Hulpteugels; doen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:24

maralyn schreef:
Hulpteugels?

Nee.
Of je leert rijden op je paard, of je moet gewoon een ander paard hebben.
Als jij de kennis en kunde niet voor elkaar hebt, ligt het gewoon aan jou. Punt.

Ik heb nu drie paarden, op de foto, kapot gereden zien worden omdat ze er een slof aan hebben gehangen.
Paard zou druk zijn, paard zou fel zijn, paard zou te veel gas hebben.

Kop naar beneden "getrokken" en wat vreemd ? Er was nog steeds spanning?

Ontspannen aanspanning moet je leren rijden.
Correcte duidelijke hulpen, duidelijke correcte basis, schort hem er vaak aan.

Iedereen wil een quick fix. En dat zie ik hier op bokt in alle varianten voorbij komen, zowel op als naast het paard.



BRAVO!

moniek21
Berichten: 4615
Geregistreerd: 18-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:30

Mizora schreef:
Wat wil je precies laten zien met deze foto waar het paard achter de loodlijn en in een valse knik met slof loopt?

Edit: in eerste instantie was de foto zonder tekst geplaatst.


Moet je dat er serieus bij zetten ? Klopt dat het zonder tekst was .. dit was omdat ik op de verkeerde knop drukte .. heb ik netjes hersteld ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:33

lichtheid schreef:
moniek21 schreef:
Ik zal even een foto plaatsen van hoe ik met de slof rij .. op de foto is mijn merrie 3,5 .. het is een uiterst sensibel paard ( laatst iemand anders erop gezet en ze flipte helemaal ) bij elke kleine verandering is ze van slag .. dit duurt dan weer een dag en is het weer oké ..
puur voor mijn veiligheid , heb ik er een slof omheen en dit heeft niks te maken met mijn onkunde of niet kunnen rijden ..
op dit moment zijn we weer lekker in de buitenbaan aan het trainen en deze heeft heel vee kijkerige punten : een weg vlak langs de lange zijde hier rijden trekkers motoren enz .. de bak ligt vlak na een bocht en levert nog weleens schrik momenten op .. een hele gezellige buurman die er een sport van maakt om jouw paard te laten schrikken ( plots tussen de bosjes opduiken , op een kruiwagen slaan , paarden los over het erg laten rennen , met de trekker de schuur uit rijden vol gas als je er langs rijd .. en zo kan ik nog wel even doorgaan )
Zodra ik voel dat het kan zal ik hem ook zeker weer verwijderen die slof want hou er zelf ook niet van .. maar dit is puur eigen veiligheid .. ben er nog niet af gevallen en wil dit ook zo houden voor haar en mijn vertrouwen ..

[ [url=m/fUp4Qi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is hélemaal fout!!!
Als je bang bent om van een paard te vallen moet je er niet op gaan.
Je gaat pas op een paard zitten als dat paard daar aan toe is en je acepteert.

Een paardmag NOOOOIT achter de loodlijn gereden worden, daarmee verniel je zijn lichaam.


Ik ben ook bang om er af te vallen hoor, maar stap er toch op. Als je het niet doet word het alleen maar erger. En als een slof daarbij kan helpen om zodra her nodig is de controle terug te nemen, is dat echt niet erg.

Een jong paard van 3.5 kan nog niet perfect op de loodlijn lopen. Die van mij van 6 doet dat nog niet eens. Dat loodlijn gedoe word pas belangrijk als er ontspanning en controle is.

Elisa2

Berichten: 37571
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:40

Iedereen die de slof eromheen doet voor de "veiligheid"...

Ik vergeet nooit dat een jaar of 10 geleden een redelijk bekende Grand Prix amazone in coma is geraakt omdat ze de slofteugel er om heen had als "veiligheid". Paard schrok en is met zijn been in de slof terecht gekomen en over de kop geslagen bovenop haar. Zij is nooit meer hersteld van dit ongeluk. Voor mij is de slof dus echt "schijnveiligheid".

Imo is het beter om het paard gewoon direct het hoofd weer naar beneden te vragen zonder slof aan de kant waar het dier de teugel minder goed aan wilt nemen (holle kant) met eventueel een volte en genoeg been. Ja, daar moet je handig voor zijn..maar als je het niet oefent wordt je dat nooit natuurlijk. Ook jonge paarden kun je dit prima aanleren en zou imo juist in het basispakket moeten zitten.

