Te diep of de sterrenkijker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:23

ik heb het ff snel doorgelezen, en ik denk dat ik nog wel ff bezig ben hiermee straks.. maar dat komt goed, er zijn wel een paar dingen waar ik het niet mee eens ben, ook dingen waar ik het deels wel mee eens ben, maar de meeste toch niet helemaal.. ik ga ff kijken of ik nu vast wat ik word kan zetten, en dan doe ik straks als ik terug kom van stal de rest.. ik moet zo gaan rijden, want anders is het straks helemaal druk in de bak(zal het zowiezo wel zijn maar dan al helemaal.. )

edit; zoo pagina 6 ging snel voorbij vergeleken met 5 Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door DL_ op 22-11-06 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 18:24

ok ben benieuwd Lachen
edit: yes pagina 7 Go jij! Go jij!
Laatst bijgewerkt door Waikiki op 22-11-06 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:25

dan wens ik jullie veel plezier, na mijn weekje Curacao kom ik er nog wel ver op terug.

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 18:26

veel plezier op Curaçao! we horen het over een week nog wel!
(ik ben echt zoooo jaloers op jouw dat je daar heen gaat Tong uitsteken )

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:28

marloezzke schreef:
ik heb zelf liever een paard wat te diep loopt, deze zijn vaak beter te bewerken gebruiken hun spieren beter en zijn vaak meer ontspannen.

een paard wat echt sterrenkijkt is geen prettje om te rijden, heel veel spanning, slecht te bewerken en slecht spier gebruik.

ik heb zelf een paard wat een ernstige sterrenkijker was.
was gelukkig, de weg daar goede aanleuning en ontspanning is erg lang.

Helemaal mee eens Lachen

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:50

Veel plezier lielle!!

ik heb al een deel gedaan, kga nu rijden, maak het straks af..!!

XshariX
Berichten: 13
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:10

ik heb persoonlijk liever een paard dat net iets achter de loodlijn loopt dan een paard dat continu met zijn hoofd in de lucht loopt. maar een paard dat uit zichzelf met een gekrulde hals loopt vind ik ook maar niets. een paard hoort je hand te volgen en zijn rugspieren correct te gebruiken en ik denk dat dit eerder het geval is als hij iets achter de loodlijn loopt dan wanneer hij sterren kijkt

sofje
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-09-06

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:40

Jeetje.. Nou weet ik het niet meer hoor Bloos
Ik vind iig een paard wat te diep loopt mooier dan een sterrenkijker.. Tong uitsteken
Maarja.. dan gaan we het over smaak hebben.. En daar valt niet over te twisten Haha! Tong uitsteken
mja.. zoals ik al zei.. verder weet ik het niet meer hoor Verward

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:29

(pfff 6 pagina's text in word Nagelbijten / Gniffelen )

Lielle schreef:
Je mag een keer bij onze Pablo komen kijken, die kan echt sterrenkijken in de wei, en dan bij voorkeur nog zijn hoofd in rondjes gooien. En hij kan onder het zadel zijn hoofd zo hoog gooien dat alletwee mijn teugels aan een kant van de hals terecht komen, geen prettig gevoel Typisch voor een Flemmingh trouwens. Hij is overigens een prima voorbeeld van een paard dat zich er graag wat uitdrukt als het moeilijk wordt, scoort wel megapunten in de ring daarmee terwijl het rijtechnisch niet juist is. Maar dan komt er een mooi koppie op, stralend oog en front, en dat wordt gewaardeerd. Geldt trouwens ook voor onze Trammelant, ook zo'n paard dat zich graag omhoog eruit drukte.

Maar samengevat, absoluut natuurlijk gedrag dus.


Tja, absoluut natuurlijk dat vraag ik me af.. je moet toegeven dat er niet veel paarden zijn die het zo doen Nagelbijten / Gniffelen maargoed we zullen dat even in het midden laten, daar valt over te discussiëren, maar we zullen die over laten voor een andere discussie Knipoog Clown

Casperrr schreef:
dan zit er toch echt iets vreemds in de zeeuwse lucht... het boogje wat jij bedoelt (en ik hoop nu dat we het over hetzelfde hebben)
buigt zich in de 7/8e wervel, het 'valse knikje dus! en niet de correcte! en ik geloof dat hier ook weer een miscommunicatie is, over het feit welk sterrenkijker we beiden bedoelen.



