Trainen met S&T?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:00

DreamGuide schreef:
Ten eerste: Ik heb geen problemen met constante aanleuning op, misschien, eens in de 2 maanden na.

Ten tweede: Zover dat iets is wat 'opgelost' moet worden, wil ik dat zoveel mogelijk gewoon doen door door te rijden.

Ten derde: Nog ik, nog mijn instructeur willen overstappen op een stang en trens hoofdstel. We hadden gewoon een gesprek over het verschil tussen slof en S&T en de uitwisselbaarheid daarvan, als gevolg omdat ik hem had verteld over een vriendin die nooit zonder sloft of S&T reed.

Ten vierde: Ik heb nooit gevraagd om alternatieven, ik heb geen problemen met rijden en ben prima tevreden. Ik verwacht geen perfectie van mijn jonge paard.

Ten vijde: Ik vind bokt erg, omdat ik van alle kanten commentaar en kritiek krijg op een rijstijl die ik niet navolg en alles wat ik zeg wordt gewoon over heen gewalst, er wordt niet geluisterd.



Ik luisterde wel naar je vraag en gaf daar uit eerste hand ervaringstips op. Daar wordt ook niet op gereageerd......

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis


Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:01

stitchlover schreef:
Ik luisterde wel naar je vraag en gaf daar uit eerste hand ervaringstips op. Daar wordt ook niet op gereageerd......


:(:)

Je bent niet de enige...

Jammer dat zo'n discussie (waar sowieso natuurlijk maar weinig kanten aan zijn) op niets uitloopt.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 14:04

stitchlover schreef:
DreamGuide schreef:
Ten eerste: Ik heb geen problemen met constante aanleuning op, misschien, eens in de 2 maanden na.

Ten tweede: Zover dat iets is wat 'opgelost' moet worden, wil ik dat zoveel mogelijk gewoon doen door door te rijden.

Ten derde: Nog ik, nog mijn instructeur willen overstappen op een stang en trens hoofdstel. We hadden gewoon een gesprek over het verschil tussen slof en S&T en de uitwisselbaarheid daarvan, als gevolg omdat ik hem had verteld over een vriendin die nooit zonder sloft of S&T reed.

Ten vierde: Ik heb nooit gevraagd om alternatieven, ik heb geen problemen met rijden en ben prima tevreden. Ik verwacht geen perfectie van mijn jonge paard.

Ten vijde: Ik vind bokt erg, omdat ik van alle kanten commentaar en kritiek krijg op een rijstijl die ik niet navolg en alles wat ik zeg wordt gewoon over heen gewalst, er wordt niet geluisterd.



Ik luisterde wel naar je vraag en gaf daar uit eerste hand ervaringstips op. Daar wordt ook niet op gereageerd......


Sorry, dat bedoelde ik niet zo. Dit komt gewoon ineens heel hard aan op me, zeker omdat ik nooit kwade bedoelingen heb en alleen maar zielsveel van mijn paard houdt.

Wat je zei kan ik me overigens wel compleet in vinden. Inderdaad hard zijn en ineens druk zetten werkt alleen maar averechts. Zachtjes kneden met wat been erbij werkt bij die van mij ook veel fijner.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Trainen met S&T?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:07

Je zegt dat je ongeveer eens in de twee maanden wat moeite hebt met de aanleuning. Verder niet.
Dat noem ik gewoon een slechte dag.
Die heeft elk paard, ook die van Edward Gal en Charlotte Dujardin.
Gewoon accepteren en op naar een nieuwe dag waarop het wel goed gaat.
Ook met een stang en trens en een slof zullen deze dagen bestaan.
Gun je paard tijd en heb geduld!

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 14:10

Def schreef:
Je zegt dat je ongeveer eens in de twee maanden wat moeite hebt met de aanleuning. Verder niet.
Dat noem ik gewoon een slechte dag.
Die heeft elk paard, ook die van Edward Gal en Charlotte Dujardin.
Gewoon accepteren en op naar een nieuwe dag waarop het wel goed gaat.
Ook met een stang en trens en een slof zullen deze dagen bestaan.
Gun je paard tijd en heb geduld!


