Natural Horsemanship x klassieke dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

creool

Natural Horsemanship x klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 16:43

Ik ben benieuwd waarom dressuurruiters en ruiters die zich vooral bezighouden met natural horsemanship of centered riding niet meer met elkaar samenwerken.

Ik heb onlangs een workshop gehad met iemand die vooral volgens de methode samenwerken met je paard en met zo min mogelijk dwang met haar paard werkt (af en toe noemde ze Monty Roberts en Holistischrijden) en ik heb veel van haar geleerd maar ik wil graag bezig zijn met dressuur en vraag me nu af hoe ik deze twee dingen kan combineren.

Het een sluit het ander toch niet uit?

Anoniem

Re: Natural Horsemanship x klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:15

Nee, waarom zou het elkaar uitsluiten? Juist niet, imo. Met dressuur (en zeker de klassieke dressuur) probeer je met je lijf zoveel mogelijk een te worden met het paard, zodat je hulpen op een bepaald moment bijna onzichtbaar zijn en je een harmonisch geheel vormt.
Als je in de omgang ook harmonisch kunt samenwerken (en daar is nh een goed middel voor) zal dat zelfs ten goede komen aan je rijden. Je begrijpt je paard beter. Het doel van dressuur is zo harmonisch samen te werken dat je alle bewegingen die van nature al in het paard zitten, ook onder het zadel te tonen.
Natural zijn wordt een beetje moeilijk (zo niet onmogelijk) als je dressuur wilt rijden, aangezien je toch ook in de winter moet trainen en dat is lastig met een paard met een dikke wintervacht. En je kunt niet zonder bit en boomzadel. Maar NH kan prima, het grondwerken en de samenwerking met je paard kan zelfs een hele goede basis zijn.
Centered Riding lijkt me trouwens een super aanvulling op dressuur, je zit is toch het belangrijkste. En als je onafhankelijk kunt zitten en ontspannen (wat je daarmee erg goed kunt leren) is dat een fijne basis voor de verdere dressuur.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:52

Ik combineer het, NH, centered riding en dressuur. Ik wil met mn paard naar het Z, maar dan wel op een goede, rustige manier. Het geeft een goede basis, mijn zit is veel beter geworden en mijn paard is soepel en gymnastisch. Ik hoop over een jaar of 3 in het Z te kunnen schitteren.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 21:55

En ik ben het helemaal met je eens Yamcha, alleen ik krijg de indruk alsof het lijnrecht tegenover elkaar staat. Dressuurruiters/instructeurs in mijn omgeving zijn niet met NH bezig en Naturals (die ik trouwens niet persoonlijk ken maar wel e.e.a. van lees op bokt) die houden zich niet in mijn beleving nagenoeg niet met de klasieke dressuur bezig.

Wat leuk om dat te lezen Alicia! zo zou ik het ook wel willen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:00

Dank je wel creool. Ik vind de 2 een fijne combinatie. Dressuur is in mijn ogen de meest natuurlijke vorm van paardensport die er is, en (mits correct gereden natuurlijk) erg goed voor het geestelijk en lichamelijk welzijn, daarom vind ik NH en Centered Riding er zo goed bij passen.
@Alicia: precies om die reden wil ik in de toekomst ook lessen in Centered Ridinggaan volgen. Ik heb op zich een goede zit, maar ik vind dat er altijd verbetering kan, en het kan nog zoveel instinctiever...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:06

Ik sluit me bij Yamcha aan,ik doe alles met m'n paarden zo en respect en harmonie staan bij mij bovenaan.En grondwerk doe ik wekelijks erbij.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 08:30

Denk je dat je zonder natural horsemanship, centered riding en holistisch denken het onmogelijk is om zonder dwang met je paard te rijden dan?

Denken dat je vriendelijk bezig bent en het ook daadwerkelijk zijn, zijn 2 heel verschillende dingen. Om écht vriendelijk te kunnen zijn heb je gewoon ontzettend veel ervaring nodig. Een beginner maakt fouten en elke fout is onvriendelijk, of je nu holistisch, centered of MR denkt of niet.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 08:40

Ja een fout is meestal onvriendelijk.. maar iemand die eerst dingen heeft geleerd over de natuur van het paard en geintresseerd is in NH lost die fout misschien anders op dan degene die denkt 'stom paard, doet ook nooit wat ik zeg'

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 09:03

SuperPepeijn: Ik denk dat je altijd een bepaalde mate een paard moet 'dwingen' op welke manier dan ook.