Elisa2

Berichten: 37571
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:42

maralyn schreef:
Hulpteugels?

Nee.
Of je leert rijden op je paard, of je moet gewoon een ander paard hebben.
Als jij de kennis en kunde niet voor elkaar hebt, ligt het gewoon aan jou. Punt.

Ik heb nu drie paarden, op de foto, kapot gereden zien worden omdat ze er een slof aan hebben gehangen.
Paard zou druk zijn, paard zou fel zijn, paard zou te veel gas hebben.

Kop naar beneden "getrokken" en wat vreemd ? Er was nog steeds spanning?

Ontspannen aanspanning moet je leren rijden.
Correcte duidelijke hulpen, duidelijke correcte basis, schort hem er vaak aan.

Iedereen wil een quick fix. En dat zie ik hier op bokt in alle varianten voorbij komen, zowel op als naast het paard.


Inderdaad, ik heb helaas ook al zoveel kapotte paarden voorbij zien komen door oa het gebruik van de slofteugel. ;(

maralyn

Berichten: 10450
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:48

Elisa2 schreef:
Iedereen die de slof eromheen doet voor de "veiligheid"...

Ik vergeet nooit dat een jaar of 10 geleden een redelijk bekende Grand Prix amazone in coma is geraakt omdat ze de slofteugel er om heen had als "veiligheid". Paard schrok en is met zijn been in de slof terecht gekomen en over de kop geslagen bovenop haar. Zij is nooit meer hersteld van dit ongeluk. Voor mij is de slof dus echt "schijnveiligheid".

Imo is het beter om het paard gewoon direct het hoofd weer naar beneden te vragen zonder slof aan de kant waar het dier de teugel minder goed aan wilt nemen (holle kant) met eventueel een volte en genoeg been. Ja, daar moet je handig voor zijn..maar als je het niet oefent wordt je dat nooit natuurlijk. Ook jonge paarden kun je dit prima aanleren en zou imo juist in het basispakket moeten zitten.



*\o/*
Dit!

En als ik zie hoeveel ruiters rijden met "trucjes" in plaats van techniek, kun je die alvast er aan toe voegen.

Goede basis mist, vaak duidelijkheid, wat mag ik niet en vooral wel?
Heel vaak worden de eerste kleine lichaamstaal waarschuwingen van het paard niet gevoeld, gezien of gehoord, wordt er te laat of te weinig duidelijke actie ondernomen en paard weet niet wat hij wél mag.

Paard leert wat hij kan, door slechte corrigerende ruiter en weet hoe hij van dingen af kan komen.

Ruiter creëert zelf spanning en die spanning neemt het paard over "want het is toch zo spannend?!"

Met aan de teugel, is ook vaak dikke vette grote schijn!
Als jij je paard duidelijk en correct aan de hulpen hebt, neemt ie niet zomaar de benen, en daarnaast los je het voorwaarts op. Niet reactief, wat ik veel ruiters zie doen. Pro actief!

Elisa2

Berichten: 37571
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:51

Inderdaad helemaal mee eens! en wat je ohz niet voor elkaar krijgt kun je heel goed trainen met grond en longe werk. Maar het is allemaal "basis" en die is toch vaak niet helemaal lekker voor elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:04

Lichtheid,
dat kan ik zooooo met je eens zijn,

maar helaas om snel heel snel resultaat te hebben wordt er een houding bij het paard afgedwongen want dan is iedereen tevreden

dat het daarna niet meer kan verruimen in b.v. de midden-/uitgestrekte gangen vind men oke, als de houding maar goed is

Danielle Heykoop zei eens in een artikel: als je alsmaar in een houding traint krijg je ook maar in een houding spieren

maar dat kun je weer oplossen met...……….. juist ja allerlei hulpmiddelen dat denkt men vaak
en op korte termijn zal het wel even helpen

dan is een paard niet langer in staat te compenseren met alle gevolgen van dien (genoeg voorbeelden hier op bokt)

in de eerste fase van de opleiding tijd en kunde investeren betaald zich op langere termijn meervoudig terug

wat mij opvalt (na jaren revalideren nog steeds dezelfde problemen zie ) is dat er ook na jaren "rijervaring" weinig rijkunstig gevoel is om een paard op de juiste manier op te leiden - met alle up's en down's wat het met zich mee brengt


is symptoombestrijding dan de oplossing?

