3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:55

Waar ligt dan die grens? Een 2jarige op een correcte manier inrijden, is dat ook goed? Of een 1-jarige? Of heeft leeftijd er dan wel mee te maken?

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:56

Gimme_Joy schreef:
En dat is precies wat ik bedoel met, liever een 3-jarige rustig, dan een 6-jarige snel (omdat ze dan toch volgroeid zijn)


liever met een 6 jarige rustig..... win/win noemen ze dat

Cioccolato

Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:58

Je kan ook behoorlijk overdrijven... Het is per paard verschillend. Over het algemeen kan je zeggen dat een paard van 1 er nooit klaar voor is. Maar je kan niet zeggen dat alle paarden voor 3 er niet klaar voor zijn. De 1 wel, de ander niet. Met verstand, zoals ik in m'n post zei.

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:05

Tja, in de western vinden ze de meeste paarden al met 2 er klaar voor en in de rensport met 1.5. Het zijn dus menselijke keuzes wanneer een paard klaar is. In mijn ogen is een paard met 3 er nooit klaar voor om onder de man aan het werk te gaan. Een belasting van 15% van het lichaamsgewicht van het paard op een nog niet gesloten rug is in mijn ogen gewoon te hoog, en aangezien dat is waar de meeste mensen toch op uit komen, als het niet meer is, is het paard er sowieso niet klaar voor.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:06

Cioccolato schreef:
Je kan ook behoorlijk overdrijven... Het is per paard verschillend. Over het algemeen kan je zeggen dat een paard van 1 er nooit klaar voor is. Maar je kan niet zeggen dat alle paarden voor 3 er niet klaar voor zijn. De 1 wel, de ander niet. Met verstand, zoals ik in m'n post zei.


Maar geen enkele 3 jarige is al uitgegroeid en er zijn dus mensen (ik) die dus vab mening zijn dat een 3 jarige evenmin ingereden zou moeten worden. Ney zomin als een 2 of zelfs 1 jarige

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:09

Malle1970 schreef:
Gini schreef:
Orchidee14: Dat maakt uiteraard wel uit. Foto's van ruggen worden zeer zelden genomen .


Foto's van ruggen worden veelvuldig gemaakt tegenwoordig en daar is enkele weken geleden door de Europese dierenartsen koepel nog iets over gezegd: https://www.equnews.nl/algemeen/dierena ... iet-nodig/


Dat artikel zegt niets over hoe vaak er nu rugfoto's gemaakt worden. We zouden een poll op Bokt kunnen doen: wie heeft er al eens benenfoto's laten maken van zijn paard en wie rugfoto's?

Cioccolato

Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:12

Wie zegt dat ze perse uitgegroeit moeten zijn om aan het werk te gaan?
Er zijn menselijke denkwijzes die dat beweren. Net als andere menselijke denkwijzes zeggen dat aangepaste training voor een 3 jarige heel goed kan zijn.

Dus een eeuwig durende discussie die nergens op slaat zolang er niks wetenschappelijk is bewezen.

Leven en laten leven. Laat een ander in z'n waarde. Net als een geloof. Een moslim is in 1 z'n ogen slecht bezig en een christen in 'n ander z'n ogen.

Beide groepen, terug komend op de paarden, zijn het echter wel eens dat ongeacht welke leeftijd een te snelle en te zware training slecht is.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:18

Mizora schreef:
Tja, in de western vinden ze de meeste paarden al met 2 er klaar voor en in de rensport met 1.5. Het zijn dus menselijke keuzes wanneer een paard klaar is. In mijn ogen is een paard met 3 er nooit klaar voor om onder de man aan het werk te gaan. Een belasting van 15% van het lichaamsgewicht van het paard op een nog niet gesloten rug is in mijn ogen gewoon te hoog, en aangezien dat is waar de meeste mensen toch op uit komen, als het niet meer is, is het paard er sowieso niet klaar voor.


In jouw ogen... Waar baseer je dat dan op? Ik wil hier best in meegaan, maar die belasting is "in jouw ogen" "gewoon" te hoog. Dat is geen argument. Dat is een uit de lucht gegrepen gevoel en daarmee wetenschappelijk gezien compleet irrelevant.

Ik zeg overigens niet dat ik t gevoelsmatig niet met je eens ben. Ik vind t ook nog steeds moeilijk te bepalen wanneer een paard klaar is voor dat gewicht, maar hier kan je (of ik in ieder geval) zo weinig mee.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:22

Cioccolato schreef:
Je kan ook behoorlijk overdrijven... Het is per paard verschillend. Over het algemeen kan je zeggen dat een paard van 1 er nooit klaar voor is. Maar je kan niet zeggen dat alle paarden voor 3 er niet klaar voor zijn. De 1 wel, de ander niet. Met verstand, zoals ik in m'n post zei.


