Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33133
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 15:36

ikke schreef:
Ineke2 schreef:
Nou precies dát wat jij beschrijft Ikke vind ik dood eng, want dan val ik er gegarandeerd af.
Daarnaast als ze geleidelijk aan snelheid maken is het niet zo erg, maar plots in een paar megasprongen hard gaan dat kan ik niet zo goed handelen.

Ik heb mijn IJslander daarop ook gekocht... hele vlakke gangen en een rustig karakter.

Dat dus. Zolang jij kunt handelen wat je paard doet, is er niet zo'n probleem.

Overigens ben ik weleens op hol geslagen met een IJsco (althans, met enige fantasie kon je het zo noemen) omdat een andere IJsco een tik (straf) kreeg van de berijder. IJsje schrok en zette er de sokken in, alleen deed ze dat in een zodanig tölt-tempo dat je er als ruiter niet zoveel van meekreeg behalve dat het wat vlot ging.

Wat precies dan? Want het veranderd er niks aan dat ik niet zo hard durf?
En trainen... dat is nogal lastig, want een volledig veilige omgeving heb je niet. In een bak gaat dat niet, ten eerste wil mijn paard al helemaal niet hard in een rijbak en ten tweede kunnen paarden paarden in een rijbak niet in rengalop.

Anoniem

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:44

Ik denk dat het op zich wel handig is om eens op een paard te hebben gezeten dat in rengalop gaat, al was het alleen maar omdat je dan merkt dat rengalop eigenlijk nog veel makkelijker uit te zitten is dan de normale galop (paard wordt vlakker als ze echt hard gaan) en omdat je dan kunt leren hoe je een paard in geval van nood ook uit die rengalop om kunt trekken, en leert inschatten hoe lang die remweg ongeveer duurt. Paarden die geen super balans hebben hebben doen er namelijk vaak tientallen meters over om tot stilstand te komen, niet omdat ze onbestuurbaar zijn maar omdat ze dat lijf weer terug op de achterhand moeten hijsen om terug naar sta/ho te komen. Als je dat gevoeld hebt en je beseft dat die langere remweg geen onwil is en dat je gewoon als ruiter ook ruimte moet reserveren voor het afremmen, dan neemt dat ook al een hoop van de angst voor de rengalop weg

Aan de andere kant, diezelfde vaardigheden kun je ook prima in een normale galop oefenen (halthouden vanuit galop, omtrekken en tegelijkertijd je eigen evenwicht bewaren) en dan kun je ze ook toepassen op die ene rengalop, mocht je daar ooit toch in belanden.
Ik zou de rengalop dus niet groter en enger maken dan hij in de praktijk is, maar om te stellen dat de rengalop 'verplicht' is natuurlijk net zo'n onzin als dat je alleen zou mogen rijden als je de piaffe en passage beheerst. ;)

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:54

Ineke2 schreef:
ikke schreef:
Dat dus. Zolang jij kunt handelen wat je paard doet, is er niet zo'n probleem.

Overigens ben ik weleens op hol geslagen met een IJsco (althans, met enige fantasie kon je het zo noemen) omdat een andere IJsco een tik (straf) kreeg van de berijder. IJsje schrok en zette er de sokken in, alleen deed ze dat in een zodanig tölt-tempo dat je er als ruiter niet zoveel van meekreeg behalve dat het wat vlot ging.

Wat precies dan? Want het veranderd er niks aan dat ik niet zo hard durf?
En trainen... dat is nogal lastig, want een volledig veilige omgeving heb je niet. In een bak gaat dat niet, ten eerste wil mijn paard al helemaal niet hard in een rijbak en ten tweede kunnen paarden paarden in een rijbak niet in rengalop.

Jij kunt handelen wat je paard doet, ook al is dat buiten je comfortzone. Dan is er zoveel niet aan de hand en is er niks mis mee om binnen je comfortzone te blijven.

Waar je op kunt trainen is dat je paard nog preciezer luistert naar je hulpen/signalen. Je hebt geen rengaloptempo nodig om een goed remsignaal te trainen.
Neem als voorbeeld de one-rein-stop van Parelli. Ik ben geen voorstander van zijn oplossing (redelijke kans dat je er alsnog voorover af dondert) maar het leerprincipe wat erachter zit kun je ook toepassen op een ander signaal. Jouw creativiteit om daar iets van te maken wat bij jullie past.

Ineke2

Berichten: 33133
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 16:05

Faruba schreef:
En wat is de achterliggende gedachte er achter van diegene die dat zei?

M.i.moet je lekker blijven rijden zoals je zelf wil en je vooral niets aantrekken van dit soort opmerkingen. Het gaat er om dat jij plezier blijft houden in het rijden van je paard,in welke gang je dat ook doet.

