De Mythe van Vriendelijkheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:24

Onwetendheid is per definitie onvriendelijk voor het paard. En in feite maken we ons daar allemaal schuldig aan, want een mensenleven is praktisch te kort om echt goed te leren rijden. En niemand wordt als perfecte ruiter geboren.

Verder kun je duizend optomingen, hulpteugels, methodes bediscussieren over de mate van vriendelijkheid (mythe of niet) maar het enige dat de mate van vriendelijkheid bepaald is DE RUITER. Niets meer en niets minder.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 18:22

Alane schreef:
een stang opzich met een losse of strakke kinketting doet dan pas wat als de ruiter aan de teugels zit...
Je zeg het nl zelf al KAN door slaan of KAN de 45 niet halen... Het is niet alleen het bit op zich maar een combinatie van meerdere factoren.
Zelfs bij de topruiters slaat ie regelmatig door, dus wellicht is dat dan een goede richtlijn en reden om je aan de CORRECTE optoming te houden?
Alane schreef:
wederom meerdere factoren, ruiterkunsten, graad van africhting paard, combinatie paard/ruiter etc etc..
Het is geen vingerwijzen en zeggen dat is de reden/oorzaak.
Juist, zal eerder aan die zaken liggen, dan aan het al dan niet gebruiken van een bit en/of hoofdstel.
jasmijn78 schreef:
Verder kun je duizend optomingen, hulpteugels, methodes bediscussieren over de mate van vriendelijkheid (mythe of niet) maar het enige dat de mate van vriendelijkheid bepaald is DE RUITER. Niets meer en niets minder.
Klopt, maar een correct afgestelde optoming vs een fout afgestelde onder dezelfde ruiter, die moet je vergelijken.
Verder is het opdoen van enige kennis ook niet slecht (zoals het waarom van bepaalde zaken (hier dus inwerking van stang en kinketting)).
Daarbij kan een ruiter die de materie niet goed begrijpt en weinig in de hand heeft, denken dat ie vriendelijk bezig is. Als ie bijv. begrijpt hoe sterk de hefboomwerking van de stang werkt kan ie wellicht realiseren dat het toch nog vriendelijker kan.

Kunde van de ruiter houdt op waar 't tuig begint, maar een goede ruiter weet wel hoe ie het tuig (dat ie gebruikt) correct dient te gebruiken.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:41

Waar meet je die 45 graden nu eigenlijk mee af?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:40

QQQQ schreef:
Alane schreef:
een stang opzich met een losse of strakke kinketting doet dan pas wat als de ruiter aan de teugels zit...
Je zeg het nl zelf al KAN door slaan of KAN de 45 niet halen... Het is niet alleen het bit op zich maar een combinatie van meerdere factoren.
Zelfs bij de topruiters slaat ie regelmatig door, dus wellicht is dat dan een goede richtlijn en reden om je aan de CORRECTE optoming te houden?

Er zit een wezenlijk verschil in het rijden en trainen thuis en het rijden op een wedstrijd, heb je al weer factoren die erbij komen kijken. Van vreemdterrein, andere geluiden etc etc.
Hanna op de hoek zie je niet zo vaak, een topruiter kom je vaker tegen, internet, magazines, krant etc etc.. de kans dat je dan wat ziet of vind is stukken groter. Daarnaast beweert die topruiter niet dat hij/zij perfect is enkel en alleen heeft het rijden in competitie verband aangetoont dat hij/zij beter is dan een ander, en ook beter dan ik of jij Haha!
En zeker zullen ze fouten maken...
Hun optoming is correct en ook als de kinketting juist afgestelt is kan je hem met iets meer kracht laten doorslaan...

QQQQ schreef:
Alane schreef:
wederom meerdere factoren, ruiterkunsten, graad van africhting paard, combinatie paard/ruiter etc etc..
Het is geen vingerwijzen en zeggen dat is de reden/oorzaak.
Juist, zal eerder aan die zaken liggen, dan aan het al dan niet gebruiken van een bit en/of hoofdstel.

Het rijden zonder bit is ansich niet slecht, maar een ruiter die niet bekwaam is, een paard wat niet voldoende geschoolt is (en dat zijn 99 % van die combinaties niet) geven dus een slecht resultaat.
Als jij je voldoende bekwaam hebt gemaakt in de ruiterij en samen met je paard een bepaalt nivo hebt eigen gemaakt, dan doet het niet meer ter zake of je dan wel of niet met een bit rijdt, omdat het bit en dus de teugel geen dwang middel is maar een hulpmiddel.

