Ruiters met sporen zijn slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Ruiters met sporen zijn slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 20:09

Ik had net weer een geweldige discussie met m'n moeder..
We zaten zo internationaal springen op de tv te kijken, en toen kwam 't onderwerp sporen voorbij..
Mijn moeder begon gelijk van "Alleen slechte ruiters gebruiken sporen" Blablabla..
Ik daar in tegen kwam "Met springen vindt ik het ook niet kunnen, alleen in de hogere dressuur heb je 't gewoon nodig"
En daar kwam ze weer met d'r ditjes en d'r datjes Knipoog ..
Nu ben ik benieuwd naar jullie mening..

mickydo

Re: Ruiters met sporen zijn slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:13

Ik vind ruiters met sporen niet slecht, mits ze weten hoe ze sporen moeten gebruiken en ook daadwerkelijk alleen de sporen gebruiken als verfijning van de hulpen. En of dat nou met een buitenrit, springen of dressuur is , dat maakt mij niet uit.
Als ze maar juist gebruikt worden !

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:14

Als ruiters met sporen slecht zijn... dan is dik de halve paardenwereld slecht!

HWt gaat denk ik om het gebruik van sporen, worden de sporen gebruikt om een beenhulp naukeurig te kunnen plaatsen en evt te kunnen versterken.
Of worden de sporen gebruikt om een slecht voorwaarts paard te rijden?
Ik heb zelf een ex-grandprixpaard, wanneer ik dit paard (dressuurmatig) rijdt gebruik ik nooit sporen. Ik rijdt eigenlijk sowieso niet met sporen.
Ik heb ooit met een manegepony die voor lessen gebruikt werd L -dressuur gereden toen reed ik met knopjes om mijn beenhulpen te verduidelijken en versterken.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:15

Als mijn paard op een buitenrit weer eens achteruit de sloot in loopt of zo ben ik maar wat blij dat ik GEEN sporen om heb. Dan kan ik hem duidelijk naar voren stampen (oei dat klinkt bot) dat hij weer uit de sloot gaat. Zonder dat ik hem een gat in zijn buik prik.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:16

Ruiters die onder alle omstandigheden bewust de sporen van het paard af weten te houden, daar is er niks mis mee als ze sporen dragen (mits ze ze dan ook verantwoord inzetten).

Ruiters die bovenstaande (nog) niet kunnen, zouden ze niet moeten dragen.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:16

wat een onzin, sporen zijn ter verfijning van je hulp. Zolang ze goed gebruikt worden vind ik het niet slecht

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 20:18

Dat zei ik dus ook.. m'n ma werd d'r helemaal pissig van.. Sigaar hihi

Marjomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:28

Sies schreef:
Als mijn paard op een buitenrit weer eens achteruit de sloot in loopt
of zo ben ik maar wat blij dat ik GEEN sporen om heb. Dan kan ik hem
duidelijk naar voren stampen (oei dat klinkt bot) dat hij weer uit de
sloot gaat. Zonder dat ik hem een gat in zijn buik prik.

Dan ben ik júist blij met sporen,want zonder sporen krijg ik hem niet meer vooruit en hij gaat steeds verder achteruit(heeft ie zichzelf vroeger aangeleerd om onder het "werk" uit te komen.lees; mensen die nog nooit op een paard hadden gezeten)Met sporen hoef ik dus niet te schoppen,want hij reageert al op gewoon aandrijven.
Ik moet erbij zeggen dat ik géén scherpe sporen gebruik,want daar zit ook veel verschil in Vork

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:02

hafgirl15 schreef:
wat een onzin, sporen zijn ter verfijning van je hulp. Zolang ze goed gebruikt worden vind ik het niet slecht

mee eens, bovendien is gebruik van sporen verplicht vanaf de M1

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 00:13

Dat waren nog eens ruiters.
Zonder sporen!!
Ik weet wel dat sommige NA's ook een paar gruwelijke methodes hadden maar dat staat nou niet terzake.

De Indianen begrepen al snel dat een paard niet alleen een vluchtdier en een kuddedier is, maar ook een bijzondere vorm van communicatie bezit, waarmee het anders 'praten' is dan met 'jagers', zoals de hond EN de mens. Geloof gerust dat dingen als paardenfluisteraar en natural horsemanship voor Indianen al vele honderden jaren terug de normaalste zaak van de wereld waren. Het resultaat: binnen 50 jaar na hun kennismaking met paarden waren de meeste Indianen niet alleen betere ruiters maar ook betere trainers en fokkers en reden ze derhalve de best getrainde en snelste paarden, in situaties waarin geen blanke zich zou wagen. Want naast een op hol geslagen kudde Bizons, zonder zadel, met losse handen en met pijl en boog jagen, is niet niks. Eén foutje (overigens een zeldzaamheid) en het was gebeurd.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 00:33

hafgirl15 schreef:

Steeds en overal hoor ik het zelfde verhaal, maar nooit hoor ik iets wat op 'het ware' duidt.
Ik bedoel hiermee de geschiedenis van de sporen.
Waarom zijn ze eigenlijk gemaakt, wanneer etc.
Het komt me steeds weer voor dat het 'verfijnings' verhaal maar napraterij is niet meer en niet minder.
Iemand onderzoek, bronnen of boeken?
Zo ja hoor ik graag van je.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 11:59

hns het gaat over nu en niet over de geschiedenis !
Ik zie liever iemand met sporen en een stille been ligging dan iemand zonder sporen die zit te schoppen ! In mijn opleiding werd ook aangeraden dat iemand die zijn benen kan stil houden met een spoortje te laten rijden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:38

