Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veronica2
Berichten: 2692
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:18

Elisa2 schreef:
Ik zou niet zomaar iets wegzetten omdat het niet is wat je wilt lezen/ horen en dan de persoon gaan degraderen.

Het is tenminste iemand die onderzoek doet en de kop boven het maaiveld uit durft te steken in het belang van de paarden.

Je ziet het verkeerd, er wordt niemand gedegradeerd omdat dat helemaal niet nodig is. Het is wel zinvol om iemand op waarde te schatten en te zien voor wat ze daadwerkelijk doen. Die Zefanja doet geen onderzoek, die bekijkt wat dingetjes en komt met een mening en dat is niet hetzelfde als het doen van degelijk onderzoek. Het is echt verstandig om het verschil te leren zien tussen zin en onzin.

Elisa2

Berichten: 37526
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:20

Ik denk dat je haar en haar werk toch echt even iets beter moet gaan bekijken. ;-)

Overigens hoef je het niet met haar eens te zijn maar het kan wel zinvol zijn om er naar te luisteren met een open blik. Ipv zaken waar je niet voor open staat gelijk te degraderen als onzin.

Veronica2
Berichten: 2692
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:26

Elisa2 schreef:
Ik denk dat je haar en haar werk toch echt even iets beter moet gaan bekijken. ;-)

Overigens hoef je het niet met haar eens te zijn maar het kan wel zinvol zijn om er naar te luisteren met een open blik. Ipv zaken waar je niet voor open staat gelijk te degraderen als onzin.

En waarom denk je dat ik dat niet allang heb gedaan? Bovendien, waarom moet ik me nog meer verantwoorden dan de toelichting die ik al geef in mijn reacties? En waarom beschuldig je mij ervan dat ik geen open blik heb?

Elisa2

Berichten: 37526
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:30

Omdat dat echt uit AL je reacties blijkt.

En nogmaals, prima als je het niet eens bent met wat ze zegt..maar kom dan met inhoudelijke argumenten ipv de persoon te degraderen.

Elisa2

Berichten: 37526
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:43

https://www.horseinmind.nl/anatomische- ... vermeulen/

Overigens heel interessant deze podcast met haar, hier licht ze wat meer toe over haar ondervindingen.

Heb nu al gehoord dat betuigde paarden ook schade hebben aan het ellebooggewricht en dat ze zelf denkt dat als een paard direct als jong paard goed getraind wordt met minder gewicht op de voorhand dat er wellicht geen schade ontstaat aan het ellebooggewricht. En dat er dus nog heel veel onderzoek nodig is.

En de meeste schade die ze vind bij paarden in de hals zitten. Waarbij ik dan zelf ook direct aan (slechte) training moet denken.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:03

Veronica2 schreef:
Je ziet het verkeerd, er wordt niemand gedegradeerd omdat dat helemaal niet nodig is. Het is wel zinvol om iemand op waarde te schatten en te zien voor wat ze daadwerkelijk doen. Die Zefanja doet geen onderzoek, die bekijkt wat dingetjes en komt met een mening en dat is niet hetzelfde als het doen van degelijk onderzoek. Het is echt verstandig om het verschil te leren zien tussen zin en onzin.


Vind je 'ze bekijkt wat dingetjes en komt met een mening' niet wat kort door de bocht?

Hutcherson

Berichten: 7417
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:03

Elisa2 schreef:
Ik vraag mij ook af in hoeverre behandelingen een rol spelen in het goed/ pijnvrij houden van een paard wat gereden wordt.

Een paard wat regelmatig naar die fysio gaat bijvoorbeeld, zou daar verschil in zitten? Want ik denk wel dat een aantal paarden snel vast gereden worden en niet iedere ruiter kan met rijden/ trainen een paard goed houden.
Zelf vind ik dat een regelmatige check up belangrijk is voor ieder gereden paard, juist ook om vroegtijdige problemen op te kunnen sporen.
Als een zadel dan niet goed ligt of problemen veroorzaakt wordt dat als het goed is ook vroegtijdig opgemerkt net als spier atrofie wat vaak ontstaat bij slecht passende zadels.


