Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
se7entje schreef:hopla,
ik wil niet zeggen dat ze dan rustiger zijn, het zou wel kunnen helpen, maar het gaat er mij voornamelijk om dat ze paard kunnen zijn.
se7entje schreef:een paard moet een paard blijven en geen gebruiksmiddel om te top te halen ten kosten van die paarden.
Citaat:Ik vind wel dat elk paard dagelijks een aantal uren op de wei zou moeten kunnen maar dat het geen invloed heeft op de heetheid van een paard is zo zeker als wat.
Citaat:Toch geloof ik niet dat deze paarden ongelukkig zijn.
Askja schreef:Dit vraagt om een specifiek type paard: heet, gevoelig en beweeglijk, en om aangepaste, soms extreme trainingsmethoden, zoals laag-diep-rond. Laag-diep-rond is een manier om een hypergevoelig paard optimaal te controleren, doordat het paard in deze houding niet voor zich kan kijken en zich dus wel moet overgeven aan de ruiter. Zodat hij in de ring op de millimeter te controleren is.
Askja schreef:Ik vind het mooi zoals de Duitse Ingrid Klimke dat doet, vanuit haar veelzijdige achtergrond als dressuur- en eventingamazone. Die gaat gewoon het bos in met haar temperamentvolle dressuurpaard. En de paarden gaan lekker dagelijks de wei in. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden - wie weet er een paar te noemen uit de Nederlandse top? Ook om het topic niet te veel in het negatieve te trekken ...
hopla schreef:@Askja en @musicjohn,
Hebben jullie wel eens een heet paard gereden?
Dan zou je kunnen weten dat die vlieger niet op gaat nml.
Hete paarden zijn veel sneller over de reutel dan wat flegmatiekere paarden.
Dus wei of geen wei maakt niet veel uit.
Ik vind wel dat elk paard dagelijks een aantal uren op de wei zou moeten kunnen maar dat het geen invloed heeft op de heetheid van een paard is zo zeker als wat.
Citaat:LDR heeft meer te maken met flexen dan met een paard aan het werk dwingen
Askja schreef:Nog meer voorbeelden van dressuurruiters die buitenrijden en/of hun paard in de wei zetten?
Askja schreef:Citaat:LDR heeft meer te maken met flexen dan met een paard aan het werk dwingen
Als het alleen flexen was, waarom rijden zo veel mensen hun paard dan eindeloos rond in deze houding? Flexen doe je toch alleen korte momenten? (de beoordeling of LDR nuttig is als flexoefening laat ik verder liever aan deskundigen over, ik heb daar te weinig verstand van)
Nog meer voorbeelden van dressuurruiters die buitenrijden en/of hun paard in de wei zetten?
se7entje schreef:een paard moet een paard blijven en geen gebruiksmiddel om te top te halen ten kosten van die paarden.