maar misschien moet die vraag maar eens in een aparte topic
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-04-20 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:10

Hulpteugels zijn er in ieder geval niet om het paard te helpen.. Op een lopende martingaal na gebruik ik ze niet meer.
Het gebruik zegt vooral veel over de kennis en kunde en angst van de ruiter. In plaats van oorzaken aan te pakken wordt er een quick fix uit de kast gehaald.
Vraag mij ook af of er bij stilgestaan wordt hoeveel pijn een bit met een slof in de mond veroorzaakt.. Daar komen door de katrolwerking krachten op een klein stukje metaal, dat wil je misschien niet eens weten.

Popstra
Berichten: 13838
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:12

Heel eerlijk, ik denk als al die paarden die voor hun ,,veiligheid,, hulpteugels om moeten er al heel wat verkeerd gaat met de manier waarop ze gehouden worden. Geef ze eens meer bewegings vrijheid zodat ze hun energie kwijt kunnen. Dan word trainen een stuk relaxter want je hoeft niet eerst 20 min te vechten omdat ze zo sterk en exprlosief zijn

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:20

Meer beweging, sociaal contact, minder krachtvoer en iets meer zelfkennis bij de ruiter.
Maar ook een goede basis die her paard leert met verschillende situaties om te gaan, die het (zelf)vertrouwen geeft.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:23

Heel eenvoudig antwoord op je vraag: NIET.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:33

Popstra schreef:
Heel eerlijk, ik denk als al die paarden die voor hun ,,veiligheid,, hulpteugels om moeten er al heel wat verkeerd gaat met de manier waarop ze gehouden worden. Geef ze eens meer bewegings vrijheid zodat ze hun energie kwijt kunnen. Dan word trainen een stuk relaxter want je hoeft niet eerst 20 min te vechten omdat ze zo sterk en exprlosief zijn

Ligt er aan wat onder veiligheid word verstaan.

Ga even wat voorbeelden geven.
Ik reed vroeger de sensibele sportpaarden. Heerlijk vond ik deze paarden.
En heb nooit een slof of welke hulpteugel dan ook onder het rijden gebruikt.
Paarden stonden overigens 8 uur of langer per dag in de wei.
Dus in die vorm waren ze niet explosief. Maar opzij springen van een bakkabouter of bermkabouter was er natuurlijk wel bij. En daar helpt een slof sowieso niet tegen.
Met buitenrit regelmatig een snorkelend piafferend paard onder me gehad, maar nooit het gevoel van controle kwijt gehad.

Ik heb een ongeval gekregen, niet op het paard.
En daardoor ben ik balans en kracht kwijt geraakt. Niet kracht om aan de teugels te trekken, maar om me stabiel te houden. Moeilijk uit te leggen. Maar een paard een half uur rijden is voor mij nu echt sport, terwijl ik er voorheen makkelijk 4 achter elkaar reed en dan echt voor de sport ipv het gehobbel van nu.
Ben daardoor overgestapt naar de koudbloeden omdat ineens opzij springen voor mij nu ook moeilijker is om te volgen.

In de bak lopen ze gewoon ze licht als de sportpaarden eerder. Heb daar wel meer werk in moeten steken, merk ook dat ze wat meer als een diesel op gang moeten komen. Maar uiteindelijk lopen ze op zit en weinig hand. Ondanks de korte pootjes en de dikke nek en stevige kaak verbinding.
Maar dan ging ik met mijn jonge paard op buitenrit.
Joehooooo dat is leuk!!!
Daar waar de sensibele paarden onder me snorkelde op de plaats, stak hier meneer die dikke speknek in de lucht en ik had het idee dat mijn teugels aan een muur bevestigd waren.
En gaf me echt het gevoel dat hij er elk moment tussenuit kon klappen.
Nooit gedaan overigens, maar het gevoel is niet fijn.
En ik wilde dus gaan voorkomen dat hij dit wel ging doen en zo ging leren dat hij over mijn hulpen heen kon walsen.