Wat je wel vaak ziet is dat sportpaarden op hoog niveau geen kans krijgen om bv hypertonie in de fascia te ontwikkelen omdat er zovaak therapeuten naast staan om dat direct te tackelen. Bij recreatiepaarden is het einde zoek qua klachten. Vaak komt daar eenmaal per jaar een fysio, osteo, chiro etc. Veel meer tijd dus om problematiek te ontwikkelen.

Everwind
Berichten: 79
Geregistreerd: 20-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:04

Gini schreef:
Everwind schreef:

En bij volwassen paarden die nooit gereden (ohz of aangespannen) zijn dan?


Ik denk dat je dan sowieso al bij de kneusjes (in meer of mindere mate) uitkomt.
Kerngezonde, volwassen paarden zullen meestal wel bereden zijn (of ooit bereden geweest zijn).

Fokmerries die nooit bereden zijn, zijn er wel Pony'die simpelweg te klein zijn om mee te werken, koniks uit een natuurgebied of wilde paarden ergens in Amerika ofzo We hoeven het niet in Nederland te houden, internationaal is een betere pijler Hoeveel en wat voor slijtage de werkpaarden uit bijv egypte hebben en hoe dat in verhouding staat tot onze "luxe" rijpaarden, lijkt me dan ook wel interessant om te weten :)

Elisa2

Berichten: 37526
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:06

Hutcherson schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vraag mij ook af in hoeverre behandelingen een rol spelen in het goed/ pijnvrij houden van een paard wat gereden wordt.

Een paard wat regelmatig naar die fysio gaat bijvoorbeeld, zou daar verschil in zitten? Want ik denk wel dat een aantal paarden snel vast gereden worden en niet iedere ruiter kan met rijden/ trainen een paard goed houden.
Zelf vind ik dat een regelmatige check up belangrijk is voor ieder gereden paard, juist ook om vroegtijdige problemen op te kunnen sporen.
Als een zadel dan niet goed ligt of problemen veroorzaakt wordt dat als het goed is ook vroegtijdig opgemerkt net als spier atrofie wat vaak ontstaat bij slecht passende zadels.


Wat je wel vaak ziet is dat sportpaarden op hoog niveau geen kans krijgen om bv hypertonie in de fascia te ontwikkelen omdat er zovaak therapeuten naast staan om dat direct te tackelen. Bij recreatiepaarden is het einde zoek qua klachten. Vaak komt daar eenmaal per jaar een fysio, osteo, chiro etc. Veel meer tijd dus om problematiek te ontwikkelen.


En die worden vaak ook slechter gereden..maar aan de andere kant wellicht ook minder zwaar belast en meer vrije beweging.

Het is best hele interessante en fascinerende materie.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:19

Veronica2 schreef:
Spieren kunnen niet korter worden, ze zitten aan twee kanten vast en zonder operatie worden ze niet korter.

Dat is geen logica. Dat zou alleen waar zijn als dat twee vaste punten zouden zijn, maar skeletspieren werken altijd over één of meerdere gewrichten. En kunnen wel degelijk verkorten.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-23 12:36

Elisa2 schreef:
En de meeste schade die ze vind bij paarden in de hals zitten. Waarbij ik dan zelf ook direct aan (slechte) training moet denken.


Maar dat is al heel ingewikkeld....

Zo plaatste jij onlangs een topic waarin je een paard trainde, en daarin waren we het al oneens over wat goede/ slechte training is. Dus het eens worden over wat goede/ slechte training is, is al verdomd lastig.


Karin Leibbrand heeft ook al heel wat geschreven over die halsproblematiek. Inmiddels is daar toch wel veel bruikbare trainingsinfo over te vinden.

Elisa2

Berichten: 37526
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:45

Ik doel op forceren van hoofd/ halshoudingen en hoofd hals problematiek die daar uit voortkomt.