Ik ben het helemaal eens met wat je zegt, en er is natuurlijk niks mis met een slechte dag.
Maar precies hier om komt het heel pijnlijk op me aan als verscheidene mensen ineens zeggen dat ik niet kan rijden, mijn paard pijn doe en in houdingen aan het dwingen ben terwijl dat helemaal niet mijn bedoeling is!

Ik ben prima tevreden met mijn dubbel gebroken trensje en wil daar niks aan veranderen. Desondanks vond ik de discussie van mogelijk een slof inwisselen voor een S&T wel interessant omdat ik nog nooit heb gehoord van iemand die dit heeft gedaan, en of daar misschien een reden voor is of omdat het niet bedacht is. Ik weet het niet, maar was gewoon nieuwsgierig.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:11

Okay, sorry dat ik het verkeerd heb geinterpreteerd.

Je bedoeld dit als hypothetische vraag, maar als je een casus maakt over een bepaald onderwerp dan krijg je ook alternatieven.

Een stang en trens hoofdstel is geen basishulpmiddel, het is een verfijningshulpmiddel. Het is nog steeds de basistraining waar af en toe een storing is in de aanleuning. Dus nee, ik ben van mening dat je de slof niet zou moeten willen vervangen door stang en trens om een constantere aanleuning te creeren.

en editje: Inderdaad zoals gezegd is een keer in de twee maanden een storinkje normaal, iedereen heeft wel eens een slechte dag :)

“My grandfather once told me, ‘Grandson, the world is filled with people. But there’s only a handful of human beings.’” - Moses J. Brings Plenty.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 14:17

Drifter schreef:
Okay, sorry dat ik het verkeerd heb geinterpreteerd.

Je bedoeld dit als hypothetische vraag, maar als je een casus maakt over een bepaald onderwerp dan krijg je ook alternatieven.

Een stang en trens hoofdstel is geen basishulpmiddel, het is een verfijningshulpmiddel. Het is nog steeds de basistraining waar af en toe een storing is in de aanleuning. Dus nee, ik ben van mening dat je de slof niet zou moeten willen vervangen door stang en trens om een constantere aanleuning te creeren.

en editje: Inderdaad zoals gezegd is een keer in de twee maanden een storinkje normaal, iedereen heeft wel eens een slechte dag :)


Ah, ja, ik snap wat je zegt! :j

In dat geval, waarom zouden mensen die hoog niveau rijden dan ineens niet met S&T gaan trainen maar met een trenshoofdstel en een slof? Lijkt me dan zo'n vreemde stap om te zetten...

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:17

Ayasha schreef:
IMO ben je, zoals jij het omschrijft, de S&T en de slof om de verkeerde redenen en dus op de verkeerde manier aan het gebruiken. Een "quick fix" zoals populair is in de hedendaagse dressuur.
Als jouw paard geen nageeflijkheid behoud in een bepaalde oefening verteld ie jou dat de oefening nog te zwaar is of verkeerd gevraagd wordt. Kán je dat onderdrukken met een S&T en/of slof?
Ja, voor het oog wel. Maar de omstandigheden veranderen niet. ik zou verkiezen om te luisteren en als ie het nog dusdanig moeilijk vindt dat hij tegen je hand in komt, wat trager op te bouwen.
Lijkt me op lange termijn een betere oplossing.

Zoals TS hier om schrijft zijn S&T en slof hoe dan ook dwangmiddelen.

Dit :)

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Trainen met S&T?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:22

Heel simpel: correcte nageeflijkheid kan je niet afdwingen, ook niet met een scherper bit. Je kan er hoogstens je paard voor het oog mee in de krul rijden maar dat is iets heel anders dan nageeflijkheid.

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:27

DreamGuide schreef:
Drifter schreef:
Okay, sorry dat ik het verkeerd heb geinterpreteerd.

