Hulpteugels; doen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:33

Inoterry schreef:
_Penotti schreef:
Maar vol aan de teugels sleuren om een speknek met buitenrit omlaag te krijgen, wat hier door iemand een suggestie was, gaat ook niet fijn zijn voor de mondhoekjes. En niet helpen ook niet, juist die hefboom naar beneden is je dwang. (nee schrijf bewust geen hulp)
Maar de kruising over vliegen of de sloot in is ook niet zo fijn voor het paard.

In de bak vind ik ze overigens totaal overbodig.


Mocht dit over mij gaan, de slof hangt er los aan totdat hij gaat. En dan krijg ik hem met slof nog in geen 100 jaar naar beneden, maar wel aan 1 kant net genoeg uit balans zodat hij remt en ik weer controle krijg. Hij heeft een tijdje de rotgein gehad om er als een kameel bij te lopen. En dan steeds net doen alsof hij na wilde geven om vervolgens de volgende pas alweer zijn neus boven zijn oren uit te steken -O- . Zadel was gecontroleerd, paard was door de hele molen gehaald, mankeerde niks en toch bleef hij het doen. Mijn toenmalige instructrice wilde kijken wat hij zou doen met een slof. Nou, de slof uit haar handen sleuren en vol in de staak gaan dus :+ . Hij heeft kort daarna door omstandigheden een tijdje stil gestaan en daarna was het probleem zoveel minder dat ik het wel rijtechnisch opgelost kon krijgen. In een afgesloten bak heb ik ook geen slof nodig, ook al kan hij wel eens spontaan schrikken van de meest rare dingen en staan we dan spontaan aan de andere kant van de bak _O- . Maar onze buitenbanen hebben geen omheining -O-


Jahoor want het paard denkt oprecht, ik ga jou eens even pesten, en doen alsof ik nageef, en daarna toch niet :')

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat die zo denkt :D

Bowo
Berichten: 2836
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:35

In een soortgelijke situatie als Penotti heb ik ook wel eens een thiedeman gebruikt. Ik was toen een jaar of 16, reed toen denk ik zo'n 2 jaar op een jonge pony (jaar of 5), die ik zelf had opgeleid (afgezien van het zadelmak maken). Wij gingen samen echt super, maar het was wel een jonge pony die nog veel moest zien van de wereld. Na een tijdje kreeg de pony door dat ik net niet snel genoeg was om haar te corrigeren wanneer ze iets "eng" in plaats van echt eng vond. Dit deed zich met name voor wanneer we om vreemd terrein reden (let wel, we reden toen al wel een jaar lang wedstrijden, gingen naar clublessen etc.). Paar keer wat hulp ingeschakeld van instructrices en dergelijke om het bij de pony bij te brengen dat ze geen spoken moest zoeken, maar die pony was ook echt niet dom, bij mij begon ze na een paar keer net zo snel weer. Ik heb toen een paar keer losgereden op wedstrijden met een thiedeman eraan, daardoor kon ze niet zo extreem uitbreken waardoor ik haar er weer doorheen kon rijden. Na 10 minuten kon hij af en konden we heerlijk rijden.

Kon het worden opgelost zonder hulpteugel? Ja, maar niet voor mij met de ervaring die ik toen had.
Was mijn pony te moeilijk voor me? Ja, die eerste 10 minuten op vreemd terrein in die periode wel, maar de rest van de tijd had ik grootste lol met die knol. Is dat dan te moeilijk?

In dergelijke situaties heb ik dus ook geen moeite met een hulpteugel.

lichtheid schreef:
moniek21 schreef:
Ik zal even een foto plaatsen van hoe ik met de slof rij .. op de foto is mijn merrie 3,5 .. het is een uiterst sensibel paard ( laatst iemand anders erop gezet en ze flipte helemaal ) bij elke kleine verandering is ze van slag .. dit duurt dan weer een dag en is het weer oké ..
puur voor mijn veiligheid , heb ik er een slof omheen en dit heeft niks te maken met mijn onkunde of niet kunnen rijden ..
op dit moment zijn we weer lekker in de buitenbaan aan het trainen en deze heeft heel vee kijkerige punten : een weg vlak langs de lange zijde hier rijden trekkers motoren enz .. de bak ligt vlak na een bocht en levert nog weleens schrik momenten op .. een hele gezellige buurman die er een sport van maakt om jouw paard te laten schrikken ( plots tussen de bosjes opduiken , op een kruiwagen slaan , paarden los over het erg laten rennen , met de trekker de schuur uit rijden vol gas als je er langs rijd .. en zo kan ik nog wel even doorgaan )
Zodra ik voel dat het kan zal ik hem ook zeker weer verwijderen die slof want hou er zelf ook niet van .. maar dit is puur eigen veiligheid .. ben er nog niet af gevallen en wil dit ook zo houden voor haar en mijn vertrouwen ..