Ik stel een vraag, dat is niet behoorlijk overdreven. Ik ben gewoon benieuwd waar jouw grens ligt als je zo'n uitspraak doet. Er zijn landen of disciplines waarin het inrijden van een jaarling of twenter namelijk ook normaal is. Als jij zegt dat leeftijd er niet toe doet maar het correct rijden vooral, ben ik benieuwd of je daar dus ook achter staat?

Pandora2
Berichten: 19876
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:29

Elvirawortel schreef:
Hi all!
Ik ben voorstander van vertrouwen opbouwen vanaf de grond en ook dmv longeren of dubbele lange lijnen het paard leren zijn lijf goed te gebruiken. Rijden even uitstellen tot het paard 5 of 6 is en niet gelijk op wedstrijd. Die jaren haal je later wel weer in. Liever een paarddat op zn 25e nog z loopt dan een 6jarige op z niveau dat op zn 10e niet meer bereden kan worden toch?


Rij je zelf ook wel eens, TS ? Maak je ze zelf ook zadelmak ?

En heb je veel ervaring met lange lijnen werk ? Want daarmee kan je ze ook aardig naar de kl*ten helpen bij te weinig kennis.
Ik denk namelijk dat je al met een hele goede leermeester een paar jaar aan de gang moet om de finesse van het lange lijnen werk onder de knie te krijgen. Anders is het gewoon a walk in the park. :+

Eentje dat op zen 25e nog aardig Z loopt, zul je ooit wel eens tegenkomen. Maar die zijn zeldzaam. Of ze nu op 3 of op 6 zadelmak gemaakt zijn maakt niet uit.

Cioccolato

Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:31

NikkiDeKerf schreef:
Cioccolato schreef:
Je kan ook behoorlijk overdrijven... Het is per paard verschillend. Over het algemeen kan je zeggen dat een paard van 1 er nooit klaar voor is. Maar je kan niet zeggen dat alle paarden voor 3 er niet klaar voor zijn. De 1 wel, de ander niet. Met verstand, zoals ik in m'n post zei.


Ik stel een vraag, dat is niet behoorlijk overdreven. Ik ben gewoon benieuwd waar jouw grens ligt als je zo'n uitspraak doet. Er zijn landen of disciplines waarin het inrijden van een jaarling of twenter namelijk ook normaal is. Als jij zegt dat leeftijd er niet toe doet maar het correct rijden vooral, ben ik benieuwd of je daar dus ook achter staat?


Ik ben niet bekend in die disciplines dus ik kan daar geen uitspraak over doen.
Ik heb het over de sport zoals de meesten hier kennen. Om even mijn mening te verduidelijken. Dressuur, springen, eventing, recreatie.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:39

Hmm, wel jammer dat het zo moeilijk is een op zich zo simpele vraag te beantwoorden. Je maakt een best groot statement namelijk, vind ik, en daarom ben ik zo benieuwd waar voor jou de grens ligt. Geen oordeel, maar nieuwsgierigheid, omdat nogmaals te benadrukken. Om de eerder gestelde vragen "Waar ligt dan die grens? Een 2jarige op een correcte manier inrijden, is dat ook goed? Of een 1-jarige? Of heeft leeftijd er dan wel mee te maken?" te beantwoorden hoef je geen kennis van andere disciplines te hebben op zich. Maar ik wil hem ook nog wel anders stellen als dat helpt, met een voorbeeld. In NL worden dressuurpaarden ook al eens op 2.5-jarige leeftijd zadelmak gemaakt. Ben je daar wel bekend mee en wat vind je daar dan van? Mits goed gereden, ook wel oké? En op 2-jarige leeftijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:41

@Pandora2, ik verdiep me in verschillende trainingsmethoden en kijk wat ik goed vind werken en wat wetenschappelijk onderbouwd is en anderen goede ervaringen mee hebben. Van verschillende revalidatietrainers heb ik meegekregen hoe belangrijk het is om een paard correct te laten bewegen zonder dat je er zelf op zit en dat is heel goed te doen met dubbele lange lijnen. Ik ben er zelf totaal niet handig in, ben ik ook heel eerlijk in, maar dat neemt niet weg dat ik wel de theorie er achter kan begrijpen en het daardoor ook waardevol kan vinden. Voor mijn eigen paarden vraag ik daarom iemand anders om het te doen zodat ze ook dit waardevolle stukje mee krijgen. Zelf heb ik af en toe eens een pony ingereden, dus zeker niet beroepsmatig en ook niet mega veel ervaring, maar ik steek veel moeite in het onderzoeken van biomechanica en anatomie en verantwoord trainen. Ik luister graag naar meningen van andere mensen en dan vooral van deskundigen om mijn eigen mening op te baseren. En waar ik zelf vind dat ik tekortschiet, vraag ik hulp.

