KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaatastrof

Berichten: 6264
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:17

Kijk eens rond in het Tinker gedeelte hier op Bokt. Zijn meerdere ruiters die een zeer nette dressuurproef kunnen neerzetten met hun paarden. Ook van verschillende niveau's. In België is er zelf een vrouw die altijd mee doet met haar Tinker in de paralympics.. Is misschien niet heel erg vergelijkbaar, maar dat paard doet het prima tussen de warmbloeden ;)

Zoals eerder gezegd gaat de training waarschijnlijk langer duren dan bij een warmbloed. Een Tinker stelt je vaak de vraag 'What's in it for me?' Ze moeten er zelf ook plezier in hebben en eens ze dat hebben dan gaan ze voor je door het vuur.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:00

pol013 schreef:
Maar dat is toch de vraag niet? De vraag is of je na het rijden van warmbloeden in de dressuursport plezier kunt halen uit een beperkter paard.
Ik denk dat als je nog echt sport voor ogen hebt best frustrerend kan zijn.

Als je bereid bent je gevoel en doelen bij te stellen en je voldoening ook uit andere dingen kan halen omdat je dit gewoon een erg leuk paard vind kan het best.
Maar ik zou er niet actief voor kiezen.


Een beperkter paard??? Mijn Tink is beledigd!!!! _O-
Een Tinker heeft inderdaad wat minder die 'will to please'. Die moet het zelf ook leuk vinden.
Is hij daardoor beperkter? Nee
Moeilijker? Nee.
Wil je er serieus mee aan het werk dan vraagt het vaak wel wat meer discipline en doorzettingsvermogen van de ruiter. En hoe leuk is dat. Samen met je paard aan het werk! +:)+

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:18

Ik vind het heel leuk voor je dat je blij bent met je paard. Echt waar. Maar dit soort paarden zijn (letterlijk,) beperkter. Daarmee niet perse minder leuk maar wel beperkter.
Een warmbloed kan simpel weg meer, harder, hoger.
En die hebben echt niet altijd een kronkel in de kop. Dus mak en veelzijdigheid zijn ze ook vaker dan beweerd wordt.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:23

Qua karakter hangt het gewoon heel erg per Tinker af. Ik heb er twee die sterk en lomp zijn, en twee hittepetitten die niet onderdoen voor het karakter van een gemiddelde KWPN'er :=
Qua rijden zijn ze vaak wel net iets anders, vooral de galop is vaak een stuk slechter dan bij warmbloeden. maar warmbloed of koudbloed.. Ik rij met beide prima weg,dus waarom jij niet?
Opvoeding en zelf beleren maakt altijd makkelijker om een dier ongeacht het ras naar je eigen wensen te zetten.

fransje23

Berichten: 15403
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:31

Volgens mij kun je er zeker voldoening uit halen :j

Misschien zal de weg wat anders zijn dan met een meer getalenteerd paard maar de beloning als het uiteindelijk gaat zoals je wilt is dan misschien ook wel groter. Daarbij is het ook erg leerzaam, het vraagt nog meer van je kennis en kunde.

Ir111

Berichten: 11970
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:48

Mara2000 schreef:
Een beperkter paard??? Mijn Tink is beledigd!!!! _O-
Een Tinker heeft inderdaad wat minder die 'will to please'. Die moet het zelf ook leuk vinden.
Is hij daardoor beperkter? Nee
Moeilijker? Nee.
Wil je er serieus mee aan het werk dan vraagt het vaak wel wat meer discipline en doorzettingsvermogen van de ruiter. En hoe leuk is dat. Samen met je paard aan het werk! +:)+

Volgens mij wordt er met beperkter bedoeld dat ze anatomisch gezien minder handig in elkaar zitten om een dressuurproef te lopen (op hoger niveau). Dus ja, dan zijn ze beperkter.

