Te strakke neusriem op wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:17

Elisa2 schreef:
Is wel belangrijk om een kanttekening te maken. De eerste rijdt met een pelhalm. Hoe losser de neusriem, hoe grover die inwerkt.
Wortels zijn sowieso niet verstandig om te geven als het paard een bit in heeft.


Ik heb altijd geleerd dat je met een stangbit geen sperriem gebruikt.
En de hoge neusriem hoort ook dan 2 vingersop het neusbot ruimte te hebben.

Captain

Berichten: 21409
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:19

Dit lijkt helaas tegenwoordig de trend te zijn. Ik zie niet anders op SM. En o wee als je er een opmerking over maakt.

rien10
Berichten: 14762
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:21

DuoPenotti schreef:
Hoe krijg je in godsnaam een paard nageeflijk op deze manier?

Niet. Maar "kop naar beneden" vinden ze al lang best denk ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41741
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:22

Elisa2 schreef:
Desi_2409 schreef:
[ [url=m/SGNlMB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze foto dan, is op prijsuitreiking van springwedstrijd. Paard krijgt wortel als beloning maar kan zijn mond niet openen om hem te kunnen opeten :(

Terwijl op dezelfde wedstrijd een dame won met deze optoming:

[ [url=m/pwY9JC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daar zou toch veel positiviteit op moeten komen, ook dit wordt niet genoemd. Beide foto's op hetzelfde evenement gemaakt.


Is wel belangrijk om een kanttekening te maken. De eerste rijdt met een pelhalm. Hoe losser de neusriem, hoe grover die inwerkt.
Wortels zijn sowieso niet verstandig om te geven als het paard een bit in heeft.

De kinketting regelt dat. De neusriem kan gewoon normaal dichtgemaakt worden. Met twee vingers tussen de neusriem en het neusbot.

MarjanB

Berichten: 16542
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 14:29

Ik heb wel gereageerd op de betreffende foto dat ik hem van internet af zou halen.. bij de rest van de foto’s zitten ook combinaties met te strakke sperriem. Vind het echt bizar dat het gewoon wordt geaccepteerd. Foto is ondertussen wel verwijderd.

Zelf rijd ik zonder sperriem en krijg daar wel eens vragen over en ook wel positief commentaar. Het geeft alleen maar extra spanning als je ze zo vast snoert.

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:30

DuoPenotti schreef:
Elisa2 schreef:
Is wel belangrijk om een kanttekening te maken. De eerste rijdt met een pelhalm. Hoe losser de neusriem, hoe grover die inwerkt.
Wortels zijn sowieso niet verstandig om te geven als het paard een bit in heeft.


Ik heb altijd geleerd dat je met een stangbit geen sperriem gebruikt.
En de hoge neusriem hoort ook dan 2 vingersop het neusbot ruimte te hebben.


Volgens mij is de pelhalm het enige bit wat daar een uitzondering op is. Maar correct me if i am wrong, heb zo,n ding nog nooit gebruikt.

miereneter

Berichten: 2583
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:31

Bambelien schreef:
Als toezichthouder haal ik er (helaas) regelmatig te strakke neusriemen uit. Sommige mensen zijn zich van geen kwaad bewust, soms ook ondersteund door de adviezen van de instructeur.
Zelf ben ik wel in het bezit van een gaugemeter. Mocht ik de neusriem te strak vinden zitten en de ruiter/amazone is het daar niet mee eens, dan kan ik daar alle twijfel mee weghalen.
Overigens controleer ik sommige combinaties na het losser maken van de neusriem nogmaals voor het betreden van de ring.
Wat ik zelf wel jammer vind zijn de discussies die je soms krijgt met ruiters die vinden dat de neusriem prima vind.


Hulde Bambelien, goed om te lezen dat er zulke betrokken toezichthouders zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:34

Elisa2 schreef:
Volgens mij is de pelhalm het enige bit wat daar een uitzondering op is. Maar correct me if i am wrong, heb zo,n ding nog nooit gebruikt.

Waarom zou dat dan zijn, heeft toch een kinketting. Is toch gewoon net zoveel stang als wat anders?

Vind het er niet uitzien iig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41741
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:41

Elisa2 schreef:
DuoPenotti schreef:


Ik heb altijd geleerd dat je met een stangbit geen sperriem gebruikt.
En de hoge neusriem hoort ook dan 2 vingersop het neusbot ruimte te hebben.


Volgens mij is de pelhalm het enige bit wat daar een uitzondering op is. Maar correct me if i am wrong, heb zo,n ding nog nooit gebruikt.

