2 totaal verschillende instructeurs. Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

2 totaal verschillende instructeurs. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 18:29

Hoi,

Ik rijd 1x per week priveles op mijn verzorgpaard. Dat gaat super goed. Waar hij eerst heel druk en rennerig was, hebben we hem rustiger en meer ontspannen gekregen. Eerst heel erg tegen het bit en raakt snel gefrustreerd als hij iets niet kan of snapt. Ook daar flinke vooruitgang. Was stijf als een plank en loopt nu zoveel losser. Gaf mij altijd goeie oefeningen als huiswerk en t werpt zijn vruchten af. Super instructice dus. Een die echt naar combi paard/ ruiter kijkt. Die echt probeerd een paard lekker met zo min mogelijk dwang en pressie middelen te laten lopen, op een tempo die paard en ruiter aan kunnen. En niet overvraagd.( zonder zweverigheid laat dat duidelijk zijn) Heel veel aan gehad en nog.

Nu ben ik dus daarnaast nog een paar lesjes gaan volgen in een kleine groepsles met volwassenen. Dat is wel weer andere koek. Hier worden we flink aan t werk gezet. Zij de instructice van deze groep heeft veel meer focus op mij als ruiter( houding, zit etc) en vraagt flink meer van mijn paard. Veel technischer en veel kritischer.Minder ach dat vind hij lastig. Meer het type doorpakken.Wat op zich ook weer veel aha momentjes opleverde. En waar ik even bang was dat ze mijn paard misschien wel iets te fanatiek aan t werk wou zetten en ik straks weer een gespannen, gefrustreerd paard onder mij had lopen, was dat dus geenzins t geval.
Hij loopt als een zonnetje.


Nu blijf ik bij allebei wel rijden, maar ik ben wel wat in de war, want hoe krijg ik dit gecombineerd?
Hoe ga je van allebei dingen samenvoegen?
Want er is voor allebei veel te zeggen, maar allebei wel met andere aanpak.
Zijn er meer mensen die meerdere lesgevers hebben en hoe beleven jullie dit?
Kunnen jullie 2 verschillende les stijlen goed combineren bij het vrij rijden?

Ik ben echt heel benieuwd!

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: 2 totaal verschillende instructeurs. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:48

Ik begrijp je helemaal.
Ik rijd op het moment ook bij twee verschillende instructrices en probeer van allebei wat mee te nemen.
Voor mijn bijrijdpaardje probeer ik ook van beide het beste mee te nemen.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:50

Lastig

Ben je in beiden lessen even consequent?

Tis maar wat je verstaat onder doorpakken. Indien dit betekend consequent zijn - dan ja - kan niet goed zijn dat hij in 1 les meer mag dan de andere

Indien doorpakken = meer vragen, denk ik niet dat dit kwaad kan. Ik pak mijn paard ook niet elke dag door. Maar consequent ben ik altijd

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van andere bokkers

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: 2 totaal verschillende instructeurs. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:57

Ik rij ook bij twee verschillende instructeurs, beide wel in de klassieke richting, maar ze hebben elk hun eigen manier, input en tips.
De ene instructeur gaat meer in beweging op de volte gaan werken, waar de andere instructeur een aantal dingen uit stilstand gaat beginnen om die zo later in de oefeningen te verwerken.
Beide bevallen prima, ik haal eruit wat ik kan gebruiken en combineer de boel :).

Quanneh

Berichten: 1575
Geregistreerd: 01-03-14

Re: 2 totaal verschillende instructeurs. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 19:07

Eerst reed ik inderdaad ook bij twee verschillende.
Mijn instructrice was heel fijn en dacht echt mee met mij, zo deden we alles lekker op zijn tijd en gewoon lekker oefenen zonder druk.
Mijn instructeur, waar ook de eigenaar bij rijd, is heel erg van het aanpakken. Eerst vond ik dat ook een beetje minder fijn, maar als ik vergelijk met wat de twee lessen mij opleverden was het wel een heel groot verschil. In één les krijg ik bij mijn instructeur veel meer mee en gelijk al een vooruitgang, terwijl het bij mijn instructrice meer op de lange termijn was.

