heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 22:14

Ik vond het toch eens tijd om hier maar een topic over te starten, omdat ik me soms mateloos erger...
Het lijkt wel of het tegenwoordig:
- alleen nog maar om setjes (bandages dekjes etc) draait...
- mensen zolang er maar anky of pessoa op staat het kopen...
- ze er al mogelijk tuig aan hangen om hun paard beter te laten 'luisteren' terwijl ze vaak gewoon met een trensje en een simpel hoofdstel, consequent zijn, eerlijk tegen je paard een heel eind komt...
- de 'slof' is helemaaal uit... je moet nu minstens met een thiedeman rijden...
- je paard kan toch handig een paar dagen alleen in zijn stal staan (dus gewoon 24 uur tussen die 4 muren)
- alles ligt aan je paard of aan de mede ruiter in de bak :S
- een paard ziet als ie al buiten zijn stal komt alleen nog maar de witte hekjes/bak dus...
- men durft vaak niet meer alleen/uberhaubt naar buiten laat staan een flink stuk galoperen...

kortom ik denk dat de mensen veel te ver van hun paard afstaan tegenwoordig... Op concours hangen (wat betreft springen) er wel 3 teugels aan, in een B/L parcoursje.. men rijd met 4 verschillende bitten en heeft 30 verschillende 'setjes'... Binden maar bandages om, terwijl ze eigenlijk nooit hebben nagedacht over de gevolgen wat betreft doorbloeding en efficientie van de bandages...
bij de dressuur rijden ze tijdens het inrijden met witte bandages, terwijl ze die in de ring gewoon af moeten doen... extra was Tong uitsteken Clown ... peesjes zijn veel efficienter... gaan bij de dressuur met springschoenen inrijden... moeten ook af... Vervolgens hebben ze vaak ook nog comentaar op iedereen als je B rijdt en zijzelf Z, dan ben je toch duidelijk 'minderwaardig' ... En rijden een B proef, met zweep & sporen...
Als ze op een vreemd paard stappen pakken ze zich helemaal in met bodyprotectors grootste cappen etc... Zo lijk je net een mummie (niet het beeld, maar dit rijd toch niet lekker je bent helemaal niet meer stabiel..)
rijden met enorm lange beugels, als een paard iets doet kunnen ze helemaal niks en liggen ze er meteen langs... terwijl ze comentaar hebben op iedereen met een 'spring' beugel..

nja ik heb me tot nu toe maar even ingehouden.. ben benieuwd wat jullie ervan vinden....

Rytm

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:24

Maar wat heeft dat nou met de topictitel te maken dan?

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:31

ik ben het wel eens.. zo gaat het vaak.. ik heb een ijgen paard en dat kost nog best wel wat geld.. ik kan gewoon geen duuren dingen betalen. maar ik vint niet datj e gelijkt hebt als het gaat om het rijden. je paard kan best een dagje in zijn stal blijven staan. genoeg om naar te kijken. lekker een dagje rust. en wat dagt je van rijden in bak...:S vindje het gek als je midden in bijv. den haag woont kan je toch niet ander!! en ook als je setjes hebt kan je gewoon dicht bij je paard staan!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:33

tsja... het is mijn ding allemaal niet.
ik ben geen setjesmens, alhoewel ik mn bruine zadel, met bruin touwhalster dan wel weer erg leuk vind:P

verder is wedstrijdrijden en het fanatieke niet meer wat ik leuk vind.
rijden is voor mij een touwhalster om, wel of geen zadel op de rug, het hek uit en door het bos stappen..
dat is waar ik van geniet en wat mijn manier van rijden is.
daarna gaat ze weer lekker met dr shetvriendje de wei op waar zew heel zielig 24-7 staan, met een afdak-muurtje tegen regen/zon/wind
verder ben ik ervan overtuigd dat een goede band opbouwen met jepaard meer resultaat opleverd dan alle bitten,teugels, bijzetfrutsels, sporen en zwepen bij elkaar.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 14:20

@ loveamira...--> ja 1 dagje in de stal kan natuurlijk wel.. maar somige mensen gaan gewoon op vakantie en kijken er niet meer naar om... en wat betreft bak, natuurlijk niet iedereen is gegunt met een bos naast stal, maar dan vind ik (en dat zie je niet vaak...) dat je training nog wel zgm moet afwisselen...
@roossie22 --> ja dat heb ik ook zo bedoel ik het ook niet., als je leuke kleur bij je paard koopt is dat ook logisch, natuurlijk koop je niet iets foeilelijks, maar veel mesnen draven door....
wat betreft band op bouwen ja dat is rijden! maar als je op wedstrijd wilt zul je ook met bit etc moeten rijden Knipoog... maar idd hij/zij moet zoveel mogelijk dingen leren/normaal vinden Haha!