Je bedoeld dit als hypothetische vraag, maar als je een casus maakt over een bepaald onderwerp dan krijg je ook alternatieven.

Een stang en trens hoofdstel is geen basishulpmiddel, het is een verfijningshulpmiddel. Het is nog steeds de basistraining waar af en toe een storing is in de aanleuning. Dus nee, ik ben van mening dat je de slof niet zou moeten willen vervangen door stang en trens om een constantere aanleuning te creeren.

en editje: Inderdaad zoals gezegd is een keer in de twee maanden een storinkje normaal, iedereen heeft wel eens een slechte dag :)


Ah, ja, ik snap wat je zegt! :j

In dat geval, waarom zouden mensen die hoog niveau rijden dan ineens niet met S&T gaan trainen maar met een trenshoofdstel en een slof? Lijkt me dan zo'n vreemde stap om te zetten...


Omdat beiden een ander doel hebben. Slofteugel kan, mits goed gebruikt, net zijn wat er nodig is als er miscommunicatie onstaat en er weer even teruggepakt moet worden op bevestiging in plaats van verfijning.

Een andere manier van communiceren dus. Stel, jij en ik zijn aan het appen en we begrijpen elkaar verkeerd en dus krijgen we bijna ruzie. Dan is het een beter idee om even op te bellen zodat we duidelijker kunnen maken wat we bedoelen.
Slecht voorbeeld misschien maar dat is het enige wat in me opkwam zo snel haha.

“My grandfather once told me, ‘Grandson, the world is filled with people. But there’s only a handful of human beings.’” - Moses J. Brings Plenty.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23416
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:37

Allemachtig! Uitzondering die wel leest daargelaten maar:

MENSEN! HET GAAT NIET OM TS, DAT STAAT ER NU AL 100X

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Trainen met S&T?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:39

De openingspost is gewoon onhandig geformuleerd ben ik bang.
Het tweede gedeelte gaat over de problemen in de aanleuning bij een nieuwe oefening en op slechte dagen met slof rijden.
Niet zo gek dat lezers er dan vanuit gaan dat het om TS gaat.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Trainen met S&T?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:42

Moderatoropmerking:
Dit gaat niet om een rijtechnisch probleem van de TS (dan had het wel bij RT-V gestaan), TS heeft alleen zelf wat voorbeelden gegeven. Het gaat meer om een rijtechnische discussie: kun je om een paard een oefening aan te leren misschien gebruik maken van S&T ipv een slofteugel?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Trainen met S&T?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:47

Uiteraard kan het, alles kan.
Maar ze hebben beide een andere werking. Er zijn zelfs ruiters die met S&T en slof tegelijkertijd rijden.

Hoe minder het paard in te brengen heeft hoe sneller hij voor het plaatje lijkt te leren.
In de praktijk hebben ze gewoon een manier gevonden om zich te ontlasten.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:54

DreamGuide schreef:
Drifter schreef:
Okay, sorry dat ik het verkeerd heb geinterpreteerd.

Je bedoeld dit als hypothetische vraag, maar als je een casus maakt over een bepaald onderwerp dan krijg je ook alternatieven.

Een stang en trens hoofdstel is geen basishulpmiddel, het is een verfijningshulpmiddel. Het is nog steeds de basistraining waar af en toe een storing is in de aanleuning. Dus nee, ik ben van mening dat je de slof niet zou moeten willen vervangen door stang en trens om een constantere aanleuning te creeren.

en editje: Inderdaad zoals gezegd is een keer in de twee maanden een storinkje normaal, iedereen heeft wel eens een slechte dag :)


Ah, ja, ik snap wat je zegt! :j

In dat geval, waarom zouden mensen die hoog niveau rijden dan ineens niet met S&T gaan trainen maar met een trenshoofdstel en een slof? Lijkt me dan zo'n vreemde stap om te zetten...


Omdat je met een slof op een andere manier druk zet dan met S&T
En vele mensen niet het geduld hebben om het netjes op te lossen.
Dus moet er een ander middel gebruikt worden waardoor het paard verder in een houding gedwongen word.

