Christine W. : op zich zichzelf staand geval of symptoom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Christine W. : op zich zichzelf staand geval of symptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 16:26

Wat denken jullie?

Is dit een extreem geval, waarvan er gelukkig maar een paar rondlopen, of denk je dat het maar het topje van de ijsberg is?

Zelf denk ik dat overal waar prestaties het belangrijkste zijn, dieren de dupe kunnen worden.

Maar dat er ook nog genoeg mensen zijn die eerlijk met hun paarden omgaan, en wel het allerhoogste nastreven, maar op een bepaald punt naar hun dieren kijken en zeggen: tot hier en niet verder.

Wel denk ik dat het niveau in de dressuursport zo hoog wordt, dat het voor de paarden nauwelijks meer op te brengen is om vrijwillig te geven wat nodig is om op het allerhoogste niveau te acteren, en dat zeker in de subtop paarden daarvan de dupe worden.
Een paard zal immers nooit als doel in het leven hebben om de allermooiste piaffe te laten zien die hij kan maken -die heeft wel andere wensen.

Wat mij betreft is dat te vergelijken met turnstertjes van 16 die zo overtraind worden dat na het goud de rolstoel volgt: ook niet bepaald het beeld van de happy athlete.

Tormenta

Re: Christine W. : op zich zichzelf staand geval of symptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:37

Ik denk dat dit één van de extreme gevallen is. Natuurlijk zullen er meer van deze gevallen zijn waar je nooit van zult horen, maar ik denk ook dat de grote meerderheid van de topsporters, of subtoppers zijn paard met respect behandeld. Er wordt wel heel wat gevraagd van zulke paarden, maar niet op zo'n gewelddadige manier als die van Christine W. Ik denk dan ook dat de meeste toppers wel zoveel verstand van paarden zullen hebben, om te zien of hun paard de top wel aankan en er anders desnoods mee zullen stoppen ( met dat bepaalde paard).

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:23

Ik hoop heel hard dat het een opzichstaand geval is. Tuurlijk zullen er meer zijn, maar ik denk niet dat het ervan wemelt.
En toch, er zijn mensen die het wél vrijwillig uit hun paard krijgen.
Ik weet niet hoe hij heet, maar er is zo'n man, die rijd grand-prix oefeningen met alleen neckreining (zo'n touwtje om de nek) dat paard loopt ook opgericht nageeflijk en verzameld en alles.

Maar ik denk wel dat veel paarden de dupe zijn van hun (hoogstrevende) baasje. Dat ze zo bezig zijn met prestaties, dat de gezondheid van het beestje niet meer voorop wordt gesteld. Maar dat hoeft niet eens topniveau te zijn!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:28

Ik vrees dat dit het topje is gezien de prestatiedrang en voortvloeiende belangen als sponsoring en broodwinning. Je bent er vrijwel nooit getuige van als ruiters thuis trainen en het is dus moeilijk toezicht houden op dergelijke praktijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:50

Ik denk dat het een op zichzelf staand geval is,paarden langdurig opleiden doe je namelijk niet zo en je komt er mischien maar bij een paar paarden mee weg.

missyissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:54

ben ik nou zo dom, want ik snap niets van dit topic. wat is Chritine W.?
sorry, maar ik snap er niets van Clown

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 19:57

missyissy schreef:
ben ik nou zo dom, want ik snap niets van dit topic. wat is Chritine W.?
sorry, maar ik snap er niets van Clown

even bij voorpaginanieuws kijken. Lachen

missyissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:04

GVD!!! wat een $#!@!@$% grr... al ik iemand van de wereld mocht wensen was zij het wel!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:22

Dit is natuurlijk extreem, maar ik denk dat het zeker wel een topje van een ijsberg kan zijn. Het zal zeker niet het enige geval zijn, dat weet ik bijna zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:27

Ik verwacht niet dat dit het enige geval is. Over de springsport gaan ook nare verhalen de ronde, die moeten ook hun oorsprong ergens hebben gehad.

