Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaoud

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Noord-Holland

Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 18:56

Puur uit nieuwsgierigheid, hoe is het nou bedacht dat een paard vanaf 3 jaar ingereden mag worden?

Is het bedacht uit onwetendheid? Vroeger wist men veel minder van de groei van het paard, maar tegenwoordig hebben we veel meer kennis over de groei van het paard. De laatste groeischrijven bijv. sluiten op zijn vroegst met 5,5 jaar. Waarom blijven we dan aan de standaard van 3 jaar hangen, als we nu zoveel meer weten? En als het uit onwetendheid bedacht is, waarom is er dan voor 3 jaar gekozen?

Ik ben nu zelf met een 4 jarige en een 6 jarige merrie bezig. Ik merk duidelijk verschil dat de 4 jarige veel eerder aan uitdagender werk toe was, dan de 6 jarige op dezelfde leeftijd. De paarden hebben zich mentaal op een totaal andere snelheid ontwikkeld. Het lijkt mij dat elk paard zich ook anders fysiek ontwikkeld. Waarom wordt er dan toch standaard vanaf 3 jaar ingereden?

Met dit topic wil ik het inrijden vanaf 3 jaar niet afkeuren of de mensen die vanaf 3 jaar inrijden niet beledigen. Ik ben echt alleen benieuwd naar de reden van het inrijden vanaf 3 jaar. En ik sta daarom ook open voor de mening van iedereen hierover. Hopelijk respecteren jullie de mening van elkaar ook :)

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:34

Waarom de gemiddelde leeftijd om een rijpaard in te rijden op 3 jaar ligt durf ik je niet te zeggen. Bij volbloeden die moeten presteren op de baan ligt deze leeftijd al lager.
Persoonlijk denk ik dat een paard rond de leeftijd van 3 jaar voldoende mentaal is ontwikkeld om lichte arbeid te kunnen verwerken. Je staat wel eens versteld over de snelheid waarmee die jonge dingen iets aanleren. Heb het wel eens met een hengstenhouder er over gehad en die verwoordde het iets minder subtiel: "Paarden die op latere leeftijd worden beleerd worden gewoon dommer gemaakt." :D

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:47

Het waarom durf ik niet te zeggen, maar ik hou me niet aan de standaard. De meeste worden hier pas vanaf 4 jaar zadelmak gemaakt. Gewoon naar het paard kijken, de ene is vroeger klaar dan de andere. Dat jonge paarden snel leren is ook meteen de valkuil, je overvraagt heel snel zonder dat je zelf in de gaten hebt. Te laat beginnen bestaat eigenlijk niet, te vroeg wel ;)

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:48

Als ik even mag gokken denk ik omdat het gemiddelde paard er met 3 jaar qua uiterlijk wel redelijk volwassen uitziet. Ik denk dat het ook wel meespeelt dat mensen gewoon het geduld, de zin en het geld er niet voor over hebben om veel langer dan 3 jaar te wachten. Daarbij wordt het gewoon ook heel erg aangemoedigd door allerlei competities die speciaal op de jonge paarden gericht zijn. Vind dat op zich niet een slecht iets, maar het kan er wel toe leiden dat er soms te vroeg te snel wordt gegaan.
Ik kijk zelf liever per paard wanneer er begonnen kan worden en hoe snel het moet gaan.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:52

Historisch gezien is 3 jaar (vermoedelijk) uit economische overwegingen gekozen. Een paard langer laten staan kost geld. Zeker als je boer bent en er maar 1 of 2 kunt aanhouden. Merries werden bovendien vaak met 2 jaar gedekt, zodat ze met 3 jaar alvast geld opbrachten met een verkoopbaar veulen - slager als het een hengst was meestal.

En dan ging het om beleren voor het werk op het land. Later werd dat aangehouden voor onder het zadel beleren - de hele 'sport' is tenslotte ook grotendeels ontstaan uit de landelijke ruiters - boerenzonen die in het weekend wat anders deden met de (lichte) werkpaarden.

