Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
suus1991 schreef:Ik denk ook dat het schadelijk is want de druk is niet goed verdeeld en met teveel druk op 1 bepaalde plek lijkt het mij logisch dat je paard daar op een gegeven moment wel last gaat krijgen.
superwoman schreef:Drukplekken krijg je niet meer weg, of je moet ze schilderen![]()
Maar dat is wel duidelijk dan. En ook snel dat je het kon zien. (1.5 maand)
Heeft ie verder geen last meer van een gevoelige rug, als je 'm poetst ofzo?
Gr
sweetheart schreef:Je hebt ze ook bij de schoft (doordat het sjabrak niet hooggenoeg opgetroken is in de kamer) of door inderdaad, verkeerde drukvedeling van het zadel.
Chrystal-gek schreef:sweetheart schreef:Je hebt ze ook bij de schoft (doordat het sjabrak niet hooggenoeg opgetroken is in de kamer) of door inderdaad, verkeerde drukvedeling van het zadel.
Of door een niet passend zadel voor het paard, een helaas veel voorkomend probleem.
Maar ja, een slecht passend zadel kan voor paard en ruiter problemen opleveren.
Als het zadel wel goed passend is op het paard, maar niet voor de ruiter, kan de ruiter problemen krijgen (bijv rugproblemen, geen goede zit en die dingen) maar ook het paard omdat de druk dan niet goed verdeeld wordt.
Sweetheart, vind je het trouwens raar dat bij die paarden van de manege na de eerste tekenen van slecht zittend tuig er ook daadwerkelijk de drukplek door kwam zetten?
Wel weer het prototype van hoe een manege omgaat met de paarden en pony's.
Gelukkig zijn ze niet allemaal zo...
sweetheart schreef:Chrystal-gek schreef:Ik bedoelde meer dat zodra en een druk plek zichtbaar werd, dat er gelijk actie werd ondernomen. (of begrijp ik je verkeerd nu?) En nee, erg raar vind ik het niet dat de manege paarden vaker druk plekken krijgen. Immers, de paarden worden lang niet allemaal goed gepoets/gezadeld/aangesingeld en gecontroleerd werd het nauwelijks. Maar er werd wel goed op gelet en zodra het vaker voor kwam bij hetzelfde paard gingen ze wel de oorzaak zoeken.Of door een niet passend zadel voor het paard, een helaas veel voorkomend probleem.
Maar ja, een slecht passend zadel kan voor paard en ruiter problemen opleveren.
Als het zadel wel goed passend is op het paard, maar niet voor de ruiter, kan de ruiter problemen krijgen (bijv rugproblemen, geen goede zit en die dingen) maar ook het paard omdat de druk dan niet goed verdeeld wordt.
Sweetheart, vind je het trouwens raar dat bij die paarden van de manege na de eerste tekenen van slecht zittend tuig er ook daadwerkelijk de drukplek door kwam zetten?
Wel weer het prototype van hoe een manege omgaat met de paarden en pony's.
Gelukkig zijn ze niet allemaal zo...
Chrystal-gek schreef:En in 9 vd 10 gevallen kwam het door verkeerd tuig?
Dan hadden ze het dus op voorhand kunnen weten en kunnen voorkomen, door alleen passend tuig toe te laten.
Een manege zou daar toch wel enige ervaring mee en kunde over moeten hebben, die hebben nl nogal vaak een wisselend paardenbestand en zien dus vele paarden en zadels. Enige kijk of het zadel wel goed past zou dan handig zijn.
Ze kunnen natuurlijk ook iedere keer dat er een nieuw paard of zadel komt, er iemand met verstand van naar laten kijken, maar ik snap ook wel dat dat niet zo goed uit kan.
En als het dan door de onkunde van de ruiter komt, die verkeerd opzadelt ipv slecht zittend tuig, zou het handig zijn als daar iemand toezicht op hield.
Kijk, natuurlijk kan het een keertje voorkomen, daar leer je ook van, maar ik lees tussen de regels door dat het nog wel eens voorkwam en bij sommige paarden ook wel vaker.
Zou er dan geen belletje moeten gaan rinkelen?