QQQQ schreef:
jasmijn78 schreef:
Verder kun je duizend optomingen, hulpteugels, methodes bediscussieren over de mate van vriendelijkheid (mythe of niet) maar het enige dat de mate van vriendelijkheid bepaald is DE RUITER. Niets meer en niets minder.
Klopt, maar een correct afgestelde optoming vs een fout afgestelde onder dezelfde ruiter, die moet je vergelijken.

Dat kun je rustig vergelijken en mag geen verschil uitmaken omdat de kunde van de ruiter niet veranderd.


QQQQ schreef:
Verder is het opdoen van enige kennis ook niet slecht (zoals het waarom van bepaalde zaken (hier dus inwerking van stang en kinketting)).
Daarbij kan een ruiter die de materie niet goed begrijpt en weinig in de hand heeft, denken dat ie vriendelijk bezig is. Als ie bijv. begrijpt hoe sterk de hefboomwerking van de stang werkt kan ie wellicht realiseren dat het toch nog vriendelijker kan.

Als je paard correct gereden wordt heb je niet meer in je hand dan het gewicht van de teugel...
En jij denkt dat een topruiter geen benul heeft van de inwerking van de bitten en trensen en hoe ze te gebruiken?

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:58

Marije1984 schreef:
Waar meet je die 45 graden nu eigenlijk mee af?



Een geodriehoek Haha!

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:04

Alane schreef:
Daarnaast beweert die topruiter niet dat hij/zij perfect is enkel en alleen heeft het rijden in competitie verband aangetoont dat hij/zij beter is dan een ander, en ook beter dan ik of jij Haha!
En zeker zullen ze fouten maken...
Hun optoming is correct en ook als de kinketting juist afgestelt is kan je hem met iets meer kracht laten doorslaan...

Het al of niet hogere punten halen wordt niet betwist.
Het gaat hier om dat X zegt de kinketting opzettelijk losser te stellen, als zijnde vriendelijker. En is het vriendelijker (dan een correct afgestelde)? Wat is daarop je antwoord, uitgaande van dezelfde ruiterhand in beide gevallen?

Met meer kracht een stang met juist afgestelde kinketting laten doorslaan betekent helaas de kaak breken volgens mij.
En dressuur hoort niks met kracht te maken te hebben. Teugelhulpen horen niet met kracht gegeven te worden. Dat is beslíst niet vriendelijk. Knipoog

@Marije 1984: Die 45 graden mag de stang maken ten opzichte van de mondspleet bij een teugel in actie. 45 graden is de helft van een rechte hoek en goed te schatten.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:22

Dank je wel Lusitana. Zoiets had ik al wel verwacht

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 21:34

Inderdaad Lusitana, dat is het punt:
Een losse kinketting zou vriendelijker kunnen zijn, als de ruiter de hand dusdanig onder controle had, dat ook zonder kinketting de stang nooit verder dan 45 graden komt. Enige opmerking die je dan kunt maken is dat er geen gebruik wordt gemaakt van het reflexpunt in de kingroeve.

Er zou dus niet veel te klagen zijn, als de stang verder altijd goed werd gebruikt, echter de praktijk wijst anders uit: ze komen wel degelijk over de 45 graden heen (en vaak RUIM).

Ja, dit is op wedstrijden. Als jij (Alana) denkt dat dit thuis anders is, dan zou dat misschien kunnen (ik geloof het niet echt), maar dan zouden ze tenminste als ze het eigen terrein verlaten ervoor kunnen zorgen dat de ketting dan wèl goed is aangebracht. Wel zo vriendelijk.
Alane schreef:
QQQQ schreef:
Klopt, maar een correct afgestelde optoming vs een fout afgestelde onder dezelfde ruiter, die moet je vergelijken.
Dat kun je rustig vergelijken en mag geen verschil uitmaken omdat de kunde van de ruiter niet veranderd.
Nee, maar op het moment dat die kunde even niet toereikend is (en dat overkomt iedereen wel eens), kan een juiste afstelling zorgen dat de "schade" beperkt blijft.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:43

*zucht* De kinketting moet gaan werken op 45 graden.. als een paard het onplezierig vind om de kinketting dan te voelen dan kun je hem een ringetje (of meer) losser doen, dat betekent niet automatisch dat er dan meer aan de stang gerokken gaat worden.
Dus is een losser kinketting vriendelijk?
antwoord: afhankelijk van de kunde van de ruiter.. en het voorbeeld van TS schat ik die ruiter wel dusdanig in dat die het vingerspitzengefüll heeft en weet wanneer de stang de 45 heeft bereikt, maar ook over voldoende praktijkervaring beschikt. Haha!

