Volgorde beleren jonge paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DanielleVos

Berichten: 221
Geregistreerd: 12-07-11

Volgorde beleren jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 15:59

Helloooo lieve Bokkers,

Ik heb een tijdje gezocht naar een soortgelijk topic, maar heb niets kunnen vinden. Forgive me als er wel al een dergelijk topic bestaat :')


Ik ben sinds kort in het bezit van een jaarling hengstje en vind het leuk om alvast een beetje te oriënteren op het moment dat ik hem ga opleiden. Hij is zelf vrij laat geboren (mei) en ik vraag me met name af hoe jullie het qua volgorde doen met het beleren van de jonkies. 8-)
Wat specifieker: als hij 2,5 jaar is en dan van het weideseizoen in de opfok terug is, wil ik hem laten keuren en op de foto zetten. Dit om even te kijken hoe zijn algehele lichamelijke conditie is en of zijn groeischijven al gesloten zijn. Aan de hand hiervan kan ik onder andere bepalen wanneer ik de training begin. Ik zit alleen met de volgorde van het ruinen en het inrijden. Het liefste zou ik hem tot 3 à 4 jaar hengst willen houden, afhankelijk van of hij dat karakter-gewijs toelaat, omdat dan de ontwikkeling van zijn spieren mijns inziens wat harder aantrekt.

Ik sprak met een fokker die zijn paarden keurt wanneer ze na de zomer uit het land kwamen, en ze dan ook gelijk liet castreren. Daarna reed hij ze in. Aan de andere kant zijn er mensen die ervoor kiezen om te ruinen vlak vóór het weideseizoen en wanneer ze dus om en nabij 3 jaar zijn. Daarna kunnen ze een frisse omgeving in (wei/voorjaar) waarbij ze goed kunnen herstellen van de ingreep. Dit laatste betekent dus ook dat je ze als hengst inrijd.

Hoe doen jullie het? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! *D


Groetjes!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:04

Daar zul je veel verschillende antwoorden op krijgen. :)

Mijn antwoord.
Castreren met een jaar.
Zadelmak maken (ja dat is met ruiter) als ze 3 zijn.
De ene in het voorjaar voor het weide seizoen, de ander na het weideseizoen.
Dat is een keer of 10 erop zitten. Dan kennen ze stap draf en een galopje.
En dan een half jaar laten staan en dan pas beginnen met inrijden.
De ene is dan 3,5, de ander 4.

Dan zijn er nog echte slungels laatbloeiers, daar bovenstaande pas begonnen in het voorjaar van de 4 jaar.

DanielleVos

Berichten: 221
Geregistreerd: 12-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 16:08

bruintje123 schreef:
Daar zul je veel verschillende antwoorden op krijgen. :)

Mijn antwoord.
Castreren met een jaar.
Zadelmak maken (ja dat is met ruiter) als ze 3 zijn.
De ene in het voorjaar voor het weide seizoen, de ander na het weideseizoen.
Dat is een keer of 10 erop zitten. Dan kennen ze stap draf en een galopje.
En dan een half jaar laten staan en dan pas beginnen met inrijden.
De ene is dan 3,5, de ander 4.

Dan zijn er nog echte slungels laatbloeiers, daar bovenstaande pas begonnen in het voorjaar van de 4 jaar.


Ja, dat verwacht ik ook wel! Maar dat is goed! Dan kan ik het van verschillende optieken bekijken! Dankjewel voor je reactie, van het inrijden ben ik het met je eens! Voor het weideseizoen inrijden (ruitergewenning, stuur, rem en gas) terugzetten en na de weide weer oppakken. Maar is 1 jaar niet erg vroeg? de reden dat jk zo laat mogelijk wil castreren is vanwege zijn ontwikkeling! :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Volgorde beleren jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:10

