hun paarden JUIST naar buiten doen (bijvoorbeeld Tineke Bartels) Kijk eens naar de gewone wannabe-ruiter? Stap eens een grote pensionstal/manege in de randstad binnen en tel eens hoeveel paarden daar buiten staan? Bij dergelijke doorsnee particulierenpaarden zijn in de regel geen sponsors en een heel team bij betrokken. Het is vaak gewoon een gevolg van een combinatie van onwetendheid en ruimtegebrek met een klein snufje zelfoverschatting. Dus waarom worden de pijlen nu altijd weer op topruiters gericht?