Op dit moment rijd ik alleen nog maar bij mijn instructeur i.v.m. geen mogelijkheid meer; vooral qua geld tikte het toch wel aan. Mocht ik wel weer geld hebben weet ik niet of ik weer twee zou doen, omdat het toch wel flink schakelen altijd was. Toch heb ik er wel heel veel van geleerd!

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 19:12

Heb ik ook gehad.
In een jaartje van 3 verschillende mensen les gehad met totaal verschillende visies:
Nr1: Paard was jonkie en alles moest duidelijk uitgelegd worden
Nr2. Vast houden tot paard losliet
Nr3. Huidige instructrice is meer vanuit basis en rechtrichten.

Zelf nu eindelijk echt te vreden en heb eindelijk een heel ander paard, die met mij mee werkt en graag haar best doet. Voorheen combineerde ik groepslessen op iemand anders zijn paard met les van toen der tijd instructrice 1/2. Hier merkte ik wel dat ik op 2 totaal verschillende manieren les kreeg en uiteindelijk heb ik gekozen voor de privé lessen aangezien ik mij meer in die manier kon vinden.
Zolang jij van beide leert, en je niet te veel verschilt per dag is het in mijn inziens prima te doen.

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 19:14

FatCat schreef:
Lastig

Ben je in beiden lessen even consequent?

Tis maar wat je verstaat onder doorpakken. Indien dit betekend consequent zijn - dan ja - kan niet goed zijn dat hij in 1 les meer mag dan de andere

Indien doorpakken = meer vragen, denk ik niet dat dit kwaad kan. Ik pak mijn paard ook niet elke dag door. Maar consequent ben ik altijd

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van andere bokkers



poeh goeie vraag, lastiger om duidelijk op te antwoorden. Een voorbeeld. Hij kan op een gegeven moment bijvoorbeeld gaan trekken aan de teugel. Omdat hij iets moeilijk vind of lastig Dat je uit je zadel getrokken word zeg maar. De ene instructeur kijkt veel meer naar wat is de oorzaak en hoe krijgen we het toch ontspannen voor elkaar, zodat hij niet rukjes geeft aan de teugel. Soms betekent dat meer teugel lengte en soms bv ruimte geven met buitenteugel( op volte lichaam paard laten buigen om binnen been) zodat hij niet en met binnen en buitenteugel druk heeft en dus ruimte heeft om beter om mijn binnenbeen te rijden en dus niet op 2 kanten word vastgehouden. Als dat dan steeds makkelijker gaat kun je buitenteugel eraan gaan houden. Ook rijden we veel lang en laag. Nou die andere is dus meer van bij elke ruk dat hij geeft spoor je m even aan. Vanuit achteren oplossen.Altijd vanuit achteren oplossen zegt ze. Buiten teugel en binnenteugel eraan en door....Ze vind dat lang en laag niets. Moet teugels op maat houden. Maar dat werkte dus ook. Allebei zijn ze t wel eens dat zijn achterhand sterker moet worden, zodat hij zijn achterbenen er beter onder kan zetten. Hoop dat t een beetje duidelijker is?

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 19:23

Als ruiter heb ik zelf liever een instructeur tegelijk. Maar soms wissel ik wel van instructeur omdat ik dan weer eens wat andere inspiratie op wil doen, me ergens anders op wil focussen of ....
Dus wel meerdere instructeurs maar na elkaar en niet in één periode.

Als instructeur geef ik ook wel eens les aan mensen die 2 instructeurs tegelijk hebben (waarvan ik er dan eentje ben). In principe helemaal prima als we een beetje op dezelfde lijn zitten.
Eén keer heb ik aan een lesklant aangegeven dat ze beter een keuze kon maken wat ze wilde. Ze had last van angst en werkte bij mij aan de ontspanning. Telkens als de angst weer weg was ging ze weer verder bij haar "wedstrijd/dressuur"instructeur die ze al had voordat ze mij erbij haalde. Dan moest het paard weer "in de krul", paard kwam in verzet, ging steigeren, angst kwam weer terug en alles begon van voren af aan.