Laatst was ik aan het rijden en mijn paard liet zich door een dominante merrie opdrijven in de bak (hij is nou eenmaal extreem gevoelig). De merrie komt op hem aflopen en kijkt mijn paard aan en wil wegdraaien. Paard over de zeik, ik kan geen contact meer met hem krijgen. Ik kan 2 dingen doen: de bak uitgaan omdat mijn paard zich blijkbaar niet op zijn gemak voelt en ik hem niet gerust kan stellen / niet genoeg leiding kan geven en ik kan toch doorgeven en zijn 'zeikerigheid' afstraffen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:16

Ik zie ook niet in waarom het een het ander zou uitsluiten.

Ik ben geen Natural, maar ik wil ook met mijn paard naar het Z op een normale, goede manier. En dat kan best. Om naar je paard te luisteren hoef je ook niet erg Natural voor te zijn. Kies gewoon zelf waar je je goed bij voelt.

Ik vind Natural ook klinken als mensen die dressuur verafschuwen, terwijl ieder paard het nodig heeft, ongeacht de dicipline. Helaas zijn er nog steeds mensen die vinden dat je gewoon maar op je paard kan stappen zonder hem terug in balans te brengen. (resultaat, paard dat op de voorhand loopt en uit elkaar loopt.)

Gelukkig ken ik ook Naturals die het niet zo doen. Er zijn trouwens ook instructeurs die het een en ander combineren. Wim Vonck is daar een goed voorbeeld van. Maar mijn eigen instructrice is ook holistisch. (dat is dan maar de term die we gebruiken voor mensen die verder kijken dan hun neus lang is). Maar om holistisch te zijn hoef je niet zweverig te zijn vind ik.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:23

Evelijn schreef:
maar iemand die eerst dingen heeft geleerd over de natuur van het paard
Hoe leer je dat dan... door zo'n cursusje of een boek te lezen?

Evelijn schreef:
...dan degene die denkt 'stom paard, doet ook nooit wat ik zeg'
Voor mij val je dan automatisch in de categorie "beginner" (geeft verder niet, zo begint iedereen). Dat heeft dus niets met NH te maken. De onderdelen in NH die nuttig zijn, worden gewoon gebruikt door mensen met veel paardenervaring, alleen heet het dan geen NH.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:31

Ja SP, dat vind ik dus ook. Net of alle normale dressuurruiters zo met hun paard omgaan. Want dat is dus gewoon onzin.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:09

nou misschien ben ik dan wel erg makkelijk in wat ik NH vind.. of eigenlijk gewoon normaal 'horsemanship' daarvan hoef je voor mij helemaal niet jezelf het label op te plakken.. en heel hard te roepen dat je 'natural' bent.
mijn oude instructeur waarvan alle paarden die in zijn bak kwamen meteen wisten, 'die is de baas, daar ben ik veilig' vind ik ook onder plakker NH vallen.. dat is gewoon een paardenman en niet een man met paarden.

Tja en er zijn genoeg ruiters die zichzelf goed vinden rijden en die daarnaast hun paard van alles de schuld geven. Dan kan je zeggen dat zijn beginners. Maar mensen die tig jaar rijden en ook in de Z e.d. vinden zichzelf iig niet beginners

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:38

SuperPepeijn schreef:
Evelijn schreef:
maar iemand die eerst dingen heeft geleerd over de natuur van het paard
Hoe leer je dat dan... door zo'n cursusje of een boek te lezen?

Er zijn idd genoeg mensen die na een cursusje denken dan ze NH-er zijn, helaas wijst de praktijk anders uit. Het kost gewoon jaren en jaren ervaring om je dat eigen te maken. Maar het is verdraaid handig, en het scheelt een hoop misverstanden tussen jou en je paard als je zijn lichaamstaal begrijpt, en het paard jou begrijpt. Daar is NH een goed middel voor, maar dat leer je heus niet met een cursusje. Paardrijden kun je niet uit een boek leren, met paarden omgaan ook niet. Daar heb je een hoop ervaring voor nodig. Af en toe een cursus volgen kan overigens wel verhelderend zijn.

