afdruk en veerkracht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynnlovesyou
Berichten: 380
Geregistreerd: 16-08-05

afdruk en veerkracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 09:03

Soms zie je paarden die al vn jongs afaan met veel afdruk en veerkracht lopen . Nu is mijn vraag is dan dan gewoon vanaf de geboorte bepaalt dus 1 paard kan dit beter dan het andere of kun je dat ook leren zelf leren ?
En hoe doe je dat dan ? ( Door achterhand activeren en verzamelen ?)

( Geef geen raad om een instucteur te nemen want die heb ik al en ik wil het niet zelf proberen het is uit nieuwsgierigheid omdat het me gisteren tijden een clinic opviel )
Laatst bijgewerkt door Apple op 05-04-06 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: lollige spelfout uit titel gehaald

Oretha

Berichten: 3445
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re: afruk en veerkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:20

Veel paarden hebben van nature al meer afdruk en veerkracht in hun gangen. Dat is dus al vanaf de geboorte zo! Dressuurpaarden worden daar ook op gefokt meestal. De echte kenners kunnen dus al bij een veulentje zien of dat later een dressuurtopper gaat worden

Aan de andere kant kan je je paard ook trainen op meer afdruk en veerkracht. Maar als je bijv. een fjord hebt dan zal je die nooit zo veel met afdruk en verkracht kunnen laten lopen als een paard dat dat al meer in zich heeft! Maar je kan het wel verbeteren. Het is ook een onderdeel van je training....alleen je moet het wel aan de mogelijkheden van je paard of pony aanpassen. Meer afdruk en veerkracht krijg je gewoon door training. Neem de 6 basisprincipes maar eens door. Hoe verder je je paard in de scholing hebt...hoe beter je hem met afdruk en veerkracht kan laten lopen. Maar wel wat binnen de mogelijkheden van je paard past! Elk paard kan met meer afdruk en veekracht lopen, alleen de één heeft het beter in zich dan de ander!
Ik kan mijn fjord nu ook al wat meer met afdruk en veerkracht lateb lopen dan vroeger....alleen zal ik moeten accepteren dat het nooit zo goed zal worden als (bij wijze van spreken)..Salinero of een ander getalenteerd paard!

Lynnlovesyou
Berichten: 380
Geregistreerd: 16-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 10:17

dank je voor je uitleg ,
ik heb ooit is in het boek vn coby vanbaalen de zes besisprincipes gelezen en ik ben eigelijk erop uitgekomen dan alles draait om de achterhand zowel schwung als rechtrichten etc ... heb ik het juist of heb ik dat verkeerd opgevat ?

Jacimatho

Berichten: 9608
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:19

euhhmmm...je titel bevat een spelfout....mijn gedachten gingen even een heel andere kant op toen ik dat las...

Lynnlovesyou
Berichten: 380
Geregistreerd: 16-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 10:20

ow ja nu zie ik het ook bedankt maar ik kan het niet meer veranderen :s

Apple

Berichten: 76214
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:21

Ik heb even de titel aangepast . Ik verplaats het trouwens even naar RT-Discussie.

Oretha

Berichten: 3445
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:28

Lynnlovesyou schreef:
dank je voor je uitleg ,
ik heb ooit is in het boek vn coby vanbaalen de zes besisprincipes gelezen en ik ben eigelijk erop uitgekomen dan alles draait om de achterhand zowel schwung als rechtrichten etc ... heb ik het juist of heb ik dat verkeerd opgevat ?

Het draait allemaal om:

Takt
Losgelassenheit(ontspanning)
Aanleuning
Schwung
Recht richten
Verzameling

Deze basisprincipes heb je allemaal nodig om je paard op een correcte manier te rijden. Deze zijn belangrijk om in je hoofd te stampen vind ik dan
Als jij je paard uiteindelijk met meer meer veerkracht en afdruk wil laten lopen, is bijv de takt ook zeer belangrijk. Al deze 6 basispincipes zijn van belang om je paard met meer schwung te laten lopen. Uiteindelijk komt het veel op de achterhand neer. Je wilt het gewicht van je paard verplaatsen naar achteren. Maar de basis is echt het allerbelangrijkste!

