te klein zadel schadelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

te klein zadel schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 13:55

Hoi,

Naar aanleiding van een ander topic
Wil ik graag "de vraag" voorleggen.

Is het schadelijk (kans op schade, langere termijn) om met een te klein zadel te rijden?
(te klein voor de ruiter)
Het zadel past wel op het paard.

Het lijkt mij niet eens lekker zitten, maar naar mijn idee kan het zadel de druk niet goed verdelen. Je zit immers op het deel waar je niet behoord te zitten (de lepel)

Bedankt!

Mossel

Re: te klein zadel schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:58

Ik denk dat het op ten duur wel schadelijk is omdat de ruiter dan ook niet goed kan zitten en lijkt me niet echt bevoorelijk voor de rug van het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:00

Denk dat de druk niet helemaal gelijk verdeelt kan worden. Op langer termijn is dat wel schadelijk voor de rug ja denk ik.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:41

Rugklachten kan je er van krijgen lijkt me.

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:43

Ik denk ook dat het schadelijk is want de druk is niet goed verdeeld en met teveel druk op 1 bepaalde plek lijkt het mij logisch dat je paard daar op een gegeven moment wel last gaat krijgen.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:46

suus1991 schreef:
Ik denk ook dat het schadelijk is want de druk is niet goed verdeeld en met teveel druk op 1 bepaalde plek lijkt het mij logisch dat je paard daar op een gegeven moment wel last gaat krijgen.

Amen... je haalt me de woorden uit de mond.

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:55

Zeker niet met een te klein zadel rijden! Ik heb mijn paard gekregen (zie profiel) en daarbij kreeg ik ook het zadel van 16,5 inch, en daar paste ik met mijn dikke kont dus echt niet in. Het paste wel goed op mijn paard. Ik heb er wel een tijdje mee gereden (1,5 maand denk ik) en toen kreeg mijn paard last van drukplekken. En inderdaad bleek dat ik te veel op de lepel zat doordat ik niet in het zadel paste, en het daardoor ging drukken op de rug van mijn paard. Ik heb nu een goed 18 inch zadel (tweedehands) gekocht en mijn paard heeft nergens meer last van.
Dus ga niet rijden met dat te kleine zadel. Als je eenmaal drukplekken hebt duurt het ook nog een hele tijd voordat ze goed weg zijn en dan ben je verder van huis!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 17:12

Drukplekken krijg je niet meer weg, of je moet ze schilderen Lips are sealed
Maar dat is wel duidelijk dan. En ook snel dat je het kon zien. (1.5 maand)
Heeft ie verder geen last meer van een gevoelige rug, als je 'm poetst ofzo?
Gr

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:23

superwoman schreef:
Drukplekken krijg je niet meer weg, of je moet ze schilderen Lips are sealed
Maar dat is wel duidelijk dan. En ook snel dat je het kon zien. (1.5 maand)
Heeft ie verder geen last meer van een gevoelige rug, als je 'm poetst ofzo?
Gr

Ik denk dat ze vooral het genezen van drukplekken bedoelt Clown want ook dat neemt wel even tijd in beslag en als een paard zo'n druk plek heeft is het inderdaad niet verstandig om te rijden.

En het litteken (dus de witte haren) dat klopt die krijg je niet meer weg.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 17:26

oh, ik dacht dat alleen de haren wit werden....
echt wonden dus Verdrietig
Nog niet mee gemaakt, gelukkig.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:33

Ja druk plekken zijn een soort schaafwonden. En kan dus ook tot bloedens toe zijn.
Op de manege waar ik reed kwam het ook wel eens voor. En zodra er een lichte teken van een druk plek op dook werd er een bontje om de singel en zodra de druk plek dan echt door zetten dan werd er even niet opgereden, hooguit zonder zadel tot de drukplek weer over was. Maar dat zijn dan drukplekken door de singel. Je hebt ze ook bij de schoft (doordat het sjabrak niet hooggenoeg opgetroken is in de kamer) of door inderdaad, verkeerde drukvedeling van het zadel.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:04

sweetheart schreef:
Je hebt ze ook bij de schoft (doordat het sjabrak niet hooggenoeg opgetroken is in de kamer) of door inderdaad, verkeerde drukvedeling van het zadel.

Of door een niet passend zadel voor het paard, een helaas veel voorkomend probleem.

Maar ja, een slecht passend zadel kan voor paard en ruiter problemen opleveren.
Als het zadel wel goed passend is op het paard, maar niet voor de ruiter, kan de ruiter problemen krijgen (bijv rugproblemen, geen goede zit en die dingen) maar ook het paard omdat de druk dan niet goed verdeeld wordt.