Dat deed ik gelukkig niet, al kan ik me wel voorstellen dat het wel zo leek.

Ik ben daar juist enorm op tegen, juist vanwege dit.
Overigens is irl beoordelen sowieso een stuk handiger als je een oordeel over training wilt vellen. En dan ook het liefst een combinatie wat vaker zien.

Maar een valse knik, geforceerd op de loodlijn lopen terwijl het lichaam daar nog niet aan toe is, teveel met de hand gereden worden, op druk etc. etc.
Als dat soort zaken stelselmatig gebeuren dan geeft dat echt wel schade ergens in de nek/ hals.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-23 12:57

Elisa2 schreef:
Ik doel op forceren van hoofd/ halshoudingen en hoofd hals problematiek die daar uit voortkomt.

Dat deed ik gelukkig niet, al kan ik me wel voorstellen dat het wel zo leek.


Mensen die zich qua training bezighouden met deze problematiek hebben ook echt wel een andere visie.
Er wordt meer op lengte (maar geen diepte!) gewerkt, er worden geen hulpteugels gebruikt, en lengtebuiging vinden zij uitstekend mogelijk op een enkele longe.

Daar konden jij en ik het al niet over eens worden.
Ik bedoel het niet om op de persoon te spelen, maar zo zie je hoe complex het al kan zijn wanneer een handvol goedbedoelende mensen qua visie al behoorlijk ver uit elkaar liggen.

Suzanne F.

Berichten: 49356
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:06

Ik denk dat paardrijden op zich niet schadelijk hoeft te zijn, maar dat in 99% van de gevallen wel is.

Paardeneigenaren hebben eigenlijk altijd de beste intenties en denken heel goed voor hun paard te zijn, maar 99 van de 100 ruiters brengt eerder schade aan en rijden hun paarden vast dan dat ze ze gymnastiseren en losrijden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:12

99 %? Als dát waar zou zijn (en niet zoals ik zeer sterk vermoed uit je duim gezogen) dan is dat statistisch gezien simpelweg 100%.
En moet paardrijden verboden worden.
Oh ja, ik neem aan dat jij persoonlijk bij de 1 % uitzondering hoort.... _O-
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 04-03-23 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:13

Mbt de 'thoracic sling': dat is idd een samenwerking tussen spieren, pezen en fascia.

De functie van deze 'draagspieren' - mijn vertaling van 'sling' - is voor de rijkunst:
dat deze spieren het paard beschermen tegen het gewicht van de ruiter.

Een paard moet in grote lijnen precies zo tillen als wij:
rug recht houden tijdens de tilbeweging,
zet kracht met je bilspieren,
je buikspieren (navel iets naar binnen, psoas actief)
bekkenbodemspieren,
en laten we zeggen het onderste derde deel van je dijbeenspieren.
Liefst met het te tillen voorwerp zo dicht mogelijk bij je zwaartepunt.

Voor een paard betekent dit:
til je borstkas op ('schoftlift')
kantel je bekken
actieve 'buik'spieren
en breng de achterbenen 'onder de massa'. (In stap en draf: het voorste achterbeen landt recht onder het zwaartepunt van de ruiter.)

Gebruikt een paard deze spieren (fascia, pezen, etc) dan is het tillen van het gewicht een heel ander verhaal dan wanneer het dier hetzelfde gewicht moet dragen terwijl het op de voorhand loopt met een 'holle' rug en zonder ondertredende achterhand.

En mijn ervaring is: schoftlift en ondertredende achterhand kun je meteen al aan een groen jonkie vragen.
Uiteraard is het trainen van spieren een kwestie van tijd, maar je kunt direct aan deze training beginnen. (Geen toestanden nodig van 'maar hij moet eerst...' zodra het dier zadelmak is en wat hulpen begrijpt kan het.)

Suzanne F.

