Hulpteugels; doen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22866
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:19

Mbt: de 'promise of engagement wrap' - het ding loopt van singel (of het flubbertje waar de beugelriem door kan) achterom naar de singel en doet haat werk 'waar dat hoort te gebeuren bij een rijpaard': ;) aan de achterkant.

(Ik vind het een hulp, en het is een onderdeel van de pessoa, maar dus niet echt een hulpteugel :o )

Popstra
Berichten: 13838
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:23

Ik snap niet dat mensen maar blijven denken dat in de Krul rijden goed voor de rug is. Dat is echt bullshit. Kijk maar hoe hol die paardenruggen dan vaak nog zijn.
Een paard lang en laag ofwel zijn neus naar zijn knieën ipv naar zijn borst dat is fijn voor de rug. Betekend dus dat als je er op zit je met je benen moet duwen om de buik omhoog te krijgen ofwel de buikspieren dus aan spannen. Ofwel, daar kom je met een hulpteugel dus niet.
Het is dus hard werken en veel spierpijn in je benen en dat Is dus waar veel ruiters geen zin in hebben. Dat harde werken tot je paard het snapt en je met lichtere hulpen verder kan. :)

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:34

Tegen hulpteugels, behalve een martingaal die zo in afgesteld dat ie echt alleen inwerkt als het paard z'n hoofd heel hoog gooit.

Vroegah dacht ik dat mijn toenmalige instructeur het ook allemaal wel wist, ik reed nauwelijks 2 jaar, was gek op de eigenwijze Fjord van stal en toen mijn instructeur daar een slof aan knoopte vond ik mezelf heel gevorderd dat ik daar al goed genoeg voor was.
Aantal jaar later, bijrijdpaard, mijn instructeur reed ook zelf weer zzzzz, paardje was best een sterrenkijker, dus hup weer een slof eraan. Foto's waar ik toen zo trots op was, kan ik nu niet meer zien zonder spijt..
Nu rijd ik inmiddels 25 jaar, waarvan 10 jaar les van een juf die me heeft geleerd dat dressuur training voor het paard is en dat je vanuit ontspanning naar aanspanning dient te komen. Sinds 5 jaar hebben we ons eigen paard en die was 5 toen we met hem begonnen en is groot, lang en slungelig. Eerst geleerd om lang en laag te mogen lopen en inmiddels noemen ze hem toch een dressuurpaard. En het gevoel dat hij me geeft als zijn passen groot zijn en zijn rug goed in gebruik heb ik nog nooit mogen ervaren. Het heeft even geduurd, maar we hebben de tijd en ik denk dat dat ontbreekt bij de meeste ruiters..

Bowo
Berichten: 2836
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:35

Popstra schreef:
Ik snap niet dat mensen maar blijven denken dat in de Krul rijden goed voor de rug is. Dat is echt bullshit. Kijk maar hoe hol die paardenruggen dan vaak nog zijn.
Een paard lang en laag ofwel zijn neus naar zijn knieën ipv naar zijn borst dat is fijn voor de rug. Betekend dus dat als je er op zit je met je benen moet duwen om de buik omhoog te krijgen ofwel de buikspieren dus aan spannen. Ofwel, daar kom je met een hulpteugel dus niet.
Het is dus hard werken en veel spierpijn in je benen en dat Is dus waar veel ruiters geen zin in hebben. Dat harde werken tot je paard het snapt en je met lichtere hulpen verder kan. :)

Een hulpteugel gaat inderdaad niet helpen om een goede nageeflijkheid te krijgen, maar het kan op sommige andere gebieden wel helpen, bijvoorbeeld bij sterrenkijkers (al dan niet veroorzaakt door de ruiter) om ze enigszins met het hoofd naar beneden te krijgen zodat ze niet helemaal kapot worden gereden.