Maar misschien is dit wel het begin om deze dingen aan het licht te brengen. Dat zou een goede zaak zijn.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:54

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 30-03-22 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:37

Tja, ik denk dat de nederlandse topruiterij ook wellicht zich van wat minder prettige praktijken bedient en dat dat gebeurd bij echt hele grote namen. En dan heb ik het niet over een keertje rijtechnisch corrigeren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:20

Ik denk eerlijk gezegd dat er in de basis veel meer 'mishandeld' wordt. Bij de 'grote namen' komt ook ontzettend veel volk over de vloer natuurlijk, maar wie corrigeert dat meisje op de manege die haar paard afslaat?

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:24

Ik ben er van overtuigd dat het niet een op zichzelf staand geval is, helaas. Zodra er meer belangen bij komen kijken, lees sponsoring, kwalificering, etc, neemt de druk toe en worden er minder controversiele trainingstechnieken toegepast. Ik denk dat als alle bromvliegen op diverse stallen van een minicamara zouden zijn voorzien men schokkende beelden te zien zouden krijgen!!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 00:10

Ik ben het met Urielle eens dat er in de basis veel meer mis gaat dan in de topsport, puur omdat de mensen zonder ruitergevoel nooit verder komen dan de basissport.

Maar ik denk dat het verhaal van Christine W. weinig met paardensport te maken heeft. Dit is mishandeling, niks meer en niks minder. Ik denk dat niemand serieus durft te beweren dat je met dit soort mishandeling een beter lopend sportpaard krijgt. Er zijn zeker meer mensen die op deze manier met paarden omgaan, ik zag een tijdje terug een documentaire over een gevangenis-rodeo in de VS en daar had zij zo mee kunnen doen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 00:12

Ik sta niet in voor sommige topruiters/stallen. In de basis is ook het nodige mis. Denk ook niet dat dit met wel of geen ruitergevoel hebben te maken heeft maar met sportieve en finaciele belangen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 07:35

Ik denk het niet, ik denk dat het van doen heeft met te weinig zelfbeheersing en geduld. Er staan regelmatig topics op Bokt waarin mensen ook eerlijk durven te vertellen dat ze pissig worden op hun paard en hem daarom slaan of hard in de mond trekken oid. Ik zie hierin exact hetzelfde geval. Imo wordt er met sportieve en financiele belangen een buitenkomende factor in betrokken, want het paard zal zich echt niet beter presenteren door met zijn kop tegen een stijgbeugl getrokken te worden en daarbij op zijn hoofd geslagen te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:04

Maar mag je van iemand in de topsport niet meer professionaliteit verwachten? De kennis heeft plaats gemaakt voor de onkunde?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:42

russel schreef:
Maar mag je van iemand in de topsport niet meer professionaliteit verwachten? De kennis heeft plaats gemaakt voor de onkunde?

Ja, in combinatie met ambitie en dat is begin jaren zestig vergroeid met de popularisering (letterlijk) van het paardrijden.

Het duurt járen van intensieve studie en praktijk voor een modaal mens als ruiter enig niveau van vaardigheid heeft. Om dat over te kunnen brengen vraagt naast extra aanleg nog meer studie en ervaring. In die periode groeide (groei) het aantal beginnen de ruiter exponentieel en dus werd er al heel snel noodgedwongen door nét-niet- beginnelingen les gegeven.
Koppel dit aan het gegeven dat slecht heel weinig ruiters geld naar waarde over hebben voor goede instructie en het plaatje is compleet. Kennisoverdracht is er eigenlijk niet sinds begin jaren zestig en dat is logischerwijze steeds ergegr geworden.

Kijk naar hoeveel écht goede lesgeefmensen er zijn. Zet dat tegen de enorme massa ruiters af.

hc

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:13

Urielle schreef:
Ik denk het niet, ik denk dat het van doen heeft met te weinig zelfbeheersing en geduld. Er staan regelmatig topics op Bokt waarin mensen ook eerlijk durven te vertellen dat ze pissig worden op hun paard en hem daarom slaan of hard in de mond trekken oid. Ik zie hierin exact hetzelfde geval. Imo wordt er met sportieve en financiele belangen een buitenkomende factor in betrokken, want het paard zal zich echt niet beter presenteren door met zijn kop tegen een stijgbeugl getrokken te worden en daarbij op zijn hoofd geslagen te worden.

