Te diep of de sterrenkijker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hop
Berichten: 208
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:19

Ik heb liever een paard dat te diep loopt dan een sterrenkijker, zie alle al aangehaalde argumenten. Een sterrenkijker is over het algemeen tegen de hulpen en zeker niet ontspannen.

@casperrr: het hangt er wel vanaf wat je definitie van sterrenkijker is trouwens, ik heb het idee dat jouw definitie wat verschilt van de definitie van de meeste mede-discussieerders. In mijn ogen is een sterrenkijker een paard dat z'n hoofd (en hals) in een onnatuurlijk hoge positie houdt, en dus over het algemeen met een weggedrukte (en dus gespannen) rug loopt en tegen de hulpen is. Volgens mij bedoel jij ook paarden die het hoofd "gewoon" houden (dus niet aan de teugel), of heb ik dat mis? Bloos

(Te) diep lopen heeft overigens ook met de africhtingsgraad te maken. Bij jonge paarden stoor ik mij er niet aan wanneer ze wat te diep lopen als ze maar ontspannen, in aanleuning en over de rug lopen. Wanneer ze toe zijn aan meer verzameling komt die oprichting meestal vanzelf.
Waarmee ik niet wil zeggen dat te diep lopen niet schadelijk kan zijn, in sommige gevallen kan dat net zo goed erg kwalijk zijn. Schijnheilig

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:45

DresslOver schreef:
@odetteke en urielle; maar het gaat hier dus over te diep lopen, niet het achter de teugel lopen.
en wat jij zegt odetteke over dat hij nog niet sterk genoeg is, dat is vaak ook het probleem met een paard dat te diep loopt, dat doen vaak jonge paarden die achter nog niet genoeg dragend zijn, maar jouw paard kruipt (in ieder geval op de foto) gewoon áchter de teugel, maar het gaat ons dus puur en alleen over het te diep lopen.


Klopt, maar uit de reactie van Casperrr kwam ook nog eens 'snufferd op de borst' naar voren en dat is toch duidelijk achter de teugel. Een paard dat te diep loopt, wil juist nogal eens hangen op de hand.
(zie mijn foto)
Dus het is wel belangrijk dat we duidelijk dat onderscheid maken, anders spreken we over heel verschillende dingen. Wanneer ik spreek over te diep heb ik het over beelden als mijn foto. Wanneer ik spreek over achter de teugel heb ik het over beelden als de foto van Odetteke (thanks trouwens!).
Om miscommunicatie te voorkomen dus graag wel duidelijk onderscheid, want het zijn totaal verschillende problemen imo.

Lorenz1234
Berichten: 334
Geregistreerd: 08-10-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:52

Ik heb liever een sterrenkijker dan een paard wat te diep loopt. Een paard wat te diep loopt gaat erg op de hand hangen, loopt dus niet op eigen benen, en juist dan heb ik een stuk minder controle over het paard, omdat helemaal achter de teugel valt. Een sterrekijker (en dan heb ik het niet over onnatuurlijk hoog lopen) vind ik makkelijker te corrigeren, als het eenmaal aan het been is en ontspannen loopt gaat dat hoofdje meestal vanzelf wel een stukje omlaag, zeker na even oefenen.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:55

Kenzo12 schreef:
Ik heb liever een sterrenkijker dan een paard wat te diep loopt. Een paard wat te diep loopt gaat erg op de hand hangen, loopt dus niet op eigen benen, en juist dan heb ik een stuk minder controle over het paard, omdat helemaal achter de teugel valt. Een sterrekijker (en dan heb ik het niet over onnatuurlijk hoog lopen) vind ik makkelijker te corrigeren, als het eenmaal aan het been is en ontspannen loopt gaat dat hoofdje meestal vanzelf wel een stukje omlaag, zeker na even oefenen.



En daar hadden we het juist hierboven over, (zie de foto van Urielle en van mij op de vorige pagina Knipoog) te diep lopen en achter de teugel lopen zijn 2 verschillende dingen!