Lynnlovesyou
Berichten: 380
Geregistreerd: 16-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 10:37

ok bedankt !
mmhh alles op zijn tijd denk ik dan
en idd de basis is het belangrijkste maar dat is bij alles

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:00

Sommige paarden hebben van nature al meer dan anderen maar het verbetert ook naar mate een paard sterker wordt. Mijn driejarige is net in training aan de longe en met het longewerk (met aandacht voor de activiteit van de achterhand) en balkjeslopen en vrijspringen over lage hindernisjes zag ik binnen een paar weken al dat hij met meer afdruk ging lopen. Hoe sterker hij wordt, hoe meer het zal gaan verbeteren!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: afruk en veerkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:06

_tarja_ schreef:
De echte kenners kunnen dus al bij een veulentje zien of dat later een dressuurtopper gaat worden


Fabels...een veulen kan zich compleet anders ontwikkelen dan verwacht, dit geld voor het karakter maar ook zeker voor hun lopen en de tak van paardensport waarvoor zij het meest geschikt lijken.

Oretha

Berichten: 3445
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re: afruk en veerkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:11

Adil18 schreef:
_tarja_ schreef:
De echte kenners kunnen dus al bij een veulentje zien of dat later een dressuurtopper gaat worden


Fabels...een veulen kan zich compleet anders ontwikkelen dan verwacht, dit geld voor het karakter maar ook zeker voor hun lopen en de tak van paardensport waarvoor zij het meest geschikt lijken.

Dat is zeker waar wat je zegt!!! Maar echte kenners kunnen zoms echt wel zien wat het gaat worden later!! en tuurlijk kunnen ze zich nog anders gaan ontwikkelen, maar meestal kun je het toch al we leen beetje zienn

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:16

Gevaar bij paarden die van nature met veel swung lopen, is dat men snel teveel van ze vraagt, omdat ze het zo makkelijk aanbieden.

Zo'n paard zou je vrij sober moeten rijden voor minstens het 1e jaar en werken aan goede takt, ontspanning en een correcte aanleuning.

Ze kunnen al héél leuk uitstrekken, maar daar kan je dan beter zeer zuinig mee zijn. Als je de eerste helft van het skala goed erin hebt zitten (een jaar lang dus of zo), dan pas meer aan die swung beginnen.

Doe je dit niet met beleid, heb je grote kans dat je paard het echte werk weet te ontlopen met ogenschijnlijk spectaculair lopen (bijv. zweefdraf).

Zoals Lynn dus al zei: Alles op z'n tijd!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: afruk en veerkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:24

_tarja_ schreef:

Dat is zeker waar wat je zegt!!! Maar echte kenners kunnen zoms echt wel zien wat het gaat worden later!! en tuurlijk kunnen ze zich nog anders gaan ontwikkelen, maar meestal kun je het toch al we leen beetje zienn
[/quote]

stel, je hebt een veulen wat van nature zijn achterhand geweldig gebruikt...Dan kun je nog niet zeggen of dit een springer of een dressuurbokkie gaat worden, immers hebben ze allebei hun achterhand hard nodig.

Ik heb een tijdje bij mensen gereden die pure springpaarden fokken. Er waren veulens bij die enorm konden sjouwen, maar
later

zou blijken dat ze meer geschikt waren voor het springen dan voor de dressuur vanwege hun karakter en temperament.

Dit bedoelde ik dus....Maar ik geef je gelijk, er zijn inderdaad mensen die het talent van een paard spotten, maar ik weet dan niet of ze ook meteen een bepaalde sportvorm in gedachte hebben. Bovendien denk ik dat uiteindelijk de bloedlijn die erachter zit ook meespeelt in de beslissing.
[/quote]

Oretha

Berichten: 3445
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re: afruk en veerkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:50

Adil18 schreef:
_tarja_ schreef:

Dat is zeker waar wat je zegt!!! Maar echte kenners kunnen zoms echt wel zien wat het gaat worden later!! en tuurlijk kunnen ze zich nog anders gaan ontwikkelen, maar meestal kun je het toch al we leen beetje zienn


stel, je hebt een veulen wat van nature zijn achterhand geweldig gebruikt...Dan kun je nog niet zeggen of dit een springer of een dressuurbokkie gaat worden, immers hebben ze allebei hun achterhand hard nodig.

Ik heb een tijdje bij mensen gereden die pure springpaarden fokken. Er waren veulens bij die enorm konden sjouwen, maar
later

zou blijken dat ze meer geschikt waren voor het springen dan voor de dressuur vanwege hun karakter en temperament.

Dit bedoelde ik dus....Maar ik geef je gelijk, er zijn inderdaad mensen die het talent van een paard spotten, maar ik weet dan niet of ze ook meteen een bepaalde sportvorm in gedachte hebben. Bovendien denk ik dat uiteindelijk de bloedlijn die erachter zit ook meespeelt in de beslissing.
[/quote]
[/quote]
We zijn het nu helemaal eens!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: afdruk en veerkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:52

oke dan

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:51

Het is zeker wel waar dat kenners bij een veulentje al kunnen zien of het een dressuurtopper gaat worden of niet. Het is ook waar dat een paard zich zo kan ontwikkelen dat het van niets naar iets gaat of andersom..

