Rij jij met stemhulpen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Rij jij met stemhulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 16:20

Ik vroeg mij af wat jullie van rijden met stemhulpen vinden??

Ik zelf ben instructrice, fanatiek ruiter en rijd zelf erg graag met stemhulpen.
Ook naar mijn klanten toe probeer ik het over te geven.
Ik zelf heb in de loop der jaren gemerkt dat het een zeer positief effect heeft op het paard.

Het paard krijgt meer vertrouwen in zichzelf bijv. met belonen.
Voorbeeld: Paard loopt niet goed voorwaarts
Actie: Aandrijven
Reactie paard: Gaat fanatieker lopen
Reactie ruiter: Beloning stem (braaf!!Goedzo!! Super paard!!)
Ik bedoel natuurlijk niet dat je bij elke hulp die je geeft je dat toe moet voegen Haha!
Maar wel bijv. als het paard normaal niet zo makkelijk reageert en dat dan wel doet.

Ik merk dat paarden daar zelfverzekerder van worden en vrolijker gaan lopen!
Meer lol krijgen in opdrachten. Paard en ruiter krijgen beide meer vertrouwen.

Vertrouw het paard, dan vertrouwt het paard jouw
Vertrouwt het paard de ruiter, dan vertrouw jij het paard

Wat vinden jullie??

Tris_Amo

Re: Rij jij met stemhulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:24

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt!
ik rijd zelf op een manege. Als ik rijd, gebruik ik stemhulpen. Het leukste vind ik de reactie van het paard; zoals jij al zegt zie je de oortjes helemaal naarvoren gaan, en idd vrolijker gaan lopen, meer plezier krijgen. Daar geniet ik echt van!

Denisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:24

IK praat wel tegen hem als we gaan draven zeg ik DRAFFF als we gaan stappen Staaaap en hoow als ze moet stoppen. Het is een echt recraetie paardje dus niet voor wedstrijden en dan vind ik het kunnen. ZE luistert er ook erg goed naar. Maar ook op mijn hulpen hoor!! De toon waarop ik het zeg dat is het gene waarop ze reageert ookal zeg ik een heel ander word maar met dezelfde toon luistert ze ook.
Ik vind het echt fantastisch dat paarden dat kunnen en volgens mij word de band door te praten erg goed.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:30

Tuurlijk. Om je hulpen te verfijnen kun je stemhulpen gebruiken om het voor je paard duidelijker te maken in je training. Als ondersteuning zeg maar.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:43

ik vind dat het ook heel erg helpt. Wat ik wel heel erg dom vond, was dat ik een keer van een andere instructrice (niet mijn vaste) en daarvan mocht je niet tegen je paard praten, ze dacht dan dat je het tegen de mensen had die ook mee reden in de les, en toen werd ze altijd boos als ze je iets zag zeggen, belachelijk he? :s

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:45

Ik rijd ook met mijn stemhulpen, het helpt gewoon.. Ook praat ik hele verhalen tegen me paard..

Bij mij in de les vinden de meesten het helemaal geweldig hoe ik dat doe, ook als je iets aan voelt wat ze aan het proberen zijn zeg ik altijd : nee, nee je trucendoos gaat niet open meneertje/mevrouwtje...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 16:49

Hihi Ik weet precies wat je bedoelt Haha!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:49

haha, ik vertel ook wel zulke dingen, als ie niet doet wat ik vraag zeg ik: Je denkt toch niet dat je grappig bent?

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:51

Ik rijd ook voornamelijk op stem. Soms moet ik even andere hulpen erbij geven, maar het is een vriendelijke manier voor je paard, en ze doet het prima dus....!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:53

Ik merkte zoiezo dat ik gewoon nogal stil was tijdens het rijden, nu ik ben gaan longeren, en m'n paard ook veeel maar dan ook veeeel beter gaat luisteren op m'n stem begin ik dat ook te gebruiken tijdens het rijden: 'Hupp' 'goed zoo' 'braaf' 'mooi'.

Ik merk wel dat het contact toch wat beter word. En zeker op buitenrit vind ik dat goed van pas komen!

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:54

ik klets wat af tegen mijn paard..
en het blijft niet bij hoo hoo en goedzo/braaf...
maar als ze onder me probeert weg te rennen zeg ik: hoho jongedame.. dat gaat niet zomaar en dan haar proberen terug te rijden..
of als ze wil beginnen met racen: hehee rustig.. dat gaat niet zomaar houd ff rekening met degene op je rug ja!..
en dan moet je die mensen aan de kant zien kijken Vork

Sanne_Kool

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:56

Ik praat meestal ook als ik rij.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:03

Ja, helemaal voor!!

Ik gebruik veel stemhulpen om te belonen en geloof hier zeker in! Als ik ik de bak train en ik wil bv halthouden, dan ga ik eerst een hulp geven met mijn zit. Soms vangt hij die hulp niet echt op. Dan zeg ik heel zachtjes ho. Dat helpt enorm. Later kan ik tijdens diezelfde training de stemhulp weglaten omdat hij het weer doorheeft. In plaats van ho zeg ik dan: goed gedaan! Ook was hij in het begin heel druk als we in draf gingen. op mijn zit kon ik hem dan niet voldoende terugnemen. Dan ging ik rustig praten en dan werd het vanzelf beter.
tijdens het buitenrijden rij ik nog veel meer op mijn stem. lekker kletsen tegen hem en ook overgangen geef ik aan met mijn stem. Daar reageert hij prima op. Ik vind dat heel ontspannen! Mijn instructrice vaind het prima.