Het is zeker waar dat de rug omhoog moet komen, maar hoe wil je in godsnaam de rug omhoog drukken met je been? >;)
Mijn been zit toch echt aan de zijkant van mijn paard, niet aan de onderkant. Ik rijd namelijk niet op een Shetlander waar ik mijn hele been omheen kan leggen en het lijkt me ook niet de bedoeling dat ik dat ga doen.
Door een paard met zijn hoofd lang en laag te rijden, zet je het ligamentum nuchae op spanning wat een eerste stap is in het optillen van de rug. De buikspieren zorgen ervoor dat dit nog beter gebeurd. En dat hoofd naar beneden rijden en die buikspieren aanspannen ga je echt niet bereiken door met je been te klemmen of te schoppen, maar door algeheel goed te rijden.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:46

Rijd dan al zelf een tijd geen paard meer maar mijn mening is onveranderd: ben je kundig genoeg om een hulpteugel op de ''juiste'' manier te gebruiken, dan heb je hem niet nodig.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:47

wemkelover schreef:
vraag ik me toch wat af in het algemeen hoor,

hoe longeren jullie dan? Met helemaal niks? Of longeren jullie gewoon niet?


Google eens op longeren zonder hulpteugels. Als het goed is kom je dan wel wat tegen van o.a. Stal Mireille/Takt academy. :)

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:55

Losse martingaal voor springen is prima. Begrenst en maakt het makkelijker voor ruiter en paard.
Maar het moet ook zonder willen. Dus geen standaardactie: opzadelen en martingaal er aan.
Altijd ook zonder proberen. Sommige paarden lopen zonder fijner. Op lengte blijven rijden is belangrijk.
En als je niet springt, geen martingaal...

Sherivey
Berichten: 8741
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:57

wemkelover schreef:
vraag ik me toch wat af in het algemeen hoor,

hoe longeren jullie dan? Met helemaal niks? Of longeren jullie gewoon niet?

Ik longeerde met longeerhulp, maar merk dat mijn paard veel fijner en ontspannener loopt zonder hulpteugel :)

Dus ik gebruik nu alleen een halster of hoofdstel :)
Wil wel dubbele lijnen binnenkort gaan oppakken

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:59

Ja longeren zonder hulpteugels gaat heel goed.
Vroeger al geleerd toen stal Mireille den Hoed nog niet bekend was. Maar hetzelfde idee.
Je kan echt fijn van achter naar voor longeren over de rug zonder hulpteugel.
Wat Popstra terecht al opmerkte, de hulpteugel alleen zorgt daar namelijk ook niet voor.

Neemt niet weg dat ik toch wel eens wat gebruik, maar is zeker geen standaard.
Jonge paarden nog niet onder het zadel gebruik ik wel eens een halsverlenger. Nee ben geen voorstander van elastiek omdat ze daar op kunnen hangen. Maar ik gebruik het op dat moment om ze te leren dat er druk op het bit kan komen.
Dan daarna longeer ik met dubbele teugel zodat ze al sturen begrijpen voordat er iemand op komt zitten.
En zo ook wel eens op de Lammert haanstra touwtjes. Maar niets vind ik erg prettig.
Dus kom al weer snel op het longeren met een kaptoom uit.

Martingaal heb ik met springen of buitenrit ook gebruikt.
Maar dan mis ik het weer dat ik voor mij idee niet vrij kan sturen.
Ik wil mijn hand bij spannende dingen wel eens vrij ver naar buiten brengen( niet naar me toe) en dat belemmert dan weer vind ik.
Dus ook daar ligt dat ding meer in de kast dan het ooit is gebruikt.