Dit is een gevolg van de moderne rijderij. Veel gas en met de hand op de rem.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Trainen met S&T?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:57

Wat je met slof vaak nog ziet gebeuren is dat de ruiter vergeet om de aanleuning te bewaren, dat doet de slof immers al voor je gevoel. Dan rijden ze dus niet meer op de buitenteugel.
Haal je de slof er dan af dan is de aanleuning beroerder dan ooit te voren en loopt het paard over de schouder weg.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 15:00


Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 15:06

Om op de vraag van de ts te antwoorden: zoals je al aangeeft heb je geen ervaring met de s&t en dat verklaart je vraag wel. Want de werking van een stang en trens lijkt in de verste verte niet op de werking van een slof.
Verder ben ik persoonlijk van mening dat een slof eventueel probleemoplossend kan werken mits juist toegepast, terwijl het gebruik van s&t om een probleem te willen oplossen, juist verergerend werkt. Enige wat je er wellicht mee kan bereiken is dat je het paard wat makkelijker bovenin kan houden maar verder kun je er geen aanleuningsproblemen mee oplossen.
Een slofje zou ik persoonlijk voor de veiligheid kunnen gebruiken (bijv jong paard die flink aan de kletter kan gaan, dus in principe hangt de slof de hele tijd los) of voor een kortdurende inwerking, bijvoorbeeld om een (jong) paard te leren nageeflijk te blijven in het aanspringen (doet hij het goed, dan doet de slof niets, gooit hij zn hoofd erg in de lucht of naar voren dan stoot hij uiteindelijk tegen de slof aan, maar daar heeft ie dus zelf invloed op)
Een stang en trens daarentegen is het eerste wat ik weghaal als er problemen zijn.

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 15:08

@Sizzle, uhh, S&T trens met slof samen? :( Wist niet eens dat dat fysiek mogelijk was, niet mbt het hoofdstel en niet om 3 teugels vast te houden.

@riegje, ik hoor voor mijn gevoel ook veel te veel instructeurs die zeggen dat je druk op de teugel moet nemen en daar doorheen rijden, maar je hoort toch naar je hand toe te rijden? Dus, wat overdreven, maar met een los teugeltje en dan met je been naar contact drijven?

Uit eigen ervaring, vind ik wel dat een slof een groter gevoel van 'controle' geeft over de hoofdhouding, maar dat de prijs die je daarvoor betaald nooit lekker zacht en kauwend is.

@Dorine92, ja, ik weet eigenlijk erg weinig (vrijwel niets) van S&T, heb er ook nog nooit mee gereden. Vandaar dat ik ook nieuwsgierig ben naar het verschil in werken. Wat doet de S&T eigenlijk waardoor het paard hoger wil lopen?

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 15:23

DreamGuide schreef:
@Dorine92, ja, ik weet eigenlijk erg weinig (vrijwel niets) van S&T, heb er ook nog nooit mee gereden. Vandaar dat ik ook nieuwsgierig ben naar het verschil in werken. Wat doet de S&T eigenlijk waardoor het paard hoger wil lopen?

Nou eigenlijk is het zo dat hoe dieper een paard loopt, hoe losser de stang komt te hangen. Dus een paard die je op trens probeert op te richten, die daarbij (omdat hij het moeilijk vindt) de rug laat vallen en zich uit de aanleuning drukt, is op stang en trens makkelijker opgericht en rond te houden. Dit omdat hij, wanneer hij zich opricht en dat zo moeilijk vindt dat hij zich onmiddellijk weer probeert te onttrekken aan de aanspanning, zich "stoot" aan de stang die dan begint in te werken.
Ik vind zelf dat de stang er niet constant aan hoort te staan. Je knelt dan gewoon de onderkaak van je paard af. Steek zelf maar eens je arm tussen de kinketting en de stang en ga dan maar eens aan de scharen trekken. Pas dan begrijp je wat de stang precies doet. En dan snap je gelijk waarom dat 100% anders werkt dan een slof. En dat je daar naar mijn idee niet mee moet gaan rijden als je nog niet op m2 niveau rijdt. Vind het wel een leuke discussie die je bent begonnen

