"Is hij al helemaal nagekeken?"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FrankavdT
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:41

Gini schreef:
FrankavdT schreef:
En zelf ook meegemaakt dat iemand na 1 les bedankte voor verdere les. Ik was te direct toen ik zei dat ze nog lang niet klaar was om een wedstrijd te rijden en erop zat als een zak aardappelen, dat er nog veel werk aan de winkel was voor haar := ja, applaus generatie :j


Ik zou dat ook doen.
Je kan niet 'lomp' rondbanjeren en rake opmerkingen in het rond spuien en dan de andere verwijten een applausgeneratie te zijn. Wat is er mis met 'je zit nog niet zo heel mooi recht op je paard, daar gaan we vanaf nu aan werken met zitles. En dan zien we vanzelf wel wanneer het tijd is voor een eerste oefenwedstrijd'.
Hoe je een boodschap inpakt is ook een belangrijke eigenschap voor een instructeur. Zeggen dat ik niet zo goed rijd en erop zit als een patattenzak, dat kan iedereen. Ik betaal geen 40 euro per uur voor een instructeur die dan dus ook niet verder komt dan die opmerkingen.

Het is niet omdat mensen jou niet vinden passen als hun instructrice dat het meteen verwende meiden zijn die een schop onder hun kont verdienen. ;)


Ik zeg het ff kort door de bocht, maar zo ongeveer als jij het zegt en mijn woorden er achteraan, was het. En natuurlijk volgt daarop hetgeen zo iemand kan helpen :)
Maar als dat al te direct gevonden wordt, kan ik je ook niet helpen. Ik hoor zelf ook graag waar ik in kan verbeteren van mijn instructeur en geen flauwekul verpakt in satijn. En graag met een directe boodschap inclusief kritiek, daar kun je als ruiter wat mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:20

FrankavdT schreef:
Ik moest denken aan iets wat ik pas op Facebook voorbij zag komen :D

Gejat maar hij is wel goed.

Old School Horsemanship

If horse is too fat…… feed it less

If horse is too skinny ………….. feed it more

If horse looks good………. feed it the same

If the saddle doesn’t fit….. try a different one

If the saddle fits ……….. use it

If horse is sick……. Ring the vet

If horse is well…… leave it alone and don’t go looking for trouble

If horse is too cold …….. add a rug

If horse is too warm …….. take off a rug

If the horse is sweating and warm….. clip it

If horse isn’t sweating and doing little work….. don’t clip it

Horse needs to be shod…… shoe the horse

Horse doesn’t need to be shod….. leave it until it does need it.

Horses ears are forward ….. it suspects you have treats or it likes you

Horses ears are back and teeth bared……. It doesn’t like you, it’s a narky sod or its going to eat you.

New School Horsemanship

If horse is too fat…… either convince yourself that round is a shape and ignore all suggestions that horse is fat (he is just big boned!) or panic and try to starve horse in four weeks while spending a fortune on horse nutritionalist to help you do so.

If horse is too skinny ………….. Panic buy every weight gaining supplement on the planet. Put horse on expensive diet recommended by an internet randomer. Expect results in 2-3 weeks time.

If horse looks good………. fret and worry every five minutes that it might not be or stay the perfect size, buy endless supplements to keep it exactly how it is.

If the saddle doesn’t fit….. pay someone a fortune to come out and tell you that you need a custom made €3000 saddle that they will provide you with so that they can then charge you for fixing it every few months too. Constantly fret about muscle wastage and ill-fitting saddles

If the saddle fits ……….. get someone to check it just in case. Pay them a fortune to come out and tell you that you need a custom made €3000 saddle that they will provide you with so that they can then charge you for fixing it every few months too. Constantly fret about muscle wastage and ill-fitting saddles

If horse is sick……. Panic, ask advice of randomers on the internet, panic again, watch horse get worse, eventually call the vet, second guess vets opinion, ask internet randomers again, eventually follow vets advice.

If horse is well…… look endlessly for things that might be wrong and spend a fortune trying to find out what they are

If horse is too cold …….. fret and worry about how many rugs the horse should be wearing, what weights they should be and who is going to take them on and off every few hours because the temperature went up or down a degree.

If horse is too warm …….. fret and worry about how many rugs the horse should be wearing, what weights they should be and who is going to take them on and off every few hours because the temperature went up or down a degree.

If the horse is sweating and warm….. over analyse for days on what type and shape of clip to give the horse because how on earth will you make sure he is not too warm or not too cold and now after clipping how on earth will you know what rugs to put on him!?

If horse isn’t sweating and doing little work….. but he will look nice clipped won’t he?