Waarom zou die een uitzondering zijn? Oprechte vraag. Een pelham is niks anders dan een stangbit, heeft een kinketting. Dat hij gebruikt wordt in combinatie met een sperriem, betekent niet dat dat moet.

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:42

Volgens mij zit het verschil in of het een gebroken of ongebroken bit is. Die eerste wel met sperriem en die tweede niet. Zit verschil in werking.

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:44

rien10 schreef:
Niet. Maar "kop naar beneden" vinden ze al lang best denk ik.


Momenteel start ik vaker met springen dan dressuur, maar een tijdje terug stonden een paar vaders, jury en parcoursbouwer bij elkaar en ze waren het er unaniem over eens dat het gros van de paarden er dressuurmatig belabberd aan toe waren. Zegt al genoeg toch? Niet de tijd willen spenderen aan scholing, maar verbloemen met scherpere bitten.

Mizora

Berichten: 18122
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:45

Een Pelham is niet anders dan een samengevoegde stang en trens en hoort dus niet met sperriem gebruikt te worden. De Pessoa heeft geen kinketting en werkt daardoor als een begrenst ophaalbit met eenmaal bij de begrenzing aangekomen alsnog hefboomwerking, maar ook deze hoort zonder sperriem gebruikt te worden.

Het wel of niet gebroken mondstuk staat er los van en ironisch genoeg werkt een gebroken mondstuk bij hefboomwerking zwaarder in.

Hevonen

Berichten: 5633
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:45

Wat een afschuwelijk gezicht. Erge dierenmishandeling. Ik vind sowieso dat er veel mis is met de behandeling van paarden tijdens wedstrijden (ook in de voorbereiding), en ik vind dat een ruiter die izjn paard dit aandoet onmiddellijk gediskwalificeerd moet worden.

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:48

Mizora schreef:
Een Pelham is niet anders dan een samengevoegde stang en trens en hoort dus niet met sperriem gebruikt te worden. De Pessoa heeft geen kinketting en werkt daardoor als een begrenst ophaalbit met eenmaal bij de begrenzing aangekomen alsnog hefboomwerking, maar ook deze hoort zonder sperriem gebruikt te worden.

Het wel of niet gebroken mondstuk staat er los van en ironisch genoeg werkt een gebroken mondstuk bij hefboomwerking zwaarder in.


Wat wellicht de reden is om het meer te begrenzen? Ik weet niet hoor.. maar Google eens op pelham bit en bij alles zit er een sperriem om heen.

rien10
Berichten: 14762
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:48

Een week of wat geleden zag ik op Instagram een post van de KNHS. Daarop heb ik gereageerd in DM. Bij de post (over wedstrijden meen ik, doet er niet toe) stond een foto met een paard waar zo godsgruwelijk hard aan getrokken werd, en ingesnoerd in de neusriem, echt, het dee d zeer aan je ogen.
Ik het iets geschreven in de trand van "geen reclame, niet deze foto gebruiken" maar dan in echte zinnen ha ha (jullie kennen mij, redelijk kort van stof af en toe). Nooit antwoord op gehad overigens.
Slechte, hele, hele slechte zaak van de KNHS.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41741
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:52

Elisa2 schreef:
Mizora schreef:
Een Pelham is niet anders dan een samengevoegde stang en trens en hoort dus niet met sperriem gebruikt te worden. De Pessoa heeft geen kinketting en werkt daardoor als een begrenst ophaalbit met eenmaal bij de begrenzing aangekomen alsnog hefboomwerking, maar ook deze hoort zonder sperriem gebruikt te worden.

Het wel of niet gebroken mondstuk staat er los van en ironisch genoeg werkt een gebroken mondstuk bij hefboomwerking zwaarder in.


Wat wellicht de reden is om het meer te begrenzen? Ik weet niet hoor.. maar Google eens op pelham bit en bij alles zit er een sperriem om heen.

Wat begrens je dan met een sperriem?

Gebroken dressuurstangen worden ook niet met sperriem gebruikt.

rien10
Berichten: 14762
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:54

In het bos rijden wij met Pelham. Nooit met een sperriem erbij. Ik zie het bijna nooit.

rien10
Berichten: 14762
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:57

rien10 schreef:
Een week of wat geleden zag ik op Instagram een post van de KNHS. Daarop heb ik gereageerd in DM. Bij de post (over wedstrijden meen ik, doet er niet toe) stond een foto met een paard waar zo godsgruwelijk hard aan getrokken werd, en ingesnoerd in de neusriem, echt, het dee d zeer aan je ogen.
Ik het iets geschreven in de trand van "geen reclame, niet deze foto gebruiken" maar dan in echte zinnen ha ha (jullie kennen mij, redelijk kort van stof af en toe). Nooit antwoord op gehad overigens.
Slechte, hele, hele slechte zaak van de KNHS.