Nee hoor heel veel mensen die met de een castreren. O.a. de fokker waar ik vroeger voor reed.
Geen gedonder met het in groepen plaatsen van de paarden.
En ik ken er geen 1 die niet mooi is geworden daarna.
Ik heb door die ervaringen ook mijn eigen paarden et 1 jaar gecastreerd en ook allemaal mooie paarden geworden. Zonder hengsten gedonder.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:11

Je moet echt doen waar jij je goed bij voelt. Ik heb er nu een uit augustus 2013. Die heb ik met 2,5 de stemcommado's geleerd aan de longe, heb je nog geen vijf keer voor nodig. Ook heeft hij een vrijspringwedstrijd meegelopen, hiervoor maar een keer geoefend gezien het een dressuurpaard is en dus toch geen hoge verwachtingen. Toen paar maanden later paar keer op gaan zitten. Weer wat later voor de band gezet en onder het zadel wat meer bevestigt. Sinds de winter heeft hij eigenlijk niks meer gedaan, februari was ik hem weer wat aan het longeren, maar hij is verschrikkelijk aan het groeien en niet vet te krijgen dus doe ik het nog rustig aan. Hij is overigens ook nog hengst, wordt waarschijnlijk dit voorjaar gecastreerd.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:14

Alle groeischijven zijn pas dicht als ze 7 a 8 jaar zijn. Dan is een paard lichamelijk pas volgroeid. Ik zou zelf met 4 jaar er pas op zitten. Wel kan je natuurlijk alvast veel voorwerk doen zoals hangen, zitten en gewenning van het zadel. Daarnaast veel longeren werk vooraf om het paard al sterk te maken (voornamelijk rug en buikspieren voor het draagwerk). Maar ja, het is jouw paard. Vooral rustig aan doen.

DanielleVos

Berichten: 221
Geregistreerd: 12-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 16:18

Nies_ schreef:
Je moet echt doen waar jij je goed bij voelt. Ik heb er nu een uit augustus 2013. Die heb ik met 2,5 de stemcommado's geleerd aan de longe, heb je nog geen vijf keer voor nodig. Ook heeft hij een vrijspringwedstrijd meegelopen, hiervoor maar een keer geoefend gezien het een dressuurpaard is en dus toch geen hoge verwachtingen. Toen paar maanden later paar keer op gaan zitten. Weer wat later voor de band gezet en onder het zadel wat meer bevestigt. Sinds de winter heeft hij eigenlijk niks meer gedaan, februari was ik hem weer wat aan het longeren, maar hij is verschrikkelijk aan het groeien en niet vet te krijgen dus doe ik het nog rustig aan. Hij is overigens ook nog hengst, wordt waarschijnlijk dit voorjaar gecastreerd.


Dat klinkt goed! Ik was sowieso wel van plan om hem in de winter op 2,5 te beginnen aan de longe en dubbele lijnen. Het enige is wel dat ik Me afvraag of hij als hii als 2,5 jarige in de opfok als hengst mag staan, en dan de wei op als ruin. Als dat kan neig ik naar die optie, want dan kan ik hem wat langer hengst houden en inrijden.

DanielleVos

Berichten: 221
Geregistreerd: 12-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 16:20

Bralindy schreef:
Alle groeischijven zijn pas dicht als ze 7 a 8 jaar zijn. Dan is een paard lichamelijk pas volgroeid. Ik zou zelf met 4 jaar er pas op zitten. Wel kan je natuurlijk alvast veel voorwerk doen zoals hangen, zitten en gewenning van het zadel. Daarnaast veel longeren werk vooraf om het paard al sterk te maken (voornamelijk rug en buikspieren voor het draagwerk). Maar ja, het is jouw paard. Vooral rustig aan doen.


Zeker mee eens! Maar het is verstandig om de benen en rug op de foto te hebben om te kijken of het paard sterk genoeg is om mee aan de slag te gaan. Zowel lichamelijk als mentaal natuurlijk! Ik wilde inderdaad heel rustig aan doen, goed naar hem luisteren en hem niet overhaasten!