DresslOver schreef:
Onder een ‘valse knik’ versta ik een paard dat met zijn nek bijv. naar links gebogen is en toch nog naar rechts kijkt.. ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden van de zgn. showstand..


Lielle schreef:
hier heb ik het al over gehad, en zoals Casperrr het uitlegt gebruikt ook de rest van de dressuurwereld het.


Kan allemaal zo zijn, en als jullie dat zeggen dan neem ik dat ook aan, maar dít is hoe ik het heb geleerd, nu daar aub ff geen commentaar over, dát is hoe het mij altijd is verteld.. daar kan ik ook ff niks aan doen Tong uitsteken

Lielle schreef:
Hangt er dus vanaf wat jij onder te diep verstaat. Een echte sterrenkijker is niet fijn rijden maar een echte duikboot ook niet.
Zelf ga ik liever uit van een paard met deze halshouding:
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... eiger1.jpg (noemen we even foto 2) (en dit neigt al behoorlijk naar een sterrenkijker. Voor alle duidelijkheid, ik ben het zelf, Pablo staat op het punt vol in de ankers te gaan voor een enorm enge crosshindernis )

want dit is een kwestie van been geven, voor sluiten en dan zakken ze terug in je hand.


Absoluut het is beide niet fijn te rijden! Dat paard met zo’n hoofdhals houding neigt wat mij betreft zéker naar een sterrenkijker, die eerste foto (http://i70.photobucket.com/albums/i91/l ... C00648.jpg(foto1) ) vind ik geen sterrenkijker, ik denk dat hier dus ook onze discussie op vast loopt, voor mij is die foto 2 een sterrenkijker, foto 1 een paard dat wat tegen de hand komt, dáár is het een kwestie van been geven en opsluiten. Foto 2 ook nóg.. maar dit paard is duidelijk gewoon enthousiast voor een hindernis.. ik zal geen namen noemen maar hier op bokt staan bij haw ook nog vaak genoeg paarden die ook zo lopen alleen dan zonder het enthousiast worden voor een hindernis, die lopen daar ook al langer en vaak heb je daar al geen stuur meer.. Knipoog het lijkt mij hier overigens niet gepast om foto’s van hen te quoten of op een andere manier te kopieren wat overigens wel goed uit zou komen nu voor mij.. Knipoog

Lielle schreef:
ook eens. Recht richten blijf je trouwens altijd doen, dat houdt niet op. Overigens is juist een duikboot lastig in zijgangen omdat ze niet genoeg balans hebben om op het achterbeen te blijven en dus je hand zullen zoeken als steun.


Eens.

DresslOver schreef:
Zéker als het gaat om een sterrenkijker die moet leren nageven, bij een duikboot is dit niet het geval.


Lielle schreef:
opnieuw vergelijk hier je twee onvergelijkbare grootheden. Een sterrenkijker kun je geen schouderbinnenwaarts laten rijden, die moet eerst nageeflijk worden. Je kunt wel vergelijken tussen een sterrenkijker die rond gereden wordt om de rug op te bollen en een duikboot die je opricht om van die voorhand af te halen.


Klopt, nageven was hier niet het juiste woord.. afbuigen misschien wel.. Knipoog (ik kan even niet gevonden krijgen uit wat voor stuk tekst mijn quote kwam..) bij beide geld dat de basis er eerst góed in moet zitten, máár dan zeg ik nogmaals dat er bij een duikboot vaak al meer kenmerken van basis in zitten als bij een sterrenkijker.

DresslOver schreef:
Als een paard zwaar getraind is en gegymnasticeerd word heeft hij écht spierpijn, of je hem nou onder een solarium zet of niet..