Maar ehm welke schade blijft dan beperkt, uitgaande van het voorbeeld X?
Dat een paard het bit als vriendelijk blijft ervaren tijdens en vooral na iedere rit?
Of die ene keer dat het paard meent hem te moeten peren en je wat sterker inkomt, dus aan de noodrem moet trekken?

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 09:47

Alane schreef:
Het rijden zonder bit is ansich niet slecht,...


Ah.

HC

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:03

Huertecilla schreef:
Alane schreef:
Het rijden zonder bit is ansich niet slecht,...


Ah.

reageer je nu om het reageren op zich?
Maar quote dan de gehele zin... Haha!

Citaat:
Het rijden zonder bit is ansich niet slecht, maar een ruiter die niet bekwaam is, een paard wat niet voldoende geschoolt is (en dat zijn 99 % van die combinaties niet) geven dus een slecht resultaat.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:13

Ja lijkt me vrij logisch dat middelen in bekwame handen geen schade zullen aanrichten. Helaas heeft niet iedereen bekwame handen en wordt er wel met de middelen gereden. Nu kan Alane zich wel blindstaren op Anky, maar open je ogen en kijk om je heen. Er zijn meer mensen die met S&T rijden en die geen bekwame handen hebben. Daar willen we het over hebben.

Je hebt waarschijnlijk de post gemist waar we het niet meer over Anky zouden hebben, maar over de vriendelijkheid van ene losse of strakke kinketting.

Als 99 % van de bitloos ruiters er niet mee om kunnen gaan is het in mijn ogen een onvriendelijk middel. Dan kanje wel gaan roepen dat dat in bekwame handen niet waar is, maar die handen zijn dus niet op voorraad.

Ik zie op wedstrijden ook combintie rijden met S&T in het Z. Wat is voor hun het voordeel om met lossere of strakkere kinkettingen te rijden. Zij hebben geen of minder ervaring met een S&T in handen en zullen dus minder bekwaam zijn.

Wat zou je iemand adviseren die voor het eerst met S&T gaat rijden? ( ja ongelovelijk maar die zijn er ook)
Of wat zou je adviseren aan iemand waarbij het paard voor het eerst een S&T in krijgt.

Begrijp me niet verkeerd. Ik snap je antwoorden, maar liggen erg voor de hand. In de juiste handen kan een antoom ook geen kwaad. Met zulke antwoorden komen mensen als ik niet verder.
Snap je?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:53

Marije1984 schreef:
Ja lijkt me vrij logisch dat middelen in bekwame handen geen schade zullen aanrichten. Helaas heeft niet iedereen bekwame handen en wordt er wel met de middelen gereden. Nu kan Alane zich wel blindstaren op Anky, maar open je ogen en kijk om je heen. Er zijn meer mensen die met S&T rijden en die geen bekwame handen hebben. Daar willen we het over hebben.

Ik staar me helemaal nergens op blind... vwb ogen openen, lees eerste bericht van TS, de vraag was eenm lossere kinketting, niet de bekwame handen... het ene uiterste kun je niet vergelijken met het andere uiterste. Wat de ene ruiteer doet hoeft de andere ruiter niet per definitie ook te doen, maw Anky zegt in dat interview dat zij bij haar paarden de kinketting losser doet, dat betekenet dus niet per definitie dat alle ruiters dat doen.
Als je het dan wilt hebben over misbruik van bitten door onbekwame ruiters hoef je het niet over st&t te hebben en kun je beginnen met de gewone trensen op recreatienivo... en hoef je ook geen interview aan te halen van een topruiter of een foto van een andere topruiter Haha!


Marije1984 schreef:
Je hebt waarschijnlijk de post gemist waar we het niet meer over Anky zouden hebben, maar over de vriendelijkheid van ene losse of strakke kinketting.