Horse needs to be shod…… what type of shoes? How often will everyone else’s horse get shod? Ask advice of randomers on the internet

Horse doesn’t need to be shod….. panic about whether it needs to be shod

Horses ears are forward ….. the horse loves you dearly and has a deep Bella and Edward twilight-esque relationship with you that is rare and wonderful
Horses ears are back and teeth bared……. Horses aura has changed color and he is trying to convey an important message…. and he might eat you


:') heerlijk dit

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:43

FrankavdT schreef:
Ik hoor zelf ook graag waar ik in kan verbeteren van mijn instructeur en geen flauwekul verpakt in satijn. En graag met een directe boodschap inclusief kritiek, daar kun je als ruiter wat mee!


Niet iedereen hoeft daar precies hetzelfde in te zijn natuurlijk. Sommige mensen zijn al voldoende overtuigd van hun eigen kunnen dat vertellen niet helpt maar je ze beter kan laten ervaren dat het daarmee wel meevalt en sommige mensen zijn al zo overtuigd van hun eigen onkunde dat je maar beter kan focussen op wat ze wel moeten doen en waar ze vooruitgang maken. Dat heeft imo ook verder niets met generaties te maken, eigenwijze, arrogante of onzekere mensen heb je in iedere jaargang.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:05

Niet helemaal alles gelezen maar vind het een mooie 'discussie'. Ik ben 53 en rij al vanaf dat ik kon lopen :+ kom dus uit de generatie opgegroeid met en tussen de paarden. Zelfs de 'knollen'.
De 1e keer dat een tandarts bij ons op stal kwam was een openbaring. Je had gewoon geen paardentandartsen, fysio's, osteo's, cranio's, etc etc etc....
Dat het altijd beter was, nee natuurlijk niet. Er is vast wel veel leed geweest wat nu te voorkomen was maar aan de andere kant....

Wij reden misschien 10 wedstrijden per jaar. Daar ging je soms te paard heen (een uur heen, een uur terug) en dan ook nog proefje en natuurlijk ook een parcoursje plus soms nog een cross, allemaal met zelfde paard. Kwamen ze kreupel thuis? Nooit.

We reden in de winter vrijwel niet. Paarden stonden soms dagen op stal, want het land was te nat. Dan knetterden ze af en toe wat rond in de van schuur omgebouwde rijbak van 30x30 m of zoiets en dat was het. Maar wel perfect om kleine blessures te laten herstellen. Met de rally paper in het voorjaar waren alle paarden helemaal gek (was soort voorjaarsrit langs boerderijen en over de velden) en daarna ging je de wedstrijden weer in.

De paar indoorwedstrijden die je had reed je hooguit twee parcoursen, soms nog met barrage, dressuur wedstrijden in de winter had je nauwelijks. Of hooguit een keer in de paar weken.

En is hij al helemaal nagekeken hoorde je nooit als je paard wat had, overigens, mijn paarden hadden toen nooit wat :+ en ja, ik ben Z dressuur, M springen, Z samengesteld geweest dus heb echt wel wat gereden :7

Ik heb altijd gevonden dat je rijdend je paard heel kunt maken en kunt houden. Heel maken als je een 'wrak' overkocht en heel houden als je een fijn paard had beleerd van jongs af aan, voorzichtig niet te snel en met het oog op dat als hij 20 is je er nog fijn mee moet kunnen rijden.

En ja ik heb ook jaren en jaren hetzelfde zadel gehad bij heel veel paarden, ging altijd goed :+

Maar tegenwoordig moeten ze met jonge paarden competities meedoen. Van de ene wedstrijd naar de andere. Lekker op de wei staan met de groep en op heerlijke grote weides is er vaak niet meer bij. En de traditionele vrijwel winterstop al helemaal niet. Als er maar iets mis is wordt er van alles bijgehaald. En gereden wordt er niet meer. Paarden worden wandelpaarden, longeerpaarden... Soms al helemaal niet meer naar buiten terwijl als er iets therapeutisch is voor een paard is het gewoon een paar uur stappen per week, voorwaarts neerwaarts in ontspanning, onder de man, samen vertrouwen opbouwen. Helemaal mooi als je bijv 30 minuutjes traint in de bak en dan lekker lang uitstappen <3
Dat gecombineerd met een fokkerij die werkelijk voor de gemiddelde ruiter nergens op slaat (KWPN met z'n bergopwaartse klauwende paarden zonder rug) zorgt voor erg veel paarden en ruiterleed.
Dood en doodzonde voor de sport en de paarden en ja, ook voor veel eigenaren die van osteo naar fysio naar dierenarts naar zadelmaker en weer terug blijven gaan. Met vaak blerende en alleswetende (maar niet heus) 'instructeurs' aan de zijlijn.