Lielle schreef:
Ja, maar het mag niet zo zijn dat dat na een kwartiertje los werken de volgende dag niet weg is. Als hij er dan nog last van heeft, heb je hem te hard gepakt.


Klopt, maar dat neemt niet weg dat dat paard dan het eerste kwartier waarschijnlijk wél flink in verzet zal komen om daar maar te voorkomen dat hij daar weer na moet geven (en dus een – voor hem dan- ongemakkelijke positie aan moet nemen want; spierpijn)
Vergelijk het weer even met mijn paard; die komt dan de eerste 15 minuten ook echt in het verzet, draaft niet aan maar galoppeert aan of gaat de lucht in en klapt eruit om maar te voorkomen dat zij dan daar na moet geven en haar binnen been er onder moet zetten. Natuurlijk is dit na een kwartier wel over want anders heb je hem inderdaad te hard gepakt, maar daar gaat het nu niet over. (overigens is de spierpijn vaak wel over na een kwartier, maar als ze binnen dat kwartier doorhebben dat ze er zo onder uit kunnen komen, zullen ze het waarschijnlijk toch nog even proberen vol te houden op deze manier.. )

Lielle schreef:

(over 60-40% verhaal)
Heb je ook al gelezen dat dat waarschijnlijk helemaal niet zo is, maar vooral zo lijkt door de visuele indruk die je opdoet?


Euhm.. heel eerlijk? Nee Clown

Lielle schreef:
Je zult ook niet snel met een echte sterrenkijker de ring in gaan nietwaar? Die corrigeer je eerst thuis, net als je dat met een duikboot doet.


Dat is voor jou het meest logische, dat is voor mij het meest logische (is dat überhaupt een woord..?? ) maar toch zijn mensen sneller geneigd met een duikboot op wedstrijd te verschijnen dan met een sterrenkijker. Waarom? Omdat het beeld er vaak wel rustiger uit ziet en er al meer controle is, dat neemt niet weg dat zo’n paard niet gecorrigeerd moet worden natuurlijk.

DresslOver schreef:
Ik zal niet zeggen dat dat bij een paard dat te diep loopt wel zo is, maar er is wel enige vorm van basis en het beel ziet er wel rustiger, ontspannen en gemakkelijker uit! Dát is iets wat jij moet toegeven casperrr!


Lielle schreef:
Ik ben geen casperrr, maar ik ben het hier niet mee eens. Ik zie liever deze zelfhouding :
http://i70.photobucket.com/albums/i91/l ... Issedy.jpg

dan deze :
http://i70.photobucket.com/albums/i91/l ... n00-26.jpg

Die laatste foto is met Thiedemann, en niet echt erg charmant , maar ik gebruik liever een niet flatteuze foto van mezelf dan van iemand anders. Wel grappig trouwens, want ook dit is Pablo en dat is zeker geen duikboot.


Nu vergelijk jij appels met peren ipv ik.. Knipoog de eerste foto is een zelfhouding, foto 2 is dat niet.. zelfhouding is de manier waarop paarden van nature graag lopen, de ene loopt graag met zijn hoofd omhoog met zijn neus in de lucht heel trots rond te paraderen, de ander laat zijn hoofd een beetje hangen alsof hij het allemaal niet meer ziet zitten.. Knipoog foto 2 is geen echte zelfhouding lielle dat moet je toegeven. Foto 2 is met hulpteugel en je hebt contact met de mond, je rijd hem ook naar beneden, je maakt mij niet wijs dat als je die thiedeman er af haalt en je zet hem in de wei of in de longeerbak dat hij ook nog zo rond draaft. Dat zal bij foto 1 wel zo het geval zijn..

(ga nu ff zelf rijden op mijn ex-duikboot )
(is ik weer)

Casperrr schreef:
tsja tis een discussie, om eerlijk te zijn kom ik hier ook om te leren, het is natuurlijk leuk als je 'wint', ik hoop alleen dat Dressl0ver open staat voor andere meningen, en niet alleen maar kijkt hoe ze het beste kan winnen...


