Verzameling zonder teugels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:53

De meesten zullen de foto's natuurlijk wel kennen van de website http://www.nevzorov-haute-ecole.com , maar ik ben wel benieuwd naar hoe de dressuurruiters er hier over denken. Deze man rijdt en traint zonder bit/hoofdstel/halster en met een touw om de hals. Op de dvd vind ik het er behoorlijk goed en ook mooi verzameld uit zien met onder andere echt goede passages (piaffe vind ik dan weer een minder sterk punt) en nette, correcte hogeschoolsprongen (heb ze bij Richard Hinrichs bijvoorbeeld minder goed gezien). Wat vinden jullie van deze foto's (en de anderen op de site): is dit verzameling of niet? En vooral, waarom wel/niet?

Afbeelding

Afbeelding

edit: Voor de liefhebbers, de paarden zijn Engels volbloeden en Russische kruisingen tussen volbloeden en warmbloeden.

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:58

Ik heb zo'n beetje alle foto's bekeken en ik vind het er werkelijke waar zeer gaaf uitzien! Onvoorstelbaar dat het zo ook kan!

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:00

Tuurlijk kan dat, de basis is toch ook zo dat je paard nagevelijk te rijden is aan je been?
Maar toch, superknap

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:05

Ik vind het er wel als verzameling uit zien, alleen dan op een andere manier tot stand gebracht. Je ziet dat de achterhand duidelijk zakt en dat het paard opgericht loopt. Ik geloof wel dat dit kan, het paard gaat immers vanzelf in deze houding lopen als het verzamelt (kijk maar eens naar een opgewonden paard in de wei). Hoe je dat voor elkaar krijgt kan op verschillende manieren en hier ontbreekt alle inwerking van het bit. Ik vraag me wel af waar die halsriem voor dient? Bij verzameling moet je nl. wel een voorwaartse drang hebben, die aan de voorkant op de een of andere manier begrenst wordt, zodat het paard als het ware in elkaar schuift en gaat ondertreden. Gebeurt dat begrenzen hier dan met die riem?

ellen82
Berichten: 312
Geregistreerd: 16-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:06

Je kunt het paard toch begrenzen met je zit!!

Anoniem

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:52

@ Agnes: De halsriem (of cordeo, zoals Nevzorov hem noemt) is volgens Alexander eigen woorden meer iets om je als ruiter ergens aan vast te houden omdat het nogal stupide oogt om je armen naast je zij te laten hangen. Hij wordt dus niet echt voor hulpen gebruikt. Wel doet hij onderzoek naar de inwerking van de cordeo op de paardenhuid en laat zijn vrouw die een opleiding voor thermografie heeft gedaan regelmatig zijn paarden scannen om te kijken of de paarden hier kneuzingen of schade aan overhouden op de borst/hals. Dat blijkt niet zo te zijn, maar als het zo was dan zou hij ook het halstouw weglaten en met helemaal niets meer rijden.

Even voor de duidelijkheid: zijn paarden dragen nooit een halster/hoofdstel tijdens het trainen, dus ook niet bij het aanleren. Het aanleren van de verzameling en alle oefeningen begint op de grond en pas als het paard ze perfect beheerst, worden ze ook onder de ruiter gevraagd.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:40

Ik vind het echt heel erg gaaf eruitzien!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:44

vind het super knap , wat een geduld moet die man hebben
(en wat een tijd en energie ...)

ik zelf rijd het liefst met een los hangende teugel
hang deze ook meestal gewoon over de knop oid

moet eerlijk bekennen dat mijn kennis en kunde lag niet zo ver rijkt
en wel met de assistentie vd teugel hulp het paard alles via de zit hulpen aanleer

daarbij vind ik het toch wel een prettig idee om een " noodrem" bij de hand te hebben nou rijd ik buiten en buiten miss dat dat ook beetje meehelpt in de beslissing om er toch teugels en bitje in/aan te hangen
" voor het geval dat ..." terwijl als een paard echt wil gaan ook echt gaat en geen enkele optoming werkt


maar vind het echt superrrr , ben benieuwd of die ook zo in de randstad kan rijden