FrankavdT
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:11

Liedje89: nee dat klopt, iedereen is daar anders is. Maar puur het kunnen ontvangen van "kritiek", verbeterpunten willen horen ipv alleen maar "goedzo!" te horen, dat kom je nog vaak genoeg tegen. Het ligt vooral niet aan de ruiter, maar aan het paard...
Wij hebben op de club les van een gediplomeerde instructeur, die zelf een dozijn paarden heeft afgericht naar het Z tm lichte tour. Als ik dan ooit hoor hoe ruiters van bijvoorbeeld 18 jaar met zijn instructie omgaan (ofja niet, want ze weten het veel beter!), dan komt het altijd op hetzelfde neer: het ligt aan het paard, paard heeft moeite met dit en dat, enz. Van allerhande bitten hebben ze al geprobeerd, handenvol geld aan zadels uitgegeven, de ene therapeut naar de andere vult zijn zakken met zon ruiters. Want ja het ligt aan het paard. Maar... Vooral niet zelf willen verbeteren, vooral niet luisteren hoe je je paard beter kunt rijden, zodat het paard er ook beter van wordt.

En 20 jaar geleden ging niemand in tegen de instructeur die les kwam geven op de club, nee je oefende wat harder en harder om beter te worden....

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:14

Basis was vroeger gewoon veel beter, je leerde dressuren als basis en ging lekker springen of crossen, erop uit etc. Tegenwoordig zit 9 van de 10 een beetje te pielen op de vierkante meter zonder enig idee waar ze mee bezig zijn. Maak je paarden niet beter mee. En wat je zegt omgaan met kritiek is ver te zoeken.
Nu moet ik zeggen hoe je vroeger verrot werd gescholden door zo'n blaffende instructeur was ook niet alles maar je leerde wel op je paard zitten :P

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:24

VanHuisUit schreef:
Basis was vroeger gewoon veel beter, je leerde dressuren als basis en ging lekker springen of crossen, erop uit etc. Tegenwoordig zit 9 van de 10 een beetje te pielen op de vierkante meter zonder enig idee waar ze mee bezig zijn. Maak je paarden niet beter mee. En wat je zegt omgaan met kritiek is ver te zoeken.
Nu moet ik zeggen hoe je vroeger verrot werd gescholden door zo'n blaffende instructeur was ook niet alles maar je leerde wel op je paard zitten :P

En vooral doorzetten en niet opgeven :Y) ja ik had ook zo'n Blafferd... (ik word binnenkort 43 :P ....oude stempel).

Zelf ben ik ook niet van de fluwelen aanpak, maar recht voor zijn raap.
Ook in het gewone en zakelijke leven zie ik de mentaliteitsverandering :7

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:31

VanHuisUit schreef:
Niet helemaal alles gelezen maar vind het een mooie 'discussie'. Ik ben 53 en rij al vanaf dat ik kon lopen :+ kom dus uit de generatie opgegroeid met en tussen de paarden. Zelfs de 'knollen'.
De 1e keer dat een tandarts bij ons op stal kwam was een openbaring. Je had gewoon geen paardentandartsen, fysio's, osteo's, cranio's, etc etc etc....
Dat het altijd beter was, nee natuurlijk niet. Er is vast wel veel leed geweest wat nu te voorkomen was maar aan de andere kant....

Wij reden misschien 10 wedstrijden per jaar. Daar ging je soms te paard heen (een uur heen, een uur terug) en dan ook nog proefje en natuurlijk ook een parcoursje plus soms nog een cross, allemaal met zelfde paard. Kwamen ze kreupel thuis? Nooit.

We reden in de winter vrijwel niet. Paarden stonden soms dagen op stal, want het land was te nat. Dan knetterden ze af en toe wat rond in de van schuur omgebouwde rijbak van 30x30 m of zoiets en dat was het. Maar wel perfect om kleine blessures te laten herstellen. Met de rally paper in het voorjaar waren alle paarden helemaal gek (was soort voorjaarsrit langs boerderijen en over de velden) en daarna ging je de wedstrijden weer in.

De paar indoorwedstrijden die je had reed je hooguit twee parcoursen, soms nog met barrage, dressuur wedstrijden in de winter had je nauwelijks. Of hooguit een keer in de paar weken.

En is hij al helemaal nagekeken hoorde je nooit als je paard wat had, overigens, mijn paarden hadden toen nooit wat :+ en ja, ik ben Z dressuur, M springen, Z samengesteld geweest dus heb echt wel wat gereden :7

Ik heb altijd gevonden dat je rijdend je paard heel kunt maken en kunt houden. Heel maken als je een 'wrak' overkocht en heel houden als je een fijn paard had beleerd van jongs af aan, voorzichtig niet te snel en met het oog op dat als hij 20 is je er nog fijn mee moet kunnen rijden.

