Volwassen vs. jeugd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Khepri
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-11-16

Volwassen vs. jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 22:13

Toen ik afgelopen week mijn eerste proefles had hoorde ik dat het als volwassene lastiger is te leren rijden dan als kind.
Ik ken de theorie wel, dat je als kind makkelijker leert (denk aan talen etc.) maar ik betwijfelde het bij het paardrijden. Als volwassene begrijp je de theorie veel beter, je bent je bewuster van je omgeving, je paard, je houding en je zult wellicht zaken sneller aannemen.

Aan de andere kant merkte ik wel dat ik als volwassene voorzichtiger ben. Als kind stapte ik (als het eens kon met mijn allergie) zonder nadenken op een pony of paard en kon de hele wereld aan. Als volwassene ben ik me er meer van bewust dat ik een volledig onervaren ruiter ben en dat ik het nu vooral nog moet hebben van de goodwill van mijn paard en oplettendheid van de instructeur.
Ook denk ik dat je als kind je paard misschien beter aanvoelt omdat je juist minder vatbaar bent voor de theorie erachter.

Ik weet het niet, er zijn 2 kanten. Ik ken ook niemand die pas op volwassen leeftijd heeft leren paardrijden, op mijn vader na maar dat is ook alweer wat jaartjes terug.
Interessant onderwerp vind ik, ik ben benieuwd naar de meningen!

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:29

Tja...
Paardrijden is sowieso erg moeilijk als je het goed wil doen.

En beginners goed les geven is voor veel rijscholen ook iets waar niet over wordt nagedacht.

Het lastigste is je evenwicht vinden op het bewegende dier.
Helaas - ik heb nogal wat kul gehoord mbt evenwicht.

Er zijn wel een paar dingen die goed helpen.
1) leg een hand iets onder je navel - je andere hand even hoog op je rug.
Jouw zwaartepunt als mens zit vlakbij de handpalm op je rug.
2) Dreig je je evenwicht te verliezen: leg je duim in je navel, je hand er onder - trek de spieren onder je hand naar binnen. (Thuis eerst wat oefenen- de betere instructeurs zeggen 'navel naar binnen', ouderwetsen zeggen 'kruis aantrekken'.)
3) Stel je voor dat je op een skiff zit, zo'n smalle 1 persoonsboot.
Je paard is een soort van skiff, tot aan je middel mag/moet je meebewegen en je bovenlichaam moet stil 'boven de skiff' zitten.
4) Lukt dit niet: pak de voorkant van je zadel beet, je armspieren helpen nu bij wat je romp/"core stability" spieren nog niet kunnen.

Zowel sommige volwassenen als sommige kinderen zijn hierin "natuurtalenten", de rest van ons heeft gewoon goede instructie nodig.

En: veel plezier!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:04

Het kinderlichaam is flexibeler, past zich makkelijker aan, weegt minder, kinderne hebben een betere conditie
Kinderen willen zich graag laten vertellen wat en hoe ze moeten doen, volwassenen vinden dat moeilijker. Kinderen gaan de discussie niet aan en weten het niet beter, doen meer dingen intuïtief.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Volwassen vs. jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:03

Edward Gal begon op zijn 14e, dus je hoeft in ieder geval niet per se kind te zijn.. tiener werkt ook prima.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Volwassen vs. jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:07

Hoe oud is volwassen?
18 of 40+

Ik merk zelf heel erg het verschil dat ik anders rijd met toen ik 18 was of toen ik de 40 gepasseerd was.
Terwijl ik met mijn 11 fanatiek ben gaan rijden, dus meer dan 1 keer in de week.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Volwassen vs. jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:21

Ik heb als 6 jarige leren rijden en rijd op gevoel. Vaak weet ik niet eens dat ik een aanwijzing heb gegeven of iets opgelost heb. Dat is een klein stukje dat je denk ik mist als je als volwassene leert rijden. Als je over een reactie eerst moet nadenken over de theorie, hoe snel je dat ook doet, ben je toch altijd net te laat qua timing.

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:23

Ik ben nog maar een tiener, dus heb geen ervaring met het rijden als volwassene :'). Maar ik denk zeker dat rijden als volwassene wel anders gaat (als je dan begint met rijden). Je bent denk ik sowieso voorzichtiger. En ik denk dat je wel iets moeilijker leert, zeker rijden met 'gevoel'.

