Te diep of de sterrenkijker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 11:52

hey bokkers Doei!
DresslOver en ik hadden n.a.v dit topic viewtopic.php?f=10&t=676015&st=0&sk=t&sd=a&start=125 een discussie (een zeer leuk leerzame discussie moet ik eerlijk zeggen! tenminste eentje waarbij niemand volkomen de grond werd ingeboord, en er van alles werd bijgehaald om maar gelijk te krijgen en die ander helemaal naar beneden te halen)
aangezien dat topic niet echt het juiste was om onze discussie in verder te voeren besloten we een topic te openen!
Wat vinden jullie nou zelf? zien jullie liever een paard dat een sterrenkijker is, of een paard dat te diep loopt! (en dan a.u.b niet van de reacties, ik zie liever een paard dat correct loopt) want waar het ons ook om gaat, is het feit wat nou eigenlijk slechter is voor een paard, de sterrenkijker, of het paard wat te diep loopt?
En wat is nou het moeilijkste "probleem" om op te lossen, de sterrenkijker dat een correct paard moet worden, of een paard dat veels te diep loopt en een correct paard moet worden!

Wij zijn zeer nieuwsgierig naar jullie reacties! we komen zelf ook nog wel met onze meningen Haha!

Groetjes Dressl0ver en casperrrr Lachen

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:59

haha, heb jullie discussie toen ook gevolgd!
Ik denk alleen dat dit per paard verschillend is. Bij een jong paard zie ik bij voorbeeld het liefst dat hij als het ware met zijn neus over de grond loopt en zijn rug helemaal los laat.
Sommige paarden gaan als ze te diep lopen hun rug juist helemaal wegdrukken (zie ik vaak bij friezen).Ze lopen dan met hun neus zowat tegen hun borst en drukken daarbij de rug helemaal weg en de achterhand kan er dan niet eens onder komen. Bij friezen zou ik dus liever zien dat het neusje eruit wordt gereden als ik moest kiezen. Dan maar sterrenkijken. Ik vind het moeilijk om te zeggen wat nou precies het minst slecht is Haha!. Klinkt leuk!
Ik denk dat je het per paard moet bekijken.

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:00

Nog heel veel plezier met jullie vriendelijke, niet elkaar afkrakende discussie!!!!! Haha!

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 12:02

Haha! haha ik moet eerlijk zeggen, ik lag toen helemaal in een deuk om die discussie, geweldig Haha!
laten we een topic openen; "Hoe voer je de perfecte en correcte discussie"

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:03

Zou ook wel een idee zijn ja!!! Haha! Kunnen veel mensen hier nog wat van leren!!! Haha!

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:04

Ik denk dat - als ik zou moeten kiezen - sterrenkijken minder slecht is voor het paard. Paarden doen dit van zichzelf wel eens en het lijkt me dat dit beter is dan een totaal onnatuurlijke beweging zoals met de kin op de borst lopen Lachen

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:08

het is idd een interessant onderwerp. persoonlijk heb ik liever een paard dat een sterrekijker is dan dat hij te diep loopt. een sterrekijker zal, wanneer je hem voldoende onder je weg rijdt, vanzelf zakken. het kan wel erg lang gaan duren, maar hij zal het vanzelf een keer opgeven (ervanuitgaande dat er geen rugproblemen zijn).

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 12:15

Persoonlijk ga ik ook met de mensen mee die voor sterrenkijker gaan.
Dan heb je natuurlijk nog altijd verschillen in de sterrenkijker. Het paard dat onrustig is, voor alles bang is, zijn hoofd zo hoog draagt dat je zelf geen ene drol ziet, en je er naast moet gaan hangen of je niemand omver gaat rijden, voor dat soort "sterrenkijker" ben ik tegen!
Als het gaat om de sterrenkijker die zijn hoofd wat hoger draaft zie ik liever dit paard, een paard dat lekker los door zijn lijf is, op zijn eigen benen loopt en ontspannen is.
Daarintegen heb je met het paard wat te diep loopt weer meerdere problemen, gaat meestal op de voorhand lopen, laat de achterhand er wel eens uitslingeren, en lijkt ook heel vaak alsof je hem naar beneden sleurt!