DanielleVos

Berichten: 221
Geregistreerd: 12-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 16:23

bruintje123 schreef:
Nee hoor heel veel mensen die met de een castreren. O.a. de fokker waar ik vroeger voor reed.
Geen gedonder met het in groepen plaatsen van de paarden.
En ik ken er geen 1 die niet mooi is geworden daarna.
Ik heb door die ervaringen ook mijn eigen paarden et 1 jaar gecastreerd en ook allemaal mooie paarden geworden. Zonder hengsten gedonder.


Okee, Interessant! Dankjewel voor je reactie :)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:24

Mijn hengst is vier ,in juni vijf.... Heeft zelfs nog nooit aan de longe gelopen.Maar vermoed dat dat een uitzondering is.Mijn fries ben ik ga longeren met 3.5 en met 4 erop.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Volgorde beleren jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:26

Heb je trouwens ervaring met hengsten?Een hengst is totaal iets anders dan een ruin of merrie

DanielleVos

Berichten: 221
Geregistreerd: 12-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 16:26

geerke schreef:
Mijn hengst is vier ,in juni vijf.... Heeft zelfs nog nooit aan de longe gelopen.Maar vermoed dat dat een uitzondering is.Mijn fries ben ik ga longeren met 3.5 en met 4 erop.


Het is toch wel zo dat hoe ouder ze worden, hoe lastiger het inrijden word? Ik bedoel niet dat het niet meer kan, het is nooit te laat, maar het word wel lastiger. Wanneer ga je hem inrijden? Laat je hem hengst, of castreer je hem voor of na het beleren?

DanielleVos

Berichten: 221
Geregistreerd: 12-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 16:27

geerke schreef:
Heb je trouwens ervaring met hengsten?Een hengst is totaal iets anders dan een ruin of merrie


Ik heb zelf nog geen hengst gehad, maar wel een hengst zadelmak gemaakt. Verder veel hengsten op stal meegemaakt.

Edit: merrie en ruin beide in bezit gehad, voor alles de eerste keer natuurlijk. Maar wil hem niet voor de rest van zijn leven hengst houden.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Volgorde beleren jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:32

Ik laat mijn merrie qua rijden nog uitgroeien tot ze minstens 6 jaar is. Ikzelf doe gewoon ook veel grondwerk/grondwerklessen en heb ook veel gewandelt over straat, haar aan alles laten wennen etc. Denk dat dat de dingen zijn om mee te beginnen.

DanielleVos

Berichten: 221
Geregistreerd: 12-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 16:43

Maartje1990 schreef:
Ik laat mijn merrie qua rijden nog uitgroeien tot ze minstens 6 jaar is. Ikzelf doe gewoon ook veel grondwerk/grondwerklessen en heb ook veel gewandelt over straat, haar aan alles laten wennen etc. Denk dat dat de dingen zijn om mee te beginnen.



Die dingen zijn zeker goed om mee te beginnen! Ik denk wel dat ik hem rond 3 uiterlijk 4 in wil rijden.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:44

Zo te horen is dit je eerste paard dat je zelf gaat opleiden. Dus kan ik je adviseren om hier goede begeleiding (met kennis van zaken in huis) bij te zoeken en het zeker niet "alleen" te gaan doen. In dat geval hoef je eigenlijk je vragen niet hier te stellen :D :D :D

Enfin, wat leeftijd betreft: wij hebben ons paard met 2 jaar gekocht en in maart (in het jaar dat hij 3 zou worden; hij is van juni dus nog iets later dan die van jou) zadelmak gemaakt.
Daarna is hij nog de hele zomer (tot half september) op de wei gegaan (om te overdenken wat er allemaal met hem was gebeurd :+ :+ ). Dat is (ben ik van overtuigd) goed voor het koppie. Zo kunnen ze alle indrukken goed verwerken. Je hoeft niet bang te zijn dat ze het vergeten; dat gebeurt niet.