Ik vond die verschillen in rijstijl (en ontspanning) te verwarrend voor het paard en heb haar aangegeven dat het m.i. niet werkte. Hiermee wil ik trouwens helemaal niet zeggen dat je geen dressuur en/of wedstrijden kunt rijden met Centered Riding, dat kan prima.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 19:25

Soraya10 schreef:
poeh goeie vraag, lastiger om duidelijk op te antwoorden. Een voorbeeld. Hij kan op een gegeven moment bijvoorbeeld gaan trekken aan de teugel. Omdat hij iets moeilijk vind of lastig Dat je uit je zadel getrokken word zeg maar. De ene instructeur kijkt veel meer naar wat is de oorzaak en hoe krijgen we het toch ontspannen voor elkaar, zodat hij niet rukjes geeft aan de teugel. Soms betekent dat meer teugel lengte en soms bv ruimte geven met buitenteugel( op volte lichaam paard laten buigen om binnen been) zodat hij niet en met binnen en buitenteugel druk heeft en dus ruimte heeft om beter om mijn binnenbeen te rijden en dus niet op 2 kanten word vastgehouden. Als dat dan steeds makkelijker gaat kun je buitenteugel eraan gaan houden. Ook rijden we veel lang en laag. Nou die andere is dus meer van bij elke ruk dat hij geeft spoor je m even aan. Vanuit achteren oplossen.Altijd vanuit achteren oplossen zegt ze. Buiten teugel en binnenteugel eraan en door....Ze vind dat lang en laag niets. Moet teugels op maat houden. Maar dat werkte dus ook. Allebei zijn ze t wel eens dat zijn achterhand sterker moet worden, zodat hij zijn achterbenen er beter onder kan zetten. Hoop dat t een beetje duidelijker is?


Het zijn toch echt verschillende stijlen dan. Persoonlijk zou ik dan gaan voor 1 instructice. Zou je dit niet kunnen bespreken met je "Lang en Laag" instructice?

Persoonlijk vind ik dat Lang en Laag de 1 van de eerste stappen is. En dan komt het oprichten. Mss is ze dat ook wel van plan maar dan meer in de toekomst?

Er leiden meer wegen naar Rome. Moeilijke beslissing.

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Re: 2 totaal verschillende instructeurs. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 19:40

Ja klopt we zijn al wel begonnen met oprichten, maar zij wil vooral die ontspanning erin houden. Maar dat heeft ze dus blijkbaar al heel goed voor elkaar gekregen bij mij en mijn paard aangezien ik anders niet zo had kunnen rijden op mijn paard als instructice 2 dat graag ziet. Dus in die zin ben ik super blij met haar, maar bij instructice 2 word ik zelf ook goed aangepakt en gecorrigeerd en ook dat is heel fijn. Daarom vind ik ze beide ook zo fijn. Nu nog ff puzzelen hoe ik dit zo goed mogelijk kan toepassen als ik gewoon zelf aan t rijden ben. Dat is de grootste uitdaging

scrabbel

Berichten: 946
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:01

Nummer 1 is het beste voor het paard. Vanuit rust en respect werken. Soms merk je dan inderdaad als je een keer doorpakt dat er meer mogelijk is dan het paard eigenlijk had laten zien.

Stel je gaat alleen verder met nummer 2 gaan met die banaan ;) Dan loop je zeker het risico dat het paard zich weer helemaal vast gaat zetten en gestressd wordt. Meestal wordt dit dan weer opgelost met zwepen, sporen en nog meer teugeldruk. Hiermee kun je ook prima de Z halen. Een losse rug hoeft niet meer in de lagere klassen (iets waar ik niks van begrijp). Wat de gevolgen zijn voor je paard op langer termijn dat is een ander verhaal.

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 21:16

quickie schreef:
Nummer 1 is het beste voor het paard. Vanuit rust en respect werken. Soms merk je dan inderdaad als je een keer doorpakt dat er meer mogelijk is dan het paard eigenlijk had laten zien.

Stel je gaat alleen verder met nummer 2 gaan met die banaan ;) Dan loop je zeker het risico dat het paard zich weer helemaal vast gaat zetten en gestressd wordt. Meestal wordt dit dan weer opgelost met zwepen, sporen en nog meer teugeldruk. Hiermee kun je ook prima de Z halen. Een losse rug hoeft niet meer in de lagere klassen (iets waar ik niks van begrijp). Wat de gevolgen zijn voor je paard op langer termijn dat is een ander verhaal.



