springpaard per definitie goed eventingpaard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ketaki

springpaard per definitie goed eventingpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 20:32

ik zat al een tijdje te denken hoe het zit.
maar de vraag, is een springpaard per definitie ook gelijk een goed eventingpaard, en andersom.

en kunnen jullie dat uitleggen.

want het is allebei springen . alleen bij eventing heb je er nog crossen bij zitten. Tong uitsteken
of denk ik nou verkeerd

Ketaki

Re: springpaard per definitie goed eventingpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 20:25

is er niemand die hier antwoord op heeft?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:43

Volgens mij niet,ik heb niet superveel verstand van eventing paarden,maar volgens mij moeten ze goed kunnen springen,een goed uithoudingsvermogen hebben,voorzichtig zijn,goed genoeg kunnen lopen voor een dressuurproef en heet zijn. Ik denk dat de zwaardere types springpaard te langzaam zijn voor een cross en wat "bloed" missen in het lopen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:28

Zelf ben ik niet thuis daarin maar heb toevallig met een meid samengewerkt die een aardig stukje eventing reed en uit de gesprekken bleek dat dat niet het geval is. Een eventing paard moet hele andere kwaliteiten hebben naast het springen en praktisch bomproof zijn. Daarbij idd een goed uithoudingsvermogen hebben en ook nog een aardig stukje dressuur kunnen lopen, wat bij veel springpaarden niet het geval is. Daarom worden er in de eventing ook vaak Volbloeden gebruikt ipv KWPNers oid.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 22:31

Solvej schreef:
Zelf ben ik niet thuis daarin maar heb toevallig met een meid samengewerkt die een aardig stukje eventing reed en uit de gesprekken bleek dat dat niet het geval is. Een eventing paard moet hele andere kwaliteiten hebben naast het springen en praktisch bomproof zijn. Daarbij idd een goed uithoudingsvermogen hebben en ook nog een aardig stukje dressuur kunnen lopen, wat bij veel springpaarden niet het geval is. Daarom worden er in de eventing ook vaak Volbloeden gebruikt ipv KWPNers oid.

oke, dank je.
had namelijk altijd verwacht dat een springpaard ook wel een goed eventingpaard was.
maar het tegendeel is dus bewezen.
maar andersom, kan je van een eventingpaard zeggen dat het een GOED springpaard is?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:32

Ik denk niet dat je moet verwachten dat ze de dikste en hoogste proeven lopen.Maar ik denk dat sommige wel een heel eind kunnen komen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:34

Zal voor een groot deel van de kwaliteit van het paard afhangen. Maar zover ben ik er niet in verdiept Haha!

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:40

Nee dus zoals hier boven al werd verteld. Ook een super voorzichtig springpaard hoef je niet in de cross te starten want als ze wat raken heb je nog meer kans dta ze zich eens overspringen.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 22:53

minnie_muis schreef:
Nee dus zoals hier boven al werd verteld. Ook een super voorzichtig springpaard hoef je niet in de cross te starten want als ze wat raken heb je nog meer kans dta ze zich eens overspringen.

wat is overspringen eigenlijk Bloos

ben niet zo in het springen thuis hoor.
Cool

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:56

te hoog/te ver etc zodat een spier rekt

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 23:04

Inderdaad wat er al wordt gezegd. Een eventingpaard heeft ook veel moed nodig en niet in paniek raken als ze een keer een hindernis aanraken. Een echt springpaard zal er alles aan doen om alle balken te laten liggen. Zoals MM al zouden ze zich snel kunnen overspringen als ze dan een crosshindernis aantikken.

En een crosspaard moet inderdaad erg veelzijdig zijn. Goede dressuur, goed springen en snelheid en lef!

En om nou te zeggen dat een eventingpaard een goed springpaard is? Nou nee, niet direct denk ik. Meestal springen de volbloeden toch wat vlakker en hebben ze iets minder respect voor normale hindernissen. Ze hebben dus ook niet de eigenschappen wat een goed springpaard nodig heeft.

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 23:17

Ik ben het een heel eind met Solvej eens. Het is echter wel zo dat het percentage volbloed voor de eventing steeds minder nodig is (geen steeple meer en kortere crosstrajecten) en er juist steeds meer (onder andere) KWPN-ers gebruikt worden. Ook omdat deze vaak weer ''beter'' zijn in de dressuur. Overigens is een scheutje bloed idd best wenselijk ivm het uithoudingsvermogen Knipoog .