Zelf rijd ik op een friese hengts, hij wil wel eens als een duikboot gaan lopen, hoofd zwaar naar beneden, neus bijna tegen zijn borst aan enzo, terwijl ik zelf helemaal niks doe! en verrek ik hoor van mensen, dat ik zijn achterhand wat meer moet meenemen! (viewtopic.php?f=10&t=673994&hilit= het topic van de fries)

Al vind ik zelf dat het paard wat te diep loopt makkelijker is op te lossen! de fries waar ik op rijd is wat makkelijk weer naar boven te halen. Ik heb ook op een sterrenkijker gereden, het heeft mij 2 jaar (!zonder! hulpteugels!!!!!!) gekost om hem naar beneden te rijden.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:25

Had ik net een heel stuk getypt viel de verbinding met de server uit. Opnieuw dan maar.

Ik zie liever een paard met de neus over de grond dan een sterrenkijker. Een paard met de neus over de grond gebruikt zijn rug vaak beter. Het is ook een natuurlijke houding van een paard. Bij het graseten heeft hij namelijk ook zijn neus aan de grond.
Iets meer been erbij en de teugels wat korter en hij heeft zo weer een normale houding.

Paard met kin op de borst wil ik helemaal niet zien. Is onnatuurlijke houding want zo heb ik een paard nog nooit in een weiland zien staan. Is vaak ook een teken van protest. Dus geen goede samenwerking. Of hij probeert de teugeldruk te ontwijken. Ook geen prettig idee om een harde hand te hebben.

Dan toch maar liever het hoofd in de lucht. Is ook een natuurlijke houding van het paard. Zo staat hij ook vaak in het weiland om zich heen te kijken. Zo gaat hij lopen met een absolute beginner op zijn rug.
Omdat veel paarden zo lopen met beginners denk ik dat het voor het paard wel een prettige houding is. Toch liever niet gezien omdat hij dan meestal ook zijn rug wegdrukt en dat is weer niet zo goed voor het paard. Een paard wat gewend is met zijn hoofd in de lucht te lopen lukt mij ook niet altijd om hem naar beneden te krijgen.

Tijdens mijn eerste paardrijlessen vond ik het wel een veilig idee als het paard met zijn hoofd in de lucht liep. Als ik dreigde te vallen kon je je nog altijd vastklemmen aan zijn nek.
Bij een paard wat met het hoofd aan de grond loopt lukt dat niet. Haha!

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:49

Liever een sterrekijker. Dat vind ik gemakkelijker op te lossen dan een paard dat achter de teugel kruipt.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:49

Ik ook liever een sterrenkijker. Rijd nu een paard dat constant te diep loopt, vind ik veel lastiger op te lossen.

_Charlotte_

Berichten: 2405
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:54

het ligt denk ik aan het paard... een paard dat erg voorwaarts is... en hoog loopt met zn koppie kun je mischien opvangen met je hand... een paard dat sloom is.. en te diep loopt..(loopt diep doordat hij niet voor het been is) kun je hoger op rijden door voorwaarts voor het been.. en achterhand er onder.. dusz ik zelf denk dat het aan het paard ligt.. um wat ik zou kiezen.. ik denk een paard wat te diep loopt...waarom? omdat ik het zelf moeilijk vind een paard naar beneden te krijgen...!!

Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:58

Urielle schreef:
Liever een sterrekijker. Dat vind ik gemakkelijker op te lossen dan een paard dat achter de teugel kruipt.




er is ook nog weer een verschil in te diep en achter de teugel...

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:39

ik zie liever een paard dat te diep loopt, een paard dat (OHZ) steeds maar als een sterrenkijker loopt krijgt hoe dan ook vroeg of laat last van zijn rug, vergelijk het met een zweep, als je een zweep in je hand pakt en je buigt hem helemaal naar boven staat er meer spanning op het middenstuk van de zweep dan wanneer de zweep naar beneden in een boogje (dus lang en dieper) . Een paard dat te diep loopt ( en niet achter de teugel kruipt, want dat is heeeel iets anders) is vaak wel goed los in zijn leef, goed nageeflijk en over de rug. ik rijd die van mij altijd los door middel van het lang en laag en daar na wat dieper instellen ( nee, ben geen anky wannabe en het is ook géén LDR) om vervolgens links en rechts in te buigen en dan de wedstrijdhouding aan te pakken. bij een sterrenkijker komt ook nog eens kijken dat je vaak totaal geen controle meer hebt, of in ieder geval minder, bij een paard dat te diep loopt is dit niet het geval. Ook is het zo dat als een paard te diep loopt je maar een ophoudinkje en/of wat been moet geven en deze weer 'normaal' loopt, bij een sterrenkijker komt er heel wat meer bij kijken!

(@ casperrr; heb hem nu dus ook gevonden Knipoog )

edit; @ sunshinelove; een paard dat te diep loopt wil niet zeggen dat deze niet voldoende voorwaarts is, zoals ik al zei, ik stel die van mij ook soms wat dieper in om er zeker van te zijn dat deze los is, aan twee teugels en nageeflijk is. daarbij moet je constant zorgen dat ze wel voorwaarts is! nu gaat de bel moet naar de volgende les straks thuis verder!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:30

ik heb zelf liever een paard wat te diep loopt, deze zijn vaak beter te bewerken gebruiken hun spieren beter en zijn vaak meer ontspannen.

een paard wat echt sterrenkijkt is geen prettje om te rijden, heel veel spanning, slecht te bewerken en slecht spier gebruik.

ik heb zelf een paard wat een ernstige sterrenkijker was.
was gelukkig, de weg daar goede aanleuning en ontspanning is erg lang.

balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:39

Ik zeg je: zo snel je zelf een sterrenkijker hebt kies je wel voor te diep lopen.

Naar mijn idee loopt een paard wat sterrenkijkt op de voorhand (vaak) en gebruikt de rug niet, ook stelling is hierbij moeilijk. Mijn ervaring ermee is dat ze vaak ook vast zitten (dus niet soepel zijn)...
Mijn (verzorg)paard is heel erg heet, heeft een moeilijk karakter (kan moeilijk met druk omgaan, gaat 't liefste tegen alles in) en loopt 't liefste met 'r hoofd lekker omhoog om alles goed te bekijken (lekker op de voorhand en helemaal niks gebruiken)... Dan kan je zeggen: je moet 'm achter actiever rijden, maar dan krijgt ze haar zin omdat ze dat als hard gaan ziet (dat is voor haar vrijspel, hoe je haar ook tegenhoud met je zit/teugel).

Ik heb eigenlijk zo goed als geen ervaring met paarden die echt (veel) te diep lopen. Tuurlijk wel 's gereden, maar niet er echt mee aan 't werk (om het te verbeteren).

En wat marloezzke zegt (zo ziet het er in iedergeval uit) te diep lopen is vaak ontspanning, te hoog (sterrenkijker) is vaak juist spanning...

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:49

Als ik toch moet kiezen zie ik liever een paard wat te diep loopt. Alhoewel dat ook wel weer lastig is om op te lossen.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:50

ik wil niet zeggen dat te diep lopen altijd ontspanning is, ze kunnen dan ook aardig door al je hulpen heen lopen!
maar zijn wel eerder naar de ontspanning toe te rijden.

Valentijn

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Oudenbosch [NB]

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:51

Dan zou ik toch voor een sterrenkijker gaan.
Dat lijkt me makkelijker op te lossen Ja

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:52

wel hoe los jij het op dan.......

mij niet hoor

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:14

Om meteen even de meeste misverstanden uit de wereld te helpen;
Over het algemeen is een paard dat te diep loopt makkelijker te corrigeren. De reden daarvoor (pas op, hier komt een heel verhaal) ; Er is al een basis, wel eens waar misschien een niet volledig correcte basis, máár er is een basis, en een belangrijk deel van de basis is er; aanleuning en acceptatie van het bit. Het paard loopt in ieder geval al over de rug en er is aanleuning, het paard zoekt het bit in ieder geval al op, de benodigde spieren om over de rug en van achter uit te lopen zijn er ook al. Het enige wat je dan dus eigenlijk hoeft te doen is consequent zijn met ophoudinkjes geven, en tegelijkertijd been te geven.