Dat is gelukkig ook niet mijn bedoeling. Ik houd ze voor nu allebei aan.Was ook benieuwd wat andere bokkers ervaren en hoe ze dat toepassen.

JoltsjeJarig

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: 2 totaal verschillende instructeurs. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:28

Ik denk dat je prima van beide het beste kan meenemen.

Een paard hoeft niet altijd in de oprichting en terug naar de basis met lang en laag is altijd prima.

Wat betreft consequent en phet probleem wat je benoemd. Kies daar voor jezelf de beste aanpak. Zodat het duidelijk is voor je paard. Dir kun je eventueel ook bij de andere instructrice aangeven. (Of dat altijd wordt gewaardeerd weet ik niet).

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:57

Soraya10 schreef:
Nu blijf ik bij allebei wel rijden, maar ik ben wel wat in de war, want hoe krijg ik dit gecombineerd?


Hoe denk je dat dat voor je paard moet zijn. De ene keer pak je door. De andere keer zoek je de ontspanning op.
Wat je ook kiest, kies voor 1 lijn, 1 duidelijke aanpak. Jouw paard weet nu absoluut niet waar het aan toe is. En aangezien het een verzorgpaard is ga ik er vanuit dat er ook nog andere mensen op zijn rug zitten.
Je kunt pas vorderingen maken met een paard wanneer hij je echt begrijpt. En dat lukt alleen als je heel consequent alles blijft herhalen en belonen. Steeds op exact dezelfde manier. Pas wanneer je je paard echt nieuwe oefeningen wilt gaan leren zul je zien dat je vast loopt omdat je paard het niet meer begrijpt.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: 2 totaal verschillende instructeurs. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:15

Ja, ik heb er zelfs drie, alhoewel ik momenteel maar bij eentje aan het lessen ben. Met de huidige is het wel maar tijdelijk omdat hij een andere discipline beoefent en als ik eenmaal op niveau ga komen hij me niet meer zal kunnen helpen..
Nummer 1: erg klassiek en gericht op het rijtechnische
Nummer 2: vooral prestatie en proefgericht
Nummer 3: gericht op de lichamelijke ontwikkeling, jonge paarden, basisoefeningen e.d.

Ze sluiten alledrie perfect bij elkaar aan en ik pik van ze allemaal kleine beetjes mee. Zolang het niet tegenstrijdig is met elkaar zie ik niet in waarom je niet meerdere instructeurs tegelijk kan hebben.

Maudfaldo
Berichten: 42
Geregistreerd: 28-04-17

Re: 2 totaal verschillende instructeurs. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:26

Ja ik heb echt precies hetzelfde...

Anoukloves_
Berichten: 568
Geregistreerd: 24-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:46

Ik heb hetzelfde. Rijd priveles en groepsles en krijg dus les van 2 personen.

Tijdens de priveles loopt mijn paard een stuk fijner. Toch ging ik ook naar de groepsles omdat mijn paard heel erg kan reageren op andere paarden. Dat was mijn training tijdens de groepsles. En soms zei die instructrice wel goede dingen en soms niet.

Ben nu tijdelijk gestopt met rijden ivm dracht. Twijfel heel erg of ik weer moet starten met de groepsles. Ik denk van niet omdat het rijden er niet beter van wordt.

Als jou paard bij beide wel fijn loopt zou ik het zo laten en tijdens zelf rijden gaan zoeken naar een combinatie die het beste bij jullie past.

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 09:17

Abacab schreef:
Soraya10 schreef:
Nu blijf ik bij allebei wel rijden, maar ik ben wel wat in de war, want hoe krijg ik dit gecombineerd?


Hoe denk je dat dat voor je paard moet zijn. De ene keer pak je door. De andere keer zoek je de ontspanning op.
Wat je ook kiest, kies voor 1 lijn, 1 duidelijke aanpak. Jouw paard weet nu absoluut niet waar het aan toe is. En aangezien het een verzorgpaard is ga ik er vanuit dat er ook nog andere mensen op zijn rug zitten.
Je kunt pas vorderingen maken met een paard wanneer hij je echt begrijpt. En dat lukt alleen als je heel consequent alles blijft herhalen en belonen. Steeds op exact dezelfde manier. Pas wanneer je je paard echt nieuwe oefeningen wilt gaan leren zul je zien dat je vast loopt omdat je paard het niet meer begrijpt.