SuperPepeijn schreef:
Evelijn schreef:
...dan degene die denkt 'stom paard, doet ook nooit wat ik zeg'
Voor mij val je dan automatisch in de categorie "beginner" (geeft verder niet, zo begint iedereen). Dat heeft dus niets met NH te maken. De onderdelen in NH die nuttig zijn, worden gewoon gebruikt door mensen met veel paardenervaring, alleen heet het dan geen NH.

Je bent dan iig een beginner in het begrijpen van paarden. Zó jammer alleen dat sommige mensen daarin nooit verder komen...
maar idd, dan heet het geen NH. Vlakbij de plek waar ik een paar jaar geleden woonde, zat een oude paardenboer, die was NH-er tot en met, gebruikte alle onderdelen ervan. Hij noemt het paardenervaring. Zijn paarden waren stapelgek op hem, deden alles voor hem. Dwang had de beste man niet nodig.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:27

Tsja, in de breedtesport zie je toch vaak ruiters plukken en trekken aan een paard, uit onmacht? Hoeveel mensen zie je op wedstrijd niet aanklooien met longeerlijnen enz. om hun paard in de trailer te krijgen? Hoeveel mensen zijn ervan overtuigd dat je op je paard moet blijven zitten als het even niet gaat, net zolang tot het wel gaat? Hoeveel mensen blijven na één goed pasje vragen om meer en meer en meer.
Dat is wat ik bij de meerderheid van de ruiters zie, ook bij zogenaamde naturals. Maar als je op die manier met paarden blijft omgaan, dan zul je altijd maar een mens blijven voor je paard en wordt je nooit 'zijn mens'.

Je bent geen NHer als je een cursusje volgt, of een boek leest. Het helpt wel! NH is voor mij zoveel mogelijk verschillende inzichten met elkaar vergelijken en zo je eigen conclusie trekken. Je verdiepen in het (natuurlijk)gedrag van je paard en dat vergelijken met de manier waarop je je lievelingsdier nu houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:50

Ik ben het met je eens, het is erg belangrijk om te begrijpen hoe een paard nu echt in elkaar zit ipv ze te vermenselijken of er vanuit te gaan, dat hij het doet om te etteren. Eerlijk naar je paard zijn, eerlijk naar jezelf zijn. Rijtechnische problemen komen zo vaak vanuit het niet begrijpen van de reactie van het paard. Hoeveel paarden worden er niet vermenselijkt, of als probleempaard gezien? Terwijl het vaak in werkelijk ligt aan een gebrek aan kennis van de ruiter. Wat ik nooit begrijp is dat de gebruiksaanwijzing van een koffiezetapparaat of een magnetron uitgebreid wordt gelezen, maar er maar bar weinig mensen zijn die proberen te begrijpen hoe een paard nu eigenlijk in elkaar zit. Als je begrijpt hoe je paard in elkaar zit, hoe het komt dat hij nu opeens van die deken schrikt die van de bakrand valt en anders nooit, zal je dat helpen om rechtvaardiger en eerlijker met je paard om te gaan.
En een eerlijke omgang met je paard zal maken dat je ook eerlijker bent in je rijden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:23

Yamcha schreef:
Ik ben het met je eens, het is erg belangrijk om te begrijpen hoe een paard nu echt in elkaar zit ipv ze te vermenselijken of er vanuit te gaan, dat hij het doet om te etteren. Eerlijk naar je paard zijn, eerlijk naar jezelf zijn. Rijtechnische problemen komen zo vaak vanuit het niet begrijpen van de reactie van het paard. Hoeveel paarden worden er niet vermenselijkt, of als probleempaard gezien? Terwijl het vaak in werkelijk ligt aan een gebrek aan kennis van de ruiter. Wat ik nooit begrijp is dat de gebruiksaanwijzing van een koffiezetapparaat of een magnetron uitgebreid wordt gelezen, maar er maar bar weinig mensen zijn die proberen te begrijpen hoe een paard nu eigenlijk in elkaar zit. Als je begrijpt hoe je paard in elkaar zit, hoe het komt dat hij nu opeens van die deken schrikt die van de bakrand valt en anders nooit, zal je dat helpen om rechtvaardiger en eerlijker met je paard om te gaan.
En een eerlijke omgang met je paard zal maken dat je ook eerlijker bent in je rijden.

