Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anastasia24

Berichten: 2727
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 02:23

Ik vind het een interessante discussie. Zoveel mensen hebben geen passend tuig geen oog voor een relaxt en blij paard. Niet te spreken over menig basisbehoefte(dag buiten, schaduw, voldoende ruwvoer), het mist gewoon nog steeds bijna overal en als je dán een paard vraagt te rijden, vind ik dat persoonlijk te ver gaan wbt egoïsme. Zoals indd die nieuwe cap ipv je paard eerst zetten.
Hier laat ik mijn paarden kiezen of ze wel niet de paddock uitkomen; Ze komen beide. Willen beide dolgraag aan het werk, rennen niet weg voor het zadel, bouwen geen spanning op, pakken het bit uit m'n handen en ook op de grond is er geen oog voor die opening naar de paddock, het hooi, etc. Dus ze hebben hier ''een keuze'' en kiezen ervoor; Dat is voor mij belangrijk.
Ik rijd amper nog, mede door deze stellingen, het voelt steeds onnatuurlijker om op een dier te zitten. Voor mij is het een gevoel ''met mate'', ik ga niet meer 4 uur op trektocht, sterker nog mijn 7jarige heeft nog geen uur onder het zadel gelopen, geen sprong over de meter genomen, en dat vind ik genoeg. Een halfuurtje het lichaam(en geest) goed aan het werk zetten met een blij paard, daar zal best wat schade aan te pas komen maar het kan óók leuk zijn. Wanneer basisbehoefte en passend zadel niet goed zijn, is het voor het dier gewoon niet meer leuk. Ik vind\denk dat 20 uur op stal staan bijv schadelijker voor lichaam en geest is dan dat halfuurtje rijden,

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:36

Er zijn genoeg aanwijzingen dat slecht rijden, zoals paard te diep in de krul, holle rug, veel op kleine cirkels lopen (zoals vaak bij NH wordt gedaan) slecht is voor het paard. Althans, dat is wat trainers als Mireille den Hoed en Karin Leibbrandt zeggen.

En je hebt onderzoekers als Sharon May Davies in Australië (geloof ik) en Zefanja Vermeulen hier in NL die ontzettend veel te weten zijn gekomen over paarden en allerlei mogelijke slijtage en schade waar ze last van kunnen krijgen. Bijvoorbeeld de bevinding dat een paard dat ingereden is al na zes maanden rijden slijtage laat zien aan het ellebooggewricht.

Maar... Er zijn ook veel lichamelijke erfelijke afwijkingen die sowieso al problemen kunnen veroorzaken, zoals hypermobileit of een suboptimale bouw. Alleen met echt goed trainen voorkom je dat je je paard stuk maakt als ie al last heeft van zoiets.

Komt nog bij dat vrijwel alle gedomesticeerde paarden een aantal lamellen missen in de hals die de halswervels moeten stabiliseren en dat dit maar één voorbeeld is van allemaal structuren die moderne paarden missen die wilde paarden wel hebben. (Oa te horen in deze podcast: https://www.horseinmind.nl/anatomische- ... vermeulen/ )

Conclusie voor mij is dat ja, er zijn genoeg aanwijzingen dat rijden schade oplevert voor je paard. Dat slecht rijden nog veel meer schade oplevert voor je paard. Maar ook dat heel veel paarden door fokbeleid al in een positie zijn gebracht dat ze heel makkelijk slijten.

En eigenlijk weten we (nog?) niet hoeveel het uiteindelijk uitmaakt hoe je traint. We kunnen wel verbetering zien in levende paarden, maar volgens mij is er nog geen onderzoek dat echt het verschil laat zien tussen oude paarden getraind op manier A en oude paarden getraind op manier B (en c en d en...)


Overigens heb ik nog nooit een andere trainer of onderzoeker over het filmpje in de beginpost gehoord.

Edit: kiezen vind ik overigens niet de beste maatstaf omdat het alleen iets zegt als er wat is. Maar sommige problemen ontwikkelen zich al lang voordat je ze gaat merken. Dus een 'ja' van je paard betekent niet dat er niks aan het kapot gaan is.

Om dan toch te eindigen met een vrolijke noot... Door veel meer dingen te doen behalve rijden met je paard, hou je niet alleen je paard langer heel maar leer je in mijn ervaring je paard ook veel beter kennen:)

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:51

Ik vraag mij ook af in hoeverre behandelingen een rol spelen in het goed/ pijnvrij houden van een paard wat gereden wordt.