[ [url=m/fUp4Qi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is hélemaal fout!!!
Als je bang bent om van een paard te vallen moet je er niet op gaan.
Je gaat pas op een paard zitten als dat paard daar aan toe is en je acepteert.

Een paardmag NOOOOIT achter de loodlijn gereden worden, daarmee verniel je zijn lichaam.


Ik ben ook bang om er af te vallen hoor, maar stap er toch op. Als je het niet doet word het alleen maar erger. En als een slof daarbij kan helpen om zodra her nodig is de controle terug te nemen, is dat echt niet erg.

Een jong paard van 3.5 kan nog niet perfect op de loodlijn lopen. Die van mij van 6 doet dat nog niet eens. Dat loodlijn gedoe word pas belangrijk als er ontspanning en controle is.[/quote]

Een jong paard hoeft inderdaad niet op de loodlijn te lopen, maar hij moet wel mijn neus vóór de loodlijn, en niet achter de loodlijn. Achter de loodlijn is opkrullen, verstoppen en geen ruggebruik. Voor de loodlijn is wel ruggebruik, maar nog niet genoeg kracht voor gedragenheid, wat dus heel normaal is voor een jong paard.

Janneke2

Berichten: 22866
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:48

moniek21 schreef:
Ik durf het bijna niet te zeggen maar doe het toch :o
Ik rijd mijn 3,5 jarige zeer sensibele en explosieve merrie met een slof erbij .. puur eigen veiligheid , als ik het niet doe en ze schrikt dan doet ze haar hals en hoofd zo hoog dat ik totaal buiten spel sta .. nou daar pas ik voor :j . We zijn nu een aantal keer in de buitenbak aan het trainen en ze wordt elke keer een beetje makker .. als we veilig een half uurtje kunnen rijden in de buitenbak ( binnenbak hebben we hem af ) dan gaat hij er natuurlijk gelijk af ..

Citaat:
Groot gelijk dat je er voor past.
Oma wil haar botten ook graag heel houden.
Maar ik zou dus niet voor de slof kiezen, waarschijnlijk weer voor de combi gogue en balansteugel.
Gogue om 'ze doet haar hals en hoofd zo hoog dat ik buitenspel sta' wat in te dammen (al is een hoog hoofd een gewone schrikreflex), en de balansteugel om het dier 'positief' in dubbele betekenis van het woord te vragen om zo veel mogelijk uit de schrik te komen.
(Positief zowel 'paardvriendelijk' als 'expliciet dat vragen wat je wil', een slof gaat in tegen dat wat je - terecht, daar niet van - niet wil.)

Citaat:
Serieus? Een gogue en alles wat je vastzet vind ik juist gevaarlijk.



Ja hoor, ik ben hartstikke serieus.

Daarna komt mijn wedervraag over 'vastzetten'.

Citaat:
Er gebeurt natuurlijk nooit iets, maar ik zou alle monden en kaken wel op de rontgen willen na gebruik van........
Schrikken kan en gebeurt, maar dat heftige schrikken is te trainen en komt 9 van de 10x door de ruiter. Daar moet je aan werken, niet symptoom bestrijding.
Als je morgen alles eraf haalt gaat het juist mis. Je leert nu een paard door straf en of pijn, dat is nooit een oplossing. Je doet ze pijn, ze kunnen letsel krijgen ( vaak ongezien ) en je hebt ze niks geleerd.

Persoonlijk vind ik dit geen serieuze reactie op bovenstaand verhaal.

Ik zal wel een toelichting geven.
Ten eerste verbaas ik mij over het feit dat de chambon veel meer bekendheid heeft dan de gogue.
De chambon is 'een lijn' (er zijn stommere lijnen mogelijk, dat wel). Een soort veredelde bijzet.

