Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33100
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 13:13

Laatst reed ik buiten met iemand en in overleg gingen wij in galop. Zij ging veel harder als ik, want ik durf niet zo hard en hield mijn paard in een midden galop, maar ik liet haar niet volgas "gaan".

Mijn paard is liever lui als moe en als ik aangeef dat wij niet zo hard gaan dan is het ook prima en sluiten wij later weer aan.

Nu zei diegene waarmee ik reed "Als je je paard nooit vol gas durft te rijden, moet je er eigenlijk niet meer op willen rijden"

Ik was er nogal door uit het veld geslagen ( ben ik niet snel moet ik zeggen) en heb maar gezegd dat ik nog wel een verzorgster heb die wel in rengalop durft en dat soms ook doet met mijn paard. Voor de rest kan ze flink hard gaan in de wei en dat mag ook, daar is ze paard voor :)

Zijn er meer mensen met de mening dat als je niet in rengalop durft je dan maar niet meer zou moeten rijden?

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:16

Wat een onzin als je paard gewoon in de wei staat waar het de ruimte heeft om te rennen is het toch prima.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:16

Belachelijk! Al wil je alleen maar stappen, dat is toch jouw beslissing?

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:17

Die opmerking komt bijna op t zelfde neer dat als je geen dressuur durft te rijden of niet durft te springen, dat je dan ook maar nooit op een paard stappen moet.

Vind het echt grote onzin! :o

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:18

Nee joh, lekker rijden hoe jij dat wilt. Rennen doen ze in de wei maar. Je paard komt echt niks tekort als hij ohz niet voluit mag :)

mamavrend
Berichten: 201
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:19

Wat een onzin.
Ik en meerdere met mij gezien er al een topic van is zijn niet zo fan galop in zn algeheel haha.
Vind het heerlijk om te rijden maar zodra het stukje galop eraan komt knijp ik m al.
Laat staan rengalop.
Wil ze dat doen laat haar dat maar lekker in de weide doen maar het liefst zonder mij haha.

Skessa_
Berichten: 10610
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:19

Wat een flauwe kul!

Wij gaan ook nooit in rengalop. Vind het ook nergens voor nodig :o

mariettek

Berichten: 1685
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:20

Mijn ongelooflijk brave ruin, raakt in rengalop in paniek (ik ren: dus er zal wel iets achter mij aan zitten). Heeft hij ook los in de bak :+
Dus omdat ik hem dat niet wil aandoen, en mijzelf ook niet, zou ik nooit meer op hem mogen rijden? }:0 Sure... :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:20

Gewoon lekker blijven rijden, een rengalop is geen must op buitenrit ;)

En je hebt je paard in een mooie grote wei, dus je hoeft niet te twijfelen of ie wel/niet paard kan zijn :)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:20

Wat een BS. ... als jij je paard in mooi galopje kan houden terwijl zij beetje aso bij jou vandaan crosst kan je volgens mij prima rijden. Paard kan inderdaad prima op de wei crossen als die daar behoefte aan heeft vind het juist wel verantwoordelijk van je dat je als je buitenrijdt niet onbenullig hard zou willen gaan.

Kim

Berichten: 1210
Geregistreerd: 08-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:21

Wat een onzin. Een rare opmerking, je moet helemaal zelf weten wat je doet.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:21

Whahaha. Voelde je daar echt op aangesproken? Ik zou m'n lach niet in kunnen houden.

ikke

Berichten: 37528
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:24

Ja, ik snap die redenering wel. Of ik het er mee eens ben, is een ander punt.

Waar de redenering mank gaat is het verschil tussen durf en wil.

Als je niet hard/snel wil, nou, dan ga je niet hard; simpel.

Als je ECHT NIET voluit durft te gaan, dan kan ik me situaties voorstellen waarbij je je inderdaad achter je oor moet krabben of je er nog wel op moet/wil gaan zitten.