Berichten: 49356
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:20

Kuggur schreef:
99 %? Als dát waar zou zijn (en niet zoals ik zeer sterk vermoed uit je duim gezogen) dan is dat statistisch gezien simpelweg 100%.
En moet paardrijden verboden worden.
Oh ja, ik neem aan dat jij persoonlijk bij de 1 % uitzondering hoort.... _O-


Ik rijd niet meer. Al een tijd niet meer. En nee, ik behoorde niet tot die 1 %. Ik geloof zeker dat mijn paarden schade hebben opgelopen door mijn rijden toen. Maar ik weet wel zeker dat ik mijn paarden beter kon gymnastiseren dan de meeste anderen die ik zag hupsen en butsen op de concoursvelden. Te zwaar, niet in balans, niet meer ruitergevoel dan een badkamertegeltje en maar vasthouden en blijven butsen. Als jury heb ik heel veel voorbij zien komen, voornamelijk trieste dingen. Maar een heel klein percentage wist waar ze mee bezig waren en trainden de paarden correct. Maar schade kan ook ontstaan door overbelasting en hoge ruiterambities. En die ontstaan ook bij dat kleine percentage. En daarom zeg ik dat er maar heel heel weinig zijn die èn goed kunnen trainen èn hun ambities onder controle hebben.

Popstra
Berichten: 13821
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:28

Ik denk dat dat ook de hoofdfactor is. Overbelasting en te veel ambitie van een ruiter met een paard die voor een dergelijk ( hoger) niveau niet geschikt is.

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:50

Ik denk dat je ook goed moet kijken en luisteren naar je paard.
Mijn bijna 4 jarige Haflinger verteld altijd heel goed wat hij wel en niet wilt.
Zo vindt hij maar 1 manier van poetsen fijn, parkeert hij een jeukend plekje onder je neus zodat je dat kan kriebelen, en als je iets doet wat hij niet prettig vindt laat hij dat heel duidelijk merken. Dan gaat hij letterlijk op en neer springen, stampen, gewoon rennen, hoofdschudden, wat dan ook. Dit doet hij al bij het minste oncomfortabele wat er is. Zoals een voorpluk uitkammen. En als je er dan naar luistert (ik houd mijn hand tussen zijn voorpluk en hoofd) dan is er niks aan de hand en is hij rustig.
Als hij een heel klein beetje auw heeft ergens (zoals een krasje op z'n huid), stelt hij zich aan alsof hij dodelijk verwond is (en ik maar in paniek naar de DA, die zegt dat het echt bijna niks is)

En sinds een half jaar ben ik hem aan het inrijden. Vanaf de eerste keer erop tot nu heeft hij zich perfect gedragen. Nooit gebokt, altijd rustig en relaxed gebleven. Hij geniet. Hij is trots. Hij is blij. Dit lijkt me niet dat hij zal doen als hij zoveel pijn zou hebben als in het filmpje. Dit zeg ik omdat ik hem ken, en zijn reactie op oncomfortabele dingen ken
Wel luister ik naar hem. Ik heb een boomloos zadel, en er zijn heel wat varianten voorbij gekomen die paardlief allemaal afkeurde (niet willen stilstaan met opzadelen en opstappen, niet zo ontspannen lopen, druk doen, gaan rennen ect) tot we nu zijn uitgekomen op een boomloos extra kort Silverado westernzadel.
Dressuurzadel, springzadel, veelzijdigheid zadel, trektocht zadel, Barefoot zadels, niks vond meneer echt fijn.