Sweetheart, vind je het trouwens raar dat bij die paarden van de manege na de eerste tekenen van slecht zittend tuig er ook daadwerkelijk de drukplek door kwam zetten?
Wel weer het prototype van hoe een manege omgaat met de paarden en pony's.
Gelukkig zijn ze niet allemaal zo...

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:10

Chrystal-gek schreef:
sweetheart schreef:
Je hebt ze ook bij de schoft (doordat het sjabrak niet hooggenoeg opgetroken is in de kamer) of door inderdaad, verkeerde drukvedeling van het zadel.

Of door een niet passend zadel voor het paard, een helaas veel voorkomend probleem.

Als het zadel wel goed passend is op het paard, maar niet voor de ruiter, kan de ruiter problemen krijgen (bijv rugproblemen, geen goede zit en die dingen) maar ook het paard omdat de druk dan niet goed verdeeld wordt.

Sweetheart, vind je het trouwens raar dat bij die paarden van de manege na de eerste tekenen van slecht zittend tuig er ook daadwerkelijk de drukplek door kwam zetten?

Ik bedoelde meer dat zodra en een druk plek zichtbaar werd, dat er gelijk actie werd ondernomen. (of begrijp ik je verkeerd nu?) En nee, erg raar vind ik het niet dat de manege paarden vaker druk plekken krijgen. Immers, de paarden worden lang niet allemaal goed gepoets/gezadeld/aangesingeld en gecontroleerd werd het nauwelijks. Maar er werd wel goed op gelet en zodra het vaker voor kwam bij hetzelfde paard gingen ze wel de oorzaak zoeken.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:05

Op een te klein zadel rijden is schadelijk voor het paard en de ruiter ontwikkelt een verkeerde zit, met alle gevolgen van dien.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:10

ik denk niet dat het voor een keertje schadelijk is, maar als je regelmatig gaat rijden zul je toch een passend zadel moeten gaan zoeken. de drukverdeling word toch anders als je te groot bent voor je zadel..

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:25

sweetheart schreef:
Chrystal-gek schreef:

Ik bedoelde meer dat zodra en een druk plek zichtbaar werd, dat er gelijk actie werd ondernomen. (of begrijp ik je verkeerd nu?) En nee, erg raar vind ik het niet dat de manege paarden vaker druk plekken krijgen. Immers, de paarden worden lang niet allemaal goed gepoets/gezadeld/aangesingeld en gecontroleerd werd het nauwelijks. Maar er werd wel goed op gelet en zodra het vaker voor kwam bij hetzelfde paard gingen ze wel de oorzaak zoeken.

En in 9 vd 10 gevallen kwam het door verkeerd tuig?
Dan hadden ze het dus op voorhand kunnen weten en kunnen voorkomen, door alleen passend tuig toe te laten.
Een manege zou daar toch wel enige ervaring mee en kunde over moeten hebben, die hebben nl nogal vaak een wisselend paardenbestand en zien dus vele paarden en zadels. Enige kijk of het zadel wel goed past zou dan handig zijn.
Ze kunnen natuurlijk ook iedere keer dat er een nieuw paard of zadel komt, er iemand met verstand van naar laten kijken, maar ik snap ook wel dat dat niet zo goed uit kan.
En als het dan door de onkunde van de ruiter komt, die verkeerd opzadelt ipv slecht zittend tuig, zou het handig zijn als daar iemand toezicht op hield.

Kijk, natuurlijk kan het een keertje voorkomen, daar leer je ook van, maar ik lees tussen de regels door dat het nog wel eens voorkwam en bij sommige paarden ook wel vaker.
Zou er dan geen belletje moeten gaan rinkelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 02:09

idd, het lijkt me niet dat als het zadel te klein is voor de ruiter het paard er geen last van heeft. De druk word niet goed verdeeld en er kunnen druk plekken ontstaan. Helaas zie ik het nog wel eens gebeuren dat mensen op een te klein zadel rijden!

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:34

@superwoman: ik bedoelde inderdaad voordat de plekken genezen zijn. Dat duurt best lang. Er blijven inderdaad witte haren achter. Nu heeft mijn paard er gelukkig geen last meer van, maar het was een hoop ellende die ik had kunnen voorkomen door niet met een te klein zadel te gaan rijden. Daarom wil ik iedereen er voor waarschuwen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 10:48

fijn Haha!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:13

Chrystal-gek schreef:
En in 9 vd 10 gevallen kwam het door verkeerd tuig?
Dan hadden ze het dus op voorhand kunnen weten en kunnen voorkomen, door alleen passend tuig toe te laten.
Een manege zou daar toch wel enige ervaring mee en kunde over moeten hebben, die hebben nl nogal vaak een wisselend paardenbestand en zien dus vele paarden en zadels. Enige kijk of het zadel wel goed past zou dan handig zijn.
Ze kunnen natuurlijk ook iedere keer dat er een nieuw paard of zadel komt, er iemand met verstand van naar laten kijken, maar ik snap ook wel dat dat niet zo goed uit kan.
En als het dan door de onkunde van de ruiter komt, die verkeerd opzadelt ipv slecht zittend tuig, zou het handig zijn als daar iemand toezicht op hield.