Mijn koudbloed is een fantastisch dier vind ik zelf, maar hij is zeker beperkt in wat hij fysiek kan. Ik kan er prima een leuke proef, springwedstrijd, cross mee rijden maar zit nu eenmaal anders in elkaar dan een KWPNer om maar een voorbeeld te noemen. Dat is niet erg, er zijn vast wedstrijden waarbij de KWPNer het beperktere paard is ten opzichte van mijn paard.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:59

In de sport zijn ze inderdaad veel beperkter. Ik vind het ook niet eerlijk om van zo'n beest bijvoorbeeld lichte tour te verwachten. Daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt. Ze hebben andere kwaliteiten. Zo sleep ik bijvoorbeeld heel ouderwets de bak met een paard en daar pak ik echt 10x liever mijn fjord voor dan mijn dressuurpaard, terwijl die het ook echt wel kan.

Dus ja, je kunt best van KWPN'ers naar een koudbloed gaan, maar het ligt wel een beetje aan wat je verwacht.

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 00:19

Een goeie klik is onbetaalbaar. Daar kan -voor mij- geen enkele dure bloedlijn tegenop.

Ik vond tinkers altijd sloom en lui. Vroeger heb ik zelfs ooit een spreekbeurt op school gehouden waarin ik uitgebreid inging op het verschil tussen warmbloeden en koudbloeden en haarfijn heb uitgelegd waarom ik nooit zo'n saaie koudbloed zou kopen. :o

Inmiddels ben ik alweer ruim 7 jaar in het bezit van een tinker merrie en ik heb al mijn vooroordelen overboord moeten gooien. Wát een heerlijk beest. Ze zijn absoluut anders dan warmbloeden, maar ik ben verkocht. Anders kan namelijk juist heel leuk zijn!

Zoals al vaker gezegd is de grootste uitdaging om te zorgen dat ze het plezierig vinden. Hebben ze de smaak te pakken kun je een heel eind komen. Lichte tour daar zou ik inderdaad niet op mikken, maar in de basissport komen ze zeker goed mee en al helemaal met een goede ruiter.

Sjolvir

Berichten: 25285
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:17

Denk dat het staat of valt bij het karakter van het paard dat je getroffen hebt, meer nog dan zijn fysieke gesteldheid (wel uitgaande van gezond paard zonder kromme poten oid). En dat is afwachten.... Ongeacht ras paard kan je hem natuurlijk dressuurmatig correct opleiden, waarbij er natuurlijk verschil in gangwerk zit, maar correct rijden en gereden worden, ja, dat kan. Is het wat je zoekt? Geen idee, ga je ook pas achter komen als je het probeert, voor nu staat ze er toch al, zou denken lekker op laten groeien en kijken wat je er van vind.

Ik wou ooit groot donkergekleurd sportpaard, kwam thuis met een Fjorden merrie.. Nooit spijt gehad.
Zocht vervolgens wederom sportpaard, kwam thuis met een Knabstrupper en fokte vervolgens een (voor mij te kleine) fjorden merrie. En ja, droom nog wel van dat sportpaard, maar gisteren bijvoorbeeld had ik een kleine beige skippybal onder mijn gat die het op wedstrijd verrektes leuk deed en ik loop nu nog met grijns op mijn gezicht. Ze zal nooit kunnen qua gangwerk wat een goed sportpaard kan, maar qua karakter om mee te werken, echt om te zoenen! Ze doet echt alles voor je! (en ja, mevr. is er zo een die ook zo een die van alles voor je probeert wat je totaal niet bedoeld)
Dat sportpaard? Denk dat dat er hier nooit gaat komen, niet omdat ik er geen zou willen, maar omdat ik nu ook gigantisch werkwillig klein opdondertje onder mijn gat heb, dan maar niet met 3 galoppassen aan de overkant, maar met 20 <3

cp112

Berichten: 14744
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:22

Ik heb altijd wpners gereden en een aantal jaren terug overgestapt op tinkers. Geen seconde spijt van. Start nu m2 met onze hengst.