De gogue is een driehoek en geeft het dier veel meer vrijheid dan welke lijn dan ook. Werkt ook meer als begrenzer dan als vastzetter. (Ik weet hoe het woord begrenzen misbruikt wordt als eufemisme voor trekken, maar er zijn door de driehoek meerdere drukpunten en bij correcte afstelling loopt de druk niet te hoog op.)
Uiteraard kun je 'de driehoek' te kort zetten, ik denk dat ik dat niet deed. Mijn Knollie kon grazen, mijn veters losmaken :') en dus (het eigenlijke doel) voorwaarts neerwaarts halsstrekken - wat net niet kon was "standje giraf", 'gewoon' hoofd hoog kon wel.

Mbt kaken en mondhoeken: een deel van de druk komt op het kopstuk, en dan reed ik ook nog eens met halster, dus het andere drukpunt zat 'hoog' op het neusbeen.

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:59

Marije_1997 schreef:
Een jong paard van 3.5 kan nog niet perfect op de loodlijn lopen. Die van mij van 6 doet dat nog niet eens. Dat loodlijn gedoe word pas belangrijk als er ontspanning en controle is.

Ik ga even alleen in op dit stukje. Wat je zegt, ben ik met je eens, de context (dan maar (zo diep) achter de loodlijn) absoluut niet.
Een paard hoort op of net voor de loodlijn te lopen, dus niet erachter omdat "op de loodlijn nog niet lukt". Ga je hem zo jong al zo diep rijden, dan kost het later bijzonder veel moeite om hem correct op de loodlijn (= over de rug lopend) te krijgen.

Ik erger me sowieso aan "de loodlijn". Dat is namelijk een resultaat van een ontspannen en actief van achteren naar voren gereden paard, terwijl het door belachelijk veel mensen als doel beschouwd wordt (van daaruit ook het veelvuldig onterecht gebruik van hulpteugels). Anky zei het zelfs een keer, toen iemand haar vroeg hoe je een paard aan de teugel rijdt: "Dat weet ik niet". Jaren heb ik haar daarvoor belachelijk gemaakt, maar nu pas snap ik dat ze het niet beter had kunnen verwoorden. Als "aan de teugel" je doel is, moet je heel snel terug naar de schoolbankjes van de dressuur, om te leren waar dressuur nou eigenlijk om draait.

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:22

Dat "Anky" dat niet weet is overduidelijk gebleken, het is haar nooit gelukt.
Aan de teugel wil zeggen dat het paard vertrouwen heeft in de ruiter en het bit.
cittaat:
"Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter. "

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:26

Janneke2 schreef:
Ik zal wel een toelichting geven.
Ten eerste verbaas ik mij over het feit dat de chambon veel meer bekendheid heeft dan de gogue.
De chambon is 'een lijn' (er zijn stommere lijnen mogelijk, dat wel). Een soort veredelde bijzet.

De gogue is een driehoek en geeft het dier veel meer vrijheid dan welke lijn dan ook. Werkt ook meer als begrenzer dan als vastzetter. (Ik weet hoe het woord begrenzen misbruikt wordt als eufemisme voor trekken, maar er zijn door de driehoek meerdere drukpunten en bij correcte afstelling loopt de druk niet te hoog op.)
Uiteraard kun je 'de driehoek' te kort zetten, ik denk dat ik dat niet deed. Mijn Knollie kon grazen, mijn veters losmaken :') en dus (het eigenlijke doel) voorwaarts neerwaarts halsstrekken - wat net niet kon was "standje giraf", 'gewoon' hoofd hoog kon wel.

Mbt kaken en mondhoeken: een deel van de druk komt op het kopstuk, en dan reed ik ook nog eens met halster, dus het andere drukpunt zat 'hoog' op het neusbeen.


Grappig genoeg vind ik het juist andersom. Ja, de gogue is een driehoek, maar belemmert juist daardoor de voorwaartse neushouding, terwijl de chambon die vrij laat. De chambon zegt enkel iets over de maximale hoofdhoogte, niet over de hoofdhouding. Het is dus eigenlijk het omgekeerde van een bijzet, die vooral wat zegt over de hoofdhouding, en niet over de hoofdhoogte.

Overigens zie ik beide hulpteugels helaas zelden meer ingezet worden (t.o.v. slof, thiedemann, pessoa, elastiek en longeerhulp), terwijl het veel minder belemmerend en dwingend werkt en juist het neerwaarts bewegen aanmoedigd, als de eerder benoemde hulpteugels. Niet dat ik per se hulpteugels wil zien, maar als ... dan in eerste instantie deze.