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:49

Ik vind dat het bij elk paard verschillend is. Net zoals je het ene paard eerder op pensioen zet dan het andere. Geen enkel paard is hetzelfde en zo moet het niet gezet worden. Ja natuurlijk moet er wel een grens gelegd worden zoals bijv veulens rijden. Maar dat zijn dingen die bijna niet gebeuren gelukkig.
Wel is het ook zo dat je op meerdere kanten kan kijken naar een wedstrijd rijden met een 3 jarige. Want als een 3 jarige al bereden is en dan een B proefje loopt, is het bijna hetzelfde als normaal rijden. Maar je kan het ook van de andere kant zien dat aan de paarden in te korte tijd opeens veel te veel gevraagd wordt. Wat bij een aantal gevallen ook wel klopt.
Het stomme van de paardenwereld; iedereen heeft zijn eigen mening en iedereen vind dat zij gelijk hebben. Je kan wel gaan discuseren hierover maar er zal altijd meerdere meningsverschillen zijn.

Ik ben het er namelijk mee eens dat 3 jaar niet slecht hoeft te zijn. Maar je dus niet teveel moet vragen voor die leeftijd. Maar ja, dan is de volgende vraag; wat is teveel? :') Het houd niet op. :')

denisesilver

Berichten: 2968
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:52

Ts, wat voor nut heeft dit topic, behalve onrustzaaien? Met jouw openingspost denk ik niet dat discussiëren met jou veel zin heeft. Ik denk namelijk niet dat jij iemand op sommige vlakken in het gelijk durft te stellen (aanname)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:53

Het ligt inderdaad aan het paard. En een win/win is leuk, maae ik maak mijn paard daar echt niet blij mee. Vind ik jammer hoor. Had het liever anders gezien :n

Cioccolato

Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:58

Zoals gezegd, kan ik er alleen maar van maken dat het per paard verschillend is. Ik vind het niet nodig om een 2,5 jarige zadelmak te maken. Dus ik kies er niet voor, maar ik een oordeel een ander er niet op.

Ik persoonlijk vind het ook niet nodig om een 3njarige competitie te starten, zelfde een 4 jarige met springen. Maar als mensen het wel doen, moeten ze het zelf weten.

En over de andere disciplines niks kunnen zeggen vind ik wel. Ik weet niet hoe hun trainings schema er uit ziet. Niet eens van een volwassen paard dus ik heb er gewoon te weinig kennis van..

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:02

Het is per paard verschillend, maar je durft wel per definitie te stellen "Een 3 jarige beleren op een juiste manier is goed." Wat maakt het verschil met die 2.5 en 3 jarige?

Pandora2
Berichten: 19876
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:07

Elvirawortel schreef:
@Pandora2, ik verdiep me in verschillende trainingsmethoden en kijk wat ik goed vind werken en wat wetenschappelijk onderbouwd is en anderen goede ervaringen mee hebben. Van verschillende revalidatietrainers heb ik meegekregen hoe belangrijk het is om een paard correct te laten bewegen zonder dat je er zelf op zit en dat is heel goed te doen met dubbele lange lijnen. Ik ben er zelf totaal niet handig in, ben ik ook heel eerlijk in, maar dat neemt niet weg dat ik wel de theorie er achter kan begrijpen en het daardoor ook waardevol kan vinden. Voor mijn eigen paarden vraag ik daarom iemand anders om het te doen zodat ze ook dit waardevolle stukje mee krijgen. Zelf heb ik af en toe eens een pony ingereden, dus zeker niet beroepsmatig en ook niet mega veel ervaring, maar ik steek veel moeite in het onderzoeken van biomechanica en anatomie en verantwoord trainen. Ik luister graag naar meningen van andere mensen en dan vooral van deskundigen om mijn eigen mening op te baseren. En waar ik zelf vind dat ik tekortschiet, vraag ik hulp.


De kunst is als ruiter het paard correct te leren bewegen onder je. Dan worden blessures vermeden en ontwikkelt het paard een correct gebruik van de spieren. Ook als 3 jarige.
Wat ben je met onderzoek naar biomechanica en anatomie als je het zelf niet in de praktijk omzet.

Goed paardrijden leer je enkel door te doen, bij jezelf het gevoel ontwikkelen. En niet door aan de zijlijn te staan.
Het is net zoals zwemmen. :+

Kaitlyn

Berichten: 9738
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:18

Ayasha schreef:
Malle1970 schreef:
Botten worden sterker van belasting, dat is de reden dat er op jongere leeftijd zadelmak gemaakt wordt. Als je een driejarige met beleid opleidt, dan is er niets aan de hand.

