Kan je echt trainen met enkel stapwerk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Kan je echt trainen met enkel stapwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:02

Zowel in het zadel als op de grond.
Met echt trainen bedoel ik spieren soepel houden, spieren opbouwen en je paard zijn energie laten kwijtraken.

Zou dit kunnen met enkel stapwerk? En wat zou dan werken?
Of moet daar altijd een bepaald gedeelte draf/galopwerk bij zitten? Wat train je dan wat je in stap niet traint?

Jullie hebben vast meer ervaring dan ik dus ben benieuwd :)

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Kan je echt trainen met enkel stapwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:04

Ik spreek nu enkel voor mezelf, maar toen ik onlangs een weekje enkel mocht stappen kon de mijne haar energie echt niet kwijt. Toen ze weer aan het werk mocht volgden de bokken elkaar snel op :} Soepel houden heb ik zelf niet echt ervaring mee.

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:04

Ligt er aan hoeveel stapwerk. Een heel eind stappen schijnt heel goed te zijn om uithoudingsvermogen te verbeteren. Balkjes stappen en achteruit zal nog wel iets voor spieren doen maar om energie kwijt te raken en spieren echt goed te trainen zal er toch draf en gallop werk in je training moeten zitten lijkt mij zo.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Kan je echt trainen met enkel stapwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:09

Ik heb een poos voor een vierspanrijder gereden. Die paarden stapten in flink tempo om conditie op te bouwen. We hebben het dan wel over 10-12 km per uur. Da's geen winkelstraattempo. ;)

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:11

Soepel maken etc moet wel lukken in stap maar de energie kwijtraken niet (in een rijbak situatie dan). Ik heb met mijn paard een tijd terug 6 weken lang alleen maar mogen stappen vanwege blessure, maar hij werd steeds drukker en is ook een keer vertrokken terwijl we aan de hand aan het stappen waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:12

@ Felicxa: Werken in een (longeer)piste lijkt mij altijd zwaarder/meer training dan rechtuit in het veld of bos stappen, toch? Stel dat je een half uur of uur stapwerk in de piste doet bijvoorbeeld.

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: Kan je echt trainen met enkel stapwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:21

Ja hoor, staptraining in de eiffel! 5 uur stappen berg op berg af, erg goed voor de balans en kontspieren van het paard! Sowieso is actief stappen en dan een lange afstand goed om conditie op te bouwen

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:22

Ik heb een 5 jarige die ik eerst altijd longeerde voor dat ik er op kroop om te rijden.
Die moest echt even zijn energie eruit lopen.

Maar sinds ik les heb in de klassieke dressuur. Word er niet meer gelongeerd voor het rijden.
Ik begin nu met een halfuurtje aan de hand werken. Stelling, buigen, voorwaarts neerwaarts, halthouden, achterwaarts enz. En ik merk echt dat hij nu zijn lichaam beter gebruikt, fijner op de hulpen is, en niet meer zo'n stuiterbal is als ik op stap.

Voor die van mij werkt het dus echt.

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:24

In mul zand zal het altijd zwaarder zijn dan op een goed begaanbaar bospad oid. Maar ik heb het dan iid over flink doorstappen voor lange tijd. Daarbij lijkt een uur longeren me niet heel erg goed voor het paard, omdat hij dan constant de bocht om gaat zeg maar. Ik heb altijd begrepen dat dat niet goed is.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:26

Door de conditie van onze bakbodem (gras op zandgrond) kan ik in de bak momenteel alleen stappen (of de hele bak naar de filistijnen rijden, maar das zonde). Ik merk dat ik mijn paard in stap prima soepel kan houden, we pakken ook alle zijgangen etc mee (zowel rijdend als aan de dubbele lange lijnen).
Zijn energie kan hij er niet goed mee kwijt; ik maak altijd onderscheid tussen "moe in z'n hoofd" of "moe in z'n benen". Het eerste lukt wel, het tweede niet, dus daarvoor ga ik met hem naar het bos. Daar kan ik overigens ook prima z'n hoofd moe maken, maar dat doe ik dus niet altijd.
Voordeel van ons bos: Utrechtse Heuvelrug, dus een rondje stappen in het bos is ook gelijk wat heuveltraining. Dat merk je overigens wel in zijn conditie.

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:31

Ik heb een tijdje op een stal gewerkt waar ze Shagya Arabieren trainden voor de endurance. Ik heb daar hele buitenritten gemaakt waar we alleen maar stapten. Er werden ook wel ritten in hoger tempo gemaakt natuurlijk, maar voor de opbouw van een basis conditie is stappen prima.
Ga zelf maar eens een uurtje (of meer) een stevige wandeling maken. Dan heb je zeker wel het gevoel dat je wat gedaan hebt ;)

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:32

Heel interessante vraag, ik lees dus mee!

Hier geen heuvels dus dat is niet mogelijk. Vorige week wel heuvelachtig gebied wezen rijden en daar zweette meneer toch flink van, was uur voornamelijk stapwerk.
Dus dat is echt wel training.

Maar erg benieuwd naar meningen en ervaringen over staptraining in de bak, longeercirkel en buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:34

Dank jullie allemaal alvast.
Ben echt op zoek naar ideeën/ervaringen over stapwerk in de piste. Dat het goed is voor de conditie om buiten te doen ben ik mij van bewust, maar het weer van tegenwoordig is beetje spelbreker daarin ;) Dus was eens benieuwd of er alternatieven zijn, die wel iets bijdragen voor paardlief.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-11-16 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

deWolf
Berichten: 157
Geregistreerd: 06-07-13
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:35

Ik lees ook mee! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:41

Ik denk dat je zeer veel kan trainen. Zelf een tijd lang iemand geholpen die vanuit stap werkte om eerst de basis daarin goed te krijgen voordat ze verder ging. Paard bouwde zeker spieren op en bleef erg soepel. Het uithoudingsvermogen trainen is natuurlijk wel anders als je alleen stapt, maar toch kan naar mijn mening alleen stappen zeer waardevol zijn.

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Re: Kan je echt trainen met enkel stapwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:47

Rechtrichten aan de hand of onder de man. Ik heb net een basiscursus rechtrichten in croimvort gedaan voor een jaar en je zag echt beduidend veel verschil qua bespiering. Is heel veel stapwerk maar echt krachttraining. De Paarden waren zowel fysiek als mentaal kapot na een half uurtje les.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:49

stapwerk in de piste kan zeker bijdragen tot het soepel houden en indien je goed zijgangen etc meeneemt kan het de bespiering verbeteren.
Om energie kwijt te geraken ben je er volgens mij aan voor de moeite. Een paard zou uit zichzelf veel meer dan een uurtje rond stappen per dag. Als je stapwerk wil toepassen voor conditie en krachtverbetering, dan zal je al lange stukken aan een stevig tempo moeten doorstappen en beer nog idd heuvel op en af.
Mijn paard gaat soms al een half uur in de stapmolen alvorens ik ga rijden en daarvoor kort ik de rest van de training echt niet in.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:51

Het kan zeker, maar in een bak is het niet leuk, je moet dan nl in uren gaan rekenen (2-5) om met enkel (actief! door)stappen conditie etc. op te bouwen. Het is qua blessure een laag risico optie, maar het vreet wel heel veel tijd.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:56

Je kan zeker je paard in conditie houden en trainen met stapwerk, of hij er zijn ei in kwijt kan... de mijne kon dat niet dus werd met gewoon wandelen wel wat druk/vervelend, maar als we dan gewerkt hadden (veelal aan de hand, rechtrichten, maar ook wel erop) in stap was hij erna toch altijd wel meer tevreden.
Daarbij was hij enorm verbeterd in bespiering na die tijd. Osteo was blij verrast :)

Phillipa
Berichten: 1996
Geregistreerd: 10-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:58

Het ligt er natuurlijk aan wat je wil trainen TS: Soepelheid, maximale spierkracht, conditie etc.

