je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 18:16

Je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard, je hebt de guts, je hebt het lijf, je hebt de beweging, je hebt het karakter......... Je WIL winnen, altijd, je wil er staan...... je wil er zijn, en dat drijft je tot het uiterste samen met je ruiter.

Je hebt een goed huis, je wordt goed verzorgd (okee niet op de steppe, waar je oorspronkelijk hoort.... maar dit is toch wel jouw wereldje) Zo af en toe is de training zwaar, gruwelijk zwaar...... vraagt je ruiter jou in alle onmogelijke houdingen, maar je merkt dat je steeds leniger wordt, steeds meer kracht krijgt. En damn, je gaat nog winnen ook!!!.... Sta je daar in het middelpunt van de belangstelling.......... tandjes, tandjes... je kneist het toch maar.

Gut wat is iedereen trots op je, en jij op jezelf!!!

Je bent scherp, heul scherp op alles in je omgeving, op gevoelens, stemmingen, geluid alles....... want dat is immers wat je bent, een sensibel paard, een paard gemaakt voor de top. Dat draag je ook uit, dat laat je ook zien, want dat BEN je.

Is zo een paard nou zielug omdat hij bij een Coby of Anky terecht komt? Of leeft het dier het leven wat bij hem past?

Anne_0

Re: je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:18

hmm interessante vraag, een zinnig antwoord heb ik helaas niet Clown

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:26

hmm zielig is niet het juiste woord..

Alleen is het idealer ( vind ik ) voor een paard om lekker op het land te staan tussen de zware trainingen door.. Om ook met andere paarden nog paard te kunnen zijn.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:26

Mocht ik ooit zo'n getalenteerd paard hebben (fokken) wat jij omschrijft, dan zal het bij mij blijven. Ik doe ze nl niet weg. Heb helaas geen steppe, maar wel weide en ik train ze ook niet zo, dus paardje zal "helaas" en gewoon paard blijven en zal zeker niet naar "de top" van NL gaan. Dus heeft veel met toeval te maken waar zo'n paard zal komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 18:27

gut o gut.......... een huis tuin en keukenfokker zal ook nooit zo een paard fokken Lachen

dus JIJ Zammie zal het dier onthouden van hetgeen wat hij het liefst wil?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:30

KiWiKo schreef:
gut o gut.......... een huis tuin en keukenfokker zal ook nooit zo een paard fokken Lachen

Hoe weet jij nou wat ik hier op stal heb staan? Ben je hier weleens geweest? Kom kijken/langs, dan mag je ze uitproberen. en weet jij wat een paard het liefste wil? lekker in de LDR getrokken worden door de TOP van NL? Ha ha

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:31

Maar Kiwiko; vind je niet dat een paard ook gewoon in het weiland hoort bij andere paarden? Dat een paard los mag lopen in een grote ruimte waar hij eens gek kan doen als hij dat wilt? Want dat onthoudt je het paard namelijk wel..

En hoe weet je zeker dat het paard dat het liefst wilt? Ik denk dat een paard liever met soortgenoten in een grote weide staat en een "gewoon" sportpaard is, dan dat het een goed sportpaard is maar dat dat wel betekend dat het paard niet meer los komt te staan.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:32

Ik zou mijn paard nóóit aan Anky verkopen en aan Coby gezien de huidige discussies ook niet.
Er zijn ook nog ruiters die hoog kunnen komen op een manier die ík eerlijker vind ten opzichte van het paard. Als hij dan niet geweldig scoort of de uiterste top bereikt: jammer dan.

Bovendien denk ik niet dat het paard het doorheeft of hij eerste of laatste is op een wedstrijd... Een paard kan (denk ik) wel de wil hebben om hard te werken, maar niet de wil om per sé te winnen.

Vonnie84

Interessante kwestie. Sommige mensen kennen Tycho misschien nog wel (die grote zwarte Ferro). Wij konden hem niet bieden wat hij kon. En wij zijn dan ook super blij dat hij naar een hogere ruiter is gegaan (ze start meteen ZZ-licht met hem).
Dus ja, wij hebben ervoor gekozen dat het dier de top gaat halen van zijn kunnen, omdat hij dat zelf kan en aangeeft dat hij meer kan dan het basiswerk.
Gelukkig heeft hij op die stal ook gewoon weidegang, dus is het ook iets anders dan bij vele andere stallen.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 29-09-07 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nessah schreef:
hmm zielig is niet het juiste woord..

Alleen is het idealer ( vind ik ) voor een paard om lekker op het land te staan tussen de zware trainingen door.. Om ook met andere paarden nog paard te kunnen zijn.

Paarden van Anky komen wel buiten, alleen niet zo veel als een doorgaans HTKpaard.
Ik ga nog even flink nadenken over de vraag van Kiwiko Haha!

is dit topic toevallig nav VN? Haha!

