Paarden van Isabell Werth weke rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:55

Heet is geen kwestie van het ergens niet mee eens zijn. Aan de hand van filmpjes en foto's wordt aangetoond dat het dus geen holle ruggen zijn.

Afbeelding
Als je dit een holle rug vindt, ben ik namelijk wel erg benieuwd naar jouw definitie ervan.

Verder nog maar:

En ook hier geen holle rug te zien.

Je kunt geen dingen gaan verkondigen die objectief niet waar zijn, en die dan gaan labelen als jouw mening.

Verder zeg je eerst dat je het over foto's hebt, en daarna zeg je dat je het niet over foto's hebt. Beide kunnen niet tegelijk waar zijn, dus nogmaals: welke van de 2 is het dan?


DreamGuide schreef:
Vind het dan wel érg toevallig dat zij blijkbaar alleen maar lange neerwaartse paarden rijdt met een holle rug die het bekken niet goed kunnen kantelen.

Hier suggereert het woord "blijkbaar" dat iemand dat punt gemaakt heeft. En dus leg je mensen woorden in de mond, of het is jouw manier om het punt van een ander (wie dan) belachelijk te maken. Er is een naam voor een logical fallacy zoals deze: het heet een stroman argument, en het is geen eerlijke manier van discussieren, en dat is de reden dat ik daarop reageer en er idd nogal pittig inga, want op deze manier worden punten bediscussieerd die in de eerste plaats niet gemaakt zijn.


DreamGuide schreef:
Een ruiter die ik zelf erg prettig vind is Ingrid Klimke. Haar manier van rijden staat mij erg aan.

Ik vind Ingrid ook heel prettig om naar te kijken. Maar wat is de reden dat je dat aanstaat?


DreamGuide schreef:
Ik lijk te begrijpen uit jouw reacties dat je erg fan bent van Isabell Werth

Eigenlijk helemaal niet zo. Charlotte Dujardin is wel een van mijn favorieten, ik vind haar technisch erg goed, en zij kan paarden enorm verbeteren, en ik vind haar rijstijl heel prettig om te zien.

Maar dat ik er niet per se een fan van ben, neemt niet weg dat Isabell technisch een heel goede ruiter is. En ik kan het volledig met iemand eens zijn, wat betreft het punt dat ze maken, maar als de argumenten niet kloppen, haal ik ze alsnog onderuit. In dit geval zijn je argumenten gebaseerd op objectieve onwaarheden (holle rug, bekken niet kantelen) en dus schop ik ze onderuit.

Dat wil niet zeggen dat je haar niet mag bekritiseren, graag zelfs, vind ik alleen maar leuk, maar wel op basis van goede argumenten.

Popstra
Berichten: 13838
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:01

Die ruggen bij de paarden van Isabella zien er idd erg hol uit maar ik denk persoonlijk wel dat deze heel soepel zijn. Die paarden zijn wel lang zeg!?
Ik zelf vind het niet mooi om te zien maar ik rijd geen dressuur ik rijd Reining op reining gefokte quarters en die hebben korte ruggen en de halshouding is laag. Bij ons moeten de ruggen bollen dus het tegenover gestelde. Ik kan er dus eigenlijk moeilijk over oordelen.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:03

Pipodipo schreef:
Cheminee schreef:
Alsjeblieft ga eens een keer bij een internationale wedstrijd waar alle topruiters bij elkaar losrijden kijken... (bijv de donderdag op jumping Amsterdam)

Dit is de beste tip die ik tot nog toe heb gezien in dit topic. Het is zo ontzettend leerzaam om bij een losrijbaan te kijken hoe echt goede ruiters hun paarden voorbereiden op een proef. Of kijk naar clinics en masterclasses waar alles wordt uitgelegd. Op internet zijn er heel veel websites waar je dit kan doen en waar je altijd iets van opsteekt.


Ik heb jarenlang langs de inrijdbaan gezeten, zowel bij springen als dressuur op verschillende niveaus. En dat blijft om te huilen, want zeker de helft rijdt hun paard los op een manier die we niet willen zien en dan heb ik het over beide disciplines.