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:27

Waar de kunde van de ruiter stopt, start de hulpteugel.

Ik ben een enorme tegenstander van álle hulpteugels en bijzetteugels en dergelijke. Werk eerst aan de balans van het paard, dan komt die aanleuning wel. Een hulp of bijzetteugel is 'symptoombestrijding' en zal het paard JUIST stimuleren in de compensatie waardoor de blessuregevoeligheid verhoogd wordt.

Niet doen dus en correcte instructie zoeken. (dus niet iemand die zegt dat de teugels korter moeten om 'aanleuning' te krijgen.)

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:29

Mizora schreef:
Janneke2 schreef:
Ik zal wel een toelichting geven.
Ten eerste verbaas ik mij over het feit dat de chambon veel meer bekendheid heeft dan de gogue.
De chambon is 'een lijn' (er zijn stommere lijnen mogelijk, dat wel). Een soort veredelde bijzet.

De gogue is een driehoek en geeft het dier veel meer vrijheid dan welke lijn dan ook. Werkt ook meer als begrenzer dan als vastzetter. (Ik weet hoe het woord begrenzen misbruikt wordt als eufemisme voor trekken, maar er zijn door de driehoek meerdere drukpunten en bij correcte afstelling loopt de druk niet te hoog op.)
Uiteraard kun je 'de driehoek' te kort zetten, ik denk dat ik dat niet deed. Mijn Knollie kon grazen, mijn veters losmaken :') en dus (het eigenlijke doel) voorwaarts neerwaarts halsstrekken - wat net niet kon was "standje giraf", 'gewoon' hoofd hoog kon wel.

Mbt kaken en mondhoeken: een deel van de druk komt op het kopstuk, en dan reed ik ook nog eens met halster, dus het andere drukpunt zat 'hoog' op het neusbeen.


Grappig genoeg vind ik het juist andersom. Ja, de gogue is een driehoek, maar belemmert juist daardoor de voorwaartse neushouding, terwijl de chambon die vrij laat. De chambon zegt enkel iets over de maximale hoofdhoogte, niet over de hoofdhouding. Het is dus eigenlijk het omgekeerde van een bijzet, die vooral wat zegt over de hoofdhouding, en niet over de hoofdhoogte.

Overigens zie ik beide hulpteugels helaas zelden meer ingezet worden (t.o.v. slof, thiedemann, pessoa, elastiek en longeerhulp), terwijl het veel minder belemmerend en dwingend werkt en juist het neerwaarts bewegen aanmoedigd, als de eerder benoemde hulpteugels. Niet dat ik per se hulpteugels wil zien, maar als ... dan in eerste instantie deze.

Zo is het @Mizora

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:45

Agossie schreef:
Waar de kunde van de ruiter stopt, start de hulpteugel.

Ik ben een enorme tegenstander van álle hulpteugels en bijzetteugels en dergelijke. Werk eerst aan de balans van het paard, dan komt die aanleuning wel. Een hulp of bijzetteugel is 'symptoombestrijding' en zal het paard JUIST stimuleren in de compensatie waardoor de blessuregevoeligheid verhoogd wordt.

Niet doen dus en correcte instructie zoeken. (dus niet iemand die zegt dat de teugels korter moeten om 'aanleuning' te krijgen.)


Das een mooie: "Waar de kunde van de ruiter stopt, start de hulpteugel" Misschien zou bij kunde ook kennis erbij kunnen staan...

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:20

FjeLOVER schreef:
Jahoor want het paard denkt oprecht, ik ga jou eens even pesten, en doen alsof ik nageef, en daarna toch niet :')

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat die zo denkt :D


Vind het oprecht knap dat jij uit een stukje op bokt denkt te kunnen weten dat ik zo denk :+ _/-\o_ . Waarom denk je dat ik mijn paard weer binnenste buiten heb laten keren toen dit gedrag begon? Na overleg met de DA, paard bleek kerngezond, was de enige oplossing om het toch rijtechnisch op te lossen. Maar zoals hij toen onder het zadel liep, liep hij ook meteen zijn rug naar de kl*te. Overigens durft hij dit gedrag af en toe nog te vertonen en dan negeer ik het. Dan is het ook zo over.