Vooraf aan het opstappen, is hij beleerd aan de longe waarbij hem geleerd is goed op stemhulpen te reageren. Daarna met zadel (beugels naar beneden om te desensibiliseren) en daarna een beetje bijzetten om te leren wennen aan de druk van het bit. Toen dat allemaal bevestigd was, begonnen met hangen, beetje over het paard heen hangen en uiteindelijk (altijd even een spannend moment) je been eroverheen zwaaien en gaan zitten :D :D. Toen opstappen afstappen gas en rem een beetje bevestigd waren is hij dus de wei opgegaan.
In oktober terug gehaald en ingereden. Vanaf een kwartiertje iedere dag (tot je in je eentje op en af kon stappen) uitgebouwd tot een half uur 3 x per week naar 1/4 3 x per week inclusief in en uitstappen. Vanaf 4 jaar een dagje erbij, etc.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:47

Mijn voorkeur zou ook zijn om te castreren met 1 jaar, ruitermak maken met 3,5 en inrijden met 4 jaar. Liefst zo lang mogelijk wachten vanwege de groei.

NZ92

Berichten: 3172
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:49

Ik heb mijn hengst met 2,5 laten wennen aan de lange lijnen en de longeerlijn.
Eerste keer erop met 3,5 en doorgereden toen hij 4 jaar was.
Gecastreerd toen hij 5 jaar was.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Volgorde beleren jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:52

Ik castreer in de opfok met 2 a 2,5 jaar en dan gaan ze met 3,5 a 4 jaar onder het zadel. Ik heb iemand die aan huis komt en die gaat er direct het bos mee in. Als ik ze dan met een week of 6 overneem dan zien ze de bak wat vaker.

DanielleVos

Berichten: 221
Geregistreerd: 12-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 16:54

Babootje schreef:
Zo te horen is dit je eerste paard dat je zelf gaat opleiden. Dus kan ik je adviseren om hier goede begeleiding (met kennis van zaken in huis) bij te zoeken en het zeker niet "alleen" te gaan doen. In dat geval hoef je eigenlijk je vragen niet hier te stellen :D :D :D

Enfin, wat leeftijd betreft: wij hebben ons paard met 2 jaar gekocht en in maart (in het jaar dat hij 3 zou worden; hij is van juni dus nog iets later dan die van jou) zadelmak gemaakt.
Daarna is hij nog de hele zomer (tot half september) op de wei gegaan (om te overdenken wat er allemaal met hem was gebeurd :+ :+ ). Dat is (ben ik van overtuigd) goed voor het koppie. Zo kunnen ze alle indrukken goed verwerken. Je hoeft niet bang te zijn dat ze het vergeten; dat gebeurt niet.

Vooraf aan het opstappen, is hij beleerd aan de longe waarbij hem geleerd is goed op stemhulpen te reageren. Daarna met zadel (beugels naar beneden om te desensibiliseren) en daarna een beetje bijzetten om te leren wennen aan de druk van het bit. Toen dat allemaal bevestigd was, begonnen met hangen, beetje over het paard heen hangen en uiteindelijk (altijd even een spannend moment) je been eroverheen zwaaien en gaan zitten :D :D. Toen opstappen afstappen gas en rem een beetje bevestigd waren is hij dus de wei opgegaan.
In oktober terug gehaald en ingereden. Vanaf een kwartiertje iedere dag (tot je in je eentje op en af kon stappen) uitgebouwd tot een half uur 3 x per week naar 1/4 3 x per week inclusief in en uitstappen. Vanaf 4 jaar een dagje erbij, etc.



Dankjewel voor de uitgebreide en goede uitleg! Zoals jij het hebt gedaan was ook mijn planning! Het is inderdaad de eerste van mijzelf die ik vanaf het begin opleid. Is die van jou merrie of hengst, of heb je hem al geruind. Zo ja, wanneer heb je dat gedaan?