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:05

vur schreef:
Als ik de proef met de schimmel bekijk, zie ik een paard die een voor en een achterkant heeft. Het lijkt alsof hij een slag in het wiel heeft. Of dat met anatomie te maken heeft of met africhting te maken heeft, weet ik niet, maar vind het wel opvallend. En past een beetje bij wat de meeste voorgangers aanhalen over weke rug ed.
https://www.horses.nl/dressuur/zege-voo ... ix-debuut/

Wauw, ik snap inderdaad wat je bedoelt met slag in het wiel ja.

Pandora2
Berichten: 19867
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:10

Popstra schreef:
Die ruggen bij de paarden van Isabella zien er idd erg hol uit maar ik denk persoonlijk wel dat deze heel soepel zijn. Die paarden zijn wel lang zeg!?
Ik zelf vind het niet mooi om te zien maar ik rijd geen dressuur ik rijd Reining op reining gefokte quarters en die hebben korte ruggen en de halshouding is laag. Bij ons moeten de ruggen bollen dus het tegenover gestelde. Ik kan er dus eigenlijk moeilijk over oordelen.


Dit vind ik een bijzonder goede post.

Ik rijd al heel lang dressuur en ken niks van reining.
Ik vind het ergens knap om te zien ( en ben fan van onze Fonck :D ) maar ergens ook niet want ik vind die propjes altijd zo erg op hun bek lopen en zielig kijken :')
Wat het natuurlijk helemaal niet is omdat ik er niets van ken.

Ik heb Isabell al vaak live zien rijden en een '' weke '' rug bij haar paarden is mij nooit opgevallen.
Een foto is een momentopname van een beweging. Om hieruit te concluderen dat haar paarden allemaal een weke rug hebben, is gewoon onjuist.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:11

vur schreef:
Als ik de proef met de schimmel bekijk, zie ik een paard die een voor en een achterkant heeft. Het lijkt alsof hij een slag in het wiel heeft. Of dat met anatomie te maken heeft of met africhting te maken heeft, weet ik niet, maar vind het wel opvallend. En past een beetje bij wat de meeste voorgangers aanhalen over weke rug ed.
https://www.horses.nl/dressuur/zege-voo ... ix-debuut/

Wat vinden jullie dan trouwens van deze piaffe? Ik word hier toch wel een beetje verdrietig van. Dit heeft toch niks met een juiste passage te maken?

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:34

Avalanche81 schreef:
Heet is geen kwestie van het ergens niet mee eens zijn. Aan de hand van filmpjes en foto's wordt aangetoond dat het dus geen holle ruggen zijn.

[ Afbeelding ]
Als je dit een holle rug vindt, ben ik namelijk wel erg benieuwd naar jouw definitie ervan.

Verder nog maar:
[ Video ]
En ook hier geen holle rug te zien.

Je kunt geen dingen gaan verkondigen die objectief niet waar zijn, en die dan gaan labelen als jouw mening.

Verder zeg je eerst dat je het over foto's hebt, en daarna zeg je dat je het niet over foto's hebt. Beide kunnen niet tegelijk waar zijn, dus nogmaals: welke van de 2 is het dan?


DreamGuide schreef:
Vind het dan wel érg toevallig dat zij blijkbaar alleen maar lange neerwaartse paarden rijdt met een holle rug die het bekken niet goed kunnen kantelen.

Hier suggereert het woord "blijkbaar" dat iemand dat punt gemaakt heeft. En dus leg je mensen woorden in de mond, of het is jouw manier om het punt van een ander (wie dan) belachelijk te maken. Er is een naam voor een logical fallacy zoals deze: het heet een stroman argument, en het is geen eerlijke manier van discussieren, en dat is de reden dat ik daarop reageer en er idd nogal pittig inga, want op deze manier worden punten bediscussieerd die in de eerste plaats niet gemaakt zijn.


DreamGuide schreef:
Een ruiter die ik zelf erg prettig vind is Ingrid Klimke. Haar manier van rijden staat mij erg aan.

Ik vind Ingrid ook heel prettig om naar te kijken. Maar wat is de reden dat je dat aanstaat?


DreamGuide schreef:
Ik lijk te begrijpen uit jouw reacties dat je erg fan bent van Isabell Werth

Eigenlijk helemaal niet zo. Charlotte Dujardin is wel een van mijn favorieten, ik vind haar technisch erg goed, en zij kan paarden enorm verbeteren, en ik vind haar rijstijl heel prettig om te zien.