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 15:27

Een goede zit is hierin nog belangrijker dan je beenhulp. met je zit moet je instaat zijn om je paard voorwaarts en onder je te rijden.(dit wel met inachtneming van de africhtingsgraad) Zie beenhulp als hulpmiddel van je zit.
En dan komt de hand pas. in verbinding met paard, het vermogen om met elastische meegevende hand constant contact te kunnen houden, terwijl paard meer of minder druk geeft op de teugel.
met als gevolg correcte aanleuning en nageven.
Dus inderdaad naar de hand toe rijden.
Helaas gebeurt dit niet vaak in de praktijk.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 15:32

Ik heb geen ervaring met slof en wil dat graag zo houden. S&T kan ik wel mee omgaan en heb wel eens spijt gehad dat ik het niet eerder in de training heb ingezet. Ik heb een goede trainer wel eens horen zeggen dat hij tijdens de opleiding vaker gebruik maakt van s&t dan bij een volledig opgeleid paard. Die laatste moet zo goed opgeleid zijn dat een trensje genoeg is. Dit is dan wel een man die heel erg weinig met de handjes in de mond zit. s&t kan, mits goed gebruikt, denk ik drie dingen die een trens niet kan.

1) Druk achter de oren zetten en daardoor helpen bij voorwaarts-neerwaarts
2) kaakflexie (bij sommige paarden)
3) klein stukje helpen verzamelen/oprichten, maar dat is al een gevaarlijke. Eigenlijk is het namelijk correcter om te zeggen dat je via de stang kleinere/directere hulpen kunt geven. Dat zou de praktijk ook moeten zijn.

Bij een paard dat jij beschrijft zou je wat kunnen hebben aan die eerste functie vd stang, maar dan wel alleen met het doel de hals te laten zakken. Niet om een paard rond te krijgen. Het geeft wel veel meer flexibiliteit in hoofd-halshouding dan een slof en zo te lezen is dat het probleem bij jou.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Trainen met S&T?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 15:36

@hierboven, maar waarom zou een s&t het voorwaarts neerwaarts moeten bevestigen/vragen? Dat moet met een normale trens toch makkelijk te behalen zijn?

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 15:38

riegje schreef:
Een goede zit is hierin nog belangrijker dan je beenhulp. met je zit moet je instaat zijn om je paard voorwaarts en onder je te rijden.(dit wel met inachtneming van de africhtingsgraad) Zie beenhulp als hulpmiddel van je zit.
En dan komt de hand pas. in verbinding met paard, het vermogen om met elastische meegevende hand constant contact te kunnen houden, terwijl paard meer of minder druk geeft op de teugel.
met als gevolg correcte aanleuning en nageven.
Dus inderdaad naar de hand toe rijden.
Helaas gebeurt dit niet vaak in de praktijk.

Klopt en eerlijk gezegd snap ik dat wel, want dat is gewoon een gevoel wat je niet zomaar leert. Ik geloof wel dat iedereen het goed wil leren, maar een hoop mensen zullen het gewoon nooit ervaren hebben en misschien ook nooit gaan ervaren, en zullen daardoor dus ook niet snappen wat ermee bedoeld wordt. Zo blijven "van achter naar voren rijden", "achterhand activeren" enz vage begrippen uit de theorieboeken, en uit onkunde en de verkeerde instructie tegenkomen krijg je dan de ellende. Niet uit onwil.

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 15:42

liekec schreef:
@hierboven, maar waarom zou een s&t het voorwaarts neerwaarts moeten bevestigen/vragen? Dat moet met een normale trens toch makkelijk te behalen zijn?

Als het allemaal zo makkelijk was reden we allemaal gp ;)
Maar ik denk dat bedoeld wordt dat de stang druk geeft achter de oren wanneer je eraan zit, en dat het paard daarop zou zakken.

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers