Volgorde beleren jonge paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Volgorde beleren jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:26

Hoe langer je wacht met castreren hoe groter de kans op complicaties (ivm bloedvaten). Veel DA castreren na 3 jaar ook niet meer staand, dus veel duurder.

Met 2,5 op de foto zetten is een goed idee, maar over groeischijven zegt dat niets. De laatste sluiten pas rond 7 in de hals en rug.
Longeren is vrij belastend. Ik zou eerder vanaf 2,5 veel rechtuit op harde bodem gaan wandelen, dat is veel beter voor de skelet en peesontwikkeling dan longeren.

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:35

Inderdaad doen waar jij je goed bij voelt, bij allebei mijn hengsten stonden ze in de hengstenopfok/natuurgebied 32 hectare grond tot 2,5 daarna werden ze rond winterperiode terug gehaald.
Beide zijn toen in januari gecastreerd dus het jaar dat ze 3 zouden worden.
Daarna ben ik rustig begonnen met grondwerk aangezien ze 2 jaar niet in de hand waren geweest.
Hierna rustig wennen aan een dekje op de rug en zadel. En kregen beide al een keer een rubber bitje in.
Oudste van de 2 is nu 5 ander moet nog 4 worden.
Toen de oudste rond 4 jaar oud was barebackpad erop gedaan en bitloos hoofdstel rustig gaan hangen dit paar keer gedaan en hierna erop gegaan.
Heb hem ook het eerste half jaar zonder zadel en bit gereden :) en hierna heeft hij een half jaartje vakantie gehad. Nu pak ik hem rustig op met zadel en bitje.
Hij is hierdoor heel mak en licht op hulpen.
Maar voor elk paard zal het wel anders liggen :j

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:52

Bralindy schreef:
Alle groeischijven zijn pas dicht als ze 7 a 8 jaar zijn. Dan is een paard lichamelijk pas volgroeid. Ik zou zelf met 4 jaar er pas op zitten. Wel kan je natuurlijk alvast veel voorwerk doen zoals hangen, zitten en gewenning van het zadel. Daarnaast veel longeren werk vooraf om het paard al sterk te maken (voornamelijk rug en buikspieren voor het draagwerk). Maar ja, het is jouw paard. Vooral rustig aan doen.

Niet rijden maar wel veel longeren. Lekker op een rondje laten bewegen. Klinkt ook niet erg bevorderend. Mijn jonge hengst probeer ik minstens 2 a 3 keer per week gewoon aan de hand of de fiets mee te nemen naar buiten om te trainen.

Molfre

Berichten: 2633
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Volgorde beleren jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:00

Mijn voorkeur heeft ook pas met 5 jaar inrijden en mijn ervaring is dat het er juist makkelijker van wordt, omdat de paarden sterker zijn en je een betere band en meer voorbereiding hebt kunnen opbouwen. Vaak was het voor ons dan 2 dagen hangen en dan wegrijden. Met 3 inrijden is voor mij echt not done, maar ik snap dat er mensen zijn die dat wel doen em daar zul je mij verder niet over horen.

Zorg er vooral voor dat je veel communicatie en grondwerk hebt gedaan met je paard en ga er lekker mee wandelen. Dan is het echte inrijden vaak een koud kunstje.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:05

Ik heb mijn pony voor de kar beleerd toen ze 4,5 was. Ze heeft toen een keer of 10 voor de kar gelopen en verder deed ze wat grondwerk, liep ze aan de dubbele lange lijnen, naast de fiets en wandelden we veel.
Met 5,5 hebben we het mennen weer opgepakt. Ze liep toen 2 keer per week voor de kar. Met 6 heeft ze haar eerste mendurance (22 km gereden).

Over anderhalve maand is ze 7 en ze groeit nog steeds in de hoogte.

DanielleVos

Berichten: 221
Geregistreerd: 12-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 01:35

Babootje schreef:
Wij kochten de onze als ruin. Volgens mij is hij de zomer voor we hem kochten geruind (toen bleek dat hij de maat voor de hengstenkeuring niet zou gaan halen).
We hebben goede begeleiding gehad bij het zadelmak maken op onze stal. Mijn dochter wilde het graag zelf doen, maar degene die ernaast staat is minstens zo belangrijk (ik durf eigenlijk wel te zeggen, nog belangrijker) dan degene die erop zit. Dus goede begeleiding is echt wel essentieel.



Een goede begeleiding is zeker essentieel! Zoals al eerder gezegd! Daar zal ik ook zeker voor zorgen, maar het is nu nog zo ver weg...

Hilary schreef:
Ik help een leerling met het beleren. We zijn een jaar geleden begonnen; het paard was toen nog net geen 3, nog wel hengst. We zijn begonnen met loswerken, grondwerk, dubbele lange lijnen, schriktraining, trailerladen en wennen aan een deken. Eind september is hij geruind (hij begon toen te reageren op de merries bij de buren), eind oktober is hij naar een trainingsstal gegaan voor het beleren. De leerling wil er zelf niet als eerste op (medisch) en heeft ook de faciliteiten nog niet op stal (wel een paddock en longeerbak, maar geen rijbak). Deze zomer gaat hij het land op met zijn vriendje, maar blijven we hem wel af en toe een werkje geven aan de lange lijnen.