Maar dat ik er niet per se een fan van ben, neemt niet weg dat Isabell technisch een heel goede ruiter is. En ik kan het volledig met iemand eens zijn, wat betreft het punt dat ze maken, maar als de argumenten niet kloppen, haal ik ze alsnog onderuit. In dit geval zijn je argumenten gebaseerd op objectieve onwaarheden (holle rug, bekken niet kantelen) en dus schop ik ze onderuit.

Dat wil niet zeggen dat je haar niet mag bekritiseren, graag zelfs, vind ik alleen maar leuk, maar wel op basis van goede argumenten.


Ten eerste, wat betreft foto's en filmpjes. Jij gaf aan dat ik niet moet beargumenteren op basis van foto's omdat dat een momentopname is. Ík vind dat dat wel moet kunnen, zeker om Werth zoveel slechte momentopnames heeft. Dáárnaast, vind ik haar op video ook niet altijd goed. Dat filmpje wat jij laat zien zie ik inderdaad niet veel slechte momenten op.
Maar ik pluk willekeurig deze van YouTube: https://youtu.be/mSc4nJx9Fhs

En dan zie ik wel veel slechte dingen. Zoals:

Achterhand niet goed onder de massa in passage. (Bekken niet goed gekanteld)
Afbeelding

Holle rug in de uitgestrekte draf.
Afbeelding


Op die standfoto van Belantis zie ik ook geen holle rug, maar als ik hem onder het zadel zie op deze foto zie ik wel een holle rug.
Afbeelding

Net zoals in de video die eerder in dit topic is laten zien van Belantis. (Eerste pagina volgens mij).
Derhalve, wijt ik de holle rug aan de ruiter, omdat het paard in mijn optiek niet hol is gebouwd.

Jij beargumenteerde overigens het volgende mbt een holle rug:
Avalanche81 schreef:
Wij hebben het heel vaak over "over de rug" een bolle rug. Maar een paard dat losgelaten is in het lijf, over het hele lijf, zo'n paard swingt, en de rug swingt ook. Bij een paard wat dan wat neerwaarts gebouwd is, kun je dus momenten hebben dat de rug hol wordt en dat het kruis hoog is, en het lijkt of het de rug wegdrukt.


Mij is het volgende geleerd:
Als het bekken goed kantelt wordt de rug niet hol, ook niet bij een neerwaarts gebouwd paard. Dus ik zie wel een weggedrukte rug, zeker omdat deze paarden a.d.h.v. standfoto's van zichzelf geen holle rug lijken te hebben. Dus wordt de rug hol gereden onder het zadel.

Dat jij geen holle rug ziet, en geen ongekanteld bekken tijdens het rijden, kan ik vrij weinig aan doen. Het staat in mijn optiek duidelijk op film.

Ik zeg niet dat ze áltijd 'verkeerd' rijdt (om het zo maar even te noemen), maar ik zie wel veel voorbeelden waarbij het in mijn optiek niet goed gaat.

Ingrid vind ik in eerste instantie alleen al wegens haar veelzijdigheid fantastisch. :)
Ik heb een dvd collectie gehad met masterclasses, en hoe correct zij met jonge paarden rijdt, duidelijk maar toch zacht, vind ik echt fijn om naar te kijken.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:18

Isabell Werth staat, wat mij betreft, echt op eenzame hoogte en zij heeft in haar leven al zo ontzettend veel paarden naar het hoogste niveau gebracht en gehouden. Ingrid Klimke is ook een supergoede amazone die terecht in de eventing telkens deel uitmaakt van het Duitse team. Wat Isabell echter niet doet en Ingrid wel, is zichzelf uitgebreid profileren op social media. Ingrid Klimke kom je elke dag wel tegen met een filmpje op internet waar ze laat zien wat je moet doen met een jong, of lager geklasseerd eventingpaard. Leuk en leerzaam uiteraard, zouden meer mensen moeten doen.
Dr. Klimke deed dat vroeger ook al, video's opnemen en inspreken om het geinteresseerde publiek kennis te laten maken met zijn manier van africhten. Urenlang inspiratie mee opgedaan en sommige dingen herken ik nog steeds ondanks dat het enkele decennia geleden is dat ik die opnames zag.