Ik rij bijna 25 jaar rond en ja ik ben ook weleens te ver gegaan. Hoelanger je rijd hoe groter de kans is dat je een keertje iets doet wat achteraf niets oplost maar een uiting is tegen het paard dat niet terecht is. Wie in dit opzicht zegt zonder zonde te zijn werpe de eerste steen maar ik kan mij niet voorstellen dat er werkelijk iemand op deze werled in alle eerlijkheid kan zeggen dat hij/zij nog nooit een keer te ver is gegaan tegen zijn paard.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 11:37

Het gaat er denk ik niet om of iedereen wel eens te ver gaat.

Het gaat erom of grofheid en dwangmiddelen een onderdeel van de dagelijkse training zijn, of dat een ruiter rijkunstig het juiste pad wil volgen en weleens zijn geduld verliest -we zijn allemaal mensen, nietwaar.

En dan rijst de vraag: als iemand dus met dit soort trainingsmethoden op dit niveau zich jaren kan handhaven, wat zegt dat dan?

Ik dacht altijd dat paarden die zo gemangelt werden, doorsloegen en niets meer presteerden. Je kan je afvragen of dat zo is: misschien zijn er ook genoeg paarden die zich afsluiten, en maar proberen te voldoen aan de onredelijk gestelde eisen.

Aangeleerde hulpeloosheid, heette dat toch?

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:46

daniella74 schreef:
Ik rij bijna 25 jaar rond en ja ik ben ook weleens te ver gegaan. Hoelanger je rijd hoe groter de kans is dat je een keertje iets doet wat achteraf niets oplost maar een uiting is tegen het paard dat niet terecht is. Wie in dit opzicht zegt zonder zonde te zijn werpe de eerste steen maar ik kan mij niet voorstellen dat er werkelijk iemand op deze werled in alle eerlijkheid kan zeggen dat hij/zij nog nooit een keer te ver is gegaan tegen zijn paard.

Dat slaat nergens op, ik rij ook al zo'n 25 jaar maar ik ben nog nooit uitgevallen op die manier tegen een paard. Ik zal ook nooit een paard zomaar straffen, alleen als ik bv gebeten wordt kunnen ze een tik krijgen. Jaren ervaring leert mij juist dat je zo niet met ze om hoort te gaan ipv dat dat de kans vergroot dat je wel eens uit je slof bent geschoten..

Ik denk trouwens ook dat dit de top van de ijsberg is..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:01

Hoezo dat slaat nergens op. Ik reageerde op een post van Urielle. Tussen de trainingsmethode waar dit topic feitelijk overgaat en weleens te ver gaan zit een wezenlijk verschil maar je maakt mij niet wijs dat er mensen zin die nooit ten onrechte een keer aan teugels hebben getrokken en of keer een hard hebben geslagen.

Ik denk dat het van paard tot paard verschilt hoe ze erop reageren, sommigen zullen het over zich heen laten komen door een vorm van gewenning misschien en het lot in stilte aanvaarden en berusten. Je ziet dit ook vaak bij mishandelde honden, denk aan die spaniel die toen tot bijna de dood met een hamer werd bewerkt. Sommige paarden zullen zich blijven verzetten en zo de faam levensgevaarlijk krijgen.

Er is niet voor niets op grote (internatonale) wedstrijdn streng toezicht op de omgang en training van paarden, echter op concours zullen dit soort mensen daardoor niet dit gedrag vertonen zodat het voor de buitenwereld verborgen blijft. Ik denk ook dat dit moeilijk te beoordelen is in de ring, dat is een momentopname en als deze combinatie de "kunstjes" correct uitvoerd is het voor een jury ook moeilijk te bepalen hoe het paard getraint wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:54

daniella74 schreef:
Urielle schreef:

Hangt er dan ook nog van af wat je verstaat onder "te ver gegaan", hoop toch niet op deze wijze? Als je dan al 25 jaar rijdt, dan weet je toch dat het niks oplost en dat het paard niet de juiste voor je is, het niet klikt, of het paard het niet kan zoals jij graag zou willen. Dat is de kennis van de ervaring.

Dan hebben we ook nog de situatie zoals deze dat het stelselmatig is, dat is pas zeer triest.

Overigens ken ik genoeg amazones die alleen rijden voor de roem, de punten, eerste worden, het paard neemt niet zo een belangrijke plek in, o jawel zolang hij/zij vrouwtje niet voor aap zet, dus blijft scoren.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:38

Deze methode van trainen zou ik zelf niet kunnen bedenken dus wees gerust Russel.