Met onze merrie gaan we eind van de zomer richting ruitermak maken. Merrie wordt in augustus 4. In de tussentijd gaan we loswerken, grondwerken, dubbele lange lijnen, wandelen en met de trailer op stap naar andere plekken om daar dingen te doen. Eind van de zomer kijken we of we er een keer op kunnen; als ze nog niet klaar is, wachten we gewoon wat langer. We hopen volgend jaar in de zomer haar lekker mee te kunnen nemen op bosritjes.


Hier heb ik veel aan! Dank je wel voor deze uitleg! Dit zou voor mij ook de meest ideale planning zijn (ruinen na de zomer, daarna door met verdere belering!) :)

bettyvn schreef:
de mijne was 4, bijna 5 en ruin toen ik er op stapte, gecastereerd toen hij een jaar was. hij was niet lelijk maar kon qua conditi en bespiering door voor een 2 jarige en hij is ook maar net 1,60 geworden uit een lijntje van 1,70 paarden. hij is niet lelijk, maar loopt wel achter op zijn leeftijd genootjes.
ik zou hem zo lang mogelijk hengst houden, maar als het hormonaal in de weg gaat zitten en daardoor het zadelmakmaken te moeilijk word voor jou kunnen, lekker casteren
nu kocht ik hem toen hij 4 jaar oud was en ik heb geen idee wat voor leven hij gehad heeft vanaf 1 tot 4 dusja.
ik kocht in september, longeren (van halstertje tot bijzet tot zadel) vanaf november en in maart was hij pas aangesterkt genoeg om er op te gaan. vooral veel grondwerk gedaan en gewandelt in het begin.



Allereerst bedankt voor het delen van je ervaring! Wat jij al zegt, ik wil hem dus als hengst zijnde niet in de weg zitten met groei door hem te vroeg te ruinen. Hierboven waren mensen die wel een goede ervaring hadden met het ruinen op 1 jarige leeftijd, jammer dat die van jou wat achter is gebleven. Ik ga ook zeker rekening houden met zijn ontwikkeling en aan de hand daarvan beslissen. Ik denk dat het zeker per paard verschillend is. Ik heb ook gezegd; als hij vervelend hengstengedrag gaat vertonen, dan ga ik hem wel ruinen. Ik wil ten alle tijden zijn én mijn veiligheid veilig stellen (en die van de omgeving)

Sizzle schreef:
Hoe langer je wacht met castreren hoe groter de kans op complicaties (ivm bloedvaten). Veel DA castreren na 3 jaar ook niet meer staand, dus veel duurder.

Met 2,5 op de foto zetten is een goed idee, maar over groeischijven zegt dat niets. De laatste sluiten pas rond 7 in de hals en rug.
Longeren is vrij belastend. Ik zou eerder vanaf 2,5 veel rechtuit op harde bodem gaan wandelen, dat is veel beter voor de skelet en peesontwikkeling dan longeren.



De omschrijving klopt niet helemaal inderdaad, sorry daarvoor! De groeischijven zijn dan nog niet dicht. Ik wil iig zien hoe hij in elkaar steekt :) Dankjewel voor de verdere tips! Daar kan ik zeker wat mee! Wat betreft de castratie; ik heb een zeer goede kliniek, en wil hem ook het liefst half bedekt of via de lies castreren.

Baileysdream schreef:
Inderdaad doen waar jij je goed bij voelt, bij allebei mijn hengsten stonden ze in de hengstenopfok/natuurgebied 32 hectare grond tot 2,5 daarna werden ze rond winterperiode terug gehaald.
Beide zijn toen in januari gecastreerd dus het jaar dat ze 3 zouden worden.
Daarna ben ik rustig begonnen met grondwerk aangezien ze 2 jaar niet in de hand waren geweest.
Hierna rustig wennen aan een dekje op de rug en zadel. En kregen beide al een keer een rubber bitje in.
Oudste van de 2 is nu 5 ander moet nog 4 worden.
Toen de oudste rond 4 jaar oud was barebackpad erop gedaan en bitloos hoofdstel rustig gaan hangen dit paar keer gedaan en hierna erop gegaan.
Heb hem ook het eerste half jaar zonder zadel en bit gereden :) en hierna heeft hij een half jaartje vakantie gehad. Nu pak ik hem rustig op met zadel en bitje.
Hij is hierdoor heel mak en licht op hulpen.
Maar voor elk paard zal het wel anders liggen :j



Jouw proces klinkt heel fijn en vriendelijk! Fijn om te lezen! :)

lailapri schreef:
Bralindy schreef:
Alle groeischijven zijn pas dicht als ze 7 a 8 jaar zijn. Dan is een paard lichamelijk pas volgroeid. Ik zou zelf met 4 jaar er pas op zitten. Wel kan je natuurlijk alvast veel voorwerk doen zoals hangen, zitten en gewenning van het zadel. Daarnaast veel longeren werk vooraf om het paard al sterk te maken (voornamelijk rug en buikspieren voor het draagwerk). Maar ja, het is jouw paard. Vooral rustig aan doen.

Niet rijden maar wel veel longeren. Lekker op een rondje laten bewegen. Klinkt ook niet erg bevorderend. Mijn jonge hengst probeer ik minstens 2 a 3 keer per week gewoon aan de hand of de fiets mee te nemen naar buiten om te trainen.