Ineke2

Berichten: 33100
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 13:25

Iris82 schreef:
Whahaha. Voelde je daar echt op aangesproken? Ik zou m'n lach niet in kunnen houden.

Jawel, maar dat heeft een persoonlijke reden :)

Bloodymary
Berichten: 4532
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:26

Echt complete onzin! Je moet rijden zoals je je er zelf prettig bij voelt.
Ik rijd ook veel buiten en vind het heerlijk om af en toe in rengalop te gaan. Mijn paard staat in pension op een manege, dus ik rijd met veel verschillende mensen buiten. Sommigen vinden het ook leuk en dan gaan we vol gas.
Maar ik ga ook wel eens met mensen die het niet durven of fijn vinden en dan doen we een lekker verzameld galopje. Een ander waar ik veel mee ga wil helemaal niet buiten galopperen, dan gaan we alleen maar stappen en draven. Ook prima en dan is zo'n rit net zo lekker hoor.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 05-08-17 13:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:26

En wat is de achterliggende gedachte er achter van diegene die dat zei?

M.i.moet je lekker blijven rijden zoals je zelf wil en je vooral niets aantrekken van dit soort opmerkingen. Het gaat er om dat jij plezier blijft houden in het rijden van je paard,in welke gang je dat ook doet.

Ineke2

Berichten: 33100
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 13:30

ikke schreef:
Ja, ik snap die redenering wel. Of ik het er mee eens ben, is een ander punt.

Waar de redenering mank gaat is het verschil tussen durf en wil.

Als je niet hard/snel wil, nou, dan ga je niet hard; simpel.

Als je ECHT NIET voluit durft te gaan, dan kan ik me situaties voorstellen waarbij je je inderdaad achter je oor moet krabben of je er nog wel op moet/wil gaan zitten.

Ik durf dat niet... ik heb mij die bewuste dag 1x laten overhalen om wel een stukje vol gas te gaan en ik scheet 7 kleuren ***
Vooral op het moment dat we dan weer stoppen moet ik zeggen, want mijn balans is een stuk minder dan bij andere mensen. ( ik ben licht spastisch en kan bijvb ook niet fietsen op een normale fiets)

Bloodymary
Berichten: 4532
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:32

Ineke2 schreef:
ikke schreef:
Ja, ik snap die redenering wel. Of ik het er mee eens ben, is een ander punt.

Waar de redenering mank gaat is het verschil tussen durf en wil.

Als je niet hard/snel wil, nou, dan ga je niet hard; simpel.

Als je ECHT NIET voluit durft te gaan, dan kan ik me situaties voorstellen waarbij je je inderdaad achter je oor moet krabben of je er nog wel op moet/wil gaan zitten.

Ik durf dat niet... ik heb mij die bewuste dag 1x laten overhalen om wel een stukje vol gas te gaan en ik scheet 7 kleuren ***
Vooral op het moment dat we dan weer stoppen moet ik zeggen, want mijn balans is een stuk minder dan bij andere mensen. ( ik ben licht spastisch en kan bijvb ook niet fietsen op een normale fiets)

Dan moet je het zeker niet doen. Gewoon lekker rijden op een manier waar jij je prettig bij voelt. Dan word je ook steeds zekerder en voel je wanneer je de beste balans hebt.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:34

Wat een onzin. Al zou je alleen maar stapritjes maken. Zolang jij en je paard een klik hebben en het rijden leuk is, is het toch gewoon goed? Laat andere maar kletsen hoor!
Belangrijker is het wat je paard buiten het rijden heeft. Kan hij/zij lekker de wei of paddock op met (een) vriendje(s) en heeft hij/zij heel de dag lekker wat te knabbelen?

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:36

Oh er zijn vast ook mensen die helemaal niet galopperen en daar is ook niks mis mee.