Verfijning van de hulp is naar mijn idee eigenlijk kortere en strakkere hulpen op wat beter gedefinieerde plaatsen geven zodat een 'hoog opgeleid' paard hulpen niet door elkaar zou halen ofzo.. maar dan zou het dus inhouden dat alleen paarden die heel veel oefeningen beheersen sporen nodig zouden hebben Nagelbijten / Gniffelen
Ik rij zelf ook vaak met sporen gewoon om af en toe wat duidelijker te zijn als hij niet luisterd naar een gewone beenhulp

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:19

Wat een onzin zeg..
Ook wat jij zegt met springen..

Sporen kunnen dan JUIST heel handig zijn om net voor de sprong dat beetje extra mee te geven wat ze nodig hebben om goed over de hindernis heen te komen.

En ik vind dat je beter met sporen kan rijden en er zorgvulig mee om kan gaan en je paard zo beter voort drijven dan hem te gaan lopen schoppen omdat hij niet vooruit wilt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:31

maximiliaan schreef:
En ik vind dat je beter met sporen kan rijden en er zorgvulig mee om kan gaan en je paard zo beter voort drijven dan hem te gaan lopen schoppen omdat hij niet vooruit wilt
Dus liever flink prikken dan flink schoppen?

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:35

Met ruiters die hun sporen goed gebruiken en weten wat ze doen is niks mis mee, de rest zou ze niet mogen gebruiken

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:36

@ QQQQ: Ik zeg toch ZORGVULDIG dus als jij onder zorgvuldig prikken verstaat nee..

Het is net dat beetje extra waardoor je paard meer voorwaarts is en dat je met zonder sporen niet bereikt maar meer been moet geven waardoor het gauw in de richting van schoppen komt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:16

Elk hulpmiddel in handen van een slechte amazone/ruiter is slecht. Ik rijd altijd met hele korte knopjes,gebruik ze niet vaak,maar wel als het eventjes nodig is.Als ik ze onterecht gebruik op m'n jonge paard krijg ik altijd het kontje in de lucht,en terecht.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:43

maximiliaan schreef:
@ QQQQ: Ik zeg toch ZORGVULDIG dus als jij onder zorgvuldig prikken verstaat nee..

Het is net dat beetje extra waardoor je paard meer voorwaarts is en dat je met zonder sporen niet bereikt maar meer been moet geven waardoor het gauw in de richting van schoppen komt
Sporen zijn niet voor voorwaarts. Ik doe ze zelf pas om als ik het idee heb dat 't paard voorwaarts genoeg is, zeker niet als ie mij te terughoudend loopt.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:46

He, in jouw opmerking herken ik mijn papa. Een opperste dierenvriend, sporen zijn slecht, ruiters zijn slecht, runderen opkweken is slecht (maar dan staat hij wel dagelijks op zijn stukje vlees, dat wel)... Ach ja, ik heb er mij al bij neergelegd, bij zijn manier van denken.

Dat sporen slecht zijn, tja, je ziet ze vaak slecht gebruikt worden, maar indien ze goed gebruikt worden, geen probleem. Alleen, leg dat maar eens aan zo'n mama/papa uit...

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:47

als ze slecht gebruikt worden wel, jah, anders vind ik het ok

PaardenStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:26

Beginners met sporen is slecht Knipoog

Als jij echt al een paar jaar rijd en ook GOED rijd, dan kan het natuurlijk wel.

Roossje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:30

whehe ik ben slecht Huilen ..niet dus als je ze gewoon goed gebruikt is er niks aan de hand.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:02

Mits deskundig gebruikt ben ik voor het gebruik van sporen, zoals hier al vaker is gezegd, sporen zijn om je hulpen te verfijnen, niet om ze te versterken. Liever een klein prikje extra om reactie te krijgen op mijn been dan een genadeloze schop waar een paard uiteindelijk alleen maar murw van wordt en later dus helemaal niet meer op reageert.

Maar helaas zie je nog te vaak dat ruiters die hun benen (nog) niet stil kunnen houden wel met sporen rijden, tja en dan heb ik af en toe wel eens zin om die persoon zelf even lekker in zijn zij te prikken met mijn spoortjes.

Ik rij zelf overigens met knopsporen, die vind ik zelf toch net iets vriendelijker dan bijvoorbeeld stompe sporen (waarom heten die eigenlijk zo, naar mijn idee zijn knopsporen stomper dan stompe sporen)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:36

ik heb deze vergelijking geloof ik wel eens op bokt gelezen, maar ik weet niet meer van wie hij was.

Probeer eens met je vuisten te typen. dat gaat niet lukken omdat je teveel knoppen tegelijk raakt. Zo is het ook bij het paard in de hogere dressuur. die hebben zoveel 'knopjes' dat je de sporen moet gebruiken om nauwkeurig duidelijk te maken wat je bedoelt. Anders raak je teveel knopjes tegelijk en raakt het paard in de war (loopt de computer vast)