Slof gekocht, want na 25 jaar sport had ik die dus geen.
Die was veel te lang. En continue 2 teugels in de hand doen mijn vingers ook niet meer.
Dus op de poetsplaats er al een knoop in gelegd zodat hij los hing, maar niet gevaarlijk tussen de benen bungelde.
En zo ben ik toen een poos gaan buitenrijden.
Kilometer met de slof niet in de hand. Maar als meneer dacht wel even te blij te worden eerst nog zo proberen weer naar normaal te krijgen. Maar als hij dan zijn middelvinger opstak pakte ik de slof erbij. En je zag hem denken, f*k, hoe kan dat nu?!
Ik heb hem er denk ik 3 keer bij gepakt en daarna nooit meer nodig gehad. Hij wist toen van oke dat grapje gaat niet meer.

Dus ja voor de eigen veiligheid, paard dat hele dagen buiten staat.
Dus daar zit niet altijd het probleem. :)

Sorry veel tekst geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:55

los van het feit dat hulpteugels "symptoombestrijders" zijn

gaat men voorbij aan de overbelasting "van in één houding" te moeten lopen - vaak op te jonge leeftijd -
waardoor fysieke ontwikkeling stagneert om dat een jong paard tussendoor vaak even - op zijn eigen moment - moet kunnen ontspannen of spierpijn laten afvloeien


Citaat:
Echter is er bij elk botuiteinde nog wel een groeischijf die nog enige tijd zacht is en bestaat uit kraakbeen.
Elk bot heeft een bepaalde tijd nodig om volledig tot vorm te groeien hoe het bedoeld is. Hiervoor heeft hij aan het uiteinde een zacht stukje ring zitten dat ervoor zorgt dat een bot langer en breder kan worden naarmate een bot groeit. Het ganse groeiproces duurt tot een leeftijd van 4-6 j. Bij grote paarden kan het zelfs tot 8 j duren voor alle botten volledig gevormd zijn. Ga je een jong paard overmatig trainen dan kan het skelet dus schade oplopen en bestaat de mogelijkheid dat botten en wervels gaan vergroeien of afwijken van een normaal skeletpatroon.


wat daarvan de fysieke gevolgen -kunnen zijn- zal u duidelijk zijn

genoeg hier op bokt over "vage kreupelheden" te lezen

immers als een bot aan een kant meer en op de juiste manier kan ontwikkelen is daar meer ruimte voor aanhechting van fascia

en zal de andere - minder goed ontwikkelede kant - verschil in bewegen geven



hoofd omhoog, weglopen over de schouder ect. kan ook een signaal /vraag zijn om even iets anders te doen of op een andere manier of even ontspanning en dan weer op nieuw iets op te pakken

hoofd omhoog lopen kan ook een rekken en strekken zijn van de hals-/borst-/kaakpieren

hoofd omhoog lopen kan ook betekenen tijdens het wisselen dat de kaak meer gevoeliger is dan anders

als we daar geen begrip voor hebben kan het niet op de juiste wijze ontwikkelen en zal het naar verloop van tijd problemen geven - bit vast pakken ect-

waarom gaat men hier aan voorbij en denkt men dat het paard per direct op ZZ en/of GP niveau kan lopen, kant en klaar afgeleverd op een niveau wat men wenst volledig per APP te rijden

investeer in de eerste fase van opleiden meer tijd en aandacht aan het fysiek en mentaal in balans laten groeien

in BLANS zijn wil alleen maar zeggen dat het skelet aan beide kan volledig gevormd is en het fysiek en mentaal in evenwicht is

dan zal het paard later eerder bereid zijn - en ook beter er toe in staat zijn - om dat te doen wat we vragen

vooropgesteld dat we de kennis-kunde-tijd- geduld hebben, anders blijven we in de cirkel van symptoombestrijden (-ders) ronddraaien
Laatst bijgewerkt door C_arola op 09-04-20 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typefout uit het bericht verwijderd op verzoek

MerleSimone

Berichten: 5733
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:28

_Penotti schreef:
Popstra schreef:
Heel eerlijk, ik denk als al die paarden die voor hun ,,veiligheid,, hulpteugels om moeten er al heel wat verkeerd gaat met de manier waarop ze gehouden worden. Geef ze eens meer bewegings vrijheid zodat ze hun energie kwijt kunnen. Dan word trainen een stuk relaxter want je hoeft niet eerst 20 min te vechten omdat ze zo sterk en exprlosief zijn

Ligt er aan wat onder veiligheid word verstaan.