De achterliggende gedachte was dat het voor het paard beter zou zijn als ze ook eens voluit mag gaan. ( mag ze ook, in de wei :o )

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:19

Haha nou die opmerking slaat natuurlijk nergens op. Mn paard mag eigenlijk nooit voluit ohz, dan wordt het namelijk echt een ongeleid projectiel :'). In de wei of de paddock mag ze de hele dag bepalen wat ze zelf wil, als ik erop zit hou ik liever zelf de controle ;).

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:23

Ik vraag me wel altijd af waarom paarden het zo leuk vinden? Die van mij is met dressuur vaak lui zeg maar, heeft dan niet echt zin. Als er toevallig een hindernis staat en ik spring daarover, dan wordt hij meteen blijer en heeft er weer zin in daarna.
Van rengalop wordt hij ook echt blij. Als we dan bij een pad komen waar het wel eens gebeurt, gaat hij bij voorbaat al harder stappen. Ik doe het dan expres niet altijd zodat het geen gewoonte wordt. En als ik hem dan aanspoor is hij echt van joehoe, daar gaan we!
Maar waarom vindt hij het zo geweldig om keihard te rennen met bijna 80 kilo op zijn rug..? Dat vraag ik me dan altijd af.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:29

Ik ben niet levensmoe dus Abel mag ook nooit met mij in rengalop. Ik geloof niet dat 'ie er last van heeft.

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:34

Bloodymary schreef:
Ik vraag me wel altijd af waarom paarden het zo leuk vinden? Die van mij is met dressuur vaak lui zeg maar, heeft dan niet echt zin. Als er toevallig een hindernis staat en ik spring daarover, dan wordt hij meteen blijer en heeft er weer zin in daarna.
Van rengalop wordt hij ook echt blij. Als we dan bij een pad komen waar het wel eens gebeurt, gaat hij bij voorbaat al harder stappen. Ik doe het dan expres niet altijd zodat het geen gewoonte wordt. En als ik hem dan aanspoor is hij echt van joehoe, daar gaan we!
Maar waarom vindt hij het zo geweldig om keihard te rennen met bijna 80 kilo op zijn rug..? Dat vraag ik me dan altijd af.

De mijne laat het koud hoor, is nog nooit in rengalop geweest onder het zadel en lijkt daar ook niet van wakker te liggen :+ Ik denk dat het hen een bevrijdend gevoel geeft, effe alle remmen losgooien en oren in de wind. Ze zullen er vast wel een adrenalinestoot van krijgen.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:35

De vorige eigenaar van mijn paard deed niks anders met hem, dus hij is best wel verpest op buitenrit en dat vind ik erg jammer want ik durf hem inderdaad niet voluit te laten gaan, en zij gingen echt ZIEK hard samen. Misschien ooit.. Een normale galop zou al heel wat zijn op buitenrit. Zijn vorig jaar door een l.ullige chopper aan de kletter gegaan op een 60 weg.. een vrouw die achter mij reed moest 50kmpu rijden om ons bij te houden. Ik weet dus dat ik het uit kan zitten maar of ik er ooit nog van kan genieten?

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:51

Er zit iets in. Het is een beetje als met hoogtevrees, sommige mensen hebben het en nemen daardoor simpelweg minder risico, anderen raken volledig in paniek en komen juist daardoor in gevaar.

Het is prima niet in rengalop te willen omdat je het te gevaarlijk vind, de rationele kant van niet durven. Paarden zijn echter onbetrouwbaar, en het kan zomaar gebeuren dat je onbedoeld in rengalop terecht komt. Vind je dat dan alleen maar buitengewoon onplezierig dan is er niks aan de hand, maar raak je zo in paniek dat je niet meer weet wat je moet doen dan heb je een aardig probleem.
Natuurlijk, al val je onder de tweede categorie, dan nog kun je bedenken dat de kans dat je in zo'n situatie terecht komt zo nihil is dat het het risico waard is, maar het is altijd goed over dit soort dingen na te denken.

Ken jezelf, ook buiten je comfortzone.

pateeke
Berichten: 2220
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:07

Als ik jouw bericht lees, heb ik de indruk dat zowel jij als je paard zich er ok bij voelen om niet in rengalop te gaan, dus dan is er toch niets mis mee?
Ja oké, je raakt best niet in paniek als je paard in rengalop gaat want het kan altijd en je weet best wat je in zo'n geval kan doen om hem rustig te krijgen, maar meer dan dat is het niet.
Gewoon lekker blijven doen zoals je bezig bent!

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:07

Ineke2 schreef:
Iris82 schreef:
Whahaha. Voelde je daar echt op aangesproken? Ik zou m'n lach niet in kunnen houden.