Hier ben ik het volledig mee eens! Wat heb je dat mooi gezegd! Afgod Afgod

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:56

Nou, ik ben bang dat we nog een lange weg te gaan hebben om paardrijdend Nederland dat duidelijk te maken (ik zou het graag willen, dat wel.) Ik hoor vaak van die onnozele op merkingen.

Hij probeert onder het werk uit te komen.... of, is ook een goeie om het gebruik van een slof bij een 3 jarig paard goed te praten: Anders begrijpt hij niet hoe hij in de aanleuning moet lopen.... (ik weet wel wie het niet snapt:D)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:15

Yamcha schreef:
Natural zijn wordt een beetje moeilijk (zo niet onmogelijk) als je dressuur wilt rijden, aangezien je toch ook in de winter moet trainen en dat is lastig met een paard met een dikke wintervacht. En je kunt niet zonder bit en boomzadel. Maar NH kan prima, het grondwerken en de samenwerking met je paard kan zelfs een hele goede basis zijn.

Dat is dan wel weer zwart/wit gedacht Haha! Knipoog
Trainen kan prima met wintervacht hoor. Je kan ontzettend veel in stap doen. En als je zorgt voor een goede warming up en héél belangrijk, cooling down, kom je echt een heel eind. Misschien kan je niet zo intensief trainen als in de zomer, maar de basis conditie raakt je paard echt niet kwijt hoor in die tijd. Die pik je 's zomers dan zo weer op.
Als je oefeningen goed afwisselt met stap en wat langer de tijd neemt als anders is een wintervacht nauwelijks een probleem.
En waarom kan je niet zonder bit en boomzadel?
Wat betreft het bit, dat is per paard verschillend. Mijn fjord kan zich heel sterk maken op een bitloos hoofdstel, die kan ik met bit sneller overtuigen dat iets echt niet vervelend voor der is. Mijn gangenpaard is juist heel gespannen met bit, die ontspant en verzameld véél beter zonder.
Met een boomloos zadel kan je juist veel beter alle spieren en bewegingen voelen. Imo is een boomloos zadel dan ook beter geschikt voor dressuur als een boomzadel. Verder ben je veel afhankelijker van je eigen zit en balans. Als je scheef of uit balans zit word dat gelijk afgestraft omdat je geen 'diepe zit' en kniewrongen e.d. hebt op de meeste zadels.

Verder kan je ook prima natural zijn met bit, en met boomzadel. Nogmaals, het 1 sluit het ander niet uit, haha.

Even ontopic, ik probleer ook alles zo natuurlijk mogelijk te doen en houden.
Ik krijg centered riding lessen, met een combi van klassieke dressuur (mijn instructrische krijgt les van een oud leerling van Nuno Oliveira geloof ik). Dat past prima bij mijn visie van wat natuurlijk is. Paardrijden is op zichzelf al niet natuurlijk. Een paard is niet gebouwd om een mens op zijn rug te dragen, dus zul je hem moeten trainen. Hij moet een manier van lopen aanleren die het beste is voor zijn lijf. Imo is dressuur noodzakelijk, of je nou natural bent of niet. En met wat voor middelen, dat maakt niet uit. Maar de moderne dressuur past er idd niet zo goed bij in de meeste gevallen, omdat mensen idd veel hun paard de schuld van alles geven, klassieke dressuur juist de ruiter. En omdat de nadruk op wedstrijden, of iig de proeven gelegd word (de volgorde van welke oefeningen je aanleert is vaak ongeveer gelijk aan de proeven, of je nu wedstrijden wil rijden of niet). Bij klassiek loopt dat iets meer door elkaar heen.