En ja ik heb ook jaren en jaren hetzelfde zadel gehad bij heel veel paarden, ging altijd goed :+

Maar tegenwoordig moeten ze met jonge paarden competities meedoen. Van de ene wedstrijd naar de andere. Lekker op de wei staan met de groep en op heerlijke grote weides is er vaak niet meer bij. En de traditionele vrijwel winterstop al helemaal niet. Als er maar iets mis is wordt er van alles bijgehaald. En gereden wordt er niet meer. Paarden worden wandelpaarden, longeerpaarden... Soms al helemaal niet meer naar buiten terwijl als er iets therapeutisch is voor een paard is het gewoon een paar uur stappen per week, voorwaarts neerwaarts in ontspanning, onder de man, samen vertrouwen opbouwen. Helemaal mooi als je bijv 30 minuutjes traint in de bak en dan lekker lang uitstappen <3
Dat gecombineerd met een fokkerij die werkelijk voor de gemiddelde ruiter nergens op slaat (KWPN met z'n bergopwaartse klauwende paarden zonder rug) zorgt voor erg veel paarden en ruiterleed.
Dood en doodzonde voor de sport en de paarden en ja, ook voor veel eigenaren die van osteo naar fysio naar dierenarts naar zadelmaker en weer terug blijven gaan. Met vaak blerende en alleswetende (maar niet heus) 'instructeurs' aan de zijlijn.



En zo was het!
Met mijn 30+ jaar paardenervaring herken ik het allemaal.
Daarbij kwam ook nog dat er geen supplementen of muesli's bestonden, gewoon brok of haver, daar deden ze het goed op.

Ik hoop eigenlijk echt dat jonge ruiters eerder raad gaan zoeken bij ervaren paardenmensen, irl, dan alles maar aannemen wat op bokt gezegd wordt, je hebt geen idee wat voor persoon er achter zit.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:42

Ja dat dus ook met het voer :+
Boer had goed hooi of je haalde het van je eigen land en dan had je bix of haver lekker simpel, liefst haver want dat kon je zo ophalen, bix was duurder }:0 en als je ze bij wilde voeren voerbieten :Y) de trekpaarden kregen trouwens wel een mand suikerbieten per dag als ze moesten ploegen :7 sorry kom echt uit de klei :')
En dan een schep voer per dag maximaal :P wat we ze wel bijgaven was lijnzaad of koolzaadolie en bijv bonenstro (moet je nu dus ook echt niet meer mee aankomen, maar daar werden ze echt mooi van, was soort supervoer).

Als ik het wel eens vertel kijken ze me aan alsof ik uit een andere wereld kom hahaha.

Waar ik trouwens ook wel eens de hik van krijg is al dat wassen met van alles en nog wat. Maar goed ik hou op := _O-

Maar 'is hij al helemaal nagekeken' om daarop terug te komen, als je echt verstand hebt van paarden weet je echt al wel wat er aan de hand is.... en sommige paarden zijn nu eenmaal geen match met sommige ruiters, sommige ruiters zijn gewoon nooit een match met wat voor paard dan ook en helaas helaas sommige paarden zijn gewoon echt hopeloos om op te rijden ^) Y;(
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 02-08-17 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: "Is hij al helemaal nagekeken?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:48

Maar die trekpaarden deden nog wel effe serieus werk. Al die opgegeten suikertjes ploegden ze er de volgende dag wel weer uit. Dat is waar bij voeren vaak de balans mist; wat moet ie hebben voor het werk wat ie doet?
Wassen kan ik ook niet tegen, hooguit voor een keuring of evenement, maar elke week van oor tot staart in de shampoo, nee.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:53

Klopt die trekpaarden werkten de hele dag door weer en wind en heel zwaar werk. Maar die waren dus ook niet ziek. Gingen 's nachts op stal en stonden overdag echt niet lang op de wei, daar was geen tijd voor en ze liepen het land stuk. Als ik ze tegenwoordig in die vette weides zie staan met mok en mijt en ellende en dan soms hooguit een uurtje per dag aan het werk, lees beetje rondsjokken of dressuren..., sorry dan denk ik ook dat is toch niet waar ze voor zijn gemaakt.

Geldt overigens voor meeste paarden dat ze aan de ene kant overvraagd worden, maar dan is mn in de dressuurbaan en in de krul / verkeerde houding in combi met soms wel zeer bijzondere dieeten, aan de andere kant doen ze veel te weinig werk waar ze echt sterker van worden, zowel psychisch als fysiek.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:57

VanHuisUit schreef:
Niet helemaal alles gelezen maar vind het een mooie 'discussie'. Ik ben 53 en rij al vanaf dat ik kon lopen :+ kom dus uit de generatie opgegroeid met en tussen de paarden. Zelfs de 'knollen'.
De 1e keer dat een tandarts bij ons op stal kwam was een openbaring. Je had gewoon geen paardentandartsen, fysio's, osteo's, cranio's, etc etc etc....
Dat het altijd beter was, nee natuurlijk niet. Er is vast wel veel leed geweest wat nu te voorkomen was maar aan de andere kant....

