Volgorde beleren jonge paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:08

http://www.tncwesternstables.nl/facilit ... ing/weides

Een kennis van me die hobbymatig NRPS paarden fokt had zijn paarden hier altijd in de opfok staan in de zomer.
Ik ben daar een paar keer geweest. Vriendelijke mensen met verstand van paarden.
En prachtige enorm grote weides die allemaal netjes zijn omheind.

Voor jou misschien ver weg, maar hij staat er echt goed.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Volgorde beleren jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:08

Ik verplaats jullie naar Rijtechnische Discussie, daar staat dit topic wat beter op zijn plek :)

DanielleVos

Berichten: 221
Geregistreerd: 12-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 16:42

A_nouk schreef:
Ik verplaats jullie naar Rijtechnische Discussie, daar staat dit topic wat beter op zijn plek :)


Dankjewel! Vind ik prima! Het gaat me alleen niet zo zeer om het inrijden hoor! Hoewel daar wel veel tips over gegeven worden, maar dat lig misschien ook aan de titel. Ik ben niet minder blij met de tips hierover overigens! *D
Mijn hoofdvraag gaat namelijk om de leeftijd van ruinen icm de opfok! :j

Sizzle schreef:
Er zijn meerdere boeren die veel weide pachten in bijvoorbeeld uiterwaarden of achter de zeedijk.
Deze delen zijn enkel van mei tot october beschikbaar, daarna gaat het onder water.
De weide zijn niet super rijk, maar oneindig groot. Dus veel beweging en geen moddervette dieren.
Aan de zeedijk heb je ook amper insecten.
Ik vond het een prachtig gezicht toen mijn merrie daar stond. Kon er echter ook gewoon makkelijk heen, het is ook een wandelgebied namelijk. Kan wel zijn dat je even moet zoeken.
Normaal is zo'n groep gemengt met wat oudere dieren en controlleren ze dagelijks.


Dat klinkt inderdaad fantastisch! Kan me voorstellen dat je hiervan hebt genoten! Ik wil alleen wel graag dat hij met dezelfde groep in de winter weer naar binnen gaat (wel elke dag buiten). Goed nieuws; ik ben teruggebeld door Stal Cobra in Egmond aan de hoef! Redelijk ver, maar het ziet er goed uit en een erg sympathieke man aan de lijn gehad! Hij was indelingen aan het maken, en ik hoor vanavond meer! Verder zou Veldthuizen mij terugbellen, dat is veel dichterbij, wat groter opgezet, maar hier hoor ik veel positiefs over! Ik kreeg deze al eerder aanbevolen, en vandaag mijn hoefsmid gebeld en deze gaf deze twee opfokkers als tip! Ik hou hoop :Y)

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 23:28

Natuurlijk komt het goed!
Zomerweides vind je vooral bij de uiterwaarden of in Groningen, Friesland. Daar lopen de jonge paarden in grote groepen op de eindeloze vlaktes....Geweldig als je ze 's winters thuis kunt hebben (zoals wij) maar als je ze het jaar rond in de opfok doet inderdaad minder handig. Dan is een plek waar ze ook in de winter kunnen blijven veel beter.
Fijn dat je al wat opties hebt. Fokkers hebben vaak hun vaste adressen, er zijn ook wel topics geweest op Bokt. Marktplaats is ook een goede plek om ze te vinden. Niet iedere opfok heeft een website. En dan goed Googelen en zoeken op Bokt naar ervaringen, er zijn ook adressen waar je je paard beter niet heen kunt brengen.
Veel succes! Naar de opfok is goed voor een paard, maar een betrouwbaar adres is erg belangrijk, vooral omdat je er niet dagelijks komt.

DanielleVos

Berichten: 221
Geregistreerd: 12-07-11

Re: Volgorde beleren jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 15:07

Ik heb nu waarschijnlijk de keuze tussen twee opfok bedrijven, en ik weet het echt even niet. Misschien kunnen jullie vertellen welke jullie meer aanspreekt en vooral waarom.

Ik ben gisteren naar Veldhuisen geweest om even te kijken. Samenvattend: het is 30 minuten reistijd, paarden staan met ongeveer 6-8 per leeftijdscategorie. Ze gaan elke dag 3 uur naar buiten in een verharde stenen paddock met een ruif in het midden. Het buitenzetten gebeurd door de voorkant van de stal te openen, van waaruit de paarden vanzelf richting de paddock kunnen lopen. Terug geld precies het omgekeerde. De paarden komen dus eigenlijk niet door de hand (worden niet buiten gezet met halster oid). De paarden zien er rustig uit (met name de oudere hengsten waren heel rustig). In de zomer is er 50 hectare land waar ze dag en nacht op staan.