Een paard wat regelmatig naar die fysio gaat bijvoorbeeld, zou daar verschil in zitten? Want ik denk wel dat een aantal paarden snel vast gereden worden en niet iedere ruiter kan met rijden/ trainen een paard goed houden.
Zelf vind ik dat een regelmatige check up belangrijk is voor ieder gereden paard, juist ook om vroegtijdige problemen op te kunnen sporen.
Als een zadel dan niet goed ligt of problemen veroorzaakt wordt dat als het goed is ook vroegtijdig opgemerkt net als spier atrofie wat vaak ontstaat bij slecht passende zadels.

prompter

Berichten: 11216
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:58

Lichamelijke schade is er altijd. In dissecties van paarden die bereden of betuigd zijn, is er altijd schade aan het ellebooggewricht te zien. Bij onbeleerde paarden niet.

Het is een keuze, die je voor jezelf prima goed kan praten kennelijk. Ik maak die keuze om iets met mijn paarden te doen ipv ze in de wei te laten staan ook, maar ik ben me zeer bewust van de consequenties.

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:05

Ik vraag me af of dit te maken heeft met de Thoracic sling.

https://www.balanced-equitation.com/pos ... acic-sling

Wat ik begrepen heb is dat deze ook kan verkorten bij een slecht passend zadel, slechte training etc. Dit is de spier die over de gehele borstkas loopt en onder het zadel door.

Of dat de schade ergens anders mee te maken heeft.

En hoe ernstig deze schade is?

prompter

Berichten: 11216
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:10

De thoracic sling is niet 1 spier, maar een heel samenstel van spieren, pezen en fascia. Die ervoor moet zorgen dat de borstkas tussen de voorbenen blijft "hangen". Je kunt je voorstellen hoe dat belast wordt als er ook nog eens iemand op die borstkas gaat zitten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:13

prompter schreef:
Lichamelijke schade is er altijd. In dissecties van paarden die bereden of betuigd zijn, is er altijd schade aan het ellebooggewricht te zien. Bij onbeleerde paarden niet.

Het is een keuze, die je voor jezelf prima goed kan praten kennelijk. Ik maak die keuze om iets met mijn paarden te doen ipv ze in de wei te laten staan ook, maar ik ben me zeer bewust van de consequenties.
Plus de vraag is of je paard ook daadwerkelijk ongemak ondervindt aan die slijtage. Ontdekken en erkennen dat die slijtage er is, is één ding, maar slijtage betekent niet altijd pijn of ongemak. Dat is wel het grote nadeel van dissecties: je ziet niet hoe het paard er bij leven op reageerde. Het is wel goed voor de bewustwording van wat er nou precies gebeurt in het paardenlichaam. :j

prompter

Berichten: 11216
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:16

Vooral dat ja, bewust wording. Dat wat je doet, ook gevolgen heeft. Ik vind dat belangrijk.

Veronica2
Berichten: 2692
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:16

Spieren kunnen niet korter worden, ze zitten aan twee kanten vast en zonder operatie worden ze niet korter.

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:17

Volgens mij zitten de meeste ruiters op de rug? ;-) (kon het grapje niet laten)

Maar ik haal dit uit het onderzoek van Zefanja Vermeulen.

"FEITEN
• Er is aangetoond dat het borsttuig effect heeft op de zenuwen van een racepaard.
• Alle gereden paarden hebben schade aan de elleboog. Dit blijkt veel meer te
zijn dan dat je veterinair in de praktijk tegenkomt.
• Gebroken griffelbeentjes kunnen leiden tot peesirritaties.
• Het zadel veroorzaakt altijd voor een bewegingsbeperking.
• Paarden die op de voorhand lopen zijn gevoeliger voor problemen in de
elleboog, bicepsen en hoefkatrol.
• Platte voeten kunnen de oorzaak zijn van knieproblemen.
• Steile voeten kunnen de oorzaak zijn van schouderproblemen.
• Een dikke trapeziumspier heeft meestal problemen vanaf de knie naar
beneden tot gevolg.
• Heupproblemen zijn de meest onderschatte problemen".

Bron:https://www.equinestudies.nl/wp-content/uploads/2019/06/12_Dissectie.pdf

Vind het wel interessant, want hier in staat ook wat de bouw van een paard met een paard kan doen. En bij mij roept het wel vragen op waar ik meer over zou willen weten.

Namelijk of dat borsttuig een positief of negatief effect heeft op de zenuwen van een paard, of dat daar nog geen kennis over is?

De schade aan het elleboog, hoe komt dat? en hoe ernstig is dat? en kennelijk niet bij betuigde paarden?

De bewegingsbeperking die het zadel geeft, is dat problematisch? of ligt dat aan hoe het paard verder gebruikt wordt en de duur van hoelang er een zadel op ligt?