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:24

lichtheid schreef:
Dat "Anky" dat niet weet is overduidelijk gebleken, het is haar nooit gelukt.
Aan de teugel wil zeggen dat het paard vertrouwen heeft in de ruiter en het bit.
cittaat:
"Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter. "

En dan nog is dat een resultaat van goed opgebouwde, eerlijke training, niet het doel. Als je "aan de teugel" (of in mijn bovenstaande post "op de loodlijn") als doel hebt, in plaats van als resultaat, dan gaat het mis, en dan komen de hulpteugels om de hoek kijken.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:49

wemkelover schreef:
Mizora schreef:
Wat wil je precies laten zien met deze foto waar het paard achter de loodlijn en in een valse knik met slof loopt?


het is potverdrie een jong paard, die lopen niet meteen goed, er is genoeg ruimte om naar voren te gaan doet ze alleen niet. de merrie dan...

ik zie helemaal geen valse knik.


https://www.facebook.com/10000364965342 ... 2/?app=fbl
Hoop dat je facebook hebt en dit kan zien.

Zo niet, het is een filmpje van Mireille den Hoed, ook met een jong 3,5 jarig paard maar met een juiste basis. Het allereerste rondje draf ziet er dan al zo uit:
Afbeelding

Juiste basis, het paard de tijd geven maakt een groot verschil. Paard heeft al geleerd wat aanleuning is en heeft balans opgebouwd dmv werk aan de hand en zoekt dit daardoor onder het zadel ook op.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:53

Inoterry schreef:
FjeLOVER schreef:
Jahoor want het paard denkt oprecht, ik ga jou eens even pesten, en doen alsof ik nageef, en daarna toch niet :')

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat die zo denkt :D


Vind het oprecht knap dat jij uit een stukje op bokt denkt te kunnen weten dat ik zo denk :+ _/-\o_ . Waarom denk je dat ik mijn paard weer binnenste buiten heb laten keren toen dit gedrag begon? Na overleg met de DA, paard bleek kerngezond, was de enige oplossing om het toch rijtechnisch op te lossen. Maar zoals hij toen onder het zadel liep, liep hij ook meteen zijn rug naar de kl*te. Overigens durft hij dit gedrag af en toe nog te vertonen en dan negeer ik het. Dan is het ook zo over.


Door de manier van schrijven wellicht.
"Net doen alsof hij wilde nageven"
"Durft hij dit gedrag nog te vertonen"

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:55

Air, bij mij ook in theorie

En toen stapte ik op mijn toenmalige kwpn-er, die volgens de methode van Mireille werd gelongeerd. Want zoals je eerder hebt kunnen lezen heb ik zo al mijn hele leven gelongeerd.
Paard liep heerlijk met ruggebruik over de rug aan de lijn.
En ja de eerste rondjes draf waren ook wel zo als op die foto.
En halsstrekken, voorwaarts neerwaarts zoals hij aan de longeerlijn geleerd had zijn nooit een probleem geweest. Volgende daarin de hand heel fijn en licht.
Maar het moment dat hij meer richting loodlijn moest gaan lopen, dan dook hij er direct achter.
Het was of er achter, of voorwaarts neerwaarts. Maar er tussen bestond niet in zijn woordenboek.
Natuurlijk ga je daar dan meteen aan werken. Is toch niet goed aan het been en nog niet sterk genoeg.
Maar maak je dan een foto moet je die hier op bokt bij de theorie ruiters niet plaatsen :+
Terwijl je juist zo aan het werk bent hem daar niet te hebben lopen.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:08

Als je een foto laat zien waarop je wilt tonen dat de slof ook goed gebruikt kan worden, is het niet handig om een foto te tonen waar je paard precies loopt waar voor gewaarschuwd wordt met slofgebruik, namelijk achter de teugel met een raar gebogen hals. Dat daar dan kritiek op komt is logisch, dat heeft niets te maken met dat de praktijk niet altijd 100% strookt met de theorie.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:09

Mizora schreef:
Als je een foto laat zien waarop je wilt tonen dat de slof ook goed gebruikt kan worden, is het niet handig om een foto te tonen waar je paard precies loopt waar voor gewaarschuwd wordt met slofgebruik, namelijk achter de teugel met een raar gebogen hals. Dat daar dan kritiek op komt is logisch, dat heeft niets te maken met dat de praktijk niet altijd 100% strookt met de theorie.