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:53

Ik ben deze site vorig jaar ook via Bokt tegen gekomen. Los van de vraag of dat je een goede verzameling krijgt: het is toch gewoon super om zo'n combinatie te zijn? Jammer dat veel foto's alleen binnen genomen zijn (ook al is het een heel mooi gebouw), maar ik sta echt met open mond te kijken doe dat dit eruit ziet: gewoon een hoef en een hand op één buik! Ik moet altijd lachen als mensen beginnen te miepen over: je moet op je zit rijden en met je benen en blablabla. Allemaal waar hoor, maar je ZIET het zo zelden. Deze man laat er geen twijfel over bestaan: hij heeft geen contact met de paardenmond...

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:57

Natuurlijk is dit verzameling. Waarom zou dit niet zo zijn? Het is toch duidelijk te zien?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:58

Als je afgelopen week Aken op tv gevolgd had dan had je kunnen zien
dat Isabell Werth op deze vrije manier een demo gaf met haar paard WarumNicht in de passages piaffe .

Zij zat er op ook nog zonder zadel.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:15

Ekkie schreef:
Jammer dat veel foto's alleen binnen genomen zijn ...


Hij heeft buitenrijden niet als doél: hij heeft het Hoge School op zich als doel.
Ik doe 'hetzelfde': weerstandsloos verzamelen, maar dan wel met buitenrijden als doel. De Randstad zou geen enkel probleem zijn: ik rij hier ook over de provinciale weg met enórme vrachtwagens van de steengroeven en een spaanse fiesta is vergelijkbaar met Amsterdam op koninginnendag

HC

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:18

dorientjuh schreef:
Natuurlijk is dit verzameling. Waarom zou dit niet zo zijn? Het is toch duidelijk te zien?

Sterker nog: dít is nu verzameling. Daarom heet het ook wel 'relatieve elevatie'.

HC

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:25

Citaat:
Als je afgelopen week Aken op tv gevolgd had dan had je kunnen zien
dat Isabell Werth op deze vrije manier een demo gaf met haar paard WarumNicht in de passages piaffe.

Puffeltjes, toch minder buiten sporten in het weekend dus.

Citaat:
Hij heeft buitenrijden niet als doél: hij heeft het Hoge School op zich als doel.

Dat snap ik. Ben ook heel blij dat hij de Hoge School als doel heeft, maar dan mag ik het nog wel jammer vinden.

Anoniem

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:00

ceasario schreef:
Als je afgelopen week Aken op tv gevolgd had dan had je kunnen zien
dat Isabell Werth op deze vrije manier een demo gaf met haar paard WarumNicht in de passages piaffe .

Zij zat er op ook nog zonder zadel.


Geweldig! Helaas was ik zaterdag en zondagochtend de hele dag niet thuis dus heb ik alle dressuur gemist... Zijn er ook foto's van genomen? Dat wil ik namelijk ontzettend graag ook eens zien, hoe haar paard daaronder bleef. En hoe zag de show er verder precies uit, wat deed ze allemaal? En bleef WarumNicht daarbij netjes verzameld?

Zadel is trouwens iets waar Nevzorov ook wel zonder rijdt, maar hij vindt met zadel verantwoorder omdat het het gewicht van de ruiter beter verdeelt.

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:25

nickyu schreef:
daarbij vind ik het toch wel een prettig idee om een " noodrem" bij de hand te hebben nou rijd ik buiten en buiten miss dat dat ook beetje meehelpt in de beslissing om er toch teugels en bitje in/aan te hangen "voor het geval dat ..." terwijl als een paard echt wil gaan ook echt gaat en geen enkele optoming werkt

Heb je ooit van de one rein stop gehoord? (even naar beneden scrollen) Ik was het pas geleden aan het lezen, lag in een deuk om de foto's en de uitleg wat er gebeurde als je paard echt aan de kletter ging en je die methode toe ging passen. Als ik ooit nog de kans heb een paard op mijn manier te gaan rijden wil ik dit echt uitproberen. Al is het maar om te kijken of het echt werkt..

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:17

Er bestaat zoiets als natuurlijke verzameling en ik vindt het een beetje vreemd als mensen niet kunnen accepteren dat je dat zonder teugels kunt tonen.

