Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Evelijn schreef:Hoe leer je dat dan... door zo'n cursusje of een boek te lezen?maar iemand die eerst dingen heeft geleerd over de natuur van het paard
Evelijn schreef:Voor mij val je dan automatisch in de categorie "beginner" (geeft verder niet, zo begint iedereen). Dat heeft dus niets met NH te maken. De onderdelen in NH die nuttig zijn, worden gewoon gebruikt door mensen met veel paardenervaring, alleen heet het dan geen NH....dan degene die denkt 'stom paard, doet ook nooit wat ik zeg'
SuperPepeijn schreef:Evelijn schreef:Hoe leer je dat dan... door zo'n cursusje of een boek te lezen?maar iemand die eerst dingen heeft geleerd over de natuur van het paard
SuperPepeijn schreef:Evelijn schreef:Voor mij val je dan automatisch in de categorie "beginner" (geeft verder niet, zo begint iedereen). Dat heeft dus niets met NH te maken. De onderdelen in NH die nuttig zijn, worden gewoon gebruikt door mensen met veel paardenervaring, alleen heet het dan geen NH....dan degene die denkt 'stom paard, doet ook nooit wat ik zeg'
Yamcha schreef:Ik ben het met je eens, het is erg belangrijk om te begrijpen hoe een paard nu echt in elkaar zit ipv ze te vermenselijken of er vanuit te gaan, dat hij het doet om te etteren. Eerlijk naar je paard zijn, eerlijk naar jezelf zijn. Rijtechnische problemen komen zo vaak vanuit het niet begrijpen van de reactie van het paard. Hoeveel paarden worden er niet vermenselijkt, of als probleempaard gezien? Terwijl het vaak in werkelijk ligt aan een gebrek aan kennis van de ruiter. Wat ik nooit begrijp is dat de gebruiksaanwijzing van een koffiezetapparaat of een magnetron uitgebreid wordt gelezen, maar er maar bar weinig mensen zijn die proberen te begrijpen hoe een paard nu eigenlijk in elkaar zit. Als je begrijpt hoe je paard in elkaar zit, hoe het komt dat hij nu opeens van die deken schrikt die van de bakrand valt en anders nooit, zal je dat helpen om rechtvaardiger en eerlijker met je paard om te gaan.
En een eerlijke omgang met je paard zal maken dat je ook eerlijker bent in je rijden.
Yamcha schreef:Natural zijn wordt een beetje moeilijk (zo niet onmogelijk) als je dressuur wilt rijden, aangezien je toch ook in de winter moet trainen en dat is lastig met een paard met een dikke wintervacht. En je kunt niet zonder bit en boomzadel. Maar NH kan prima, het grondwerken en de samenwerking met je paard kan zelfs een hele goede basis zijn.
Esperanza schreef:Dat is een hele lange weg idd, zo niet een onmogelijke. Het kan wel, maar dan zou je op de maneges en rijscholen moeten beginnen. Die paardrijdende kindertjes moet al geleerd worden dat de fout bij hen ligt en niet bij het paard. Je zou kinderen al de betekenis moeten leren van de lichaamstaal van het paard, je zou ze lessen in grondwerken moeten geven en hen leren hoe hun houding het paard beïnvloedt.Nou, ik ben bang dat we nog een lange weg te gaan hebben om paardrijdend Nederland dat duidelijk te maken (ik zou het graag willen, dat wel.) Ik hoor vaak van die onnozele op merkingen.
Hij probeert onder het werk uit te komen.... of, is ook een goeie om het gebruik van een slof bij een 3 jarig paard goed te praten: Anders begrijpt hij niet hoe hij in de aanleuning moet lopen.... (ik weet wel wie het niet snapt:D)
Yamcha schreef:Dat is een hele lange weg idd, zo niet een onmogelijke. Het kan wel, maar dan zou je op de maneges en rijscholen moeten beginnen. Die paardrijdende kindertjes moet al geleerd worden dat de fout bij hen ligt en niet bij het paard. Je zou kinderen al de betekenis moeten leren van de lichaamstaal van het paard, je zou ze lessen in grondwerken moeten geven en hen leren hoe hun houding het paard beïnvloedt.
Excuses (om het fout te doen) als 'maar dat meisje vindt het zo leuk' moeten niet meer geaccepteerd worden. Lessen (ook voor volwassenen) zouden veel strenger moeten worden, instructeurs veel vaker op cursus... en vooral zou er de overtuiging moeten komen dat de dressuur en NH en omgangsvormen er voor het paard zijn en niet andersom.