Dat ben ik wel met je eens.
Ook al werkt die slof niet in op die foto is het geen goed voorbeeld van goed slof gebruik.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:13

Naast dat haar slofgebruik niet over de hoofd-hals houding gaat maar over de 'problemen' die zich voor doen. Als dan ook nog eens zo'n plaatje getoond word komt het er toch op neer dat het ergens in de basis fout gaat, en de basis is breder dan alleen het plaatje. Juist bij een sensibel paard is het goed om lang-laag hoofdhouding te hebben omdat het ook tussen de oortjes ontspannend werkt.

Kan overigens meer bereikt worden met werk aan de hand dan met longeren, met werk aan de hand kan je toch echt nog gerichter de balans versterken.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:19

Bij een sensibel paard heb ik een slof ook nooit wat gevonden. Rijmde ook nooit in mijn gedachte wat daar voor oplossing in zat.
Opzij springen voor de bak/berm kabouter kan prima met slof. Steigeren, bokken kan allemaal prima.
Het enige waar ik een slof fijn voor heb gevonden is voor de rem bij mijn speknek koudbloed.
Terwijl ik bij het sensibele paard nooit de rem kwijt ben geweest, eerder te licht op de hand dan dat ze te zwaar worden.
Maar voor mijn speknek was het toen wel fijn er 1 te hebben, al had ik hem bijna de hele rit op de hals hangen en niet in de hand.

Daarom kijk ik voortaan wel net iets verder, terwijl vroeger ook geroepen zou hebben, is fout, zonder nuance.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:21

Agossie schreef:
Waar de kunde van de ruiter stopt, start de hulpteugel. Ik ben een enorme tegenstander van álle hulpteugels en bijzetteugels en dergelijke. Werk eerst aan de balans van het paard, dan komt die aanleuning wel.



Eens, maarrrrrrr.....Wat als je een hulpteugel níet gebruikt voor de balans of aanleuning?

Zoals mijn eerder genoemde voorbeelden (graasteugel voor klein kind dat uit het zadel wordt getrokken door grote pony, angstige ruiter die met losse martingaal wél durft te rijden etc). Een hulpteugel dient daar wel een praktisch nut maar heeft nauwelijks invloed op het lopen van het paard.

(Ik pik jou reactie er nu even uit, maar ik zie de redenatie bij meer mensen. 'Hulpteugel is om paard in de krul te trekken'. In dat geval ben ik ook tegen. Er zijn echter meer toepassingen van een hulpteugel daarom zegt ik; bekijk het van geval tot geval)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:32

Air schreef:
https://www.facebook.com/10000364965342 ... 2/?app=fbl
Hoop dat je facebook hebt en dit kan zien.

Zo niet, het is een filmpje van Mireille den Hoed, ook met een jong 3,5 jarig paard maar met een juiste basis. Het allereerste rondje draf ziet er dan al zo uit:
[ [url=m/jniogt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Juiste basis, het paard de tijd geven maakt een groot verschil. Paard heeft al geleerd wat aanleuning is en heeft balans opgebouwd dmv werk aan de hand en zoekt dit daardoor onder het zadel ook op.


Heel mooi om te laten zien dat een 3,5 jarige prima netjes kan lopen zonder slof.

Aan de andere kant, wat is het probleem als het niet kan? Wat is het probleem als er meer voorbereiding nodig is? Ik denk dat die tijdsdruk overal op ook bijdraagt aan het probleem.
Als ik niet vandaag of morgen veilig kan buitenrijden, dan maar een slof eraan. Dat idee.

Bij sommige jonge paarden rij je zo veilig en nageeflijk weg, bij een ander paard zal er misschien (veel) meer tijd voor nodig zijn. Ook bij een jong paard waarbij je zo veilig en nageeflijk weg rijdt, zal je ooit een solide basis moeten bouwen, daar kom je gewoon niet onder uit.

Ik vind aan die basis bouwen ook gewoon heel erg leuk, ik vind het soms jammer dat mensen die tijd "zonde" vinden of te lang vinden duren, voordat je "echt" kan rijden. Wat is dan precies "echt" rijden?

maralyn

Berichten: 10450
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:38

Sanne dat heb ik precies hetzelfde met mensen die over buitenritten schrijven.

Ook daar zit een opbouwende basis in. "Hoe moet je het een paard dan leren?"