Te veel longeren is inderdaad niet goed, maar alles moet voor een jong paard met beleid. Ik ben het wel eens met het trainen van de spieren alvorens je er op gaat. Ik denk het beste een combi tussen het longeren, dubbele lijnen en het rechtuit op harde bodem. Wat stoer dat je hem aan de fiets kan meenemen! :) Hoe oud is hij?

Molfre schreef:
Mijn voorkeur heeft ook pas met 5 jaar inrijden en mijn ervaring is dat het er juist makkelijker van wordt, omdat de paarden sterker zijn en je een betere band en meer voorbereiding hebt kunnen opbouwen. Vaak was het voor ons dan 2 dagen hangen en dan wegrijden. Met 3 inrijden is voor mij echt not done, maar ik snap dat er mensen zijn die dat wel doen em daar zul je mij verder niet over horen.

Zorg er vooral voor dat je veel communicatie en grondwerk hebt gedaan met je paard en ga er lekker mee wandelen. Dan is het echte inrijden vaak een koud kunstje.


Over de leeftijd valt inderdaad te twisten en hiro er heeft ieder zijn eigen visie! Bedankt voor het delen van jouwe! :) Mijn kleine komt nu inderdaad al veel door de hand en kan ik rustig in het zonnetje borstelen met een los touwtje, zo fijn!

sakvis schreef:
Ik heb mijn pony voor de kar beleerd toen ze 4,5 was. Ze heeft toen een keer of 10 voor de kar gelopen en verder deed ze wat grondwerk, liep ze aan de dubbele lange lijnen, naast de fiets en wandelden we veel.
Met 5,5 hebben we het mennen weer opgepakt. Ze liep toen 2 keer per week voor de kar. Met 6 heeft ze haar eerste mendurance (22 km gereden).

Over anderhalve maand is ze 7 en ze groeit nog steeds in de hoogte.


Wat leuk om te lezen dat ze zo lekker de ruimte krijgt om zich door te ontwikkelen! 22 km is een flinke afstand, knap! Jullie gaan vast nog veel bereiken, succes!

Anoniem

Re: Volgorde beleren jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 04:03

Iedere dierenarts zal je vertellen dat je paard net groter gaat worden als je hem laat ruinen. Mijn 2-jarige wordt straks trouwens geruind. Laat ik hem hengst, is de verwachte eindstokmaat ongeveer 1.55, nu verwachten ze dat hij eerder richting 1.60 zal gaan.

Kwa werken met je paardje. Vorige zomer ging ik wandelen, liet ik hem vast staan en leerde hij wat poetsen is. Heb hier een mega nieuwsgierig ding staan. Meneer gaat graag aan het werk. Dus zijn we nu stilletjes aan bezig. Ik laat hem vooral wennen aan nieuwe dingen. Hij kent ondertussen de vliegenspray, er kan een dekje en longeersingel op, hij kent commando's zoals staan en achteruit gaan (vlot niet alle dagen even goed, maar ach ja). De laatste 2 dagen leerde hij de beginselen van het longeren.

Eind zomer 2018 wil ik erop kunnen zitten, dan gaat hij in de winter opnieuw paard mogen zijn. Is hij nog te iel, dan kruip ik er trouwens pas op als hij 4 is. Tot hij 5 is, laat ik hem alleen maar stappen onder de ruiter, kwestie van wennen aan mijn gewicht en conditie op bouwen en omdat een sterke en goede stap bij een gangenpaard de basis voor alles is. Hoe snel we gaan daarna, zal van hem afhangen en wat hij me aan biedt trouwens.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 06:33

DanielleVos schreef:
Sizzle schreef:
Hoe langer je wacht met castreren hoe groter de kans op complicaties (ivm bloedvaten). Veel DA castreren na 3 jaar ook niet meer staand, dus veel duurder.

Met 2,5 op de foto zetten is een goed idee, maar over groeischijven zegt dat niets. De laatste sluiten pas rond 7 in de hals en rug.
Longeren is vrij belastend. Ik zou eerder vanaf 2,5 veel rechtuit op harde bodem gaan wandelen, dat is veel beter voor de skelet en peesontwikkeling dan longeren.



De omschrijving klopt niet helemaal inderdaad, sorry daarvoor! De groeischijven zijn dan nog niet dicht. Ik wil iig zien hoe hij in elkaar steekt :) Dankjewel voor de verdere tips! Daar kan ik zeker wat mee! Wat betreft de castratie; ik heb een zeer goede kliniek, en wil hem ook het liefst half bedekt of via de lies castreren.


Ik zou voor de castratie inderdaad sowieso naar een kliniek gaan. Minder kans op complicaties. Jong of oud zou me niet zoveel uitmaken, maar liever wat centen ertegenaan dat het goed gaat (grotere kans in ieder geval) dan dat je eindeloos aan het modderen bent straks met een zaadstreng ontsteking.