Ik zou het als een voorrecht beschouwen dat jouw paard gewoon gehoorzaamd als jij zegt: wij gaan niet mee zo hard.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37234
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:36

Onzinnige opmerking. Ik rijd al 45 jaar en heb pas een keer en nog onvrijwillig ook een rengalop gedaan. Pony ging aan de kletter en was niet te houden. Rengelop doen ze maar in de wei of bak ls ik er niet op zit. Vind risico te groot. Een boomwortel, een lichte struikeling of schrikken en je ligt er genadeloos naast.

Ineke2

Berichten: 33100
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 13:41

Delphi schreef:
Belangrijker is het wat je paard buiten het rijden heeft. Kan hij/zij lekker de wei of paddock op met (een) vriendje(s) en heeft hij/zij heel de dag lekker wat te knabbelen?

Ja dat heeft ze. In de zomer ( half April tot half November) staat ze dag en nacht in kudde merries van stal en in de winter overdag op de wei met de Shetlanders en s'nachts op stal.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:46

Je moet het wel beheersen imo, voor noodgevallen.

Mijn merrie kan zich nogal druk maken, dus in een groep durf ik nooit zo. Bang dat mensen haar opnaaien door in te halen en andere vreemde fratsen.

Alleen of met mensen die ik vertrouw durf ik af en toe wel. Op een lang goed zandpad waar ik overzicht heb bv. Vanuit een handgalopje steeds iets harder.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:50

Wat een dikke onzin!
Ik laat mijn paard ook nooit vol gas gaan, op een buitenrit galoppeer ik sowieso al nooit, wil dat dan zeggen dat ik maar niet meer moet rijden?
Ik verkies nog steeds controle en veiligheid boven lekker los gaan.

Als paardlief zin heeft om te crossen doet ze dat maar in de wei, maar niet als ik op haar rug zit :+

ikke

Berichten: 37528
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:52

Ineke2 schreef:
ikke schreef:
Ja, ik snap die redenering wel. Of ik het er mee eens ben, is een ander punt.

Waar de redenering mank gaat is het verschil tussen durf en wil.

Als je niet hard/snel wil, nou, dan ga je niet hard; simpel.

Als je ECHT NIET voluit durft te gaan, dan kan ik me situaties voorstellen waarbij je je inderdaad achter je oor moet krabben of je er nog wel op moet/wil gaan zitten.

Ik durf dat niet... ik heb mij die bewuste dag 1x laten overhalen om wel een stukje vol gas te gaan en ik scheet 7 kleuren ***
Vooral op het moment dat we dan weer stoppen moet ik zeggen, want mijn balans is een stuk minder dan bij andere mensen. ( ik ben licht spastisch en kan bijvb ook niet fietsen op een normale fiets)

Ja maar als je alleen maar 7 kleuren poept, zou ik me niet druk maken.

Voor mij zou de grens liggen juist voor het punt dat het gevaarlijk wordt.
Speed doesn't kill anyone. Suddenly becomming to a halt is what gets you, naar Jeremy Clarkson.
Wat jij als "probleem" beschrijft, is in principe met training op te lossen, als je dat zou willen.
Daarnaast, zolang JIJ niet het gevoel hebt geen of onvoldoende controle te hebben, is er in principe al geen probleem.


Ik kreeg ooit eens op een manege een paard mee voor een strandrit. De eigenaar kende mij, dus hij durfde me dat paard wel mee te geven: ga alleen, let goed op jezelf en bij twijfel terug komen, neem geen risico's!!

Ik heb nog nooit zo'n fantastisch paard gereden. Ik heb eens rustig wat gespeeld met dat paard en toen ie blijk gaf van te willen luisteren, heb ik 'm plankgas, bloedverziekend hard laten gaan op een veilig, leeg en bekend stuk strand. Toen dat beschikbare stukje op z'n eind liep, ging ik eens voorzichtig zitten om vervolgens bijna voorover van het paard te kukkelen omdat het paard direkt en zonder mankeren terug kwam op de zithulp, iets sneller dan ik verwachtte. (dat ie erop terug kwam had ik al vast gesteld).