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:28

Het bekken is toch niet continue in dezelfde positie in beweging? Dat is fysiek helemaal niet mogelijk. Er zijn momenten dat het bekken gekanteld is, en op die momenten is idd geen holle rug te zien, en er zijn momenten dat dat niet zo is, en dan wordt de rug wel hol.
Net als de rug in beweging niet continue in dezelfde positie kan zijn. Ik snap dus niet goed waarom je dan verwacht dat dat wel zo is. Ik vind het niet logisch.
En precies om die reden heb ik ook zoveel moeite met het beoordelen van beweging aan de hand van foto's. Ik zeg niet dat jij dat doet, begrijp me goed, maar het is wel een beetje een bokt hobby. Ik vind het echt heel onlogisch om een dynamisch gebeuren aan de hand van foto's te beoordelen. Bij een filmpje is het hele paard in beweging, en zie je dus van alles gebeuren, en wat ik bij haar met name zie is losheid en schwung. persoonlijk vind ik dat leuk om naar te kijken, ik heb helemaal niets met het statisch klassieke beeld, en imo rijd je je paard dan ook vast.
Wat betreft Ingrid: mee eens, ik vind het ook altijd erg vriendelijk om te zien. Bij Charlotte vind ik de enorme ontwikkeling en verbetering van de paarden geweldig om te zien.

Pipodipo: eens! Ze is ook al zo lang actief in de sport en zo lang op het allerhoogste niveau blijven presteren is een prestatie op zich.

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:40

Avalanche81 schreef:
Het bekken is toch niet continue in dezelfde positie in beweging? Dat is fysiek helemaal niet mogelijk. Er zijn momenten dat het bekken gekanteld is, en op die momenten is idd geen holle rug te zien, en er zijn momenten dat dat niet zo is, en dan wordt de rug wel hol.
Net als de rug in beweging niet continue in dezelfde positie kan zijn. Ik snap dus niet goed waarom je dan verwacht dat dat wel zo is. Ik vind het niet logisch.
En precies om die reden heb ik ook zoveel moeite met het beoordelen van beweging aan de hand van foto's. Ik zeg niet dat jij dat doet, begrijp me goed, maar het is wel een beetje een bokt hobby. Ik vind het echt heel onlogisch om een dynamisch gebeuren aan de hand van foto's te beoordelen. Bij een filmpje is het hele paard in beweging, en zie je dus van alles gebeuren, en wat ik bij haar met name zie is losheid en schwung. persoonlijk vind ik dat leuk om naar te kijken, ik heb helemaal niets met het statisch klassieke beeld, en imo rijd je je paard dan ook vast.
Wat betreft Ingrid: mee eens, ik vind het ook altijd erg vriendelijk om te zien. Bij Charlotte vind ik de enorme ontwikkeling en verbetering van de paarden geweldig om te zien.

Pipodipo: eens! Ze is ook al zo lang actief in de sport en zo lang op het allerhoogste niveau blijven presteren is een prestatie op zich.


Losheid en schwung zie ik ook, dat ben ik zeker met je eens.

Maar misschien ligt dan daar een beetje het verschil in onze aard. Jij ziet meer waarde in de lossigheid en schwung, terwijl ik heel (old school) klassiek wordt opgeleid door mijn instructeur.

Maar ik vind dus bijvoorbeeld Dujardin veel beter van achter naar voren rijden, over de rug.

Om even de vorige video die ik doelde van Werth, naast deze van Dujardin te leggen:
https://youtu.be/DcDLLxgWa_Y

Dan zie ik dit:
Afbeelding

Versus dit:
Afbeelding

En dit:
Afbeelding

Versus dit:
Afbeelding

De screens om het een beetje in beeld te brengen. Ik vind het moeilijk om in woorden te brengen.