Zelf ben ik geen fan van lang in de opfok, en ze dan ophalen en in training zetten. Ons (mini) hengstig staat hier in een groep met jong en oud grut, en die hebben we regelmatig in de hand. Is nu 2 en we beginnen langzaam aan met longeren (lees: enkele minuten links en rechtsom stap, klein stukje draf en stoppen voordat de concentratie op is. Is eigenlijk nooit meer dan 5-10 minuten)
Liefst houdt mijn zus hem hengst, zelf zou ik met 2,5/3 echt wel castreren, omdat ik niet het risico wil lopen dat er straks al hengsten gedrag naar de merries toe inzit. Maar goed, haar keus, haha!

Zelf zou ik inrijden etc niet doen tot 4/5 jaar. Daarvoor wel grondwerk, longeren, evt lange lijnen. Dan stap je daarna zo op en rij je weg bij wijze van.

Bovenstaande leeftijden zijn gemiddelden. Ik ken op het oog volgroeide dieren van 3 die al lekker uit gaan zwaren, ik ken ook slungels van 5/6 waarvan je direct zou geloven dat ze 2 zijn. Zowel fysiek als mentaal overigen. Een 'lastpak' van 2 mag van mij wat meer aan het grondwerk dan eentje die van zichzelf erg rustig en makkelijk is.
Vandaar mijn aversie tegen opfok waar je ze niet ziet en met 2,5 uit plukt. Ik wil ze zien, in de handen hebben en het gedrag monitoren. Een groep met alleen maar jonge hengsten mist vaak gewoon een stukje opvoeding door gebrek aan mensen contact of een ouder dier die de hengst af en toe eens op zijn plaats zet.
Daarnaast vind ik het gewoon veel te leuk om ze regelmatig in handen te hebben en vast verkeersmak te maken aan de hand etc. Maar voorwaarde is dan wel dat hij wel in een groepje kan met wat jongs om mee te spelen en iets volwassen om hem wat op te voeden.

lindamusters

Berichten: 715
Geregistreerd: 02-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 06:44

Wij hadden een hele lieve 2,5 jarige hengst toen we begonnen met spelenderwijs beleren. 3 maanden voor hij 3 werd voor het eerst erop gezeten, toen was hij dus nog hengst. Hij had een ontzettend fijn karakter voor een hengst, maar is uiteindelijk net voor de 3e verjaardag gecastreerd. Hij ontsnapte telkens in de wei, en omdat al onze merries drachtig waren was het niet zo'n probleem, maar nu is er maar 1 drachtig en we wilden dat hij gewoon mee de wei op kan ipv in een apparte padock. Het licht er dus ook aan hoe je hem gaat houden, heb je de mogelijkheid om hem zo lang mogelijk hengst te houden, en hij heeft dan gewoon een fijn leven, dan zou ik het zeker doen! Betreft inrijden, gewoon op je gemakkie beginnen, dan een pauze zodat ze alles kunnen verwerken, hoeft maar twee weekjes te zijn.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 07:19

Betryvn, Ik heb juist het omgekeerde gehad dat een paard niet groeide omdat hij meer energie stopte in het hengst zijn (hoewel hij het zelf nog niet wist). Hij zag er niet uit.
Na de castratie bloeide hij helemaal op en schoot door in de hoogte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:24

Mijn 3 vorige hengsten zijn allemaal thuis gecastreerd, nooit problemen mee gehad. Heb trouwens al enorm veel paarden gekend die probleemloos thuis verholpen zijn. Het is pas sinds ik hier op bokt zit, dat ik verhalen hoor van mensen waar het mis liep en daar zitten er toch ook tussen waar het in de kliniek mis gelopen is. Nummer 4 wordt zodadelijk dus ook gewoon thuis gedaan, al heb ik er wel meer stress voor dankzij de dingen die je op dit forum leest. Eigenlijk jammer, want meestal gaat het wel goed en dat vergeet je wanneer je op een plek zit waar vooral advies gevraagd wordt als het dan al eens fout gelopen is.

Wat beleren betreft, gewoon naar je paard kijken. Ik wilde met de mijne pas aan de slag vlak voor zijn 3de verjaardag, tot dan was wandelen en tutten voor mij genoeg. Alleen, meneer wil werken en stopte niet met etteren tot ik op mijn vrije dagen kleine dingetjes met hem begon te doen. Ga ik maar een paar minuutjes met hem aan de slag, dan roept ie me achterna als ik de wei uit ga. En als het dan een dagje eens niet vlot gaat, dan laat ik hem ook heel snel met rust.

Rijden, nog zo'n dingetje. Voor iedere leeftijd boven de 3 valt wel iets te zeggen. Ofwel hou je rekening met de groeischijven en wacht je langer, ofwel ben je van mening dat sterke botten, spieren en pezen verkregen worden door training, ook onder de ruiter en maak je je paard mak als ie 3 is. Vind dat je vooral moet doen wat voor jou goed aan voelt. Mijn huidig veulen is nu nog vrij smal, als hij volgend jaar nog niet breder is, ga ik er absoluut niet op. Is hij wel uitgezet, dan oefenen ik het op en afstappen en een kort stukje stap, maar gaat hij wel weer heel de herfst en winter op rust. Enfin, rust in de zin dat ik er niet op ga.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-03-17 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:32

Hier blijven de jonkies tot 4 á 5 jaar sowieso vrij van ruitergewicht op de rug.
Afhankelijk van karakter leggen we er wel eens in de zoveel tijd even een dekje op, dekensingeltje om, vliegendekentje in het horzelseizoen, wandelen langs de weg en heel af en toe eens een grondbalkje.
Ook maken we ongeveer 3x per jaar een schrikparcoursje met ballonnen, plastic zeil, andere 'schrik'dingen.
Zo hebben we tegen de tijd dat we echt met ze aan de slag kunnen nuchtere paarden die niet snel meer ergens van onder de indruk zijn.

