De redopp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 21:11

Dit is een gang die in galop kan worden gereden, welke vloeit vanuit een oefening zoals travers of renvers.
Het is een energieke, trillerachtige onderbrengen van de achterhand, terwijl de voorhand steeds rustig neerkomt, zo zacht en licht alsof het lijkt dat deze bijna niet neerkomt en alleen voorbestemd aan specifieke paarden (dus don't try this at home ) en het is een hogeschooloefening.

Wie kan mij meer uitleggen hierover zodat ik hier een goed beeld kan krijgen?

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:33

Is de redopp niet hetzelfde als wat de piaffe in draf is . Is de redopp in galop , dus de galop op de plaats . Heeft Steinbrecht dit niet omschreven ? Ik zal het morgen even nakijken.
Nooit gedaan !!! Lijkt mij trouwens heerlijk zoals jij het omschrijft . haha.

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:48

Mijn eerste ingeving is ook galop op de plaats!
zoals de piaffe in draf...hmmm ben ook benieuwd wat Steinbrecht erover schrijft! ga straks even spieken...

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 08:12

andafries schreef:
Heeft Steinbrecht dit niet omschreven ? Ik zal het morgen even nakijken.

Specifieker dan dat ik in de eerste post heb neergezet is ie niet. Ik krijg er maar geen beeld bij. Ik zie steeds een stuiterend paard voor me, maar dat is volgens mij toch niet de bedoeling?

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:54

Gevonden !!!!! Steinbrecht blz. 177.
Bij deze individuen ontwikkeld de redopp zich uit de travers- en renversgalop zonder dat de ruiter er iets speciaals voor hoeft te doen . Het zou dwaas zijnom te proberen deze gang par force boven te halen bij minder bevoorrechtepaarden , want wat er ook bereikt wordt, zal altijd gebrekkig blijven en in ieder geval de totale ontwikkeling schade toebrengen.
En van hier uit gaat hij verder op de ontwikkeling van de pirrouette .
De redopp mag niet vergeleken worden met een bepaald slepende galop.Hoe harmonieuzer een paard gebouwd is hoe krachtiger zijn achterhand en hoe levendiger en daarbij gewilliger zijn temperament , des te verhevener zijn beweging in de traver- en renvergalop zal zijn. Totdat uiteindelijk de bewegingen van de voor - en achterhand waarneembaar van elkaar gescheiden raken, oftewel uit drie tempo 's vier ontstaan . Uit de travers- enrenversgalop zijn dan de redopp en contra-redopp gegroeid.

Lijkt mij een zeer moeilijke oefening voor het paard . Hoeveel meesters en paarden zouden dit tegenwoordig nog kunnen? Ik denk alleen bereiters uit Wenen , Branderup.

Ja ik zo er ook wel een beeld bij willen hebben. die tekening op pagina 174 is niet echt heel duidelijk. Wie meld zich ? haha.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:56

Nee een stuiterend paard lijk mij meer de terre a terre. Dat doet Branderup . Heb ik in een clinic van hem gezien, deed het paard van Bolsenbroek , maar dan zet het paard zich met twee benen tegelijk af.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:39

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 23-03-22 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:44

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 23-03-22 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

fergusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:50

eerlijk gezegt ... nog nooit van gehoort

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:54

is het niet dat door de travers en renvers het paard zover doorverzameld, dat het een vorm van galop zonder zweefmoment wordt. Volgens mij staan er ook tekeningen van in het boek van Steinbrecht..... ben nieuwsgierig!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:52

Ik zal het maandag eens aan mijn instructeur vragen!
Die werkt weer samen met Richard Hinrichs en Arthur Kottas.

To be continued!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 09:08

Ben benieuwd Yenneke!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:13

Nou zoals beloofd hier het vervolg

Ik heb het gevraagd, maar hij wist het niet helemaal zeker uit zijn hoofd.
Volgens hem (wat hij dacht) was het een vorm van galop ter voorbereiding van de capriole. Dus steeds meer op de plek en dan richting het met vier benen te gelijk. Dus inderdaad misschien wat stuiterig.

Dus steeds meer op de plek totdat je kunt zeggen van 'ja en nu weg!' en hop in de capriole.

Maar wil hij het zeker weten dan zou hij het even op moeten zoeken in een van zijn boeken uit zijn grote verzameling

Ik zal hem wel een mailtje sturen of hij het nog wil opzoeken, maar dit is in ieder geval wat hij in eerste instantie dacht dat het was.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:38

Branderup schreef:
Terre à Terre, Mezair, Redopp of zelfs de Courbette zijn allen aanduidingen, die voor dezelfde gang gebruikt worden, afhankelijk van de exacte uitvoering. De grootste verschillen tussen de verschillende uitvoeringen, is hoever de voorhand van de grond komt. Ikzelf geef de voorkeur aan de uitdrukking Terre à Terre, en vind het ook niet belangrijk of het paard hoger of minder hoog met de voorhand omhoog komt.

Bij de ideale Terre à Terre beweegt het paard van beide achterbenen op beide voorbenen. Voordeel is dat je geen linker- of rechtergalop hebt, en dus direct wendbaar bent. Terre à Terre kan op de plaats worden gereden, en van hieruit kan héél snel geaccellereert worden: Het paard kan direct afzetten met beide achterbenen en wegspurten. Ook goed als voorbereiding voor de schoolsprongen. Terre à Terre kan niet alleen op de plek, maar zelfs achterwaarts gereden worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 13:11

Ja, precies, vaak ter voorbereiding van een schoolsprong.