Maar dan ging ik met mijn jonge paard op buitenrit.
Joehooooo dat is leuk!!!
Daar waar de sensibele paarden onder me snorkelde op de plaats, stak hier meneer die dikke speknek in de lucht en ik had het idee dat mijn teugels aan een muur bevestigd waren.
En gaf me echt het gevoel dat hij er elk moment tussenuit kon klappen.
Nooit gedaan overigens, maar het gevoel is niet fijn.
En ik wilde dus gaan voorkomen dat hij dit wel ging doen en zo ging leren dat hij over mijn hulpen heen kon walsen.

Slof gekocht, want na 25 jaar sport had ik die dus geen.
Die was veel te lang. En continue 2 teugels in de hand doen mijn vingers ook niet meer.
Dus op de poetsplaats er al een knoop in gelegd zodat hij los hing, maar niet gevaarlijk tussen de benen bungelde.
En zo ben ik toen een poos gaan buitenrijden.
Kilometer met de slof niet in de hand. Maar als meneer dacht wel even te blij te worden eerst nog zo proberen weer naar normaal te krijgen. Maar als hij dan zijn middelvinger opstak pakte ik de slof erbij. En je zag hem denken, f*k, hoe kan dat nu?!
Ik heb hem er denk ik 3 keer bij gepakt en daarna nooit meer nodig gehad. Hij wist toen van oke dat grapje gaat niet meer.

Dus ja voor de eigen veiligheid, paard dat hele dagen buiten staat.
Dus daar zit niet altijd het probleem. :)

Sorry veel tekst geworden.


Ik quote even een stukje waar ik mij compleet in herken! Heb het topic stilletjes meegelezen maar ook ik heb er buiten een slof aan hangen. Paard is 15 en gaat sinds hij bij mij is pas alleen mee naar buiten (nu zo'n 2 jaar buitenrit ervaring). Nooit iets gezien daarvoor.
Als hij iets ziet dat hij eng vindt, kom ik er van z'n lang zal je leven niet veilig langs en springt hij het liefst nog door iets of iemand heen. Met de slof kan ik hem net voldoende 'opsluiten' en erlangs rijden. Helemaal fair? Nee. Maar moet ik dan maar nooit naar buiten gaan terwijl de rest van de 12 km de slof er los aan hangt en we volle bak genieten?
In dit geval durf ik te zeggen dat ik zonder slof in gevaarlijke situaties terecht kan komen en liever het zekere voor het onzekere nemen. De afgelopen maanden heb ik hem nauwelijks nodig en gisteren voor het eerst zonder buiten gereden. Training kost tijd.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:37

Precies en ze gaan het niet leren door maar niet naar buiten te gaan. En dan kunnen ze in de bak een heel schrikparcours aan zonder moeite, dus goede voorbereiding, buiten is het toch anders.
En dan denk ik dat ik die paar meter dwang met slof, want ja ik zie het zeker als dwang, hem minder belast dan dat we samen de sloot in belanden.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:06

moniek21 schreef:
Ik zal even een foto plaatsen van hoe ik met de slof rij .. op de foto is mijn merrie 3,5 .. het is een uiterst sensibel paard ( laatst iemand anders erop gezet en ze flipte helemaal ) bij elke kleine verandering is ze van slag .. dit duurt dan weer een dag en is het weer oké ..
puur voor mijn veiligheid , heb ik er een slof omheen en dit heeft niks te maken met mijn onkunde of niet kunnen rijden ..
op dit moment zijn we weer lekker in de buitenbaan aan het trainen en deze heeft heel vee kijkerige punten : een weg vlak langs de lange zijde hier rijden trekkers motoren enz .. de bak ligt vlak na een bocht en levert nog weleens schrik momenten op .. een hele gezellige buurman die er een sport van maakt om jouw paard te laten schrikken ( plots tussen de bosjes opduiken , op een kruiwagen slaan , paarden los over het erg laten rennen , met de trekker de schuur uit rijden vol gas als je er langs rijd .. en zo kan ik nog wel even doorgaan )
Zodra ik voel dat het kan zal ik hem ook zeker weer verwijderen die slof want hou er zelf ook niet van .. maar dit is puur eigen veiligheid .. ben er nog niet af gevallen en wil dit ook zo houden voor haar en mijn vertrouwen ..