Precious20

Berichten: 2096
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: België

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:06

Geen van beiden is ideaal maar ik heb toch liever een paard dat wat te diep loopt dan een sterrenkijker. Ik heb ooit een megasterrenkijker gereden. Die zette zijn onderhals erop, koppie omhoog en was compleet onbestuurbaar. Tof is anders.
Ik weet niet meer wie het zei, maar op de vorige pagina schreef iemand dat de aanleuning met een paard wat te diep loopt mss niet perfect is maar er is tenminste wel aanleuning. Bij een sterrenkijker is dit niet. Dat vind ik dus ook, vandaar mijn keuze.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:08

Citaat:
Een sterrekijker (en dan heb ik het niet over onnatuurlijk hoog lopen)


dat vind ik dan niet echt een sterrenkijker, dat vind ik gewoon weg meer een paard dat tegen de hand is.

Anoniem

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:11

Even abbo. Zo eerst nog een paar uurtjes naar huis met de trein, vanavond thuis ff verder lezen..

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:19

ik heb een sterrenkijker gehad. maar dat was mijn schuld. ik durfde haar niet aan te pakken. ze loopt niet super sterren te kijken ( vind ik niet dan) maar aan de teugel lukt bij mij niet. ik heb daar niet echt zin in.. ik ben meer zon ruiter van : geef mij maar een knol en cap ik rijd de bossen wel in. Niet iemand die fanatiek paard rijd. ik zelf houd dat niet vol. ik vind dat ook niet echt leuk

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:23

Maar wie zegt dat een sterrenkijker ontspannen is?dat dier zet dan zijn hele rug vast om maar hoog te kunnen lopen.

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:25

Jolandaa_ schreef:
ik heb een sterrenkijker gehad. maar dat was mijn schuld. ik durfde haar niet aan te pakken. ze loopt niet super sterren te kijken ( vind ik niet dan) maar aan de teugel lukt bij mij niet. ik heb daar niet echt zin in.. ik ben meer zon ruiter van : geef mij maar een knol en cap ik rijd de bossen wel in. Niet iemand die fanatiek paard rijd. ik zelf houd dat niet vol. ik vind dat ook niet echt leuk


dat dacht ik dus eerst ook, 1,5 jr lang, nu ik wat lessen heb gehad(die nam ik voorheen niet want dat vond ik toen nog niet nodig,omdat ik toch alleen maar buiten reed) ben ik van mening veranderd, dat je paard beter in een correcte houding kan lopen,dan een houding, waar ze vast van gaan zitten.
dan bedoel ik niet dat ze moeten nageven, maar als ze evt met gestrekte nek, of gewoon laag lopen(zonder nageven) is al een stuk beter als sterren kijken

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:57

Elisa2 schreef:
Ik zeg juist dat ik beide even slecht vind en daarom geen zinnig antwoord erop kan geven.En jullie reageren alsof ik jullie persoonlijk aanval.Terwijl ik het nog onderbouw ook...sorry hoor mischien komt het verkeerd over maar zo was het inieder geval niet bedoeld.


casperrr schreef:
Wat vinden jullie nou zelf? zien jullie liever een paard dat een sterrenkijker is, of een paard dat te diep loopt! (en dan a.u.b niet van de reacties, ik zie liever een paard dat correct loopt) want waar het ons ook om gaat, is het feit wat nou eigenlijk slechter is voor een paard, de sterrenkijker, of het paard wat te diep loopt?


Dus.... en nogmaals; als je er geen zinnig antwoord over kan geven dan doe dat dan ook niet. Door zo'n posts word dit topic nou verpest.. en ik zie weinig aan onderbouwing...

Edit; @ urielle; dat bedoel ik nou juist ook Knipoog

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:02

Jolandaa_ schreef:
ik heb een sterrenkijker gehad. maar dat was mijn schuld. ik durfde haar niet aan te pakken. ze loopt niet super sterren te kijken ( vind ik niet dan) maar aan de teugel lukt bij mij niet. ik heb daar niet echt zin in.. ik ben meer zon ruiter van : geef mij maar een knol en cap ik rijd de bossen wel in. Niet iemand die fanatiek paard rijd. ik zelf houd dat niet vol. ik vind dat ook niet echt leuk


Sorry, maar dat vind ik dus erg onverstandig, zo creeër/kweek je bij zo'n paard een rugprobleem! het beste is dat je (zelfs als je geen fanatiek wedstrijdruiter bent) om je paardje in ieder geval goed naar de hand toe te rijden, ik heb het niet over nageeflijkheid, maar wel over het accepteren/aannemen van het bit en aanleuning hebben, dát is hoe dan ook érg belangrijk!