Oh jawel hoor! Natuurlijk sta ik wel open voor andere meningen, maar ik ga me natuurlijk niet zonder slag of stoot gewonnen geven Knipoog

Casperrr schreef:
waar heb jij dit in godsnaam geleerd?? dat is dus niet de valse knik!!!!


Tja, t is óók een valse knik, maar een andere dan die jullie bedoelen.. maar goed dit is mij altijd verteld.. daar kan ik ook niets aan doen..

Lielle schreef:
En ik rijd nog altijd het liefste die sterrenkijker omdat je die met gewoon correct rijden kunt corrigeren en vanzelf front zal maken in de ring, terwijl die duikboot altijd zal blijven duiken en zich niet groot maakt in moeilijke momenten.


DresslOver schreef:
en de vergelijking die jij maakt is dan ook niet helemaal eerlijk, want dan ben jij al een stap verder.. dan heb je aan de ene kant de sterrenkijker die al wat meer in de aanleuning komt en dus in de oprichting loopt, en aan de andere kant de duikboot, die nog steeds duikboot is en waar nog niks aan is gedaan/gecorrigeerd. dus ook díe vergelijking is níet terecht !


Casperrr schreef:
en nu ga je de zaken behoorlijk verdaaien!
wat Lielle bedoelt is het volgende:
- óf je neemt een sterrenkijker die zijn hoofd zo hoog heeft dat je zijn neus zowat kan aanraken zonder dat je er wat moeite voor moet doen, en dan aan de andere kant een paard dat een enorme duikboot is
- óf je neemt een paard dat zijn hoofd wat hoger draagt dan normaal, en een paard dat iets dieper loopt dan normaal
en de definitie die nu wordt gebruikt vind ik niet echt eerlijk, jij hebt heel de tijd een sterrenkijker voor je die zijn hoofd dus zo hoog heeft dat je zijn neus zowat kan aaien, en voor het te diepe gebruik jij een paard dat zijn hoofd iets dieper heeft dan een normale correcte nagevend paard!!
dus dan zit jij weer een stap voor, als de discussie zo wordt gevoerd


Dat is niet waar, lielle geeft in het begin de vergelijking met een sterrenkijker die al deels gecorrigeerd is, en de duikboot die nog steeds duikboot blijft. Dus nee, dat is niet zo. Maar laten we vanuit gaan van de 1e..

Lielle" Bovendien denk ik niet dat er hier een gelijk of ongelijk is, de ene ruiter zal beter met een sterrenkijker, de ander beter met een duikboot overweg kunnen.
[/quote]

Eens, natuurlijk ligt het ook aan de handigheid van de ruiter!

[quote="Casperrr schreef:
en aangezien ik alle 2 de soorten heb gereden, en dan bleef het niet bij 1 paard, maar tot nu toe alle paarden die ik heb gereden waren of te diep of waren de "sterrenkijker" dus dan zeg jij Dressl0ver dat ik het niet op mijn gevoelsargumenten moet uitleggen maar met meerdere feite komen. nou neem me niet kwalijk maar zoals ik al zei dat ik vele van die pardne heb gereden weet ik waar ik het over heb!!! Zoals ik ook al zei in de begin post ging het erover wat iedereen nou zelf het liefste ziet en wat het moeilijkste op te lossen is, en wat het slechtse is. en nou kom jij ook alleen maar met gevoelsargumenten! een deel met feiten maar daar klopt ook niet zo heel veel van


Maar je vergeet één ding, óók ik heb beide paarden gereden, dus ik denk dat we allebei wel weten waar we over praten, máár dat wil nog niet zeggen dat een van ons gelijk heeft, en dat de ander ongelijk heeft. Natuurlijk heeft het ook te maken met gevoelsargumenten, maar wat jij dan zegt over de door mij gegeven feiten klopt ook niet helemaal, er is maar één argument onderuit gehaald, en zelfs dat is niet helemaal zeker.. lielle zegt hierover ook; ‘Lielle;Heb je ook al gelezen dat dat waarschijnlijk helemaal niet zo is, maar vooral zo lijkt door de visuele indruk die je opdoet?’
En waarschijnlijk staat voor ‘misschien’ en is dus nog niet zeker en bewezen, wat dus betekend dat mijn feit niet helemaal onwaar kan zijn.. Knipoog

Casperrr schreef:
als je je paard eenmaal zo goed en correct aan het lopen hebt, heb je (vind ik) een voordeel bij bijv. de wedstrijden, hij kan wat hogerin gesteld worden, het paard wat te diep loopt gaat in elkaar lopen.