Ik heb tot nu toe vanuit ontspanning gereden bij het vrij rijden. Het meisje die ook op hem rijd doet graagalleen buitenritten, terwijl ik echt meer van t bakwerk ben, dus in die zin is dat een mooie combi denk ik zo. Ik ga zoals hier geopperd word gewoon t beste van alle 2 meenemen, maar wel vanuit de ontspanning.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: 2 totaal verschillende instructeurs. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:29

Het kan ook wel les van 2 verschillende mensen. Maar het ligt ook heel erg aan je ambities.

Het klinkt wel mooi, Ik neem het beste van alle 2 mee in mijn rijden.
Maar dan vraag ik me af, kun je zelf wel beoordelen wat het beste is? Als je zelf al een aantal paarden van 0 tot ZZZ hebt opgeleid dan kun je daar wel een aardige inschatting van maken wanneer je met een nieuw paard op basisniveau bezig bent. Dan laat je je vooral inspireren door je trainer.
Maar als je zelf nog niet zo veel ervaring hebt in het africhten en trainen van paarden omdat je vooral veel km hebt gemaakt en recreatief rijdt, maar nu de ambitie hebt om echt te leren rijden, dan zit je in een heel andere situatie. Ik zie heel veel mensen die wel graag die WP willen hebben in de klasse waarin ze rijden. Zelf voor het eerst L of M rijden. En dan toch van 2 of zelfs 3 of 4 verschillende mensen les hebben. Dat leidt echt nergens toe en is verspilling van je geld.

_Harry
Berichten: 56
Geregistreerd: 26-05-17
Woonplaats: Derde boom links

Re: 2 totaal verschillende instructeurs. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:36

Ik kan dat niet, zeker niet met 1 paard. Ik ga dingen dan door elkaar halen.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: 2 totaal verschillende instructeurs. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:49

Herkenbaar Harry. Het kan al op hele simpele dingen ontstaan. Welke hulpen gebruik je bij het achterwaarts gaan? Gebruik je wel/geen been, verplaats je je been, hoe voer je de druk op.
Maar vaak gaat het nog verder, wat is het juiste tempo om je paard in los te werken? De ene trainer neemt een rustige draf, een beetje onder het tempo, de andere trainer wil juist een heel actieve draf. Het is geen kwestie van goed of fout. Maar wel in het consequent zijn. De ene week lekker relaxed losdraven, de andere keer actief voorwaarts. Niet handig

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:59

Citaat:
Een voorbeeld. Hij kan op een gegeven moment bijvoorbeeld gaan trekken aan de teugel. Omdat hij iets moeilijk vind of lastig Dat je uit je zadel getrokken word zeg maar. De ene instructeur kijkt veel meer naar wat is de oorzaak en hoe krijgen we het toch ontspannen voor elkaar, zodat hij niet rukjes geeft aan de teugel. Soms betekent dat meer teugel lengte en soms bv ruimte geven met buitenteugel( op volte lichaam paard laten buigen om binnen been) zodat hij niet en met binnen en buitenteugel druk heeft en dus ruimte heeft om beter om mijn binnenbeen te rijden en dus niet op 2 kanten word vastgehouden. Als dat dan steeds makkelijker gaat kun je buitenteugel eraan gaan houden. Ook rijden we veel lang en laag. Nou die andere is dus meer van bij elke ruk dat hij geeft spoor je m even aan. Vanuit achteren oplossen.Altijd vanuit achteren oplossen zegt ze. Buiten teugel en binnenteugel eraan en door....Ze vind dat lang en laag niets. Moet teugels op maat houden. Maar dat werkte dus ook. Allebei zijn ze t wel eens dat zijn achterhand sterker moet worden, zodat hij zijn achterbenen er beter onder kan zetten. Hoop dat t een beetje duidelijker is?


Natuurlijk 'werkt' het allebei - de duizend dollarvraag is, wat er precies gebeurt.
Zeker bij een jonkie vind ik het voorkomen belangrijk. Dus: hij trekt aan het bit - jij/ je instructeur hebben een ruiterfout gemaakt en te veel gevraagd. "Terug naar de basis". (Dwz: contactteugel van 2 gram, bekken kantelen, bovenlijn lang maken etc.)