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:27

Ik vind het wel leuk om met een vrolijk gekleurd dekje te rijden, staat toch net wat vrolijker. Verder ben ik wel van doe maar gewoon. Bandages gebruik ik niet, alleen peesjes met springen. Extra teugels geven meestal toch aan dat de basis ergens niet goed zit. En bij de laatste onderlinge wedstrijd was ik één van de weinige die in de B en L1 zonder sporen reed.
Dan denk ik soms ook wel dat een paard geen paard meer mag zijn.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:31

Oh setjes vindt ik wel leuk hoor, maar alleen voor mezelf en niet om te showen. En ik heb wel Anky spul, maar alleen dan al omdat ik hem mooi vindt en dat de kwaliteit goed is. Maar om te showen Neeeeee Gaaaap

verder wat het rijden betreft vindt ik dat je rijden kan als je voor je eigen fouten uit komt en niet het paard de schuld geeft OK dan!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:39

Ik denk dat je nu overdrijft Knipoog

Inderdaad merk je op internet als medium veel meer op van bv de setjeshype. Ben benieuwd of je relaas is opgebouwd op basis van wat je op internet ziet en hoort of wat er bij jouw op stal alleen aan de orde is.

Wat mij betreft is inderdaad de overbezorgdheid van mensen om hun paard ook flink aan het groeien. Inderdaad de beenbescherming van dikker tot dikker. Vind ik ook niet nodig, maar op basis van foto´s die je ziet kun je niet zomaar oordelen of peesbeschermers tegen het aantikken worden gebruikt of enkel maar om het setje compleet te maken. Want eerlijk waar, asl je paard het dan nodig heeft. Dan vind ik er niets mis mee om het in een leuk kleurtje aan te schaffen, maar nieuwe dingen aanschaffen vanwege het kleurtje wordt dan weer een andere wereld Lachen

Datzelfde geld voor merkartikelen. Een artikel van een goed merk,daar merk je toch veelal duidelijk kwaliteitsverschil in. Misschien zie jij bv op internet iemand met een bepaald merkartikel, dat kan ook ´gewoon´ aangeschaft zijn vanwege kwaliteit of pasvorm. Hoeft natuurlijk niet perse omdat het van een merk is.

Daarbij, als mensen het kunnen betalen om bv voor kinderen dure leren laarzen aan te schaffen waar ze binnen no time uitgroeien. Moeten ze helemaal zelf weten, als ze dat kunnen veroorloven. Zolang ze mij er maar niet op aankijken dat ik wat minder heb Knipoog

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 15:09

@Bienotje--> qua setjes zie je op internet maar ook bij stallen hier in de buurt rijd iedereen in 'style' ..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:45

Bij ons gelukkig dus niet zo, iedereen is blij met een nieuw dekje. maar verder gewoon met zwarte peesbeschermers als iemand dat nodig acht. Bandageren gebeurt bij ons ook helemaal niet..

Maar dat iemand bezig is met setjes, kleurtjes en weet ik wat is niets mis mee. Zolang andere belangrijke dingen er maar niet bij inschieten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:46

Die "bontjeshype" van een tijdje terug... daar werd ik niet goed van. Het is niet geschikt om een zadel beter te laten passen... koop dan een goedpassend zadel. Het is niet beter voor de rug van het paard en zeer zeker niet als ze op het sjabrak of de pad legt... Het enige wat een bontje doet is een goedpassend zadel slechtpassend maken.