Ik weet niet wat jij gemist hebt maar ik schat zo de laatste tig berichtjes, en ik verzoek je dan ook bij deze om die berichten nogmaals te lezen, niet persoonlijk te worden en inhoudelijk te reageren. Haha!

Marije1984 schreef:
Als 99 % van de bitloos ruiters er niet mee om kunnen gaan is het in mijn ogen een onvriendelijk middel. Dan kan je wel gaan roepen dat dat in bekwame handen niet waar is, maar die handen zijn dus niet op voorraad.
Je kunt je afvragen of de mensen die bitloos rijden bekwaam genoeg zijn, maar tevens of de mensen die wel bekwaam genoeg zijn ook de meerwaarde zien van bitloos rijden.

Marije1984 schreef:
Ik zie op wedstrijden ook combinatie rijden met S&T in het Z. Wat is voor hun het voordeel om met lossere of strakkere kinkettingen te rijden. Zij hebben geen of minder ervaring met een S&T in handen en zullen dus minder bekwaam zijn.

Wijs mij eens 1 ruiter aan die geboren is met volledige bekwaamheid in het rijden met st&t?
Waarom mogen mensen op een hoger nivo geen fouten maken of een keer een misser hebben?
JAzeker valt het meer op omdat die ruiters meer in de schijnwerpers staan dan Anna op Polly in de B klasse.

Marije1984 schreef:
Wat zou je iemand adviseren die voor het eerst met S&T gaat rijden? ( ja ongelovelijk maar die zijn er ook)
Of wat zou je adviseren aan iemand waarbij het paard voor het eerst een S&T in krijgt.

1 anwoord: goede instructie Haha!

Marije1984 schreef:
Begrijp me niet verkeerd. Ik snap je antwoorden, maar liggen erg voor de hand. In de juiste handen kan een atoom ook geen kwaad. Met zulke antwoorden komen mensen als ik niet verder.
Snap je?

Wat wil je lezen dan? Heb je er al eens aangedacht dat er geen andere antwoorden zijn?
Een baby leert toch ook niet eerst hardlopen?
En ook een wielrenner zal waarschijnlijk op een driewieler zijn begonnen.
Niemand vind het raar dat een balletdanser jaren trainen achter de rug heeft, om op een bepaalt nivo te komen, maar als het om paardrijden gaat lijkt het of de mensen denken dat je met 10 manegelessen, een leuk papier bij een paard, misbruik van harnachement de top bereikt... en als dat niet zo blijkt te zijn, dan doen de anderen (die wel de top bereiken, en daarmee bedoel ik niet per defintie de OS maar breedtesport nivo Z1/Z2) waarschijnlijk gemene dingen bij hun paard... van in de krultrekken tot aan eenzameopsluiting, dekens op, hoefijzers onder, kinkettingen te los of te strak, verkeerde kleur dekjes, verkeerde pasvorm dekjes, setjes etc etc (kijk de topics op bokt maar eens na... en als er dan mensen zijn die zeggen hoe het wel lukt en/of gedaan wordt.. dan zijn het mensen met tunnelvisie, mensen die niet weten waar ze over praten etc etc)

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 13:20

Ik zal je nog één maar proberen mijn punt uit te leggen Alane...

Als ZELFS bij topruiters als Anky en Edward de stang met enige regelmaat ver over de 45 graden doorslaat, dan kan je van de rest van rijdend Nederland al helemáál niet verwachten dat ze een dusdanige stang-beheersing hebben, dat ze de kinketting losser kunnen doen om vriendelijker te zijn voor 't paard, omdat je er ZEKER van kunt zijn dat de stang met enige regelmaat veel te zwaar zal inwerking (omdat de kinketting de werking niet begrenst, en die begrenzing noodzakelijk is).

Op de toppers gericht: Als jij denkt, dat alleen onder "exteme" situaties (vreemd terrein, wedstrijdspanning) de toppers de stang wel eens laten doorslaan, dan zou het dus verstandig zijn als die toppers de ketting in die situaties níet losser zouden doen.