Dit bedoelde ik net dus ook bij lielle, nu zijn jullie degene die hier de verkeerde vergelijkingen maken, jullie gaan er bij voorbaat van uit dat de sterrenkijker wel correct kan lopen, normaal in de aanleuning komt en mooi opgericht loopt in de ring, en natuurlijk dat kan hij ook na een beetje training, dat zal ik zéér zeker niet ontkennen. Maar waar ik dan wél moeite mee heb; jullie gaan er automatisch vanuit dat de duikboot om het minste of geringste weer in elkaar zal gaan duiken, dit is niet waar en bovendien oneerlijk als je die tegenover jullie sterrenkijker zet. Want schijnbaar zal volgens jullie de sterrenkijker wel gecorrigeerd/genezen kunnen worden van zijn sterrenkijken, maar de duikboot zal hier áltijd in vervallen. En dát is gewoon onzin, en dáárom zei ik net ook bij lielle dat júllie hier de gene dan zijn die de verkeerde vergelijking maken (ik zal niet zeggen dat ik dat ook niet heb gedaan! ) maar jullie gaan er nu voor het gemak vanuit dat de duikboot nóóit volledig gecorrigeerd kan worden en de duikboot wel, dát is gewoon niet eerlijk, want óók de duikboot kan – net zo goed als de sterrenkijker – gecorrigeerd worden, uiteindelijk leren ze het dan toch volledig af.




Casperrr schreef:
en voor mij is het altijd een soort triomf gevoel als ik een "sterrenkijker" correct aan het lopen heb


Dat geloof ik meteen! Maar waarom is zou dat bij een sterrenkijker dan wel zo zijn en bij een duikboot niet (beetje nonsens.. vind ik eerlijk gezegd, als je een probleem op kan lossen voel je altijd een soort van triomf, ik zie niet in waarom dat bij een duikboot niet het geval kan zijn..?? en als je dan nu zegt dat een sterrenkijker moeilijker te corrigeren is, en je daarom een soort triomf voelt en bij de duikboot niet, dan weet ik niet waarom jij de sterrenkijker nog loopt te verdedigen, want dan geef je in principe mij ‘gelijk’ (voor zover er in dit geval een gelijk te behalen valt. ))

Casperrr schreef:
en nog wat, hoe ga jij je paard naar de verzameling toe rijden? laat je hem dan ook te diep lopen? nee want dat gaat niet want dan moet er meer oprichting komen om te gaat zitten op zijn achterhand.... en tegen die tijd heeft het paard misschien de neiging om iedere keer "in elkaar te duiken" en dan heb je daar weer problemen mee. en de verzameling in de hogere proeven toch veel gevraagd gaat worden. een "sterrenkijker" daarintegen zit al hoog in de oprichting en gaat er minder moeite mee hebben.


Dit is nonsens, eenmaal gecorrigeerd zal dit niet mee zo snel voorkomen, en er vanuit gaande dat een paard dat te diep loopt achter nog niet sterk genoeg is zal dan ook nog niet toe zijn aan de verzameling, tegen de tijd dat deze dat wel is, zal deze ook niet meer duiken omdat dat dan ook niet meer hoeft, deze is dan sterk genoeg. Daarintegen zal de sterrenkijker eerder achter het zadel ‘afbreken’.