[ [url=m/fUp4Qi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik denk dat je met je foto een ander statement wou maken, maar ik zie het tegenovergestelde. Dus je hebt een heel sensibel paard waar alleen jij op kan rijden, die bang is voor trekkers en waar je voor je eigen veiligheid een slof aan moet hangen en je rijd wel gewoon met sporen? En je denkt niet dat je misschien eens heel goed aan die basis moet gaan werken, zeker met een jonkie? Je slof nu hangt los omdat je paard zich helemaal opkrult maar zodra je paard een iets hogere houding op zoekt werkt die gewoon in, is dat voor de veiligheid?

Je snapt dat je jezelf gewoon voor de gek aan het houden bent? Veel naar buiten samen met een ervaren paard, lange stukken rechtuit en vooruit, veel dingen laten zien, haar leren op jou te letten en jou te vertrouwen. Zo worden ze ook nog eens mooi sterk op een ontlastende en uitdagende manier wat een correcte houding ten goede komt. Dan kan je nog steeds hebben dat ze soms bang is voor een bakkabouter maar ze zal niet meer zo heftig opkijken van de fratsen van je nare buurman.

Nu heeft je paard het ook nog eens heel makkelijk, ze loopt in een voor haar zeer makkelijke houding, er word immers niks van de rest van zijn lichaam gevraagd, en ze heeft dus alle tijd onzin te verzinnen ipv bezig te zijn met haar lichaam en met jou. Unpopular opinion maar dit vind ik mede een reden dat onzekere ruiters gewoon brave paarden moeten kopen, zodat ze niet allemaal spul om een jonkie of om een wat levendiger paard moeten gaan knuppen. Of het dier uitbesteden aan een ervaren ruiter zodat de ruiter het dier wel duft te vertrouwen.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:14

Elisa2 schreef:
Iedereen die de slof eromheen doet voor de "veiligheid"...

Ik vergeet nooit dat een jaar of 10 geleden een redelijk bekende Grand Prix amazone in coma is geraakt omdat ze de slofteugel er om heen had als "veiligheid". Paard schrok en is met zijn been in de slof terecht gekomen en over de kop geslagen bovenop haar. Zij is nooit meer hersteld van dit ongeluk. Voor mij is de slof dus echt "schijnveiligheid".

Imo is het beter om het paard gewoon direct het hoofd weer naar beneden te vragen zonder slof aan de kant waar het dier de teugel minder goed aan wilt nemen (holle kant) met eventueel een volte en genoeg been. Ja, daar moet je handig voor zijn..maar als je het niet oefent wordt je dat nooit natuurlijk. Ook jonge paarden kun je dit prima aanleren en zou imo juist in het basispakket moeten zitten.


In mijn geval heeft de slof 3 keer de situatie weten te redden in de 8 jaar dat ik mijn paard heb. En direct het hoofd naar beneden vragen?? Dat zou ik je graag willen zien doen op een paard met een flinke buffelnek die zich enorm sterk maakt en met een rotvaart door het bos crost of over het stalterrein. Daar heb je dan echt geen tijd voor.

Popstra schreef:
Heel eerlijk, ik denk als al die paarden die voor hun ,,veiligheid,, hulpteugels om moeten er al heel wat verkeerd gaat met de manier waarop ze gehouden worden. Geef ze eens meer bewegings vrijheid zodat ze hun energie kwijt kunnen. Dan word trainen een stuk relaxter want je hoeft niet eerst 20 min te vechten omdat ze zo sterk en exprlosief zijn


De mijne loopt elke dag een paar uur te spelen met zijn vriend. Hij krijgt echt geen volle scheppen brok, maar vitaminekorrel en veel hooi. Ik hoef niet de eerste 20 minuten te vechten omdat hij explosief is. Hij doet gewoon braaf wat er gedaan moet worden en het volgende moment gaat het koppie er op en is hij weg. De mensen die het gezien hebben, hebben het geen van allen aan zien komen en ik voel ook niks aankomen. Nu doet hij het niet heel vaak, gemiddeld 1 keer in de 2 maanden ongeveer, maar dat is vaak genoeg. En als ik hem weer terug heb, loopt hij weer gewoon braaf alsof er niks is gebeurt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:29

Ik ga niet eens meer taggen, alle bekende smoesjes komen voorbij. Dat is nou juist het probleem. Een excuus en smoes waarom iemand hem wel zou moeten of mogen gebruiken.