"Van achter naar voor oplossen" klinkt uiteraard prima.
...de grote vraag is: 'even aansporen als hij zegt dat het te veel is' kan al snel een straf worden.
(...en nee, ik heb liever geen paard dat aan het bit trekt!)
En grote kwestie nummer twee is, wat doet de achterhand als je hem aanspoort. Herinnert hij zich "Oh, ja, laat ik mijn bekken kantelen en een tandje bijzetten! Dan lukt het waarschijnlijk wel!" of holt hij vooral op de voorhand weg (en moet hij in het ergste geval een andere manier verzinnen om zijn onvermogen te communiceren).

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 14:50

Hij is geen jonkie meer, hij is 12. Heb ook geen wedstrijd ambitie ben moeder en werk die tijd is er ook niet voor,dus ook niet daar bovenop de haast om hem snel op een bepaald niveau te krijgen. Wel vind ik het leuk om te lessen en samen met het paard te werken en te groeien en te leren. Toen ik hem net ging rijden was hij heel erg tegen de hand en rennerig, had scherp bit in als oplossing( niet mijn oplossing) en daarom ben ik eigenlijk eerst begonnen met lessen. Dat rennerige is eruit, bit is verwisseld voor trensje, alleen als hij iets lastig vind dan wil hij nog wel gaan trekken. Ik vind t vooral leuk dat we samen steeds beter worden en hij ook lekker losser word in zijn lichaam. Hij rent niet op de voorhand weg als ik hem aanspoor.Het is een eerlijk paard, dat goed aangeeft wanneer hij iets niet kan of moeilijk vind, dus geen goedzak die alles over zich heen laat komen.Ik neem de oefeningen van de les mee in t vrij rijden. Dus wat ik die week gehad heb neem ik mee in herhaling tijdens vrij rijden. Ik ga met prive instructeur nog hebben over de aanpak van lesgever 2 en advies vragen erover. Ik word goed begeleid en als iets niet lukt of ik loop tegen iets aan oid ben ik altijd weer in de priveles de eerste om advies te vragen.

Dus t is niet dat ik maar wat aan t aanklooien ben. Ik was benieuwd wie nog meer reed met verschillende instructeurs of en hoe dat bevalt en of ze ergens tegen aanlopen en hoe zij ermee omgaan. En hoe zij evt de boel combineren.

JosanneD

Berichten: 84
Geregistreerd: 26-03-12
Woonplaats: Rijssen

Re: 2 totaal verschillende instructeurs. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:54

Ik heb ook les van verschillende instructrices. Manegeles op een manegepaard of op mijn verzorgpaard en de clubles altijd op mijn verzorgpaard. Ik probeer van beide wat mee te nemen en dit te combineren. Beide geven ze nuttige tips en bekijken ze dingen vanuit een hele andere insteek. Ik vind het dan eigenlijk ook erg fijn.

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Re: 2 totaal verschillende instructeurs. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 19:06

Naar mijn idee moet je hier ook vooral gaan kijken naar jouw eigen doel. De eerste instructrice lijkt me een heel fijn iemand om mee samen te werken, vooral als je niet direct wedstrijdgericht wilt gaan. De groepslessen lijken mij eerder als iemand die prestaties wilt zien en heel wedstrijdgericht is. Persoonlijk vind ik ze heel erg ver uit elkaar liggen qua visie om te combineren! Wat ik wel kan zeggen is dat zowel constant lang en laag als constant opgericht rijden niet goed is voor je paard. Een bodybuilder kweekt ook geen spiermassa door 1 uur lang met een gewicht boven zijn hoofd te staan, maar net door af te wisselen van houding. Zo gaat het ook bij paarden in principe. Ik probeer bv altijd lang en laag in te rijden, na een goed kwartier losrijden neem ik hem meer op en gaat hij meer 'aan het werk'. Tussendoor als hij dan echt een mooi stukje laat zien of er even nood aan heeft, dan geef ik hem even de ruimte om hals te strekken. Ook binnen een gang speel ik heel erg met lang-laag en opgericht. Sinds ik zo rij heb ik een heel ander paard!