Iris82

Berichten: 39855
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:49

Ik rijd sindskort op twee Tinkers. Kom van een hele hete KWPN-er af. Vind het zalig dat ze zo kuikenmak zijn en je er lekker mee kan prullen. Het gebrek aan looplust valt me het meest tegen. Ze stappen beiden het liefst. Zelfs buiten stappen ze liever dan te draven of te galopperen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:11

Nou mijn tinker denkt daar toch anders over.
Zowel in de bak als buiten is er voldoende looplust.
Zeker buiten, dan draaft hij veel en veel liever dan dat hij stapt.

En als ik nu mijn tweejarige beoordeel gaat 1 ook echt looplust hebben. Die ander wordt er denk ik wel eens zoals jij beschrijft. Dat zie ik nu met spelen al, die trekt wel een sprintje mee als de rest gek doet, maar dan is het ook wel weer klaar.
Die ander blijft bokken, rennen, remmen, steigeren, weer weg bokken en dat heerhaalt zich verschillende keren :D

cp112

Berichten: 14744
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 21:17

Hier heeft het gros ook echt zat looplust.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:35

Ik ben ook omgegaan.
Van mijn griezelbaldi ben ik naar het haflinger ras gegaan. :)
Ik had de ambitie niet meer om fanatiek in de sport te rijden, deed mijn Gribaldi te kort dus uiteindelijk door een samenloop van omstandigheden is hij december 2014 verkocht.
een jaar geleden begon het allemaal weer te kriebelen.
En nu lopen er een jaarling haflinger en een 2 jarige welsh op de wei.
Met de haflinger wil ik vooral genieten, maar zal ook met regelmaat een wedstrijdje mee pikken en hoop deze over een aantal jaren ook weer in het Z te kunnen starten.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:36

Ik ben er ook benieuwd naar. Ik heb een KWPN en ik rijd zo wie zo alleen recreatief maar voor me zelf wel dressuurmatig ook. En dat doet ze echt heel fijn. Nu ben ik een Tinker aan het groot brengen en ben zo benieuwd of zij ook gewoon lekker gaat rijden met dressuurmatige dingen. We zullen het af moeten wachten, want ze is een blijvertje haha.

Peelie

Berichten: 13424
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:11

Afbeelding
Afbeelding
Dit is mijn ruin. Zeker wel een dressuurpaard. Hij is flexibel en elastisch. Maar geen kwpn.

We moeten er harder dan hard aan trainen om er uit te halen wat er in zit.

Maargoed, ik vind dat leuk. Ik haal daar mijn voldoening uit.

Mijn droom zou zijn om winst te rijden in de subtop. Maar dat komt echt niet gratis.

Shalimar

Berichten: 1520
Geregistreerd: 24-01-09

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:05

Klasse zeg, wat rij je hem lekker van de hand af. Een zeldzaamheid tegenwoordig.

Thebiglion
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:09

Ik denk dat in principe elk paard wel tot Z niveau kan komen. Zo u het alleen niet met een trekpaard/shire proberen omdat je in draf en galop de benen teveel belast. Die paarden zijn ooit gefokt om te stappen voor een ploeg of een (melk)wagen en netjes te wachten bij klanten. In draf en galop komt er teveel gewicht op de benen. Tinkers zijn eigenlijk mengelmoesjes die door de zigeuners gefokt werden, ze kunnen net zo makkelijk volbloed genen hebben als dat ze shire of zelfs shetland genen hebben, dus er is ook veel verschil in karakter. Ik denk dat als je kunt rijden, je op allerlei soorten paarden moet kunnen rijden en net alleen op een schieterige kwpn-er. Misschien gaat er wel een wereld voor je open en merk je dat je echt aan rijden toekomt.

Peelie

Berichten: 13424
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 15:01

Mijn ruin is schieteriger dan de gemiddelde kwpn ;)

Shalimar, dankjewel voor het compliment! Hij wil ook wel graag te diep. Dat is een nadeel van die korte "koudbloed" nekken. Het ziet er snel kort uit.

Gelukkig kan Nash ook strekken als een gek! Ik zal eens een foto zoeken.

Afbeelding
Even een screenshot van mn insta.

En dit is op wedstrijd. Thuis strekt hij nog meer.