Verder: sommige paarden vinden die ketting in het begin niet prettig om te voelen, daarom kan je er losser mee beginnen. Helemaal goed, maar blijf in die gewenningsfase dan even van dat bit af, probeer de kinketting in een paar dagen/weken wel op de juiste instelling af te stellen, en wees extra voorzichtig met het opnemen van die stang. Het paard moet er comfortabel mee zijn alvorens je 'm gaat inzetten.
Een paard dat op niveau loopt op S&T zou niet meer bang mogen zijn voor de ketting, net zomin als ie bang mag zijn voor de trens, of 't been. Hoort bij de training.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:49

Als.... en als... en als...
Als ik alles van te voren had geweten was ik met 10 cent de wereld rondgereist...
Als die topruiters van te voren weten dat het paard spontaan toevallig als jij daar staat met jouw camera dat ene witte hekje eng vindt...

Maar ehm, open eens een topic op [AR] of [WN] die rijden bijna allemaal én met hefboomwerking én met kinketting... krijg je mischien wel een geheel andere kijk op het kinketting verhaal Haha!

Ik kan me verder niet aan de indruk ontrekken dat het jou er alleen omgaat dat je van een ieder gelijk krijgt, in je ogenschijnlijke speurtocht naar de fouten in en rond de hogere nivo ruiters... Mischien een idee om juist bij de basis te beginnen en zo voorkomen dat die fouten en misstanden op het hogere nivo te aanschouwen zijn... immers ligt de fout in de fundering, want de st&t ruiters snappen er schijnbaar geen hout van hoe en wat vwb de kinketting en het gebruik van st&t. Maak een nieuwe fundering en over een poosje zou je dan die misstanden uit de wereld hebben geholpen...

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 14:12

Alane, ik geef je bij deze op.
Lees eens zonder dat je er vanuit gaat dat ik alles en iedereen (en vooral jou en je idolen) wil aanvallen, laat de inhoud tot je doordringen, probeer deze te begrijpen en dan kunnen wij wel weer verder praten.
Op de een of andere manier mis jij telkens weer volledig het punt, of je wilt deze missen...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:26

Beste Q ik heb geen idolen in de ruiterij, wordt een beetje een dooddoener van jou om zo een punt te zetten ergens, als iemand een ander licht ziet dan jij zijn het spontaan blinde vissen die zich laten meevoeren in een stroom. Het is niet altijd de schuld van de ontvanger als een boodschap niet juist overkomt, maar het kan ook zijn dat de boodschap onjuist is.
Het enige wat jij zegt en schrijft is dat je gewoon gelijk wilt hebben, nou prima je hebt bij deze je gelijk.. want schijnbaar heb je nog niet bij de mogelijkheid stilgestaan dat je maar wat loopt te verkondigen wat kant noch wal raakt.

Wat wil je nu uiteindelijk bereiken met hetgeen je allemaal schrijft?

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:34

Het gaat niet om wie er gelijk en ongelijk heeft. Ieder kan eigen conclusies trekken uit een discussie.
Als het onderwerp maar behandeld wordt.

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:47

Alane schreef:
Maar ehm, open eens een topic op [AR] of [WN] die rijden bijna allemaal én met hefboomwerking én met kinketting... krijg je mischien wel een geheel andere kijk op het kinketting verhaal Haha!



Een menbit heeft toch een licht andere werking, daar we de leidsel hoger of lager in de stang kunnen zetten, een andere kinketting gebruiken (grovere schakels) en in de meeste gevallen de neusriem aan het bakstuk van het bit is bevestigd. En het natuurlijk het enige bit wat het paard in de mond heeft itt S&T

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 23:36

Wat een leuke discussie weer Haha!
Ik heb tot nu toe niets nuttigs van Anky gehoord, gezien en geleerd. Ik heb wel geleerd wat je nou juist niet moet doen.
Plakken interesseren me niet ik wil weten hoeveel kennis iemand heeft en of die ook iets nuttigs te meldden heeft negatief of positief. Ik leer zelfs van Pignatelli Vork of ik er mee eens ben en of ik het zelfs zou toepassen?! Neuh... maar leren doe ik wel Pling

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 01:28

Albertine_N schreef:
Alane schreef:
Maar ehm, open eens een topic op [AR] of [WN] die rijden bijna allemaal én met hefboomwerking én met kinketting... krijg je mischien wel een geheel andere kijk op het kinketting verhaal Haha!