Op de grond misschien?
Zorg eerst dat hij op de grond in alle situaties naar je luistert. Dan er achter (dubbele lange lijnen op juiste manier aangeleerd) en dan er op.
Grappige is, dat ik meerdere grote trainers ken, die het op precies dezelfde manier trainen.

Of gewoon in een stabiele groep drukken en laat ze er maar aan wennen.

(Overigens deed ik dit ook op deze manier met mijn merrie die echt bang was van koeien.
Aan een paaltje gezet voor het poetsen, pal naar het land van de koeien, naast de bak. Succes pony! Have fun! En daarna gewoon gereden. Knapte ze zienderogen van op.)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:45

maralyn schreef:
Sanne dat heb ik precies hetzelfde met mensen die over buitenritten schrijven.

Ook daar zit een opbouwende basis in. "Hoe moet je het een paard dan leren?"

Op de grond misschien?
Zorg eerst dat hij op de grond in alle situaties naar je luistert. Dan er achter (dubbele lange lijnen op juiste manier aangeleerd) en dan er op.
Grappige is, dat ik meerdere grote trainers ken, die het op precies dezelfde manier trainen.

Of gewoon in een stabiele groep drukken en laat ze er maar aan wennen.

(Overigens deed ik dit ook op deze manier met mijn merrie die echt bang was van koeien.
Aan een paaltje gezet voor het poetsen, pal naar het land van de koeien, naast de bak. Succes pony! Have fun! En daarna gewoon gereden. Knapte ze zienderogen van op.)

Een stabiele groep heb ik niet, dat zou zeker voor mijn tank een oplossing zijn.

Ga je er mee wandelen en hij word enthousiast moet je hem ook om je heen trekken. En ook dat valt dan niet mee. Want ook dan staat die nek strak naar voren, kaak vast.
Dubbele lijn ben je hem kwijt, behalve als je de dubbele lijn dus door het bit haalt naar de zijkant.
En geloof me, er zijn mensen geweest die het wel even voor kwamen doen :+
Want die wisten het ook wel hoe het moest.

Zoals gezegd, heb hem denk ik 3 keer in de hand gehad voor een metertje of 100 per keer.
Hij heeft geen kapotte mondhoeken gehad, geen lagen beschadiging, geen trauma's, ook geen trauma van in de sloot liggen.
Dus ja wat is dan eigenlijk het probleem?
Echt dat vraag ik me af,vertel het probleem dan?
Want het gaat dan niet om in de bak in de krul te trekken, dat is een andere discussie.

En aan een paaltje zetten bij angst???!!! Wow, dat vind ik pas erg.
(en het paaltje zou hier niet blijven staan, maar neemt tank wel mee)

MerleSimone

Berichten: 5733
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 16:29

maralyn schreef:
Sanne dat heb ik precies hetzelfde met mensen die over buitenritten schrijven.

Ook daar zit een opbouwende basis in. "Hoe moet je het een paard dan leren?"

Op de grond misschien?
Zorg eerst dat hij op de grond in alle situaties naar je luistert. Dan er achter (dubbele lange lijnen op juiste manier aangeleerd) en dan er op.
Grappige is, dat ik meerdere grote trainers ken, die het op precies dezelfde manier trainen.

Of gewoon in een stabiele groep drukken en laat ze er maar aan wennen.

(Overigens deed ik dit ook op deze manier met mijn merrie die echt bang was van koeien.
Aan een paaltje gezet voor het poetsen, pal naar het land van de koeien, naast de bak. Succes pony! Have fun! En daarna gewoon gereden. Knapte ze zienderogen van op.)


Ben absoluut met je eens dat alles valt te leren. Daarom kan ik nu met mijn paard in m'n eentje buiten wandelen en rijden. Want ik ben begonnen met wandelen. Een rondje van 300m rondom het perceel was al teveel. Hij is dik 3.5 jaar van mij maar we kunnen pas dit voorjaar alleen ontspannen op pad. Toch kun je niet voorkomen dat je onderweg (want ik rij inmiddels rondes van zo'n 15 km) dingen tegenkomt wat hij nog nooit heeft gezien. En ja, ik kan daar een martingaal voor gebruiken, want die heeft hetzelfde effect. Maar ook dat is in vele ogen fout? Ik wil niet verongelukken en ik wil niet dat mijn paard verongelukt. Want 1 ding weet ik wel, ook wandelend zal ik met mijn paard niet heel thuiskomen als hij echt ergens van schrikt.