Ik merk hier wel heel veel verschil in karakters en je kunt heel duidelijk zien bij wie je 1 nieuw ding in 10 stapjes moet introduceren en bij wie het gewoon in 1 of 2 stappen kan.
Daar moet je dan wel rekening mee houden. :j

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 09:01

bruintje123 schreef:
Nee hoor heel veel mensen die met de een castreren. O.a. de fokker waar ik vroeger voor reed.
Geen gedonder met het in groepen plaatsen van de paarden.
En ik ken er geen 1 die niet mooi is geworden daarna.
Ik heb door die ervaringen ook mijn eigen paarden et 1 jaar gecastreerd en ook allemaal mooie paarden geworden. Zonder hengsten gedonder.


wat bruintje schrijft dat is waar ook de vroeg gecastereerde paarden worden gewoon mooi en volgroeid maar wel zonder hengsten gedrag!

Je kan ook met een jong paard al beginnen met wennen en grond werk, mijn pony daar ben ik al vanaf veulen mee bezig 10 min per dag en nu is hij 2,5 en een laatveulen aug en ook een laat bloeier. maar desondanks kent hij al best veel commando's en verkeer. je kunt ook met lange lijnen werken en grond werk.Alles wat ze kennen van het ernaast is gemakkelijker als je er op gaat!

maar zoals eerder genoemd let op je paard dat is de lijddraad. ;)

Babootje

Berichten: 26248
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 09:02

DanielleVos schreef:
Te veel longeren is inderdaad niet goed, maar alles moet voor een jong paard met beleid. Ik ben het wel eens met het trainen van de spieren alvorens je er op gaat. Ik denk het beste een combi tussen het longeren, dubbele lijnen en het rechtuit op harde bodem. Wat stoer dat je hem aan de fiets kan meenemen! :) Hoe oud is hij?


Teveel longeren is inderdaad niet zo goed. Een kwartier is lang genoeg. Longeren is in die periode meer bedoeld om gehoorzaamheid te leren (op de stemhulpen). Daarnaast lekker los /buiten.
Veel spieren heb je dan ook echt niet gekweekt als je ZM gaat maken. Maar ook dan ga je er niet langer dan een kwartiertje op zo ongeveer. Het gaat allemaal geleidelijk.

DanielleVos

Berichten: 221
Geregistreerd: 12-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 13:42

eilleen333 schreef:
DanielleVos schreef:




De omschrijving klopt niet helemaal inderdaad, sorry daarvoor! De groeischijven zijn dan nog niet dicht. Ik wil iig zien hoe hij in elkaar steekt :) Dankjewel voor de verdere tips! Daar kan ik zeker wat mee! Wat betreft de castratie; ik heb een zeer goede kliniek, en wil hem ook het liefst half bedekt of via de lies castreren.


Ik zou voor de castratie inderdaad sowieso naar een kliniek gaan. Minder kans op complicaties. Jong of oud zou me niet zoveel uitmaken, maar liever wat centen ertegenaan dat het goed gaat (grotere kans in ieder geval) dan dat je eindeloos aan het modderen bent straks met een zaadstreng ontsteking.

Zelf ben ik geen fan van lang in de opfok, en ze dan ophalen en in training zetten. Ons (mini) hengstig staat hier in een groep met jong en oud grut, en die hebben we regelmatig in de hand. Is nu 2 en we beginnen langzaam aan met longeren (lees: enkele minuten links en rechtsom stap, klein stukje draf en stoppen voordat de concentratie op is. Is eigenlijk nooit meer dan 5-10 minuten)
Liefst houdt mijn zus hem hengst, zelf zou ik met 2,5/3 echt wel castreren, omdat ik niet het risico wil lopen dat er straks al hengsten gedrag naar de merries toe inzit. Maar goed, haar keus, haha!

Zelf zou ik inrijden etc niet doen tot 4/5 jaar. Daarvoor wel grondwerk, longeren, evt lange lijnen. Dan stap je daarna zo op en rij je weg bij wijze van.

Bovenstaande leeftijden zijn gemiddelden. Ik ken op het oog volgroeide dieren van 3 die al lekker uit gaan zwaren, ik ken ook slungels van 5/6 waarvan je direct zou geloven dat ze 2 zijn. Zowel fysiek als mentaal overigen. Een 'lastpak' van 2 mag van mij wat meer aan het grondwerk dan eentje die van zichzelf erg rustig en makkelijk is.
Vandaar mijn aversie tegen opfok waar je ze niet ziet en met 2,5 uit plukt. Ik wil ze zien, in de handen hebben en het gedrag monitoren. Een groep met alleen maar jonge hengsten mist vaak gewoon een stukje opvoeding door gebrek aan mensen contact of een ouder dier die de hengst af en toe eens op zijn plaats zet.
Daarnaast vind ik het gewoon veel te leuk om ze regelmatig in handen te hebben en vast verkeersmak te maken aan de hand etc. Maar voorwaarde is dan wel dat hij wel in een groepje kan met wat jongs om mee te spelen en iets volwassen om hem wat op te voeden.