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:45

Wij kochten de onze als ruin. Volgens mij is hij de zomer voor we hem kochten geruind (toen bleek dat hij de maat voor de hengstenkeuring niet zou gaan halen).
We hebben goede begeleiding gehad bij het zadelmak maken op onze stal. Mijn dochter wilde het graag zelf doen, maar degene die ernaast staat is minstens zo belangrijk (ik durf eigenlijk wel te zeggen, nog belangrijker) dan degene die erop zit. Dus goede begeleiding is echt wel essentieel.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Volgorde beleren jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:50

Ik volg dit even!
Mijn 'veulen' is nu bijna 10 maanden maar ik zit nog wat te dubben over hengst houden of niet..
Maar mijn vraag, waarom rijd je ze in het laatste geval als hengst in? Je kunt toch al deze stappen doen, laten herstellen op de weide en dan pas beleren?

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:56

Mijn ruin is net 4; in de afgelopen maanden heb ik hem voorbereid dmv longeren, wandelen, schriktraining etc. Heel rustig aan, een keer of 3 max per week. Nu heb ik er twee keer opgezeten, maar heel basic. Op- en afstappen een aantal keer herhalen, stukje stappen en er weer af. Ik heb absoluut geen haast en vind een positieve ervaring enorm belangrijk.

Doel is om zo snel mogelijk naar buiten te kunnen zodat we lekker rechtuit kunnen. Veel stapwerk en veel zien. Dan anderhalve maand de weide op straks, en in de herfst rustig aan oppakken in de bak. Mits hij eraan toe is.

Mijn paard bepaalt het tempo :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Volgorde beleren jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:02

Ik help een leerling met het beleren. We zijn een jaar geleden begonnen; het paard was toen nog net geen 3, nog wel hengst. We zijn begonnen met loswerken, grondwerk, dubbele lange lijnen, schriktraining, trailerladen en wennen aan een deken. Eind september is hij geruind (hij begon toen te reageren op de merries bij de buren), eind oktober is hij naar een trainingsstal gegaan voor het beleren. De leerling wil er zelf niet als eerste op (medisch) en heeft ook de faciliteiten nog niet op stal (wel een paddock en longeerbak, maar geen rijbak). Deze zomer gaat hij het land op met zijn vriendje, maar blijven we hem wel af en toe een werkje geven aan de lange lijnen.

Met onze merrie gaan we eind van de zomer richting ruitermak maken. Merrie wordt in augustus 4. In de tussentijd gaan we loswerken, grondwerken, dubbele lange lijnen, wandelen en met de trailer op stap naar andere plekken om daar dingen te doen. Eind van de zomer kijken we of we er een keer op kunnen; als ze nog niet klaar is, wachten we gewoon wat langer. We hopen volgend jaar in de zomer haar lekker mee te kunnen nemen op bosritjes.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Volgorde beleren jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:14

de mijne was 4, bijna 5 en ruin toen ik er op stapte, gecastereerd toen hij een jaar was. hij was niet lelijk maar kon qua conditi en bespiering door voor een 2 jarige en hij is ook maar net 1,60 geworden uit een lijntje van 1,70 paarden. hij is niet lelijk, maar loopt wel achter op zijn leeftijd genootjes.
ik zou hem zo lang mogelijk hengst houden, maar als het hormonaal in de weg gaat zitten en daardoor het zadelmakmaken te moeilijk word voor jou kunnen, lekker casteren
nu kocht ik hem toen hij 4 jaar oud was en ik heb geen idee wat voor leven hij gehad heeft vanaf 1 tot 4 dusja.
ik kocht in september, longeren (van halstertje tot bijzet tot zadel) vanaf november en in maart was hij pas aangesterkt genoeg om er op te gaan. vooral veel grondwerk gedaan en gewandelt in het begin.