Jouw openingspost staat vol met aannames en geeft eigenlijk je gebrek aan kennis aan.

Ik geloof je eerste stelling. Helaas niet je tweede. De reden dat ze jong zadelmak gemaakt worden heeft maar heel zelden te maken met het feit dat hun botten dan sterker worden. :(:) Dan zouden ze niet met 3.5 al wedstrijd lopen. :+ De botten hebben nl. wel tijd nodig om sterker te worden en als je eentje met 3.5 op wedstrijd mee hebt zoals de internationale ruiters hebben, dan hebben ze die echt niet zo opgebouwd dat dat de hoofdreden is. :(:)
Ze worden zo jong zadelmak gemaakt voor ego en geld. :)
Ik ken ook te veel (jonge en oudere) paarden van topruiters die meer gerevalideerd worden dan getraind om te geloven dat ze zo extreem bezig zijn met het welzijn. :) Maar "we" zijn over het algemeen ziende blind. We geloven liever niet dat onze "voorbeelden" het niet zo nauw nemen met het welzijn van hun paarden. :)

Verder TS kan je elk paard zijn botten stuk slaan met een hamer. Maar fijn dat je het wel even af raad in je post.

Dat van die vast gegroeide pezen op latere leeftijd kan ik me dus echt niet voorstellen. Welke logica behalve het verhaal van iemand die graag meer licenties wil verkopen, zit daar achter?


De meeste internationale ruiters gaan pas op die paarden zitten als ze verder opgeleid zijn, en al op een bepaald niveau lopen zodat zij ze nog verder kunnen opleiden voor de wedstrijden. :+
Weinig internationale ruiters die zelf op een 3,5 jarige ergens heen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:26

@Pandora2 de kunst is inderdaad om het paard op een goede manier onder je te laten bewegen, maar zo’n jong paard is er zoals vaker gezegd gewoon lichamelijk nog niet aan toe om te rijden en daarom vind ik dat je zo’n paard op de grond moet leren om goed te bewegen zodat hij dat later als zijn rug sterk genoeg is ook kan. En ik sta niet aan de zijlijn, ik leer ook nog steeds en doe ook grondwerk met m’n paarden, maar ik ben ook eerlijk genoeg naar mezelf naar anderen en naar mijn paarden om andere mensen me te laten helpen als ik denk dat ik het zelf nog niet goed genoeg doe. Er zouden heel wat paarden baat bij hebben als mensen hun eigen grote mond op zij durven zetten en, wanneer ze zich realiseren dat ze nog veel te leren hebben, hulp vragen aan anderen.
Ik oefen het werken vanaf de grond bijvoorbeeld met mijn oudere shetlander, en heb les, Maar vind mezelf nog niet goed genoeg om het met een jong paard te doen maar we oefenen vrolijk verder

Avalanche

Berichten: 16287
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:31

Nou dat denk ik ook. Ik heb 100x liever iemand bij mijn paard met weinig ervaring maar bereid te leren, dan andersom. Want ik denk dat die eerste persoon vrij wat beter is voor mijn paard, en geen dingen doet, waarvan ze niet zeker weet of het kan.
Die meisjes van een jaar op 14 die weinig ervaring hebben, maar open staan...... en die geen deuk in een pakje boter rijden...... wil ik gerust als bijrijder, en dat meen ik ook. Veel liever dan iemand die denkt de wereld aan ervaring te hebben, maar mijn paard naar de bliksem rijdt. Nee dank u.

En tuurlijk zit er nog wel wat tussen, je hebt ook mensen met vreselijk veel ervaring en heel veel kennis. Maar die zijn dan weer meestal niet op zoek naar een bijrijdpaard :+

Anoniem

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:51

Voor de kar beleren is ook iets anders dan onder het zadel. De rug van een driejarige is niet sterk genoeg om op te zitten, maar de benen doen het vaak wel aardig en als de kar goed afgesteld is is daar op zich niks mis mee omdat het paard nog geen gewicht hoeft te dragen.
Natuurlijk vooral ook voor het mentale stuk nog niet te veel vragen

ValkWhitney

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-09-18

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:15

Hoezo nog geen gewicht hoeft te dragen. Ze trekt een kar van ong 100-125 kilo plus me is ong 140-165 en als de gene die naast Whitney loopt op de kar gaat zitten nog zwaarder. Dus dat klopt niet echt

Avalanche

Berichten: 16287
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:30

Je kan toch veel makkelijker iets achter je aan trekken dan iets dragen? En volgens mij ligt de kar niet op de rug van het paard.