Kijk, natuurlijk kan het een keertje voorkomen, daar leer je ook van, maar ik lees tussen de regels door dat het nog wel eens voorkwam en bij sommige paarden ook wel vaker.
Zou er dan geen belletje moeten gaan rinkelen?

Het kwam niet altijd door verkeerd tuig, ik denk dat het meer kwam door gebrek aan toezicht op het zadelen endergelijke. En dat het beter kan heb je natuurlijk groot gelijk in. Maar ik was in iedergeval wel blij dat de paarden niet door hoefde te lopen met druk plekken.
We snappen elkaar nu gelukkig Haha!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:04

Ik zal me hier maar even melden. Het topic naar aanleiding is dus waarschijnlijk van mij. aangezien ik hier PB over heb gehad.

Zal de link zo even hier heen zetten. De TS vindt dat ik een te dikke kont heb voor mijn 18 inch zadel. Het mag uiterraard ook wel wat minder. Maar ik zit enorm naar voren doordat ik een ongeluk heb gehad. dan gaat dus automatisch mijn dikke kont naar achteren en lijkt het dus dat ik niet in het zadel pas. Heb ook wel foto's dat ik gewoon in het midden van het zadel zit in stap en er dus niks aan de hand is.
Ook met drukplekken valt het erg mee, daar mijn paard een soort brandwond op de rug heeft (is al zeker 10 jaar oud) zonder haar erop.Als een zadel ook maar iets niet past of drukt rijdt ik dat gelijk kapot. En dat is me al in geen 7 jaar meer gelukt. Dank zij een fijn passend zadel en dit gewicht met bijpassende dikke kont (laten we er maar een grapje van maken) heb ik ook al 5 jaar.

Edit: de link viewtopic.php?f=10&t=730461
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 23-02-07 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 15:14

Nou, zo belangrijk ben je niet hoor Wilawander, Dat ik dit topic speciaal voor jou heb geopend....
Het ging om dit topic
viewtopic.php?f=75&t=698795&hilit=

Ik heb netjes tegen jou over pb gezegd dat je zadel te klein is!
Dus heel dat negatieve stuk wat je heb geschreven, is blijkbaar je eigen frustratie!

Iemand met een zere rug, zou z'n eigen paard daar toch voor willen behoeden? Dat zou je denken iig, niet dus.

Fijn dat je mij ook zo netjes behandelt!
Zeer kinderachtig!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:22

Niks kinderachtig hoor? Wil alleen even uitleggen hier dat een dikke kont niet altijd schadelijk voor je paard hoeft te zijn als het maar een passend zadel is. Daar voor heel veel mensen die een moeilijk en heel gevoelig onderwerp is. Vandaar mijnreactie anders hadt ik er helemaal niet op gereageert. En frustraties heb ik niet hoor. Heb hele brede schouders. Misschien dat je alleen dommige dingen iets fijn gevoeliger kunt zeggen. want je laatste PB vondt ik nou niet zo. Op die manier kan je een hoop mensen met wat meer gewicht kwetsen. En dat gebeurt hier op Bokt nou eenmaal vaak. Lachen
Was niks boos mee bedoelt.

En dat topic gaat over grote mensen en dat hoeft niks te maken hebben met niet in het zadel passen. Lange slanke mensen kunnen ook te groot voor een pony zijn maar prima in een 17 inch zadel passen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 16:41

Gaap, lees dat topic eens door, omdat je wéér je (verkeerde) conclusies trekt!
(met name de laatste páár blz)

En wéér gaat het over je gewicht en dikke kont?
En over mensen waarvoor dit(?) een gevoelig onderwerp is? waar ik rekening mee moet houden???
Volgens mij zie jij "dingen" die er niet zijn.

Zoals je zelf zegt kan een slank iemand ook een te klein zadel hebben.

Jij bent degene die het steeds heb over dikke kont en gaat er zelfs vanuit dat dit topic voor jou is Nors opkijken

Feit blijft dat jij met een te klein zadel rijdt en dat niet erg vind. Prima!
Het is jou paard!
Ik hoop dat hij niet als nog last krijgt.

Jij maakt het persooonlijk.
Een discussie hoeft niet persoonlijk te zijn.
Eigenlijk ben je hier nu de enige die denkt dat het niet erg is om met een te klein zadel te rijden Pling

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:59

Even hoor voor mijn duidelijkheid... bestaan er zadels, groter dan 18inch?