Anoniem

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:02

Ik heb niks tegen hulpteugels, mits goed gebruikt.
Zelf gebruik ik een longeerhulp met longeren, of een bijzet (beetje afhankelijk van het gedrag) en ik rijd wel eens met een martingaal. Dat is het :)

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:05

Maar wanneer is het goed gebruikt? Met de kennis van nu weet ik dat ik die slof vroeger echt niet goed heb leren gebruiken, maar het was je instructeur, dus die zou het wel weten, toch?
Nu is er ondertussen veel meer en beter toegankelijk onderzoek naar hulpteugels gedaan, maar is er nog steeds geen consensus over 'goed gebruik'. En om me heen zie ik er vooral naar gegrepen worden als quick fix, in mijn ogen is dat geen goed gebruik, maar de betreffende instructeurs die er mee werken en hun leerlingen ermee laten werken zijn dat niet met mij eens. En hoewel ik denk dat we door die vele onderzoeken en meer toegankelijke info zelf dus veel meer kunnen weten leren (en dus gerichter aan die instructeurs kunnen vragen wat we nou eigenlijk doen) wordt de instructie toch vaak blind gevolgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:10

Dreamybol schreef:
Maar wanneer is het goed gebruikt? Met de kennis van nu weet ik dat ik die slof vroeger echt niet goed heb leren gebruiken, maar het was je instructeur, dus die zou het wel weten, toch?
Nu is er ondertussen veel meer en beter toegankelijk onderzoek naar hulpteugels gedaan, maar is er nog steeds geen consensus over 'goed gebruik'. En om me heen zie ik er vooral naar gegrepen worden als quick fix, in mijn ogen is dat geen goed gebruik, maar de betreffende instructeurs die er mee werken en hun leerlingen ermee laten werken zijn dat niet met mij eens. En hoewel ik denk dat we door die vele onderzoeken en meer toegankelijke info zelf dus veel meer kunnen weten leren (en dus gerichter aan die instructeurs kunnen vragen wat we nou eigenlijk doen) wordt de instructie toch vaak blind gevolgd.


Dan heb je geen goede instructie :)
Je hebt ook altijd nog je eigen verstand. Als je er een hulpteugel aan hangt, en je weet niet hoe je ermee om moet gaan, dan moet je deze vooral aflaten. Goed gebruik is wat mij betreft een paard niet in een houding dwingen, met geen enkele hulpteugel.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:14

Ja Joman, die conclusie trok ik ook al. Maar hoeveel echt goede instructie is er eigenlijk als er zo makkelijk naar hulpteugels wordt gegrepen om een paard 'te leren zijn hoofd naar beneden te brengen', terwijl het daar helemaal niet om zou moeten gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:15

Dreamybol schreef:
Ja Joman, die conclusie trok ik ook al. Maar hoeveel echt goede instructie is er eigenlijk als er zo makkelijk naar hulpteugels wordt gegrepen om een paard 'te leren zijn hoofd naar beneden te brengen', terwijl het daar helemaal niet om zou moeten gaan?


Geen idee, ik heb er ooit een gehad en ben daar vlug gestopt met lessen. Zoals ik al zei: er bestaat ook nog zoiets als je eigen verstand gebruiken :)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:19

Dreamybol schreef:
Ja Joman, die conclusie trok ik ook al. Maar hoeveel echt goede instructie is er eigenlijk als er zo makkelijk naar hulpteugels wordt gegrepen om een paard 'te leren zijn hoofd naar beneden te brengen', terwijl het daar helemaal niet om zou moeten gaan?

Ik draai al heel wat jaartjes mee.
Heb dus ook al verschillende instructeurs gehad.
Toch nog geen 1 die me met een slof of zo snel resultaat wilde boeken.
En als dat je insteek al is, kom je denk ik al snel in kringen uit die dat ook niet willen.
En ik ben geen paardnatuurlijk aanhanger of zo. Dat gaat mij ook weer te extreem.
Dus ik denk dat het echt met je eigen voorkeuren te maken heeft wat er ook op je pad komt aan instructeurs. En heb je dan toch een keer een verkeerde gekozen ben je daar in een paar lesjes ook weer weg.

Bowo
Berichten: 2836
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:20

Ik heb maar weinig instructies gezien die mij hebben gezegd dat ik er maar een hulpteugel bij moest pakken (en de ene die dat wel zei tegen anderen, vond ik daarvoor al slecht, maar dat wordt weer een lang verhaal).