Maar met deze is hij helemaal ontspannen, staat keurig stil, en vindt hij het fijner met mij erop dan mij ernaast.
Dit weet ik omdat ik heel goed naar hem kijk, en het geluk heb met een paard dat zo helder communiceert. Als ik in de roundpen aan het werken ben aan de hand, vindt paardlief dat niet altijd even leuk. (soms doen we saaie dingen, die ik wel nodig vind) Maar als we in de roundpen aan het werken zijn met mij erop (dezelfde rondjes en oefeningen) dan straalt hij. Hij gaat dan veel ontspanner lopen, luistert naar de zachtste hulp, heeft er zin in en is voorwaarts. Voor mij het totaalplaatje van een gelukkige Pablo.
Hij geeft zelf met alles aan wat hij leuk vindt, en hij vindt rijden leuk. Met zijn zelf gekozen zadel en bit (bitloos wou hij niet, elke vorm daarvan vond ie vreselijk, maar een bit vindt ie heerlijk, en is hij heel relaxed mee)
Ik heb wel heel goed naar hem moeten luisteren om dit voor elkaar te krijgen. Zo heeft hij zelf z'n hele tuig 'uitgekozen'. We hebben zo veel hoofdstellen geprobeert, en nu heeft ie pas de perfecte. Zonder frontriem, want daar houdt ie niet van. Zonder neusriem, want die vindt hij niet prettig. Hoe los ook. En hij wil maar 1 soort singel...

Ik ben niet het rijden aan het goedpraten. Ik vertel alleen wat mijn mening is. En ik denk dat je per paard moet luisteren naar het paard, in plaats van alles voor hem te beslissen.

Zo heb ik 5 paarden. Twee daarvan hebben klachten. Mijn Quarter Mira zal nooit meer bereden worden. Ze wil het niet, haalt er geen plezier uit, en het doet haar zeer (met al haar klachten en kwaaltjes). De IJslander heeft ook problemen, wil normaal altijd werken, maar nu niet meer. Dus die hoeft ook niet meer te werken, tot de problemen zijn opgelost. En dan zien we wel verder.

Mijn Haflinger is nu het enige paard dat bereden wordt. De andere 2 zijn nog te jong. De haf doe je echt geen plezier door hem niets te laten doen. Hij wordt daar echt ongelukkig van. Hij geniet van werken, is altijd heel blij en enthousiast als hij naar de roundpen mag (daar werken we vaak) en op z'n vrije dagen staat hij te dringen voor het hek van de roundpen of hij er aub in mag.
Hij is gek genoeg dol op longeren, je moet hem echt met veel moeite de roundpen uitzetten. Erin wil hij altijd wel. Maar rijden vindt hij toch het leukste. Als hij is afgezadeld wil hij altijd nog een keer.

Ik denk niet dat hij dan altijd pijn heeft als hij met een mens op zijn rug rondloopt. Zoals ik hierboven al schreef, bij het kleinste auwtje laat hij het al heel duidelijk merken.

Wel heb ik goed naar hem geluisterd. En we hebben het perfecte tuig moeten vinden.
Ik dacht altijd dat bitloos beter en fijner was voor een paard en geloofde er heilig in. Maar Pablo liet me zien dat hij het helemaal niet fijn vond. Het duurde even voor ik over mijn eigen drempel heen was, maar nu is hij tevreden.

Pablo is niet afgestompt. Hij is pas een paar maanden onder het zadel, en ik rij hem maar af en toe met korte sessie's.

Nogmaals, ik denk dat je naar je paard moet kijken. Sommige paarden willen zo graag werken. Sommige niet. Als we daar naar luisteren en ons paard meer de ruimte geven om te vertellen of hij/zij het wel leuk/fijn vindt, zou het al een stuk beter zijn.
Ik heb mijn paard zelf de laten kiezen wat voor discipline hij wou doen. Door hem alles te laten zien, en te kiezen wat hij het leukste vindt. We zijn op TREC in western stijl uitgekomen.

Ik denk niet in de zin van 'paarden moeten werken voor de kost'. IK wil rijden, dus IK ben verantwoordelijk voor het plezier van mijn paard in zijn 'werk', en zijn gezondheid. En als mijn paard aan zou geven iets echt niet te willen, luister ik daarnaar. Of dat nu over het tuig gaan, de manier van rijden, of het rijden zelf.