Een menbit heeft toch een licht andere werking, daar we de leidsel hoger of lager in de stang kunnen zetten, een andere kinketting gebruiken (grovere schakels) en in de meeste gevallen de neusriem aan het bakstuk van het bit is bevestigd. En het natuurlijk het enige bit wat het paard in de mond heeft itt S&T

we hadden het over de scharing van het stangbit icm de afstelling van de kinketting. Mi heeft zowel het utrechtsestang als de liverpool een hefboomwerking, en heb ik aan de menhoofdstellen bijna losse neusriemen zitten die ik naar gelang kan combineren of niet Haha! Maar de neusriem voorkomt de scharing niet van het bit... en tevens is dit geen discussie over neusriemen maar over kinkettingen, en wat men vanaf de zijkant kan waarnemen, waarbij ik me afvraag wat vriendelijke is:
kinketting op 45 trekken op 90 maar de fotograaf ziet enkel en alleen die 45 graden... yep de kinketting zit op 45... maar helaas is de kaak gebroken
of
kinketting los tot 90 graden en je ziet een uniek moment (los van wat er gebeurd op dat moment, bokpartij/op hol whatever) dat de schaar tot 60 gaat.... peerd krijgt druk achter de oren tot 90 maar geen gebroken onderkaak...
en ik kan je wel vertellen als mijn paard voor de wagen het aanpakt, zal het me geheel snot wezen wat een Q op bokt verkondigt, dan liever een stang op 90, een gekneusde kaak en paard en ik kunnen het na vertellen met een mischien een stomme foto op bokt...
immers de uitzonderingen bevestigen de regel Haha! Even gokken en raden wat de uitzonderingen en wat de regel zijn Pling

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 09:35

Alane schreef:
....en heb ik aan de menhoofdstellen bijna losse neusriemen zitten ...


Over de zin en onzin van een neusriem kan je erg kort zijn en bij mennen nog veel korter = onnodig.

Je blíjft om de brei heen draaien en schijnargumenten voor van alles en nog wat in de lucht gooien Alane.
De crux is dat een stang, of die nu gebroken is of niet, of die nu voor mennen is of niet, hetzelfde werkt. Het kent TWEE zwevende hefbomen waarvan het 'scharnier' tussen de hefbomen zit in de mond, de korte hefboom steunt achter de oren en de ketting is het steunpunt.
De geopmetrie kan verschillen omdat de hoeken van de hefbomen niet in één lijn hoeven te liggen. De werking van het bit echter gaat uit van het 'nulpunt' van het steunen (ketting vast)met de hartlijn door de beide hefboomaangrijppunten op 45 graden.

HC

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:12

Nu even een uitleg van het belang van 'nulpunten'.

Als de kop van het paard in de voor het paard juiste houding met de hartlijn ervan duidelijk voor de loodlijn gereden wordt, is een correct afgestelde en stang 'aan' door het gewicht van de er aan hangende losse teugels.
Wanneer de ruiter de teugels 'opneemt' wordt het gewicht ervan minderen gééft de stang, want een heel duidelijke cue voor het paard is en dus voor de ruiter een heel fíjn bruikbaar signaal.

De hele geometrische werking van een stang wordt door de war gegooid als zwaartekracht en ruiterhand als de teugels niet meer door een samenspel daarvan spelen, als de kop te verticaal is, als de geometrie van het bit niet meer klopt.
Bedenk ook wat er gebeurt met de hoek van de teugel en hefboom bij een andere loodlijn van de kop en -werkstand van de hefboom. Die hoek bepaalt de effectiviteit van de krachtoverbrenging.
Wederom is dát weer optimaal bij licht doorhangende teugels in de ideaalsituatie.

De uitspraak 'Een lossere kinketting is vriendelijker' is daarom minimaal een uiting van onbegrip. Het is niet relevant wíe een dergelijke uitspraak doet.
Onbegrip en onkunde maken van elk, op zich neutraal, hulpmiddel snel een martelwerktuig. Een bit is helaas geen op zich neutraal hulpmiddel omdat het in de mond ook zonder teugels eraan al 'in de weg', dus in het bewustzijn van het paard aanwezig zit. Al met al is een trens een knap stuk stuk eenvoudiger en daardoor 'beter' voor de ruiterij.

HC

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:51

Alane schreef:
en tevens is dit geen discussie over neusriemen maar over kinkettingen


Sorry dat ik me ermee heb durven bemoeien Bloos


ROFL

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 21:45

Albertine_N schreef:
Sorry dat ik me ermee heb durven bemoeien Bloos


ROFL
Ja, hoe háál je het in je hoofd Rolleyes Clown