Natuurlijk is een pad niet verkeerd. Maar moet ie dan persé van Anky zijn, als een merkloze pad net zo goed is? Maar goed, al die dingen zijn nog niet zo erg, die pads zijn niet schadelijk.
Maar het wordt wel een ander verhaal als slof of thiedemann een standaard rij-uitrusting wordt. Als het paard altijd de schuld krijgt.
Vroeger was het grootste compliment dat je als ruiter kon krijgen dat je "stille handen" had. Ik hoor het nooit meer in de les. Een goede zit... de meeste ruiters kunnen niet blijven zitten zonder zadel, laat staan dat ze balans hebben, mee kunnen gaan met de beweging. Toen ik begon met rijden, leerde ik achterover liggen op het paard, voorover mijn tenen aanraken. Zwaaien met de armen, alles om een goede zit te krijgen, zonder beugels rijden. Ik zie het nooit meer in beginnerslessen behalve dan op mijn oude manege (manege Bruin).
Dat vind ik wel een probleem, want hoe kun je je paard rechtrichten, in een goede balans rijden, een gelijke druk op beide teugels houden als je niet eens kunt zitten? Ik geloof niet dat je dat op moet lossen met allerlei hulpteugels, ik denk dat je dan eerst moet leren zitten.

Goed rijden is imo goed zitten, (in balans, rechtop, ontspannen armen, handen, rug en schouders, handen rechtop, benen aansluiten maar nooit klemmen) je paard begrijpen en rekening houden met zijn kunnen en gebreken, kritisch op jezelf zijn, en problemen kunnen begrijpen en oplossen, zonder symptoombestrijding.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 18:00

hehe eindelijk iemand die er hetzelfde over denkt als ik... Haha!

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:16

nou nou wat een dramas ik vind gewoon dat iedereen lekker moet doen wat ie zelf wil ik moet ook niet perse merk spullen hebben maar vind een setje wel leuk hoor. dat alles aan je paard hangen vind ik ook niet goed hoor daar ben ik het met je eens maar ik rijd ook met sporen en zweep ik gebruik ze niet altijd maar het is maar als je het nodig hebt. en ik heb het af en toe nodig bij mijn paard dus dan moet het toch ?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 18:25

ja dat is ook nog niet het ergste... maar dat VEEL mensen toch DRASTISCH hun trainingsmethode moeten veranderen, in behoud van hun paard (en dus hun plezier) en om een 'happy' paard te houden!

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:29

setjes zijn leuk man:D
je heb nu roze bontjeessss Haha! Nors opkijken
maar dat maakt me toch niet slecht??

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:30

Dat je in een setje heeft weinig te maken met 'wat is volgens jullie rijden'. Ik rijd ook in setje maar daar schiet me welzijn van me paard nietbij in hoor Lachen

mandiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:33

volkomen met je eens colette_007, gaat t nu om t rijden of om je paard te showen (dan bedoel ik hulpmiddelen he)??
het wordt als maar onvriendelijker
Laatst bijgewerkt door mandiiee op 01-12-06 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

bokjebok

o ik ben ook niet beroerd om te zeggen dat als ik iets verkeerds doe in me proef
dat het ook egt mijn schuld is...
ik vind rijden een team zijn met je paard...
en niet denken aan wat alleen jij leuk vind
maar ook aan wat je paardje leuk vind...
en conseqent zijn wat vandaag niet mag
mag ook morgen niet...

eenitraM

Hmm, sommige mensen kijken dus niet verder dan hun neus lang
is. Zelf ben ik niet zo'n eentje van de setjes/merken/veiligheid.
Maar ik vind dat je wel erg overdrijft, dit is een klein gedeelte
in de paardenwereld wat je hier opnoemt.

Zoals ik al zei: kijk eens verder dan dat je neus lang is Clown

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:34

colette_007 schreef:
Ik vond het toch eens tijd om hier maar een topic over te starten, omdat ik me soms mateloos erger...
Het lijkt wel of het tegenwoordig:
- alleen nog maar om setjes (bandages dekjes etc) draait...

Je houd dan oog voor detail, het is niet alleen het setje maar ook een schone nette goedpassende broek, jas, handschoenen etc... maar ook een schoon paard...
Ik ben van mening dat het het paard alleen maar ten goede komt als mensen alert zijn op het totaal plaatje.
colette_007 schreef:
- mensen zolang er maar anky of pessoa op staat het kopen...