Nou denk ik wel dat ik me uiteindelijk het meeste stoor aan het gehotseklots van Isabell Werth in dat zadel. Terwijl dat voor haar paard misschien niet vervelend is, mij stoort het. :')

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:48

Mooi voorbeeld dream guide. Duidelijk verschil inderdaad ook al zijn het stills uit een filmpje.

denisesilver

Berichten: 2933
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 15:21

Pipodipo schreef:
Isabell Werth staat, wat mij betreft, echt op eenzame hoogte en zij heeft in haar leven al zo ontzettend veel paarden naar het hoogste niveau gebracht en gehouden. Ingrid Klimke is ook een supergoede amazone die terecht in de eventing telkens deel uitmaakt van het Duitse team. Wat Isabell echter niet doet en Ingrid wel, is zichzelf uitgebreid profileren op social media. Ingrid Klimke kom je elke dag wel tegen met een filmpje op internet waar ze laat zien wat je moet doen met een jong, of lager geklasseerd eventingpaard. Leuk en leerzaam uiteraard, zouden meer mensen moeten doen.
Dr. Klimke deed dat vroeger ook al, video's opnemen en inspreken om het geinteresseerde publiek kennis te laten maken met zijn manier van africhten. Urenlang inspiratie mee opgedaan en sommige dingen herken ik nog steeds ondanks dat het enkele decennia geleden is dat ik die opnames zag.

Ik denk dat die eenzame hoogte en die veel gewonnen prijzen, de naamsbekendheid wel leidt tot hogere punten voor een proef dan als deze niet door Isabel Werth wordt gereden. Niets tegen Isabel verder.

Ik heb het bij het NK ook gezien; jonge amazone die een ontzettend nette proef reed, heel correct en zonder echte fouten, maar die een stuk minder punten rijdt dan een bekende Nederlandse ruiter met een hectische proef met grove fouten. Daarbij lijkt het bij bijvoorbeeld het NK ook wel of het KWPN een grote vinger in de pap heeft. Goedgekeurde hengsten scoren toch hoger dan paarden die niet zo geprofileerd zijn, lijkt. Maar misschien komt dat bij mij zo binnen juist door die online profilering.

Pipodipo, als je nog filmpjes van dr. Klimke weet op YouTube houd ik me aanbevolen! Van Ingrid plaats ik ze ook allemaal in een afspeellijst. :D

Edit: DreamGuide, ik weet niet in hoeverre Bella Rose te vergelijken is met Valegro, ook qua exterieur. Verder zijn de stills van Isabel niet op echt optimale momenten genomen. Ik kan me ook wel storen aan de af en toe ietwat bewegelijke handen van Charlotte en het blijven hangen van de achterbenen van Valegro in de uitgestrekte draf. Maar goed ik doe ze het beide niet na en ik denk dat ze ook beide diervriendelijker rijden dan menigeen Nederlandse topruiters. In ieder geval met veel meer rust en ontspannen aanspanning. Ik denk niet dat de paarden veel te lijden hebben op rijtechnisch vlak.

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 15:51

Ik snap wel wat je bedoelt hoor DreamGuide. En qua beeld ben ik het zeker met je eens, ik vind het geklots in het zadel ook niet echt sexy :')

Maar ik houd mezelf ook voor, dat het niet is omdat het een voor mij er beter uitziet, dat het ook beter is.
Ik hecht idd veel waarde aan schwung en losheid, en minder aan een voor mij statisch plaatje. Ik vind dat Charlotte daar heel knap een balans heeft gevonden.

Het grappige is wel dat ik mijn hypermobiele paard aan het leren ben om eerst mij correct te dragen, voordat we naar snelheid en schwung gaan, omdat ik weet dat we daar toch wel komen. Zij is van nature zo flexibel en elastisch, dat ik daar helemaal niet bang voor ben.

Maar met een paard wat van nature niet zo los is, zou ik juist weer veel gaan werken met buiging en loslaten, en schwung gaan ontwikkelen.
Er is een erg leuk filmpje op YouTube waar Charlotte uitlegt hoe je van een gewone draf een geweldige draf maakt, en daar maakt ze veel gebruik van zijgangen, wijken en appuyementen, super leuk om te zien ook.

Rosyy
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 15:53

Citaat:
Mij is het volgende geleerd:
Als het bekken goed kantelt wordt de rug niet hol, ook niet bij een neerwaarts gebouwd paard. Dus ik zie wel een weggedrukte rug, zeker omdat deze paarden a.d.h.v. standfoto's van zichzelf geen holle rug lijken te hebben. Dus wordt de rug hol gereden onder het zadel.