Verder, zijn deze foto´s van jou zelf of heb je toestemming gevraagd, want er rust copyright op alle foto´s van hem?

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:27

Ekkie schreef:
nickyu schreef:
daarbij vind ik het toch wel een prettig idee om een " noodrem" bij de hand te hebben nou rijd ik buiten en buiten miss dat dat ook beetje meehelpt in de beslissing om er toch teugels en bitje in/aan te hangen "voor het geval dat ..." terwijl als een paard echt wil gaan ook echt gaat en geen enkele optoming werkt

Heb je ooit van de one rein stop gehoord? (even naar beneden scrollen) Ik was het pas geleden aan het lezen, lag in een deuk om de foto's en de uitleg wat er gebeurde als je paard echt aan de kletter ging en je die methode toe ging passen. Als ik ooit nog de kans heb een paard op mijn manier te gaan rijden wil ik dit echt uitproberen. Al is het maar om te kijken of het echt werkt..


Ook zonder teugels, dus no-rein-stop, werkt uitstekend hoor.
De rem is de bereidheid van het paard om te stoppen: beter niet prikkelen dus als er écht wat aan de hand is


HC

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:29

Lusitana, heb je het nou over mensen in het algemeen of over de reacties in dit topic?? Ik dacht dat het allemaal nogal positief was wat hier stond..

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:34

Geweldig!!! Ik vraag me alleen wel af of hij dit ook met een flegmatieke kwpner voor elkaar zou krijgen. In principe zou het wel moeten kunnen natuurlijk, maar ik kan het me zo moeilijk voorstellen. Maar mijn kennis en kunde strekken zich ook niet tot zijn niveau natuurlijk .

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:02

Ekkie schreef:
Lusitana, heb je het nou over mensen in het algemeen of over de reacties in dit topic?? Ik dacht dat het allemaal nogal positief was wat hier stond..

In het algemeen

Charaz

Berichten: 24346
Geregistreerd: 12-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:07

Geweldig, maar ik denk dat in een land als nederland het heel moeilijk is om iemand te vinden die je hier les in kan geven.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:08

EvaSuzanne schreef:
Geweldig!!! Ik vraag me alleen wel af of hij dit ook met een flegmatieke kwpner voor elkaar zou krijgen. In principe zou het wel moeten kunnen natuurlijk, maar ik kan het me zo moeilijk voorstellen. Maar mijn kennis en kunde strekken zich ook niet tot zijn niveau natuurlijk .

Een Lippizaner bv is echt niet feller dan een "flegmatieke KWPNer" . Het is makkelijker om te werken met paarden met hersens, maar beslist niet onmogelijk te werken op wat slomere paarden. Wel moet men zich altijd afvragen waarom een paard sloom is in de eerste plaats! Soms zit er duidelijk een ongemak of stofwisselingsprobleem in de weg!
Maar gewoonlijk wordt een paard door (correcte) dressuur levendiger en gevoeliger!
Het is een lange weg die met beleid gevolgd dient te worden en tegenwoordig probeert men soms te veel en te vroeg en verkeerd dingen en dan krijg je blokkades waar deze meneer niet op stuit.

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:14

Ja, ik snap wel dat het in theorie mogelijk is. Ik kan niet zo goed met hele flegmatieke paarden overweg (ik bedoel niet: paarden die niet aan het been zijn, maar die gewoon echt een flegmatiek karakter hebben). Het lijkt me gewoon heel erg moeilijk om een paard wat niet vooruit te branden is, dan ook nog op de achterhand te rijden zonder te begrenzen. Maar misschien is het juist wel DE oplossing. Ik heb geen flauw idee hoor zoals ik al zei: ik rijd niet op zo'n niveau als hij dus kan me moeilijk inleven in zo'n situatie. Lijkt me toch makkelijker als een paard dan vanzelf al graag wil lopen!

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:18

Lusitana schreef:
Verder, zijn deze foto´s van jou zelf of heb je toestemming gevraagd, want er rust copyright op alle foto´s van hem?

Ze geeft toch aan wat de bron is van de foto's?
Ik zie het probleem niet.

Ik blijf het een schitterend gezicht vinden wat hij doet