Ik heb het ook niet over slof tijdens dressuurwerk want daar ben ik ook absoluut geen fan van. Daar deel ik mening van het overgrote deel van de bokkers hier :)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 16:35

Precies. En het enige is dan die dingen gaan doen.
Mijn paard liep in de bak op 2 vingers, netjes om mijn been, dus kon ook rechtrichten.
Trekker in de bak, zeiltjes paraplu's, sprintje trekken, alles prima oke. Op niets terug te rijden.
Longeren aan een halstertje, longeren op dubbele lijn zonder door het bit te halen, allemaal dikke prima.

Maar buiten was leeeeeuuuuuk!!!!
Kijk daar, dat wil ik zien!! Oh lang pad, daar kun je hard over!!! Oh dat een wit struikje, wegwezen.
Oh draven, dat is leuk, dat kan harder!
Oh daar paarden in de wei, daar wil ik heen.
Oh die rennen, dat wil ik ook!

dat is toch oefenen, doen en oefenen. Maar wel graag zonder te verongelukken en dat lukt je niet aan de hand of in de bak.

En meestal was het ook gewoon terug te rijden zonder moeite, op die paar keer na, dat ik dacht als ik dit toe ga laten gaat het wel een keer verkeerd.
En heb toen de slof er aan gedaan, een paar keer mee ingekomen en toen had hij weer, oke, ik moet weer luisteren.

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 17:27

Inoterry schreef:
Elisa2 schreef:
Iedereen die de slof eromheen doet voor de "veiligheid"...

Ik vergeet nooit dat een jaar of 10 geleden een redelijk bekende Grand Prix amazone in coma is geraakt omdat ze de slofteugel er om heen had als "veiligheid". Paard schrok en is met zijn been in de slof terecht gekomen en over de kop geslagen bovenop haar. Zij is nooit meer hersteld van dit ongeluk. Voor mij is de slof dus echt "schijnveiligheid".

Imo is het beter om het paard gewoon direct het hoofd weer naar beneden te vragen zonder slof aan de kant waar het dier de teugel minder goed aan wilt nemen (holle kant) met eventueel een volte en genoeg been. Ja, daar moet je handig voor zijn..maar als je het niet oefent wordt je dat nooit natuurlijk. Ook jonge paarden kun je dit prima aanleren en zou imo juist in het basispakket moeten zitten.


In mijn geval heeft de slof 3 keer de situatie weten te redden in de 8 jaar dat ik mijn paard heb. En direct het hoofd naar beneden vragen?? Dat zou ik je graag willen zien doen op een paard met een flinke buffelnek die zich enorm sterk maakt en met een rotvaart door het bos crost of over het stalterrein. Daar heb je dan echt geen tijd voor.

Popstra schreef:
Heel eerlijk, ik denk als al die paarden die voor hun ,,veiligheid,, hulpteugels om moeten er al heel wat verkeerd gaat met de manier waarop ze gehouden worden. Geef ze eens meer bewegings vrijheid zodat ze hun energie kwijt kunnen. Dan word trainen een stuk relaxter want je hoeft niet eerst 20 min te vechten omdat ze zo sterk en exprlosief zijn


De mijne loopt elke dag een paar uur te spelen met zijn vriend. Hij krijgt echt geen volle scheppen brok, maar vitaminekorrel en veel hooi. Ik hoef niet de eerste 20 minuten te vechten omdat hij explosief is. Hij doet gewoon braaf wat er gedaan moet worden en het volgende moment gaat het koppie er op en is hij weg. De mensen die het gezien hebben, hebben het geen van allen aan zien komen en ik voel ook niks aankomen. Nu doet hij het niet heel vaak, gemiddeld 1 keer in de 2 maanden ongeveer, maar dat is vaak genoeg. En als ik hem weer terug heb, loopt hij weer gewoon braaf alsof er niks is gebeurt.


Een paard die zich sterk maakt..ja dan ben je al te laat inderdaad. Geloof me, ook op fjorden, tinkers en friezen is dit prima te doen. Ik lees een gebrek aan "timing", no offence maar dus een gebrek aan handigheid van de ruiter. Ik weet zeker dat dit prima op te lossen is met de juiste training voor paard en ruiter.