Voor de cavalerie (waar de rest van de sport uit is ontstaan) golden vermoedelijk dezelfde economische beweegredenen.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:56

Waarom met 3 weet ik ook niet, maar kinderen gaan ook met 4 naar de kleuterklas, hoewel ze niet uitegroeid zijn. Ik denk zolang je naar het dier kijkt en afstemt op zijn behoefte en het werk leuk en licht houdt, kan het prima met 3 jaar. Zelf heb ik er een met 3 beleerd en de andere pas met 6 jaar. Die had gewoon mentaal langer nodig, nu pakt ze de dingen goed op.

Wij hebben er ook een keer eentje met 11 beleerd en toch is dat wel een andere tak van sport, dan zijn ze een stuk zelfbewuster.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:59

Inderdaad. Tijd is geld. Jonge paarden kosten geld en moeten zo vroeg mogelijk aan het werk. Ik weet dat er teksten uit de Middeleeuwen zijn die drie jaar voor schrijven omdat iedereen wist dat als je eerder begon de paarden vroeg blessures kregen. Drie was het jongste daarbij mogelijk en soms twee jaar voor in het span.
( ik meen dat Xenophon er ook over geschreven heeft. Dat is 350 v. Chr.)

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:01

NenaC schreef:
Waarom met 3 weet ik ook niet, maar kinderen gaan ook met 4 naar de kleuterklas, hoewel ze niet uitegroeid zijn.


Maar daar gaat niemand een paar keer per week een uur bovenop zitten hoop ik..

Ik vind het fysieke kwalijker dan het mentale. Daarmee kun je onherstelbare schade aanrichten. Maar blijf erbij dat je goed naar het paard moet kijken en met kennis dan zelf een inschatting kan maken.

Met 3 op wedstrijd vind ik wel veel te vroeg dus ik vind 5 een veel betere leeftijd om te mogen starten in de B.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:02

Ik denk idd ook dat economische overwegingen heel veel meespelen. Een paard 5 jaar houden is leuk, maar niet iedereen wilt dan -hoe egoïstisch dan ook- zonder te rijden. Daarnaast zijn er bizar veel competities die idd aanmoedigen om je 4 - 7 jarige uit te brengen. En die paarden lopen al echt verheven en opgericht rond, dus daar zijn ze niet pas 2 weken meebezig...

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:02

En omdat al van oudsher er natuurlijk ook een vorm van selectie optrad (zeker in de tijd van Xenophon) waarbij wat het niet aankon gewoon de soep in verdween, geldt voor het merendeel van de paarden van vroeger dat ze die 3 jaar ook best aankonden. Die selectie is nu grotendeels weg, wat niet goed is verdwijnt niet meer in de soep (sterker nog, daar wordt dan maar mee gefokt als het een merrie is!), terwijl tegelijkertijd de eisen die op jonge leeftijd worden gesteld veel hoger zijn.
Een 3-jarige kwam bij de boer vroeger alleen voor de eg, en pas met 4 of 5 jaar (in het span) voor de ploeg bv.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:05

Jildau schreef:
NenaC schreef:
Waarom met 3 weet ik ook niet, maar kinderen gaan ook met 4 naar de kleuterklas, hoewel ze niet uitegroeid zijn.


Maar daar gaat niemand een paar keer per week een uur bovenop zitten hoop ik..

Ik vind het fysieke kwalijker dan het mentale. Daarmee kun je onherstelbare schade aanrichten. Maar blijf erbij dat je goed naar het paard moet kijken en met kennis dan zelf een inschatting kan maken.

Met 3 op wedstrijd vind ik wel veel te vroeg dus ik vind 5 een veel betere leeftijd om te mogen starten in de B.