Stal Cobra ga ik morgen even langs om te kijken. Deze stal is 50 minuten reistijd, paarden staan ook met 6 in een stal op basis van leeftijd. De paarden gaan halve dagen naar buiten in een zandpaddock. Je mag de paarden in de winter uit stal halen om ze op speciale plekken (ingericht voor jonge paarden) te verzorgen of te laten wennen aan vast staan). In de zomer dag en nacht op het land.

De afweging is voor mij het feit dat ze bij de eerste niet door de hand komen, en je dit zelf mag doen bij de tweede. Het dubio is dat ik beide visies begrijp. De eerste, het niet verwijderen van paarden uit een groep, zorgt voor rust en stabiliteit. De tweede gebeurt nu eigenlijk al (bij de fokker) en de paarden zijn er ontzettend rustig onder, maar tegelijkertijd is de stap minder groot als ze straks 3 jaar zijn.

Wat vinden jullie de beste manier en waarom?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Volgorde beleren jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:10

Ik vind van beide dat ze in de winter te weinig buitenkomen. Een dag duurt in de winter qua licht 8 uur oid, halve dagen buiten klinkt dus heel mooi maar houd 20 uur op stal in.

Ik zou hem eerder op een mooi PP of hit actief stal zetten. Dan voeden de oudere dieren ze een beetje op.

mavantos

Berichten: 3592
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:22

DanielleVos schreef:
Ik heb nu waarschijnlijk de keuze tussen twee opfok bedrijven, en ik weet het echt even niet. Misschien kunnen jullie vertellen welke jullie meer aanspreekt en vooral waarom.

Ik ben gisteren naar Veldhuisen geweest om even te kijken. Samenvattend: het is 30 minuten reistijd, paarden staan met ongeveer 6-8 per leeftijdscategorie. Ze gaan elke dag 3 uur naar buiten in een verharde stenen paddock met een ruif in het midden. Het buitenzetten gebeurd door de voorkant van de stal te openen, van waaruit de paarden vanzelf richting de paddock kunnen lopen. Terug geld precies het omgekeerde. De paarden komen dus eigenlijk niet door de hand (worden niet buiten gezet met halster oid). De paarden zien er rustig uit (met name de oudere hengsten waren heel rustig). In de zomer is er 50 hectare land waar ze dag en nacht op staan.

Stal Cobra ga ik morgen even langs om te kijken. Deze stal is 50 minuten reistijd, paarden staan ook met 6 in een stal op basis van leeftijd. De paarden gaan halve dagen naar buiten in een zandpaddock. Je mag de paarden in de winter uit stal halen om ze op speciale plekken (ingericht voor jonge paarden) te verzorgen of te laten wennen aan vast staan). In de zomer dag en nacht op het land.

De afweging is voor mij het feit dat ze bij de eerste niet door de hand komen, en je dit zelf mag doen bij de tweede. Het dubio is dat ik beide visies begrijp. De eerste, het niet verwijderen van paarden uit een groep, zorgt voor rust en stabiliteit. De tweede gebeurt nu eigenlijk al (bij de fokker) en de paarden zijn er ontzettend rustig onder, maar tegelijkertijd is de stap minder groot als ze straks 3 jaar zijn.

Wat vinden jullie de beste manier en waarom?



Al geïnformeerd bij Wim ten Pas? Paarden komen daar bij de hoefsmid e.d. in de hand, staan in grote groepen en de loopstallen zijn gigantisch. Daarnaast komen ze in de winter in een zandpaddock en in de zomer 24/7 op het land. Heel veel controle en als je komt en je paard even goed wil zien (dus apart vd rest) dan halen ze hem van te voren uit de groep voor je.

Toen die van mij op stal kwam (werd zelfs gebracht) kon die zo al aan de hand meelopen. En vaststaan e.d. kunnen ze binnen een week.

Dierenartspraktijk op stal aanwezig en ze kunnen direct daar röntgenfoto's maken als ze 2 jaar zijn.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 21:59

Ik vind ze ook niet echt geweldig, maar ik weet niet hoe groot de loopstallen zijn? Dat maakt inderdaad nogal wat uit. Ik hecht zelf niet aan uit de groep halen - maar dat is persoonlijk. Veel naar buiten is belangrijk voor beweging en ook leuk voor ze. Het is onze ervaring dat een goede veulenopvoeding zich uitbetaalt als ze 3 zijn.
Ik zou ook vragen wanneer het stalseizoen meestal begint. Wij halen de paarden rond de kerst uit de opfok en brengen ze half april (nu dus) weer terug. Hier staan ze dus maar 3,5 maand 's nachts op stal en de 2-jarige hengsten blijven ook wel de winter buiten met een schuilstal.
Verder vragen naar smid, ontwormen, enz.
Reisafstand zou ik niet zwaar mee laten tellen, je paard moet er 24/7 staan, dus die gaat voor.
Wim ten Pas is volgens mij echt een van de beste in NL, dus ik zou zeker informeren.
Succes!