Wij reden misschien 10 wedstrijden per jaar. Daar ging je soms te paard heen (een uur heen, een uur terug) en dan ook nog proefje en natuurlijk ook een parcoursje plus soms nog een cross, allemaal met zelfde paard. Kwamen ze kreupel thuis? Nooit.

We reden in de winter vrijwel niet. Paarden stonden soms dagen op stal, want het land was te nat. Dan knetterden ze af en toe wat rond in de van schuur omgebouwde rijbak van 30x30 m of zoiets en dat was het. Maar wel perfect om kleine blessures te laten herstellen. Met de rally paper in het voorjaar waren alle paarden helemaal gek (was soort voorjaarsrit langs boerderijen en over de velden) en daarna ging je de wedstrijden weer in.

De paar indoorwedstrijden die je had reed je hooguit twee parcoursen, soms nog met barrage, dressuur wedstrijden in de winter had je nauwelijks. Of hooguit een keer in de paar weken.

En is hij al helemaal nagekeken hoorde je nooit als je paard wat had, overigens, mijn paarden hadden toen nooit wat :+ en ja, ik ben Z dressuur, M springen, Z samengesteld geweest dus heb echt wel wat gereden :7

Ik heb altijd gevonden dat je rijdend je paard heel kunt maken en kunt houden. Heel maken als je een 'wrak' overkocht en heel houden als je een fijn paard had beleerd van jongs af aan, voorzichtig niet te snel en met het oog op dat als hij 20 is je er nog fijn mee moet kunnen rijden.

En ja ik heb ook jaren en jaren hetzelfde zadel gehad bij heel veel paarden, ging altijd goed :+

Maar tegenwoordig moeten ze met jonge paarden competities meedoen. Van de ene wedstrijd naar de andere. Lekker op de wei staan met de groep en op heerlijke grote weides is er vaak niet meer bij. En de traditionele vrijwel winterstop al helemaal niet. Als er maar iets mis is wordt er van alles bijgehaald. En gereden wordt er niet meer. Paarden worden wandelpaarden, longeerpaarden... Soms al helemaal niet meer naar buiten terwijl als er iets therapeutisch is voor een paard is het gewoon een paar uur stappen per week, voorwaarts neerwaarts in ontspanning, onder de man, samen vertrouwen opbouwen. Helemaal mooi als je bijv 30 minuutjes traint in de bak en dan lekker lang uitstappen <3
Dat gecombineerd met een fokkerij die werkelijk voor de gemiddelde ruiter nergens op slaat (KWPN met z'n bergopwaartse klauwende paarden zonder rug) zorgt voor erg veel paarden en ruiterleed.
Dood en doodzonde voor de sport en de paarden en ja, ook voor veel eigenaren die van osteo naar fysio naar dierenarts naar zadelmaker en weer terug blijven gaan. Met vaak blerende en alleswetende (maar niet heus) 'instructeurs' aan de zijlijn.


Ik ben dan misschien iets jonger, maar dit is ook zoals ik het mij herinner van eerder. Daar nog bij opgeteld dat je naar de meeste wedstrijden samen ging met de hele ponyclub en elkaar aanmoedigde in plaats van elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Zelfgesmeerde broodjes en een thermoskan koffie mee en van die klapstoeltjes en zo was je de hele dag lekker onderweg. Dat was wel een hele mooie tijd. Ik vind ook niet dat bepaalde dingen niet beter konden maar in de huidige paardelerij van paten en peuten hoor ik niet zo meer thuis merk ik wel. Daarbij inderdaad knokken voor wat je waard was om beter te worden in plaats van maandelijks van instructeur te wisselen.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:03

De ver- en betutteling is toch overal in de samenleving?

Paarden mogen vaak geen paard meer zijn, zijn terecht poppetjes. Een half uur in de bak rijden is ineens topsport etc.

Moet overigens wel bekennen dat mijn paard een jaarlijkse apk krijgt met chiropractor, tandarts, zadelmaker en dierenarts. Was vroeger misschien niet gebruikelijk maar ik vind het wel een fijn idee om te weten dat ze in orde is.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 23:40

Trekken we nu vroeger niet iets teveel in een ideaalplaatje en zijn we niet ook wat fel naar deze generatie. Wij zijn er zelf ook bij dat de wereld verandert en deels verander je mee, toch?

Ik vind het zelf best lastig te bepalen of ik nu een oude zeur aan het worden ben. Te 'makkelijk' kijk naar paarden en te veel heb gezien om nog te schrikken van noem eens: een spoorwondje.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:47

Ach ja vroeger was alles beter, en dat gaat al honderden jaren zo. Vroeger waren pubers niet eigenwijs, ten minste de generatie van mijn vader beweert steeds dat dat ongeveer rond mijn generatie mis is gegaan terwijl mijn oma altijd beweerde dat de generatie van mijn vader juist ineens heel eigenwijs was (vooral ook mijn vader zelf want die had lang haar :oo ) . Maar in ieder geval is het een aflopende zaak, nog even en we zitten weer terug in een grot ^)

Ik vraag me dan soms wel af waar die geweldige instelling van vroeger is geblijven als ik weer een of andere eigenwijze bejaarde die nog nooit iets met paarden heeft gedaan uit probeer te leggen hoe het tuig om moet en die dan niet gewoon simpele instructie op volgen :Y)

Ik vind het trouwens apart dat een ruiter die fouten zoek in het paard of materiaal automatisch een onbenul is die zijn fouten niet kan erkennen. Maar een instructeur mag zijn falen gewoon buiten zichzelf leggen, die is uiteraard geweldig, de leerling is alleen eigenwijs of talentloos natuurlijk. Dat is namelijk helemaal niet ongeveer een vergelijkbare situatie enzo :Y). Lesgeven is ook geen kunst aan, iit tot paardrijden dat is raketwetenschap

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 23:53

Ik vind het serieus een boeiend vak, dat lesgeven hoor! Zoveel factoren...

Het beste stuurlui staan aan wal effect is natuurlijk ook nog eens gigantisch in onze sport. Maakt het ook lastig. Soms ben je er 'zo een' aan wal (sowieso als Bokker). En even later wordt je zelf beoordeeld door andere stuurluitjes.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:17

Ik ken ook een groot deel van wat VanHuisUit schrijft.
Alleen zitten wij hier op zandgrond dus ook in de winter bleef alles buiten komen.

Maar inderdaad de veelzeidigheidszadels zonder keilkussen paste op elk paard.
ook geen mega kniewrongen dus leren zitten moest je wel.
Alleen maar dressuurrijden bestond niet, want iedereen kreeg in de les ook springen, want dat was goed voor ruiter en paard.

Wedstrijden was in de zomer wel elke week als je wilde, en wij gingen met de vrachtwagen, lees veewagen en later toch al met de trailer.
Maar ik had geluk ik reed toen voor een man die wel wat centjes had.
Nooit te voet
In de winter had je geen 2 binnenbakken. Losrijden was in een (blubberige) buitenbak en als ze het luxe hadden gemaakt in een tent. Met gewoon palen in het midden en klapperend tentzeil.

Maar het voornaamste dat je leerde was als iets niet lukte, dan geef je de verkeerde opdracht.
Probeer maar opnieuw.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: "Is hij al helemaal nagekeken?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:47

We zijn inmiddels al bijna aanbeland bij de vilten dekjes en clubtruien :D. Ik ben van een leeftijd dat ik de introductie van de gelpad nog heb meegemaakt en we moeten toch allemaal wel toegeven dat met het verdwijnen van de dubbelgevouwen verhuisdeken er minder paarden zijn met drukkingen en kapotte plekken op de rug? Niet alles is slechter geworden toch? Je kan tegenwoordig best makkelijk zorgen dat je spullen passen bij je paard en het gebruik en dat is gewoon heel fijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:50

jaja de vilten dekjes en de driehoek frontriem en vergeet de koordsingel niet. Op wedstrijd een mooie witte.
Met de opgevouwen deken heb ik dan weer nooit gereden. en het wel, maar die werd daar op stal niet gebruikt.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: "Is hij al helemaal nagekeken?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:02

Even een "kanttekening" dan van mijn kant..vroeger was imo niet alles beter. Het algemene rij niveau lag veeeeel lager en het niveau is de laatste jaren veel meer gestegen.

Wel waren er meer paardenmensen en was er veel meer traditionele wijsheid waardoor bepaalde problemen voorkomen of opgelost werden.
Maar het kwam ook gerust voor dat een vervelend paard gewoon afgevoerd werd ipv te kijken wat er mis mee was. Dus wil niet zeggen dat zo'n dier geen pijn had door het een of ander.
De wereld was harder, voor zowel mens als paard.

Dus ja, ik vind dat er tegenwoordig veel problemen zijn/ ontstaan die rijtechnisch of met management makkelijk op te lossen zouden kunnen zijn. Mits de juiste kennis daar voor aanwezig zou zijn. Die mist nog weleens en dat is een kwalijke zaak.
De "wildgroei' aan instructeurs die lesgeven met cursusjes ipv ervaring doet daar ook geen goed aan.

Het is wel een goede zaak om uit te sluiten of een paard pijn heeft, het zadel goed past etc..
Maar ook om te kijken of de "pijn" er in gereden word.
Het mooiste zou het zijn als goede trainers en dierenartsen daar in samen zouden werken en holistisch kijken.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:05

Het internet zorgt ook voor een bron van informatie waar ik nog steeds heel blij mee ben.

Toen ik in 1984 , na jaren op een manege gereden te hebben, mijn eigen paardje kocht en vroeg hoe het zadel nu precies hoorde te liggen , kon werkelijk niemand mij dat vertellen.
Zo ongeveer van de schoft af laten glijden en dat was het :\
Die informatie is er nu wel ,met uitleg waarom.

Maar ik ben het er ook wel mee eens dat er tegenwoordig minder gereden wordt en meer gepeut.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:06

Ik vind juist het niveau hoger.
Want kijk eens hoeveel mensen nu nog een paard echt kunnen rechtrichten, terwijl er nu zoveel rechtricht goeroes zijn. Toen had dat geen naam maar was het gewone basis rijden.

Dat de wereld harder was is een feit, tenminste op een andere manier harder.
En ja de techniek in onderzoek was minder dus er zal zeker wel eens ten onrechte een paard afgevoerd zijn.
Maar goed, die had dan al eens 6 maanden op de wei gestaan en was nog steeds kreupel. Misschien is dan het eeuwige getob ook niet een meerwaarde meer.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 09:32

Ik denk dat als je over niveau spreekt, mensen vroeger vooral handiger waren. De neus van het paard hoefde niet persé daar of daar: gehoorzaam, licht in de hand en mee met de beweging waren doelen. Ongedwongen niet direct, ik heb bij een boer rondgelopen die zadelmak maakte in de merriestal. klein maar fijn zegmaar...oh: even bukken als je een balk boven je hoofd tegenkwam. En als ruiter,niet janken maar doorgaan!

Dat vanalles en nogwat, en luisteren in de basis als hoofddoel maakt paarden wel gehoorzaam en onverschrokken.
Ik heb er een vleugje van meegekregen, maar ben al snel een dressuurtutje geworden en nu heb ik daar spijt van. Want ik weet zeker dat meer spring en ruige strand/bosritten me nu veel handiger zou hebben gemaakt. Dus ja, ik sta echt wel grotendeels in de huidige paardenwereld. inclusief siliconen op mijn zitvlak :Y)

Nog een leuke: Kennen je de veel geroepen kreet 'Rustig aan....laten wennen/zadelmak maken'
Weetje, soms is rustig aan een zachte heelmeester lijkt me. Als een paard even wil rennen en bokken met voor het eerst een zadel op zijn rug, of als een getraind paard dat net bij de nieuwe baas is dagenlang alleen maar 20 minuten mag wandelen aan de hand. Of op buitenrit 'mag hij eerst tien minuten kijken naar dat enge ding'. Dan creëer je toch problemen? Niks rustig aan, gasgeven en even door de zure appel heen.

Of is dat te ruw en niet meer van deze tijd? Vroeger was niet álles beter.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:26

Zeker niet hoor dat vroeger alles beter was :) ik kom niet meer uit de tijd van de dubbelgevouwen dekens hihi, dat was in mijn tijd zeg maar al redelijk not done, niet door de dekens, maar omdat veel mensen hem niet netjes dubbel vouwden. Want het systeem werkt perfect.

Moet eerlijk toegeven dat ik het mooie harnachement van tegenwoordig inclusief mooie dekjes erg fijn vind maar ... het maskeert inderdaad veel ruiterfouten. Want in een dressuurzadel met enorme kussens voor/achter/onder/ etc. voel je minder paard en zit je steviger. Da's jammer voor het ruitergevoel. Maar wel comfortabeler. Zo is het een een vooruitgang, andere achteruitgang.

Dat het gemiddelde niveau sterk omhoog is gegaan is zeker zo... als je kijkt naar klasseringen. Maar als je kijkt naar hoe er gereden wordt werkelijk de houding, zit, onafhankelijk kunnen zitten ook onder een bokkend paard etc >;) of een scheef lopend paard, waar door je met rijden het dier beter recht kunt richten, idd dat was basis, nu is het een kunst?? en met elk weekend wedstrijd plus twee proeven is het makkelijker promoveren... daarbij is het paardenmateriaal werkelijk giga beter geworden, in aanleg. Of je het er goed en 'heel' uit krijgt is een tweede :7

De aandacht voor huisvesting, de osteo/fysio/cranio etc ik ben er zeker blij mee. En het is voor heel veel paarden echt nodig zeker in combi met hoe er tegenwoordig wordt gereden. Dus het is ook een 1 + 1 = 3 verhaal.

Ik liet vroeger en zou vandaag ook nog als ik nog flink in de sport zat mijn paarden ook elk jaar checken door een DA, bij de jaarlijkse entingen maar je had toendertijd ook van die mensen die gewoon heel veel wisten van paarden en inderdaad, daar luisterde je naar }:0 en toen het zover was dat je holistische dierenartsen kreeg (ik ging altijd naar Eric Laarakker, die was eigenlijk een van de eersten die dit voorstond) ging ik daarheen.