Nee, dressuur en NH is prima te combineren Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:17

Esperanza schreef:
Nou, ik ben bang dat we nog een lange weg te gaan hebben om paardrijdend Nederland dat duidelijk te maken (ik zou het graag willen, dat wel.) Ik hoor vaak van die onnozele op merkingen.

Hij probeert onder het werk uit te komen.... of, is ook een goeie om het gebruik van een slof bij een 3 jarig paard goed te praten: Anders begrijpt hij niet hoe hij in de aanleuning moet lopen.... (ik weet wel wie het niet snapt:D)
Dat is een hele lange weg idd, zo niet een onmogelijke. Het kan wel, maar dan zou je op de maneges en rijscholen moeten beginnen. Die paardrijdende kindertjes moet al geleerd worden dat de fout bij hen ligt en niet bij het paard. Je zou kinderen al de betekenis moeten leren van de lichaamstaal van het paard, je zou ze lessen in grondwerken moeten geven en hen leren hoe hun houding het paard beïnvloedt.
Excuses (om het fout te doen) als 'maar dat meisje vindt het zo leuk' moeten niet meer geaccepteerd worden. Lessen (ook voor volwassenen) zouden veel strenger moeten worden, instructeurs veel vaker op cursus... en vooral zou er de overtuiging moeten komen dat de dressuur en NH en omgangsvormen er voor het paard zijn en niet andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:27

@ Allegra: ik ben geen natural, wel probeer ik zoveel mogelijk aan de natuurlijke behoeften van het paard te voldoen. Ik ben wel NH. Persoonlijk vind ik dat een goedpassend boomzadel de druk op de rug beter verdeelt, daarom geef ik daar de voorkeur aan. En dat bit... ik kan mijn hulpen fijner geven met bit dan zonder.
Dekens hetzelfde, ik ben geen fan van een dikke wintervacht. Ik draaf en galoppeer veel, en vind het dus prettig als ie wat minder dik in de vacht zit. Houdt dus idd in dat ik dekens nodig heb, want ik wil paard wel veel buiten hebben. Maar dat is voor ieder persoonlijk, ik veroordeel niemand daarin. Voor jou heb jij een goede balans gevonden, prima.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:50

Yamcha schreef:
Dat is een hele lange weg idd, zo niet een onmogelijke. Het kan wel, maar dan zou je op de maneges en rijscholen moeten beginnen. Die paardrijdende kindertjes moet al geleerd worden dat de fout bij hen ligt en niet bij het paard. Je zou kinderen al de betekenis moeten leren van de lichaamstaal van het paard, je zou ze lessen in grondwerken moeten geven en hen leren hoe hun houding het paard beïnvloedt.
Excuses (om het fout te doen) als 'maar dat meisje vindt het zo leuk' moeten niet meer geaccepteerd worden. Lessen (ook voor volwassenen) zouden veel strenger moeten worden, instructeurs veel vaker op cursus... en vooral zou er de overtuiging moeten komen dat de dressuur en NH en omgangsvormen er voor het paard zijn en niet andersom.

Ach, zolang de eerste de beste L ruiter die nog niet zonder slof kan rijden al instructeur kan worden lijkt het me een hopeloze taak No Cheer Niet dat je perse goed kan rijden als je Z bent, maar dan heb je in ieder geval al een hoop kaf van het koren gescheiden. Maar een iets holistischere kijk op zaken zou geen slecht idee zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:18