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 23:55

Ik heb zelf een kwpn merrie, en rijd voor iemand anders een haflinger merrie. Grote punt vind ik dat het gewoon veel minder lekker rijdt zo'n koudbloed, sowieso minder comfortabel, deze heeft amper schoft en is heel breed. Daarnaast de kortere passen en het gebrek aan sensibiliteit vind ik jammer. Wel haal ik enorme voldoening om haar veel beter in vorm te zien komen, strakker, gespierder en dus ook heel wat vrolijker en werkwilliger. Met consequente training kun je ze echt veel voorwaartser laten denken en lichter maken op je hulpen, maar die echte looplust van een warmbloed mis ik toch daarin. Ik denk dat ik voor mezelf met dit specifieke paard best een hele tijd lol kan hebben, maar op een gegeven moment toch aan lopen tegen de beperkingen van zo'n dier. Overigens is deze onvoorspelbaarder dan mijn eigen merrie in het bos, maar wel minder heftig in de reacties.

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 00:42

Ts bokker saral rijdt met haar haflinger rebel (papierloos ook nog) in het ZZzwaar, dus ja het kan wel. Maar cadeau zul je het niet krijgen

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 01:05

De fout die veel mensen maken is denken dat elke koudbloed hetzelfde is.
Maar kijk bijv. naar de tinker, daar kunnen zoveel verschillende rassen achter zitten. Je hebt niet zoiets als DE tinker.
Net zoals DE KWPN'er niet bestaat, dat is ook alleen maar een stamboeknaampje waar allerlei verschillende type paarden achter zitten.
Dus ja, met een Tinker kun je Grand Prix rijden. Maar niet met elke Tinker.
Dus ja, met een KWPNer kun je Grand Prix rijden. Maar niet met elke KWPNer.

Of het moeilijker is om op hoger niveau te rijden wordt ook voor een deel bepaald door de ruiter en diens instelling. Als je al denkt dat het niks wordt dan wordt het ook niks.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 01:56

Het allerbelangrijkst is het karakter van het paard en de kunde van de ruiter. De rest gaat pas op subtop niveau tellen, tenzij een paard zwaar zwaar zwaar nadelig gebouwd is. Als je een goed gebouwde tinker uitzoekt kun je hartstikke leuk meedoen in de sport

idje

Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 03:10

Even onze ervaring.
We hebben een grote ouderwets zware Welshcob.
Hoewel sommigen anders denken, geen koudbloed, maar goed, dat zijn Haffen en TTinkers en zo eigenlijk ook niet.
Maar dat is een andere discussie.
Die Welshcob was bij ons in de regio zo ongeveer de schrik van de mede dressuurruiters want hij won 2 van de 3 keer tussen de paarden.
Korte gangen ?
Nee hoor, hij grossierde in achten en negens voor uitgestrekte stap en draf.
Harder moeten werken dan aan een warmbloed was er ook niet bij, hij was gewoon heel goed voor elkaar en bloedje heet onder het zadel.
In de M2 begon het wat minder makkelijk te gaan.
Zeker nog de nodige oranje linten maar het ging tich minder vlot.
Reden?
Inderdaad de typische beperkingen van een compact gebouwd paard van een ras waarbinnen de galop ondergeschikt is aan de draf.
Hij zou heus zijn punten wel gelopen hebben in het Z en misschien nog wel hogerals zijn amazone niet was gaan studeren.
Maar vooraan meedraaien was toch wel erg lastig geworden met zijn, door zijn bouw beperkte lengtebuiging en zijn wat stamperige galop.
Dus ja, je kunt zeker veel lol beleven aan een ander type dan een rijpaard,
maar ook ja, er zijn zeker beperkingen.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 05:24

Je zegt dat je geen wedstrijden rijdt.. waarom dan niet rijden op een paard waar je verliefd op bent! Waarom moet het persee een dressuur crack zijn? Alle paarden kunnen correct lopen onder het zadel. Zal misschien wat meer moeite kosten maar Hej! Leuke uitdaging toch?
En lukt het niet.. dan kan je hem altijd nog als net aangereden recreatie paard verkopen, zat mensen die dat zoeken!