In stap is een heleboel mogelijk... De zijgangen zijn al genoemd, maar ook een hele belangrijke: achterwaarts! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:13

Voor mij persoonlijk zou het gaan om het terugkweken van rugspieren (jammer genoeg verkeerd zadel gehad), het soepel houden (pony van 20) en het (mentaal) voldoening geven. Energie kwijtspelen is misschien veel gezegd, maar dat hij wel het idee heeft wat gedaan te hebben en daar tevreden mee is. Dit als afwisseling op het buitenrijden wat we de hele zomer hebben gedaan maar wat er nu steeds vaker bij inschiet.

Maar heb ook wel interesse in het algemene, de biomechanica. Kan je alles ook in stap bereiken, of zijn er dingen die enkel in draf of galop kunnen en waarom dan. Etc.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-11-16 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:18

Absoluut!
Lang leven stap training, mijn paard is zoooooooooo veeel fijner, beter, makkelijker als we een goede staptraining hebben gedaan voordat ik uberhaupt aan draaf. Als ze oncontroleerbaar fris is dan ben ik gerust 20/25 minuten bezig in stap om haar soepel, los, recht, actief en in balans te krijgen. Ben er pas onlangs mee begonnen maar het is een wereld van verschil tussen als een racket lanceren als schrikreactie (losrijden stap en dan draf) of 1 pasje opzij als schrikreactie (eerst goede staptraining).

Wat wij doen is veel figuren rijden en bij elke herhaling willen verbeteren. Schakelen; halt - stap en dan misschien wel de aller belangrijste is tempo wisselingen in stap. Actief en ruim stappen en vanuit daar willen sluiten, is ze gesloten (zonder tegen mijn hand te komen)? Weer een pasje vooruit, daarmee verlies ik weer wat qua geslotenheid en dit herhaal ik tot ze fijn gesloten blijft als ik een pasje vooruit of terug wil in stap. Zijgangen is al benoemd maar dat vind ik ook een hele fijne om mee te nemen in stap. Wat ik dan doe is wijken van de hoeslag naar de A/Clijn ipv andersom, zodat ze niet vanaf de A al automatisch begint te wijken.
Zelfs met lange teugel ben ik elke pas aan het voelen in stap, loopt ze ontspannen en ruim, of nog wat kortere passen en/of meer gespannen?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 00:00

Ik heb een multiblessurepaard en dus wordt er niet gereden. In het plan van aanpak hebben wij (dat wil zeggen de DA, Fysio, de smid, de voerboer, rechtricht mevrouw en ikzelf) het rechtrichten aan de hand opgenomen om te voorkomen dat hij na de revalidatie nog zijn lijf niet goed gebruikt en dus opnieuw peesblessures op zal lopen. Er is vooral aandacht voor de rug en achterhand want daar ligt de oorzaak van alle blessure gedoe.
Ik vind het leuk en hij is ook helemaal blij dat hij toch nog iets mag werken (zo komt hij op mij over althans). Ik zie zijn houding veranderen, ik zie hem beter gaan staan, ik zie spieropbouw. En ik zie ook dat hij na een half uurtje moe is, vooral mentaal maar ook wel fysiek. Het doet hem gewoon goed. Nou moet ik er wel bijzeggen dat de pijnlijke spieren in zijn rug ook af en doe onder handen genomen worden door de fysio. Da's misschien ook een idee voor jou. Maak een goed plan wat haalbaar is voor je qua tijd en kosten en betrek daarbij mensen die je kunnen helpen.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Kan je echt trainen met enkel stapwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 00:33

Werk in stap met cavaletti's kan ook een leuke en nuttige afwisseling zijn, die was volgens mij nog niet gezegd.

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Kan je echt trainen met enkel stapwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 00:42

Ik stap ook altijd erg lang in en hij draaft daarna een stuk beter en losser weg dan wanneer ik dat niet doe. Tijdens het instappen pak ik veel oefeningen mee zoals schouderbinnenwaarts, wijken, keertwendingen (zowel om voor- als achterhand), travers etc.
Ik draaf eigenlijk pas aan als ik het idee heb dat ik hem in stap los en recht heb. Uitzondering is als het erg koud is, dan draaf ik wat sneller aan om alles een beetje warm te houden.
Ik denk dus zeker dat een goede staptraining kan bijdragen aan je training.