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: Volwassen vs. jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:31

Een kind is vaak onbevangen , als je volwassen bent sta je meer stil bij wat kan gebeuren :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34631
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:31

Ik heb hier thuis wel vergelijkingsmateriaal. Ik heb als 7 jarige leren rijden, mijn man was pas rond de 20 toen hij op paardrijles ging. Maar mijn man is de durfal van ons beiden, hij start SGW terwijl ik de balken het liefst ingegraven heb :+ . Hij heeft ook meer ruitergevoel vind ik, dan dat ik dat heb. Ik denk gewoon dat ik heel weinig talent heb :') en wat ook mee speelt, ik ben als 13 jarige gestopt bij de manege, en heb toen jarenlang alleen met verzorgpony's rond gereden. Geen les meer gehad, en vooral verkeerde dingen aangeleerd. Mijn man is dan wel later begonnen, maar heeft alles in 1 keer goed aan geleerd. Het is dus denk ik niet eenvoudig om hier een eenduidig antwoord op te geven over wat het beste is.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:33

Ik geef zelf veel les, en heb oa ook enkele echte volwassen beginners, oa begonnen na hun 45ste. Ik merk echt wel een groot verschil met de jongere leerlingen. Het 'gevoel' duurt veel langer, balans is vaak minder en de oudere ruiters zien sneller gevaar. De meesten komen ook niet echt toe aan springen bijvoorbeeld, en zelfs de galop is een onderdeel die veel wat oudere leerlingen vaak toch liever overslaan. Terwijl de jongere leerlingen dit juist het liefste doen.

Volwassenen hebben ook al veel meer een 'houding' waar je ze bijna niet uit kan krijgen, dit vergt altijd veel tijd om dit aan te passen.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:50

Het ligt er aan met wat je wilt leren..
De basis basis is makkelijker voor een kind. Leren stappend, draven, galopperen, sturen etc. Meer balans, minder angst, flexibeler. Alleen serieus rijden willen ze natuurlijk nog niet zo. Kinderen willen vaak gewoon lekker crossen, springen, lol hebben en buitenrijden. Wat alleeb maar gezond is voor een kind
Wat bij een volwassen vrouw vooral in de weg zit is (onbewuste) angst. En met angst is het moeilijk om te leren rijden, omdat je dan namelijk klemt en je spieren aanspant. Hierdoor kan je t ritme niet meer voelen, waardoor je dus gaat bonken. Daarnaast hebben veel vrouwen niet genoeg buikspieren.
Voor volwassen mannen is t al veel makkelijker omdat ze vaak minder angst hebben én ze hebben natuurlijk al een betere spieropbouw. Meer kracht in de buik. De mannen die ik les gegeven heb, zaten in de 2e les al goed op een paard, nauwelijks te bonken in draf. 3e les galop en naar buiten. Probleem bij mannen is alleen dat ze niet zomaar willen luisteren naar tips. Ze willen juist graag showen hoe goed ze wel niet zijn en wat ze kunnen. Dat maakt het dan weer lastig ;)
Dat is mijn ervaring bij t lessen geven! ;)

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Volwassen vs. jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:20

Heeej verrek, dat verschil volwassen mannen/vrouwen herken ik idd ook :D

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Volwassen vs. jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:22

mannen... :D

LittleCastle
Berichten: 66
Geregistreerd: 06-01-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:31

Het rijden op gevoel gaar sommige kinderen ook niet goed af. Die blijven schoppen en trekken aan de paarden zolang ze leven. Volwassenen denk hier meer bij na denk ik, voordat ze een schop geven aan het paard. Ik denk dat volwassenen veel aan de gevolgen denken en kinderen meer zijn van DOEN!!

Underscore1
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-01-17

Re: Volwassen vs. jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:54

Volwassene denken meer na over de gevolgen na van een mogelijke valpartij en de gevolgen voor het dier zelf, terwijl kinderen ook op de kleinere pony's rijden (en zitten minder hoog) en merk toch dat ze sneller hun evenwicht vinden
maar als volwassene kan je het zeker nog leren, gewoon rustig opbouwen.

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Volwassen vs. jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:51

Als je als volwassenen begint met zitlessen aan de longe, in plaats van meehobbelen tijdens een groepsles, leer je veel sneller zitten, ook als volwassene.

Ik heb als kind en volwassene jarenlang gereden, daarna 10 jaar niet, en was als 40 jarige, toen ik eenmaal weer begon (aan de longe) in elf maanden tijd met een (tussenpauze van een maand wegens ziekte en daarna een maand vakantie) voldoende bijgespijkerd en kon vrijwel weer op het oude niveau verder... helaas bleek ik toen lichamelijke mankementen te vertonen en moest alsnog stoppen.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:05

als je ouder wordt, gaat je evenwichtsorgaan ook minder goed werken. Het wordt 'stugger'. Daardoor is het moeilijker je balans te vinden. Ook als je al je hele leven hebt gereden wordt dat moeilijker naarmate je ouder wordt.

Miss_F
Berichten: 67
Geregistreerd: 05-11-13

Re: Volwassen vs. jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:15

Ik geloof ook dat je het op elke leeftijd nog kan leren. En dat veel af hangt van persoon tot persoon.
Als kind kroop ik op elk paard, nu denk ik al vaker na over de mogelijke gevolgen.
Wel merk ik dat als er iets niet zoals gepland gaat, dat mijn reactie automatisch komt. Dan reageer ik puur op gevoel, en besef ik later dat dat ook is hoe het meestal uitgelegd wordt.

M_arjolein

Berichten: 1428
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Volwassen vs. jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:28

Naja het leren rijden zal voor een volwassene misschien makkelijker gaan. Maar wat ik uit eigen ervaring merk is dat toen ik jong ben begonnen met paardrijden dat je het gevoel als vanzelf meekrijgt. Ik ben namelijk tussendoor 4 jaar gestopt geweest, en ja rijden kon ik nog wel. Maar het gevoel.. tsjah ik weet ook niet hoe ik dat uit moet leggen.

Cheese_First

Berichten: 14
Geregistreerd: 23-08-16
Woonplaats: Far far away

Re: Volwassen vs. jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:47

Ik denk dat ik zeg: jong geleerd is oud gedaan. :p Maar je hebt inderdaad bij alletwee wel een punt :/

MuffinX
Berichten: 284
Geregistreerd: 19-05-12

Re: Volwassen vs. jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:26

Ik denk dat het verschilt van kind tot kind en van volwassenen tot volwassenen. Bij paardrijden komt soms wel wat lef bij kijken. Ik denk daarom wel dat sommige kinderen meer lef hebben dan volwassenen. Dit verschilt natuurlijk ook van persoon tot persoon. Maar zo zie ik het vanuit mijn eigen ervaring. Toen ik begon met paardrijden (6 jaar) dacht ik minder na en had ik meer lef dan toen ik 18 jaar was, ookal had ik toen mee ervaring.

iw2015

Berichten: 40
Geregistreerd: 16-08-16
Woonplaats: 51.55.4.29.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:42

Eileen_ schreef:
mannen... :D


vertel... leef je uit. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:52

Mijn moeder en ik zijn tegelijk begonnen, zij 40 en ik 13 :) Beide nog nooit gereden, mijn moeder vroeger ook niet.

Het was niet zo zeer dat ze minder snel leerde, maar wel dat ze veel voorzichtiger was. Waar ik na 6 lessen al galoppeerde en met 10 lessen naar de (half-)gevorderden groep mocht, heeft zij een behoorlijke tijd in de beginners les gereden. Gewoon stap-draf en uiteindelijk ook de galop meegepakt.
Rustiger aan en voorzichtiger, inderdaad door de "wat als" gedachtes. Maar ze kan nu gewoon prima rijden :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:19

Eileen_ schreef:
mannen... :D

*\o/* *\o/* *\o/*


:+

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:24

Eileen_ schreef:
De basis basis is makkelijker voor een kind. Leren stappend, draven, galopperen, sturen etc. Meer balans, minder angst, flexibeler. Alleen serieus rijden willen ze natuurlijk nog niet zo.

Wat bij een volwassen vrouw vooral in de weg zit is (onbewuste) angst.

Voor volwassen mannen is t al veel makkelijker omdat ze vaak minder angst hebben .... Probleem bij mannen is alleen dat ze niet zomaar willen luisteren naar tips.

Ben het er eigenlijk wel heel erg mee eens.

Ik heb als kind leren rijden dus gevoel voor de bewegingen van een paard ontwikkeld. Daarna 30 jaar zo goed als niet en iets van vier jaar geleden weer begonnen. Inmiddels zeer volwassen, wel motorrijder (geen angst) en ook geen last van bierbuik :D

Wat bij mannen een probleem kan zijn is dat ze graag resultaat willen (laten) zien. Maar paardrijden is verdomd moeilijk, zeker als je als 40+er voor het eerst opstapt. Dan valt het nog niet mee om vol te houden tot je "wedstrijdklaar" bent.