En die heupproblemen, hoe ontstaan die? wat is daar de oorzaak van? Ik weet dat hoe veulens in de baarmoeder gelegen hebben al effect kan hebben op de heupen.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 04-03-23 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:17

Veronica2 schreef:
Spieren kunnen niet korter worden, ze zitten aan twee kanten vast en zonder operatie worden ze niet korter.


Verkorten is wellicht niet het goede woord, hun bewegingsvrijheid verliezen en bewegingsbeperking geven is wat ik bedoel.

Veronica2
Berichten: 2692
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:20

Elisa2, is het je bekend dat over de gehele oppervlakte van de huid zenuwuiteinden zitten? En waar je hem ook aanraakt, je altijd een zenuw toucheert?

Wie is Zefanja Vermeulen, beschikt zij over aantoonbare autoriteit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:29

Veronica2 schreef:
Elisa2, is het je bekend dat over de gehele oppervlakte van de huid zenuwuiteinden zitten? En waar je hem ook aanraakt, je altijd een zenuw toucheert?

Wie is Zefanja Vermeulen, beschikt zij over aantoonbare autoriteit?
Niet bepaald; ze werkt nauw samen met Sharon May-Davis (lees: lift mee op haar onderzoek), die wel een autoriteit is op dit gebied.

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:33

Veronica2 schreef:
Elisa2, is het je bekend dat over de gehele oppervlakte van de huid zenuwuiteinden zitten? En waar je hem ook aanraakt, je altijd een zenuw toucheert?

Wie is Zefanja Vermeulen, beschikt zij over aantoonbare autoriteit?


Is het jouw bekend dat zenuwen geprikkeld kunnen worden met verschillende gevolgen van dien? Dat zenuwen bekneld kunnen raken?

Mij gaat het om "welk" effect zo'n borsttuig daar op heeft.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:35

Hoeveel vergelijkend onderzoek is er gedaan? Dus hoeveel paarden van 20+ waar nog nooit iemand op gezeten heeft, zijn onderzocht? En zijn de overige omgevingsfactoren daar dan wel in meegenomen?

Veronica2
Berichten: 2692
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:39

Elisa2 schreef:
Veronica2 schreef:
Elisa2, is het je bekend dat over de gehele oppervlakte van de huid zenuwuiteinden zitten? En waar je hem ook aanraakt, je altijd een zenuw toucheert?

Wie is Zefanja Vermeulen, beschikt zij over aantoonbare autoriteit?


Is het jouw bekend dat zenuwen geprikkeld kunnen worden met verschillende gevolgen van dien? Dat zenuwen bekneld kunnen raken?

Mij gaat het om "welk" effect zo'n borsttuig daar op heeft.

Je moet je borsttuig ook gewoon niet te strak doen, dan heb je ook geen probleem. Huidzenuwen worden voortdurend geprikkeld en dat is maar goed ook.
Een beknelde zenuw zie je vaak dieper in het lichaam in of vlakbij gewrichten. Vaak knapt dat op als de oorzaak behandeld wordt en dat kan van alles zijn, maar niet zelden door zwelling van een andere structuur.

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:44

Dat zou kunnen, bij mij roept het in ieder geval vragen op als ik zulke dingen zie staan.

Ik wil er graag meer van weten, hoe meer kennis, hoe meer we zaken op de juiste manier kunnen doen. Dus ik vind het jammer dat ik deze vragen niet aan Zefanja kan stellen.

Soms kunnen kleine aanpassingen al een groot verschil maken, anatomisch kopstuk oid.

Veronica2
Berichten: 2692
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:53

Elisa2 schreef:
Dat zou kunnen, bij mij roept het in ieder geval vragen op als ik zulke dingen zie staan.

Ik wil er graag meer van weten, hoe meer kennis, hoe meer we zaken op de juiste manier kunnen doen. Dus ik vind het jammer dat ik deze vragen niet aan Zefanja kan stellen.

Soms kunnen kleine aanpassingen al een groot verschil maken, anatomisch kopstuk oid.
Het is altijd goed om je in dingen te verdiepen en om er meer van te willen weten, daar moet je ook echt mee doorgaan. Maar probeer ook de zin van de onzin te onderscheiden en eerst iets uit te pluizen voordat je besloot of je iets gelooft of niet. Er gaat een hoop onzin rond over paarden en er wordt vaak heel moeilijk gedaan over dingen die heel simpel op te lossen zijn.