En ik denk dat (zeker jonge) paarden wel degelijk in staat zijn pijn in zekere zin aan te geven, maar dat wij het als mens niet altijd oppakken. Zeker de extraverte paarden geven naar mijn ervaring alles heel goed aan, en introverte paarden ook, alleen herkennen we het meestal niet.

Ik ben trouwens wel helemaal eens dat tuig altijd goed moet passen. En dat als je een paard correct traint je de eventuele schade kan beperken.

Ik weet even niet meer wat onzin is en wat niet, dus ik ga niet in op de discussie over of er altijd schade wordt aangericht door op een paard te gaan zitten. Gewoon omdat ik het zelf niet helder heb.
Maar ik wilde wel even mijn mening delen.

Elisa2

Berichten: 37526
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:54

Ninx schreef:
Elisa2 schreef:
Ik doel op forceren van hoofd/ halshoudingen en hoofd hals problematiek die daar uit voortkomt.

Dat deed ik gelukkig niet, al kan ik me wel voorstellen dat het wel zo leek.


Mensen die zich qua training bezighouden met deze problematiek hebben ook echt wel een andere visie.
Er wordt meer op lengte (maar geen diepte!) gewerkt, er worden geen hulpteugels gebruikt, en lengtebuiging vinden zij uitstekend mogelijk op een enkele longe.

Daar konden jij en ik het al niet over eens worden.
Ik bedoel het niet om op de persoon te spelen, maar zo zie je hoe complex het al kan zijn wanneer een handvol goedbedoelende mensen qua visie al behoorlijk ver uit elkaar liggen.


Jij denkt dat ik me niet bezig hou qua training met deze diplomatiek?

Voorwaarts-neerwaarts is imo een van de basisvoorwaarden voor het goed rijden van een jong paard. Maar dan wel correct uitgevoerd en met behoudt van aanspanning.

Paarden die al schade opgelopen in nek/ hals gebied hebben altijd een aangepaste training nodig.

Jij doelt op Mireille den Hoedt, die hele goede dingen doet maar inderdaad heb ik over sommige zaken een andere visie. Het een hoeft niet slechter of beter te zijn dan het andere gelukkig. Sommige zaken hebben ook te maken met eigen processen, ervaringen en niveau.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:00

Popstra schreef:
Maar wat is nu eigenlijk het doel van dit topic?
Is het gewoon weer even vingerwijzen hoe slecht we wel niet bezig zijn!? en met de huidige trend mee doen namelijk de paardensport kapot te maken?


Jeetje, zij zijn groot en wij zijn klein, het zieluguh slachtoffer van de verfoeilijke dierenvrienden.

Het is simpelweg aandacht voor het welzijn wat jij op de rug zittend in de rondte dwingt voor joúw lol.

Er is van alles en nog wat links en recht verboden om met dieren te doen en de ruiterij is nog steeds een beschamende uitzondering.
Ga maar eens wandelen met je hond, kind op de rug en een stuk ijzer aan een hoofdstel voor controle.
Dat de ruiterij niet de hand in eigen boezem kan steken is al decénnia helder.
Nu de rest van de wereld meer aandacht heeft voor dierenwelzijn is het enigen wat zielugh is, de reactie van de ruiterij.

Veronica2
Berichten: 2692
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:02

Als Mireille den Hoedt en Karin Leibbrand je goeroe's zijn, dan is er nog een wereld te winnen aan informatie, kennis en kunde.
Elisa2, ik heb even in je profiel gekeken naar de foto;s van je paarden en de youtubefilmpjes van je bruintje kwam ik daar ook tegen.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:31

Everwind schreef:
Gini schreef:

Ik denk dat je dan sowieso al bij de kneusjes (in meer of mindere mate) uitkomt.
Kerngezonde, volwassen paarden zullen meestal wel bereden zijn (of ooit bereden geweest zijn).