Maar waarom gaat (bijna) iedereen die tegen hulpteugel er nu vanuit dat ze worden gebruikt om tot "perfectie" te komen. In mijn opzicht zijn hulpteugels nuttig voor extreme gevallen (paarden die verkeerde dingen hebben geleerd, ruiters met te weinig ervaring waardoor het paard zijn lichaam verkeerd gaat gebruiken etc.).
Iemand die een hulpteugel gebruikt om een paard in de krul te krijgen, dat is verkeerd, mee eens. Maar wat voor de andere gevallen?

Dingen als een martingaal en een thiedeman vind ik hulpmiddelen waar je als ruiter niet snel iets verkeerd mee doet, zolang je ze goed afstelt. Ze kunnen echter wel goed helpen bij die "extreme" gevallen. Niemand wil een sterrenkijker dag in en dag uit sterren laten kijken als de ruiter het niet voor elkaar krijgt om dat hoofd naar beneden te krijgen, want dan hou je geen paard meer over. En natuurlijk krijg je dat met een hulpteugel nog steeds geen nageeflijkheid, maar je krijgt wel een minder weggedrukte rug en basis waarop verder gewerkt kan worden.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:23

Joman schreef:
Dreamybol schreef:
Ja Joman, die conclusie trok ik ook al. Maar hoeveel echt goede instructie is er eigenlijk als er zo makkelijk naar hulpteugels wordt gegrepen om een paard 'te leren zijn hoofd naar beneden te brengen', terwijl het daar helemaal niet om zou moeten gaan?


Geen idee, ik heb er ooit een gehad en ben daar vlug gestopt met lessen. Zoals ik al zei: er bestaat ook nog zoiets als je eigen verstand gebruiken :)


Eigen verstand ben ik met je eens. Maar als beginnende 16 jarige zonder internet was ik vrij braaf in het idee dat de instructeur het wel wist. Nu niet meer nee.. Ik heb er wel van geleerd, maar toch knaagt het wel soms nog steeds. Helemaal als ik dan nu weer 16-jarigen blind achter hun instructie aan zie gaan.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:23

Ik vraag me af of je daar met een martingaal zoveel hulp aan hebt?
daar trekken paarden nog gewoon doorhee, dikke knik in de teugel en paard loopt nog sterren te kijken.
Thiedeman kan ik me met goed afstellen nog wel een fijne hulpteugel vinden :j

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:41

Het gaat er bij een martingaal niet om dat je paard geen sterren meer kan kijken, maar dat de teugel nog steeds via de lagen inwerkt in plaats van enkel via de mondhoeken.

Voor een sterrekijker vind ik een thiedeman ook niets. Die is enkel geschikt voor veiligheidssituaties in mijn ogen. Voor sterrekijkers is de chambon geschikt.

Bowo
Berichten: 2836
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:42

Om even nuance toe te voegen: ik gaf voorbeelden. Voor elk paard en elk probleem is mogelijk een andere oplossing nodig.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:03

Hier ook een jaar of 10 geleden een paar maanden lang dankbaar gebruik gemaakt van een thiedemann. Die greep in als op buitenrit de kop er op ging en ik kon lekker mijn handen stil houden. Toch rijtechnisch de rem er op weten te krijgen en toen ging de thiedemann de kast in. En ik heb een tijd lang afwisselend bijzetteugels en zo'n longeerhulp gebruikt tijdens het longeren. Maar ik vond dat het op een gegeven moment eigenlijk niks toevoegd omdat hij zelfs als hij ontspande toch kleine rukjes kreeg van voren, lekker oneerlijke prut voor hem. Ben toen begonnen puur op hoofdstel te longeren en ik kwam mezelf in het begin toch wel tegen, tussen sterrenkijken en stuwen. En toen klikte het bij ons beiden en dat was het waard! Hij loopt fijner dan met de prut, veel constanter in de aanleuning en draagt ipv stuwt. Verder in een duister verleden eens op aanraden van een instructrice een slof gebruikt. Maar daar houd je jezelf echt alleen maar mee voor de gek, 0% toegevoegde waarde voor de opleiding van een paard.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 06-04-20 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:05

Hartstikke tegen!