Het is altijd lastig te onthouden wat iemand zegt en om het een paar uur later dan letterlijk op internet te zeggen

Professor

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:23

Redopp: Ontstaat in zeer enge wendingen in verscherpte traversstelling, het is een galop in twee takt, waarbij het eenzijdige benenpaar gelijktijdig op de grond komen.

Dus linksachter en linksvoor, rechtsachter en rechtsvoor.

Normaal is bv rechtsgalop: linksachter, rechtsachter en linksvoor, rechtsvoor zweefphase.

Redopp: bv rechtsgalop linksachter + linksvoor zweefphase (heel kort) rechtsachter + rechtsvoor.

Deze galop vorm is voor barockepaarden makkelijk.

Deze onstaat uit de travers in galop. Het is geen voorbereiding voor de schoolsprongen, die worden uit de piaffe ontwikkeld.

P.S.Yenneke: tact is niet goed het heet TAKT. Dus met een K
Skala der Ausbildung. Ook met een K.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:00

Met de REDOPP wordt of een MEZAIR Pirouette om de voorhand of een TERRE-A-TERRE op een volte in TRAVERS of RENVERS bedoeld.

Een rechtuit gereden TERRE-A-TERRE wordt ook REDOPP genoemd.

In de MEZAIR gallopeert het paard in een twee-takt (2-takt) met minimale gronddekking, met afwisselend 2 voorbenen of 2 achterbenen op de grond. Dit springen is vlakker als bij een COURBETTE. Het is dus geen galop zoals we die uit onze proefjes kennen.

TERRE-A-TERRE is net als de MEZAIR een beweging die een militair schoolpaard beheerst. Je hebt een sprong van de grond en snel weggalloperen. De galop sprongen zijn in vier-takt (4-takt) voorwaarts-zijwaarts. Elk been komt afzonderlijk op de grond. Ook deze galop is anders als de galop die uit onze proefjes kennen.

TERRE-A-TERRE (TaT) wordt aangeduid als REDOPP of REPOULON.

De SRS ontwikkelt de COURBETTE uit de LEVADE, PESADE of MEZAIR.
Het Cadre Noir noemt een PESADE een COURBETTE.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 31-05-06 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:03

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 24-03-22 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:21

Yenneke schreef:
Ik zal het maandag eens aan mijn instructeur vragen!
Die werkt weer samen met Richard Hinrichs en Arthur Kottas.

Is dat de Belg met Amerikaanse nationaliteit, die in Duitsland woont en werkt en ook in Nederland les geeft ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:37

Nee, het is niet David

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:39

Als je kijkt op www.isphorse.com en dan bij lesprogramma en dan bij t.team en dan de foto met de wat oudere man.
Dat is hem. Hij is niet bekend en dat is wel fijn. Ook vraag hij waarschijnlijk nog niet eens de helft van wat David voor een lesje vraagt en je leert in principe hetzelfde.

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:08

QQQQ schreef:
[ Terre à Terre kan op de plaats worden gereden, en van hieruit kan héél snel geaccellereert worden: Het paard kan direct afzetten met beide achterbenen en wegspurten.
[/quote]

Als ik het goed begrijp is dat wat mijn paard grommend doet al wachtend voor we in de zandbaan wegscheuren

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:09

Bandida schreef:
QQQQ schreef:
[ Terre à Terre kan op de plaats worden gereden, en van hieruit kan héél snel geaccellereert worden: Het paard kan direct afzetten met beide achterbenen en wegspurten.
[/quote]

Als ik het goed begrijp is dat wat mijn paard grommend doet al wachtend voor we in de zandbaan wegscheuren

Leuk bedankt, doch simpele mechanica laat zien dat dit slechts zeer ten dele waar is. Bij een Terre a terre kan een paard alleen wanneer het een vertreksignaal krijg vlak voor de achterpoten neergezet worden snel starten.
Dan is het net zo snel als een paard wat attent is met de vier poeten op de grond. Dat attent parate paard echter is continue zo snel weg Het heeft de pootekes al op de grond namelijk en hoeft alleen maar af te zetten

Een Terre a terre kun je ook vergelijken met het paard iets te doen geven zonder het vooruit te laten gaan. Een actieve vorm van ergens 'actief' bij laten wachten; als in wel 'op een specifieke plek blijven' staan en niet 'niet weglopen'.
Een Terre a terre was ooit populair als indrukwekkend bedoelde 'gang' voor de aanvoerder voor zijn bereden eenheid.

HC

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:40

Was maar een grapje, mijn paard maakt er gewoon een spelletje van op zijn achterhand klaar te staan voor ik zeg dat hij mag gaan. Eigenlijk zou het niet mogen want hij steelt een beetje een hulp zo, maar goed..

Ik zie het nog steeds niet helemaal voor me die Terre a Terre. Is het wat die Tinker hierboven laat zien of toch niet? Is het het Voor-achter hupsen wat je voor een Croupade of Cabriole ziet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:53

Professor schreef:
P.S.[naam verwijderd]: tact is niet goed het heet TAKT. Dus met een K
Skala der Ausbildung. Ook met een K.

Hmmmm... las dit later pas. Zo goed?!
Volgens mij stond het enige tijd geleden dan ook verkeerd in Bit. Bij een artikel over Egon of David.