Fokmerries die nooit bereden zijn, zijn er wel Pony'die simpelweg te klein zijn om mee te werken, koniks uit een natuurgebied of wilde paarden ergens in Amerika ofzo We hoeven het niet in Nederland te houden, internationaal is een betere pijler Hoeveel en wat voor slijtage de werkpaarden uit bijv egypte hebben en hoe dat in verhouding staat tot onze "luxe" rijpaarden, lijkt me dan ook wel interessant om te weten :)


Een relatief kleine poule is dat in mijn ogen. Waarbij de variabalen zodanig veel zijn dat er weinig te zeggen valt over het aspect 'bereden of niet'. Een halfwild paard leeft zo anders dan een rijpaard dat enig verschil in gezondheid langs beide kanten niet altijd zuiver toegeschreven kan worden aan het bereden zijn of niet. Net zoals een veel te kleine pony, als zelfs een kind er niet meer op kan, dan spreken we al over heel erg doorgefokte dieren. Ik denk dat het bijna aan het onmogelijke grenst om met zo een steekproef tot een waardige conclusie te komen over gezondheid en het al dan niet bereden zijn van het paard.

Maar het klopt dat je wel ergens moet beginnen. :)

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-23 15:23

Veronica2 schreef:
Als Mireille den Hoedt en Karin Leibbrand je goeroe's zijn, dan is er nog een wereld te winnen aan informatie, kennis en kunde.
Elisa2, ik heb even in je profiel gekeken naar de foto;s van je paarden en de youtubefilmpjes van je bruintje kwam ik daar ook tegen.


Het zijn mensen die de pijnlijke consequenties van de huidige rijderij aan de kaak stellen, en op een begrijpelijke manier de gewone sterveling kan uitleggen hoe je een gezonde basis kunt leggen.
En hulde daarvoor.
Uiteraard zijn er veel meer mensen op een hele prettige manier bezig. Dat sluit echter nog steeds niet uit dat er mogelijk toch schade ontstaat door gewicht op de rug van het paard te plaatsen en druk te creëren. En dat was eigenlijk mijn 'hamvraag'.

Ik denk dat je het mogelijk niet zo bedoelt, maar je hebt eigenlijk iedereen en alles vanaf het begin in dit topic naar het rijk der onnozele stumpers gestuurd.
Maar je bent vervolgens zelf niet inhoudelijk.

Dus wanneer jij kunt uitleggen waar volgens jou wel deugdelijke informatie te vinden is, welke mensen wel verstandige dingen doen of zeggen, dan is het veel zinniger om juist dat te delen.
Het einddoel is dat we leren.
Door alleen alle voorgenoemde mensen prutsers te noemen komen we niet veel verder.

Dus oprechte interesse: waar kunnen wij winnen aan informatie, kennis en kunde? Je geeft aan dat jij het weet. In dat geval wil ik het ook graag weten.

Popstra
Berichten: 13821
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 16:28

Huertecilla schreef:
Popstra schreef:
Maar wat is nu eigenlijk het doel van dit topic?
Is het gewoon weer even vingerwijzen hoe slecht we wel niet bezig zijn!? en met de huidige trend mee doen namelijk de paardensport kapot te maken?


Jeetje, zij zijn groot en wij zijn klein, het zieluguh slachtoffer van de verfoeilijke dierenvrienden.

Het is simpelweg aandacht voor het welzijn wat jij op de rug zittend in de rondte dwingt voor joúw lol.

Er is van alles en nog wat links en recht verboden om met dieren te doen en de ruiterij is nog steeds een beschamende uitzondering.
Ga maar eens wandelen met je hond, kind op de rug en een stuk ijzer aan een hoofdstel voor controle.
Dat de ruiterij niet de hand in eigen boezem kan steken is al decénnia helder.
Nu de rest van de wereld meer aandacht heeft voor dierenwelzijn is het enigen wat zielugh is, de reactie van de ruiterij.

Weet je wat zielig is?
Die mensen die zelf jaren plezier hebben beleefd op de rug van hun paarden en die niet meer kunnen rijden en dan nu maar alles gaan lopen af zeiken en de heilige boon gaan uit hangen! Een ander niks gunnen
Dat is pas zielig