Je noemt een anatomisch kopstuk en dat is een voorbeeld van iets dat een prima ontwikkeling is, maar ook een soort modeverschijnsel is geworden. Sommige kopstukproblemen kun je bijvoorbeeld goed oplossen met een ruimere frontriem, maar daar hebben de hoofdstelverkopers natuurlijk niet zoveel aan. Je hebt ook van die extra brede en extra dikke kopstukken, maar die zou ik nooit proberen omdat ik werk aan oprichting en verzameling en ik denk dat zo'n dakpan bovenop niet helpt daarbij. Sommige paarden vinden een recht kopstuk prettiger en die moet je tegenwoordig met een lampje zoeken. Er is geen waarheid, behalve dat het paard mag zeggen wat hij liever heeft, een recht of een gevormd kopstuk, met of zonder elastiek.

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:56

Gelukkig geloof ik ook niet in statische zaken en kijk vooral naar wat een paard aangeeft en waar deze het goed op doet. ;-) En vertrouw ik op mijn eigen ervaringen.

Maar als je geen dingen uit probeert kom je er ook niet achter, en dan helpt het om over zaken te lezen en je er in te verdiepen. En dan wat meer na te gaan denken en niet in vastgeroeste patronen te blijven zitten.

Ik vind dit soort onderzoeken alleen maar interessant.

Everwind
Berichten: 79
Geregistreerd: 20-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:02

prompter schreef:
Lichamelijke schade is er altijd. In dissecties van paarden die bereden of betuigd zijn, is er altijd schade aan het ellebooggewricht te zien. Bij onbeleerde paarden niet.

Het is een keuze, die je voor jezelf prima goed kan praten kennelijk. Ik maak die keuze om iets met mijn paarden te doen ipv ze in de wei te laten staan ook, maar ik ben me zeer bewust van de consequenties.

En bij volwassen paarden die nooit gereden (ohz of aangespannen) zijn dan?

Popstra
Berichten: 13820
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:08

Maar wat is nu eigenlijk het doel van dit topic?
Is het gewoon weer even vingerwijzen hoe slecht we wel niet bezig zijn!? en met de huidige trend mee doen namelijk de paardensport kapot te maken?

Veronica2
Berichten: 2692
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:08

Elisa2 schreef:
Gelukkig geloof ik ook niet in statische zaken en kijk vooral naar wat een paard aangeeft en waar deze het goed op doet. ;-) En vertrouw ik op mijn eigen ervaringen.

Maar als je geen dingen uit probeert kom je er ook niet achter, en dan helpt het om over zaken te lezen en je er in te verdiepen. En dan wat meer na te gaan denken en niet in vastgeroeste patronen te blijven zitten.

Ik vind dit soort onderzoeken alleen maar interessant.

Prima om te lezen, maar onderzoeken door ene Zefanja Vermeulen zijn niet zo heel waardevol en zijn eigenlijk niet veel meer dan een mening. Je kan het geen onderzoek noemen net als dat een bouquetreeksroman geen literatuur is. Vermakelijk, maar waardeloos.

Prompter, daar lijkt het wel op.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:14

Everwind schreef:
prompter schreef:
Lichamelijke schade is er altijd. In dissecties van paarden die bereden of betuigd zijn, is er altijd schade aan het ellebooggewricht te zien. Bij onbeleerde paarden niet.

Het is een keuze, die je voor jezelf prima goed kan praten kennelijk. Ik maak die keuze om iets met mijn paarden te doen ipv ze in de wei te laten staan ook, maar ik ben me zeer bewust van de consequenties.

En bij volwassen paarden die nooit gereden (ohz of aangespannen) zijn dan?


Ik denk dat je dan sowieso al bij de kneusjes (in meer of mindere mate) uitkomt.
Kerngezonde, volwassen paarden zullen meestal wel bereden zijn (of ooit bereden geweest zijn).
Laatst bijgewerkt door Gini op 04-03-23 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:14

Ik zou niet zomaar iets wegzetten omdat het niet is wat je wilt lezen/ horen en dan de persoon gaan degraderen.

Het is tenminste iemand die onderzoek doet en de kop boven het maaiveld uit durft te steken in het belang van de paarden.

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:15

Everwind schreef:
prompter schreef:
Lichamelijke schade is er altijd. In dissecties van paarden die bereden of betuigd zijn, is er altijd schade aan het ellebooggewricht te zien. Bij onbeleerde paarden niet.

Het is een keuze, die je voor jezelf prima goed kan praten kennelijk. Ik maak die keuze om iets met mijn paarden te doen ipv ze in de wei te laten staan ook, maar ik ben me zeer bewust van de consequenties.

En bij volwassen paarden die nooit gereden (ohz of aangespannen) zijn dan?


Niet, staat in de link bij de bron die ik plaatste.