Aanleuning, nageeflijkheid en aan de teugel.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Aanleuning, nageeflijkheid en aan de teugel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 14:47

Naar aanleiding van dit topic:

viewtopic.php?f=95&t=670079&p=19341724#p19341724

Blijkbaar bestaan er verschillende manieren om tegen de begrippen; Aanleuning, nageeflijkheid en aan de teugel, aan te kijken. Wellicht eens interresant om te weten wat jullie je hierbij voorstellen.

Wat zijn de verschillen en wat zijn de overeenkomsten

mirkip

Re: Aanleuning, nageeflijkheid en aan de teugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:18

wat ik me erbij voorstel:

(dus niet wat per defenitie zo IS)....

Aanleuning: Het paard loopt met een stille hoofdhalshouding continu in dezelfde positie. Aanleuning heb je in alle stadia van 'opgerichtheid'.
Nageeflijkheid: De mate waarin het paard opgericht/naar beneden loopt en wil/kan lopen.
Aan de teugel: Dit woord roept vaak een negatief beeld bij mij op. Ik krijg op dit moment een beeld voor me van een paard dat in de houding 'getrokken' wordt. Maar als je meer op de woorden zelf ingaat dan lijkt het me dit betekenen dat het paard de teugel accepteerd en dus nageeft in een stille aanleuning.

dat is wat ik me er van bij VOORSTEL Haha! ik ben benieuwd wat anderen zich erbij voorstellen.
Het andere topic heb ik trouwens niet gelezen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:22

Ik zie het eigenlijk allemaal als 1 en dezelfde,immers je rijd van achter naar voor en dan krijg je nagevelijkheid,als je dan in een juist aanleuning rijd dan heb je contact van achter naar voor.Dit zou je aan de teugel kunnen noemen.Maar dat is ook iets wat ik liever aanleuning noem.

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:28

Bij het begrip aan de teugel krijg ik ook een negatief beeld, dat de hals 'mooi' in een boogje wordt getrokken.
Bij nagevelijkheid denk ik dat je paard en jij ontspannen zijn. D.m.v. een goede aanleuning, dus goed voorwarts tempo, en evenveel contact op beide teugels gaat het paard zijn rug en zijn achterhand gebruiken. (hoop dat het zo een beetje duidelijk is?)

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:28

juist... ben het wel met jullie eens.
Het komt er dus (nu nog) op neer dat je een aanleuning hebt (bijvoorbeeld een stille aanleuning) als je paard nageeflijk is.
En nageeflijkheid bereik je door van achter naar voor te rijden.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:40

Onder nageeflijkheid versta ik niet het lopen in de correcte houding (dus neus op de loodlijn). Mijn paard loopt nageeflijk als ik hem rij, d.w.z. hij volgt mijn hand en geeft na als ik dat vraag. Maar hij loopt nog niet in de goede aanleuning, daaronder versta ik dus mooi door de rug, hals afgebogen en neus op de loodlijn.
Mijn paard loopt wel nageeflijk, gebruikt zijn achterhand en rug, maar loopt nog niet in de 'gevraagde' aanleuning/houding (ach, je moet iets hebben op om te trainen he Haha! ).

Aan de teugel rijden versta ik in principe hetzelfde onder als aanleuning, alleen ligt er zo'n negatieve lading op dat woord.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:55

Aan de teugel komt voor mij op t zelfde neer als nageeflijkheid. Onder nageeflijkheid versta ik een moment van totale ontspanning bij je paard. Hij is dan naar de hand toe, ontspannen over zn rug.
Aanleuning vind ik dat je hebt als je paard constant nageeft. Hij zal moeten nageven voor je m in een aanleuning kan rijden. Als jij aanleuning hebt, kun je wat mij betreft verder in de opleiding van je paard. Pasjes naar voor en weer terug, mét dezelfde aanleuning.

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:45

Onder nageeflijkheid versta ik dat een paard ontspannen in de kaak en nek loopt. Wanneer een paard nageeflijk loopt kun je vervolgens komen tot een (lichte) aanleuning. Aanleuning zie ik als een paard het bit aanneemt en de hand van de ruiter opzoekt. Aan de teugel vind ik klinken als een combinatie van nageeflijkheid en aanleuning.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:35

nageeflijkheid is een paard dat zich mentaal en fysiek openstelt voor de hulpen van de ruiter. Aanleuning is het vriendelijke open contact tussen ruiterhand en paardenmond.

Aan de teugel is een veel gebruikte termijn waarvan volgens mij niemand ene helder beeld heeft. Het lijkt vaak over een specifieke hoofd/hals houding te gaan, maar komt dan neer op in de krul.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:09

'Aan de teugel' betekent niets meer en niet minder dat het paard de teugel aanneemt. Dit heeft weinig met hoofd/halshouding te maken. Het is eigenlijk gewoon een vorm van contact hebben via de teugel met de paardenmond. Zo kan een paard ook tegen de teugel of achter de teugel zijn. Aan de teugel: het paard accepteert het contact via het bit en de teugel met de hand van de ruiter. Zo zie ik het...
In springparcoursen lopen paarden ook aan de teugel zonder in de dressuurhouding te gaan, om je even een beeld te geven.

Waarom je er een negatieve associatie bij krijgt is omdat veel mensen willen dat een paard 'aan de teugel gaat' en bedoelen daarmee het zgn 'in de krul trekken'. Waarmee je overigens alleen maar het tegenovergestelde bereikt volgens mij! maar het is dus gewoon begripsverwarring denk ik.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 11:57

Dan nog een ding:
Jullie zijn dus ook van mening dat een paard na kan geven op alleen je hand?
feitelijk dus ook als he tpaard aan de grond staat en niet met voorwaartse hulpen naar de hand toe wordt gereden?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 12:55

Nageven, aanleuning en aan de teugel zijn drie rijkundige begrippen, die eenduidig zijn bepaald. Je kan wel over de verschillende begrippen praten, maar dan moet je eerst op dezelfde golflengte zitten, wat betreft het belang en de betekenis van deze begrippen. Veel ruiters gebruiken dezelfde kreten, terwijl ze verschillende dingen bedoelen. Juist om dat te voorkomen, zijn de begrippen, de betekenis en het belang ervan eenduidig bepaald.

Ook bij halthouden, kan een paard nageven.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 15:52

Goofy44 schreef:
Nageven, aanleuning en aan de teugel zijn drie rijkundige begrippen, die eenduidig zijn bepaald. Je kan wel over de verschillende begrippen praten, maar dan moet je eerst op dezelfde golflengte zitten, wat betreft het belang en de betekenis van deze begrippen. Veel ruiters gebruiken dezelfde kreten, terwijl ze verschillende dingen bedoelen. Juist om dat te voorkomen, zijn de begrippen, de betekenis en het belang ervan eenduidig bepaald.

Precies daarom heb ik dit topic dus ook geopend. Juist omdat iedereen hier voor dezelfde begrippen andere invulling heeft leek het mij niet onzinnig om opdeze manier wat meer op een lijn te komen.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:26

een paard kan dus perfekt aan de teugel lopen zonder zijn achterhand te gebruiken en dit is meestal te zien bij jonge paarden of paarden die net de dressuur leren.

Met aanleuning is dat het paard het aanvaard en uw hand volgt.

Nageeflijkheid is het paard die loopt in harmonie met de ruiterhulpen, dus met een ronde rug met een goed ongezette achterhand en die alles doet wat er gevraagd wordt op een ontspannen manier.

Zo ken ik het een beetje Haha! of hebben ze me wijsgemaakt Ach gut