Klopt, het ging mij meer over het belasten, mentaal of fysiek.

nontie
Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-12-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:06

Zie ze ook vaak genoeg met 3 ingereden worden en daarna nog lekker een half jaar/jaar het land weer op.
Ik dacht altijd met de reden dat ze zo jong wat makkelijker te 'breken' zijn dan wanneer ze al wat ouder zijn en meer eigen karakter en eigen willetje hebben.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:13

Tja de meeste paarden die ik ken zijn met 3 jaar ingereden. Hier worden ze ook met 3 jaar ingereden, maar gewoon rustig aan. Er hebben bijna nooit paarden blessures en ze zijn allemaa fijn in de omgang en met rijden, dus ik zie er weinig problemen van in :)

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:22

Jildau schreef:
NenaC schreef:
Waarom met 3 weet ik ook niet, maar kinderen gaan ook met 4 naar de kleuterklas, hoewel ze niet uitegroeid zijn.


Maar daar gaat niemand een paar keer per week een uur bovenop zitten hoop ik..

Ik vind het fysieke kwalijker dan het mentale. Daarmee kun je onherstelbare schade aanrichten. Maar blijf erbij dat je goed naar het paard moet kijken en met kennis dan zelf een inschatting kan maken.

Met 3 op wedstrijd vind ik wel veel te vroeg dus ik vind 5 een veel betere leeftijd om te mogen starten in de B.


Als je op een 3 jarige een paar keer per week een uur gaat zitten, ben je niet wijs. 3 jarige paarden mogen ook nog niet op wedstrijd springen. In het jaar dat ze 3 worden mogen ze vanaf oktober B dressuur lopen, meer ook niet.

Ik vind dat je per paard moet kijken of hij er aan toe is of niet. Mijn nu 4 jarige hebben we vorig jaar afgericht, hij doet het nog steeds heel rustig aan omdat hij 10cm gegroeid is maar dat lichte werk doet hem wel heel goed. Mijn andere merrie met 4 omdat ze er mentaal echt niet klaar voor was als 3 jarige.

Zolang je rekening houdt met je paard en deze niet overvraagt dan zie ik geen probleem om met een 3 jarige te werken.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:26

Ik ben het niet eens met de titel. Zoals ik het lees stel je dat een paard van 3 mag worden ingereden en wil je weten waarom. Ik vind dat een driejarige niet mag worden ingereden.

Als je wil weten waarom het gebéúrt... dan heb je een andere titel nodig ;)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:27

3 hoeft geen probleem te zijn. Integendeel zelfs.
Een paard bestaat uit meer dan bot, gelukkig :)
En juist door licht te gaan werken met een paard zullen zijn pezen en spieren ook sterker worden.
Maar je moet dan wel een weten wat je doet, dus zelf kundig zijn of kundige mensen om je heen hebben.
Een paard over de grens heen longeren/ rijden is dan ook schadelijk. En dat heb je natuurlijk eerder met een paard van 3 dan een van 8.
Ik zie te vaak onervaren ruiters te lang bezig zijn. Zowel voor de geestelijke toestand van het paard als de lichamelijke.
Je moet op die leeftijd stopen voordat ze moe zijn. Helaas herkennen de meeste ruiters het pas als het paard moe is.
Ik kan niet uitleggen hoe je dat anders moet doen, dat is denk ik de ervaring. Maar in mijn ogen wel een erg belangrijke.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:55

Wij hebben die van ons met 6 ingereden. Dat ging vlekkeloos, ze leert snel en vind het allemaal erg leuk. Dus persoonlijk geen idee waarom het met 3 beter zou gaan.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:08

Koper schreef:
Ik ben het niet eens met de titel. Zoals ik het lees stel je dat een paard van 3 mag worden ingereden en wil je weten waarom. Ik vind dat een driejarige niet mag worden ingereden.

Als je wil weten waarom het gebéúrt... dan heb je een andere titel nodig ;)


TS vraagt zicht af hóe die grens van 3 jaar ooit is bedacht. Of daar ooit een onderbouwing voor geweest is.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:44

Ik heb het idee dat die grens wel aan het verschuiven is. Ik heb 15-20 jaar geleden nog wel meegemaakt dat paarden met 2,5 voor dat eerste rondje ohz gingen en daarna de winter het land op gingen om met 3 aan het echte werk te gaan. Nu is die grens al verschoven naar eerste ding met 3 en echte werk met 4. Ik denk dat t ook echt per paard verschilt. Ik ken paarden die met 3 echt al wel klaar zijn voor wat (licht) werk en ik ken ze die met 4 echt nog puppeke zijn. De groei is ook heel verschillend. Ik heb een paard staan die met zijn 5e pas ingereden is omdat ie met 3 nog super klein was. Uiteindelijk was ie pas met 7/8 echt uitgegroeid. Na zijn 6e is er nog 4 cm bij gekomen.

Kortom, kijk naar het paard en oordeel niet van een afstand. Ja, er spelen ook economische motieven mee, maar ook een handelaar wil zijn goede naam houden en geen paarden afleveren die na een paar jaar stuk zijn. Bad for business.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:48

In mijn vroeger, nog weer wat langer geleden dan de jouwe, was het toch wel al met de 3 een keer of 10 er op en dan weer terug het land in.
En 1 die er puppy uit zag met 3,5 of juist met 4.
En eigenlijk bij allemaal, ook de 4 jarige nadat ze draf en galopje hadden weer een paar maanden het land in.
Maar er werd niet gezegd 3 mag echt niet schandalig.

Shaoud

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 15:59

Bedankt voor de reacties, ik zal uitgebreider reageren als ik wat meer tijd heb :)

Shaoud

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 08:10

Koper schreef:
Ik ben het niet eens met de titel. Zoals ik het lees stel je dat een paard van 3 mag worden ingereden en wil je weten waarom. Ik vind dat een driejarige niet mag worden ingereden.

Als je wil weten waarom het gebéúrt... dan heb je een andere titel nodig ;)


Ik snap je punt, ik had er misschien beter van kunnen maken: waarom worden paarden vanaf 3 jaar ingereden? :)

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 08:27

Eindeloze discussie die vooral gestoeld is op meningen helaas.. Ik ga me er verder niet in mengen maar wilde deze tekst toevoegen. Geschreven door een quarter trainer in de VS. Waar het nog altijd gebruikelijk is om de paarden te starten tussen de 20 en 24 maanden. Naar mijn meningen draagt ze enorm interessante punten aan.

Citaat:
Chelsea Schneider:
I often read with the mass coverage of social media, how starting a horse as a 2-year-old or a coming 2-year-old will “cripple” them. "They will be done by the time they are 5." "Poor thing won't be able to walk at 10." We see lots of generic horse owners have their outside perspectives and opinions that showing them as 3, 4, 5 and 6 year olds is too early. We read/hear you should wait to start them until they are at least 4 year olds. However, I beg to differ for many reasons the big one is science and proven facts. So sit down and take a read.

The famous Wolff’s Law. Don't know what it is? Let me explain a little. It’s not an opinion, it’s not a hypothesis, it’s a law that’s been proven time and time again across all animals. Developed by the German anatomist Julius Wolff in the 19th century, states that bone in a healthy person or animal will adapt to the loads under which it is placed. Bone is constantly being formed and resorbed. Bone growth occurs when calcified matrix is formed faster than it is resorbed. Diameter growth occurs when matrix deposition occurs on the outer surface of the bone. Linear growth in long bones occurs at epiphyseal plates. These plates are between the epiphyses and diaphysis of the bone. Columns of chondrocytes on the epiphyseal side divide continuously causing this growth.

As the collagen layer thickens, older collagen calcifies and older chondrocytes deteriorate. Osteoblasts lay down a bone matrix on top of a cartilage base. The shaft lengthens as new bone is added at the ends. As long as the epiphyseal plate is active, long bone growth continues. Bone will constantly remodel throughout life. It is necessary to tell the bone where the areas of stress are going to be so that it can remodel and strengthen in preparation for the event. Riding a horse in general as a 2 year old the bones start to feel where the weight is being applied and the body goes to work. Bone cells, in particular osteocytes, are extremely sensitive to mechanical stress, a quality that is linked to the process of mechanical adaptation. Bone remolding consists of two stages, resorption and formation. During resorption, old bone tissue is broken down and removed by special cells called osteoclasts. Once this has been done, bone formation begins and new bone tissue is laid down to replace the old. This task is performed by special cells called osteoblasts. Osteoblasts produce collagen, enzymes, and other proteins that make up the organic portion of the bone matrix. Vigorous exercise and healthful diet with adequate calcium, protein, and vitamin D are essential in achieving sufficient bone mass during the bone adaptation process. Just like muscle, bones respond to certain kinds of training by hypertrophying. By putting enormous stress on bones, cartilage inside bones may become bones, causing plates to close. The actual amount of growth in a bone depends upon the NEED for it. As force is applied, the bone will remodel itself to better handle the force. In a reining horses, for example, the bones of the legs and feet strengthen to handle the impact of stopping a turning. Although this will alter throughout life, the main effects will be seen during the period of growth, when remodeling is most evident. It is in this period that the actual length of a limb bone is being determined. The actual amount of growth in a bone depends upon the need for it. In order for horses to be strong throughout life they need the dense bones which only happens when exercise, weight and pressure is applied. In relation to soft tissue, Davis’s Law explains how soft tissue remolds itself according to imposed demands as well just like the bone.

You can look at it this way, if you had a child and that child only roamed around the house until they were 15 and then you put a 30lb back pack on them and asked them to run to the other end of a football field they would break a bone or tear a ligament before they hit the 10-yard line. Why? Their bones are thin and weak along with many other things in their body. Their body leaned during their growing phase there was no pressure the bones only grew for house hold walking, not sports. I hear and see constantly people who wait to start their horses until they are 6,7, 10 and they think because they are mature now they are ready to be started, so because of their age they start them into a training program as if they have been rode their whole lives and what’s the first thing that happens? They go lame, they tear a suspensory, they break their coffin bone, they break their sesamoid bone, spiral fracture of the cannon bone, soft tissue damage. Why does this happen? Because they were the kid who lived in the house till they were 15 that had a backpack put on and where asked to run. Even with a slow start the chance of injury compared to one started as a 2-year-old are massive. There is significant study and proof of horses raced at the age of 2 compared to being raced at 4 sustained far less injuries to the 4 year olds who frequently came up lame and many sustained career ending injuries.

Exercise, pressure and weight are major essential tools for bone growth. There are a few other things that are your best friend lets talk about those.

Ever wonder why people are so high on the Theraplate? The vibrating platform works by triggering bones to generate tiny electric fields. These tiny currents may turn on genes that affect bone remodeling and growth. That’s when a series of experiments showed that bone is piezoelectric, meaning that bending or deforming its crystal structure creates local electric currents. These currents where quickly linked to bone growth in studies that seemed to explain why exercise strengthens bones(riding) and immobilization (being left in a pasture) weakens them. So, when you done with your ride for the day or a great way to warm up the body to exercise is to put them on the theraplate.

Ultimately You can still sit and attempt to judge someone for starting a 2-year-old or a coming two-year-old but it all boils down to science and knowing what you’re doing. They are individuals after all. Some can take a lot of pressure and some cannot. Bone growth however no matter what comes from exercise and weight in order to building and strengthening the bones needed for that horse’s career path. And that starts at a young age not when they are 5. Along with this, many people's personal opinions most with no experience raising horses from conception to riding let alone starting horses automatically think a 2 year old being started means they go into some rigorous 5/6 day a week 45-60min work out. When In fact it's more around 2-3 days a week for 2-5 mins for the first 30-60 days in which the program goes to 3/4 days a week for 10-15 mins and steadily climbs from there. A horse being started as a 2 year old is not being rode as a horse with a year or two of riding on it. People like to ignore that or just don't know. That's again where each one is an individual and you have to listen to what they are capable of handling. Other things do play a large roll in a strong horse for a long healthy life such as nutrition. So let's break this down even more.