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:59

Als ik als uitgangspunt neem dat ik het paard krijg om te corrigeren en daarna zelf uit te brengen, heb ik liever een sterrenkijker. Het is in beide gevallen zorgen dat ze weer aan je been komen en naar je hand toe lopen, mara ik vind zelf een sterrenkijker eenvoudiger te corrigeren. En een paard dat van zichzelf makkelijk te hoog loopt, is in de ring wel eenvoudiger voor te stellen dan eentje die steeds duikt.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:20

Citaat:
En een paard dat van zichzelf makkelijk te hoog loopt, is in de ring wel eenvoudiger voor te stellen dan eentje die steeds duikt.


vind je, ik vind juist het tegengestelde, juist omdat er wanneer je paard zijn hoofd wat te hoog brengt je al snel de opmerkig tegen de hand krijgt.

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 07:45

mss komt het omdat ik altijd van dat soort paarden heb gereden, maar ik krijg ze makkelijker van laag ingesteld in een paar rondjes er voor op en klaar om de ring in te gaan dan andersom.

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:55

Lielle schreef:
Als ik als uitgangspunt neem dat ik het paard krijg om te corrigeren en daarna zelf uit te brengen, heb ik liever een sterrenkijker. Het is in beide gevallen zorgen dat ze weer aan je been komen en naar je hand toe lopen, mara ik vind zelf een sterrenkijker eenvoudiger te corrigeren. En een paard dat van zichzelf makkelijk te hoog loopt, is in de ring wel eenvoudiger voor te stellen dan eentje die steeds duikt.


een sterrenkijker is misschien makkelijker voor te stellen omdat die makkelijker boven in te houden zijn, maar zijn ze dan correct gereden? Ik bedoel hij kan wel heel mooi daar boven in rondparaderen, maar is er ook echt sprake van nageeflijkheid en ontspanning? dát is wat ik me dan afvraag. Bij een paard wat te diep loopt is dat er al en hoef je hem dus alleen voorwaarts te houden en een paar ophoudinkjes te maken en dan loopt ook die mooi bovenin rond te paraderen, maar dan is deze wél nageeflijk en ontspannen! Je zal er inderdaad wel moeite voor moeten doen om hem daar bovenin te houden maar dat geld voor een sterrenkijker ook, maar dan omgekeerd. (wacht nog steeds om commentaar van casperrr op mijn argumenten.. )

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:00

Nou, dan heb jij nog nooit een echte duikboot gereden Knipoog Die houd je niet met een paar ophoudinkjes bovenin Haha! Dat is echt spierballen kweken.

Maar ik ga uit van een sterrenkijker (of duikboot) die inmiddels thuis omgeschoold zijn en redelijk netjes nageeflijk en ontspannen lopen. Dan heb ik er in de ring liever een die zich er makkelijk uitdrukt en bovenop zet, dan een die in mijn hand gaat duiken en op de voorhand valt.

joosie

Berichten: 635
Geregistreerd: 25-10-05

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:01

mijn verzorgpony was ook een sterrekijker vooral met longeren maar het is eigelijk vanzelf minder geworden en nou doet ze het helemaal nie meer Knipoog dus doe mij dan maar een sterrekijker want dat kan vanzelf over gaan. Misschien is het over gegaan omdat we nou op haar rijden want toen ze dat deed reden we er nog niet op en toen we gingen rijden werd het minder dusja ik weet nie Bloos

_Charlotte_

Berichten: 2405
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:11

hahah ja een duikboot is niet fijn Tong uitsteken heb er zelf ook 1 gehad.. liep na 2 jaar goed Tong uitsteken hahah maar dan liep ie ook echt super Tong uitsteken en ja een hoogtekijker heb ik nu.. nouja hij is al redelijk omgeschoold alleen de galop nog Tong uitsteken en die is zo moeilijk Boos!
maar hij wordt nageefelijk en loopt al beter Haha! met achterhand er natuurlijk bij Haha!