Jawel, maar dat heeft een persoonlijke reden :)


Dat snap ik ook wel. Ik ken jou nog van 't begin van Bokt. :) Maar ik vind het hoe dan ook onterecht.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:13

De mijne vind draf al te hard soms..

staat veel liever de grassprieten stilstaand op te eten

Zonder gekheid ,ben mijn wilde kwijt. Dus houd het bij af en toe een vlotte galop. Wil graag heel blijven.
geef het stokje door aan mijn beginnende rijdende dochter.

Anoniem

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:17

Ik heb ook niks met rengalop hoor.
Wil heel graag nog eens paardrijden op een eiland maar dat is allemaal zo ongeveer incl. rengalop mits je een of andere beginnersrit neemt..
Vind ik oprecht jammer.
Mijn bijrijdpaardje van vorig jaar ging ik standaard bijna elke keer mee het bos in, hoe vaak ik wel niet een uur weg geweest ben alleen stappen.. Heerlijk, lekker om je heen kijken genieten van de omgeving, dat gerace hoeft niet zo van mij..
Jammer dat iemand waar je samen mee rijd dat zo zegt, dan zou ik persoonlijk liever alleen gaan rijden in het vervolg hoor als iemand je zo opjut om ook maar hard te gaan..

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:17

Ik ga mee met volgens mij de meesten in dit topic. Als je niet wilt of durft, gewoon lekker niet doen. Ikzelf vind het wel lekker om af en toe even te boscrossen, maar ik ken zat mensen die dat ook helemaal niet leuk vinden, dan houd ik me daarvoor keurig in en ga niet keihard zitten galopperen terwijl de genen achter mij dat niet durven. Ik vind het om die reden dan ook behoorlijk asociaal dat jouw rijdgenootje in rengalop er van door gaat terwijl jij netjes aangeeft dat niet prettig te vinden.

Dus als je het niet wilt of niet durft, is dat helemaal niet erg, zolang je er maar rekening mee houdt dat als je paard schrikt en op hol slaat je onvrijwillig wel in een rengalop terecht kan komen. Ik ben van mening dat het dan wel belangrijk is dat je veilig tot een rustiger tempo kan komen. Dat is het belangrijkst, veiligheid, niet hard gaan.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:21

wat een onzin zeg, ik galoppeer al jaren niet meer, met mijn versleten lijf is dat vragen om dagenlang (nog meer) pijn overal.
Mijn paard is het type liever lui dan moe, dus die zit er niet mee, hij is bovendien inmiddels ook al op leeftijd en wil eigenlijk alleen nog maar stappen (en snacken) }:0

In mijn jonge jaren reed ik slipjachten dus ik weet wel wat rengaloppen zijn, toen vond ik het geweldig, nu niet meer 8-)

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:30

Annet_Dottie schreef:
Ik heb ook niks met rengalop hoor.
Wil heel graag nog eens paardrijden op een eiland maar dat is allemaal zo ongeveer incl. rengalop mits je een of andere beginnersrit neemt..
Vind ik oprecht jammer.


Tja ik had het omgekeerde, hoewel mij van te voren gezegd was dat de gevorderde rit ook echt voor gevorderden was en de galop een hand galop was. We waren nog niet koud onderweg of er riep er 1 dat ze eigenlijk helemaal niet wilde galopperen. Dan denk ik wel ga lekker met een beginnersrit mee als je dat niet wil.

Voor TS, zolang jij het wel beheerst maar ervoor kiest het niet te doen zie ik geen probleem, ook niet voor je paard.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:37

Waar ik vroeger een rengalop geweldig vond hoeft dat voor mij nu ook niet meer.
Niet durven, ja misschien kun je het zo wel noemen.
Uitzitten weet ik zeker dat ik het nog wel kan, dat is in de beugels staan en gaan voor mij dan, dat is de reden ook zeker niet. Maar die snelheden hoeven van mij niet meer.
Maar dat heb ik ook met attracties in pretparken om eens een ander voorwerp te benoemen.
Ik weet dat ik (opeen incident zo in Amerika na) niets hoef te vrezen, maar de meeste attracties zijn gewoon verleden tijd.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:41

Kom ik jullie dus altijd tegen in het bos :P

Ben ik lekker aan het racen, kom ik weer een paard tegen die 20 cm groter is dan de mijne, maar die amper vooruit komt in galop. :+

Ik kan er niet over meepraten, en ik vind het stiekem persoonijk lastig omgaan met 'bange' mensen, want ik race graag. Maar ik denk dat het tegenwoordig ook te weinig aangeleerd wordt. Ik reed een keer met 3 mensen die Z2 reden en doodsangsten uitstonden in een lekker rengalopje, tja kun je dan echt rijden denk ik dan. Je moet een paard ook leren te racen en 'leren' omgaan met wat vreemde bewegingen en noodstops.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:43

karuna schreef:
Onzinnige opmerking. Ik rijd al 45 jaar en heb pas een keer en nog onvrijwillig ook een rengalop gedaan. Pony ging aan de kletter en was niet te houden. Rengelop doen ze maar in de wei of bak ls ik er niet op zit. Vind risico te groot. Een boomwortel, een lichte struikeling of schrikken en je ligt er genadeloos naast.


Vind ik leuk..dit dus helemaal!

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:44

Echt onzin, moet je je niks van aantrekken.

Ik ken genoeg ruiters die zelfs liever niet (buiten) galopperen, en dat is helemaal prima. Oudere ruiters, ruiters die minder stabiel zitten: die vinden dat inderdaad vaak eng (vaak met goede reden, je kent tenslotte de grenzen van je eigen lijf), en deze ruiters hebben zelf vaak ook een rustiger paard. Een paard kan prima buiten op de wei 'voluit gaan', maar hoeft dat onder het zadel heus niet.

Shadow0

Berichten: 43514
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:47

Gekvanfleur, maar voor wie moet dat? Waarom de wens om een kwalificatie van 'echt' rijden te maken alsof het ene beter is dan het andere? Volgens mij moet iedereen lekker hun eigen hobby volgen, je hoeft niets te bewijzen aan anderen.

En als je samen gaat rijden, is het vooral handig om vooraf te bespreken wat de wensen en de compromissen zijn, denk ik. Ik snap bijvoorbeeld echt wel dat als je op pad gaat met het idee om even lekker voluit te gaan over een mooi open stuk, het heel frustrerend is als dat niet zo is, maar dat is een punt waar goede communicatie vooraf wonderen kan verrichten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:49

gekvanfleur schreef:
Kom ik jullie dus altijd tegen in het bos :P

Ben ik lekker aan het racen, kom ik weer een paard tegen die 20 cm groter is dan de mijne, maar die amper vooruit komt in galop. :+

Ik kan er niet over meepraten, en ik vind het stiekem persoonijk lastig omgaan met 'bange' mensen, want ik race graag. Maar ik denk dat het tegenwoordig ook te weinig aangeleerd wordt. Ik reed een keer met 3 mensen die Z2 reden en doodsangsten uitstonden in een lekker rengalopje, tja kun je dan echt rijden denk ik dan. Je moet een paard ook leren te racen en 'leren' omgaan met wat vreemde bewegingen en noodstops.

Aangeleerd heb ik het wel. Ik vond het zelfs super tof.
En een noodstop of opzij springen geen probleem. Nog steeds niet. Dat zit ik wel uit. Dat verleer je niet snel denk ik.
Met zadelmak maken en parcours klaar maken was dat allemaal wel wat voorbij kwam.
Maar ik weet niet hoe oud jij bent maar ik bemerk bij mij dat dingen met de leeftijd veranderen. Tenminste voor mij wel.
Zadelmak maken hoeft voor mij ook niet meer, oke ik ga nog wel hangen en misschien op echt een sul dat ik mijn been er nog wel over zwaai, maar ook genoeg paarden waar het bij hangen zal blijven.
Terwijl ik toen ik jonger was die dooie sul geen bal aan vond, bah bah, beetje actie hield ik wel van.
Maar nu, nee laat dat maar aan andere over.
Zo heb ik ook wel plezier.

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:51

Dank voor je antwoord Ineke2. Ik vind het een iets vreemde gedachtengang van diegene dus ik zou je adviseren;rug recht,tieten naar voren en lekker blijven rijden waar jij je prettig bij voelt en knoop in je oren,daar is niks geks aan.

FennyPower

Berichten: 1468
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:55

Totaal herkenbaar dit...
Helaas is dit mij ook al eens overkomen,pony die ik reed moest je zo hard tegen houden op buitenritten dat ik gewoon niet eens op buitenrit wou..
Ik werd gedrongen om mee te gaan op buitenrit klein galopje okee ! das dan nog wel leuk samen met een ander pony erbij.. maar die gingen dus niet in galop...
En dit is niet heel erg een pretje geweest.. :n , pony wist niks anders dan crossen buiten helaas en vooral ook eng aangezien ze van de kleinste dingen schrikt en opzij springt (zoals takjes etc.)
Gewoon echt niet fijn om zo op buitenrit te gaan, als je al stapte trok ze super erg.

Ik vindt het geweldig om op buitenrit te gaan en idd controle maar ook vertrouwen vindt ik gewoon belangrijk.
Ik heb 1 x een buitenrit gemaakt vlakbij Duitsland op een geweldige brave fries die ik ook totaal niet ken en niet wist hoe die reed, ik vond het een geweldige ervaring .
En mooie nette rechte stukken waar we konden galopperen , en een kleine stuk rengalop! Die spanning die ik normaal heb was er dus ook niet.
Dat was echt een gave rit.
Als je niet wil zeker niet doen, laat je ook zeker niet dringen..
Doe het pas wanneer jij het eens wil proberen en het vertrouwd :)