Interessant!! Behoorlijk wat bijgeleerd sinds ik dit topic hebt gestart. Naar heeeeel wat nieuwe inzichten en informatie denk ik ook wel eerder inderdaad dat paarden de ruggen wegdrukken in plaats van dat de rug van nature week is. Dit zie ik voornamelijk Emilio en Bella Rose doen.

Valt me ook op (en niet alleen bij Isabell Werth, maar bij 90% van de ruiters) dat de rug naar mijn mening wordt weggedrukt bij bijvoorbeeld een uitgestrekte draf. Mij is geleerd dat tijdens het 'hoogtepunt' van de pas, het voorbeen en achterbeen evenwijdig aan elkaar moeten lopen. In veel gevallen is dit tegenwoordig niet meer zo, misschien dat dit ook nog invloed zou kunnen hebben op de rug, zoals ik eerder al suggereerde, het wegdrukken?

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:01

Ik vind echt dat er hier vergeten wordt te kijken naar hoe een paard gebouwd is, een paard gaat zoals hij/zij gebouwd is. Een overbouwd paard zal nooit rijzen in de beweging en dat ga je zien aan oa een wat holle rug af en toe. Wil niet zeggen dat de rug weggedrukt wordt.

Een Valegro heeft een hele sterke bovenlijn en is totaal niet overbouwd, zo'n paard kan wel rijzen in de schoft in de beweging. Staat helemaal los van de ruiters en training.

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:04

DreamGuide schreef:
Ben ik niet helemaal met je eens Elisa.
De foto die je laat zien is ook geen goede standfoto, dan vind ik deze foto van Belantis is een beter beeld geven, en dan is hij helemaal niet zo neerwaarts. Deze foto is van een website voor dekhengsten.

[ [url=m/qfZOUX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Overigens, wat jij 'lang worden in het frame' noemt, vind ik meer uit elkaar vallen met een weggedrukte rug. Dat achterbeen hangt er ergens achter aan. In mijn optiek niet heel anders dan veel andere GP ruiters. (Niet dat dat goed is).

[ [url=m/e0ewA6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/26YDIw.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zeg verlengen in het frame, een paard hoort de hals uit te leggen tijdens de uitgestrekte draf. De beweging begint achter, veert door naar voren en het paard verlengd de passen en verlengd het frame in de hals. Ik heb het niet over Belantis nu want die video heb ik nog niet gezien.

Overigens als je goed kijkt bij de foto van de schimmel hier boven dan zie je dat ie op een heuveltje staat. ;-) Zo wordt je heel vaak voor de gek gehouden bij standfoto's van paarden/ hengsten.

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:07

Rosyy schreef:
Valt me ook op (en niet alleen bij Isabell Werth, maar bij 90% van de ruiters) dat de rug naar mijn mening wordt weggedrukt bij bijvoorbeeld een uitgestrekte draf. Mij is geleerd dat tijdens het 'hoogtepunt' van de pas, het voorbeen en achterbeen evenwijdig aan elkaar moeten lopen.


Ik quote mezelf even in reactie daarop:
Avalanche81 schreef:
[ Afbeelding ]

Dit is juist een foto waarbij de achterhand er heel mooi onder is. Die buiging in de schenkel krijg je alleen maar als de power echt van achter komt, anders blijft het achterbeen vrijwel recht. Daarom vind ik die driehoekjes die sommige mensen tekenen zo onzinnig, een achterbeen zit anders in elkaar dan een voorbeen, en het is juist omdat die power van achter komt, en het paard verlengt in het frame, dat het voorbeen ruimte krijgt en dan ook ver naar voren kan grijpen.


En in aanvulling: dat evenwijdig aan elkaar lopen is anatomisch onmogelijk. Een schouder heeft niet dezelfde hoeking als een heup, de gewrichten in een achterbeen zijn anders als in een voorbeen. Een achterbeen dat recht blijft (wat het geval zou zijn als het evenwijdig aan het voorbeen loopt) draagt niet en stuwt ook niet.

Heleennn

Berichten: 6358
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:07

Molfre schreef:
Ik wil hier eigenlijk mijn vingers niet aan branden, maar volgens mij zit het probleem hem eerder in rijtechniek dan in anatomie.