Mijn paard praat ook terug! Vandaag was ik op een buitenrit en mijn vriendin zat er even op en ik op de fiets (we reden om en om op het paard) Ik ging even ergens naar binnen om wat op te halen en toen ik naar buiten kwam was er een oorverdovend gehinnik. haha!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:04

Olympia schreef:
Ook praat ik hele verhalen tegen me paard..

hahaha dat doe ik ook ja Nagelbijten / Gniffelen
als ik op stal ben, hele verhalen houden Knipoog
ik denk zeker dat het een soort vertrouwen geeft tussen jou en je paard
want je paard leert je stem kennen op een rustige manier
en ik denk dat de meeste mensen dit kunnen beamen
als iemand tegen je praat op rustige nonchalante toon, dan word je zelf ook rustiger en ontspannen..
ik denk dat het ook zo werkt met een paard.
dus het is ook zeker iets om je paard mee te kalmeren
en ik vind het gewoon leuk om tegen mijn paard te praten Tong uitsteken

Danielle_Off

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:06

Ik heb altijd geleerd dat je ook kan belonen door met je hand langs zijn hals te gaan.. als je paard nagevelijk is blijft hij ook daar! Stiekem geef ik soms wel een stem reactie, maar in de wedstrijden zijn ze daar niet echt van gediend?!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 17:13

Je kan een paard niet vrolijker,actiever etc.laten lopen door een beloning op/tegen de hals,
wel is het zo dat als je met je teugel wat toestaat als het paard nageeft een beloning is.
Het is idd op een wedstrijd(moeilijk) mogelijk. Het is dan ook meer iets voor de training van het paard, vertrouwen creeren etc. Haha!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:14

Danielle_Off schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je ook kan belonen door met je hand langs zijn hals te gaan.. als je paard nagevelijk is blijft hij ook daar! Stiekem geef ik soms wel een stem reactie, maar in de wedstrijden zijn ze daar niet echt van gediend?!

Dit kan inderdaad ook, want op wedstrijden mag je het inderdaad niet.

Maar ik ben het gaan doen, omdat ik veel op jonge paarden reed en daarbij heb ik geleerd dat stemhulpen ook heel belangrijk zijn.. En die heb ik er dus altijd ingehouden.. Wil niet zeggen dat ik alles met mijn stem doe hoor, soms geef ik ook een klopje op zijn hals Ja

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:17

Ik rij zelf recreatief en gebruik daarbij heel vaak mijn stem en praat tegen haar.
Ik merk zelf wel dat ze daar erg op reageert meer dan op het been.
Als ze zachter moet dan is het kalise rustig aan.
Als ze harder moet kalise je valt in slaap en dan keer klikken en dan loopt ze wel voorwaarts.
Belonen met mijn stem werkt op haar prima dat kan ik meteen zien aan haar oren spel. Knipoog

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:18

Ik rij ook met stemhulpen, maar doe het wel onbewust.
Zo kan ik echt tegen het paard praten zonder mezelf er bewust van te zijn Tong uitsteken
Maar wanneer ik met iemand anders in de bak rijdt en die gebruikt ook enthousiast zijn stemhulpen,
dan wil het paardje nog wel eens niet op mijn hulpen wachten Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:19

Die van mij krijgen af en toe pijn in hun hoofd! Gelukkig kunnen ze zelf niet praten anders kreeg ik af en toe de opmerking....hou nou je kop eens dicht!!!

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:19

Ik rijd zelf wel met stemhulpen. Gewoon om ze terug te laten komen op stem of waarschuwen. Maar op wedstrijden moet je hier niet al te veel gebruik van maken, als je niet oppast heb je hier puntenaftrek voor...

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:21

Ik gebruik dat ook heel veel. Geen 'drrraf of gaaalop', want dat vind ik zinloos, bovendien kun je dat in een proef ook niet gebruiken. Ik gebruik wel 'goed zo' en 'super' en dat soort dingen. Ook als een paard een keer vervelend is kun je een keer een boze stem opzetten best veel bereiken en goed zijn aandacht trekken. Ik merk dat het gewoon helpt. En ik moet eerlijk zeggen dat het bij mij ook gewoon vanzelf gaat.

Tharouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:21

Van degene die mij lesgeven mag ik absoluut geen stem gebruiken, want zij zijn bang dat je dan je benen vergeet te gebruiken omdat paarden erg goed op je stem reageren en hij is dan bang dat ik de paarden niet aan mijn been rijd. Opzich vind ik dit wel logisch, maar ik houd me hier niet altijd aan hoor! vooral bij jonge paarden gebruik ik bijna altijd mn stem voor verfijning van mn hulp en bij de wat oudere doe ik het soms ook gewooon automatisch, gewoon zonder dat ik het door heb. haha, hetzelfde als wat jullie hebben heb ik ook altijd hele verhalen tegen mn paard én ook tegen mezelf trouwens, bijvoorbeeld tussen de sprong, zeg ik altijd hardop tegen mezelf, zittenzittenzitten Clown

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:25

ja ik rij altijd met stemhulpen.
maar ook als ie iets minder voorwaarts is dan zeg ik VOORWAARTS en dan gaat ie ook iets meer vooruit of als ie te hard loopt LANGZAAM en dan luisterd hij er ook naar dat doe ik ook met het longeren en ook dan luisterd hij goed. merk dat het paard het wel fijn vind dus waarom niet.
groetjes linda

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 17:25

Ja dat is ook een leuke Vork
Doen jullie het ook als er (veel) andere mensen in de bak rijden??
Ik eigenlijk dan heel zachtjes anders gaan die andere paarden ineens dingen doen
die ik tegen me paard zeg Haha!
Ik vind het ook altijd vervelend als iemand in de bak bij mij zijn paard flink loop aan
te moedigen..Dan gaat die van mij ook gelijk!! Knipoog