Als je zonder slof niet kunt rijden, kun je ook niet met slof imo. Het is ook hopeloos, tenzij je de consument (doorsnee-amateurruiter) ervan kunt overtuigen dat het nodig is. Maar er zijn nog altijd meer mensen die de snelle makkelijke weg willen, dan de langere, moeilijkere weg. Terwijl die laatste eerlijker is voor het paard.
Het grote probleem is dat mensen iets willen en dan moet het gelijk NU. En laat dat nou net met paarden niet mogelijk zijn... en dus wordt er van alles uitgevonden zodat je het paard kunt dwingen in de houding te lopen. Een betere ruiter prikt er wel doorheen, maar de doorsnee ruiter ziet alleen die gebogen nek, maar niet de achterhand. En dus worden paarden met soms 2,5 al ingereden, terwijl ze pas op hun 8e volwassen zijn. Ik geloof dat paarden in Nederland gemiddeld 8 jaar oud worden, terwijl een paard 35 kan worden, met goede verantwoorde verzorging en stalling, en goede dressuurmatige training. Dan is er imo heel wat mis...
Wanneer gaan we weer naar de paarden kijken, ipv onze portemonnee en eigen ikje? Het zou voor de paarden veel verbeteren. De wedstrijd is niet belangrijker dan het paard. En je kunt je door de opmerkingen op je protocol persoonlijk aangevallen voelen en roepen dat de jury bevooroordeeld is, je kunt ze ook zien als werkpunten en er wat mee doen omdat het beter is voor je paard.
En die hele mentaliteit zou moeten veranderen. Natuurljk begrijp ik dat je ook hoog niveau dressuur wilt rijden, dat is een goede ambitie, maar dan wel met je paard als je teammate, je partner, en niet als een instrument.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 22:19

Ik ben blij te horen dat er meer mensen denken dat het zeker samen kan gaan. Ik ben ook van mening dat begonnen moet worden op de manege's. Ik heb nu al 2x gehoord dat ouders ervoor moeten zorgen dat de pony's opgezadeld moeten worden voor hun kinderen en dat ze mee moeten lopen in het begin. Nou... ik snap daar werkelijk niets van! Dat horen kinderen toch zelf te leren zou ik denken?

Ik moet wel zeggen dat toen ik 10 was mij ook niemand vertelde wat het paard vertelde met zijn lichaam en wat voor invloed mijn houding en stemming op het paard had.

Onlangs vroeg een niet-paardenkenner mij: Hoe gek is jouw paard op jou? Ik moest helaas het antwoord schuldig blijven. Ik vertelde ook dat ik niet wist hoe ik dat kon zien. Ik werd toen wel even wakkergeschud.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:05

Yamcha, ben het helemaal met je eens hoor. Nogmaals, het één sluit het ander niet uit. Wat voor de één prettig is is voor de ander een ramp. Geld ook voor paarden Tong uitsteken Maar je zei het zo zwart/wit, als je dressiir wilt trainen kan je niet zonder dekens, zadel en bit Lachen
Ook wat betreft het zadel ben ik het met je eens hoor, dat in theory iig een boomzadel beter is voor de drukverdeling. Alleen denk ik dat je die verdeling dan bij een lange buitenrit, of endurance bijvoorbeeld, eerder nodig hebt dan dat je een uur dressuur traint Lachen Maar goed, das best off-topic...

Er zou idd ook bij manege's begonnen moeten worden. Ik geen een aantal meiden les, en als je hoort dat ze van 'je hak moet onder je heup' bijvoorbeeld nog nooit gehoord hebben, terwijl ze al 5 jaar op manege gereden hebben. Of nog steeds niet weten dat je een paard niet met je teugels door de bak hoeft te sleuren. Het is een hele belevenis als ze dan mijn fjordie met een lange teugel op hun benen door de bak kunnen sturen, of ik ze een wending om de achterhand laat zien met doorhangende teugel en door alleen opzij te kijken en mijn been aan te duwen.
Ik denk ook dat je een van de verschillen tussen de moderne en klassieke dressuur goed uitdrukt, tegenwoordig moet het allemaal nu idd, en het paard moet zo jong mogelijk zijn (anders zijn ze te sterk, omg...).
En jury's idd doen er net zo hard aan mee. Die zouden beter moeten weten. Maar als ik dan zie, dat een flippende, gespannen, Ferro afstammeling meer punten krijgt dat die leuke jonge fries die het heel netjes doet, maar misschien niet helemaal stabiel nog is in tempo en aanleuning (B-proefje), vraag ik me werkelijk af waar iedereen mee bezig is. Dat is ook 1 van de redenen dat ik niet op wedstrijd ga, ik vind het allemaal hypocriet gedoe...

Creool, misschien was je even overvallen, maar ik denk dat als je er goed over nadekt je best wel weet of je paard je leuk vind of niet Lachen Denk aan de simpele dingen. Mag je hem zo uit de wei halen, zoekt ie kontakt met je, dat soort dingen.