Ten eerste omdat mensen ze hartstikke verkeerd gebruiken. Heb het 100x gezien en hoor altijd de smoesjes, maar het is nooit de oplossing. Ben serieus op mijn vorige stal wel de bak uit gegaan omdat iemand er standaard mee reed en niet aan te spreken was. Mijn maag keerde er van om.
Ik zie het buiten veel, waar mensen het gebruiken om zogenaamd controle te houden.........Vreselijk dat getrek en die spanning.

Verkeerd gebruik is hartstikke schadelijk en het brengt je niks om zo aan de hulpteugels te hangen.

Mensen weten helemaal niet hoe een paard zijn lijf hoort en kan gebruiken. Ze zien plaatjes van zogenaamde topruiters en willen dat ook zo snel mogelijk. Je hoort de meest idiote argumenten.

de schade voor paarden is echt vreselijk, zowel fysiek als mentaal.

Als mensen nou eens goed leren rijden vanaf stap 1, naar stap 2 en door. Geduld, hard werken en geen stap overslaan. Dan leer je echt wat en spaar je je paard.

Als je het lang genoeg verkeerd gebruikt, moet er steeds met meer spanning gereden worden en zal het paard daar ook op reageren. Maar weinig paarden worden goed begperen.

Hulpteugels, diverse bitten en zelfs vele supplementen zouden van mij echt verboden mogen worden.

Bijzetten met longeren is ook waardeloos. De meeste zijn dwangmiddelen en ik zie veel teveel paarden hartstikke scheef lopen of te kort etc. Leer goed longeren of met dubbele lijnen werken. En zeker niet teveel longeren. Grondwerken en dubbele lijnen is een goede afwisseling voor lijf en geest, maar dat is wat anders dan vastgebonden stomme kleine rondjes lopen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:09

_Penotti schreef:
Ik vraag me af of je daar met een martingaal zoveel hulp aan hebt?
daar trekken paarden nog gewoon doorhee, dikke knik in de teugel en paard loopt nog sterren te kijken.
Thiedeman kan ik me met goed afstellen nog wel een fijne hulpteugel vinden :j


Sterren kijken kan je gewoon met GOED trainen oplossen. En als je dat kan, heb je geen enkele hulpteugel nodig.

Met een hulpteugel dwing je een paard teveel en is de kans groot dat je stappen overslaat. Mensen trainen te lang, teveel en zijn alleen maar gefocust op die voorkant.

Als een paard echt echt echt met goed trainen een slechte houding wil blijven aannemen, moet je verder gaan kijken.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:14

Eens hoor. Zoals je kan zien aan mijn eerdere berichten.
Maar een thiedeman kan ik me dan nog wel voorstellen in een manegeles. Of op buitenrit als een paard te enthousiast word, terwijl hij in de bak wel netjes te rijden is. Dan kan het nuttig zijn.
Maar voor de rest is het niets anders als zelf goed leren rijden. Het paard kent nageeflijk lopen wel, de beperkende factor is de ruiter :)

moniek21
Berichten: 4615
Geregistreerd: 18-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:19

Ik durf het bijna niet te zeggen maar doe het toch :o
Ik rijd mijn 3,5 jarige zeer sensibele en explosieve merrie met een slof erbij .. puur eigen veiligheid , als ik het niet doe en ze schrikt dan doet ze haar hals en hoofd zo hoog dat ik totaal buiten spel sta .. nou daar pas ik voor :j . We zijn nu een aantal keer in de buitenbak aan het trainen en ze wordt elke keer een beetje makker .. als we veilig een half uurtje kunnen rijden in de buitenbak ( binnenbak hebben we hem af ) dan gaat hij er natuurlijk gelijk af ..