De foto is gewoon slecht! Paard wordt wel degelijk in een krul getrokken. En dan erbij; niet omdat ik niet kan rijden en dan een lijst smoesjes.
Je bent met een jong paard bezig. Dan hoor je heel anders aan de basis te werken. Paard moet leren lopen op eigen benen en vertrouwen krijgen in de ruiter. Dat is duidelijk gezien de foto en het verhaal afwezig!!

Wie het schreef; het ging om de gogue, niet de tiedemann, maar alles is vast hoe je het ook went of keert.

Misschien rij ik te lang en bestonden heel veel hulpteugels nog niet of amper toen ik het moest leren, maar ik heb wel erg veel nare ongelukken gezien. Daarom vind ik hulpteugels eerder eng dat veilig. Ik zou ook NOOOIT een paard vastzetten met longeren. Die touwtjes? Laat je niks wijsmaken, dat is afdwingen en op geen enkele manier trainen.

OOk wij hebben meerdere paarden gehad en niet altijd geheel zonder verhaal, maar met tijd en respect kan je een paard zonder van alles rijden binnen en buiten. Maar je moet daarvoor aan jezelf werken. Ik zie vooral veel bange mensen met nogmaals 100 smoesjes en veel teveel spanning. Daar moet je aan werken. Dan werkt het paard veel fijner en beter mee.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:38

Een beetje andere toon om iets duidelijk te maken zou je sieren.

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:05

Je zou eigenlijk de druk in de mond moeten kunnen meten als je een slofteugel of martingaal gebruikt...Ik denk dat je daar heel erg van schrikt. Er ontstaat namelijk een hefboomwerking en die kracht is enorm voor een paardenmond, terwijl jezelf misschien het idee hebt met pinkjes te rijden.

Ik snap dat veiligheid voorgaat...maar denk niet te makkelijk over zo'n hulpteugel. We kunnen niet in de mond van een paard kijken en dat is soms jammer...want daar raakt veel beschadigd door dit soort hulpteugels (en ook door bitten waar hard aan getrokken wordt natuurlijk).

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:09

superpony schreef:
Ik ga niet eens meer taggen, alle bekende smoesjes komen voorbij. Dat is nou juist het probleem. Een excuus en smoes waarom iemand hem wel zou moeten of mogen gebruiken.

De foto is gewoon slecht! Paard wordt wel degelijk in een krul getrokken. En dan erbij; niet omdat ik niet kan rijden en dan een lijst smoesjes.
Je bent met een jong paard bezig. Dan hoor je heel anders aan de basis te werken. Paard moet leren lopen op eigen benen en vertrouwen krijgen in de ruiter. Dat is duidelijk gezien de foto en het verhaal afwezig!!

Wie het schreef; het ging om de gogue, niet de tiedemann, maar alles is vast hoe je het ook went of keert.

Misschien rij ik te lang en bestonden heel veel hulpteugels nog niet of amper toen ik het moest leren, maar ik heb wel erg veel nare ongelukken gezien. Daarom vind ik hulpteugels eerder eng dat veilig. Ik zou ook NOOOIT een paard vastzetten met longeren. Die touwtjes? Laat je niks wijsmaken, dat is afdwingen en op geen enkele manier trainen.

OOk wij hebben meerdere paarden gehad en niet altijd geheel zonder verhaal, maar met tijd en respect kan je een paard zonder van alles rijden binnen en buiten. Maar je moet daarvoor aan jezelf werken. Ik zie vooral veel bange mensen met nogmaals 100 smoesjes en veel teveel spanning. Daar moet je aan werken. Dan werkt het paard veel fijner en beter mee.


:j

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:11

Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een hulpteugel echt iets oploste? Als het echt iets zou oplossen, zou ik er minder problemen mee hebben. Het lost vooral allerlei oppervlakkige "problemen" op, waardoor het beeld er tijdelijk iets beter uit lijkt te zien.

Lichamelijk lost het sowieso niets op. Door het hoofd op een bepaalde plek te brengen, zal nooit het lijf zich beter ontwikkelen. Dat kan niet. Het werkt meestal nogal averecht. Door het hoofd naar een bepaalde plek te brengen, moet het paard extra hard compenseren op de verkeerde plekken. Het versnelt meestal de problemen en de schade die er al is.