Wat QQQQ zegt is ook helemaal waar: paarden die van nature gemakkelijk lopen worden snel overnomen, zonde!

Dat je meer afdruk kan trainen.. ik weet het niet! Ik denk dat een paard het van nature moet hebben, dan kan je wel met de juiste training het er beter uit halen.. Toch ben ik van mening: wat er niet is, zal niet komen..

Bespiering is wel een belangrijke kwestie in het geheel. Mooi voorbeeld: mijn friesje had door omstandigheden last van der rug (been gebroken) Toen ik van de zomer had opgebouwd was he tpaard nog zoo scheef in de rug dat ze niet te buigen was en dus ook geen veerkracht vanuit het achterbeen had. Na goede training en een duwtje in de goede richting door de accunpunturist is er na een half jaar zeker wel verschil te zien!!

Hier de foto's, eerst van vorige zomer en eentje van van vorige maand:

Afbeelding

Afbeelding

Lynnlovesyou
Berichten: 380
Geregistreerd: 16-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 08:57

dank u allemaal

campari
Berichten: 18
Geregistreerd: 05-04-06

Re: afdruk en veerkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:23

Overgangen overgangen en nog eens overgangen !!!!!!!
Probeer op elke 20 meter eens een overgang te rijden ,houd m daarbij wel op twee teugels en nageeflijk en laat je paard echt reageren op je been actie reactie je zult zien binnen 3 weken begint je paard al wat meer te swingen , een heel jong paard met een wat vlakke draf kun je
zo ook rechtrichten en vanuit die overgangen komt het hele skala aanbod


Binnenkort grote clinic SKALA DES AUSBILDUNGS

fergusje

Berichten: 69
Geregistreerd: 05-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:09


fergusje

Berichten: 69
Geregistreerd: 05-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:11

sorry! was niet de bedoeling!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:59

QQQQ schreef:
Gevaar bij paarden die van nature met veel swung lopen, is dat men snel teveel van ze vraagt, omdat ze het zo makkelijk aanbieden.

Zo'n paard zou je vrij sober moeten rijden voor minstens het 1e jaar en werken aan goede takt, ontspanning en een correcte aanleuning.


Dat zou toch eigenlijk met ieder paard zo moeten, vindik.

Het ene paard heeft meer afdruk dan het andere paard. Mijn eigen paard beweegt heel ruim met enorm veel souplesse maar heeft een beetje een stuwend achterbeen. In de loop van de tijd [hij wordt over 6 weken 13] zijn we meer met de verzameling aan de gang gegaan. Als ik hem goed kan verzamelen krijgt hij ook veel meer veer en afdruk. Dat is niet iets dat hij van nature heeft, dat is een stukje training.

Ik rij ook een ander paard dan van nature heel veel afdruk heeft en veel meer opwaarts beweegd. Dat paard komt van zichzelf al veel meer terug op een achterbeen en heeft van nature veel meer afdruk en veer. Gevaar daarvan is dat je er op moet letten goed voorwaarts en voldoende over de rug te blijven rijden. Voorlopig rijden we ook heel simpel rechte lijnen en voltes en veel tempowisselingen. Als dit paard daar goed in bevestigd is kunnen we het meer gedragen gaan oppakken, maar dat doet dit paard van nature al erg goed dus dat zal weinig problemen geven.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:46

Jippie schreef:
QQQQ schreef:
Gevaar bij paarden die van nature met veel swung lopen, is dat men snel teveel van ze vraagt, omdat ze het zo makkelijk aanbieden.

Zo'n paard zou je vrij sober moeten rijden voor minstens het 1e jaar en werken aan goede takt, ontspanning en een correcte aanleuning.


Dat zou toch eigenlijk met ieder paard zo moeten, vindik.

Precies, maar juist met deze talentjes wil men graag snel verder, of lekker showen, want hij/zij doet het zo makkelijk. Zelfbeheersing is dan vaak moeilijk, schijnt.

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:18

Jong op concours, veel punten en vlug door de klassen. Als er problemen komen, zijn het vaak gelijk grote problemen.

Wat betreft die veulens: hoeveel keuringskampioenen eindigen ook hoog in de sport? Of: hoeveel van onze internationale sportpaarden hadden goeie punten op de keuring?