Bones are a fascinating subject in general, from the wide general perspective we just covered down to the cellular level which can be genetic and what you are feeding them. There are two types of bones, compact and spongy. Compact being the dense hard bone and spongy being the cancellous bone which does not contain osteons. Then you have the four main principle types of bone cells in the tissue which are osteoprogenitor cells, osteoblasts, osteocytes and osteoclasts. Then you have an abundant of mineral salts, primarily hydroxyapatite, some calcium carbon at and most of all calcium phosphate. These salts are the framework of collagen fibers which is a process we have all heard called calcification. Mineral salts confer hardness on the bone while collagen fibers give the bone tensile strength (bend to a certain point and not break.)

Now with compact bone you have something called osteons which is a community of cells called osteocytes, you have a central canal which houses the periosteal arteries and veins to feed and remove the waste and CO2 created by the cells within the bone. The nutrient artery sends branches into the central Haversian canals to provide for osteocytes. The arty continues into the medullae to supple blood for the marrow and osteocells via the epiphyseal artery. The periosteal arteries pass through the Volkman’s canal to multitude of vessels that supply the outer compact bone. Now while I’m sure this sounds like a bunch of crazy talk I want you to think about your feed program. Sweet feeds that are extremely high in sugar content, do what to the blood? They make the blood thicker and impair the flow of the blood. When the blood gets down to the periosteal arteries that feed the bone its nutrients needed for strong healthy bone growth they are minimized. Think of sucking water through a straw versus a thick milk shake. When the blood has a very limited flow through the canal to the outer layer of bone it can cause the bone to not fully develop leaving holes or as we dread to hear on a pre purchase exam an OCD. So when it comes down to growing strong healthy stock your number one concern should always be your feed program from in-utero to old age. Followed by them having the proper amount of exercise and weight to grow the density of the bones, tendons, and ligaments. Now yes, there are other things that can cause an OCD or cause one to not heal however nutrients in the bone is the biggest. Your feed program feeds into the overall strength and development of the skeleton from in-utero to the day they die.

I have always been a big advocate for the equine athlete. After all we are the ones asking them to perform. Just remember every horse is an individual. You can cripple a long yearling or a 10 year old the same it's all in how you ride them, grow them and care for them. Just because one can handle it doesn't mean the other can wether that's structurally or mentally.

Hope you enjoyed the read

(Edit: This was a post to my personal wall, it's not professionally written or cited as it sure wasn't intended for the 800+ shares it has received so far. Therefor I listed some sources below)
Sources:
- Professor John Adams
- Mosby's Medical Dictionary, 9th edition. © 2009, Elsevier.
- How bone remodeling works, Ryan Nguyen
- American College of Veterinary Surgeons
- College of Veterinary Medicine & Biomedical Sciences

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:14

Je weet dat een discussie doodslaat als iemand begint te quoten met lappen tekst in een buitenlandse taal :D

Ik vind de uitleg van Ibbel eigenlijk wel het meest plausibel. Dat zal het wel zijn.

Ik geloof iid ook uit eigen praktijk dat 3-jarige paarden er wel aan toe zijn om iets te gaan doen. Maar het moderne warmbloed sportpaard is imo dan nog niet sterk genoeg om echt gewicht te gaan dragen. Onder lichte tienermeisjes af en toe een rondje doen, dat kan prima bij 3 jaar.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:19

[quote="Dees"]Je weet dat een discussie doodslaat als iemand begint te quoten met lappen tekst in een buitenlandse taal :D

[quote]

Oh sorry, doodslaan heb ik zeker niet bedoeld!

Het is alleen wel zo dat als je iets grondig wilt onderbouwen er nogal vaak veel woorden voor nodig zijn en om nu alles te gaan vertalen ging me wat te ver. En Engels is niet zo bijster buitenlands meer toch?