Tja vaak kost kwaliteit geld, zijn er maar een paar merken die behoorlijke kwaliteit leveren en vaak staat daar dus een merknaam op Haha!
colette_007 schreef:
- ze er al mogelijk tuig aan hangen om hun paard beter te laten 'luisteren' terwijl ze vaak gewoon met een trensje en een simpel hoofdstel, consequent zijn, eerlijk tegen je paard een heel eind komt...
Je zegt het al zelf... vaak maar niet altijd Haha!
colette_007 schreef:
- de 'slof' is helemaaal uit... je moet nu minstens met een thiedeman rijden...

ik weet niet o iets in of out is qua hulpteugel... wij rijden wel eens met een slof, een thiedemann geeft, mi teveel gewicht op de mond. Ik zie in mijn omgeving niets van dat soort hypes...
colette_007 schreef:
- je paard kan toch handig een paar dagen alleen in zijn stal staan (dus gewoon 24 uur tussen die 4 muren)
Lijkt mij strak overdreven....
colette_007 schreef:
- alles ligt aan je paard of aan de mede ruiter in de bak :S
je vergeet de jury met de vooroordelen
colette_007 schreef:
- een paard ziet als ie al buiten zijn stal komt alleen nog maar de witte hekjes/bak dus...

sommigen zijn beperkt in hun mogelijkheden en kunnen...
colette_007 schreef:
- men durft vaak niet meer alleen/uberhaubt naar buiten laat staan een flink stuk galoperen...

ooit van verkeer, drukte meer mensen ed gehoord? als ik vanuit mijn ervaring praat.. ik kon vroegah rustig met mijn paard door het dorp stappen.. dat lukt je nu nog amper... de zandwegen zijn al bijna omgebouwd tot snelwegen en snelheidsbeperkingen zijn er puur om een hogere bekeuring uit te schrijven...
colette_007 schreef:
kortom ik denk dat de mensen veel te ver van hun paard afstaan tegenwoordig...
ik denk dat je verschrikkelijk overdrijft met bovenstaand...
colette_007 schreef:
Op concours hangen (wat betreft springen) er wel 3 teugels aan, in een B/L parcoursje..

nog niet gezien
colette_007 schreef:
men rijd met 4 verschillende bitten
mischien moet je je iets meer bezig houden met je eigen en minder op een ander letten Haha!
colette_007 schreef:
en heeft 30 verschillende 'setjes'...
jaloers????
colette_007 schreef:
Binden maar bandages om, terwijl ze eigenlijk nooit hebben nagedacht over de gevolgen wat betreft doorbloeding en efficientie van de bandages...
studies?

colette_007 schreef:
bij de dressuur rijden ze tijdens het inrijden met witte bandages, terwijl ze die in de ring gewoon af moeten doen... extra was Tong uitsteken Clown ...
moah zolang jij ze niet hoeft te wassen!!!!
colette_007 schreef:
peesjes zijn veel efficienter... gaan bij de dressuur met springschoenen inrijden... moeten ook af...
Rolleyes

colette_007 schreef:
Vervolgens hebben ze vaak ook nog comentaar op iedereen als je B rijdt en zijzelf Z, dan ben je toch duidelijk 'minderwaardig' ...
Ik moet mezelf ook vaak op de tong bijten als ik sommigen zie harken, en anderen zijn loslippiger Duivel
colette_007 schreef:
En rijden een B proef, met zweep & sporen...
Tja waarom zou nu iemand met spoor en zweep rijden... Lijst
colette_007 schreef:
Als ze op een vreemd paard stappen pakken ze zich helemaal in met bodyprotectors grootste cappen etc... Zo lijk je net een mummie (niet het beeld, maar dit rijd toch niet lekker je bent helemaal niet meer stabiel..)
eerst proberen dan roepen.... je hebt maar 1 lijf Haha!
colette_007 schreef:
rijden met enorm lange beugels, als een paard iets doet kunnen ze helemaal niks en liggen ze er meteen langs... terwijl ze comentaar hebben op iedereen met een 'spring' beugel..

Rolleyes

nja ik heb me tot nu toe maar even ingehouden.. ben benieuwd wat jullie ervan vinden....
[/quote]

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:37

Heb overigens nog geen een reactie gelezen van iemand die zich in je stukje herkent...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 18:38

ehm wat betreft een paar dingen...
ik rij regelmatig vreemde/jonge paarden... --> dus kan erover mee praten Clown
en medische dingen.. gevolgen van bandages.. zeg je studies? maar hoeveel mesnen doen dat... 1 op 8 ofso?:S

missyissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:38

helemaal mee eens volgens mij gaat het tegenwoordig alleen nog maar over wat anderen van hun en hun paard vinden

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 18:38

idd...

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:39

Alane: haha super Tong uitsteken! Helemaal mijn mening ook! Humor Knipoog