Ja idd, ik zie geen weke ruggen maar holle ruggen door de rijderij. Maar ja ik ben ook maar amateur dressuurruiter dus wil er niet veel over zeggen

996981
Berichten: 9857
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:08

Elisa2 schreef:
Ik vind echt dat er hier vergeten wordt te kijken naar hoe een paard gebouwd is, een paard gaat zoals hij/zij gebouwd is. Een overbouwd paard zal nooit rijzen in de beweging en dat ga je zien aan oa een wat holle rug af en toe. Wil niet zeggen dat de rug weggedrukt wordt.

Een Valegro heeft een hele sterke bovenlijn en is totaal niet overbouwd, zo'n paard kan wel rijzen in de schoft in de beweging. Staat helemaal los van de ruiters en training.

Dat is niet helemaal waar... een paard kan zich enorm opwaarderen in beweging. Zeker onder het zadel met hulp van een kundige ruiter. Valegro heeft bijvoorbeeld een korte rug. Hij zou daarmee volgens de boekjes te weinig souplesse hebben in de zijgangen. Dat is echter niet het geval. Anatomie bij een paard is geen exacte wetenschap.

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:09

Belantis gezien, en het is niet mijn type paard...blijft hoog in het kruis in de beweging en hij blijft zeker achter met het achterbeen in de veruimingen. Toch gaat ie echt zoals ie gebouwd is..deze zal nooit kunnen zakken in het kruis meer dan hij nu doet.

Wat ik bedoel qua veruimingen en verlengen in het frame kan Warum Nicht heel goed laten zien.
https://www.youtube.com/watch?v=ApOrZCCeCi0

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:12

996981 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vind echt dat er hier vergeten wordt te kijken naar hoe een paard gebouwd is, een paard gaat zoals hij/zij gebouwd is. Een overbouwd paard zal nooit rijzen in de beweging en dat ga je zien aan oa een wat holle rug af en toe. Wil niet zeggen dat de rug weggedrukt wordt.

Een Valegro heeft een hele sterke bovenlijn en is totaal niet overbouwd, zo'n paard kan wel rijzen in de schoft in de beweging. Staat helemaal los van de ruiters en training.

Dat is niet helemaal waar... een paard kan zich enorm opwaarderen in beweging. Zeker onder het zadel met hulp van een kundige ruiter. Valegro heeft bijvoorbeeld een korte rug. Hij zou daarmee volgens de boekjes te weinig souplesse hebben in de zijgangen. Dat is echter niet het geval. Anatomie bij een paard is geen exacte wetenschap.


Klopt maar een overbouwd paard een ongunstig rugverloop zal nooit rijzen in de schoft in de beweging. Romprichting blijft altijd neerwaarts, hoe mooi en opwaarts de beweging ook is. Let er maar eens op.

Valegro heeft voor een Negro nog aardig wat lengte, genoeg om voldoende souplesse te ontwikkelen en ik ben het er wel mee eens dat de ene ruiter dat er wel uit kan halen en de ander niet.

Een goede ruiter zou uit ieder paard het beste moeten halen ongeacht de bouw, over het algemeen ben ik niet zo'n fan van de paarden van Isabell qua bouw.

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:16

DreamGuide schreef:
Cheminee schreef:
Alsjeblieft ga eens een keer bij een internationale wedstrijd waar alle topruiters bij elkaar losrijden kijken... (bijv de donderdag op jumping Amsterdam)

Als er iemand NIET hard in de hand is en de paarden mooi van voor naar achteren rijdt dan is dat Isabelle.

Er valt niks te zeggen over exterieur met een zadel eronder en ook een foto is een moment opname...


Aan de hand van je tip heb ik wat filmpjes opgezocht van het losrijden van Isabell Werth.

Dit was de eerste die ik tegen kwam:
https://youtu.be/OZAFHJVA4qc

[ [url=m/9cKegU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paard lijkt hier wel wat minder week in de rug...

Maar goed, ik zal niet beweren dat alle andere GP ruiters het zoveel beter doen. Ik ben alleen echt niet overtuigd van Isabell Werth, vind haar er op zitten als een zak aardappelen. Niet wat een dressuurkoningin betaamt naar mijn mening.