Ik hou meestal niet zo van vergelijken met mensen, maar de hals en het hoofd zijn niet zoveel anders dan bij mensen. Elke keer dat je een paard beperkt in beweging in z'n hoofd of z'n hals of belemmert met een hulpteugel, bedenk je heel even hoe jij dat zelf zou zou doen: rondrennen met je hoofd beperkt tot een bepaalde positie?

Hulpteugels voor de veiligheid werken wel enorm goed. Door de hoofd/hals onder controle te houden, kan je een volledig gebrek aan basis verbloemen. Dat is ook zo tricky eraan. Mensen die "gewoon" met een slof kunnen buiten rijden, maar eigenlijk misschien wel een volledige basis missen, waardoor buitenrijden zonder slof inderdaad levensgevaarlijk is.

Je kan dan niet zomaar zeggen: doe die slof af! Als diegene niet de wil heeft om er tijd in te stoppen en/of de kennis en kunde heeft om dat paard wel die basis te geven.
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 08-04-20 12:14, in het totaal 2 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:13

manubres schreef:
Je zou eigenlijk de druk in de mond moeten kunnen meten als je een slofteugel of martingaal gebruikt...Ik denk dat je daar heel erg van schrikt. Er ontstaat namelijk een hefboomwerking en die kracht is enorm voor een paardenmond, terwijl jezelf misschien het idee hebt met pinkjes te rijden.

Ik snap dat veiligheid voorgaat...maar denk niet te makkelijk over zo'n hulpteugel. We kunnen niet in de mond van een paard kijken en dat is soms jammer...want daar raakt veel beschadigd door dit soort hulpteugels (en ook door bitten waar hard aan getrokken wordt natuurlijk).

Ik weet wel zeker dat de druk enorm hoog zal komen te staan.
En ook genoeg paarden die het niet zullen accepteren en zich achterover zullen laten vallen bij verkeerd gebruik.
Het is zeker niet iets om er achteloos even aan te hangen.
En het met pinkjes rijden is zeker niet zo op dat moment. Dat is schijn.
Maar vol aan de teugels sleuren om een speknek met buitenrit omlaag te krijgen, wat hier door iemand een suggestie was, gaat ook niet fijn zijn voor de mondhoekjes. En niet helpen ook niet, juist die hefboom naar beneden is je dwang. (nee schrijf bewust geen hulp)
Maar de kruising over vliegen of de sloot in is ook niet zo fijn voor het paard.

In de bak vind ik ze overigens totaal overbodig.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:31

_Penotti schreef:
Maar vol aan de teugels sleuren om een speknek met buitenrit omlaag te krijgen, wat hier door iemand een suggestie was, gaat ook niet fijn zijn voor de mondhoekjes. En niet helpen ook niet, juist die hefboom naar beneden is je dwang. (nee schrijf bewust geen hulp)
Maar de kruising over vliegen of de sloot in is ook niet zo fijn voor het paard.

In de bak vind ik ze overigens totaal overbodig.


Mocht dit over mij gaan, de slof hangt er los aan totdat hij gaat. En dan krijg ik hem met slof nog in geen 100 jaar naar beneden, maar wel aan 1 kant net genoeg uit balans zodat hij remt en ik weer controle krijg. Hij heeft een tijdje de rotgein gehad om er als een kameel bij te lopen. En dan steeds net doen alsof hij na wilde geven om vervolgens de volgende pas alweer zijn neus boven zijn oren uit te steken -O- . Zadel was gecontroleerd, paard was door de hele molen gehaald, mankeerde niks en toch bleef hij het doen. Mijn toenmalige instructrice wilde kijken wat hij zou doen met een slof. Nou, de slof uit haar handen sleuren en vol in de staak gaan dus :+ . Hij heeft kort daarna door omstandigheden een tijdje stil gestaan en daarna was het probleem zoveel minder dat ik het wel rijtechnisch opgelost kon krijgen. In een afgesloten bak heb ik ook geen slof nodig, ook al kan hij wel eens spontaan schrikken van de meest rare dingen en staan we dan spontaan aan de andere kant van de bak _O- . Maar onze buitenbanen hebben geen omheining -O-