Ik herken me wel in dat laatste, maar wil wel dat hij op de wei lekker paard kan zijn. Maar ik vind het zo leuk om inderdaad al even met hem te tutten zolang zijn concentratie het toe laat. De groep waarmee hij staat is sowieso gemengd, en hij is de jongste. Ik merk inderdaad dat hij daardoor weet wat zijn plek is. Hij heeft een halfzusje die een jaar ouder is en een oudere shet in het weiland, daar kan hij af en toe lekker mee spelen :j

DanielleVos

Berichten: 221
Geregistreerd: 12-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 13:47

KoudbloedKim schreef:
Hier blijven de jonkies tot 4 á 5 jaar sowieso vrij van ruitergewicht op de rug.
Afhankelijk van karakter leggen we er wel eens in de zoveel tijd even een dekje op, dekensingeltje om, vliegendekentje in het horzelseizoen, wandelen langs de weg en heel af en toe eens een grondbalkje.
Ook maken we ongeveer 3x per jaar een schrikparcoursje met ballonnen, plastic zeil, andere 'schrik'dingen.
Zo hebben we tegen de tijd dat we echt met ze aan de slag kunnen nuchtere paarden die niet snel meer ergens van onder de indruk zijn.

Ik merk hier wel heel veel verschil in karakters en je kunt heel duidelijk zien bij wie je 1 nieuw ding in 10 stapjes moet introduceren en bij wie het gewoon in 1 of 2 stappen kan.
Daar moet je dan wel rekening mee houden. :j


De schriktraining is inderdaad heel goed, dat wil ik ook zeker gaan doen. Ook omdat je dan wat jij zegt ziet hoe je paard zijn karakter is en hoe lang hij nodig heeft. Dan kan je ook nog meer gericht je paard opleiden en samen het tempo bepalen!

DanielleVos

Berichten: 221
Geregistreerd: 12-07-11

Re: Volgorde beleren jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 13:49

Zijn er meerdere mensen die het niet zo hebben van de opfok zoals Eileen, waarom niet? Wat doe je dan als alternatief? Wat zijn volgens jullie juist de voordelen van de opfok? Even sparren, dan rollen er altijd interessante visies uit :) Vind ik leuk!

Duhelo

Berichten: 28542
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:00

Als het niet de intentie is om hem te laten keuren tot dekhengst dan zou ik gewoon castreren als jaarling. Ik ken ook geen enkel paard dat niet mooi uitgegroeid is als ruin, de ruinen worden vaak iets groter (maar wie bewijst dat, want eenmaal gecastreerd weet je het toch niet meer) en ontwikkelen uiteraard niet de typische hengstennek. Als je er dressuurmatig mee aan de slag wil zou ik niet zitten wachten op een dikke hengstennek eigenlijk.

Dan, kwa beleren, ikzelf heb mijn veulens gewoon op kleinere stallen gehad en nooit in de opfok, wél altijd 24/7 buiten en met minstens 1 soortgenoot. Momenteel heb ik drie paarden, een 21 jarige (gestart met verzorgen toen ze 8 was, zelf zadelmak gemaakt en 5 jaar geleden gekocht), een 8 jarige (dochter van de 21 jarige, zelf de hengst uitgezocht, helpen geboren worden, dus al heel haar leven van mij) en een 2.5 jarige (gekocht als jaarling, die wordt in juli 3).

vanaf de geboorte worden ze veel aangeraakt en gedaan, ik kwam/kom er zo goed als dagelijks (of nu minstens 4 X per week) en de andere dagen worden ze uiteraard ook verzorgd, daar worden basiscommando's in the life aangeleerd (plaats maken voor kruiwagen, niet bedelen, opzij gaan, achteruit gaan, vooruit gaan op commando, hooinetten niet uit de kruiwagen trekken, halstertje om, voetjes geven, poetsen, manen verzorgen, wassen, ...)

Tegen dat ze 2.5 zijn zijn ze zo mak als een kuiken, dan begin ik er ietsjes meer mee te werken (wijken voor druk aan halstertje verder uitbouwen en begin van circlen/longeren).
het echte "werk" doen we max eens per week/2 weken. Wandelen langs de straat valt ook onder "werk".Als we starten aan het longeren is dit héééél kort, mijn eisen zijn dat ze op stemhulp en zweephulp vooruit gaan, en op stemhulp terugkomen. Mijn jongste was na een 5 tal keer 1 minuutjes bevestigd in de commando's stap, draf en HO.
Ik heb ze er nu nog een paar keer bijgepakt en een galopje erbij genomen (enige dat ik wens is dat ze op commando aanspring, ook al is het maar 1 pasje, dat maakt niet uit, maar dat ze de link maken tussen commando en voorwaarts.)
In totaal heeft ze nu een 8 keer aan de longe gehangen voor maximaal 10 minuutjes, héél rustig. Grote cirkels en stukken rechtuit, vooral stap en een beetje draf (drie cirkels per kant, zoiets?). Ik wil niet dat ze kleinere cirkels of langere tijd hogere gangen lopen, dit is een te grote belasting, intensief longeren komt wel als ze 4 of 5 zijn, en dan nog want ik heb er een hekel aan :P