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:21

Lielle schreef:
Nou, dan heb jij nog nooit een echte duikboot gereden Knipoog Die houd je niet met een paar ophoudinkjes bovenin Haha! Dat is echt spierballen kweken.

Maar ik ga uit van een sterrenkijker (of duikboot) die inmiddels thuis omgeschoold zijn en redelijk netjes nageeflijk en ontspannen lopen. Dan heb ik er in de ring liever een die zich er makkelijk uitdrukt en bovenop zet, dan een die in mijn hand gaat duiken en op de voorhand valt.



ik neem aan dat je het hier over jezelf hebt..?? als je dat paard (wat te diep loopt en niet achter de teugel kruipt.. ff voor de duidelijkheid nog een keer) goed voorwaarts hebt, écht goed voorwaarts, dan komt er niet zo veel spierballen werk meer aan te pas.. je moet hem niet met je handen om hoog tillen, je moet hem van achter uit omhoog rijden!

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:24

Zover ben ik echt wel dresslover Haha! Maar dat geldt ook voor die sterrenkijker die echt goed van achter naar voren gereden is, die kun je ook overal instellen. Dat is het ideaal waar we allemaal naar toe willen.

Wat ik probeer over te brengen is dat als een paard in de ring in zijn oude fouten vervalt omdat je die perfectie nu eenmaal niet altijd zult hebben Knipoog, ik dan liever een sterrenkijker heb die front gaat maken dan een eentje die gaat duiken voor.

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:29

dat geld voor mij niet zo.. ik heb beide gereden.. op dit moment rijd ik een (voormalig) duikbootje, 4 jaar zelf ingereden en omdat ze nog niet sterk genoeg was ging ze ook duiken, het kost even moeite maar nu loopt ze heerlijk, ik kan haar instellen waar ik wil, met de neus over de grond, hoog boven in, links recht, laag, rond, hoog het maakt niet uit. Met dat sterrenkijkertje was dat niet zo, die had zo'n onderhals ontwikkeld dat die niet eens meer echt kón loslaten. Daarbij had je nog eens het feit dat dat paard zo lang zijn rug had vastgehouden dat het een plank was, en ze dus uiteindelijk rugproblemen kreeg. kijk je kan de vergelijking Sterrenkijker of duikboot gelijkstellen aan;
paard dat rug vast zet of loslaat? en natuurlijk als je er bij een duikboot niet snel genoeg bij bent heb je dat uiteindelijk ook, maar dat gaat bij een sterrenkijker véél sneller.. en nogmaals wat ik ook al eerder had gezegt, een sterrenkijker moet rugspieren lós laten en uitrekken, dat betekend ENORM veel spierpijn, en dat geld voor een duikboot niet..

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:38

Dan zal het toch met persoonlijke voorkeur te maken hebben. Ik ben nu een paard aan het rijden dat graag te hoog en tegen de hand loopt (geen echte sterrenkijker) en dat vind ik niet erg lastig op te lossen. Hij loopt al fijn los door zijn lijf en is veel beter gaan draven.

Maar jij vergelijkt een slecht gereden paard dat daardoor is gaan sterren kijken met een paard dat nog niet sterk genoeg is om zich zelf te dragen. Dat zijn geen terechte vergelijkingen, dan zou je het moeten hebben over een die jarenlang bewust de grond in gereden is.

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:46

ja ok, dat klopt die vergelijking is niet helemaal eerlijk.. maar ik moet nu gaan heb een boekpresentatie.. mijn commentaar komt straks Knipoog

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:56

Ik heb zelf een sterre kijker....ze loopt dan netje en dan ineens is het weer pats omhoog ik denk zelf dat sterre kijken slechter is voor de rug omdat ze dan ineens die rug eruit drukken en dan zo omhoog gaat trekken zeg maar....

ja te diep lijkt me ook niet makkelijk maar toch vriendelijker voor de rug omdat ze dan niet van die onverwachte bewegingen maken omdat ze constant zo lopen zeg maar.....

ja allebei lastig heb zelf de ervaring dat ik toch te diep iets makkelijker vind