Bij een sterrenkijker ligt dit anders; vaak is er geen/weinig controle en de basis zit er niet in, het paard accepteerd het bit niet en heeft niet de drang het bit op te zoeken. Zodra je een paard dit gaat leren, moet deze zijn rug leren ontspannen (die deze voorheen altijd heeft mogen spannen en mogen wegdrukken) waardoor de spieren in zijn rug opgerekt worden, ook worden er spieren in de achterhand belast waarvan het paard voorheen niet eens wist dat hij deze had. Dit levert dus veel spierpijn en daarmee dus vaak veel verzet op. Je gaat het paard dan gymnasticeren, je bouwt spiermassa op die deze voorheen niet had. Vervolgens moet het paard nog leren ontspannen, iets wat - mede door de spierpijn - erg moeilijk en vreemd voor een paard zal zijn. Hier doe je dus langer over, en dit is dus moeilijker op te lossen dan een paard wat te diep loopt, wat dus simpelweg deze spieren al heeft maar alleen moet leren dat hij dáár te laag loopt!

Verder zei LauraMC hier dat het sterrenkijker een natuurlijkere houding is van een paard. Dit is niet waar. Je zal een paard in de wei of in de natuur nóóit zien lopen met hun hoofd stijl de lucht in (zoals de sterrenkijkers dus wel doen, vorm van verzet) deze zal vrijwel altijd laag lopen met zijn hoofd, in een gewone dragende stand zoals deze dat ook doet in de stal, daar staan zij ook niet met hun nek en hoofd stijl omhoog. Verder zie ik heel erg vaak (weet niet of dat voor jullie paarden ook geld maar voor die van mij in ieder geval) dat mijn paard (vooral als ze in de wei staat en gaat showen) eigenlijk al van nature in de zgn. opgerichte 'wedstrijdhouding' met een klein boogje in de nek dus. Dus te diep lopen is natuurlijker (ik zeg niet natuurlijk) voor een paard dan het zgn. 'Sterrenkijken'

edit; nog even iets om te laten snappen wat ik bedoel.. Knipoog

Voorbeeld: Jullie zijn jury op een B/L1 ring. Als eerste komt er iemand binnen waarvan het paard te diep loopt, er is controle. Daarna komt er iemand binnen waarbij het paard een sterrenkijker is, er is daarom dus ook weinig controle. Wie is dan eerder winstpunt waardig? Bij wie is er dus ook al meer blijk van enige basis? bij de sterrenkijker, of het paard dat te diep loopt? Ík weet het antwoord wel.....................

edit; typo
Laatst bijgewerkt door DL_ op 07-11-06 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:28

mijn paard had veel moeite met nageven,omdat hij altijd mocht sterrenkijken, Zijn onderhals was te gespierd,en bovenhals te slap.

nu zijn we de boel wat aan het oprekken, en kan hij makkelijker nageven-makkelijker ontspannen,
dus doe mij maar te diep lopen ivm over de rug gaan lopen

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:36

Wat een discussie,met sterrenkijken lopen ze helemaal vast op een ogenblik en met te diep en op de voorhand lopen ook.Ik kan hier dus geen zinnig woord over zeggen.

Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:54

Elisa2 schreef:
Wat een discussie,met sterrenkijken lopen ze helemaal vast op een ogenblik en met te diep en op de voorhand lopen ook.Ik kan hier dus geen zinnig woord over zeggen.



en te diep wil ook niet meteen zeggen dat het paard op de voorhand loopt...

ik ben het trouwens met het verhaal van DressLover eens

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:54

@Elisa2 ; zeg dan ook niets.. Sorry hoor maar kon het echt niet laten..