DresslOver schreef:
en het zal er dan wel misschien spectaculair uit zien in een ring omdat zon paard veel front maakt, maar dat wil dan niet zeggen dat ze correct gereden


casperrrr schreef:
en eerst zij je dat ze geen hoge punten zouden scoren en dat het paard wat te diep loopt hogere punten


ja, maar er word hiervan uit gegaan (bij jouw redenering) dat ze (nog) niet gecorrigeerd worden/zijn. Wel even opletten daar. Op dat moment zal de sterrenkijker eerder een hoog punt halen dan de sterrenkijker vanwege de controle. Zodra de sterrenkijker gecorrigeerd word zal het er inderdaad spectaculairder uit zien omdat deze inderdaad veel front maakt, maar zoals ik al eerder zei (leg nog even extra de nadruk) dit is pas als ze gecorrigeerd worden!

Casperrr schreef:
Lielle is het er mee eens, ik deels niet. je bent dan wel een hele tijd bezig om de spieren op te rekken, maar als je het eenmaal voor elkaar hebt dat hij zo loopt (en nou komt het wat ik bedoelde) dat je dan niet een half uur doorgaat omdat hij dan lekkerder loopt ok hij zal waarschijnlijk wel wat spierpijn hebben, maar minder dan als je hem minstens nog eens een half uur op de correcte manier door zou laten gaan....


Als je nou goed had gelezen had je gezien dat ik dat ook zei, máár dat je het wel goed moet bevestigen, dus niet ff voor elkaar moet hebben en dan weer op stal zetten, dán heeft het geen nut. Ook daar geldt; even goed opletten en lezen.

DresslOver schreef:
Ik zal niet zeggen dat dat bij een paard dat te diep loopt wel zo is, maar er is wel enige vorm van basis en het beel ziet er wel rustiger, ontspannen en gemakkelijker uit! Dát is iets wat jij moet toegeven casperrr!


Casperrr schreef:
dat zeg jij! maar de dressuur is een jury sport, en bij een groot gedeelte van de jury's speelt de smaak een grote rol!
zo heb ik jury's gehad die mij met een sterrenkijker winst hebben gegeven (en het was een officiele wedstrijd, als je me niet geloofd kan ik de coupon voor je opzoeken en inscannen!!!!! en je zult zien dat er bij staat de gehele proef t.d.h!)
dus het ene jury lid vind het ene beter en kijkt naar wat andere dingen dan de ander
en nu moet ik gaan want de bel gaat........


Kom op, je kan nou ook gaan muggenziften om je gelijk te halen hea, tuurlijk is het een jurysport en tuurlijk is het smaken verschillen, maar je kan niet ontkennen dat het beeld bij een duikboot gewoon meer rust, controle en ontspanning uitstraalt, daarnaast ziet het er gewoon makkelijker uit, en méér als het merendeel van de jury’s zal het hier mee eens zijn. En zeker als we over de B praten is de basis het belangrijkste, het totaalplaatje moet kloppen, en nogmaals ik zeg niet dat het totaalplaatje bij een duikboot klopt, maar wel op meer raakvlakken dan de sterrenkijker. Want de sterrenkijker is vaak een gerace door de bak heen, iets wat dus álles behalve rust, ontspanning en controle uitstraalt, en ga dit nu aub niet ontkennen, want als we het dan hebben over koste wat kost je gelijk halen dan is dit een perfect voorbeeld.

Marloezzke schreef:
ik heb zelf liever een paard wat te diep loopt, deze zijn vaak beter te bewerken gebruiken hun spieren beter en zijn vaak meer ontspannen.
een paard wat echt sterrenkijkt is geen prettje om te rijden, heel veel spanning, slecht te bewerken en slecht spier gebruik.
ik heb zelf een paard wat een ernstige sterrenkijker was.
was gelukkig, de weg daar goede aanleuning en ontspanning is erg lang.


Eens!

XshariX schreef:
ik heb persoonlijk liever een paard dat net iets achter de loodlijn loopt dan een paard dat continu met zijn hoofd in de lucht loopt. maar een paard dat uit zichzelf met een gekrulde hals loopt vind ik ook maar niets. een paard hoort je hand te volgen en zijn rugspieren correct te gebruiken en ik denk dat dit eerder het geval is als hij iets achter de loodlijn loopt dan wanneer hij sterren kijkt



Eens!