Nu gaat ze binnen twee weken op de zomerweide en komt ze begin juli terug naar huis, in die 2-3 maand komt ze niet in de hand, ze ziet wel dagelijks meerdere keren iemand die komt controleren en ze hun vitamientjes komen geven, maar verder niks.
Daar komen ze zeker niet slechter van, vorig jaar heeft ze er zo 2 maand gestaan, zijn we toegekomen, halster om, trailer op, uurtje op trailer en naar een drie uur durende massagecursus, terug uur op de trailer en terug afgedropt in de weide, was ze superbraaf.

in juli komt ze naar huis, is ze 3 en maak ik een start met het rechtrichten vanaf de grond, gewoon de pure beginselen, doen we nog wat km's langs de weg, schriktraining, en mag ze goed gaan wennen aan bitje en zadel. Daarna in september terug 2 maand naar de zomerweide, en in de winter klooien we wel nog wat aan, bedoeling is dat ze als ze 4 is voldoende groot en bespierd is, en braaf, om te kunnen opstappen en wegrijden.

Bij mijn trekpaard is het ook allemaal zo gegaan, veel km's langs de weg, beetje commando's aan de longe erop gezet, en toen ze 3.5 was ben ik opgestapt en een buitenritje gaan doen :D, dat was de 2 de maal dat er iemand op haar rug zat :)

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:15

DanielleVos schreef:
Zijn er meerdere mensen die het niet zo hebben van de opfok zoals Eileen, waarom niet? Wat doe je dan als alternatief? Wat zijn volgens jullie juist de voordelen van de opfok? Even sparren, dan rollen er altijd interessante visies uit :) Vind ik leuk!

Ik heb de mijne beide in de opfok gezet, dit omdat ik een supergelegenheid had voor ze staatsbosgebied van 32 hectare land met 11 andere hengstjes.
En ze anders dus hier op stal continue binnen hadden moeten staan.
Hier hebben ze dus lekker kunnen spelen en echt paard kunnen worden, rangordes kende ze al ect.
Omdat het staatsbosbeheergebied is mocht er vanuit ons zelf niet ontwormt bekapt en gevoerd worden ze moesten een soort van verwilderen. Alleen in de winter voerde hun zelf hooi bij als alles onder water was gestroomd en ze boven in het bos stonden.
Hier krijg je dus hele sterke paarden uit alleen zou niet iedereen dit willen denk ik :j
Ze konden namelijk zelfs de rijn in komen.

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:16

Heb alleen nog de OP gelezen!

-Tot 2,5-3 staat het paard in de opfok
-Iets voor hun 3e begin ik rustig met de basis van het loswerken, meelopen aan het touw en circles
-Daaraan vastgeplakt oefeningen als flexen op de grond en het wijken van de voor/achterhand
-Vanaf 3,5 ergens komt het zadel, het hangen en het erop zitten
-Daarna rij ik afhankelijk van de bouw en hoe snel het paard het oppakt 1 tot 3x per week, hiernaast doe ik werk aan de longe en oefeningen aan het kaptoom.
-Verdere uitbouw afhankelijk per paard

Alles natuurlijk wel aangepast per situatie, maar dit lijkt tot nu toe redelijk solid te werken :)

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:27

DanielleVos schreef:
geerke schreef:
Mijn hengst is vier ,in juni vijf.... Heeft zelfs nog nooit aan de longe gelopen.Maar vermoed dat dat een uitzondering is.Mijn fries ben ik ga longeren met 3.5 en met 4 erop.


Het is toch wel zo dat hoe ouder ze worden, hoe lastiger het inrijden word? Ik bedoel niet dat het niet meer kan, het is nooit te laat, maar het word wel lastiger. Wanneer ga je hem inrijden? Laat je hem hengst, of castreer je hem voor of na het beleren?

Om je antwoord te geven: nee.
Ik ben met mijn ruin op 7jarige leeftijd gestart. Daarvoor hebben ze het 3 keer geprobeerd en ik had dus een "probleempaard".
Alles waar ze al aan gezeten hadden was een ramp, maar al het nieuwe pakt hij probleemloos op.

Een 3jarige heeft nog heel weining concentratie. Waarom vinden mensen jonge paarden dan toch makkelijk? simpel; die overdonder je makkelijker. Betekend niet dat het ook perse makkelijker is.
Vaak hoor je namelijk dat paarden dan rond 4.5 a 5 in de "pubertijd" komen, die kom je meestal niet tegen als je op 4 jarige leeftijd er pas opgaat.

Mijn voorkeur is, zolang het karakter het toelaat, met 2.5 ruinen. In jou geval dus het voorjaar dat hij 3 jaar wordt. Daarna lekker het land op om uit te groeien en het najaar beginnen met oppakken. Mocht je alleen een buitenbak hebben de winter door wat beginnen met longeren, aan de hand naar buiten, mee naar vreemd terrein aan de hand, losspringen, zadeltje en hoofdstel erop. Dan zodra de vries weg is beginnen met inrijden (ruim 3.5 dus). als je een binnenbak hebt kun je het erop gaan zitten eerder doorpakken.