WinBinChes

KiWiKo schreef:

Hoe weet jij wat dat paard wil?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:33

KiWiKo, ik vind dat jij het wezen (top)paard ietwat te menselijk benaderd.
Verder vind ik het ook jammer dat vele toppaarden weinig paard mogen zijn. Ik denk dat ze dat liever willen, dan winnen, want zo'n gouden beker of mooi krantenartikel boeit ze echt niet, hoor. Haha! Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:33

vind het niet zielig, het is waar het paard op gefokt is.
hij kan teminste die energie kwijt en die drang naar presteren.
het wordt zielig als het paard een blesure krijgt..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 18:33

Ik vraag je of jij het paard wil onthouden wat het het liefste wil, in de schijnwerpers staan............. je hebt toppers en floppers Lachen

Ik weet een ding zeker, als je een Bonfire (die nog steeds wedstrijdjes loopt) uit het werk haalt, en uit de sport haalt ligt het dier morgen dood.

Land is goed, ik heb ook niks gezegd over niet op het land...... Ik heb het over het paard en zijn karakter, waar het voor geboren is.

Ik snap dat dit voor heel, heel veel mensen niet te begrijpen is..... maar er zijn echt paarden die niks anders willen dan als eerste eindigen, en dat zijn de paarden die in welke discipline dan ook als eerste eindigen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:34

Ik denk niet dat een paard dat zo graag wil winnen echt gelukkig is bij een recreatieruiter. Niet dat een Anky of een Coby het hem naar de zin kunnen maken, maar ik denk dat zo'n paard bij een bovengemiddeld ruiter op zijn plek is.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:34

Wat een paard niet kent zal hij ook niet missen....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:35

KiWiKo schreef:

Daar ben ik het niet mee eens Bloos
Prisco was ook zo'n paard dat bij particulieren geboren werd, zelfs zonder afstamming Haha!
en zo zijn er nog een heleboel paarden.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:35

ja maar de paarden bij de namen die jij noemt staan niet buiten en ook niet los in een groot iets.. Dus dat word ze weldegelijk ontnomen..In ruil voor sport.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:37

WinBinChes schreef:

nou.. weet niet of ik het daarmee eens ben..
als je een bloed paard hebt, die nooit tot presteren komt..
zo'n dier raakt harstikke gefrustreerd!
en trouwens, op grote springstal 'vroeger' stonden heel wat van die 'hoge' paarden,binnen, in luxe stal, onder deken.
en ze kwamen echt niet ongelukkig over..

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:37

Wij kunnen nooit het dier het leven geven dat bij het dier hoort,wij hebben ze namenlijk uit hun levenstijl gehaald!!!En wat weet jij nou van huis tuin en keukenfokkers.....nou ik ben er ook een en heb toevallig wel een kampioens veulen gefokt en het mag zoveel als het kan paard blijven ondanks dat hij wel dressuurmatig gereden zal worden Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 18:38

Nessah schreef:
ja maar de paarden bij de namen die jij noemt staan niet buiten en ook niet los in een groot iets.. Dus dat word ze weldegelijk ontnomen..In ruil voor sport.

Ja in ruil voor de sport, omdat het paard het zelf ook wil........... zo heb je ook cariere mensen die hun leven op non actief zetten voor hun carriere

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:38

Nessah schreef:

Nee hoor, de paarden van bijv. Anky komen ook gewoon in de wei, alleen met een shetlander of minipony.

WinBinChes

Dat is maar net hoe je ermee om gaat. een bloedpaard zal echt niet nerveuzer worden als hij niet uitgebracht wordt. Het is aan de eigenaar/ruiter om te zorgen dat het dier zijn ei kwijt kan,

SophievdV

Ik vraag me af of een paard een bewuste drang naar presteren heeft.

Als ik het verhaal zo lees, lijkt het of een paard met de kwaliteiten om een topper te worden, alleen maar een topper wil worden.
Een dier is een "black box" : je weet niet wat er in hem omgaat. Zulke vraagstukken kunnen dan ook nooit juist beantwoord worden. Enkel gissen is mogelijk.

Wat betreft Bonfire: hij is aan dat leven gewend. Zou datzelfde paard ongelukkig zijn geweest als hij zijn hele leven op de wei had gestaan?

Ik denk van niet. Dan was hij hoogstwaarschijnlijk aan dat leven gewend geraakt. Paarden zijn immers gewoonte dieren, waarbij een vaste structuur ontzettend belangrijk is. Misschien zou dat dan de reden zijn dat hij de volgende dag dood in de box zou liggen. Puur omdat zijn hele structuur dan weg is...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:39

Marigold schreef:
WinBinChes schreef:

nou.. weet niet of ik het daarmee eens ben..
als je een bloed paard hebt, die nooit tot presteren komt..
zo'n dier raakt harstikke gefrustreerd!
en trouwens, op grote springstal 'vroeger' stonden heel wat van die 'hoge' paarden,binnen, in luxe stal, onder deken.
en ze kwamen echt niet ongelukkig over..

Vast niet ongelukkig, maar ik denk als ze in een kudde in een groot land stonden en daarnaast de wedstrijden reden dat ze wel gelukkiger waren