Een eventingpaard kan een goed springpaard zijn, maar is dit zeker niet per definitie. En vice versa. Voor de eventing heb ik het liefst een paard wat allround goed presteerd. Om een eventing- of sgw-wedstrijd te kunnen winnen zal het paard in alle drie de onderdelen (dressuur-springen-cross) goed moeten presteren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:02

ik denk dat het voor een heel groot deel wel klopt. Een goed springpaard is nl dressuurmatig voldoende geschoolde voor het gevraagde dressuurniveau (max Z1 op de Olympische spelen etc) en ook in een cross wordt veel springtechniek, balans wendbaarheid en handigheid gevraagd. Het is wel zo dat een 'te voorzichtig' paard snel overbluft zal worden in de cross. Overigens heb je aan een springpaard dat ´maar´ ZZ kan lopen, echt wel voldoende voor de eventing, een crosshindernis komt zelden boven de 1.20 (muv hagen, maar daar spring je doorheen). Ik denk zelfs dat er te vaak wordt gezegd `o, die springt niet zo geweldig, dat is er wel een voor de cross`. Persoonlijk vind ik het prettig om te weten dat mijn paard goed kan springen, voelt best safe Knipoog Ik cross met 3 paarden, waarvan 1 een apart goede springer is, en 1tje juist erg slordig. Geef mij die eerste maar straks in het Z, ze levert wat tijd in omdat ze te hoog en te veel in de parabool springt, maar dat maakt ze wel goed in de galop en ik weet zeker dat ze het vermogen heeft om me te redden als ik iets stoms doe.

En idd, nu de steeple eruit is, en de crossen korter worden, zie je steeds meer KWPN-ers met wat bloed meedoen op de hogere niveaus, en ik denk dat daar de toekomst ligt.

Andersom gaat zeker niet altijd op.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:26

Ik ben het wel met Lielle eens. Hoed er wel rekening mee dat je paard wel een goede conditie moet hebben voor eventing. Alle onderdelen vinden op nationaal niveau op een dag plaats en dat is best pittig...

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:48

Ketaki schreef:
oke, dank je.
had namelijk altijd verwacht dat een springpaard ook wel een goed eventingpaard was.
maar het tegendeel is dus bewezen.
maar andersom, kan je van een eventingpaard zeggen dat het een GOED springpaard is?

Nee ook niet. Ik ken een paard dat super in de cross loopt, maar met springen het halve parcours meeneemt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:01

En ik vind het tegendeel dus zeker niet bewezen. Een goed springpaard KAN een goed eventingpaard zijn, maar dat hoeft niet per se en andersom geldt hetzelfde.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:18

Ik ben het met Lielle eens. Een goede springer geeft een safe gevoel in de cross. Uitzonderingen blijf je houden. Ik heb een Z-springer op stal, maar durf echt niet met hem te crossen. Na 2 jaar crossles en een aantal oefencrossen, heb ik de moed opgegeven. Als je een eind aan je leven wilt maken, dan is het een geschikt paard. In het springparcours is hij heel rustig en denkt echt mee, in de cross laat hij zo een been hangen.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:02

Springpaard is zéker niet per defenitie een goed eventingpaard!!! Ik zie zó veel Z springpaarden op concour die écht niet kunnen lopen. Ze stappen in een telgang of galoperen in een totaal verkeerde tact. Daar ga je natuurlijk geen punten mee scoren in je dressuurproef. Ook denk ik dat een Z springpaard niet per defenitie goed in de manieren springen kan. Hij kan vermogen hebben en voorzichtig zijn zonder dat ie super in de manieren is. Maar dat is een ander discussiepunt.... Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:09

ik ga trouwens uit van een goed gereden springpaard, en een die van nature voldoende springkwaliteiten heeft.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:11

Wat versta jij onder voldoende springkwaliteit. Ik vind dat ook een beetje een dubieus punt. Een paard wat vermogen heeft, voorzichtig is én super in de manieren is of eentje die foutloos aan de overkant komt, maakt niet uit hoe?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:15

Genoeg vermogen om een Z parcours netjes rond te komen, absoluut voorzichtig, maar die supermanieren vind ik minder belangrijk. Ik heb er ook geen bezwaar tegen trouwens, ik vind het wel erg als ze met een heel erg hangend voorbeen springen. Maar mn het echte basculeren vind ik in de cross minder belangrijk.

Een paard dat dat zich op de een of andere manier over de sprong weet te worstelen, vind ik geen fijn idee in de cross.

Kapster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 20:45

Ik kan hier alleen op zeggen dat een paard dan niet meteen een goed eventing paard is.
Ik weet niet zo goed uit te leggen waarom, maar goed.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:47

wat noem jij een goed eventing paard?