Dus nee hoor, hier geen vilten sjabrakken en fluwelen pulls meer :)) maar dat 8-tal en 4-tal rijden wat je met de hele ponyclub deed en later in de paarden, met z'n allen met de vrachtwagen op pad en samen uit en thuis en een parade rijden met al die paarden en pony's dat was gewoon wel leuk en is een mooie tijd om naar terug te kijken. En... daar heb ik persoonlijk enorm veel van geleerd.

Maar dat gedoe van 'is hij al helemaal nagekeken' ... tja... door wie, wat , hoe en hoeveel en hoelang dan? Ik loop er zelf ook tegenaan hoor, met een 6-jarige talentvolle dressuurmerrie. Krijg haar maar niet goed met rijden, dus nu van alles erbij... hoever ga je en wat wil je weten / moet je weten en dan vooral wat doe je ermee / eraan?

damduns

Berichten: 49
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:36

VanHuisUit schreef:
Niet helemaal alles gelezen maar vind het een mooie 'discussie'. Ik ben 53 en rij al vanaf dat ik kon lopen :+ kom dus uit de generatie opgegroeid met en tussen de paarden. Zelfs de 'knollen'.
De 1e keer dat een tandarts bij ons op stal kwam was een openbaring. Je had gewoon geen paardentandartsen, fysio's, osteo's, cranio's, etc etc etc....
Dat het altijd beter was, nee natuurlijk niet. Er is vast wel veel leed geweest wat nu te voorkomen was maar aan de andere kant....

Wij reden misschien 10 wedstrijden per jaar. Daar ging je soms te paard heen (een uur heen, een uur terug) en dan ook nog proefje en natuurlijk ook een parcoursje plus soms nog een cross, allemaal met zelfde paard. Kwamen ze kreupel thuis? Nooit.

We reden in de winter vrijwel niet. Paarden stonden soms dagen op stal, want het land was te nat. Dan knetterden ze af en toe wat rond in de van schuur omgebouwde rijbak van 30x30 m of zoiets en dat was het. Maar wel perfect om kleine blessures te laten herstellen. Met de rally paper in het voorjaar waren alle paarden helemaal gek (was soort voorjaarsrit langs boerderijen en over de velden) en daarna ging je de wedstrijden weer in.

De paar indoorwedstrijden die je had reed je hooguit twee parcoursen, soms nog met barrage, dressuur wedstrijden in de winter had je nauwelijks. Of hooguit een keer in de paar weken.

En is hij al helemaal nagekeken hoorde je nooit als je paard wat had, overigens, mijn paarden hadden toen nooit wat :+ en ja, ik ben Z dressuur, M springen, Z samengesteld geweest dus heb echt wel wat gereden :7

Ik heb altijd gevonden dat je rijdend je paard heel kunt maken en kunt houden. Heel maken als je een 'wrak' overkocht en heel houden als je een fijn paard had beleerd van jongs af aan, voorzichtig niet te snel en met het oog op dat als hij 20 is je er nog fijn mee moet kunnen rijden.

En ja ik heb ook jaren en jaren hetzelfde zadel gehad bij heel veel paarden, ging altijd goed :+

Maar tegenwoordig moeten ze met jonge paarden competities meedoen. Van de ene wedstrijd naar de andere. Lekker op de wei staan met de groep en op heerlijke grote weides is er vaak niet meer bij. En de traditionele vrijwel winterstop al helemaal niet. Als er maar iets mis is wordt er van alles bijgehaald. En gereden wordt er niet meer. Paarden worden wandelpaarden, longeerpaarden... Soms al helemaal niet meer naar buiten terwijl als er iets therapeutisch is voor een paard is het gewoon een paar uur stappen per week, voorwaarts neerwaarts in ontspanning, onder de man, samen vertrouwen opbouwen. Helemaal mooi als je bijv 30 minuutjes traint in de bak en dan lekker lang uitstappen <3
Dat gecombineerd met een fokkerij die werkelijk voor de gemiddelde ruiter nergens op slaat (KWPN met z'n bergopwaartse klauwende paarden zonder rug) zorgt voor erg veel paarden en ruiterleed.
Dood en doodzonde voor de sport en de paarden en ja, ook voor veel eigenaren die van osteo naar fysio naar dierenarts naar zadelmaker en weer terug blijven gaan. Met vaak blerende en alleswetende (maar niet heus) 'instructeurs' aan de zijlijn.


Ik dank u voor deze fantastische verwoording!!!! Ronduit geweldig! Ik ben een jonger, maar wel zo opgevoegd. :)