Wat is hier schokkend aan dan? paard is wat lager ingesteld zodat hij beter over de rug blijft. Qua zit, ja er zijn ruiters die mooier zitten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:16

Elisa2 schreef:
Earth schreef:
[ [url=m/hN1jV9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vidn dit al het toonbeeld van waar het mis gaat. Ik gok dat dit een passage moet zijn? Maar ik zie alleen maar een paard die het achterbeen optrekt en niet gaat zitten. Doet me altijd denken aan paarden die tegen het achterbeen worden getikt(geslagen als ze niet reageren. En ja dit heb ik gezien, dus uit eerste hand. Niet perse bij Isabelle) tijdens het aanleren/trainen van pi pa.
Dit zie ik ook terug in bewegende beelden. Zoals dit paarden pi pa doet, dus zonder verplaatsen van het gewicht naar de achterhand, moet het paard wel in tweeën lopen om het achterbeen mee te krijgen. Dus druk is de rug wat weg.


Dit paard kan door de bouw helemaal niet zo zitten zoals een Totilas kan, kijk maar eens naar meerdere paarden met Donnerhall bloed. Allemaal een wat lang en recht achterbeen en allemaal wat overbouwd. Deze dieren blijven altijd een beeld geven van "hoog in het kruis".

Om echt te kunnen "zitten" moet het verloop van de rug, achterhand en achterbeen zodanig in elkaar zitten dat het bekken makkelijk gekanteld kan worden en de hoeken in het achterbeen verkleind worden.

Bij Isabell zie ik tijdens de veruimingen dat ze de paarden goed van achter naar voren heeft lopen over het algemeen. Je ziet echt verschil, paarden verlengen in het frame en veruimen echt.
Vergelijk dat maar eens met rollkur gedoe waarbij de paarden in een houding blijven lopen aan de voorkant.Verlengen totaal niet in het frame.

En dat terwijl Isabell Werth de uitvinder van de Rollkür is....:

https://www.writingofriding.com/hyperfl ... ell-werth/

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:19

Earth schreef:
vur schreef:
Als ik de proef met de schimmel bekijk, zie ik een paard die een voor en een achterkant heeft. Het lijkt alsof hij een slag in het wiel heeft. Of dat met anatomie te maken heeft of met africhting te maken heeft, weet ik niet, maar vind het wel opvallend. En past een beetje bij wat de meeste voorgangers aanhalen over weke rug ed.
https://www.horses.nl/dressuur/zege-voo ... ix-debuut/

Wat vinden jullie dan trouwens van deze piaffe? Ik word hier toch wel een beetje verdrietig van. Dit heeft toch niks met een juiste passage te maken?

Tja in de piaffe is de achterhand erg actief en opwaarts. Niet zoals het er uit zou moeten zien als je het mij vraagt. Maar past bij het algemene beeld. Net alsof het bekken niet kantelt en de achterhand er niet onder schuift. Zover dat natuurlijk daadwerkelijk mogelijk is. Maar opties klopt het beeld niet vind ik.
Laatst bijgewerkt door vur op 13-10-20 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9857
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:20

Elisa2 schreef:
Klopt maar een overbouwd paard een ongunstig rugverloop zal nooit rijzen in de schoft in de beweging. Romprichting blijft altijd neerwaarts, hoe mooi en opwaarts de beweging ook is. Let er maar eens op.

Valegro heeft voor een Negro nog aardig wat lengte, genoeg om voldoende souplesse te ontwikkelen en ik ben het er wel mee eens dat de ene ruiter dat er wel uit kan halen en de ander niet.

Een goede ruiter zou uit ieder paard het beste moeten halen ongeacht de bouw, over het algemeen ben ik niet zo'n fan van de paarden van Isabell qua bouw.

Dat je geen fan bent kan natuurlijk! Bij Charlotte zie je meer paarden met minder lengte en meer kracht. Schijnbaar verkiest zij kracht over souplesse. Bij Isabell is dat andersom. Zij heeft in de regel meer langgelijnde paarden die van nature vaak minder kracht zullen hebben, maar meer souplesse.

Ook bij goede ruiters past het ene paard beter dan het andere.


Afbeelding
Bijgevoegd even een foto van Valegro. (Helaas geen zonder deken kunnen vinden). Ook hij heeft niet een erg opwaartse romp richting en het achterbeen lijkt hier zelfs achter de massa te staan en lang te zijn. Toch gebruikt hij zijn lijf en achterbeen zeer goed.