Opfok, liever niet. Stabiele kudde met ook oudere paarden erbij. Zeker hengsten en ruinen lekker in een land waar ook paarden staan die ze opvoeden. Als je geluk hebt heb je dat in de opfok ook (als je paard niet te dominant is) als je pech hebt heb je een heel moeilijk paard uit de opfok. Die paarden zijn ook moeilijk uit een gemengde kudde, maar wat beter "opgevoed".

DanielleVos

Berichten: 221
Geregistreerd: 12-07-11

Re: Volgorde beleren jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 14:57

Bedankt voor alle informatie en reacties! Ik vind het leuk om alle ervaringen te lezen en te vergelijken, ieder heeft natuurlijk zijn eigen manier! Ik lees een aantal die niet echt voor opfok zijn. Wat zijn nog meer alternatieven daarvoor dan?

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Volgorde beleren jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:17

Met 2,5 en 3 gecastreerd. Eentje vóór en eentje na het zadelmak maken. De laatste had een enorme groei achterstand. Die kon de hormonen echt gebruiken om nog fatsoenlijk door te groeien.
Als je toch wil castreren zou ik kiezen om dat voor het inrijden te doen. Waarom zou je je extra stoer hengstengedrag op de hals willen halen als het ook zonder kan?
Met een ruin is het vaak net wat gematigder.

Da heb ik er heel veel mee gewandeld buiten. Aan de hand en naast een ander paard. Toen nog even het longeren geleerd omdat dat wel het makkelijkste is als je er de eerste keer op gaat. Het eerste jaar (vanaf 3) gemiddeld 1 keer per week gereden.
Vanaf 4 nu 3 keer per week. Ook nog nu hij 5 is.
Meer dan 3 keer per week is voor het gedrag niet nodig bij deze en geeft het lichaam nog steeds heel veel tijd voor herstel.

Mijn paarden gaan altijd 'het land op' daar hoef ik geen aparte periode voor te creëren.

Duhelo

Berichten: 28542
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:36

DanielleVos schreef:
Bedankt voor alle informatie en reacties! Ik vind het leuk om alle ervaringen te lezen en te vergelijken, ieder heeft natuurlijk zijn eigen manier! Ik lees een aantal die niet echt voor opfok zijn. Wat zijn nog meer alternatieven daarvoor dan?

In een gemengde kudde waar je zelf wel toegang tot hebt.
Vaak hoor je dat de opfok echt bedoeld is om de paarden 2 jaar te laten lopen zonder enige bemoeienis (dus ook niet even langsgaan en paardje uit de kudde plukken om even te gaan poetsen). enkel de nodige dingen (hoefsmid, dierenarts, ...) worden gedaan.
Mijn ervaring is dat de paarden daar echt niet gemakkelijker van worden, ze komen zelden in de hand en ALS ze in de hand komen is het voor iets dat niet leuk is.
Ik wil mijn jonge paarden gewoon in de kudde waarin ze kunnen opgroeien, bij voorkeur met een leeftijdsgenootje of een ander dier die ook lekker speels is, en een of meerdere volwassen / oudere dieren. Een kudde die stabiel is zodat als je jouw jaarling eruit haalt niet heel de boel gaat staan freaken of gaat rennen, maar dat ze gewoon hun ding blijven doen.
Ik vind het erg belangrijk om op regelmatige basis IETS te doen met een jong paard, al is het maar even halstertje om, snoepje erin en halstertje weer af, krijg je een veel betere band mee en je zit er dichter op als er iets dreigt mis te gaan.

mavantos

Berichten: 3591
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:37

Ik zou hem nu in een goede opfok zetten (in mijn mening eentje waar er niks mee wordt gedaan, alleen smid en dierenarts. Dit geeft veel meer rust in een groep en met zo'n jong paard kan je toch 'niks'. Als ze terug zijn dan leren ze die standaard dingen echt zo.), vanuit daar kijken of ze hem vanaf een jaar of 2 op de foto zetten en daarna pas castreren. Want als er een OCD'tje zit, dan kan je dit combineren met de castratie en dat scheelt een hoop in de kosten.

Februari/maart zou ik hem naar huis halen en dan eerste 2 weken even rustig laten wennen. Even poetsen, voetjes geven en dat soort standaard dingen (peeskapjes om e.d.). Even aftasten hoe die is, is het een beetje een brutale of een die heel erg snel onder de indruk is.
Dan rustig beginnen met een beetje 'opjagen' en dan zorgen dat ze dezelfde kant op blijven lopen (anders kom je later met je longeerlijn in de knoop) en niet zelf omdraaien. Dan longeerlijn eraan en als dt goed gaat hoofdstel in en dan met halster eroverheen longeren. Als dat goed gaat aan het hoofdstel longeren en dan een keer een longeersingel op en dat uitbreiden naar het zadel. Als dat zonder spanning goed gaat eens een beetje druk op het bit zetten dmv een bijzetteugel en dat ook langzaam een beetje meer vragen.

Na een maand of 3 zou ik eens gaan hangen/zitten, daarna gewoon lekker op het land zetten en af en toe eens een stukje uitbreiden (keertje of 2 in de week). Dus beetje op een heel laag pitje alleen om vertrouwen te creëren.