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:29

nou ik zou zeggen, bijt je er maar in vast ! Haha! Clown

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:45

Ik ben zelf in het bezit van een redelijke sterrenkijker, vorig jaar heeft die een dressuurwedstrijd gelopen met mn zus. Echt vreselijk, jury is mij achteraf zelf komen vragen wat voor een paard dat in godsnaam was. Het was 1 brok spanning, figuren gingen de mist in, en het tempo Lips are sealed

Nu is er na lang op de normale manier rijden ( van achter naar voor, niet aankomen vooraan en blabla) nog geen verandering in gekomen. Dus ben ik hem meer naar beneden beginnen vragen met de hand. ( discussie daarover is gevoerd in een ander topic, heb na plaatsen van foto's volledig gelijk gekregen).

volgende week heb ik weer dressuurwedstrijd met dit paard, nu zal hij dus waarschijnlijk te diep lopen. ( als hij tenminste luistert Koe voor hetzelfde geld steigert hij me de bak uit Boos!

ben er vrij zeker van dat ik een pak meer punten zal hebben dan vorig jaar.


dresslover, over je repliek : Afgod

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:03

hahaa dankje Knipoog succes met je paardje, tis heel lastig maar t komt wel goed uiteindelijk!

Zitaswoon

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: België, rond Antwerpen

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:22

Ik heb beide liever niet...
Maar toch vind ik het makkelijker een paard naar beneden te krijgen, en dus te laten ontspannen, dan een stofzuiger omhoog te krijgen (als er lichamelijk niets mis is met het paard uiteraard). Naar mijn ervaring (is voor iedereen waarschijnlijk verschillend... Clown ) is het heel moeilijk om een paard dat eenmaal heeft geleerd te gaan hangen op zijn hoofd en op de teugels, te leren zijn gewicht naar achter te verplaatsen en meer te gaan stuwen, zonder constant dat hoogd over de grond te willen laten gaan. Dit paard is dan niet nageeflijk, want hij volgt de hand niet! Hij bepaalt gewoon waar de hand moet!
Een paard dat sterren kijkt is niet ontspannen, maar eens je die ontspanning erin krijgt, is het makkelijker hem goed op de achterhand te krijgen en een goede aanleuning te krijgen.

Nogmaals, dit is mijn persoonlijke ervaring, ik had misschien een hele 'moeilijke' stofzuiger en een 'makkelijke' sterrenkijker.

Zita

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:34

zitaswoon : dan mag je wel eens op mijn draver komen rijden, je zal lang mogen proberen om hem ontspannen te krijgen... Knipoog

Zitaswoon

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: België, rond Antwerpen

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:34

@ paljassofie: Tenzij je paard lichamelijke problemen heeft moet je hem toch ooit ontspannen krijgen... Denk ik dan steeds Haha!

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 11:37

sorry dat ik steeds niet kan reageren, heb tentamen week en ik maak dagen tot 's avonds half 1, en 's morgens begin ik weer om 6 uur.... Slapen
als ik deze tentamenweek een beetje goed maak zit ik voor de res wel snor... maarja moet het eerst nog een beetje goed leren...!

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:11

Zitaswoon schreef:
@ paljassofie: Tenzij je paard lichamelijke problemen heeft moet je hem toch ooit ontspannen krijgen... Denk ik dan steeds Haha!


niet op de "reguliere"(lees : enkel van achter naar voor, rechtrichten en niet vragen met de hand) manier in dit geval vrees ik. Nu ik wel echt naar beneden vraag met de hand is er misschien wel zicht op ontspanning, nu is het nog wat moeilijk voor hem, maar eens hij dus dit makkelijker gaat vinden zit het er misschien in.
Verder komt hij heel snel "in het bloed" als hij werkt wat dus een enorm probleem is.

Zitaswoon

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: België, rond Antwerpen

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:09

Paljassofie schreef:
Zitaswoon schreef:
@ paljassofie: Tenzij je paard lichamelijke problemen heeft moet je hem toch ooit ontspannen krijgen... Denk ik dan steeds Haha!


niet op de "reguliere"(lees : enkel van achter naar voor, rechtrichten en niet vragen met de hand) manier in dit geval vrees ik. Nu ik wel echt naar beneden vraag met de hand is er misschien wel zicht op ontspanning, nu is het nog wat moeilijk voor hem, maar eens hij dus dit makkelijker gaat vinden zit het er misschien in.
Verder komt hij heel snel "in het bloed" als hij werkt wat dus een enorm probleem is.


Ik heb geleerd dat als je paard niet wil, je wel mag vragen met je hand... (zoals jij nu doet) Als hij zich dan geeft stop je weer met vragen, komt zijn hoofd omhoog vraag je weer...
En zo blijven volhouden tot hij het vanzelf doet! Haha!
Nuja, dit is hoe ik het geleerd heb, mss zijn er andere methodes ook! Bloos

Zita

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:15

zo heb ik het ook geleerd! als ie nageeft en ontspant, ontspan jij ook! anders heeft het geen nut en is het inderdaad dwang, als jij dan ook los laat leert je paard dat het daar fijn is en geen druk en weerstand meer voelt!

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 17:21

zo heb ik het ook geleerd! Ja
dat is ook de meest normale manier.... zo'n beetje de hele paardensport leert het zo (hopen we dan maar Clown )

edit: jeeeuj tentamen week bijna voorbij, betekend dat ik méga veel tijd weer heb voor bokt, kan ik weer op jouw reageren Dressl0ver!
(ik zie het echt wel een keer voorkomen dat stel dat we elkaar een keer tegen komen op concours en we weten wie we zijn eerst heel aardig tegen elkaar zijn, dan een discussie beginnen over dit topic, vervolgens een verhitte discussie, allemaal mensen die zich ermee gaan bemoeien hahahaha *LOL* )

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:24

ik heb liever een paard dat te diep loopt.. Kordaat wil graag altijd met veel front lopen lekker neusje in de lucht maar dat is helemaal niet makkelijk op te lossen.. te diep ook niet natuurlijk.. maar je bouwt er minder spanning mee op..

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:03

idd casperrr; tis maar goed dat we niet bij elkaar in de buurt wonen! Knipoog maar ik zou wel heel aardig doen tegen jouw hoor! tis nog steeds een discussie waarbij niemand de grond in word geboort.. Knipoog ben benieuwd trouwens hoe lielle het heeft in curacao!

RunningSolo
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:06

Ik heb een eigen paardje, een echte sterrenkijker. Bij het ene paard maakt het niet echt zoveel uit en kan je het soms best wel snel oplossen, maar bij die van mij duurt het al een half jaar, proberen om af te buigen met behulp van hulpteugels.

Het nadeel van mijn 'sterrenkijkertje' is dat ze ook nog erg schrikachtig is waardoor ze echt met d'r hoofd omhoog gaat, soms rent ze dan ook nog een beetje, maar dat is echt het vervelende.

Zelf zou ik zeggen dat ik dieper fijner vindt omdat ik sowieso nog wat meer moet leren over aan de teugel rijden, en dan is een sterrenkijker niet echt de ideale oplossing...

Als het een snel lerend paard zou zijn zou ik zeggen sterrenkijker, want als hij gewoon snel leert en niet echt schrikachtig is zal hij ook sneller leren hoe hij moet afbuigen.

Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:13

Het topic is 10 jaar oud :')

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:16

geef mij maar een sterrekijker. een paard dat te diep loopt, ontwijkt het bit. een sterrekijker is tegen het bit. hier kun je nog inwerken op het paard. een paard dat weg duikt voor het bit is het vertrouwen in de ruiter hand kwijt. dit process gaat lang duren wil je dat vertrouwen herstellen. ze zijn het gewoon om in de derde halswervel in te buigen. verde rlopen ze volledig op de gewrichten met alle gevolgen van dien. een sterrekijker ook maar deze gaan in een meer natuurlijke beweging dan paarden die te diep gereden worden.

met een chambon bv is een sterrekijker vrij makkelijk te corrigeren.