Nope, het was hoefslag magazine. Ik trek bij deze mijn gemopper op de KNHS in.

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:00

Afbeelding
Afbeelding

Heb even het knhs reglement opgezocht zowel de pelham als pessoa mogen gebruikt worden met een gecombineerde neusriem.

San, de beweging van het bit uiteraard.

996981
Berichten: 9822
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:05

Pelham kan met en zonder sperriem. Ligt er ook aan waarom je met pelham rijdt. Is dat omdat het paard betere verbinding neemt met druk verdeling over meerdere plaatsen, of is het omdat je een hete hebt die voor de veiligheid in z’n enthousiasme geremd moet worden.

Neemt natuurlijk niet weg dat de neusriemen op de correcte manier gebruikt moeten worden. Ongeacht welk bit je gebruikt.

Die eerste foto in de op word je toch misselijk van…

Kabayo

Berichten: 14081
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:34

MarjanB schreef:
Foto is flink bijgesneden om herkenbaarheid onmogelijk te maken.

Nahja onmogelijk. Ik weet precies welke ruiter en paard dit zijn van deze foto. Maar dat terzijde :o

Ik vind dat ze er veel strenger op moeten controleren. Maar dat heb ik altijd al gevonden. Zo ook bij de KWPN wedstrijden. Zowel jonge paarden wedstrijden als hogerop.

MarjanB

Berichten: 16542
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 15:38

Kabayo schreef:
MarjanB schreef:
Foto is flink bijgesneden om herkenbaarheid onmogelijk te maken.

Nahja onmogelijk. Ik weet precies welke ruiter en paard dit zijn van deze foto. Maar dat terzijde :o

Ik vind dat ze er veel strenger op moeten controleren. Maar dat heb ik altijd al gevonden. Zo ook bij de KWPN wedstrijden. Zowel jonge paarden wedstrijden als hogerop.


Dan heb je de foto waarschijnlijk zelf ook online zien staan :')

Kabayo

Berichten: 14081
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:40

MarjanB schreef:
Kabayo schreef:
Nahja onmogelijk. Ik weet precies welke ruiter en paard dit zijn van deze foto. Maar dat terzijde :o

Ik vind dat ze er veel strenger op moeten controleren. Maar dat heb ik altijd al gevonden. Zo ook bij de KWPN wedstrijden. Zowel jonge paarden wedstrijden als hogerop.


Dan heb je de foto waarschijnlijk zelf ook online zien staan :')

Ja klopt
Maar vaak als je er dan iets van zegt dan is het toch niet zo of ben jij de boosdoener. Het is triest, maar dan scroll ik maar gewoon door..

MyWishMax

Berichten: 25425
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:42

Ineke2 schreef:
Skessa_ schreef:
Snap niet dat hier niet op gecontroleerd wordt -O-

Er word wel op gecontroleerd, maar mag van mij op elke wedstrijd en elke ruiter zijn.
En deze combinatie daar had de jury inderdaad wat van moeten zeggen. Of een andere official. Alleen zo krijg je dat het ( op wedstrijd) niet meer voorkomt.


Dat hoort ook te gebeuren, er hoort elke wedstrijd een toezichthouder te zijn op het losrijdterrein. Maar dat gebeurt niet altijd.

Mijn laatste wedstrijden was er overal een toezichthouder en ben ik overal gecontroleerd op neusriem. Ook al zie je bij mij dat hij los genoeg zit. Maar iedereen werd gecontroleerd, ook op sporen enzovoorts.

Wel belangrijk dat er genoeg toezichthouders te krijgen zijn, dat is soms lastig. En soms doet een vereniging er makkelijk over. De knhs zou er nog strenger op moeten zijn, maar zijn ook druk bezig met meer toezichthouders opleiden.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:49

Zou toch eenvoudig te organiseren moeten zijn dat gewoon elke combinatie gecontroleerd wordt met zo'n gauge. Gewoon een vrijwilliger en bij discussie dit melden aan de jury zodat die kan controleren.

Wat betreft de pelham en de pessoa. In tegenstelling tot de stang en trens mogen deze allebij wel gewoon met een gecombineerde neusriem gereden worden. Wat alleen niet mag is het combineren met een lage neusriem.

Overigens over die foto met pelham, volgens mij mag dit dan weer niet, zo'n rondgenaaide neusriem.
Laatst bijgewerkt door oji op 19-11-23 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt